8. Esküdtszék. Képviselet egyenlôség alapján
Szikinger István
Az 1848. márciusi
követelések sorában fontos alkotmányos elvet
fejezett ki a 8. pont, amely a korábbi igazságszolgáltatási
rendszer felszámolását és a polgári
egyenlôségen alapuló bíráskodás
bevezetését célozta meg. Az úriszék
eltörlése és az esküdtszék intézményének
törvénybe iktatása révén a forradalom
hatalmas lépéseket tett ennek a történelmi változásnak
a véghezvitelében.
Mára a helyzet gyökeresen
megváltozott, a márciusi gondolatok és törekvések
mégsem helyezhetôk egyszerûen a történelem
lomtárába.
Az esküdtszék
például nem az egyetlen üdvözítô megoldás
az ítélkezés függetlenségének és
pártatlanságának biztosítására,
de a mostani népi ülnöki rendszer totális csôdjéhez
képest minden bizonnyal erôsítené az igazságosságba
és a jogállamiságba vetett bizalmat. Az életfogytig
tartó szabadságvesztéssel fenyegetett bûncselekmények
elbírálásában mindenképpen fontolóra
kellene venni az esküdtszéki bíráskodás
bevezetését.
A bírói függetlenség
szervezeti keretei jórészt adottak. Mégis vannak olyan
jelenségek, amelyek az igazságszolgáltatás
kifinomultabb, ám éppen ezért igen veszélyes
befolyásolására utalnak. A kormány tagjainak
egyes konkrét ügyekhez kapcsolódó nyilatkozatai
árulkodnak a színfalak mögött zajló nyomásgyakorlásról.
Mind a társadalomban, mind pedig magában a bírói
karban visszatetszést kelt, ha például egy miniszter
ügyét viharos gyorsasággal napirendre tûzik és
tárgyalják, miközben a „kisemberek” perei évekig
vesztegelnek, a letartóztatottak pedig hosszú hónapokat
töltenek a világtól elzárva anélkül,
hogy bármi történne az adott eljárásban.
Ha formálisan nem is, de érdemben mindenféleképpen
a bírói függetlenség csorbítására
vezetnek azok a titkos nyomozati módszerek, amelyek lényegében
kész tények elé állítják a döntéshozókat
anélkül, hogy a védelem vagy akár az eljárás
más résztvevôi a tények egészét
vizsgálat és bírálat alá vehetnék.
Ennek szélsôséges változata a büntetôeljárásra
tartozó ügyek „informális” elintézése
(bomlasztás, kiszorítás stb.), ami már túl
is mutat a bírói függetlenség kérdésén:
az igazságszolgáltatás bírói monopóliumának
elvét sérti.
A végrehajtó
hatalom oldaláról fenyegetô veszélyekkel szemben
védelmet jelenthet a törvények pontosabb meghatározása,
a közvetlenül és áttételeken keresztül
megnyilvánuló akaratérvényesítési
törekvések szigorú szabályozással való
meghiúsítása. A bírói függetlenséget
azonban még a törvényhozással szemben is oltalmazni
kell. A büntetés „középmértékhez”
igazításának elôírásával
– de más döntésekkel is – az Országgyûlés
félreérthetetlenül jelezte: a mérlegelési
szabadság egy részét magához kívánja
vonni.
A bíróságok
ma szervezetileg függetlenek, az ítélkezô bíró
azonban a mondottak szerint számos alkotmányosan elfogadhatatlan
hatásnak lehet kitéve. Az igazságszolgáltatás
anyagi-technikai és személyi hátterének helyenként
katasztrofális helyzete a gyakorlatban szintén veszélyezteti
a függetlenség lényegét: azt tudniillik, hogy
a bíró az esetre és a jogszabályokra összpontosítva,
minden más zavaró tényezô kiiktatásával
hozhassa meg a tudása és lelkiismerete szerinti legjobb döntést.
A bírói függetlenség
nem jelenthet teljes felelôtlenséget. A bíró
tévedhet, de a törvények tudatos megsértése
számára sem megengedhetô. A feleknek a bírósággal
szembeni jogérvényesítési eszközei azonban
ma kevéssé teszik lehetôvé a súlyos és
gyakran nyilvánvaló törvénysértések
és azok súlyos következményeinek elhárítását.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu