6. Közös terherviselés
Pete Péter
Hölgyeim és uraim!
Én itt egyre növekvô zavarodottsággal, szinte
pánikban hallgattam tanult és igen nagy tiszteletû
barátaim veretes szavait. Én ugyanis fôállásban
és szabadidômben kizárólag közgazda vagyok,
és ilyen forradalmi gyújtó szavakat és nagy
beszédeket azelôtt legalábbis nem szoktam mondani.
Ezért is lehetséges, ahogy megfigyelhették, hogy ôk
valamennyien saját papírjaikból saját gondolataikat
adták elô, én viszont Joe Stiglitz kormányzati
finanszírozásról szóló alaptankönyvét
hoztam magammal támaszként. Mindaz, amit a hatékony,
méltányos, igazságos, szakszerû és átlátható
adórendszerrôl és a közpénzek elköltésének
szabályairól én tudok, az ebben a könyvben jórészt
mind megtalálható. Ajánlom önöknek is okulásul,
bár ez talán ne vegyék rossz néven kevésbé
fontos. Sokkal fontosabb volna, ha e könyvet azok olvasnák,
akik ma a közfinanszírozás ügyeit nálunk
intézik. Ôk biztosan nem ismerik, hiszen ha ismernék,
költségvetésünk bizonyosan másképp
nézne ki. Akár itt mindjárt össze is gyûjthetnénk
a pénzt, hogy egy példányt vegyünk, s elküldjük
nekik.
A téma ügyében
is vannak gondjaim, mert hiszen tanult barátaim elôttem könnyedén
olvashatták a jelenlegi kormány fejére, hogy mindazt,
ami 1848-ban fontos volt, azt azóta is csak mérsékelten
valósították meg. Amennyire én tudom, a közös
teherviselésen akkor elsôsorban azt értették,
hogy ne legyenek születési privilégiumokkal felruházott
osztályok, akik emiatt nem fizetnek adót. Mármost
ha ezt ilyen szorosan és szûken vesszük, akkor ma nincsenek
ilyen természetû osztályok, a tizenkét pontból
ez tehát megvalósult. Az persze igaz, hogy a fennálló
adórendszerrel semmilyen formában nem vagyunk a legkevésbé
sem elégedettek, és az itt ülôk közül
is nagyon sokan igyekeztek a legkülönbözôbb javaslatokat
tenni adórendszerünk javítása érdekében.
Ôszintén be kell azonban vallani, hogy ez nem könnyû
dolog, az emberek más országokban is, gyakorlatilag mindenhol
nagyon elégedetlenek az ô adórendszerükkel. És
az igaz ugyan, hogy a mi mostani adórendszerünk ügyében
kapásból száz tételt fel tudnék sorolni,
amivel mindjárt gyorsan meg tudnám javítani adószabályainkat.
És akkor nekem jobban is tetszene. Kezdve a nehezen átlátható
ilyen-olyan levonások, nem egészen nyilvánvaló
célzatú kedvezmények jövedelem-újraelosztó
hatásától, amelyik méltányosnak sem
nagyon nevezhetô, az adókulcsok szintjén és
progresszivitásán át mindenféle egyéb
problémákig. De amennyire én az általunk irigyelt
fejlett országok, polgári demokráciák adórendszereit
ismerem, ugyanezeket a sirámokat ôk is elô szokták
adni, következésképpen valószínûleg
ez nem egy ilyen egyszerû, forradalmi hevülettel megoldható
probléma.
Éppen ezért,
bár az adókat szidalmazni mindig nagyon népszerû
dolog, én most nem errôl beszélnék. Hanem arról,
hogy vajon akkor, amikor 1848-ban ez a pont bekerült a 12 közé,
akkor miért csak a közös terhekrôl volt szó,
és arról miért nem, hogy a beszedett adókat
hogyan kell elkölteni. Ennek, vélhetôleg, viszonylag
egyszerû mennyiségi oka van.
A XIX. század egészében
az akkor fejlettebbnek tekinthetô országokban, s ezért
vélhetôleg a korabeli Magyarországon is, az összes
adóbevételnek az összes nemzeti produktumhoz, nemzeti
jövedelemhez való viszonya egészen más volt,
mint ma. Ez az arány jóval tíz százalék
alatt volt, vagyis az állam akkor a nemzeti jövedelem kevesebb
mint tíz százalékát vonta el adóként,
és fordította arra, amit akkor közcélnak tekintettek.
Ez az arány aztán lassan emelkedni kezdett, de a két
világháború között is még csak húsz
százalék körül mozgott. A közügyeknek
tekintett, és ezért adókból közfinanszírozással
megoldott dolgok, problémák s ezzel a közterhek a második
világháború után kezdtek el jelentôsen
növekedni, mi ma körülbelül 40 százalékát
fizetjük be az összes országosan létrehozott jövedelmünknek
a közkasszába, s ez az arány nem tér el jelentôsen
a fejlett országokban tapasztalttól.
E megváltozott arány
miatt azt gondolom, hogy ma nem elég kizárólag az
adók beszedésének módjáról beszélni,
hanem arra is gondolni kell, hogy az akár mégoly igazságosan
összegyûjtött összes adóbevétel hogyan
és mire kerül felhasználásra. Hiszen lehet az
adórendszer akár méltányos is, ha az így
begyûjtött pénzt ellenôrizetlenül és
igazságtalanul újraosztják, vagy nemtelen célokra
fordítják, az hatásában ugyanaz, mint a közterhek
aránytalan vagy méltánytalan kirovása. Tanult
barátaim, tudós kollégáim elôttem errôl
a maguk szakterületén mindenféle korholó megjegyzéseket
tettek már, hadd tegyek én egy teljesen általánosat.
Szerintem azt kellene kívánnunk, elvárnunk most és
a jövôben mindig a mindenkori kormányunktól, hogy
a tôlünk adó formájában elvett pénzt
legalább akkora gonddal és felelôsséggel költse
el, mint ahogy mi magunk tennénk. Hogy mindenki s a kormány
számára is legyen nyilvánvaló, hogy akkor,
amikor mi az adónkat befizetjük, akkor azért a pénzért
a gyereknek cipôt, ruhát könyvet, fagylaltot, a családnak
nyaralást vagy bármilyen más hasznos dolgot vásárolhattunk
volna. Elvárjuk a kormányunktól, hogy úgy költse
el a tôlünk elvett pénzt, hogy legalább olyan
értéket hozzon létre a tôlünk elvont pénz
felhasználásával, mint amennyi értéket
mi elveszítettünk akkor, amikor az adót befizettük.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu