Nekünk kvóta kell! A magyar mezôgazdaság és az uniós csatlakozás
Az MTA Regionális Kutatások Központja és a Friedrich Naumann Alapítvány idén február 15-én konferenciát rendezett Hazánk európai uniós csatlakozása és a mezôgazdaság címmel. A kecskeméti találkozó anyagából válogat alábbi összeállításunk. Olyan elôadások rövid, szerkesztett változatát közöljük, amelyek a magyar mezôgazdaság felkészültségérôl, a csatlakozás kihívásairól, várható szaldójáról, illetve a belépést követô változásokról és az új lehetôségekrôl szólnak.
Varga Gyula
A magyar termelô
kilátásai az Unióban
A magyar mezôgazdaság
2000-ben újabb mélypontot ért el, a termelés
egy év alatt 7-8 százalékponttal csökkent. Nem
csak ez mondatja velem azonban, hogy számos teendô vár
még az ágazatra, mielôtt az ország az EU-hoz
csatlakozna. Ezek mindegyike – még ha elsô látásra
nem is – összefüggésben van az általam legfontosabbnak
ítélt feladattal, a versenyképesség javításával.
A tárgyalások
során nem végeztünk még a kvóta- és
a bázisszerzés tekintetében. A növénytermesztésben
valamivel egyszerûbb a helyzet, de az állattenyésztésnél
bármilyen kvótát szerzünk is, az a mostani termeléshez
képest csak mint lehetôség fog megjelenni, mert a mai
produkciónk mellett még a legszerényebb kvótákat
sem fogjuk kihasználni.
Az intézményi
rendszer kiépítésében szintén vannak
adósságaink. Van ugyan piacszabályozási törvényünk,
de nincs igazi piacszabályozás: létrehoztuk a garantált
árak intézményét, de ezek annyira alacsonyan
vannak meghúzva, hogy soha ne kelljen ôket életbe léptetni.
Azután vannak intervenciós központjaink, vannak pályázataink
támogatásokra, de ezeknek az elosztásánál
az objektivitás erôsen megkérdôjelezhetô.
Mindeközben elkövettünk egy olyan hibát, hogy miközben
egész Európa fejleszti az egészségügyi
kontrollt, mi csökkentettük a hálózatot. Nagyon
csúnya kritikát is kaptunk miatta. Még mindig nem
mûködik használhatóan a termelôi regisztráció,
amelynek megtanulása elemi érdek lenne a magyar mezôgazdaság
szereplôi számára, mert különben nem fogunk
hozzájutni a támogatásokhoz. Nem mûködik
igazán az érdekvédelem, és ezen a területen,
úgy gondolom, nagyon komoly tennivalók elôtt állunk,
a bizalom elvesztésének napjainkban is folytatódó
rendjén, trendjén minél gyorsabban változtatnunk
kell.
A szakismeretnek nemcsak
abban van szerepe, hogy képesek legyünk megoldani az adminisztratív
feladatokat. Ezt nagyon könnyen meg fogjuk tudni csinálni.
Minden faluban lesz majd egy-két ügyes ember, aki ki tudja
tölteni a kérdôíveket, és elintézi
a feladatot. A termelés szakismereti dolgait illetôen látok
egyre nagyobb és egyre szembeötlôbb hiányosságokat.
Az ember végigmegy az országon, gyomos a föld, a rozzant
állatállomány ki van verve az utak mellé…
A magyar mezôgazdasági
termelés legfontosabb és nem is annyira pénzen múló
hiányossága a szervezetlenség. Ezt látom az
Európai Unióba lépô agrárgazdaságunk
leggyengébb pontjának. Pedig viszonylag gyorsan lehetne pótolni
az efféle hiányosságokat, vagy legalábbis részben
ledolgozni a hátrányokat, de, sajnos, nem ennek a folyamatnak
vagyunk szemtanúi. Hogy félreértés ne legyen,
elsôsorban a külsô üzletrészügyre vonatkozó
parlamenti döntésre gondolok, amelynek következményei,
úgy érzem, kiszámíthatatlanok. A kormánypárti
politikusoktól rendre halljuk, hogy túl sok a nagyméretû
üzem, illetve, hogy a kisebb családi gazdaságok irányába
kell lépéseket tenni. Készítettem egy nagyon
csúnya statisztikát a 2000-es összeírás
alapján, amelybôl kiderül, hogy van mintegy négyezer
olyan szövetkezet, részvénytársaság, illetve
kft. Magyarországon, amely átlagosan mintegy 500 hektáron
mûködik, és van majdnem 600 ezer olyan egyéni
termelô egység, amelyik átlagosan három hektárt
mûvel. Ez országosan 6,4 hektáros átlagot jelent.
(Lásd az 1. táblát.) Én tudom, hogy ez a statisztika
csal, mert az egy hektár alattiakat is termelôként
tartja számon, de a KSH tízéves könyörgésünk
dacára sem készít az EU számára is érthetô
értékeléseket. Ugyanakkor nemzetközi konferenciákat
járva tapasztalom, hogy Magyarországot mint a legdecentráltabb,
a legdekoncentráltabb mezôgazdaságú országot
emlegetik, egy sorban Lengyelországgal. Ez egy borzasztó
dolog.
És valóban,
még ha figyelembe is vesszük a statisztikák torzításait,
akkor is szembeötlô az uniós és a magyar üzemek
átlagos mérete közti különbség. A termelôk
például Franciaországban 37,6, Németországban
29,4 hektár szántót mûvelnek. Az ültetvénykultúráknál,
szôlônél, gyümölcsnél még nagyobb
a különbség, mint a szántónál. (Lásd
a 2. táblát.)
Elvégeztem ezeket
a számításokat az állattenyésztésre
vonatkozóan is, a különbségek ebben az ágazatban
is jelentôsek: négyszeresek-ötszörösek, de
például Nagy-Britanniában (persze még a BSE-mizéria
elôtt) egy szarvasmarhatartó tízszer annyi állatot
gondozott, mint nálunk. (Lásd a 3. táblát.)
A növekedési
küszöb olyan értéket jelent, amely megmutatja,
hogy melyik az a szántóterületben kifejezhetô
üzemméret, amely alatt az üzemek az elhalás, a
csökkenés, és amely fölött a növekedés
stádiumában vannak. A nem különösebben nagyüzemi
struktúrájú Baden-Württembergben például
az alsó mérethatár 1970 és 1980 között
10 hektárral lett nagyobb, újabb tíz év múlva
pedig 15 hektárral, és csak öt év kellett az
újabb 10 hektáros emelkedéshez. Egyetlen kivétel
sincs a tartományok közt, és átlagosan is két
és félszeresére nôtt 25 év alatt az elfogadható
üzemméret alsó határa. (Lásd a 4. táblát.)
Eközben mi magunk itt,
Magyarországon egy törpésítési program
lendületében vagyunk még, ahelyett, hogy belátnánk,
ezzel a vesztünkbe és nem az Európai Unióba rohanunk.
Minden ellenkezô híreszteléssel
szemben tulajdonképpen nem az a gondunk, hogy túl sok mezôgazdasági
nagyüzemünk lenne, hanem nagyon sok nagyon kicsi termelônk
van.
Van egy másik tévhit
is, hogy a nagyüzemek az EU-ban nem kapnak támogatást.
Ennek azonban éppen az ellenkezôje az igaz. Németországban
a családi gazdaságok 600, a mi betéti társaságainkhoz
hasonló szervezetek 670, a jogi személyiségû
vállalatok 750 márkát kaptak támogatásként.
A versenyképesség
javítása azonban nem csak üzemnagyságtól,
a szakmai rátermettségtôl, az eredményes tárgyalásoktól
vagy a kormánytól függ. Mi abba az Unióba igyekszünk,
ahol a morális magatartás kifizetôdô, és
nem öngyilkosság; ahol a kiélezett verseny dacára
a hazai szóhasználatból kikopott olyan fogalomnak,
mint a szolidaritás, még mindig van jelentése; ahol
a szerzôdésszegés senki részérôl
sem bocsánatos bûn; ahol az adatközlés nem az
adóelkerülés szándékával, hanem
a támogatás elnyerésének igényével
történik; és ahol az érdekvédôket
a kormány nem tekinti ellenségének, mint ahogy az
érdekvédôk sem tekintik ellenségüknek a
kormányt: elfogadják egymást partnernek. Alapvetô
szemléletbeli változásra van tehát szükség,
és bár ez tényleg nem pénzkérdés,
mégis rettentô nehéz lesz.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu