Nekünk kvóta kell! A magyar mezôgazdaság és az uniós csatlakozás
Az MTA Regionális Kutatások Központja és a Friedrich Naumann Alapítvány idén február 15-én konferenciát rendezett Hazánk európai uniós csatlakozása és a mezôgazdaság címmel. A kecskeméti találkozó anyagából válogat alábbi összeállításunk. Olyan elôadások rövid, szerkesztett változatát közöljük, amelyek a magyar mezôgazdaság felkészültségérôl, a csatlakozás kihívásairól, várható szaldójáról, illetve a belépést követô változásokról és az új lehetôségekrôl szólnak.
Kulcsár László
A vidéki társadalom
megújulóképessége
Két kérdéssel
kívánok foglalkozni. Az elsô: van-e ma olyan vidékfejlesztési
program, amely igényli a vidéki társadalom megújulását?
A második: vajon lehet-e esélye a magyarországi vidékfejlesztési
program megvalósulásának, ha a magyar vidéki
társadalom nem mutat a jelenleginél nagyobb szándékot
a megújulásra?
Ha az ember nem nagyon akar
konfrontálódni, akkor az elsô kérdésre
a válasz kicsit népmesei ihletésû: van is, meg
nem is, igen is, meg nem is. Mert valóban, az elmúlt két
évben egy társadalmi párbeszéd elôzte
meg a SAPARD-program elôkészítését, amely
minden hiányossága ellenére is mégiscsak Magyarország
(mai modern felfogásunkban vett) elsô vidékfejlesztési
terve, és amelyet az EU is elfogadott. Az azonban kétséges,
hogy pótolja-e a valóban komplex vidékfejlesztési
programot, mert én úgy látom, hogy ez egyelôre
elsôsorban csak arra jó, hogy egyfajta tanulási folyamatot
indítson be, amely elvezeti a vidéki térségek
szereplôit ahhoz, hogy hozzáférhessenek az EU vidékfejlesztési
forrásaihoz.
Az EU-ban a piaci alapú
agrártámogatások rendszere, valamint a vidékfejlesztési
támogatások rendszere két, kicsit leegyszerûsítve,
szinte egymástól teljesen független szisztéma.
Az agrártámogatások célja a versenyképes
gazdaságok, a piacra való termelés támogatása,
míg a vidékfejlesztési támogatások elsôsorban
azoknak az embereknek, családoknak szólnak, akik a mezôgazdaság
területén nem biztos, hogy eleget tudnak tenni a versenyképesség
követelményének. Tehát míg az agrártámogatások
piaci jellegûek, versenyt erôsítôk, addig a vidékfejlesztô
támogatások az esélykiegyenlítésre,
a szociális hátrányok enyhítésére
törekednek, és pontosan azokat a különbségeket
igyekeznek mérsékelni, amelyeket a piaci alapú támogatások
erôsítenek fel.
Magyarországon még
csak körvonalazódik az a támogatási rendszer,
amely a tôkeszegény, kellô gazdasági dinamizmussal
nem rendelkezô, elsôsorban falusias területeken élô
népességhez szólna, és kínálna
neki valóban elérhetô forrásokat. A SAPARD valóban
kecsegtet ezzel a lehetôséggel, bár a szervezés
körüli elképesztô dilettantizmus miatt az intézményrendszerének
kiépülése késlekedik, és ez nyilvánvalóan
hátráltatja a pénzekhez való hozzáférést
is.
Tudomásom szerint
van a szakminisztériumnak egy terve, amelyik megpróbál
olyan kezdeményezésekre forrásokat biztosítani,
amelyekkel helyzetbe hozható lenne az a közel egymillió
vidéki család, akiknek, sajnos, elôreláthatóan
minimális esélyük lesz arra, hogy szerzôdéses
EU-partnerré váljanak a csatlakozás után. Ezt
a vidékfejlesztési támogatási rendszert az
a felismerés szülte, hogy az EU mindenfajta korlátozás
nélkül támogatja az ún. helyi termékek
megalkotását, azoknak a sajátos táji adottságokkal
rendelkezô, nemcsak mezôgazdasági, hanem mezôgazdasági
alapanyagokból vagy azok melléktermékeibôl elôállított
áruknak a kifejlesztését és piacra juttatását,
amelyek az adott vidéki térségekben élôknek
valamifajta kiegészítô jövedelmet kínálnak.
A vidékfejlesztôi támogatások egyik alapvetô
célja, hogy csökkentsék a vidéki családok
mezôgazdaságtól való egyoldalú függôségét.
A másik nagy csoportja
lehet a támogatásoknak az unos-untalan elôráncigált
falusi vagy agroturizmus. Nyilvánvalóan figyelembe kell venni,
hogy csak azok a térségek kapnak ilyen jellegû támogatást,
amelyeknél valószínûsíthetô, hogy
olyan értékeket és termékeket tudnak felmutatni,
amelyek a turizmust valóban fellendítik. Tehát nem
hiszem, hogy Magyarország összes vidékén a falusi
turizmus lenne a felemelkedés egyetlen záloga, de állítom,
hogy vannak bizonyos területek, ahol ez majd sokat jelent.
Az általam ideálisnak
tartott támogatási szisztémában, mint ahogy
a minisztérium terveiben is, nagy hangsúlyt kap az emberi
erôforrások fejlesztése, és ennek megfelelôen
kiemelt szerepet élveznek a legkülönbözôbb
közösségfejlesztési, képzési, szaktanácsadási,
tájékoztatási, információátadási
intézményrendszereket fejlesztô programok. Véleményem
szerint a humán erôforrások alakulása a majdani
vidékfejlesztési források elérése tekintetében
a legfontosabb tényezô. Amíg az emberek nem ismerik
a lehetôségeiket, és nem tudják, hogyan férhetnek
hozzájuk, addig a vidékfejlesztés kudarcra van ítélve,
és csak egyike marad a történelem számos hiábavalóságának.
Tehát nem az számít
elsôsorban, hogy a csatlakozás után mennyi pénz
juthat majd a magyar vidék fejlesztésére, hanem hogy
ebbôl a vidéken élôk mennyit tudnak majd igénybe
venni. Úgy sejtem, hogy az EU nem fog különösképpen
azzal törôdni, hogy a számunkra biztosított keretösszeget
fölhasználjuk-e vagy sem, nekünk, a magyar vidéknek
létfontosságú, hogy ezeket a forrásokat elérjük.
Az már ma is látszik: jó ideig nem fogunk dúskálni
a pénzben. Elég legyen annyi, hogy a tíz csatlakozónak
odaítélt 500 millió eurós SAPARD-támogatás
a skót farmerek egyévi agrártámogatásának
felel meg. Világos, hogy a Magyarországnak jutó 38
millió euró meg a hozzákapcsolódó nemzeti
hozzájárulás nem fogja a vidék válságát
megoldani. Ez a pénz egyelôre csak arra szolgál, hogy
az emberek próbáljanak belehelyezôdni abba a pozícióba,
amelybe majd a csatlakozás után kerülnek.
A vidékfejlesztés
szempontjából kulcsfontosságú kérdés
tehát, hogy a vidéki társadalom meg tud-e újulni.
Ha nem lenne uniós
csatlakozás, akkor is létkérdés a megújulás,
hiszen a jelenlegi helyzet tragikus. Az elmúlt év végén
intézetünk a minisztérium felkérésére
jelentést készített a vidéki térségek
ún. humán indexének állapotáról.
Az eredmények siralmasak. Nemcsak az döbbenetes, hogy a vidéki
térségek átlagos humánindexe igen alacsony,
de az is nagyon elgondolkodtató, hogy a kistérségek
értékei között mintegy nyolcszoros különbség
mutatkozott. A legjobban a gyôri kistérség állt,
míg a legrosszabb helyzetben a Nyírség egyik kistérsége
volt. Minden régióban és minden megyében találhatók
voltak olyan kistérségek, amelyek nagyon rossz helyzetben
voltak, illetve amelyek viszonylag kedvezôbb képet mutattak.
Tehát az sem igaz, hogy a nyugat-dunántúli részek
– legalábbis humán erôforrások tekintetében
– teljes egészében felkészülten várnák
a csatlakozást.
A negatívumok mellett
találkoztunk pozitív jelenségekkel is: az elmúlt
két év során beindított vidékfejlesztési
munka azért megmutatta, hogy a vidéki térségekben
kivétel nélkül mindenütt találhatók
olyan kezdeményezô kedvû emberek, csoportok, önkormányzatok,
civil szervezetek, vállalkozók, akik aktívan be tudtak
kapcsolódni a folyamatokba. Nagyon ígéretesnek tekintem
azt is, ahogy a SAPARD-program kidolgozása révén az
egyébként nem problémamentes munkába bekapcsolódó
emberek mintegy másfél-két éven keresztül
próbálták megtervezni saját térségük
jövôképét, még akkor is, ha többen
közülük az önállóságot magárahagyatottságként
értékelték. Nyilván nem lesz könnyû
kiölni azt a régrôl meggyökeresedett mentalitást,
amely mindent a központtól, a minisztériumtól
vár, de összességében az ebben a munkában
részt vevôk jelenthetnék a vidékfejlesztés
aranytartalékát, így aztán nem szabad, hogy
ez a fajta aktivitás elüljön, mert a késôbbiek
során erre mindenképpen szükség lesz.
Mit kellene tenni a jövôben?
Az egyik ilyen feladat az információátadás
és a képzés. Sajnos ezen a területen is elég
sok hátrányunk van. Nem hiszem, hogy a képzésnek
meg kellene állnia ott, hogy minden minisztériumi tisztségviselô
beszéljen valamilyen nyelvet, hanem a felkészítés
súlypontját most már a közigazgatáson
túl azokra a térségekre és csoportokra kellene
helyezni, amelyek majd a támogatási forrásokért
versenyeznek. Nem a minisztérium fog pályázni az agrár-
vagy a vidékfejlesztési támogatásokra, hanem
a vidéki ember. Az a benyomásom, hogy a kb. 150 statisztikai
kistérségbôl vagy a kb. 200 SAPARD-térségbôl
mindössze 30 olyan van, amelyik jelentôs fejlesztési
forrásokat tudna vonzani, ha a program beindulna. Az a gyanúm,
ha a SAPARD teljes gôzzel meg is indulna itt, felkészületlenségünk
miatt, amelyért elsôsorban a kormány hibáztatható,
a pénzek 90 százalékához nem is tudnánk
hozzáférni.
Nem látom még
azt a fajta intézményi fejlesztést sem, amelyik szolgálná
az EU-konform vidékfejlesztési politika megvalósulását,
támogatná a helyi kezdeményezéseket, bátorítaná
a vidéki társadalom és gazdaság szereplôit,
az önkormányzatokat, vállalkozókat, civil szervezeteket.
Ehhez a szaktanácsadási és információs
hálózatot meg, illetve át kell szervezni. Egyelôre
azonban még az sem látszik, hogy legalább a magyar
szaktanácsadói hálózat vagy a falugazdász
hálózat képviselôi komolyan tisztában
lennének a rájuk váró feladatokkal.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu