2000-ben tovább
szaporodott az internetes újságok és interaktív
vitafórumok száma. Mi ezúttal a Tinta címû
„napi onlájn tudatmódosítóból” válogattunk
(felelõs szerkesztõ: Mihancsik Zsófia), mégpedig
a „Hírkiemelõ” címû rovatból, ahol minden
héten egy-egy hírgazda – újságíró/újságolvasó
– választ és kommentál egy-egy hírt saját
szája íze szerint. Aki további ízekre kíváncsi,
böngésszen tovább a www.tinta.hu
internetcímen!
Hírgazda: Zádori
Zsolt
A kolbász ünnepe
1. „A IV. Csabai Kolbászfesztivál
vasárnapi nemzetközi kolbászkészítõ
versenyén Orbán Viktor miniszterelnök is részt
vett, többek között Végh László békéscsabai
alpolgármester, fideszes országgyûlési képviselõ
társaságában. Mintegy másfélszáz
magyar, szlovák és cseh kolbászkészítõ
csapat versengett. A négynapos fesztivál lényege a
világhírû helyi kolbászkészítõ
hagyományok ápolása.”
2. „Katonai tiszteletadással,
a Himnusz hangjaira vonták fel tegnap délelõtt a nemzeti
lobogót a Kossuth téren; ezzel megkezdõdött az
1956-os forradalom 44., a Magyar Köztársaság kikiáltásának
11. évfordulóján rendezett állami ünnepség.
A megemlékezésen részt vett Mádl Ferenc köztársasági
elnök, Orbán Viktor kormányfõ, Áder János,
az Országgyûlés elnöke, valamint Németh
János az Alkotmánybíróság, Solt Pál,
a Legfelsõbb Bíróság és Kovács
Árpád, az Állami Számvevõszék
elnöke, illetve a kormány több tagja.
A legfõbb közjogi
méltóságok ezt követõen megkoszorúzták
Nagy Imre mártír miniszterelnök szobrát a Vértanúk
terén. Együtt tisztelegtek az ’56-os mártírok
emlékmûve elõtt a Rákoskeresztúri köztemetõben
is, ahol virágot helyeztek el az emlékmûnél,
Nagy Imre kivégzett miniszterelnök sírjánál
és Mansfeld Péter nyughelyénél. Az államfõ
a 301-es parcella több sírjánál virágot
helyezett el, köztük egykori barátja, Brusznyai Árpád
nyughelyénél is. Orbán Viktor és Áder
János a 298-as parcellában tisztelgett a mártírok
emléke elõtt.”
(Magyar Nemzet, 2000. október
24.)
Mint tudnivaló, a
hízósertés végsúlyát aszerint
szabjuk meg, hogy elérte-e már a hizlalás elején
célul kitûzött kívánatos súlyt.
Tekintsük ezt a sertésvágás fõ- vagy elsõ
szabályának. Ha sok pácolt, füstölt húst,
sonkát, ám kevés zsírt akarunk, jól
tesszük, ha a hússertést még idejekorán,
100 kg körül súlyban vágjuk le. Viszont ha több
zsírra van szükségünk, semmi esetre se híjuk
a böllért elhamarkodottan, még mielõtt a család
kedvence el nem érné az ilyen esetekben minimálisan
elvárható 150 kg-os vágósúlyt. A vágás
napjának kijelölése sokat elárul a gazda habitusáról,
lelkiállapotáról, felkészültségérõl,
de még – ha hiszik, ha nem – mások elõl titkolt aspirációiról
is.
A precíz idõzítés
a disznótor veleje. A hebehurgya gazda a maga szelességében
például elfeledkezik a fõ szabályon túli
más regulákról, hogy például a 150 kg-ra
hízott mangalica nem 60 kg zsírt ad, mint a manapság
elterjedt fehér hússertések, hanem 10-15 kg-mal többet
(mint ahogy a cornwall vagy a berkshire hízó is 5-8 kgmal
zsírosabb nála). Így aztán e fajtáknál
a gazdának, ha vigyázatlan, könnyen több zsírja
lehet, mint amire számít. Ekkor pedig jöhet megint a
kapkodás: van-e elég zsírosbödön, vagy ha
van, mire használhatja majd nyáron a megavasodott zsírt
(kalapra, slambucba például elsõrangú).
A szúrást
és az állat kivéreztetését mindenképp
meg kell elõznie egy olyan mozzanatnak is, amelyrõl a járatlanok
gyakorta megfeledkeznek, illetve nem ösmeretes elõttük,
vagy meggondolatlanságukkal egyenesen az elõdök által
kidolgozott mesterfogásokat akarják negligálni. Nem
jól teszik. A vágás elõtt a disznót
12 órán át mindenképpen koplaltatni kell, de
tilos meghajtani, mert kimerül, és akkor csak rosszul véreztethetjük
el.
A disznótor, vagyis
a disznó ehetõ szervei feldolgozása idõpontjának
kijelölése szempontjából sarkalatos kérdés
az idõjárás is. A gyakorlatlan gazda úgy véli,
jégverem vagy hûtõláda birtokában bármikor
dikicselhet. A tudatlanok nagy tévedése ez! A disznóölést
igyekezzünk a téli hónapokra idõzíteni,
mert még a legnagyobb hidegben is csak lassan hûl a meleg
hús s szalonna, márpedig elsõrendû füstölt
húshoz, kolbászhoz (!) csak kihûlt húsokat használhatunk.
Kapkodni dõreség: igen helytelen, ha a disznóvágással
egy nap alatt akarunk végezni. A vágás napja a hurkaféléké
(mája, véres, sváb) meg minden torok fejedelméé,
a pompás disznósajté, a másnap pedig a kolbászé.
Ha sietünk, hiába a kellõ fûszerezés, a
meleg hús befullad, vagyis piros, üde szín helyett barnás
színû, csodás zamatú helyett savanyú
ízû „kolbászt” kapunk.
Természetesen nem
mélyedhetünk el a kolbászkészítés
minden részletében, erre sem hely, sem idõ nincs.
De nem is cselekednénk ilyen haszontalanságot, hisz ezernyi
kolbászrecept ösmeretes, és még több azoknak
a száma, amelyeket az õket ismerõk féltve õriznek,
s csak öröklés vagy házasság révén
csitulhat az addig hiába ácsingózó sóvár
kíváncsiság. Mert hát van persze a kolbászkészítésnek
mindenki számára szigorúan betartandó regulája,
kánonja, akad néhány megfontolandó instanciája,
de a leggyönyörûségesebb mégiscsak e tradicionális
foglalatosságban a szellem szárnyalása. Mint ahogy
az ikonfestõ ecsetjét is a tradíció markolja,
mégis a legkiválóbbaknak sikerül csak odatenni
valami személyest, egyedit, megismételhetetlent a képre.
Így mindenki tudja például, hogy a csabai kolbászhoz
jobb a marhabél, mint a disznóbél, mert az lassabban
szárad ki; a hús, a hátaszalonna aránya, a
darálás nagysága, a fûszerezés (közbevetõleg
egy jó tanács: a 3 kg-onkénti 0,5 dkg salétromot
se hagyjuk ki), a töltés keménysége, a füstölés
azonban már családi tradíció és egyéni
invenció dolga.
Többször tanúi
voltunk már, hogy nagy, veretes tradíciókon könnyedén
átszökkentünk, így van ez bizonyos tekintetben
a csabainál is. De – és itt vegyünk mély lélegzetet
– az idõzítés, mint fennebb részletesen argumentáltam,
nem tartozik ezek közé. Egy magára valamit is adó,
a hagyományokat tisztelõ gazda tehát nem vág
disznót, nem tölt kolbászt õsszel. Még
akkor sem, ha a példány már elérte a kívánatos
testtömeget. Nem öröm a disznót túltartani,
de mégis kisebb baj, mint elkapkodva õsszel vágni.
A jó gazda nem bíbelõdik vasárnap a bélsárt
tartalmazó belek tisztításával sem, ha tudván
tudja, hétfõn temetõbe kell mennie. Nem azért
persze, mert a disznótoron ez a nõk dolga, hiszen igazán
dicséretes, ha férfiember is részt vállal ebbõl
a nemes, ámbátor igencsak bûzös tevékenységbõl.
Hanem csak azért, mert másnap a temetõben fekvõ
halottak családtagjaival találkozik, meglehet, némelyikkel
még kezet is fog.
Csodálatos a tradíciók
természete, a legizgalmasabb talán, amikor a nehezen megszerzett
tradícióihoz ragaszkodó embernek választani
kell, mert egyszer csak – neki fel nem róhatóan – az egyik
hagyomány keresztezi, kizárja, üti a másikat.
Éppen három éve rendezték az elsõ csabai
kolbászfesztivált, Orbán Viktor már azon is
jelen volt; akkoriban indult meg észrevehetõen a Fidesz-MPP
szekere is, és tényleg nem is áll távol a „közülünk
való vidéki fiú” orbáni imázsától
a kolbásztöltés. Érthetõ, ha már
kormányfõként is ragaszkodik a fesztiválon
való részvételhez. De hát van az ’56-os tradíció
is, és senkinek sem kell bizonygatni, mennyire magáénak
érzi ezt Orbán. De most bizony dönteni kellett volna:
kolbász vagy temetõ. Nem kétséges, ha észbe
kap, a miniszterelnök az utóbbit választotta volna.
Pedig vigyáznia kell, valahogy a disznótor és a szakralitás
idõbeli egybeesése vagy közelsége a mai ember
fejében zavart okoz. Nem volt az túl régen, amikor
a magukat polgárként definiálók (köztük
az egyik helyettes államtitkár) patáliát csaptak
egy korosodó osztrák performer zavarosnak tetszõ alkotásai
körül, amelyekben a vágóhidak mindennapi világa
és a vallási szimbolikák összekapcsolódtak.
Pedig a disznóvér és az embervér tényleg
nem állhat túl messze egymástól. A magyar rendõrségnek
ezt sikerült is négy éve bizonyítania, amikor
a hetekkel korábban disznótoron részt vett érsekvadkerti
romákon benzidin nevû vegyszerrel mutattak ki vérnyomokat,
és tévesen emberöléssel vádolták
meg õket (a vadkerti vérvádat persze megtorlatlan
kényszervallatás követte). De a disznók hiába
örültek az ölükbe pottyant atyafiságnak, mert
a szer a kontrollpróbán a tintát, a kólát
és a paradicsomot is emberi vérként azonosította.
De hogy legyen még
valami pozitív mondanivalónk, beszéljünk újra,
de már zárásképpen a valóban nemes csabairól!
Füstölgések után a füstölésrõl:
kétnapi szikkadás után hideg füstön! A jó
gazda nem hebrencskedik, nem siet.
Hírgazda: Neményi
László
A törvények
szelleme
„Összeférhetetlenségi
eljárást kér Torgyán ellen az SZDSZ
Az SZDSZ lemondásra
szólítja fel Torgyán Józsefet, és összeférhetetlenségi
eljárást indít ellene, mert a kisgazda képviselõ
házépítkezése kapcsán kiderült,
hogy Torgyán nem a valós anyagi helyzetérõl
számolt be képviselõi vagyonnyilatkozatában…
Háza építése kapcsán ugyanakkor maga
jelentette ki, hogy korábbi vagyonnyilatkozatában valótlan
adatokat tüntetett fel.”
(Népszabadság,
2000. október 31.)
Van egy törvény,
amely az országgyûlési képviselõi jogok
gyakorlását (a parlament munkájában való
részvételt, a fizetés felvételét) vagyonnyilatkozat
megtételéhez köti. Van egy országgyûlési
képviselõ, aki saját bevallása szerint szándékosan
hamis vagyonnyilatkozatot tett. Vagyis az országgyûlési
képviselõket megilletõ jogokat megtévesztés
révén szerezte meg. Milyen következményekkel
kell ennek a véteknek járnia? Az rendben van, hogy a botlást
elkövetõ országgyûlési képviselõt
nem lehet minden további nélkül mandátumától
megfosztani. Az országgyûlési képviselõk
által élvezett védelem ugyanis egyúttal a választói
akarat védelme is. Ennek a privilégiumnak az eltörlését
követelni egyet jelentene a képviseleti demokrácia egyik
pillérének kikezdésével.
Azon sincs mit csodálkozni,
hogy még az érintett képviselõnek áll
feljebb. Sajnos, nem sajnos, nem a tizenkilencedik században élünk:
a kapitány nem süllyed el a hajóval, a csõdbe
ment vállalkozó nem lövi fõbe magát, a
megbotló politikus nem mond le. A jobb- és baloldali publicisztikában
egyaránt elterjedt retorikai fordulat ellenére a törvénysértésen,
etikátlanságon kapott politikusok az érett demokráciákban
sem szoktak csak úgy lemondani. Ezt általában kényszer
hatása alatt teszik, az elhúzódó botrányt,
a mellettük való kiállást kontraproduktívnak
ítélõ politikai barátaik gyakran korántsem
gyengéd unszolására. Lesz-e ilyen unszolásnak
kitéve Torgyán József? Arra tippelek, hogy nem, pedig
ez a kritérium az, amellyel kapcsolatban a „nyugati példa”
emlegetése indokolt. Igaz, Dávid Ibolya igazságügy-miniszter
miniszterkollégája hamis vagyonnyilatkozatában a magánokirat-hamisítás
tényállását fedezte fel, és egy ilyen
igazságügy-miniszteri vélekedés egy normális
országban annak a jele lenne, hogy mérvadó kormánykörökben
földindulásszerûen megrendült a bizalom a minisztertárssal
szemben. Nálunk nagy valószínûséggel
csak annak a jele, hogy a két kisebb koalíciós párt
vezetõje továbbra sem eszik egymás tenyerébõl.
Az igazán mérvadó kormánykörök hallgatásba
burkolóznak. Nem azért, mert a jogkövetõ magatartás
iránti tiszteletük ugyanolyan alulfejlett, mint Torgyán
Józsefé – bár ezt a hipotézist nem lehet könnyedén
lesöpörni az asztalról –, hanem azért, mert megtehetik,
és momentán nincs okuk – mármint a törvénytiszteletnél
jobb okuk – Torgyán Józseftõl megszabadulni. Megtehetik,
mert arra viszont minden okuk megvan, hogy bízzanak benne: ezt is
ki tudják bekkelni. Minden okuk megvan, hogy feltételezzék,
költségesebb lenne a Torgyánnal szembeni lojalitást
feladni, mint azt a botrányocskát, amely ebbõl az
ügybõl lehet, pókerarccal végigülni.
Kétségtelen:
államférfiak nem viselkednek így. De a magukat komolyan
vevõ jogállamokban nem a politikusok lelkiismerete a törvények
megcsúfolásának egyetlen akadálya. A közhatalom
birtoklóit a haszonelvû számítás is arra
sarkallja, hogy ne csináljanak a jogból bohócot. Ha
Torgyán Józsefre elõre látható módon
az a sors várna, ami a Lajtától nyugatra mindenütt
(hosszú, kínos procedúra után komoly, politikai
karriert lezáró büntetés), akkor a mérvadó
kormánykörök már most tülekednének
a megszólalási lehetõségekért, és
versenyben határolnák el magukat tõle. De Torgyán
Józsefre nem ez a sors vár. A vizsgálatnak, amely
ellene indul, nem õ lesz a szenvedõ alanya, hanem a jog.
Baja ugyanis nem eshet, ezt garantálja a törvény, amelyet
megsértett, és amely önmaga travesztiája. Az
1997. évi
V. törvény az
országgyûlési képviselõk jogállásáról
szóló 1990. évi LV. törvény módosításáról.
Az igazságügy-miniszter
asszony ugyanis jogilag alighanem téved. Alighanem Isépy
Tamásnak van igaza, aki szerint a törvény semmilyen
szankciót nem tartalmaz arra az esetre, ha a képviselõ
hamis vagyonnyilatkozatot ad le. Vagyis ez a törvény annyit
ér, amennyit egy szóbeli megállapodás, amely
– ahogy ezt egy Hollywoodban sikert sikerre halmozó honfitársunktól
tudjuk – annyit sem ér, mint a papír, amelyre írták.
A jogállam a törvények
uralmát jelenti. Az értelmetlen, fogatlan, porhintésre
szolgáló törvények alkalmatlanok az uralkodásra.
Hírgazda: Jánossy
Natália
Bibiana Vélez
érzéki látomásai
„Torgyán József
földmûvelésügyi és vidékfejlesztési
miniszter nyitotta meg a kolumbiai festõmûvésznõ
vajdahunyadvári kiállítását.”
(Kis Újság,
2000. november 17.)
„Az embernek lelkifurdalása támad a kortárs mûvészek iránt – mondotta megnyitó beszédében Torgyán József földmûvelésügyi és vidékfejlesztési miniszter. A mezopotámiai mûvészet tanulmányozása közben is arra gondolt: jobban ismerjük a régieket, mint napjaink alkotóit. S amikor megkapta az ismertetéseket Bibiana Vélez eddigi életmûvérõl, egyik ámulatból a másikba esett. Lelkében Kolumbia eddig csak természeti kincsekben gazdag országként élt, amely sokkal nagyobb, mint hazánk… Az, hogy a képek minden kis porcikájából nõiesség árad, nemcsak attól van, hogy nõi kezek, lábak tûnnek föl a mûveket mintegy összefûzõ vezérmotívumként, hanem attól is, hogy a tenger, az ég és a föld olyan harmonikus egységet alkot, amelynek megteremtésére csak a nõi lélek képes. S ez a nõiesség hangsúlyozta, a miniszter különös titkokat hordoz, amelyeket nem szükséges és nem is lehet teljességgel megfejteni, sokkal inkább érdemes azonosul velük.” (sic!)
Ebben az utolsó mondatban
minden benne van, amit Torgyán Józsefrõl mondani lehet.
Hogy világosabb legyek, elemezném ezt a mondatot nyelvtanilag,
ahogy a gimnáziumban tanultam anno. Tehát:
Mit állítunk?
Hangsúlyozta.
Ki hangsúlyozta?
A nõiesség.
Mit hangsúlyozott?
Hogy a miniszter különös titkokat hordoz.
Bõvebben? Olyan titkokat,
amelyeket nem szükséges és nem is lehet teljességgel
megfejteni, sokkal inkább érdemes azonosul velük.
A jövõben én
ehhez tartom magamat.
Hírgazda: Eörsi
Mátyás
Cinizmus és szemfényvesztés
„Szerdán kezdi el
tárgyalni az Országgyûlés Torgyán József
kisgazda pártelnöknek a képviselõi vagyongyarapodást
vizsgáló bizottság felállításáról
szóló javaslatát, mert a képviselõk
többsége hozzájárult a napirend kiegészítéséhez.”
(Magyar Hírlap, 2000.
november 28.)
Micsoda karakán, határozott,
férfias fellépés a korrupció ellen! Az embernek
hányingere támad… Ennyi cinizmus…! Vagy tényleg azt
hiszik az urak, hogy mindenki teljesen hülye? Senki sem emlékszik
semmire? Komolyan gondolják, hogy van ember Magyarországon,
aki bedõl ennek az ócska trükknek? Van, aki elfelejti,
hogyan is kezdõdött az egész? Hát nem Torgyán
József volt az, aki megtagadta vagyonbevallásának
a közzétételét, miután tizenkettõ-egytucat
házának építésére fény
derült? Egy egyszerû, mondhatni mindennapos házikó,
belsõ lifttel és uszodával. Amivel önmagában
az ég egy adta világon semmi baj nem lenne. Ha Torgyán
Józsefnek kacsalábon forgó kastélyra van szüksége,
és ha van rá pénze, vegyen azt! De legális
jövedelembõl vegye meg, ha egyszerû állampolgár,
akkor is, és még sokkal inkább, ha miniszter az illetõ!
Egy koalíciós párt elnöke!
Torgyán József
miniszter, pártelnök és országgyûlési
képviselõ megtagadta vagyonbevallásának közzétételét.
Jó oka lehetett rá. Bizonyára sokáig kalkulálgatott,
hogyan jön ki jobban: ha nyilvánosságra hozza a házépítésre
fedezetet nem tartalmazó vagyonbevallást, vagy ha megtagadja
azt. Ha az elsõt választja, újabb és újabb
hazugságokat kellett volna kitalálnia. Jobb volt tehát
megtagadni a nyilvánosságra hozatalt, de nem elég
jó. Nem elég jó, mert netalán még arra
gondolnak a kisgazda tömegek, hogy nem merte nyilvánosságra
hozni a vagyonbevallást. Elõre kell menekülni. Próbálkozzunk
elõször feltételeket szabni. „Akkor hozom nyilvánosságra,
ha Kuncze Gábor és Hack Péter is nyilvánosságra
hozzák az övéket.” Miután mindketten nyilvánosságra
hozták saját vagyonbevallásukat, új ötletre
volt szükség. „Majd ha mindenki bevallja, akkor vallom be én
is!” Ekkor született a vizsgálóbizottság ötlete.
Állítson fel az Országgyûlés egy vizsgálóbizottságot,
amely az összes parlamenti képviselõ vagyongyarapodását
vizsgálja. Most kíséreljünk meg eltekinteni attól
a ténytõl, hogy a viszgálóbizottság
ilyetén módon történõ félreállítása
minden alkotmányos normával ellentétes, és
koncentráljuk figyelmünket az ötletben rejlõ politikai
trükkre. Lássuk csak! Utoljára hasonló szempontok
az iskolai felelésnél merültek fel: Torgyán
József az ábécé végén van. Mire
rá kerül a sor, a média és a közvélemény
már kifárad. Különben is, A-tól T-ig rengeteg
botrány kerül napvilágra, ha ekkor kiderül, hogy
Torgyán József mekkorát hazudott, már csak
egy lesz a sok közül. És mennyi, de mennyi botrány
lesz a T betûig! Itt van mindjárt Kuncze Gábor. A kormánytöbbségû
bizottság kiszimatolja, hogy Kuncze Gábornak nem volt pénze
arra, hogy Land Rover gépkocsit vegyen, sem pedig arra, hogy a Balatonon
nyaralót építsen. Mire Kuncze Gábor bebizonyítja,
hogy a gépkocsit bérli, a nyaralót a húga cége
építi, addig a Fidesz ostora, a Magyar Nemzet naponta adhat
hírt a gaztettrõl. A bizottság kormánytöbbsége
végül megállapítja, hogy valami azért
„aggályos”. Hogy mi lesz aggályos és miért?
Teljesen mindegy, fellebbezési lehetõség pedig nincs.
S ahogy Kuncze Gábort majd elmarasztalják, úgy mentik
majd fel Torgyán Józsefet, miközben nincs senki, aki
hiteltérdemlõen igazolná, hogy Torgyán József
borítékját idõközben nem cserélték
ki, hasonlóan egy Torgyán József nevéhez fûzõdõ
korábbi borítékhoz.
Így néz majd
ki ez a vizsgálóbizottság. Egy percig se feledjük:
mindez a Fidesz aktív közremûködésével
történik.
A Salamon László
vezette Ügyrendi Bizottság, az Isépy Tamás vezette
Mentelmi Bizottság fideszes tagjai már áldásukat
adták rá. Azok a fideszesek, akik még egyetlen – hangsúlyozom:
egyetlen – a kormány tevékenységét firtató
vizsgálóbizottság felállítását
nem szavazták meg két és fél év alatt.
A parlament feladata a törvényhozás
mellett a kormány ellenõrzése lenne. A Fidesz-többség
ezt rendre meggátolja, viszont habozás nélkül
adatnak a parlamenttel menlevelet saját maguknak. Cinizmus és
szemfényvesztés. Szégyen és gyalázat.
Hírgazda: Kálmán
C. György
Szóözön
„Csurka István beszéde
a MIÉP országos gyûlésén: korlátozzák
a külföldi nagytõkét, és az igazságtalanul
nagy jövedelmû »bankár-kasztot«, amely összeforrt
»a magát szocialistának hazudó újgazdagok,
liberálisok, kozmopoliták álpolgári here rétegével«.
… A MIÉP megreformálná a közoktatást is,
ahol nemzeti keresztény oktatást ígér korszerû
iskolákban, jól fizetett tanárokkal.”
(Magyar Hírlap, 2000.
december 4.)
Kedves Naplóm,
Te csak tudod, jó
ideje ámulattal figyelem Csurka István szónoki teljesítményeit,
azt a káprázatos verbális mutatványsorozatot,
amelyet e termetes és már nem fiatal ember bármikor
bemutatni képes. Lassan-lassan rájövök néhány
trükkjére is, amelyek közül egyet, íme, Véled
is megosztok.
A gondolatmenet egyenesvonalúsága,
az érvelés tiszta logikája, a finom distinkciók
mûvészete, a megragadható célok kitûzése
– nem, nem ezek Csurka szónoki produktumainak fõ erényei.
Sõt: éppen hogy arra lehetünk figyelmesek, hogy Csurka
a szavak szintjén operál, úgy hat hallgatóságára,
hogy már jól ismert, erõs érzelmi reakció
kiváltására alkalmas szavakat szór el beszéde
megfelelõ pontjain, függetlenül azok logikai illeszkedésétõl
(de akár csak nyelvtanilag helyes elrendezésétõl
is).
A cikkben idézett
mondattöredék szép példája ennek. Nyilvánvalóan
nem az az érdekes, hogy ki kinek hazudja magát: a „hazudni”
és a „szocialista”, a „here” és a „liberális”, az
„újgazdag” és a „kozmopolita” szavak egymás mellé
halmozása a fontos, az, hogy ezek – függetlenül jelentéseik
egymáshoz fûzõdõ viszonyától –
erõsítik egymás hatását, a keserû
gyûlölet feltolakszik a kiszáradt szájakba, a
célközönség az üvöltésig fanatizálódik
tõlük; hogy a liberális vagy az újgazdag vajh’
miért hazudná magát szocialistának, különösen
ezekben a Fidesz-idõkben, az már puszta logika, spekuláció,
kozmopolita hohmecolás; az indulat a lényeg, az elszórt
és itt sûrûsödõ szavak kiváltotta
undor, a zsigerbõl jövõ lázadás.
S ha már így
benne vagyunk, akkor jöhetnek a konkrét nemzetjavító
programok. A cikk vége felérõl idézett Csurka-parafrázis
jótékonyan kétértelmû. A szegény
tanár azt veszi majd ki belõle, hogy jó pénzt
kap végre-valahára, s ezért csak annyit kérnek
tõle, hogy nemzeti keresztény oktatásban vegyen részt
– és hát miért is ne? Ha megfizetik. Az országos
gyûlés közönsége viszont az oktatás
forradalmi átalakítását érzi e mondatok
ígéretének, amelynek esetleges velejárója,
hogy még a tanárok is jól járnak. Ha az átalakítás
nem megy (elég gyorsan), akkor annak a tanárok (és
persze a liberálisok, herék stb.) lesznek a kerékkötõi;
ha meg a tanárok nem kapnak mégsem elég pénzt,
annak a keresztény-nemzeti átalakulás nem elég
gyors mivolta lesz az oka. Minden meg van ígérve, és
minden elõre ki van védve.
Kedves Naplóm, Csurka
rétorikája egyszer tananyag lesz. A szóözön,
az érzelmekre ható sugalmazások, a duplafenekûség
szónoklattana. Nem akármi.
Hírgazda: Csepeli
György
Politikai Vidámpark
A Népszava adventi
híre szerint az Országgyûlés elnöke a momentán
általa uralt intézménynek hajlékot adó
Házban, „Parlamenti Kiskarácsony” keretében látott
vendégül hétszáz gyermeket. A vendéglátó
átadta a kis vendégeknek „a ház jelképes kulcsát,
így egy napra birtokba vehették a képviselõházat.
A gyerekek készíthettek mézeskalácsot, szalmabábot,
óriás rajzot vagy lefényképeztethették
magukat olimpikonokkal.”
(Népszava, 2000.
december 18.)
Úttörõként
magam is jártam a parlamentben. Akkor az Elnöki Tanács
elnöke köszöntött bennünket, és mintha
mi is mézeskalácsot, szalmabábot, óriás
rajzot készíthettünk volna, bár olimpikonok nem
voltak. A parti elõtt szüleim komor tekintettel bocsátottak
utamra. Nem értettem, mi lehet a várható nagy élménnyel
a baj, s azt sem értettem, hogy amikor lelkesülten hazajöttem,
miért a BBC magyar adását hallgatták inkább,
ahol Cs. Szabó László beszélt az emigráció
karácsony táján különösen égetõ
fájdalmáról.
A hír, amelyet kommentálok
a mai napon, idõtlenségében aktuálisabb, mint
valaha. Gyermekként nem tanulhattam meg akkor, miként a mostan
kiválasztottak sem tanulhatják meg, hogy a parlament nem
gyermekeknek való. Nem tanultuk meg, s úgy tûnik, most
sem tanítják a gyermekeknek, hogy a politika a felnõttek
által demokratikusan választott testület rendszeres,
az alkotmány szerint hetente történõ ülésezésének
színtere, ahol távolról sem az olimpikonokkal való
fényképezkedés, a mézeskalács-készítés,
szalmabábozás és óriás méretû
képek rajzolása a hely szelleméhez illõ feladat.
Az ügyességi labirintus, a meseterem, a „mindent õrlõ
malom” vidámparkba való. Ha már gyermekeket hív
a házelnök a parlamentbe, akkor arról kellene beszélnie,
hogy miképpen alkotnak törvényt az ott ülésezõ
nénik és bácsik, mikor és hogyan van joga szólásra
egy képviselõnek, mit jelent az interpelláció,
hogyan kell szavazni, mit jelent a képviselet eszméje.
A demokratikus polgári
nevelés szakirodalma bõ lehetõségeket tartogat
annak, aki komolyan gondolkozik a jövõ generáció
politikai kultúrájának alakításáról,
s ennek szerves része a köztársaság intézményeiben
tett látogatás. Jó gondolat, ha a gyermekekkel fizikai
valóságában is megismertetik az Alkotmánybíróságot,
az Országgyûlést, a Nemzeti Bankot, a kormány
és az elnök tevékenységének színteréül
szolgáló épületeket. Minél elõbb
megtudják a kis látogatók, hogy ezek az épületek
mire valók, és az ott szolgáló személyeknek
mi a kötelességük, felnõtt korukban annál
jobb állampolgárok lesznek. A köztársaság
intézményeinek vidámparkká züllesztése
azonban nem ezt a célt szolgálja. A vidámpark a szórakozás,
felelõtlenség, a varázslat helye. Diktátorok
trükkje a krisztusi gesztus szemérmetlen leutánzása,
a gyermekek közel engedése, akiket elbûvöl a ragyogás.
Az országházi gyermekzsivaj elnyomja az országházi
csendet, amely kisugárzik az országra, rátelepül
a társadalomra, mint a guanó, azt sugallva a polgároknak,
hogy ne törõdjenek a politikával, ne törõdjenek
a demokráciával, ne akadjanak fenn a háromheti ülésezésen,
két évre elfogadott költségvetésen, az
általuk befizetett adó ellenõrizetlen pazarlásán,
a közszolgálati mûsorszolgáltató intézmények
állami megszállásán. Ôrködik felettük
az örök Télapó, akinek puttonyában persze
nem csak ajándék van. Ha kell, a Télapó szigorú
is tud lenni. De most, aranyvasárnap, legyen az ünnepé
a szó.
Hírgazda: Kálmán
László
Nyelvtani szocializáció
Az ORTT aggódik, hogy a trágár, ,,undorító” szavak ,,rongálják egy fejlõdõ szervezet nyelvtani szocializációját”, ezért – az index címû internetes lap szerint – a TV2 ,,sorra kapta” az intéseket az ORTT-tõl.
Mi az, hogy ,,nyelvtani szocializáció”?
Lenne ennek értelme (bár a ,,nyelvi szocializáció”
lenne a helyes kifejezés, a nyelvtan a nyelvtudásnak egy
speciálisabb részét jelöli), a gyerek ki van
téve az õt körülvevõk nyelvhasználatának,
és úgy szocializálódik, hogy alkalmazkodik
ehhez. Ahhoz is, hogy milyen helyzetben milyen kifejezéseket használnak.
Ahhoz is, hogy kit mikor lehet elküldeni az anyjába.
Már sokkal kevésbé
van értelme ebben a kontextusban a ,,rongálja” kifejezésnek.
Hiszen a szocializációs folyamat csak úgy sérülhet,
ha megakadályozzuk a gyereket a környezet nyelvhasználatához
való alkalmazkodásában. Ha „rossz társaságba
keveredik”, vagyis nem abban a környezetben szocializálódik,
mint szeretnénk, az persze kellemetlen, de nem „rongálja”
a szocializációs folyamatot.
Az ORTT valószínûleg
arra gondol, hogy ha nem engedjük gyerekeinket olyan társaságba,
ahol „csúnyán” beszélnek, akkor kíméljük
õket meg attól is, hogy ez a tévén keresztül
történjen. Kedves ORTT! Miért gondolod, hogy egy társaság
megjavul csak attól, hogy nem beszél csúnyán?
Orgyilkosok, cinikus olajmágnások, véreskezû
pszichopaták, álszent politikusok közé engedhetem
ártatlan gyermekeimet, csak csúnyán ne beszéljenek?
Kedves ORTT, légy szíves hass oda, hogy mindezeket a csúnya
bácsikat és néniket vegyék le a képernyõrõl,
mert bizony akárhogy beszélnek is, én nem akarom a
gyerekeim közelébe engedni õket! Kit zavarna, ha végre
csak nyugodt erõt sugárzó, de biztonságot is
adó, szociálisan érzékeny, hívõ
(de legalábbis nem szkeptikus és idealista) bácsik
és nénik lennének a képernyõinken?
A TV2 nem a mi pártunkon
áll ebben az ügyben. Ahelyett, hogy arra ügyelne, milyen
személyiségek jelenhetnek meg a mûsoraiban, mindenféle
szavakat, kifejezéseket tesz indexre. Uraim, a formai cenzúra
nem elég semmire, az önök eszén túl fognak
járni, a tiltott szavakat megkerülve fogják a bûnös
tartalmakat becsempészni.
De azért vannak biztató
jelek is. Bor Gyöngyi, a Masterfilm Kft. ügyvezetõje szerint
sem a szerzõknek, sem a fordítóknak nem sérül
a személyes autonómiájuk attól, hogy bizonyos
szavakat megváltoztatnak a filmekben. Balázs Bianka szerint
pedig, aki a TV2 filmszerkesztõje, „az egészet lelkiismereti
oldalról kell megközelíteni”, amennyiben a filmes szerkesztõ
felelõs a különbözõ generációkért
és azok tanításáért. Eszerint van még
remény, hogy egyszer már végre annak rendje és
módja szerint cenzúrázva legyenek a tévémûsorok.
Hírgazda: Kálmán
László
Nyelvek és zászlók
A Népszabadság tudósítása szerint megváltoznak a nyelvvizsgák honosításának szabályai. Kétezer forintot kell befizetni, formanyomtatványt, a külföldi nyelvvizsga hiteles másolatát, ennek hivatalos hiteles fordítását kell leadni a NYAK-nak, a Nyelvvizsga-akkreditációs Központnak (eddig a Rigó utcai Idegennyelvû Továbbképzõ Intézethez kellett fordulni).
Helyes, helyes, ne is fogadjunk
el akármit nyelvvizsgának, bár azt azért nem
értem, hogy miért kell ennyi helyre elmenni, miért
ne lehetne (akár drágábban is) mindent egy helyen
elintézni. A NYAK, ha kell, fordíttassa csak le (az én
költségemre) a nyelvvizsga-bizonyítványomat,
de ha mondjuk nem afgánul, hanem angolul vagy németül
van, talán nincs is erre szükség. Nincsenek ott nyelveket
tudó emberek?
És mindez csak akkor
mûködik, ha amúgy is elismert nyelvvizsgáról
van szó! Ha a nyelvvizsga származási helyét
nem jegyzik, még szakértõt is felkérnek, különbözeti
vizsgát is rendezhetnek nekem. 165 napot fordíthatnak erre,
tízezreket kérhetnek érte, mert a szakértõnek,
a vizsgáztatónak is kell fizetni. Még ez is rendben
lenne, bár nem világos, ha az ember ennyi pénzt ki
akar adni egy nyelvvizsgára, miért nem teszi le itt.
A poén azonban most
következik. Mert ne csak külföldi nyelvvizsgára tessenek
gondolni, amikor honosításról beszélünk!
Ma már nálunk sem csak a Rigó utca adhat ki nyelvvizsga-bizonyítványt,
németnyelv-vizsgát például az Osztrák
Intézetben is tehetünk. Csakhogy a Rigó utcaival szemben
az „alternatív” nyelvvizsgák némelyike egynyelvû,
fordítási feladat nincs bennük. Ezért ezeket
is honosíttatni kell, kétnyelvûvé kell kiegészíteni
õket, ez meg négy hónapig tarthat el.
Mármost ne menjünk
bele abba a szakmai kérdésbe, hogy mit jelent tudni egy nyelvet
(tudok-e vajon japánul, ha nem tudok japánról vagy
japánra fordítani?). Más, kérem, a nyelvfilozófia,
és más a nyelvvizsga. De a NYAK, az Isten szerelmére,
nem arra való, hogy akkreditálja azokat az intézményeket,
ahol nyelvvizsgát (értsd: érvényes nyelvvizsgát)
lehet tenni? Hogyan akkreditálhatta akkor azokat az iskolákat,
ahol egynyelvû (tehát nem érvényes) nyelvvizsgákat
adnak? Lehet, hogy az Országos Akkreditációs Bizottság
is követni fogja a példáját? Miután minden
boldog-boldogtalan egyetemet akkreditált, szép pénzeket
szedhetne be a diplomáik honosításáért,
a különbözeti vizsgákért.
Nem kisebb horderejû
gondot ismertet a Népszabadság egy másik híre
is: baj van a zászlótörvénnyel! Azt hittük,
minden a legnagyobb rendben van, hogy biztonságban vagyunk, ha az
elõírás szerint szõtt, piros-fehér-zöld
színû zászlót használunk középítményünk
fellobogózásához, erre kiderül, hogy dehogy.
Akár 100 ezer forintra is megbüntethetnek, ha a zászlónk
sérült, rosszul lobog, fakó, márpedig a törvény
betûje és szelleme szerint szõtt anyagok érzékenyek
az idõjárás viszontagságaira.
Minden bizonnyal a szövõlobbi
ármánykodásának esett áldozatul ez a
szívünknek oly kedves törvény. Az Innovatex Rt.
független laboratóriuma azonban kimutatta, hogy a szövés
a múlté (lásd még: „Szõdd a selymet,
elvtárs!”), a mai kornak megfelelõ technológia egyértelmûen
a hurkolás.
És a színek!
A színek! Hát nem elmulasztották a törvényben
lefektetni a színhõt, frekvenciát? Milyen piros legyen
az a piros? Mi lesz, ha valaki bordós vagy éppen (horribile
dictu) rózsaszínes árnyalatot, fûzöldet
vagy türkizbe hajlót használ? Ki véd akkor meg
minket? Hogy fogjuk azt felelõsségre vonni, ha a törvény
erre nem jogosít fel? Innovatex, tegyél valamit!
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu