A lapzártánkat megelôzô hónapot végigkísérte
az a zaj, amellyel a Fidesz kivitelezésében Torgyán
Józsefen végzett bontási munkálatok utolsó
szakasza járt. Az agrárminiszteri posztjáról
a kazettaügy nyomán már február elején
lemondani kényszerült Torgyán nem nyugszik bele könnyen
a sorsába, de elkerülni aligha fogja tudni. Végül
is eddig nem segített rajta sem a hatalma bebetonozását
biztosítani hivatott pártalkotmány, sem a vereséget
szemrebbenés nélkül gyôzelemként eladni
képes szemérmetlensége; aligha kétséges,
hogy „magához való esze” és gátlástalansága
legfeljebb csak meghosszabbítani tudja politikai haláltusáját.
Ha Torgyán abban bízott a miniszterségrôl
való lemondásakor, hogy maga választhatja ki utódját,
kinek üstökét aztán kezében tarthatja, keserûen
csalódnia kellett. Orbán Viktornak esze ágában
sem volt Torgyán jelöltjét, Gyimóthy Gézát,
agrárminiszternek kinevezni. Boros Imre megbízása
az agrárminiszteri teendôk ideiglenes ellátására
a kisgazda pártelnök akarata ellenére történt,
és a kormányszóvivô még azt sem engedte
meg neki, hogy a megbízást a közvéleménynek
saját ötleteként adhassa el. Ebben a helyzetben kellemetlenségbôl
fenyegetéssé vált a kisgazda „reformerek” lázongása,
veszélyessé az a körülmény, hogy a kisgazda
miniszterek nem a pártelnök, hanem Orbán Viktor beosztottjai,
rossz ómenné, hogy a frakció több tagja önálló
– legalábbis Torgyánétól eltérô
– véleményre tett szert. Ezért aztán a „sas”
elkezdett „legyek” után kapkodni, de a legyek, a bögölyök
nem hagyták magukat, még vissza is csíptek, gyönyörûséget
okozva ezzel azoknak, akiknek érzékük van az abszurd
humor iránt.
De március elsején mégsem fejezôdött
be a játszma Torgyán megalázó vereségével,
ahogy ez a fideszes forgatókönyvben nyilván elô
volt írva. Ellenfelei ügyetlen taktikázásának
köszönhetôen – kirohantak abból a várból,
amelyet el akartak foglalni – Bánk Attila helyett sikerült
megválasztatnia Szentgyörgyvölgyi Pétert frakcióvezetônek.
Mivel az FKGP országos vezetôsége eleve úgy
táncolt, ahogy ô fütyült, a frakció visszaszerzésével
akár felül is kerekedhetett volna ellenfelein, ha pusztán
pártbeli ellenfelekkel kellett volna szembenéznie. De ezúttal
nem így állt a helyzet.
Miközben folytak a Kisgazdapárton belüli csetepaték,
Torgyánt más frontokon az egyik megrendítô csapás
után érte a másik. A fiát kompromittáló
kazettafelvétel ügyében expressz gyorsasággal
folyt a nyomozás, és Torgyán Attilát március
közepén gyanúsítottként hallgatták
ki. Boros Imre megbízott agrárminiszterként visszaéléseket
keresett és fedezett fel a minisztériumban, és feljelentést
tett Szabadi Béla, Torgyán bizalmasa, az FVM volt politikai
államtitkára ellen. Boros vizsgálódásainak
célpontja lett Balogh Gyula is, a szabolcs megyei kisgazda elnök,
a párt szervezôtitkára. Hirtelen nyilvánosságra
került a kisgazda környezetvédelmi minisztérium
jóval korábban lezajlott festménylövô versenye.
A jobboldali sajtó egyre nagyobb vehemenciával fordult
Torgyán ellen. A Kisgazdapárt népszerûsége
jóval a parlamenti küszöb alá zuhant. A pártelnök
vidéki látogatásai sorra botrányba fulladtak.
Torgyánnak le kellett nyelnie, hogy Orbán Viktor nem menesztette
Boros Imrét, noha a Kisgazdapárt országos vezetôsége
visszahívta.
Ilyen kedvezô körülmények között párton
belüli ellenfeleinek is sikerült újrarendezni soraikat.
A március 19-i frakcióülésen kiderült, hogy
már a frakció sem szavazza meg azt, amit Torgyán akar.
Nem sikerült kizáratnia a pártból már
kizárt Horváth Bélát. Ugyanakkor a frakció
támogatásáról biztosította a kisgazda
kormánytagokat, köztük Boros Imrét. Végül
Torgyánnak nem maradt más választása, mint
a gyomorrontás.
Nincs füstölgô pisztoly Orbán Viktor vagy Kövér
László ujjlenyomatával, de erre nincs is szükség.
Torgyán lebontása során a Fidesz nem a diplomáciából
ismert „hihetô letagadhatóság” vezérelvének
megfelelôen járt el, hanem a „dicsekvésszámba
menô tagadás” újonnan feltalált vezérelvének
megfelelôen. A miniszterelnöknek és környezetének
láthatóan fontos, hogy a közvéleménybe
beleivódjék: az ô érdemük a politikai élet
Torgyántól és pártjától való
megszabadítása. Csak ennek nyílt bevallását
tartják egyelôre kontraproduktívnak.
A Fidesz Torgyán elleni taktikája ördögien
ügyesnek látszik – a kormánnyal szemben kritikus közvéleményformálók
tekintélyes része is nyílt csodálattal bámulja
–, holott valójában elsôsorban gátlástalan
és kíméletlen. Csak azok között a körülmények
között adekvát egyáltalán, amelyeket részben
a Fidesz teremtett, részben pedig természetesen örökölt.
Torgyán kikészítése jobban emlékeztet
arra, ahogy egy „keresztapa” leszámol egy kellemetlenné vált
maffiakapitánnyal, mint arra, ahogyan egy demokráciában
a koalíciós partnert ki szabad szorítani a kormányból.
Ez természetes is, hiszen a Fidesz kormányzásának
lényegi vonása a korábban is burjánzó
korrupció térfoglalássá nemesítése.
Torgyán bukásának nem az az oka, hogy az általa
vezetett Kisgazdapárt sötét ügyekbe keveredett
– ez csak megkönnyítette Orbánék dolgát.
Torgyán azért tûnik el a politikai süllyesztôben,
és azért most, mert a Fidesz stratégái most
találták lenyúlhatónak az FKGP szavazóbázisát.
Egy egészséges demokratikus jogállamban Torgyán
kormányra kerülése után néhány
hónappal magától bukott volna, a felháborodott
közvélemény kényszerítette volna lemondásra.
De a magyar politikai közvélemény torkán a Fidesz
épp akkor nyomta le azt a kormányzati filozófiát,
hogy a rokonok, barátok, kliensek gazdagodásának elôsegítése
nemcsak rendben van, nemcsak ez az, amit minden kormány csinál,
hanem ennek a kormánynak az esetében erkölcsi imperativus
is, a történelmi igazságtétel szolgálata,
a „megalvadt kádári struktúrák” feltörésének,
demokratizálódásának elengedhetetlen elôfeltétele.
Ennek a filozófiának a fényében a Kisgazdapárt
kormányzati viselkedése módszereiben pacuhább
volt ugyan, mint a Fideszé, de céljaiban nem különbözött
tôle. A Kisgazdapárt viselkedésén – automatikusan,
külsô fókuszálás nélkül – nem
lehetett felháborodni a Fidesz viselkedésén való
felháborodás nélkül. Ezért elemi erôvel
nem is háborodtak fel túl sokan rajta. Ki azért nem,
mert „minden párt ezt csinálja”, ki azért nem, mert
„még mindig jobb, ha a mieink lopnak”.
A Fidesz Torgyán elleni hadjáratának egyetlen
kockázata ebbôl következôen az volt, hogy a Kisgazdapártra
irányított reflektorfény a Fidesz családi titkait
is megvilágíthatja. Lehet, hogy nyúlszívûbb
politikusok visszarettentek volna ettôl a veszélytôl.
Hatalomtechnikai szempontból ez a kockázatvállaló
merészség valóban imponáló lehet. De
Orbán Viktor és tanácsadói megalapozottan számíthattak
arra, hogy egy ennyire elutasított politikus és párt
másokra mutogatással nem lesz képes a figyelmet önmagáról
elterelni. Számíthattak arra, hogy Torgyán a fiának
érintettsége okán „racionálisan” fog viselkedni.
Számíthattak a sajtó elôrejelezhetôen
szánalmas magatartására: arra, hogy a kormánypárti
sajtó mindenben a Fidesz igényeinek megfelelôen fogja
tálalni az eseményeket; és arra, hogy az ellenzéki
sajtó lelkesen fog ráuszulni Torgyánra, és
szándékolatlanul fogja segíteni abban a Fideszt, hogy
a kormány botránya Torgyán-botrányként
jelenjék meg.
Sajnálatos, de érthetô, hogy a Fidesz egyelôre
nem veszített, hanem nyert a koalíciós partnere körül
kirobbantott botránysorozaton. Nem pártpolitikai szempontból
sajnálatos, hanem a magyar politikai kultúra minôségének
szempontjából. A magyar közvélemény az
FKGP eliminálásával és a Fidesz-MPP megerôsödésével
nem azt üzente a politikusoknak, hogy mindent azért mégsem
szabad, hanem azt, hogy mindent szabad, de némi eleganciával,
uraim, ha lehetséges. Botorság lenne ezért a közvéleményt
hibáztatni. A rendszerváltás óta hatalomra
került minden kormány, a kormányzásban részt
vett minden párt ludas abban, hogy a magyar közvélemény
elvárásai politikusaival szemben ilyen mélyre süllyedtek.
Az alacsony elvárások indokoltságát illusztrálja
az a körülmény, hogy a Fidesz esetleg képes lehetett
volna saját disznóságai nyilvánosságra
kerülésének hátrányait az elôzô
kormányzati ciklusban elkövetett disznóságok
kiteregetésével ellensúlyozni. Miközben Torgyán
lebontása folyt, felbukkant a hírekben Stadler József
a maga MSZP-nek juttatott tízmillióival, a Nemzeti Gyermek-
és Ifjúsági Közalapítvány a maga
magánzsebeket tömô programjaival. A lényeg nem
az, hogy ezekben a konkrét ügyekben mennyi az igazság.
A lényeg az, hogy ezek a botránnyá nem dagadt ügyek
tökéletesen hihetôk.
Torgyán és a Kisgazdapárt bukásának
nem az a tanulsága, hogy közpénzt lopni Magyarországon
hosszú távon nem kifizetôdô, hanem hogy közpénzt
lopni csak az erô pozíciójából vagy egy
erôs patrónus védernyôje alatt lehet. Másként
nem ajánlatos, mint ahogy védelmi pénz szedésével
próbálkozni sem ajánlatos komoly – saját vagy
kölcsönzött – ôrzô-védô háttér
nélkül.
*
A hannoveri villamosok körül kibontakozott konfliktus, a fôvárosi
SZDSZ-MSZP koalíció majdnem borulása szintén
tanulságos betekintést enged a magyar politika dinamikájába.
A Fidesz píár-központú politizálásának
egyik kártékony következménye, hogy lassan már
a kôbányai kocsmákban is píár-szempontból
vitatkoznak a politikáról, mintha a látszatteremtésben
kimerülne a politika, mintha a látszatteremtés is nem
érdekek és elképzelések érvényesítését
szolgálná. Mi sem természetesebb tehát, hogy
a hannoveri villamosok ügyét a média is píár-megfontolásokból
kirobbantott konfliktusként tálalta, magyarán azt
állította, hogy a fôvárosi SZDSZ azért
ellenzi a hannoveri villamosok megvásárlását,
mert ezzel a hajánál fogva elôrángatott indokkal
akarja az MSZP-tôl való önállóságát
hangsúlyozni. Ez a lényeglátás aztán
néhány üdítô kivételtôl eltekintve
megakadályozta a kommentátorokat, hogy a dolgot magát
nézzék.
Pedig nem lett volna feltétlenül naivitás legalább
fontolóra venni, hogy Demszky Gábor és a fôvárosi
SZDSZ-frakció azért ellenezte a hannoveri villamosok megvásárlását,
mert nem volt meggyôzôdve ennek a beruházásnak
a bölcsességérôl. Ebben píár-szempontok
már csak azért sem játszhattak szerepet, mert addig
a vita alig volt publikus, ameddig az MSZP a közgyûlés
elé nem terjesztette. Bármi is motiválta az MSZP-t
ebben, az megint nem píár-szempont volt. Lehet, hogy a beterjesztést
retorziónak szánták Demszky MSZP-ellenes retorikájáért.
Lehet, hogy a hannoveri villamosok iránti gyanús lelkesedésükben
„megfeledkeztek” a koalíciós szerzôdésrôl.
A legvalószínûbb a kettô valamiféle keveréke.
Miután az MSZP és a Fidesz megszavazta a villamosok megvásárlását,
a pártok természetesen igyekeztek a lehetô legmeggyôzôbben
kommunikálni álláspontjaikat. De innentôl sem
érdemes a közvélemény kegyeiért folytatott
versengésként továbbmesélni a történetet.
Az SZDSZ továbbra sem akarta a villamosokat. Demszky Gábor
abban a reményben jelentette be a koalíció megszûntét,
hogy az MSZP megváltoztatja álláspontját, és
azért kezdte hangsúlyosan emlegetni a közbeszerzési
törvényt, mert abban bízott, hogy jogi úton akkor
is meg lehet akadályozni a vásárlást, ha az
MSZP és a Fidesz ragaszkodik álláspontjához.
Az MSZP továbbra is akarta a villamosokat, és azért
nem „vette át” a koalícó megszûntének
bejelentését, mert remélte, hogy a villamosokat is
megkaphatja, és a koalíciót is fenntarthatja. A Fideszt
kellemes meglepetésként érte a koalíciós
vita, és azért csatlakozott az MSZP hannoveri villamospárti
álláspontjához, mert ezzel remélte mélyíteni
a koalíciós válságot. (A Fideszt maguk a villamosok
nem érdekelték. A Fidesz-frakció a mûszaki dokumentációt
is csak a koalíciós vita kirobbanása után kérte
el, de akkor perceken belül beleszerelmesedett a használt villamosokba.
Pedig ha az SZDSZ szó nélkül meghajol az MSZP javaslata
elôtt, nyilván a Fidesz-frakció lett volna az elsô,
amely újabb Tocsik-ügyet kiált.) A gazdasági
nacionalizmust a zászlajára író MIÉP-nek
pedig aligha volt más választása, mint ellenezni a
hannoveri villamosok megvásárlását, ha egyszer
magyar gyártó is tett ajánlatot villamosszállításra.
A koalíciós válság Demszky Gábor
és az SZDSZ presztízsvereségével járó
konklúziója sem azért következett be, mert píár-szempontból
került volna tarthatatlan helyzetbe a fôpolgármester,
ha a koalíció valóban borul. Biztosra vehetô,
hogy Demszky Gábor nem attól ijedt meg: a közvélemény
nem fog hitelt adni álláspontjának, miszerint a koalíciót
az MSZP rúgta fel a villamosvásárlási javaslat
közgyûlés elé való terjesztésével,
és ôt fogja hibáztatni a koalíció felbomlásáért.
Azért egyezett bele a hannoveri villamosok megvásárlásába,
mert egy hétmilliárdos beruházás megakadályozásának
kedvéért – amely teljes egészében nem lehet
kidobott pénz – nem akarta lehetôvé tenni a költségvetés
szétverését. Ha a költségvetés
csak egy hetet késik – márpedig késnie kellett volna,
ha Demszky kitart álláspontja mellett –, a fôváros
költségvetése automatikusan két és fél
milliárd forinttal kevesebbet kapott volna a központi költségvetéstôl.
De ez a fôvárosi SZDSZ költségvetési elképzelései
szempontjából csak az elsô csapás lett volna.
A Fidesz a fôvárosi tartalékok felélésére
szeretné kényszeríteni a Városházát,
már csak azért is, hogy szûkítse a fôpolgármester
játékterét. Az MSZP is szívesen költené
a tartalékokat, ha másért nem, azért, mert
vannak. Eddig is csak az SZDSZ-szel kötött koalíció
tartotta ettôl vissza. Összefogva az MSZP és Fidesz képes
lett volna igen pazarló, a módosítóindítványok
garmadájával felvizezett költségvetést
elfogadni. Egy ilyen költségvetés szöges ellentétben
lett volna Demszky Gábor elképzeléseivel, aki szerint
a tartalékok infrastrukturális beruházásokra
vannak. A villamosügyben való visszakozást megfizethetô
árnak ítélte azért, hogy fôpolgármesteri
elképzelései megvalósításának
esélyét fenntartsa.
Abból a szempontból, amelyet a fôváros érdekeinek
tart, a fôpolgármester aligha vitathatóan erényes
önmérsékletet tanúsítva döntött:
védhetô kompromisszumot kötött. De a végül
mégiscsak megkerülhetetlen píár-szempontból
a villamosügy konklúzióját úgy is el lehet
mesélni, hogy Demszky Gábor, az SZDSZ elnöke meghátrált
az MSZP elôl. Akik szimpatizálnak a szabad demokraták
azon igyekezetével, hogy jelentôs politikai erôt képviselô
centrumot hozzanak létre a Fidesz és az MSZP között,
okkal sajnálkozhatnak, hogy Demszky Gábor a visszakozás
mellett döntött. E szabad demokrata stratégiai cél
szempontjából ugyanis alighanem hasznosabb lett volna kötni
az ebet a karóhoz. A fôvárosi MSZP-Fidesz kvázi
nagykoalíció a tartalékok elverésére
aligha tetszett volna a választóknak, és ezért
talán mégsem köttetett volna meg a villamosügyben
való együttszavazás ellenére sem. Elismerésre
méltó, hogy Demszky Gábor nem akart pókerezni
a fôváros pénzével. De ha visszakozása
nemcsak nem használt, hanem ártott az SZDSZ éppen
általa meghirdetett stratégiai célkitûzésének,
megvan a veszélye annak, hogy csak a következô választásokig
mentette meg ezt a pénzt attól, hogy olyan célokra
költsék, amelyeket ô nem helyesel.
*
Március ötödikével kezdôdôen a francia
hatóságok politikai menedékjogot adtak néhány
zámolyi roma családnak, ami Rorschach-teszt kitöltésére
késztette a politikai és véleményformáló
elit számos tagját. Eközben – ez már csak így
van a Rorschach-teszttel – többet árultak el magukról,
mint amennyi szándékukban állt.
Szögezzük le: a zámolyi romák ügye szinte
követhetetlenül bonyolult, morálisan is kacifántos
ügy. De nagy vonalakban minden hírekre figyelô embernek
tisztában kell lennie azzal, hogy min mentek keresztül a zámolyi
romák, mielôtt hazájuk elhagyása mellett döntöttek.
Kezdetnek súlyos igazságtalanságok és méltánytalanságok
érték ôket, és miután ez ellen szerénytelenül
tiltakozni próbáltak, szûkebb társadalmi környezetükben
is, országosan is a vicsorgó rasszista gyûlölködés
célpontjaivá váltak. Ebben a vonatkozásban
elegendô felidézni a Hét alulmúlhatatlanul aljas
és uszító riportjait.
A zámolyi romák persze nem hibátlanok. Érdekérvényesítési
ambícióik lehettek túlzóak, tárgyalási
stratégiájuk lehetett rugalmatlan. Párat közülük
garázdasággal gyanúsítanak. (A halált
okozó testi sértéssel vádolt társaik
– a közhiedelemmel ellentétben – magyarországi börtönökben
várják ügyükben a bíróság
döntését – így ôk nem kértek, tehát
nem is kaptak oltalmat a francia hatóságtól.) Cause
celebrének nyilván rokonszenvesebb ügyfeleket is el
tudna magának képzelni a píár-tudatos emberi
jogi aktivista. De hát nem lehet mindenki Dreyfuss kapitány.
Az is igaz, hogy azoknak a zámolyi romáknak, akik Franciaországban
menekült státust kaptak, hihetetlenül nagy szerencséjük
van. A menedékjogot mintegy két évtizede szerte Nyugat-Európában
rendkívül restriktív módon értelmezik.
Egészen biztos, hogy a francia menekültügyi hivatal sok
olyan kérelmezô kérelmét utasította el,
akiknek az üldözéstôl való félelme
sokkal megalapozottabb volt, mint a zámolyi romáké.
Amibôl az következik, hogy a menekültstátus megadása
nem ártatlan adminisztratív aktus volt, hanem a magyar kormánynak
küldött figyelmeztetés.
Ennek ellenére semmi sem indokolja azt a döbbenetet,
felháborodást és értetlenséget, amely
ezt a fejleményt a kormánytábor politikusai és
véleményformálói körében – és
gyaníthatóan azon túl is – fogadta. Már a hivatalos
kormányreakció is arról tanúskodik, hogy a
kormányhatalmat gyakorlókat olyan mélyen itatják
át az elôítéletek, hogy képtelenek azokat
elôítéletekként felismerni; hogy fogalmuk sincs,
miként mûködik – extra Hungariam – a világ, a
jogállam, a demokratikus intézményrendszer; hogy egyszerre
gyermeteg és ijesztô elképzelésekkel rendelkeznek
arról, miként kellene a világnak, a jogállamnak,
a demokratikus intézményrendszernek mûködnie.
A kormányzás fegyelme által nem korlátozott
jobboldali véleményformálók ugyanezt árulták
el magukról, csak még sokkal brutálisabb nyíltsággal.
A kormány a francia üzenetet kínos píár-fiaskóként
fogta fel, amelyet píár-eszközökkel kell kezelni.
De mivel a kormány az országimázst elsôsorban
belpolitikai használatra szokta polírozni, a prioritása
ebben az esetben is az volt, hogy a francia menekültügyi hivatal
döntésének jelentôségét a magyar
állampolgárok szemében csökkentse. Félreértve
és félreértelmezve a francia külügyminisztérium
egyik nyilatkozatát, örömmel közölte a nemzettel,
hogy a döntést a zámolyiak kérelmérôl
egy olyan hivatal hozta, amely független a francia kormánytól,
és a döntéssel a francia kormány nem is ért
egyet. Ezzel nemcsak a budapesti francia nagykövet helyreigazítását
provokálta ki, hanem azt is elárulta magáról,
amit kormányzati gyakorlatából sejteni eddig is lehetett:
hogy fogalma sincs a „fékek és ellensúlyok” rendszerének
elveirôl, hogy nem tudja: egy demokratikus jogállamban a hatóságokat
sem közvetlen miniszterelnöki ukázokkal irányítják
– ez egy másik rendszerben van így –, hanem jogilag körülírt
mechanizmusok alapján hozzák meg a kormánytól
elvben független döntéseiket.
Miután a francia döntéseket trivializálni
már nem lehetett, a kormány sértett méltósággal
bírálni kezdte ôket. A menedékjog megadása
a zámolyi romáknak igazságtalan volt és méltánytalan
– jelentette ki a kormányszóvivô. Ebbôl a vélekedésbôl
kiviláglik, hogy a kormány nem tudja: a menekültstátusért
való folyamodás elbírálása nem büntetôper,
amelyben a származási ország a vádlott, amelynek
vádlottat megilletô jogokat kell élveznie ahhoz, hogy
az eljárás igazságos, méltányos és
törvényes legyen. A francia döntéseket ezen az
alapon bíráló politikusok és véleményformálók
nyilvánvalóan képtelenek belegondolni, hogy milyen
rémes következményekkel járna, ha a menedéket
nyújtó országok valóban kodifikálnák
gyermetegen abszurd vágyukat, és döntô szót
adnának a menedékjogi eljárásban a származási
ország államvédelmi hatóságának
vagy országimázs-központjának. Nem értik,
hogy a menedékjog kegyelmi aktus, melynek gyakorlására
a genfi egyezményt aláíró országok az
egyezményben meghatározott mértékben kötelezettséget
vállalnak, de a nagyvonalúbb eljárás nem sérti
a jogállami elveket. Miként azt sem, hogy egy menedékjogi
ügyben hozott döntés ugyan implikál értékítéletet
a származási országban uralkodó viszonyokról,
de ez ellen nem lehet „fellebbezni”, nem érdemes zajosan tiltakozni,
Trianont felemlegetni, az arabok, korzikaiak elleni francia diszkriminációval
mentegetôdzni. Komolynak érdemes lenni, megfontoltnak, elgondolkodónak,
a probléma fogósságára érdemes utalni,
a jószándékot illik kinyilvánítani –
ez fizetôdik ki a legszûkebben vett píár-szempontból
is.
De „Magyarországon mindenki tudja, hogy a cigányokat
nem üldözik” – írta le egy jobboldali publicista a magyar
valósággal dacosan szembefordulva. Mindazok, akik ezt így
tudják, természetesen nem fogadhatják el, hogy a francia
menekültügyi hivatalnak a magyar nemzeti büszkeség
megsértésének és a Magyarországnak való
károkozás szándékán kívül
más indítéka is lehetett, amikor menedékjogot
adott a zámolyi romáknak.
A hazai valóságról alkotott hamis, idealizált
kép, a nyugat-európai viszonyok és jogintézmények
ismeretének hiánya vagy félreértése,
valamint a hazafias magatartás téves felfogása láttatja
hazaárulónak a jobboldali véleményformálók
jelentôs részével azt a negyven értelmiségit,
akik levélben mondtak köszönetet a francia miniszterelnöknek
a zámolyi romák iránt tanúsított francia
nagyvonalúságért. Kritikának – néha
harapós kritikának – a szimbolikusan cselekvô értelmiségiek
másutt is kiteszik magukat. Az aláírás elviselhetetlen
könnyûsége és a tiltakozást, szolidaritási
nyilatkozatot kiváltó jelenség nyomasztó morális
súlya közötti szakadék gyilkos megfigyelésekre
ad alkalmat az (általában baloldali és liberális)
szimbolikusan cselekvô értelmiségiek (általában
jobboldali és konzervatív) politikai ellenfeleinek. De az
ilyen kritikákat épp az hitelesíti, épp az
ad nekik fogat, hogy a kritikus fenntartás nélkül elismeri
a kárhoztatott jelenség kárhoztatandó mivoltát,
és ily módon arra mutat rá, hogy a szimbolikusan cselekvô
értelmiségiek kockázat nélkül, nyitott
kapukat döngetve helyezik magukat morálisan a többség
fölé. A negyven értelmiségit ért kritika
túlnyomó többsége nem ilyen. Ezek a kritikák
annak a gondolkodásmódnak a létjogosultságát
vonják kétségbe, amelyet a negyven értelmiségi
– levelük alapján csak sejthetôen – képvisel.
Ha mindenki tudja, hogy a cigányokat nem üldözik, akkor
aki a cigányokat mégis üldözve látja, nem
lehet vitapartner, csak kártevô, akit semlegesíteni
kell. Olyan személy, aki a zámolyi romákkal együtt
az orosz titkosszolgálat zsoldjában Magyarország érdekei
ellen dolgozik.
A kormánynak a zámolyi romák menedékjoga
körüli nacionalista hisztériakeltése az országimázst
külföldön egészen biztosan nem javította.
De valódi kárt inkább azzal okozott, hogy megerôsítette
azt az eddig is sokak fejében fellelhetô tévképzetet,
miszerint a cigánykérdés letagadása, szônyeg
alá seprése, megszépítése az ország
jó hírének védelmével egyenlô.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu