Nekünk kvóta kell! A magyar mezôgazdaság és az uniós csatlakozás
Az MTA Regionális Kutatások Központja és a Friedrich Naumann Alapítvány idén február 15-én konferenciát rendezett Hazánk európai uniós csatlakozása és a mezôgazdaság címmel. A kecskeméti találkozó anyagából válogat alábbi összeállításunk. Olyan elôadások rövid, szerkesztett változatát közöljük, amelyek a magyar mezôgazdaság felkészültségérôl, a csatlakozás kihívásairól, várható szaldójáról, illetve a belépést követô változásokról és az új lehetôségekrôl szólnak.
Fehér Alajos
A fejlesztés lehetôségei
a Tisza-vidéken
Az utóbbi két
évtizedben, sajnos, nem csak a mezôgazdaság válságáról
beszélhettünk, a nyolcvanas évek eleje óta azzal
részben párhuzamosan, részben annak köszönhetôen
bontakozott ki egy olyan krízis, amelyet jobb híján
regionális válságnak (vagy válságoknak)
nevezünk. Ekkor indult meg bizonyos területek fokozatosan gyorsuló
leszakadása, és a folyamat a rendszerváltást
követôen teljesedett ki.
A Tisza-vidék nagy
része is ilyen, regionális krízisektôl sújtott
terület. A munkatársaimmal azt a nagy kihívást
jelentô feladatot kaptuk, hogy vizsgáljuk meg és tervezzük
meg, hogy az uniós csatlakozás után milyen lehetôsége
van a 25 kistérségbôl álló, 1448 ezer
hektáros Tisza-vidéknek nagyobb fejlesztô programokba
bekapcsolódni. Tehet-e valamit egységesen a Tisza által
kijelölt terület, milyen konkrét programokhoz csatlakozzon,
mire fordíthatja majd mezôgazdasága a leghatékonyabban
a fejlesztési forrásokat?
A vizsgálat elsô
fontos tanulsága volt, hogy egy ilyen nagyságú térség
ma annyira differenciált, hogy képtelenség egységes
mezôgazdasági fejlesztô programokat szabni rá.
Szinte semmi olyat nem tudunk mondani, amely egyaránt igaz lenne
a szegedi vagy éppen a kisvárdai kistérségben,
tehát ezen a nagy területen belül mindenképp kisebb
zónákat érdemes kialakítani, ha az uniós
forrásokhoz hozzá akarunk jutni, és az így
elnyert támogatásokat gazdaságosan kívánjuk
felhasználni.
A következô nagy
probléma az volt, hogy vajon ma a mezô- és erdôgazdaság,
mint a Tisza-vidék legnagyobb térhasználati módja,
mennyire használja ki jól a természeti adottságokat
és lehetôségeket, illetve a jelenlegi térhasználat
hosszabb távon is gazdaságosan fenntartható-e. Ez
a kérdés már azért sem közömbös,
mert ez a vidék az ország területének 15 százaléka,
és itt él a lakosság 12,5 százaléka.
A Tisza-vidéken a szántó mûvelési ág
az országos átlagnál 7 százalékponttal
magasabb, míg az erdôsültség 11 százalékponttal
kevesebb. Ezeket az eltéréseket persze az ökológiai,
talajtani adottságok indokolhatják is, de ehhez mindenképpen
meg kellett vizsgálnunk azokat. Ezek alapján állíthatjuk,
hogy az eltérések csak részben indokolhatók.
Két nagy zónát
alakítottunk ki, aszerint hogy az közelebb (Tisza menti) vagy
távolabb (határterületi) esik-e a folyótól,
aztán szétbontottuk ôket olyan területekre, amelyeket
mezôgazdasági hasznosításra nem javaslunk, feltételesen
javaslunk, és olyanokra, amelyek hasznosítható termékeny,
illetve magasabb termékenységgel rendelkezô, kiváló
területek. És arra a következtetésre jutottunk,
hogy bár az 1448 ezer hektárból 214 ezret jelenleg
sem használnak mezôgazdasági célra, mi még
durván 160-170 ezer hektárt javasolnánk, hogy vonjanak
ki a mûvelésbôl, azt is figyelembe véve, hogy
a földkivonás ne vezessen a kistérségekben földhiányhoz.
A feltételesen mûvelhetô
190 ezer hektár olyan földterületeket foglal magában,
amelyeknél biztosítani kellene az öntözést,
a meliorizációt. Az uniós elvárások
ismeretében valószínû, hogy ezekkel a földekkel
a mezôgazdasági mûvelésben tartósan nem
számolhatunk, tehát ez lehetne az a puffertartalék,
amelyet nem lenne célszerû erdôsíteni, mert utána
már nem maradna pótlólagos területünk. Rövid
távon magam sem bízok abban, hogy ezekbôl a földekbôl
hatalmas térségi meliorizációval csinálnak
majd újra termékeny táblákat, erre nemigen
lesz pénz, viszont addig is gyepként lehetne ôket hasznosítani,
illetve, ha lesz effélét támogató program,
akkor ezeket a földeket darab ideig pihentetni lehetne.
Amennyiben végrehajtanánk
az általunk javasolt változásokat a mûvelési
ágak egymáshoz viszonyított arányában,
akkor a jelenleg durván 830 ezer hektár szántó
727 ezerre csökkenne. Ha ezt a Németországban még
gazdaságosnak tekinthetô családi farmnagysággal,
ötven hektárral elosztjuk, akkor a Tisza-vidék 14 ezer
ekkora méretû családi gazdaságnak kínálhatna
perspektívát a mezôgazdaságban. Ha családonként
legjobb esetben két fôállásúval kalkulálunk,
arra jutunk, hogy ma is harmincezer alatt van azoknak a létszáma,
akik ezen a vidéken a földbôl meg tudnának élni.
Tapasztalataink szerint ma ennél jóval többen kényszerülnek
arra, hogy megélhetésük forrásaként a
mezôgazdaságot válasszák.
Mit csináljanak azok,
akik versenyképtelenek, mert nem képesek hatékonyan
bekapcsolódni az agrárgazdaság vérkeringésébe,
vagy mert jelenleg értéktelen földekkel rendelkeznek?
Az egyik megoldás rövid távon mindenképpen magában
a mezô- és erdôgazdaságban keresendô. Mi
azzal számoltunk, bármennyire istenkísértésnek
hangzik is, hogy a mezôgazdasági mûvelésre nem
igazán javasolható területekkel meg kellene várni
a csatlakozást, és azt követôen kellene megpályázni
egy mintegy százezer hektáros erdôsítést.
Ez a megoldás belesimulna abba az áramlatba, amelyet az EU
ma és valószínûleg késôbb is támogat,
ennek révén mintegy tíz éven keresztül
több ezer ember jutna munkához, egyes idôszakokban akár
11 ezren is dolgozhatnának. Ráadásul olyan soha nem
látott tájátalakítást, táj-visszaalakítást
jelentene a Tisza-vidéken, amely egyrészt a faállományon
keresztül növelné a nemzeti vagyont, másrészt
késôbb – mai áron számítva – 11 milliárd
forint évi fanövedéket hozhatna. Igen ám, de
ez a program 27,5 milliárdot kóstálna mai árakon,
és úgy tûnik, erre az országnak még nincs
pénze.
A másik fontos dilemma
a gyepterülethez kötôdik, amelybôl most is szép
számmal van a Tisza-vidéken, mégis az állatállomány
még gyorsabban csökkent, mint az ország más vidékein.
Jól tudjuk persze, hogy ma az állattenyésztés
nem jövedelmezô tevékenység, és nem azért
csökkent, mert a gazdák ne ismernék fel érdekeiket,
hanem mert nagyon nehéz ma gazdaságosan állatot tartani.
A Tisza-vidéken valószínûleg az extenzívebb,
gyepre alapozott szarvasmarha- és juhtartás irányába
kell elmozdulni, illetve intenzívebb baromfitenyésztésre
kell átállni.
Azzal is számolni
kell, ha területeket vonunk ki a mûvelésbôl, akkor
más területeken a megélhetés érdekében
a nem környezetbarát gazdálkodás felerôsödik,
a gazdaságok majd a föld kizsigerelése árán
próbálnak profithoz jutni. Ráadásul az extenzív,
legelôre alapozott állattenyésztés, éppen
mert kisebb a jövedelemtermelô képessége, mint
az intenzívebb gazdálkodási formáknak, tovább
növeli a még rentábilis birtoknagyságot. Tehát
ugyanaz a földterület kevesebb embernek ad majd munkát
és kenyeret.
Az átállás
bizonyosan konfliktusokkal jár majd. És az a bökkenô,
hogy még azt se tudjuk, hogy a tervünk „nagyszerûségérôl”
kiket kell meggyôznünk, mert nem igazán ismeretes, hogy
a Tisza-vidéken hány embernek van földtulajdona. A taktaközi
Tiszaladányban és Tokaj határában például
több mint ezer embernek van parcellája. Ha ezt felszoroznánk
arányosan, akkor 50 ezer hektárt kapnánk, amelynek
még a töredéke sem áll rendelkezésre ezen
a vidéken.
Igazán súlyos,
itt most csak érintôlegesen tárgyalható kérdés,
hogy hogyan lehetne egy egészséges, az EU-ban is versenyképes
birtokszerkezetet és üzemnagyságot kialakítani
a Tisza-vidéken és Magyarországon. Valószínû,
hogy az erdészet vonatkozásában csak egyetlen megoldás
marad: a felvásárolt földet állami földalapba
tenni, megpályáztatni, és annak a gazdálkodónak,
aki azt majd be fogja erdôsíteni, tartós bérbe
adni. A szántónál meg a legelônél ezt
már sokkal nehezebb lenne megcsinálni.
A mûvelési
ágak arányának megváltoztatása lassú
és bonyolult folyamat, valamivel gyorsabban érhetünk
el eredményeket a termelési irányok vonatkozásában.
Ám itt sem lehet a konfliktusokat megúszni. A kívülállónak
például teljesen természetes, hogy a folyó
menti, még hasznosítható mezôgazdasági
területeken egy kicsit extenzívebben, a környezetet sokkal
inkább kímélve, kevesebb ipari ráfordítással
kell majd gazdálkodni. Mi egyenesen 180 ezer hektáron javasoltunk
ökológiai gazdálkodást. Na de hát ez nem
ennyire egyszerû! Mert ha, mondjuk, a földterület 5 százaléka
környékére be tudjuk magunkat lôni majd az ökológiai
gazdálkodással, az nem lesz rossz. Az viszont országosan
260 ezer hektár körüli területet jelentene, abból
180 ezret einstandolni a Tisza-vidéknek elképzelhetetlen
lenne, máshova is hagyni kell. Ráadásul, anélkül
hogy a kérdésben elmerülnék, a nemzetközi
trendeket nézve a biotermékek piaca aligha vesz fel több
árut, mint ami az 5 százaléknyi területen megterem.
A magam részérôl
a csatlakozás után azt tartanám követendô
és valószínû iránynak, ha minél
több mezôgazdasági terméket sikerülne helyben
felhasználni és eladni. Még akkor is így gondolom,
ha a Tisza-vidéken (és az országban is) azzal kell
szembenéznünk, hogy a mezôgazdaság integrációs
oldalát erôteljesen kisajátították a
feldolgozópotenciállal rendelkezô nemzetközi multinacionális
vállalatok, amelyek pedig nem szükségszerûen úgy
gondolkodnak, hogy minél többet adjanak el helyben.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu