Nekünk kvóta kell! A magyar mezôgazdaság és az uniós csatlakozás
Az MTA Regionális Kutatások Központja és a Friedrich Naumann Alapítvány idén február 15-én konferenciát rendezett Hazánk európai uniós csatlakozása és a mezôgazdaság címmel. A kecskeméti találkozó anyagából válogat alábbi összeállításunk. Olyan elôadások rövid, szerkesztett változatát közöljük, amelyek a magyar mezôgazdaság felkészültségérôl, a csatlakozás kihívásairól, várható szaldójáról, illetve a belépést követô változásokról és az új lehetôségekrôl szólnak.
Kiss Judit
Finanszírozható-e
európai uniós forrásokból a magyar mezôgazdaság?
Nem titok, hogy a magyar
mezôgazdaság sokkal rosszabb helyzetben van, mint a rendszerváltást
megelôzôen. Mint ahogy az is köztudott, hogy sokkal több
gonddal küzd, mint tizenkét évvel ezelôtt. Válság
válság hátán: termelési, értékesítési,
foglalkoztatási, jövedelmezôségi és nem
utolsósorban finanszírozási válság sújtja.
A termelési krízis mélységét jól
jellemzi, hogy a mezôgazdaság bruttó termelése
jelenleg
62 százaléka
a rendszerváltás elôttinek. (Lásd az 1. táblát.)
De legalább ennyire
aggasztó a finanszírozás válsága is,
amelynek egyik lényeges oka az ágazat alacsony jövedelmezôsége.
Mindenki, aki a mezôgazdasággal foglalkozik, naponta kénytelen
érzékelni, hogy mennyire nehéz, a legtöbb esetben
képtelenség belôle megélni, mert nem képzôdnek
olyan jövedelmek, amelyek biztosítanák a szektor önfinanszírozó
képességét. Ennek egyik oka, hogy kinyílt az
agrárolló, és ez a trend még akkor tartósnak
tûnik, ha tavaly az árak közti különbség
némileg csökkent. Ennek természetesen megvannak az inflációs
következményei: az agrárolló csukódásának,
az élelmiszerárak növekedésének köszönhetôen
is megint kétszámjegyû a pénzromlás.
A döntéshozók óriási dilemma elôtt
állnak, hiszem a mezôgazdaság jövedelmezôségének
termelôi árak általi emelése szükségszerûen
az infláció felpörgéséhez vezet, még
akkor is, ha a tízszázalékos infláció
egészét nem is lehet az élelmiszerárak növekedésére
kenni.
Ebbôl következik,
hogy a magyar mezôgazdaság jelenleg a legkevésbé
sem önfinanszírozó, így aztán az utóbbi
években a mezôgazdasági beruházások is
drasztikus mértékben csökkentek: jelenleg az összes
beruházásoknak mindössze három százaléka
irányul a mezôgazdaságba. Ma az agrárgazdaságból
nem kevesebb mint 1100 milliárd forint hiányzik. Ezt a mezôgazdaság
saját erôbôl képtelen kitermelni. Reálisan
egyetlen lehetôsége van a hiánypótlásnak,
ez pedig a támogatások emelése. Köztudott azonban,
hogy a magyarországi támogatások hogyan alakultak:
míg folyó áron emelkedtek, addig reálértéken
valójában stagnáltak. Ezek a számok, és
hogy mi van mögöttük, azt még csak nem is tudhatjuk
pontosan, csak sejtéseink lehetnek arról, hogy ezek a támogatások
mire folytak el, és a támogatott befektetések milyen
hatékonysággal valósultak meg. Jelenleg tehát
a magyar mezôgazdaság ott tart, hogy önfinanszírozó
képessége minimális, hiszen a termelés profitabilitása
alacsony.
A belsô támogatások
közül szóba jöhetne a közvetlen költségvetési
támogatás, amely jelenleg nem elégséges, és
a hatékonysága több mint megkérdôjelezhetô.
Másik magától értetôdô lehetôség
pedig a banki támogatás lehetne, de ismerve a magas kamatokat,
ismerve az ágazat alacsony jövedelmezôséget, a
bank se nem tud, és – a kihelyezés kockázatai miatt
– se nem akar a mezôgazdasági termelôk többségének
kedvezô hitelt nyújtani. Mindezekbôl logikusan következik,
hogy a mezôgazdaság belsô finanszírozási
forrásai elégtelenek, így csak abban reménykedhetünk,
hogy esetleg valamilyen külsô forrás segít majd
az ágazat finanszírozásában, a válság
felszámolásában.
De jogosan reménykedünk-e
a külsô segítségben, és vajon tényleg
az Európai Unió lesz az, amely majd megfinanszírozza
a magyar mezôgazdaságot? Itt két részre lehetne
bontani a lehetôségeket: a csatlakozás elôttire,
illetve az azt követôkre.
Ma már világosan
láthatók, hogy melyek azok a támogatások, amelyeket
az Európai Unió a belépés elôtt álló
kelet-európai országoknak szán. Itt azonban a legkevésbé
sem arról van szó, hogy mekkora pénzre lenne szüksége
a csatlakozó országok mezôgazdaságának,
és mekkora költséggel jár a felkészülés,
hanem arról, hogy az Európai Unió költségvetése
mennyit hajlandó fordítani a keleti bôvítésre.
A csatlakozás elôtti
támogatásokra három lehetôség nyílik.
(Lásd a 2. táblát.) Az elsô és legismertebb
a PHARE-program, amely eddig is volt, és mezôgazdaságot
támogató részének „hatékonyságát”
már megismertük. A PHARE-támogatások mértéke
az elképzelések szerint a csatlakozásig évrôl
évre emelkedni fog, de mihelyst taggá válunk, akkor
ezt a csapot abban a pillanatban elzárják. A másik
két lehetôség: a SAPARD-, illetve az infrastruktúra-fejlesztés
és környezetvédelem finanszírozását
szolgáló ISPA-program. Amennyiben azonban levonjuk belôlük
a tetemes adminisztrációs, felkészülési
költségeket, a belépéshez elengedhetetlen feltételként
szabott új intézmények kiépítésének
árát, ezek nettó értéken persze jóval
kisebbek, mint a megítélt, „újságban olvasható”
összegek.
És ekkor még
nem is beszéltünk arról, hogy a termelôknek a
„maradék” pénzekért pályázniuk kell,
és avval is számolni érdemes, hogy nem mindegyik pályázat
fog nyerni, illetve nem csak olyanok fognak nyerni, amelyek azt megérdemlik,
vagy valójában támogatásra szorulnak. Nem beszélve
arról, hogy a pályázatok elnyerése társfinanszírozási
kötelezettséggel jár, amelynek mértéke
egyes esetekben 2550 százalékot is kitehet. Az a termelô,
aki olyan siralmas jövedelmezôséggel termel, mint ami
ma az ágazatot jellemzi, nem biztos, hogy képes lesz ezt
a 25-50 százalékos „önrészt” elôteremteni.
A vállalkozása profitjából beruházni
vagy hitelintézettôl kölcsönt felvenni csak keveseknek
nyílik majd lehetôségük, következésképpen
igen sok termelô el fog esni még ezen kicsiny európai
támogatásoktól is.
Ennél sokkal izgalmasabb
kérdés, hogy a csatlakozás után mit remélhetünk.
(Lásd a 3. táblát.) Hiszen sokan úgy gondolják,
hogy már felkészültek vagyunk, és azt remélik,
hogy a mezôgazdaság válsága egy csapásra
megoldódik, mihelyst az EU tagországává válunk,
ennek érdekében a csatlakozási folyamatot még
gyorsítanák is. Valójában azonban, hogy a csatlakozással
mekkora forrásokhoz juthatna a beruházási szempontból
kiszáradó magyar mezôgazdaság, csak sejteni
lehet. Az EU 1999-es berlini tanácskozásán ugyan már
volt errôl szó, és a szervezet a költségvetésében
is jelezte, hogy mennyit szánna a keleti kibôvülésre.
Ezek a számok valóban gusztusosak, és különösen
imponálóan nônek az idô elôrehaladtával,
de ha összehasonlítjuk az 1997-es és az 1999-es ígérvényt,
100-150 millió eurós különbséget látunk.
Tehát két év alatt az EU pénzügyi hajlandósága
és nagyvonalúsága 100-150 milliót csökkent
Magyarország vonatkozásában. Nincs rá garancia,
hogy ez a tendencia a jövôben nem folytatódik.
Hogy ezek az összegek
mit jelentenek valójában, csak akkor tudjuk megítélni,
ha megnézzük, hogy a jelenlegi tagok mennyit kaptak. Magyarországnak
662 millió eurót szánnak, ugyanakkor a hasonló
nagyságú és népességû Portugália
3,7 milliárd eurót kapott 1997-ben, míg Görögország
5,5 milliót. Ebbôl az összehasonlításból
nagyon egyértelmûnek látszik, hogy az új tagok
aligha fognak olyan nagyságú támogatásokat
kapni, mint amelyeket a jelenlegi tagok az EU közös kasszájából
ki tudnak passzírozni. Tehát lehet, hogy betû szerint
a jogok és a kötelezettségek azonosak lesznek, de hogy
a pénzügyi támogatásban – még eredményes
tárgyalás esetén is – lesz „némi” különbség,
az felettébb valószínû. Mint ahogy az is, hogy
ennek az elsô számú kárvallottja az agrárszektor
lesz. Amennyiben az EU csatlakozásra váróknak tett
jelenlegi ígéretei teljesülnek, és a mostani
tagok támogatása változatlan marad, úgy számításom
szerint 2002-es bázisévet tekintve egy magyar agrártermelô
853 eurót kapna, míg egy európai ennek a támogatásnak
kb. a hétszeresét élvezné.
Való igaz, hogy a
számításnál nem vettem figyelembe az EU közvetlenül
a tagországoknak szánt támogatásait, és
a tárgyalások egyik legfontosabb tétje, hogy minél
nagyobb mértékû direkt támogatásokhoz
is hozzájuthassunk, de a különbség sikeres alkudozás
esetében is többszörös marad. Ebben az esetben pedig
hiába az egységes piac, hiába nincsenek belsô
piachatárok, ha ugyanakkor óriási versenyfeltételbeli
különbségek fennmaradnak.
Nem beszélve arról,
hogy egy 2002-es ideális (éppen ezért irreális)
csatlakozási idôponttal számolva Magyarországnak
is befizetési kötelezettsége lenne. Kiszámoltam,
hogy ez a GMP 1,27 százaléka lenne, vagyis 571 millió
euró. Ne feledjük, az EU erre az évre 662 milliót
ígért! Nem túlságosan pozitív a szaldó.
Mindezzel együtt úgy
gondolom, hogy csatlakozni azért érdemes lesz, de bizonyos
illúziókat el kell oszlatni. Legfôképpen azt,
hogy a válságban lévô magyar mezôgazdaságot
majd EU-s forrásokból lehet finanszírozni.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu