3. Évenkénti országgyûlést Pesten
Petô Iván
Évenkénti országgyûlést
Pesten, így hangzott 153 évvel ezelôtt a harmadik követelés
ez teljesült, sôt túlteljesült. De! Némileg
más volt a helyzet 153 évvel ezelôtt, mint ma. Akkor
a megfelelô népességnek, az akkor frissen bôvített
lehetôség szerint is jóval kevesebb mint tíz
százaléka rendelkezett választójoggal. A kormányzás
is mást jelentett, mint ma, s az Országgyûlés
feladata is erôsen eltért a mostanitól. Így
nem lehetünk elégedettek, hogy ma van állandó
Országgyûlés Pesten. Mert mi ma a helyzet?
A törvény azt
írja elô: az Országgyûlés hetente ülésezik,
de a hetente ma azt jelenti, hogy háromhetente van Országgyûlés
Pesten, kivéve a szünetet.
A törvény szerinti
évenkénti költségvetés azt jelenti ebben
a pillanatban, hogy két évre fogad el az Országgyûlés
költségvetést.
A költségvetés
parlamenti módosítása ma azt jelenti, hogy az Országgyûlés
utólag, a kormány beszámolója alapján
hagyja jóvá az évközi, illetve két év
közi módosításokat.
A parlamenti vizsgálóbizottság,
amely az Országgyûlés házszabálya szerint
automatikusan felállítandó, ha a képviselôk
legalább egyötöde kezdeményezi, nem szokott létrejönni
ma a parlamentben, ha az ellenzék indítványozza. Mellékesen
megjegyzem, a vizsgálóbizottság paritásos bizottság
lenne, így abban az ellenzék számlájára
lennének jelen a MIÉP és a függetlenek, vagyis
a ma zömében független Független Kisgazdák
képviselôi, vagyis garantált lenne a kormánypárti
többség.
Ma az ügyrendi bizottság
egyszerû többséggel értelmezi a Házszabályt,
s ennek nyomán a jövendô jogászai valószínûleg
jogtörténeti kuriózumként tanulmányozzák
majd a Salamon (László, Fidesz bizottsági elnök)-féle
értelmezési szisztémát, amely úgynevezett
feles döntésekkel változtatja meg és írja
át a kétharmados támogatást igénylô
Házszabályt.
A parlament rendkívüli
ülését ma a képviselôk egyötöde
kezdeményezheti, és azt automatikusan össze kell hívni,
de a Fidesz-féle értelmezés szerint az, hogy össze
kell hívni, nem jelenti azt, hogy az ülést meg is kell
tartani.
Az is a mai helyzetet jellemzi,
hogy a kormány legfontosabb politikai bejelentései parlamenten
kívüli színtereken hangzanak el, mint a Fidesz választmánya,
a Vigadó és természetesen az úgynevezett szokásos
szerdai, vagyis a miniszterelnöknek alanyi jogon járó
reggeli rádiómûsor.
Az utolsónak említendô
jellemzôje a mai Országgyûlésnek a lyukas Házszabály,
amely nem azt jelképezi, mint az 56-os zászló, hanem
azt, hogy mivel az ellenzék nem fogadja el a Fidesz-MIÉP
érdekei szerint módosítandó frakcióalakítási
szabályt, nem hozható létre a Házszabályban
frakcióalakítási szabály. És mivel az
ellenzék nem fogadja el a hetenkénti háromhetenként
értelmezését, nem lehet kellôen kidolgozott
az Országgyûlés ülésrendje sem.
A technika ismert ma már
az élet minden területérôl: ma, fideszmagyarul
ami nem tételesen szabályozott, az nem szabályozott,
szabadon értelmezhetô. Nincs hagyomány, nem létezik
szokásjog. Ami mégis szabályozva van, az is átértelmezhetô,
és átértelmezendô is, amennyiben szükséges.
A parlamenti többségi
döntésekkel szemben természetesen nincs jogorvoslat,
csak akkor, ha brutális alkotmánysértésrôl
van szó. Az Alkotmánybíróság jobb esetben
legfeljebb kilyukasztja a Házszabályt, rosszabb esetben azt
mondja, hogy még mindig jobb a kizárólag kormánypárti
kuratórium, mint a semmilyen hiszen abból mégsem
lehet kiindulni, hogy a kormánypártok betartják a
törvényt. E testület jogszabályt alkotni ugyanis
az Országgyûlés helyett nem tud.
A következmények.
A politikának ma
mellékszíntere az Országgyûlés, amely
nem több, mint törvénygyár, feladatai rituálisak.
A kormánypártok és frakcióik a kormány
akaratát képviselik, régen úgy mondták,
mamelukok, transzmissziós feladataik vannak.
A politikai nyilvánosság
ennek nyomán beszûkült, az ellenzék lehetôségei
a végrehajtó hatalom ellenôrzésére minimálisak,
az érdemi politikai vitának nincs tétje.
A kormány és
intézményei, ideértve természetesen az állami
vállalatok bôvülô körét és az
állam gyarapodó számú bankjait, ellenôrizhetetlenek.
A miniszterelnök maga választja meg jól elôkészített
fellépéseit, hogy ne kelljen improvizálnia és
esetleg a rögtönzésekbe belezavarodni.
Mi mindennek a célja?
Cél, hogy a miniszterelnök, mint egy uralkodó, de legalább,
mint egy kormányzó lebegjen a közélet felett,
a napi politikai konfliktusoktól függetleníteni tudja
magát, s hatalmát autoritárius igényeinek megfelelôen
alakíthassa. Az Országgyûlés kiüresítése
a tekintélyelvû, elnöki rendszerû kormányzás
egyik kelléke.
Csak igen korlátozottan
egyik hatalmi ág ma tehát az Országgyûlés,
hiszen nem a parlamentnek, illetve az ottani többségnek van
kormánya, hanem a kormánynak, sôt nem is a kormánynak,
hanem a miniszterelnöknek van parlamenti többsége.
A megértô politológiai
elemzés azt mondja, hogy az Országgyûlés perifériára
szorítása Magyarországon nem egyszerûen öncélú
cezarománia, hanem a modern politika, a tömegdemokrácia,
a tömegkommunikáció világában elkerülhetetlen
folyamat. A miniszterelnök nem a képviselôkhöz,
a nép képviselôihez akar szólni, hanem közvetlenül
a néphez. A politikus nem programot képvisel, hanem a PR-tanácsadó
által formált üzeneteket fogalmaz meg, s az elsô
PR-lecke úgy szól: kisszámú, egyszerû
üzenetre van szükség, ezeket sokszor kell elmondani, az
ellenvetésekre nem szabad reagálni. A vita, az érvelés
elhomályosítja a polgár tisztánlátását.
A politikát nem pártok,
parlamenti csaták jelenítik meg, hanem üzenethordozó
személyek.
A magyar gyakorlat azonban
nem csak, sôt talán nem is elsôsorban az, aminek a megértô
politológusok látni és láttatni akarják.
Hogy a szokásjogot és a tényleges jogszabályokat
negligálják, az egyetlen mintaként idézhetô
nyugati demokráciában sem része a PR által
kigyúrt, tömegkommunikáción keresztül üzenô
politikus tevékenységének. S nincs olyan nyugati demokrácia,
ahol olyan szûk csoport, mondjuk hat-nyolc fô tartaná
kezében a politikai hatalmat, mint nálunk. Sehol nem fonódik
össze a politikai hatalom olyan ellenôrizhetetlen gazdasági
hatalommal, mint nálunk, amit mi sem jellemez jobban, mint hogy
nem tudni: a Fidesz, illetve vezetôinek politikai hatalmát
segítô gazdasági háttér mûködik-e
ma Magyarországon, vagy egy gazdasági csoport mûködteti
a maga igényei szerint kormányát.
Még egy ciklus, mármint
ebben a felállásban, ugyanezekkel az alapelvekkel, és
lehet, hogy megvalósul a 48-as 3. pont: évenkénti
országgyûlés de ha a miniszterelnök a Sándor-palotába
költözik, akkor nem Pesten, hanem Budán.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu