Nekünk kvóta kell! A magyar mezôgazdaság és az uniós csatlakozás
Az MTA Regionális Kutatások Központja és a Friedrich Naumann Alapítvány idén február 15-én konferenciát rendezett Hazánk európai uniós csatlakozása és a mezôgazdaság címmel. A kecskeméti találkozó anyagából válogat alábbi összeállításunk. Olyan elôadások rövid, szerkesztett változatát közöljük, amelyek a magyar mezôgazdaság felkészültségérôl, a csatlakozás kihívásairól, várható szaldójáról, illetve a belépést követô változásokról és az új lehetôségekrôl szólnak.
Vajda László
Lehetôségek
és korlátok
Bár nálunk
is köztudott, hogy az Unió területén közös
az agrárpolitika, mégsem felesleges értelmezni, hogy
ez pontosan mit is jelent, illetve hogyan érinti ez majd a magyar
mezôgazdaságot. A változások mértékének
szemléltetésére álljon itt egy példa.
Míg Magyarországon ma az állategészségügyet
magyar törvények, rendeletek szabályozzák, amelyeket
a parlament vagy a minisztérium alkotott meg, addig attól
a naptól kezdve, hogy belépünk az Európai Unióba,
ezek automatikusan hatályukat vesztik, és az állategészségügyrôl
nálunk is egy európai uniós miniszteri tanácsi
rendelet fog rendelkezni. És ugyanez fog történni a
mezôgazdaság jogi kereteit kijelölô összes
hazai törvénnyel, rendelettel is.
Az agrárgazdaságra
vonatkozó uniós rendelkezések nagyságát
a szakértôk mintegy negyvenezer oldalra becsülik. Azért
nem kell túl drámainak értékelni a változásokat,
mert az Unióban is hosszú távra készülnek
a jogszabályok, tehát a csatlakozás idején
minden bizonnyal alapvetôen ugyanazok a rendelkezések lesznek
érvényben, mint most (jelenleg a 2000 és 2006 közti
idôszakra tervezett joganyag van hatályban). Tehát
a csatlakozás után búcsút kell intenünk
az éves magyar agrártámogatás-rendeletnek is,
mert attól kezdve ugyanazok az uniformizált szabályok
lépnek hatályba, mint a többi tagállamban, pontosan
ugyanazokkal a feltételekkel lehet támogatáshoz jutni,
mint Portugáliában vagy Írországban. Már
azért sem kell rettegnünk az új helyzettôl, mert
amióta megcéloztuk a csatlakozást, azóta folyamatosan
harmonizáljuk a magyar joganyagot az unióshoz. Hála
ennek a lassan évtizedes folyamatnak, a változás nem
lesz sokkoló, az új rendelkezések legtöbbje nem
teljesen ismeretlen és vadonatúj szöveg lesz majd, hanem
a jelenlegi magyar szabályozással megegyezô marad,
de immáron mint uniós joganyag.
A közös uniós
agrárpolitika kiterjed egyrészt a piacszabályozásra,
és annak keretén belül az árpolitikai intézkedésekre,
az intervenciós jogszabályokra, az exporttámogatásra,
a direkt támogatásokra, amelyek lényegében
földalapú támogatások; másrészt
az ún. horizontális kérdésekre, tehát
például az állategészségügy legapróbb
részleteire is. A közösségi agrárjogszabályok
harmadik csoportja a vidékfejlesztésé, amelybe beleértendô
az élelmiszer-feldolgozás, az agrár-környezetvédelem,
a kedvezôtlen adottságú térségek támogatása,
infrastruktúra-fejlesztés, vidéki tevékenységek
diverzifikálása mellett még sok egyéb más
is.
A csatlakozást követôen
a másik lényeges változást a magyar mezôgazdaság
számára az EU egységes belsô piaca jelenti majd.
Tehát a belépés napjától el kell felejteni,
hogy a magyar termelô uniós országokba „exportál”,
ennek éppen annyira nem lesz tovább értelme, mint
ahogy ma nem tartjuk számon, nem nevezzük kivitelnek, ha valaki
Somogy megyébôl Hevesbe szállít. Ez persze azzal
is jár, hogy nem kell tovább számolni az EU-ba irányuló
export támogatásával, mert nem lesz ilyen, mint ahogy
nem lesz vám sem.
A magyar mezôgazdaság
szempontjából évtizedekre meghatározó
lesz, hogy mennyire felkészülten érkezik az uniós
„új világba”, vagyis milyen állapotban lesz a csatlakozás
idôpontjában. A felkészülés egyik meghatározó
eleme a korábban emlegetett jogharmonizáció. És
azt mondhatjuk, hogy Magyarország ebbôl a szempontból
az elmúlt években sikeresen tevékenykedett, hiszen
a magyar agrárrendelkezések mintegy 85 százaléka
megfelel, szó szerint vagy szellemében megegyezik az uniós
jogszabályokkal.
A másik fontos területe
a felkészülésnek az intézményfejlesztés,
mert hiába vannak jogszabályok, azokat át kell ültetni
a gyakorlatba, és ehhez intézmények kellenek. Természetesen
az ágazatnak eddig is megvolt a maga, jogszabályok által
szabályozottan mûködô intézményrendszere,
létezik például az állat- és növény-egészségügyi
szolgálat, mûködik a sokszereplôs támogatási
rendszer, amelyben részt vesznek a megyei hivatalok, a kincstár,
a bankok stb., és bár valóban elôre haladtunk
a jogharmonizációban, de az uniós intézményrendszer
mégsem ugyanolyan, mint a miénk. Tehát mindenképp
fejleszteni kell még annak érdekében, hogy az uniós
jogszabályokat teljes körûen alkalmazni tudjuk. Az Európai
Unió részletesen szabályozza például
a gabonaintervenciós rendszer mûködtetését,
vagy aprólékosan meghatározza, hogy egy állat-egészségügyi
határállomásnak hogyan kell kinéznie, milyen
mûszerekkel kell rendelkeznie. De hogy a támogatásokat
is példaként említsünk, sokkal bonyolultabb az
uniós támogatás eljuttatása a kedvezményezetthez,
mint amelyet mi a legrafináltabb hazai szabályozás
mellett is megszoktunk. Az Unióban még azt is elôírják,
hogy amikor kiküldenek helyszíni ellenôrzésre
valakit, akkor milyen formanyomtatvánnyal kell rendelkezni, hogy
az értékelô kérdôíven a válaszadásra
szánt kockákat nem a papír jobb oldalán, hanem
a papír bal oldalán kell elhelyezni. A bonyolult adminisztrációra
és a szigorú bürokráciára nekünk
magyaroknak nemcsak lélekben kell felkészülnünk,
hanem gyakorlatban is. Az az igazság, hogy a francia meg német
gazdák is iszonyatosan fel voltak háborodva, amikor ezeket
a jogszabályokat elfogadták, és komoly tüntetéseket
szerveztek ellenük. Aztán ma, ha megkérdezünk egy
német gazdát, hogy mit szól a bürokráciához,
akkor azt mondja: nézze, ha arra gondolok, hogy a jövedelmem
hatvan százalékáért egész évben
gürcölök, a maradék negyven pedig támogatásokból
származik, és ezért annyit senyvedek, hogy két
nap alatt kitöltöm, majd beadom a kérdôívet,
aztán megkapom a pénzt, üsse kô.
Az intézményfejlesztés
területén Magyarországra komolyabb feladatok várnak,
mint a jogharmonizáció tekintetében. Néhány
szám: a külsô határállomások elôírásszerû
fejlesztése kb. ötmilliárd forintjába kerül
majd Magyarországnak, és kb. 400 fôs kvalifikált
apparátust kell felállítani.
A SAPARD hazai hivatalának
kiépítésénél is láttuk, hogy
nem elég így vagy úgy létrehozni valamit, mert
azt többszörösen ellenôrizni fogják, még
az ellenôröket is ellenôrzik, hanem a felállított
intézménynek mindenben meg kell felelnie az uniós
elôírásoknak.
De hát így
lesz ez az uniós pénzek felhasználása során
is. Sajnálom, hogy ilyen rossz hírekkel szolgálok,
de aki gazdálkodóként támogatást vesz
igénybe, annak arra is készülni kell, hogy lesznek idôszakok,
amikor szó szerint egymásnak adják a kilincset a magyar
meg az uniós ellenôrök. Megnézik a számlát,
és ha oda van írva, hogy felhasználtunk tízezer
darab tíz centiméteres elsô osztályú
acélszöget, akkor addig el nem mennek, amíg mind a tízezret
meg nem találták, meg nem számolták, néhányat
a gerendából kihúznak, bevizsgálják,
hogy elsô osztályú volt-e, és ha azt állapítják
meg, hogy csak tízzel kevesebb van, akkor közlik, hogy erre
a számlára az EU-támogatás nem vehetô
igénybe. Ennyit a rossz hírekbôl.
A felkészülés
következô fontos területe még a gazdaságfejlesztés,
a kommunikáció. Ez azt jelenti, hogy az állam, a kormány
köteles tájékoztatni a gazdálkodókat,
az országot arról, hogy mit is jelent a közös agrárpolitika,
és milyen elônyökkel, hátrányokkal jár.
Meghatározó
szerepe van még a felkészülésben az emberi erôforrások
felkészítésének, magyarán a minisztérium,
a szakhatósági apparátus, a gazdálkodók
felkészítésének. A csatlakozást követôen
megszûnik a minisztériumi dolgozók gyöngyélete,
amely szerintem eddig se volt, de a gazdák úgy hiszik. Mert
ezentúl nem lesz az, hogy mi a lobbizó gazdákkal együtt
a Kossuth téren kifôzünk valamit, és aztán
azt jogszabályba öntjük, hanem bármit találjunk
is ki, azt mind az összes többi tagországgal egyeztetni
kell, és az ötlet csak közösen megalkotott jogszabályban
kerülhet végleges formába. Ezért aztán,
ha nem is minden tisztviselônek, de a nagy részüknek
majd rendszeresen Brüsszelbe kell járni, ahol a különféle
(gabonapiaci, borpiaci, állat-egészségügyi stb.)
bizottságok mûködnek. Nagyon kemény és
bonyodalmas alkufolyamatokra kell majd számítani, ahol nagyon
résen kell lenniük azoknak, akik a magyar érdekeket
képviselik.
A csatlakozási folyamat
kihívásait illetôen a fenti feladatok viszonylag kiszámíthatóak,
tehát felkészülhetünk rájuk. Az élet
azonban még az EU-ban is elôre nem kalkulálható
változásokat hoz. Mert bármennyire is igyekezett az
Unió a 2000 és 2006 közötti idôszakra stabil
agrárpolitikai környezetet teremteni, ha az elmúlt hónap
eseményeire reagálnia kell, és ez minden bizonnyal
szabályozásban is olyan változásokkal jár
együtt, amelyek már bennünket is érinteni fognak.
A száj- és körömfájás, a BSE, a dioxin-
és az antibiotikum-botrány az egész állattenyésztést
válságba sodorta az EU-ban. A húsfogyasztás
jelentôsen visszaesett, és továbbra is csökkenôben
van Nyugat-Európában. Elég, ha csak arra gondolunk,
tavaly október és idén január között
a marhahús fogyasztása 50 százalékkal esett
vissza az Unióban. Egyedül Németország négyszázezer
szarvasmarha leölését és elégetését
határozta el, mert a kereslet annyira lecsökkent, hogy intervencióra
sem érdemes vásárolni, hiszen még remény
sincs egy esetleges gyors keresletnövekedésre. A hústermelés
visszaesése természetesen a növénytermesztésre
is hatással lesz.
Az uniós agrárpolitikusok
most egész erejükkel azon vannak, hogy a folyamatot megállítsák,
illetve visszafordítsák, és ennek érdekében
a fogyasztók bizalmát szeretnék elsôsorban visszaszerezni.
Ezért szervezték át Németországban a
mezôgazdasági tárcát fogyasztóvédelmi,
élelmezési és mezôgazdasági minisztériummá,
és ezért neveztek ki az élére az eddigi hagyományokkal
szakítva gazda helyett egy
a fogyasztóvédelemben
járatos zöldpárti ügyvédnôt, aki mindjárt
az elsô beszédében leszögezte, hogy nem ért
az agrárgazdasághoz.
Egyéb jelentôs
átrendezôdésekre is számíthatunk az ágazatban,
az uniós mezôgazdaság most gyökeres változások
elôtt áll. Magam hallottam, amikor a holland mezôgazdasági
miniszter arról beszélt, hogy az eddig oly sikeres holland
mezôgazdaságnak is váltani kell, hiába a világ
második legnagyobb agrárexportôre. Ezentúl olyan
agrárgazdaságot akarnak, mint Ausztriáé, amelyben
nem a mennyiség a döntô, hanem az a minôség,
amely a környezetet, a kultúrát, a hagyományokat,
az életkörülményeket és a fogyasztók
biztonságát veszi alapul.
Ezek azok a jelenségek,
amelyek miatt nekünk is fel kell figyelnünk arra, hogy változásokra
kell számítanunk az uniós mezôgazdaságban,
az agrárjogszabályokban. Szigorításokra, a
támogatási rendszer átalakulására, minden
bizonnyal a direkt piaci támogatások csökkenésére
és a vidékfejlesztést szolgálók, ezen
belül is elsôsorban az agrár-környezetvédelemmel
összefüggôk növekedésére lehet számítani.
De legyen bármennyire
cseppfolyós vagy változékony is ez a feltételrendszer,
nekünk mégis készülnünk kell az uniós
tagságra. Bizonyítanunk kell, hogy a jog, az intézmények,
a személyek felkészültsége terén érettek
vagyunk a tagságra, és a csatlakozás után a
nagy európai környezetben kell megpróbálnunk
a közös európai mezôgazdaság és vidék
jövôjéért együtt tevékenykedni.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu