Keleti normák – nyugati igények
Azt gondolhatná az
ember, hogy a frekvencia a korlátlanul rendelkezésre álló
javak közé tartozik. De a gyakorlatban egyrészt technikai,
másrészt nemzetközi egyezmények szabta korlátai
vannak annak, hogy egy-egy országban, illetve azon belül egy-egy
szûkebb térségben hány hangfrekvenciát
lehet kiadni. Ráadásul Magyarország más országokhoz
képest is rosszabb helyzetben van, különös tekintettel
a CCIR, tehát a ma használatos rádiós URH-s
frekvenciákra. Az egykori szocialista országok annak idején
az úgynevezett keleti normás, OIRT-frekvenciákat –
tehát a 66 és 73 MHz közötti tartományt
– használták, míg a CCIR – 87,5–108 MHz – volt a nyugati
normás frekvencia. Csakhogy a rádióhullám nem
ismeri a földrajzi határokat, ezért nemzetközi
egyezmények szabályozzák a frekvenciákhoz való
hozzáférést. Magyarország nem nagyon ügyködött
azon, hogy szerezzen ilyen CCIR frekvenciákat akkor, amikor még
itt nem használták ezeket. Tehát miközben bizonyos
szocialista országok – köztük a számunkra ebbôl
a szempontból fontos szomszédaink, így a volt Jugoszlávia,
de még az egykori Csehszlovákia vezetôi is – idôben
felismerték, hogy ettôl függetlenül is le kell foglalni
ilyen frekvenciákat a nemzetközi tárgyalásokon,
Magyarország viszonylag kevéssé volt aktív
ezen a területen.
Létezik ugyan egy
nemzetközi egyezmény, amely alapján kétévenként
tartanak világegyeztetô fórumot, ahol minden ország
bejelentheti az igényeit, de alapjaiban a hetvenes évek során
osztódtak fel ezek a frekvenciák. Ha akkor valaki bejelentett
egy igényt, akkor az jó ideig él, tehát a kilencvenes
évek számára kész tényként adódott,
hogy ezen a területen már nem nagyon van mit keresni. Amikor
a kilencvenes évek közepén eljött a médiapiac
felosztásának pillanata, nagyon hamar kiderült: a nagyteljesítményû,
országos adók létrehozása nagyon leszûkíti
a további mozgásteret.
A médiatörvény
kidolgozói számára tehát tényként
adódott, hogy legjobb esetben is összesen négy országos
hálózatot lehet felállítani, így ez
került a médiatörvénybe is, amely alapján
a magyar rádió kaphatott két CCIR frekvenciát,
illetve létrejöhetett két további országos
kereskedelmi adó. Ha valaki megnézi azt, hogy ezek az adók
ma milyen lefedettséggel sugároznak, akkor azt találja,
hogy – legalábbis a szigorúan vett technikai paraméterek
szerint – tulajdonképpen még így is viszonylag távol
vannak az országostól, lefedettségük 60–70 százalékos.
Valójában persze adásaik nagyobb területen hallgathatók
még elfogadható minôségben, vagyis mások
a technikai paraméterek, és megint mások a tényleges
hallgathatósági adatok.
A négy országos
adó mellett csak pici, helyi illetve regionális frekvenciák
kiadására van lehetôség. A helyi frekvenciák
esete azért érdekes, mert ezeknél lényegében
csak az országon belül kell rendezni, hogy ne zavarjanak másokat
– az ennél nagyobb területet besugárzó adók
zavaró hatása már óhatatlanul érezhetô
az országhatáron túl is. Ugyanis egy rádióadó
sokkal nagyobb területen zavarhatja mások adását,
mint ahol hallható. Ez az arány nagyságrendileg egy
a háromhoz, tehát például egy ötven kilométeres
adósugarú rádió 150 kilométeres sugárban
érezteti hatását – de természetesen ez nagyon
sok más technikai paramétertôl, adottságtól
is függ.
A médiatörvény
a mellett a logika mellett döntött, hogy a négy országos
adó mellett minden városban legyen legalább egy helyi
rádióra lehetôség. Elég sok város
van Magyarországon, amelyeknek a HIF, a Hírközlési
Fôfelügyelet kiosztotta a maguk frekvenciáit, és
ezeket adóknak tekinti, függetlenül attól, hogy
mûködnek-e vagy sem. Ennek megfelelôen az ô zavaraik
máshol már megjelennek korlátként. Mivel városaink
ráadásul az ország területi adottságai
folytán meglehetôsen közel is helyezkednek el egymáshoz,
mindezen tényezôk összességében valóban
meglehetôsen behatárolják az ORTT mozgási lehetôségeit
a kiadható frekvenciák száma tekintetében.
Az Országos Rádió
és Televízió Testület (ORTT) létrehozásáról
a médiatörvény – hivatalos nevén az 1996. évi
I. törvény a rádiózásról és
a televíziózásról – rendelkezett. A testület
feladata a szólásszabadság védelme és
elômozdítása – a mûsorszolgáltatók
piacra lépésének elôsegítésével
és a monopóliumok megszüntetésével –,
illetve a sajtószabadság érvényesülésének
figyelemmel kísérése. A testület tagjai csak
a törvénynek vannak alárendelve, és tevékenységi
körükben nem utasíthatók.
A testület minimális
létszáma öt fô, tagjait az Országgyûlés
a képviselôk több mint felének szavazatával
négy évre választja meg. A tagok nem hívhatók
vissza. Míg a testület elnökét a miniszterelnök
és a köztársasági elnök közösen
jelöli, addig a tagokat a képviselôcsoportok jelölik.
Egy-egy képviselôcsoport egy tagjelöltet állít,
kivéve ha akár a kormány-, akár az ellenzéki
oldalon csak egy frakció ül – ez esetben az adott képviselôcsoport
két tagot jelölhet. A tag megbízatása többek
között akkor is megszûnik, ha az ôt jelölô
képviselôcsoport feloszlik. A testület tagjai megbízatásuk
ideje alatt pártpolitikai tevékenységet nem folytathatnak,
pártpolitikai nyilatkozatot nem tehetnek.
A mûsorszolgáltatási
jogosultságra kiírt pályázatok elbírálása
alapvetôen a következôképpen folyik: az elbírálás
háromfordulós. Az elsô fordulóban az elnök
nem szavaz, és a döntéshez a tagok kétharmadának
szavazata szükséges. A második fordulóban ugyanilyen
arány szükséges, de ebben a körben már az
elnök is szavazhat. A harmadik körben a döntéshez
a tagok – beleértve ebbe az elnököt is – egyszerû
többségének egyetértése is elegendô.
A testület jelenlegi
elnöke dr. Körmendy-Ékes Judit jogász, aki 1996.
februárjában lett a testület tagja a Fidesz jelöltjeként.
Tagjai: dr. Erdôs Zsuzsanna jogász (a Fidesz-MPP jelöltje,
2000 februárja óta a testület tagja), Bánlaki
József programozó matematikus (MIÉP, 2000. július
15.), dr. Nahlik Gábor gépészmérnök, közgazdász
(FKGP, 1996), dr. Wéber János jogász (MDF, 1996),
dr. Ladvánszky György jogász (MSZP, 1996), dr. Tímár
János jogász, szociológus (SZDSZ, 1996). (Utóbbi
két tag a kormánypártok szavazataival került
be újra a testületbe 2000 februárjában, miután
az ôket jelölô pártok képviselôi –
a médiakuratóriumok összetétele körüli
viták okán – testületileg kivonultak a parlament üléstermébôl
az ORTT tagjainak megválasztásáról döntô
szavazás elôtt.)
A testület tagjai a
következô szövegû esküt teszik az Országgyûlés
elnöke elôtt:
„Én … esküszöm,
hogy az Országos Rádió és Televízió
Testület tagjaként az alkotmányt és a törvényeket
megtartom, megbízatásomhoz híven, a szólás-
és sajtószabadság érvényesítésére
törekszem. Feladataimat részrehajlástól mentesen
fogom ellátni.”
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu