A fényképeskönyv,
amirõl az alábbiakban szót szeretnék ejteni,
tavasszal akadt kezembe egy londoni könyvesboltban, nem sokkal megjelenése
után, viszont sokkal az után, hogy átmenetileg ebbe
a városba kerültem. Nem tudom, véletlen-e, hogy ennek
a két és fél száz oldalas kötetnek a jelentõsége
számomra éppen Londonban, a praktikusság, a hatékonyság
és a célszerûség magától értetõdõ
körülményei között merült fel, vagyis angol
közegben, ahol – az élet egy másik lehetséges
oldalát tekintve – a biográfiának, az életrajznak,
az önéletrajznak, a monográfiának, a valamilyen
szempontból nevezetessé vált életút
dokumentálásának, leegyszerûsítve: a
megtörtént dolgok, a megélt tények józan
megörökítésének és egyáltalán
a referencialitásnak oly magától értetõdõ
kultusza és rendkívül bonyolultan rétegzett,
az elitkultúrát is igen jelentõsen befolyásoló
praxisa van. Natacha Merritt Digital Diaries (Digitális naplók)
címû, a Taschen gondozásában közreadott
fényképgyûjteményérõl mindenesetre
mégis azt éreztem, hogy az önéletrajz kontextusában
különösen kapóra jön, hiszen a fényképek
egymásutánja és az összeállítás
koncepciója rendkívüli élességgel veti
fel az önéletrajz, a napló, a dokumentum és a
mûalkotás viszonyát, ráadásul úgy,
hogy itt nem írott szövegekrõl van szó. Ám
hogy ez a „rendkívüli élesség” pontosabban mit
is takar, ahhoz érdemes elõbb röviden körülírni
a könyvet – hiszen hazudnék, ha azt állítanám,
hogy figyelmemet pusztán ez az elméleti összefüggés
irányította volna rá a Digital Diaries-re.
Natacha Merritt munkája
– jóllehet egy közismert mûvészeti kiadónál
látott napvilágot – nem képzõmûvészeti
gyûjtemény, és az itt látható képek
alkotója egyáltalán nem tekinthetõ iskolázott
képzõmûvésznek. Merritt viszonyát a huszadik
század második felének azokhoz a nagy, hol ironikus,
hol önmagukat túl komolyan vevõ doktriner mûvészeihez,
akik ugyanabban a körben mozognak, mint most õ, inkább
esetlegesnek nevezném. Ami elõttünk áll, valamiképp
mégis mûalkotás. A Digital Diaries darabjait és
egészét egy furcsa szenvedély és mánia,
az önfényképezés, az önportré, a
saját test megörökítésének és
képre vitelének szándéka hozta létre,
s ami a szemünk elé tárul, az az önfényképezésen
belül is egy sajátosan exhibicionista változat: többnyire
aktfotókat látunk, mezítelen vagy feltáruló
nõi testeket, elsõsorban Merritt testét, de más
nõk és férfiak testét is, nemi szerveket, önkielégítést,
heteroszexuális és leszbikus összeölelkezéseket,
szeretkezéseket, elsõ látásra vagy felületes
pillantásra igen sokkolónak tûnõ pornográf
képeket. Ha ezt a leírást egészen szabatosan
akarom elvégezni, és a könyvet azok számára
is érzékeltetni szeretném, akik még sohasem
látták, akkor azonnal hozzá kell mindehhez tennem,
hogy a Digital Diaries darabjain, „bejegyzésein” szinte soha nem
az ideálisnak elgondolt vagy lehetséges fénykép
teljes, szabályos vagy pontosan kivehetõ változatát
látjuk, hanem töredékeket, torzókat, a véletlen
és az önfényképezés technikai korlátai,
a kamera- és testtartás következtében elõálló,
a voltaképpeni tárgyból kiszakított darabokat,
bizarr módon kivágott-kiválasztott vagy deformáltan
kinagyított részleteket. A kivágás, a kiszakítás
nemcsak konkrétabb technikai, hanem általánosabb értelemben
is érvényes a gyûjteményre, hiszen nem a teljes
emberi létezésre vagy életre koncentrál, hanem
annak csak egyetlen, meglehet, lényeges elemére, a szexualitásra,
és ez még tovább tagolható, mivel egyetlen
emberi életbõl is csak egy viszonylag rövidebb darabot
mutat meg: egy fiatal lány átalakulását fiatal
nõvé. Natacha Merritt, a gyûjtemény szerzõje
és fõszereplõje, aki a kötet megjelenésének
idején huszonkettedik évében járó, nyúlánk,
hosszú fekete hajú, sötétbarna szemû, legörbedõ
szájú, barna bõrû, talán nem nagyon szép,
de igen tetszetõs külsejû amerikai diáklány,
tizenöt éves kora, elsõ szeretkezése óta
rendszeresen lefényképezte saját testét és/vagy
az általa átélt nemi aktusokat.
A gyûjtemény
az elmúlt hét esztendõ képeibõl nyújt
válogatást, korszakonként és fejezetenként
nagyjából azonos arányban, bár a súlypont
inkább az elmúlt másfél évre esik, arra
az idõszakra, amikor Merritt felkereste Erich Krollt, a neves New
York-i aktfotográfust, aki részben tanácsokkal látta
el õt, részben segített a válogatásban,
részben elõremozdította a képek könyv
alakban való megjelentetését – a Digital Diaries-re
rányomja bélyegét Kroll jelenléte és
lelkesedése, a könyv az õ elõszavából,
a tanítványával folytatott interjújából,
Natacha Merritt róla írt esszécskéjébõl,
ugyancsak az õ különálló fejezeteket hosszabban-rövidebben
bevezetõ magyarázó szövegeibõl és
a körülbelül 300 színes képbõl kerekedik
ki.
Az idõ rétegzõdését,
múlását, a képek egymásutánjából
következõ naplószerûséget, a gyûjtemény
önéletrajz mivoltát elsõsorban mégsem
a könyv reflexívebb vagy ideologikus szövegei érzékeltetik
(bár valamennyi, nem is teljesen lényegtelen szerepük
ezeknek is van), hanem jóval erõteljesebben az a koncepció,
amit a szerzõ és a kiadó az egész kötetben
evidenciában tart, és aprólékosan-következetesen
végig is vezet. Az összesen nyolc nagyobb fejezet kronologikus
rendben sorakozik egymás után, a képeket és
az idõbeli sorrendet a Merritt által használt kamerák
típusának pontos feltüntetése tagolja, az egyes
fejezetek a különbözõ idõszakokban használt
fényképezõgépek márkáit és
szabatos megnevezéseit kapták címükül, a
Casiótól az Agfán át a Nikon különbözõ
változataiig. Az egész könyv címében szereplõ
összetétel jelzõje is egyfelõl erre az anyag
nagyobbik részében használatos technológiára,
a digitális kamerák alkalmazására utal – másfelõl
viszont arra az eljárásra is, hogy az egyes darabokat Merritt
úgy nevezte el, mintha azok az internetrõl letöltött
számítógépes képfájlok lennének:
leggyakrabban betûk és számok kombinációiból
állnak, mindenütt pontot követõ, hárombetûs
kiterjesztésük van (.jpg, .gif stb.), ami viszont tágabban
egy nagyon is a könyv saját korára jellemzõ kérdéskört,
internet és pornográfia viszonyát idézi fel,
ahhoz szól hozzá. Nem véletlen az sem, hogy a könyvnek
saját weboldala van (www.digitalgirly.com), ami több a szokásosnak
mondható promóciós jellegû könyves internetes
helyeknél, ugyanis a kötet néhány képének
és szövegének közzététele után
túllép a könyvön, és Merritt újabb
foglalatosságaiba is bevezeti az érdeklõdõket.
Kroll elõszavában (ahol elõtérbe kerül
Merritt vállalkozásának említett kor-szerûsége
és frissessége, a digitálisnak mint a mi mostani idõnknek
a problémája) és a Merritt-tel készült
beszélgetésben egyaránt sok szó esik arról,
hogy a felvételekhez kezdetben használt polaroid kamerák,
majd késõbb a digitális fényképezõgépek
nem képesek ugyanarra a technikai színvonalra, ami ma a hagyományos
rendszerû professzionális fényképezõgépekkel
és filmekkel akár amatõr szinten is elérhetõ:
az itt látható képek színtartománya,
élessége, felbontása, dimenziói vagy más
technikai jellemzõi valóban alatta maradnak annak a technikai
színvonalnak és minõségnek, amit egy színes
magazin kézbevételekor vagy akár a nyaralás
alatt készült képeink kiváltásakor is
ma szinte bármikor és bárhol látunk, ám
ez összhangban áll azzal az elvvel, az esetlegesnek és
a véletlenszerûnek, a tökéletlennek és
az efemernek azzal a szándékos alkalmazásával,
ami a fényképek rontottnak tûnõ vagy kényszerûen
elcsúszott beállításaiban is visszaköszön;
ennek a típusú amatörizmusnak a demonstrálása
e könyv legfõbb célja: én megmutatom, elõjátszom
neked, és te, nyájas olvasó, otthon akármikor
megcsinálhatod ugyanezt. A könyv külalakja ugyancsak a
nem professzionálisra játszik rá, az egész
vállalkozás mindegyik rétegében jelen levõ
elvi és technikai korlátra irányítja a figyelmet:
a fényes, élesen ezüstös és a fény
felé fordítva szivárványos színekben
játszó borító egy polaroid kamera dobozára
emlékeztet leginkább.
Az elõbb azt írtam,
hogy a Digital Diaries tartalma elsõ látásra pornográf,
a képek egy részén a nemi szervek, a különbözõ
aktusok részletezõ közelségben láthatók.
Ha elfogadjuk azt az alacsony küszöböt, mely szerint pornográf
ábrázolás mindaz, melyben kitárt ölek
vagy nemi szervek aktus közben látszanak, akkor a Digital Diaries
valóban pornográf: a szemlélõ-olvasó
óhatatlanul leskelõdõ lesz ebben a világban.
Amit látunk, megítélésem szerint mégsem
pornográfia, és ez az ábrázolás módjának
köszönhetõ: elõször is a rendhagyó
töredékességnek, másodszor annak a kimunkálatlanságnak,
ami a képeken véletlenszerûségként és
alkalmiságként jelenik meg (a jobb képeken soha nem
érezni az elõre eltervezettséget, a kiválasztott
tárgy spontánul és sallangmentesen, paradox módon
tulajdonképpen a kikezdhetetlen intimitáson belül artikulálódik).
Merritt a kísérõ interjúban említést
tesz arról, hogy kihívásnak tekintette, hogy egy helyzetet,
egy közösülést, egy behatolást, egy testrészt,
egy nemi szervet a megszokottól vagy bevettõl eltérõ
módon mutasson meg, másképpen, mint ahogy az az említett
dömpingben látható, és erre a „másképpen”-re
az önfényképezés korlátozottsága
nagyon alkalmas terepet nyújt (megjegyzem, a törekvés
mindent összevetve sikeres, de akad néhány olyan kép
és beállítás, ahol a pornográf konvenciókat
nem sikerül maradéktalanul elkerülnie). Mindehhez itt
a nemek szerepeltetésének tekintetében kiegyenlítettség
járul (a heteroszexuális pornográfiában mindig
a nõ a férfi és a nézõ virtuális
vágyának célpontja), férfi és nõ
Merritt képeinek egyformán, egyenrangúan alanya és
tárgya. Idetartozik, hogy a kötetben szereplõ nagyszámú
kép megfelelõen érvényesíteni és
érzékeltetni tudja azt a beszédes ellentmondást,
ami a képek említett számítógépes
elnevezése és a szerzõ eredeti elképzelése,
a szokványosan átlagos, dömpingszerû átélése
és a meglepõen rendhagyó, egyedi megmutatása
között feszül. A pornográfia kikerülése
végül és legfõképpen annak a ténynek
tudható be, hogy Merritt fotóinak egynémelyikén
ugyan jól látható az élvezet, egyetlen képe
sincs, ami az elélvezés bemutatását vagy illusztrálását,
az aktus beteljesedésének megrajzolását célozná
(a konvencionális pornográfiában éppen a férfi
elélvezése, az ejakuláció a mindenkori végpont).
Ellenkezõleg, a beteljesületlenség az, ami itt jól
látható. Az élvezet és az öröm kérdése,
ezek eltûnése és felbukkanása pedig ahhoz vezet,
amit az egész kötet is felvet, hogy vajon miért olvasható-nézhetõ
ez a gyûjtemény önéletrajzként, s nekem
nézõként mi közöm van mindahhoz, amit itt
látok?
A válasz egyszerû:
azért, amit a könyv leírásaként eddig
elmondtam, vagyis hogy a képek sorbarendezésének legfontosabb
tényezõje maga az idõ, ami eleve ráírja
a gyûjteményre a feljegyzéssorozat és a dokumentumszerûség
jellegzetességeit. Nem lehet eltekinteni ugyanakkor attól,
hogy a feltehetõen spontán módon készült
képek fölött ott áll egy átfogóbb
kompozíciós elv, maga a válogatás, a rendelkezésre
álló, bizonyára jóval bõvebb anyag szelektálása,
ami a végeredményt tekintve alighanem a leglényegesebb
alkotói gesztus a Digital Diaries létrejöttében,
és ami ily módon valamennyire elhomályosítja
a képek dokumentumszerûségét. Megcsinált,
megkonstruált, elkészített haladványt, egy
éppen így elmondott történetet látunk.
A múló idõ az, ami pontosan kivehetõ és
megkerülhetetlen a képeken, nemcsak abban a tekintetben, hogy
megítélhetõ technikai különbség van
a különbözõ fényképezõgépekkel
rögzített képek között, hanem a közelebbrõl
vett tárgy átalakulásán is, a test transzformációján,
Merritt önnönmagához és partnereihez való
viszonyának átlényegülésén, általánosabb
értelemben saját szexualitásának átváltozásán.
Erre az átváltozásra, saját érzelmi
és szexuális viszonyainak átalakulására
a szerzõ helyenként a kísérõszövegekben
is utal, ám maguk a képek mindennél többet mondanak,
akár megtervezett beállításról, akár
spontán kattintásról van szó. Egy helyen például
kiderül, hogy Kroll „kölcsönadta” Merrittnek egyik profi
modelljét, történetesen saját feleségét
– Merritt róla készült
képei elég szokványosak és érdektelenek
lettek, szinte kirínak az egész gyûjteménybõl.
Másik példa az érzelmi viszony átalakulására
és az egész sorozat idõbe-komponáltságára:
a kezdeti heteroszexuális képeket követõ leszbikus
korszak után újra felbukkanó, három-négy
képnyi heteroszexuális aktus kézzelfogható
tárgyszerûségével, érzelemmentességével,
talán mondhatom: durvaságával tûnik ki, és
ez nemcsak dokumentál valami önmagától elválaszthatatlant,
hanem e mögött minden bizonnyal ott áll a szerzõi
intenció. De leginkább mégis azon érzékelhetõ
az idõ munkája, hogy – bármilyen furcsán hangzik
ez – ami lejátszódik a szemünk elõtt, az nevelõdési-tanulási
folyamat, aminek a képsorozat technikai tökéletesedése
külön hangsúlyt is ad. Ha úgy tetszik, egy szomorú,
elkomorodó történetet nézünk-olvasunk, a
fiatal lány szerelmes boldogsága a huszonkét éves
nõ jóval szenvtelenebb és kiábrándultabb
fényképészrutinjával kerül szembe, az
örömöt a megszokás és a beletörõdés
váltja fel, bár Merritt semlegesebb, nem a szexusra koncentráló,
hanem saját arcát, száját vagy szempárját
a középpontba állító önportréitól
a kezdetektõl fogva nehezen vitatható el némi egykedvûség,
flegmatikusság és boldogtalanság.
Natacha „élettörténetét”
úgy mondja el a könyv, hogy valójában a kiinduláskor,
a kezdõponton sem tudunk semmit, és tulajdonképpen
semmi igazán fontos nem is jut tudomásunkra a szexualitásán
túli (vagy inneni) életérõl, a valóságos
szerzõrõl. A szerzõ persze nem halt meg, nagyon is
él, éli azt az életét, amibe be akar avatni
bennünket. A Digital Diaries a maga torzulásával és
töredékes nézõpontjával együtt jellegzetesen
huszadik század végi, teljesnek tekinthetõ önéletrajz,
saját médiumát uraló és annak lehetõségeivel
élõ mûalkotás, a kezdeti idõket felnagyító
és azokat a valóságosnál talán feljebbre
emelõ, lezáratlan és befejezhetetlen történet,
hétévnyi idõben, háromszáz képben,
e háromszáz kép egymáshoz és a hétévnyi
idõhöz való kapcsolatában, fennakadások
nélkül, szemfényvesztõ folyamatossággal
és (ezen a helyen valószínûleg nem közhely
ez a megfogalmazás) leplezetlen nyitottsággal elbeszélve.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu