Márciusi tézisek
„Mit kívánna ma a magyar Nemzet?”


4. Törvény elôtti egyenlôséget polgári és vallási tekintetben

Kôszeg Ferenc

A 4. pont: törvény elôtti egyenlôséget. 1848-ban a törvény elôtti egyenlôségen azt értették, hogy nemesek és „nemtelenek” legyenek a törvény elôtt egyenlôk. Magyarországon ez a jogszabályok szintjén 1848-ban valósult meg, a nyugati országokban általában sokkal elôbb. Ha ma beszélünk törvény elôtti egyenlôségrôl, többrôl, bonyolultabb dologról van szó, mint errôl a formális, jogi egyenlôségrôl. Manapság mindenekelôtt kétfajta egyenlôtlenségrôl beszélhetünk: a szociális helyzet szerinti egyenlôtlenségrôl és a származás szerinti egyenlôtlenségrôl. A szociális helyzet szerinti egyenlôtlenség nemcsak az anyagi egyenlôtlenséget jelenti, hanem a társadalmi státus, a kapcsolatrendszer szerinti egyenlôtlenséget is, de maradjunk ezúttal pusztán az anyagi egyenlôtlenség tényénél és a törvény elôtti következményeinél. Tudjuk, mennyivel jobb helyzetben van a büntetôeljárásban az a gyanúsított, akinek van meghatalmazott, „fogadott” ügyvédje, azzal szemben, akinek nincs. Elég utalnunk az állampolgári jogok országgyûlési biztosának erre vonatkozó vizsgálatára. Ez a vizsgálat számadatokkal igazolta, mennyivel késôbb kerül kapcsolatba az elôzetes letartóztatásban lévô gyanúsított a védôjével, ha csak kirendelt ügyvédje van, ha nincs pénze meghatalmazott ügyvédre. A kirendelt ügyvéd, ha nem akarja a saját vagyonát áldozni a védencére, többnyire – tisztelet a ritka kivételnek – nem is tudja a feladatát a magas szintû szakmai követelményeknek megfelelôen ellátni. A jogszabály megállapította csekély javadalmazást sem kapja meg például arra az idôre, amikor találkozni szeretne a gyanúsítottal, hogy megbeszélje vele a védekezés taktikáját. Csak arra van módja, hogy a nyomozati cselekménynél jelenjen meg, de hogy elôtte megbeszélést folytasson a védencével, arra nincsen. Még súlyosabb az egyenlôtlenség, ha a gyanúsított külföldi, és tolmácsra volna szükség. A büntetôeljárásban arra az idôre fizetik a tolmácsot, amíg a rendôrségnek tolmácsol. De ha a gyanúsított és az ügyvéd közötti kapcsolathoz volna szükség tolmácsra, a tolmácsolás díját nem fizeti meg senki. A Magyar Helsinki Bizottságnak volt egy büntetôjogi programja, amelynek keretében az általunk megbízott ügyvédek alkalmanként elvállalták elôzetes letartóztatásban lévô, anyagiakkal nem rendelkezô gyanúsítottak védelmét. Magunk is meghökkenve tapasztaltuk, hány esetben fordult elô, hogy mihelyt az ügyvéd beadványt készített, és kérte a – többnyire fiatalkorú – gyanúsított szabadlábra helyezését, megszüntették az elôzetes letartóztatást. Egyszerûen csak annak a ténynek a következtében, hogy volt egy ügyvéd, aki felsorolta a jogi érveket, hogy miért nem indokolt az elôzetes letartóztatás. Ha nincs ez a véletlen, hogy sok ezer gyanúsított közül éppen ôk kerültek bele a mi oktatási célú kísérleti programunkba, ezek az emberek még hónapokat töltöttek volna elôzetes letartóztatásban, és valószínûleg annyi hónapot szabnak ki rájuk büntetésként, amennyit elôzetes letartóztatásban töltöttek.
A másik és talán még súlyosabb, s feltétlenül ijesztôbb vonatkozása a törvény elôtti egyenlôség kérdésének, a származás szerinti egyenlôtlenség. Felteszem, mindenki sejti, arra gondolok, hogy a cigány származású emberek a büntetôeljárásban rosszabb helyzetben vannak, mint a nem cigány gyanúsítottak. Ezzel kapcsolatban csak feltételezések vannak, különféle, olykor szélsôséges álláspontok, de a fenti hipotézist objektív vizsgálatok még nem támasztották alá. Ezért próbálkozik most a Magyar Helsinki Bizottság azzal, hogy nagyobb számú esetet elemezve képet alkosson arról, befolyásolja-e a jogegyenlôség elvének érvényesülését a gyanúsítottak származása a büntetô igazságszolgáltatásban. Két évvel ezelôtt Genfben az ENSZ Kínzás Elleni Bizottságának ülésén a bizottság egyik tagja felvetette, vajon mi az oka annak, hogy Magyarországon a lakossági számarányhoz képest kilencszer több cigány van börtönben, mint ahány nem cigány. A bizottság négyévenként megvitatja, hogyan hajtja végre egy-egy ország az ENSZ kínzás elleni egyezményét, amelyhez Magyarország 1988-ban csatlakozott. Az ülés résztvevôi ez alkalommal a magyar országjelentést vitatták meg. A kérdésre a magyar küldöttség vezetôje azt válaszolta, ilyesmirôl nem is lehet beszélni, Magyarországon törvény tiltja az etnikai, nemzetiségi hovatartozás nyilvántartását, tehát senki nem tudja, hogy ki cigány és ki nem cigány. Ugyanezt a választ kaptuk az egyik megyei bíróság elnökétôl, amikor segítségét kértük az elôbb említett vizsgálathoz. Egyáltalán hogyan vetôdhet fel ez a kérdés – kérdezte a megyei elnök –, hiszen Magyarországon senki sem tudja, hogy cigány-e a vádlott, vagy nem az. Ilyen adat egyetlen aktán sem szerepel. Nos, ezt az utóbbi állítást a vizsgálatunk, amelynek még az elején vagyunk, máris megcáfolta. Eddig nem nagy számú, mintegy 150 aktát elemeztünk, fele részben cigány, fele részben nem cigány gyanúsítottak aktáit. A cigány gyanúsítottak aktáinak több mint 70 százalékában találtunk vagy a feljelentésben, vagy a nyomozati iratokban határozott utalást arra, hogy az illetô cigány. Ezek a nagyon kezdeti eredmények is valószínûsítik, hogy a hipotézis – az egyenlôtlenség feltételezése – nem alaptalan. Nem mernék még számokat mondani, mert ahhoz az elemzés még nem volt részletekbe menô, a vizsgált esetek száma még nem elégséges, de már eddig is úgy tûnik, hogy a cigányok jóval hosszabb idôt töltenek elôzetes letartóztatásban, ügyükben jobban elhúzódik az eljárás, hosszabb idô telik el az egyes eljárási cselekmények között, és azonos súlyú bûncselekmények esetében hónapban, évben kifejezve súlyosabbak az ítéletek. Ha a következô egy-másfél évben a vizsgálat igazolja a hipotézist, akkor szomorúan kell elmondanunk, hogy a törvény elôtti egyenlôség elvét nem csupán a szegény és a gazdag közötti egyenlôtlenség csorbítja – ami sajnos nagyon sok demokráciában elmondható, bár a jóléti társadalmakban sok mindent próbálnak tenni az esélyegyenlôtlenség csökkentésére –, de bizony a legdurvább faji megkülönböztetés is érvényesül. A származás szerinti különbségtétel nagyon távol áll 1848 eszméitôl, az egyenlôség és testvériség eszméjétôl. Ha valóban a helyünket keressük Európában, a magyar társadalomnak, a magyar politikai elitnek szigorú önvizsgálattal kell szembenéznie a saját elôítéleteivel, melyeknek a törvény elôtti egyenlôtlenség csak egyik megnyilvánulása.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu


C3 Alapítvány      c3.hu/scripta/