1971-ben a munkaképes
korú roma férfiak körében a foglalkoztatottság
85 százalékos volt. Ez az arány alig különbözött
a nem romák 87 százalékától, 1993 végére
viszont – szemben a nem romák 64 százalékával
– 29 százalékra csökkent.
A rendszerváltás
és a foglalkoztatás drasztikus csökkenésének
éveiben, 1989–1992-ben munka nélkül maradt cigány
származású emberek 1998-ra már jó ideje
kikerültek a regisztrált munkanélküliek körébõl,
kiszorultak a munkanélküli-ellátásból,
elveszítették a jogosultságukat munkanélküli-segélyre
vagy jövedelempótló támogatásra. De, mint
ahogy Kemény István írta 1997-ben, a drámai
változások ellenére sem szükségszerûen
került mindegyikük a társadalom margójára.
„A rendszerváltásnak
nemcsak vesztesei vannak a romák között, hanem nyertesei
is. A romák egy része valamikor kereskedésbõl
élt, és még a szocializmusnak nevezett hadi gazdálkodás
idején is próbálta ezt folytatni. Most kinyílt
elõttük a világ, és élnek is a lehetõségekkel.”
(A magyarországi roma [cigány] népességrõl.
Magyar Tudomány, 1997/6. 655. o.) Írásomban arra keresem
elsõsorban a választ, hogy mely területen és
mekkora sikerrel tevékenykedtek 1998-ban (és tevékenykednek
valószínûleg ma is) a legális munkaerõpiacról
„eltûnt” romák; tartós megélhetést jelent-e
számukra tevékenységük; mennyiben befolyásolja
elõrejutásukat cigány származásuk; milyen
sajátos identitással rendelkeznek; illetve hogyan vélekednek
a „cigánypolitikáról”.
Maga az adatgyûjtés
nem lehetett reprezentatív jellegû, Magyarországon
ugyanis a vállalkozásból élõk (akár
cigány származásúak, akár nem) jelentõs
hányada a legális és illegális határmezsgyéjén
egyensúlyozik. A már-már követhetetlen gyorsasággal
változó adózási és társadalombiztosítási
szabályok, valamint a közvetlenül a rendszerváltás
után felbolyduló tulajdoni és jogi helyzet a magánzóvá
váló embereket szinte rá is kényszerítette
a kiskapuk keresésére. (A zavarosban való halászás
esetenként valószínûleg meg is könnyítette
a tõkéjüket, illetve családjuk megélhetését
kockáztató vállalkozók megkapaszkodási
esélyeit a piacon.) A téma fokozott érzékenysége
tehát eleve kizárta a „hagyományos mintavételt”,
inkább a különféle roma vállalkozókkal
és önfoglalkoztatókkal ismerõseiken keresztül
próbáltunk meg kapcsolatba kerülni, és bizalmukat
elnyerni. A hólabdaszerû mintavétel a vizsgálatot
korlátossá tette ugyan, hiszen például csak
a Budapesten és környékén élõkre
terjedt ki, ám megítélésünk és
reményeink szerint mégis sikerült vele olyan adatokhoz
jutni, amelyek mindeddig a kutatók elõl rejtve maradtak.
Ezzel együtt mindenkit óvnánk az általánosítástól,
további elmélyült kutatásokra van szükség
egy „valósághoz közeli” kép kialakításához.
Most csak az elsõ lépések megtételére
volt lehetõségünk.
Az adatgyûjtés
két részbõl állt: egyrészt az elõre
kidolgozott interjúterv alapján készült beszélgetéseket
rögzítettük; másrészt a felvétel
körülményeirõl, a vállalkozók lakáskörülményeirõl
a kérdezõ minden esetben megfigyelési jegyzõkönyvet
készített. Az interjúk tartalmazták a válaszadó
családjára, képzettségére vonatkozó
megállapításokat, munkahelyi vagy vállalkozói
karrierjének fontosabb állomásait; amelyek aztán
kiegészültek az önállósodás körülményeinek
taglalásával. Továbbá érdeklõdtünk
a vállalkozás általános kondícióiról,
a mûködtetés nehézségeirõl, a megkérdezett
terveirõl, illetve a roma kultúrához való viszonyáról,
a származás és a tevékenység esetleges
összefüggéseirõl. Mivel a beszélgetésekre
szinte minden esetben a roma vállalkozó lakásában
került sor (és erre kifejezetten törekedtünk is),
így megfigyelhettük a lakókörnyezetet, a lakás
berendezését, a családtagok öltözködési
szokásait és beszédmódját; emellett
igyekeztünk tájékozódni más, a vállalkozóval
nem szoros családi kapcsolatban álló forrásokból
is a család életkörülményeirõl, a
vállalkozásról. Az ilyen módon szerzett, az
interjúkból összeállított képet
árnyaló információkat megfigyelési jegyzõkönyvben
rögzítettük.
Tevékenységfajták
A roma vállalkozók
esetében a tevékenységfajta kiválasztására
két dolog hatott döntõ és egymással összefüggõ
módon: az iskolai végzettség és az elmúlt
évtizedekben végzett munka. Mintánkban a megkérdezettek
70 százalékánál az általános
iskolai végzettség jelentette a legmagasabb képzettséget,
és csak 30 százalék esetén beszélhettünk
szakmunkásképzõben vagy valamilyen továbbképzésen,
tanfolyamon megszerzett tudásról. Diplomás ember nem
volt közöttük. Vállalkozóink képzettsége
még mindig valamivel jobb volt, mint az országos cigány
átlag, de látványosan alatta maradt az össztársadalmi
szintnek. A nyolc általános elvégzésével
vagy szakmunkás bizonyítvánnyal ma már nehéz
versenyképesnek lenni a munkaerõpiacon. Az alacsony iskolai
végzettség nemcsak erõteljesen lehatárolja
az érvényesülés lehetõségét,
hanem szûkíti a munkavállaló látókörét,
kapcsolatrendszerét, és hátrányosan befolyásolja
tárgyalóképességét, elfogadottságát
is.
Többségük
szerencséjét az jelentette, hogy a kilencvenes évek
elején még nem volt szakképzettséghez kötve
a vállalkozói engedély kiváltása. Manapság
legtöbbjük már nem is tudná legálisan elindítani
vállalkozását. Arról nem is beszélve,
hogy az általános mûveltségben is meglévõ
hiányosságok miatt a legtöbbjük képtelen
egyedül áttekinteni a speciális ismereteket igénylõ
ügyvitelt, adózást és a jogszabályokhoz
kötõdõ egyéb feladatokat.
A roma vállalkozók
tehát nem a piaci viszonyok aprólékos feltárása,
a lehetõségek mérlegelése, kockázatelemzés
és üzleti terv készítése után döntöttek,
hanem többnyire azt a tevékenységet kívánták
magánvállalkozás keretei között folytatni,
amelyben korábban alkalmazottként dolgoztak. Jól felismerhetõ
ebben ugyanaz a mód, ahogyan a többségi társadalomban
a rendszerváltást követõen tömegesen megjelenõ
tõkehiányos, többnyire önfoglalkoztató vagy
családi alapon megszervezõdõ kényszervállalkozások
létrejöttek. A különbség leginkább
az ilyen típusú vállalkozások arányában
mutatkozik, a romáknál ugyanis túlnyomó többségük
így indult el. A mintában szereplõ vállalkozók
közül 20 százalék építõipari,
25 százalék virágkereskedõ és zöldséges,
20 százalék vendéglátós, 45 százalék
kereskedõ, piacozó, üzletelõ volt. Ez azt is
jelentette, hogy egyes családok esetleg többféle területen
is vállalkoztak, leggyakrabban az építõiparban
dolgozó férfi felesége próbálkozott
kereskedelemmel.
Az összegyûjtött
anyag alapján a vállalkozóvá válás
körülményeit és motívumait illetõen
négy típust sikerült megkülönböztetni:
a kényszervállalkozókat, a családi hagyományok
folytatóit, a szabadpiaci lehetõségeket felismerõ
és azokat sikeresen kihasználó self-made man-eket,
illetve az (egykori) politikai kapcsolatokat gazdasági elõnyökké
transzformálókat.
Önfoglalkoztatás kényszerbõl
„Volt állásom,
az építõiparban dolgoztam, kõmûvesek
mellett. De a nyolcvanas évek elején már egyre kevesebb
építkezés indult. Így megpróbáltam
én is szétnézni másfelé is. Voltak ismerõseim
a nagybani piacon, oda jártam ki segíteni nekik, rakodni,
amikor nem volt munka az építkezésen. Itt ismertem
meg a virágokkal való foglalkozást, de sohasem gondoltam
volna, hogy valaha is ezt kell majd csinálnom. A nyolcvanas évek
közepén aztán éreztem, hogy kiáll a rudam
az építõiparból, nem vártam meg, hogy
engem is kirúgjanak, mint másokat.” (Virágkereskedõ
férfi)
„Elõször próbáltam
rendes munkát keresni, építõiparban, de a kilencvenes
évek közepén szinte nem is volt építkezés,
meg amikor meglátták a barna bõrömet, több
helyen is mondták, hogy »ez nem a ti idõtök, füstös
képû«. De én nem adtam fel, sohasem féltem
a munkától, hiába mondják, hogy a cigány
nem szeret dolgozni, elmentem rakodónak, segítõnek
a különbözõ piacokra. Akkor kezdett igazán
szervezõdni a kõbányai meg a józsefvárosi
piac is, akkor kezdtek egyre többen jönni a kínaiak. Nekik
szükségük volt olyanra, aki ismeri a várost, meg
tud segíteni a rakodásban, ha megjönnek a kamionok.
Ezt csináltam vagy másfél évig. Nem fizettek
jól, de azért nem haltunk éhen. Amikor aztán
a gyerek is akkora lett, hogy a feleségem is jobban tudott tõle
mozogni, elhatároztuk, hogy mi is kitalálunk valamit.” (Piacozó
férfi)
Az adatközlõk
legnépesebb csoportja, a válaszadók 45 százaléka
tartozott ebbe a kategóriába. Vállalkozásuk
elindításának fõ indoka a kényszer volt,
a nyolcvanas évek végén hirtelen megszûnt a
munkahelyük, elbocsátották õket. Az egykori alkalmazottak
családja egy csapásra jövedelem nélkül maradt,
így nem nagyon volt más választásuk, mint az
önfoglalkoztatás. A választott tevékenységük
jellemzõje, hogy vagy eredeti szakmájukat folytatták
egyénileg (építõipar), vagy pedig a „divatosnak,
felkapottnak” tûnõ, és a környezetükben látott
példák alapján magas színvonalú megélhetéssel
kecsegtetõ kereskedelmi tevékenységbe vágtak
bele.
Az utóbbi csoportban
találhattunk utcai paprikaárust és „rendes”, standdal
vagy akár üzlethelyiséggel rendelkezõ zöldségest
is, de jellemzõ módon inkább a piacozáshoz
köthetõ, divatáruval, ruhával, mûsoros
magnókazettával kereskedõk voltak többségben.
Többnyire olyan tevékenységek ezek, amelyekhez nem kell
különösebb szakértelem, képzettség
vagy tõkebefektetés. Az ilyesfajta vállalkozók
közös jellemzõje, hogy egyikük sem végzi szívesen
bizonytalan megélhetést nyújtó tevékenységét:
arra a kérdésünkre, hogy visszamennének-e dolgozni
az állandó megélhetést nyújtó
és kisebb kockázatú alkalmazotti munkakörbe,
egyöntetûen igennel válaszoltak. Jelenlegi tevékenységükben
leginkább a bizonytalanság taszítja õket, ugyanis
jövedelmük a legkevésbé sem tervezhetõ elõre.
Egyikük sem volt iskolában képzett, professzionális
kereskedõ, hanem a gyakorlatban próbálták elsajátítani
a „szakma” fortélyait, de láthatólag még évek
után is bizonytalanul mozogtak ezen a terepen. Esetükben nagyrészt
egyszemélyes vállalkozásokról volt szó,
illetõleg a családtagok vettek részt a munkában,
alkalmazottat nem tudtak foglalkoztatni. Bár a mostani körülmények
között egy vállalkozásnál elengedhetetlenül
szükséges könyvelõt alkalmazni, náluk még
erre sem futotta, így inkább saját ügyességükben
és szerencséjükben bízva próbálták
a hatóságok figyelmét kijátszani.
„Te is tudod, hogy ezt nem
szabad csinálni. De azért elmondom, ha nem mondod el senkinek.
Tehát hajnalban kimegyek kocsival a nagybani piacra, és megveszem
az árut. Ez nem mindig paprika, lehet ez más gyümölcs
is, attól függ, hogy minek van szezonja. Aztán a feleségemmel
meg a gyerekekkel kimegyünk valamelyik aluljáróba, és
ott papírdobozokon árulunk. Mindent száz forintért
adunk, ezt az árat szokta meg mindenki, meg ezt lehet jól
kiabálni. A gyerekek meg figyelnek közben, hogy jönnek-e
a rendõrök vagy a közterületesek. Olyankor szaladni
kell. Nem az a baj, hogy felírnak, úgy sincs bejelentett
pesti lakásom, hanem az, hogy elveszik az árut. Ezzel odalesz
minden pénzünk. Ebbõl ugyanis nem lehet sokat keresni,
minden paprikán csak néhány forint van. Ez csak arra
elég, hogy megvegyük a holnapi árut, és együnk
valamit, másra nem. Ha elveszik tõlünk mindet, akkor
megint a nulláról kell kezdeni.” (Utcai paprikaárus
férfi)
A többség 1990
után vágott bele a kereskedésbe, éppen azoknak
gyors sikereibõl nyerve bátorítást, akik a
hiánygazdaságot, a zavaros politikai viszonyokat és
a megnõtt utazási szabadságot próbálták
meg már az 1980-as évek második felében kihasználni.
„Szüleim segítségével
kis üzletet vettem, ahol elõször én kezdtem el
ruhanemût, játékot, illatszereket árulni. Késõbb
ez a feladat barátnõmre hárult, akit utóbb
feleségül vettem. Mivel igen komoly gondok voltak az árubeszerzéssel
itthon, és én a sok külföldi utazás alatt
láttam az árubõséget, elhatároztam,
hogy én is kintrõl fogom beszerezni az árut. A fõ
irány elõször Lengyelország lett, innen illatszereket,
bõrdolgokat lehetett nagyon olcsón hozni. Aztán mûködött
az NDK-s »pulóveres járat« is. A mai napig sem
tudom, hogy miért volt a németeknek ennyi pulóverre
szükségük, de hatalmas mennyiségben vásároltak,
és utána minden mást meg lehetett olcsón venni.
A keleti márka nem került még 5 forintba sem. A játékokat
késõbb Csehszlovákiából hoztam. Volt
olyan hét, amikor háromszor is megjártam az utat.
Késõbb, amikor Ausztriába már szabadabban lehetett
menni, sok mindent onnan szereztem be. De voltam néhányszor
Törökországban is farmerekért.” (Divatáru-kereskedõ)
Az adatközlõk
közül ez a csoport volt a legszegényebb, de a szegénység
jellege már igen változatos képet mutatott.
A kereskedõk közül
ketten voltak, akik szinte nyomorogtak, nekik a kereskedelem valóban
csak a naponta kiharcolt túlélést jelentette. Egyikük
utcai paprikaárus volt, aki családjával a vidéki
munkanélküliség elõl menekült a fõvárosba,
és önkényes lakásfoglaló volt a VIII.
kerületben. Hasonló módon élt egy leginkább
ruhanemûkkel piacozó férfi is, bár egy 30 négyzetméteres
lakást már sikerült szereznie, kocsira azonban neki
sem tellett, az árut buszon, villamoson szállította.
A többség inkább átlagosnak mondható városi
proletár színvonalon élt: volt önálló,
egyáltalában nem fényûzõen berendezett,
átlagban 40-60 négyzetméteres, saját tulajdonú,
fürdõszobás lakása. Többnyire rendelkeztek
színes tévével, 8-10 éves, használtan
vásárolt gépkocsival. Nem éheztek, és
a gyerekeiket is tudták iskolázni, de az alkalmazottaknál
nem éltek jobb színvonalon, jövedelmükbõl
egyáltalában nem tudtak tartalékolni, felhalmozni.
Hajszolt, önkizsákmányoló életet éltek,
a számtalan bizonytalanság, bevételeik esetlegessége,
valamint az illegalitás és legalitás határán
mozgó üzleti tevékenységük traumatizálta
õket.
Csak egyetlen ember élt
közöttük az átlagnál lényegesen jobb
körülmények között, ám hatszobás
házát nem jelenlegi vállalkozásának,
hanem a korábbi középvezetõi beosztásának
köszönhette. Az épület fenntartása azonban
szinte megoldhatatlan feladat elé állította, olyannyira,
hogy a vállalkozás eredményességét is
veszélyeztette, szerény bevételét ugyanis a
házra költötte. Ám fizetõképes kereslet
híján, valamint az érzelmi kötõdés
(a valamikori jobb élete emléke) miatt nem tudott, és
talán nem is akart megválni tõle.
A roma kényszervállalkozók
magukat a vizsgálat során a rendszerváltás
vesztesei közé sorolták – valószínûleg
joggal. A gazdasági szerkezetátalakítás kényszerpályára
állította õket, és így váltakozó
életszínvonalon, a jövõre vonatkozó elképzelések
nélkül, csak a túlélésre rendezkedhettek
be. Saját és gyerekeik sorsa bizonytalan, az egyre szigorodó
piaci jogrend valószínûleg a jövõben egyre
kevésbé teszi lehetõvé számukra tevékenységük
folytatását. Korábban a kiskapukat keresõ,
a hivatalok renyheségét, figyelmetlenségét,
az átalakulás cseppfolyós viszonyait esetenként
sikeresen kihasználó vállalkozásaik szilárd
piacgazdasági körülmények és konjunktúra
esetén szinte teljesen talajukat veszíthetik. Nemcsak azért,
mert az állami szigor és kontroll elsõsorban az õ
kárukra erõsödik, és nemcsak azért, mert
a szürke- és feketegazdaság egyre inkább fehéredik,
hanem mert egy prosperáló gazdaságban éppen
azok iránt a szolgáltatások iránt csökken
vagy szûnik meg az igény, amelyeket õk nyújtani
tudnak. Alacsony iskolai végzettségük pedig még
konjunkturális körülmények között is
megakadályozza újbóli alkalmazottá válásukat,
érvényesülésüket. Más vállalkozási
formákra történõ váltásra pedig
tõke hiányában nem lesz módjuk.
A családi hagyományok folytatói
Ebbe a csoportba a válaszadók
30 százaléka sorolható, akik jól körülhatárolható
területen tevékenykedtek. Egyik jellemzõ tevékenységük
a virágkereskedés volt, amelyet már gyerekkorukban
elsajátítottak a szüleik mellett. Ôk szinte csak
azon nõk körébõl kerültek ki, akik egykoron
édesanyjuk mesterségét, iparengedélyét
és üzlethelyiségét is átvehették.
„…Anyám tudott ipart
szerezni a háború után, az õ mesterségét
folytattam. Ez nagy dolog volt a hatvanas évektõl kezdõdõen,
hiszen nem nézték jó szemmel a maszekokat. Én
anyám mellett kezdtem a húgommal – õ késõbb
önállósodott –, majd halála után szinte
automatikusan sikerült átvenni az õ engedélyét
és üzletét.” (Virágkereskedõ asszony)
Vizsgálódásaink
során azt is megfigyelhettük, hogy ezeknek az asszonyoknak
a férje többnyire zenész volt, és a tevékenységüket
mintegy kiegészítésként végezték,
a család jövedelmének nagy része a rendszerváltás
elõtt a családfenntartó férfi munkájából
származott. A magánosítás azonban a vendéglátó
egységekre is kiterjedt, és szinte mindenhol szélnek
eresztették a nagy létszámú cigányzenekarokat.
Ezek a férfiak jellemzõ módon 1998-ban már
csak a feleségük mellett találtak elfoglaltságot,
általában árubeszerzõk lettek. Elképzelhetõ,
hogy mennyire kínosan érintette a korábban a „cigányság
arisztokráciáját” jelentõ patriarchális
zenész családokat a családfõk egyik pillanatról
a másikra történõ státuszuhanása:
az egykoron megkérdõjelezhetetlen tekintélyû
pater familias-ok egy csapásra elvesztették a családban
betöltött vezetõ pozíciójukat, és
a feleségüktõl anyagilag is függõ helyzetbe
kerültek.
A csoport másik jellemzõ
tevékenysége a vendéglátóiparból
kinõtt egyéni vállalkozás volt. Általában
itt is több generációra visszamenõleg találtunk
professzionális elõdöket: pincéreket, szakácsokat,
étteremvezetõket. Adatközlõink is ezeket a szakmákat
tanulták, immár iskolákban, az elmúlt évtizedekben
az állami vállalatoknál dolgoztak, és amikor
ezeket a vendéglátó-ipari egységeket privatizálták,
szinte magától értetõdõen, hiszen dolgozók,
üzletvezetõk voltak, kerültek bérletükbe vagy
tulajdonukba.
„A nagymamámnak egy
kávézója volt C.-n. Aztán jöttem én.
Már elõször a férjem, õ is szintén
vendéglátós volt, üzletvezetõ. Majd én
is elvégeztem az üzletvezetõit, felszolgálóit,
majd a melegkonyhás éttermi vezetõit. Harminc évig
dolgoztam ebben a szakmában. (…) Van egy fiam, egy lányom,
akik szintén vendéglátósok. A fiam nagyobb
helyeken dolgozott, a Hotel Intercontinentalban is tíz évig,
utána öt év nyugatnémetben (…) A lányom
az itthon folytatta ezt a tevékenységet, a vejem szintén.
(…) Árpádnak két fia van. Az egyik felszolgáló,
a másik szakácstanuló a Hotel Pentában. A lányomnak
a fia pedig itt, A.-ban, a Kossuth étteremben felszolgáló.”
(Vendéglõs és ruhakereskedõ asszony)
E csoport tagjai szakmailag
képzettek, szakirányú iskolákat vagy tanfolyamokat
végeztek, tudatosan készültek erre a pályára.
Mégis, kikerülni az állami gyámkodás alól,
és önállóan érvényesülni,
korántsem volt olyan egyszerû, mint azt eleinte remélték.
„Hát igen, 30 éve
van az ember a vendéglátónál. Nagyon szerettük,
mert nem is ilyen volt, mint most. Mert megadták a tiszteletet a
felszolgálónak. Mert ha valaki felszolgáló
volt, annak hírneve volt. (…) Nem úgy, mint most, hogy jó,
kiviszi, de nem állnak vele szóba. Valahova bementem C.-n
is, ha valami ügyet intéztem, akkora ismeretség volt,
hogy nyílt minden kapu elõttünk.” (Vendéglõs
és élelmiszerboltot üzemeltetõ férfi)
A családi hagyományokat
folytatta az a két roma vállalkozó is, aki az apjától
tanulta meg a régiségekkel való foglalkozást
és kereskedést. Ôk mivel 1998-ban már nem rendelkeztek
vállalkozói engedéllyel, továbbá igen
gazdag emberek voltak, és féltek a környezetüktõl,
szinte titokban, teljes illegalitásban végezték tevékenységüket.
„Azelõtt volt egy
kis üzletünk, rendes iparral, engedéllyel, de ettõl
meg kellett válnunk. Ennek több oka is volt. Akármilyen
jól is keres az ember, az adó és más járulékok
már a kezdésnél kezdik elvenni az ember kedvét
az egésztõl. Másrészt túlságosan
feltûnõ, ha az embernek régiségboltja van. Mi
nem voltunk olyan gazdagok, hogy megakadályozzuk az állandó
betöréseket, nem tudtunk pénzt fizetni a »védelemért«,
és saját embereket sem, hogy megvédjenek minket és
a családunkat. Inkább eladtuk, és így sokkal
nyugodtabban vagyunk. Hivatalosan én házfelügyelõ
vagyok, testvéreim munkanélküliek.” (Régiségkereskedõ
testvérek)
Az ehhez a kategóriához
soroltak viszonylag képzettek: értenek a szakmájukhoz,
és tanulták is azt. Elégedettek a vállalkozói
életformával, különösen az abból adódó
szabadsággal, függetlenséggel és az üzleti
sikerekkel. Többnyire elégedetlenek viszont a vállalkozásukat
körülvevõ kedvezõtlen társadalmi körülményekkel.
A virágkereskedõk
szinte kivétel nélkül tönkrementek, vagy rövid
úton haladtak efelé. Tapasztalatuk szerint a virág
napjainkra luxuscikké vált, az emberek többségének
még a napi megélhetésre sem telik igazán, nemhogy
virágvásárlásra. (A legújabb megfigyelések,
vélemények szerint mintha kezdene megfordulni a kedvezõtlen
folyamat.) Azzal persze korábban is tisztában voltak, hogy
a szakmájuk hullámzó bevételt produkál:
néhány fontosabb névnap, ünnepnap és társadalmi
esemény idején keletkezett a profit döntõ többsége,
amely aztán elegendõ volt a „vékonyabb” napok kiegészítésére
is. Mára azonban olyan kicsi a bevétel, hogy lehetetlenné
vált a jócskán megemelkedett bérleti díjak
és egyéb terhek viselése.
A vendéglátósoknál
a versenyképesség megõrzése érdekében
szükséges beruházásokhoz hiányzott a tõke,
hitelhez csak számukra teljesíthetetlen feltételekkel
vagy elérhetetlen kapcsolatok révén juthattak volna.
A szaporodó és tõkeerõs konkurencia olykor
pillanatok alatt lemosta õket a versenypályáról,
ilyen körülmények között kénytelenek
felélni befektetésüket vagy túladni vagyontárgyaikon.
Ezek a vállalkozók
azonban a felvétel idõpontjában még nem voltak
elszegényedve. Nekik már a rendszerváltás elõtti
évtizedekben, az állami irányítás jótékony
védelmében sikerült vagyont felhalmozni. A legkisebb
lakás is, ahol jártunk, több mint hatvan négyzetméter,
igen jó állapotban lévõ és felszereltségû
volt. Nem beszélve arról a 65 éves özvegyasszonyról,
aki családjával egy háromszintes, 580 négyzetméteres,
húszszobás házban élt: a felhalmozott értékes
bútorok, festmények láttán szinte múzeumban
éreztük magunkat.
Összességében
azonban anyagi helyzetük évrõl évre romlott.
Majdnem mindegyikük el volt adósodva, a virágosok sorra
zárták be üzleteiket, adták vissza bérleményüket;
a vendéglátósok pedig gyakori profilváltással,
különféle üzlettípusokkal próbálkoztak,
de egyre kevesebb sikerrel. Ebben a körben a vállalkozás
beindítása idején szinte mindenki tartott alkalmazottat,
de 1998-ra erre egyre kevesebbüknek volt lehetõsége.
Rendelkeztek vállalkozási engedéllyel, hiszen egy
éttermet vagy virágboltot nem is lehetne másképpen
üzemeltetni, de a közterheket elviselhetetlennek érezték,
és állandó tartozást halmoztak fel az adóhivatalnál
és a társadalombiztosításnál. Többük
ellen már megindult a végrehajtási eljárás,
õk már valószínûleg csak lefelé
tudnak mozogni a társadalmi ranglétrán, és
szerencséjük lesz, ha meg tudnak állni egy még
átlagosnak mondható szinten.
A self-made man-ek
A válaszadók
20 százaléka ehhez a kategóriához sorolható:
õk azok, akik felismerték az új lehetõségeket
a rendszerváltozás környékén. Jó
esetben 1998-ra az e típushoz tartozóknak kellett volna a
legtöbben lenniük, mivel a vállalkozóvá
válásnak alighanem ez lenne a „normális” módja.
A társadalmi környezet és a romák történelmileg
örökölt hátrányai miatt azonban csak kevesek
számára adódott ilyen lehetõség.
A szabadpiac lehetõségét
felismerõ és kihasználó csoport a korábbi
két típushoz képest korántsem homogén
társaság. Egyetlen markáns közös vonása,
hogy a hozzá tartozók egyöntetûen megfogalmazták:
õk már nem akarnak gyárban dolgozni, sok pénzt
akarnak keresni, jól akarnak élni, elég szegénységgel
volt dolguk gyerekkorukban. Nem kívánják folytatni
azt a kilátástalan gürcölést, amit a szüleiktõl
is láttak. A lehetõségeket azonban különféle
módon értelmezték és használták
ki. Egyikük például az alvilágban vagy annak
környékén mozog, kocsikkal, lakásokkal kereskedik.
„Ózdról származunk,
a nagyapám még vályogvetõ volt, nagyanyám
a gyerekekkel volt otthon. Ôk még magyarul sem nagyon tudtak,
ugyanis oláh cigányok vagyunk. Apám, aki nagy kommunista
volt, ledolgozta az egész életét a kohászati
mûvekben, a rendszerváltozás után azonban egyik
pillanatról a másikra kitették az üzembõl.
Pedig azt szerette volna, hogy én is ott dolgozzak, és amikor
befejeztem a nyolc általánost, engem is odavitt dolgozni.
Nekem akkor sem tetszett már ez a munka, az, hogy fillérekért
kellett robotolni éjjel-nappal. Amikor felszámolták
a mi üzemrészünket, én tudtam, hogy olyasmit kell
csinálni, hogy ne legyek kiszolgáltatva az ilyen változásoknak.
Ehhez fel kellett jönni Pestre. Persze a VIII. kerületbe jöttem,
itt voltak ismerõsök még vidékrõl. Eleinte
én is valamilyen komoly dolgot akartam, de egy szál ruhában,
pénz nélkül nem lehet semmihez sem kezdeni. Akartam
vásározni, de ahhoz autó meg sokféle áru
kellett volna. Aztán akartam zöldséges is lenni, de
Pesten ezt már régi dinasztiák csinálják,
mellettük nem lehet labdába rúgni. Így elég
sokáig mindenféle segéd- és alkalmi munkából
éltem. Ebbõl sikerült annyi pénzt összeszedni,
hogy vettem egy tanácsi lakást magamnak, és elkezdtem
berendezkedni. De ekkor jött egy barátom, és tanácsolta,
hogy ne nagyon rendezkedjek én itt be. Ne konyhaszekrényre
meg ágyakra költsem a pénzem, hanem egy kicsit újítsam
fel a lakást, és adjam tovább. És neki lett
igaza. A lakásra mindig is nagy volt a kereslet, fõleg ha
nem lerobbant, hanem kinéz valahogy és nem túl drága.
Neki is fogtam egyedül, és levertem a vakolatot, ahol rossz
volt, újracsempéztem, festettem. Azt a lakást, amit
200 ezer forintért vettem meg az önkormányzattól
lerobbant állapotban, a felújítás után
1 millióért adtam el egy vidékrõl felköltözõ
roma családnak. Ekkor már tudtam, hogy többet nem fogok
nélkülözni. Megvettem a következõ lakást,
és azt is felújítva, a többszöröséért
adtam el. Késõbb, amikor már kezdett jönni a
haszon, több lakást is megvettem, és már felfogadtam
munkanélküli iparosokat dolgozni. Persze feketén, de
így mindenki jól járt: egyszerre több lakás
is felújítás alatt volt, és nekem sem kellett
már annyit dolgozni.” (Lakással és autókkal
üzletelõ férfi)
Egy másik beszélgetõtársunk
olyan engedély nélküli virágárus volt,
aki szisztematikusan küzdötte fel magát segédmunkásból
önálló vállalkozóvá. Ám
miközben nagyot ugrott a megélhetés terén, a
mi fogalmaink szerint õ sem lett klasszikus vállalkozó.
„Nem a tényleges
árusítás a fõ tevékenységem.
A régi idõkbõl sok olyan parasztot ismerek, akik vidéken
rengeteg fólia alatt termelnek. Na most õk felhozzák
Pestre a Csarnokba, de a nagykereskedõk csak nagyon alacsony áron
veszik át tõlük. Én többet adok érte,
de még így is tovább tudom adni egy kis haszonnal
azoknak, akiknek van üzletük. Vagy eleve lemegyek vidékre
a megbeszélés alapján a kis kocsimmal, és ott
helyben átveszem az egészet. Az a lényeg, hogy nálam
mindig jó áru van, ezt tudják a boltosok is. De még
egyszer mondom, ez nagyon kicsi üzlet, nem nagyon lehet vele keresni.
Néhány forint haszon egy szál virágon.” (Virágkereskedõ
férfi)
Egyik adatközlõnk
olyan vendéglátós volt, aki csak annyiban különbözött
az elõzõ típusnál felsorolt vendéglõsöktõl,
hogy a maga erejébõl, családi hagyományok nélkül
választotta szakmáját, anyagi helyzete azonban megegyezett
azokéval. És most következzék egy nagyvállalkozó:
„Katonaidõ után
én is visszajöttem dolgozni kõmûvesként.
Aztán jött a rendszerváltás. Váltás
után volt az a lehetõség, hogy vagy munkanélkülire
megyünk, vagy vállalkozást kezdünk. Hála
Istennek, azt kell mondani hála Istennek, hogy megpróbáltam,
hogy vállalkozó lehessek.”
Kõmûvesként
kezdte, 1998-ra már országszerte ismert és elismert
építési vállalkozó volt: lakótelepeket,
felsõoktatási intézményeket, luxusvillákat
épített alvállalkozóként. 200 állandó
alkalmazottja, hatalmas gépállománya volt, csak az
autója kb. 5 millió forintot ért. Felesége
egy saját tulajdonú kocsmát és egy kb. 1500
négyzetméteres élelmiszerüzletet vezetett. Tipikus
újgazdag volt, aki nagyon lentrõl jött, bár jól-rosszul
takargatni próbálta, de önmaga tisztában volt
korlátaival, elsõsorban mûveltségbeli hiányosságaival.
Úgy vélte, hogy az igazi társadalmi elismerést
legfeljebb csak a gyerekei fogják megkapni. Életelve meglehetõsen
szociáldarwinista színezetû, és tipikusan az
önerejükbõl érvényesülõ elsõgenerációs
üzletemberekre jellemzõ: csak magunknak teremthetünk meg
bármit is, aki csak a külsõ segítségre
vár, éhen fog halni. Ezért aztán igen kritikusan
szemléli a többi vállalkozót:
„Végsõ soron
én ismerek rengeteg roma vállalkozót. (…) Megvan bennük
az a rossz tulajdonság: sokszor azt sem tudják mi a vállalkozás.
(…) Hogy elmegyek, egy munkát elvállalok, hogy hogyan kell
megjelenni, hogy hogyan is kell bemenni egyáltalán. Hogy
egy ilyen versenytárgyalásra hogyan kell elmenni. Szóval
én sok emberben nem láttam azt, hogy õ vállalkozó
(…) azonkívül, hogy a segge alatt van a kocsija. (…) És
én nem csak arra mentem, hogy ilyen keresztek meg gyûrûk
legyenek a kezeimen. Nem, én arra mentem, hogy tudjak venni gépeket,
tudjak venni ilyen gépet, tudjak venni olyan gépet.” (Építési
és kereskedelmi nagyvállalkozó férfi)
Az itt bemutatott emberek
anyagi helyzete nagyon jó volt, sõt életszínvonaluk
jól láthatóan, egyre inkább emelkedett. Többnyire
óriási munkabírású fiatalok, olyanok,
akik a nehézségektõl nem ijednek meg. Ismerték
szakértelmük korlátjait, és ha szükségesnek
ítélték, tanácsadókat fizettek meg,
alkalmaztak. Valószínû, hogy õk a jövõben
sem fognak lecsúszni, és gyerekeik taníttatása
révén családjuk tartósan a tulajdonosi középosztály
részévé válhat.
A politika haszonélvezõi
„És bementem. Soha
életemben nem szóltam tömeg elõtt. És
gátlásaim voltak. És mit adott a jóisten –
mert õk ezt már biztosan tudták –, felállt
a Népfront megyei elnöke, meg az a munkatárs, aki ezt
tervezte, és azt mondta, hogy õ javasolja hogy K. T. elvtárs,
munkásõr, párttag, ilyen politikai végzettséggel,
õt jelöljék a megyei cigánytanács elnöki
pozíciójának betöltésére. Na most
ugye, hogy erre senki nem számított volna, pedig volt ott
pedagógus cigány, akkor volt ott jogász cigány,
voltak kereskedõ cigányok, középiskolai végzettségû
cigányok. És engem jelöltek…”
Olyan üzletemberrel
is találkoztunk, aki a pártállami idõszakban
megszerzett kapcsolatait tudta gazdasági elõnyökre váltani.
Tapasztalataink szerint az õ példája egyáltalában
nem jellemzõ a vállalkozóvá lett cigányokra.
Az egyszerû gyári munkásként élõ
férfi politikai megbízhatósága révén
bizalmi politikai beosztásba került, és a rendszerváltás
éveiben a szinte hetente változó politikai hangulatot
és lehetõségeket kihasználva 1989-re a Hazafias
Népfront legfelsõ vezetésében találta
magát. Politikai karrierjét, bármennyire is szerette
volna, a kilencvenes években nem sikerült ugyan tovább
folytatnia, de az azt megelõzõen szerzett kapcsolati tõkéjét
nagyon jól tudta kamatoztatni. Túltéve magát
a politikai mellõzöttség okozta sértettségen,
visszatért eredeti foglalkozásához, az építõiparhoz
– de immár nem alkalmazottként, hanem vállalkozóként,
idõvel pedig nagyvállalkozóként. 1998-ban már
egész lakótelepek építésével
és felújításával foglalkozott a cége.
Komoly irodát tartott fenn, vállalkozása nem csak
a családjának nyújtott munkalehetõséget,
hanem megélhetést biztosított rengeteg alkalmazottnak,
köztük mérnököknek, jogászoknak is. Érdekes
a vállalkozás beindításának politikai-kapcsolati
háttere:
„Ugye a cigány vállalkozóknak,
akiknek az érdekeit képviseltem, annak 99 százaléka
építési vállalkozó volt. Na most az
én általam alkalmazott, szövetségbe alkalmazott
építészmérnök mûszaki tanáccsal
látta el õket. Költségvetést készítettünk
nekik, ingyen, bérmentve. Felméréseket végeztünk,
legálisan. Tehát megkötöttük az üzletet,
szerzõdéseket kötöttünk helyettük. Akkor
mûszaki felügyeletet gyakoroltunk a cigány vállalkozó
felett, és mûszaki kapcsolatot tartottunk a megrendelés
alatt. El tudtam adni a cigányokat. Egy végzett, nyugdíjas
építész, aki okleveles építészmérnök,
statikus, és évfolyamtársaival találkoztunk
a megrendelõknél. Nem cigány volt ugye, mûszaki
ember. Évfolyamtársai ott ültek fõmérnöki,
vagy akármilyen beosztásban. Másképp fogadtak
engem. Nem az én dolgom volt az, hogy a szakmáról
beszéljek. Az enyém az volt, hogy X összegért
tudjuk elvállalni, Y embert kell biztosítani.” (Építési
nagyvállalkozó férfi)
Azt nem sikerült megtudnunk,
hogy a vidékrõl a fõvárosba került, szakmunkás
végzettségû embernek hogyan is sikerült eleinte
az ekkora volumenû beruházásokhoz elegendõ tõkét
biztosítani. Legfeljebb csak sejtelmes, politikai kapcsolataira
tett célzásokkal találkoztunk. Az viszont biztos,
hogy a kutatásunk mintájában õ volt a leggazdagabb.
Gyerekeit taníttatta, amikor fiát nem vették fel az
egyetemre, akkor magánintézményben helyezte el, lánya
középiskoláját is pénzzel támogatta.
Tudatosan építi elõmenetelüket, figyelembe véve,
hogy a jövõben milyen szakemberekre lesz szükség
a családi vállalat és vagyon továbbviteléhez.
Ôk már olyan nívón éltek, olyan szintre
értek el, ahová a közgondolkodás szerint cigány
semmiképpen sem juthat el, így tehát környezetük
nem is tekintette õket cigánynak.
Valószínûleg
jóval nagyobb lehet azoknak a száma, akik nem egykori politikai
megbízatásuk idején keletkezett kapcsolataikat kihasználva
jutnak gazdasági elõnyökhöz, hanem a rendszerváltást
követõen kibontakozó roma közélet szereplõjeként,
kisebbségi képviselõként próbálnak
meg ilyen-olyan vállalkozásokat mûködtetni. Egy
újabb kutatásnak kellene tisztáznia, hogy a roma politikusok
jelentõs csoportjai képesek-e politikai befolyásukat
és kapcsolataikat latba vetni jobb gazdasági pozíciókért.
A siker és a kudarc
tényezõi
A legalitás határán
A törvényesség
betartása vagy kijátszása nem csak a roma vállalkozók
eredményessége esetében meghatározó:
a mintánkban szereplõk szinte kivétel nélkül
a szükséges engedélyek birtokában kezdték
el tevékenységüket. Amikor azonban rájöttek,
hogy ezzel milyen terhek szakadtak a nyakukba, a legtöbben megrémültek.
A merészebbek visszaadták az ipart, és lényegében
teljesen illegális körülmények között
próbáltak meg lavírozni, bár ezzel azt kockáztatták,
hogy lehetõségeik túlságosan szûk területre
korlátozódnak.
A többség azonban
félig-meddig megmaradt a legalitás keretein belül, és
itt próbálta megtalálni a számára is
használható kiskapukat. Tipikus példa, hogy akik alkalmazottakkal
dolgoztak, nem jelentették be õket. Találkoztunk olyan
nagyvállalkozóval is, akinek 200 állandó munkatársa
közül átlagban csak 30-50 volt így-úgy (például
minimálbérre bejelentve) legalizálva. De hasonlóan
széles körben alkalmazták a közterhek halasztott
fizetésének módszerét is.
A tõke és hiánya
„Volt egy ilyen pályázat,
amit munkanélkülivé vált cigányok számára
írtak ki. Hogy adnak 50 ezer forintot. De ezzel nem lehet csinálni
vállalkozást, építõiparit meg pláne
nem. (…) Kellene egy roma bank, ahol a cigányoknak kellene esélyt
adni rá, hogy foglalkoztathassák a helybeli munkanélkülieket.”
(Építési kisvállalkozó)
Leginkább a vendéglõsöknél
és építési vállalkozóknál
van szükség komolyabb beruházásra. Az elõbbieknél
ez modern felszereltségû üzlethelyiséget, szakképzett
alkalmazottakat jelent; az utóbbiaknál megfelelõ gépparkot,
adminisztrációs hátteret és biztos munkatársi
kört. Hitelhez jutni 1998-ban azonban (a romáknak is) csak
komoly fedezettel és piaci alapon megállapított kamatokkal
lehetett.
Alkalmazottakkal vagy nélkülük
A dilemma sokakban megfogalmazódott,
de voltaképpen csak az építési és vendéglátós
vállalkozóknak volt meg a lehetõségük
arra, hogy „külsõs munkavállalókat”, tehát
nem segítõ családtagokat is alkalmazzanak. Igaz, náluk
a lehetõség egyben kényszer is. A kereskedõk
viszont a család segítségével is el tudták
látni feladatukat, ráadásul akkora bevétellel
is csak kevesük rendelkezett, amely lehetõvé tette volna,
hogy maguk helyett vagy mellett személyzetet tudtak volna alkalmazni.
Jövedelmezõség és vagyon
A jövedelmi viszonyok
a vizsgált személyek körében igen változatosak
voltak. A legnagyobb számban lévõ kényszervállalkozók
a mindennapi megélhetés biztosításának
szintjén nemigen jutottak túl. A nettó jövedelmük
1998-ban havonta 30 és 100 ezer forint között mozgott,
de ebbõl el kellett tartani
4-5 fõs családjukat.
Felhalmozásra nem volt lehetõségük, félõ
volt, hogy a néhány év alatt felépített
tisztességesnek mondható életszínvonaluk bármelyik
pillanatban összeomolhat, és családjukat is a romok
alá temeti. A munkanélküliség réme állandóan
fenyegette õket.
„Nem éltünk
rosszul a 80-as években. De nem is tartogattuk a pénzt. Amíg
egy gyári munkás éveket várt egy balatoni beutalóra,
mi többször is voltunk a családommal évente. És
nem a menzán étkeztünk. Mi nem vártunk tíz
évet, hogy kiutaljanak egy Trabantot, lehetett azt venni rögtön
is, csak pénz kellett hozzá. Nem tartogattunk semmit, jól
éltünk. De ez már csak a múlté. Most a
következõ hétre kell mindig gondolni.” (Vásározó)
Valamivel jobb helyzetben
voltak a családi hagyományok folytatói, nekik már
az elmúlt évtizedekben sikerült az átlagnál
nagyobb vagyont felhalmozniuk, amely azonban a megváltozott körülmények
között nyereséggel nehezen tõkésíthetõ,
ráadásul folyamatosan fogy. Az ilyen vállalkozóknál
a legtöbbször már csak a státusszimbólumnak
számító házuk õrizte meg régi
dicsõségüket. A konkurenciával lépést
tartó vendéglátósok bevételei elérték
a havi 2-3 milliót is, erre azonban már 1998-ban is kevés
példát találtunk, a lassú vagyonfelélés
sokkal inkább jellemzõ volt. Ez a folyamat a vizsgálat
idõpontjában a virágosoknál már lényegében
lezárult.
Kevesen voltak, akiknek
a mindennapi megélhetést biztosító stagnálás
mellett felhalmozásra is lehetõségük nyílt.
A rendszerváltást
követõen „megtollasodó” vállalkozók karrierjüket
tudatosan építették, helyzeti és kapcsolati
elõnyeiket elsõsorban racionális döntéseik
révén ragadták meg. Havi jövedelmüket megbecsülni
sem tudtuk. Viszont feltûnõ volt más csoportokkal ellentétben,
hogy a fogyasztáson és státusjellegû beruházásokon
túl mennyit áldoztak gyerekeik taníttatására.
Vállalatépítkezésük ugyanis alapjában
véve dinasztikus jellegû, tehát aspirációikban
nem pusztán a gyerekeik minél kedvezõbb kilátásai
motiválják õket: iskoláztatásukat a
vállalkozásuk jövõjét illetõen
is kulcsfontosságúnak tekintik.
Cigány és
nagyvállalkozó
A megkérdezettek
egyöntetûen azt válaszolták, hogy cigány
származásuk miatt soha nem akadályozták õket
a gazdasági érvényesülés során.
„Régen a munkahelyemen
csak annak mondták, hogy »lusta cigány«, aki
nem akart rendesen dolgozni. A többieket nem különböztették
meg. Nem is tartom helyesnek, hogy ilyen sokat foglalkoznak ezzel a kérdéssel.
Szerintem azok a cigányok, akik politizálnak, ebben látnak
üzletet. Azok a cigányok, meg akik csak azért sírnak
állandóan, hogy el vannak nyomva és várják
a segítséget, azok nem érdemelnek semmit. Én
is munkanélküli lettem egyik napról a másikra,
de nem kezdtem el sírni, hanem feltaláltam magamat. Enélkül
már a családommal együtt régen hajléktalanként
haltam volna éhen. Tehát nem politizálni kell, meg
sírni, hanem dolgozni, és egy kicsit okoskodni.” (Romungro
származású zöldséges)
Véleményük
szerint, mivel õk dolgoznak, és mindent megtesznek saját
boldogulásuk érdekében, szinte nem is tekintik õket
romáknak. Származását egyikük sem tagadta
el, bár nem tartották igazán lényegesnek, tiltakoztak
minden megkülönböztetés ellen. A saját boldogulásukat
illetõen a polgárosodást, az erõltetett ütemû
beilleszkedést (voltaképpen az asszimilációt)
tartották elsõdleges fontosságúnak.
A megkérdezettek
többsége – akik meg vannak gyõzõdve sikerességükrõl
– azzal áltatja magát, hogy a cigányság elleni
gyûlöletet csupán egy szûk réteg váltja
ki, amelynek tagjai életvitelükkel, szegénységükkel,
bûnözésükkel és állandó segélyért
könyörgésükkel nekik sem szimpatikusak. És
amennyiben sikerül megértetniük a többségi
társadalommal, hogy „õk nem olyanok”, akkor a cigányellenesség
is elkerüli õket. A tõlük eltérõ
életformát élõ vagy más, rosszabb helyzetben
lévõ cigányokkal a legkevésbé sem szolidárisak.
„A kereskedelembõl
kifolyólag nagyon sok emberrel megismerkedtem, és az volt
a benyomásom, hogy nagyon igénytelen a cigány embereknek
egy része. Azt mondják a gyereknek, hogy ne tanulj, úgy
te is meg tudsz élni, mint mi. Pedig ez nem így van. Ma már
még egy takarítónõnek is érettségije
van, másképp nem alkalmazzák. Nem veszik észre
ezek az emberek, hogy pusztulásra vannak ítélve. Az
állam nem fog olyanokon segíteni, akik magukért sem
tudnak vagy akarnak tenni valamit. Elõször ezt a gondolkodásmódot
kellene kitörölni a cigányokból, és csak
utána lehetne megváltoztatni az elõítéletes
társadalom gondolkodásmódját.
A legzavaróbb a dologban
pedig az, hogy ezzel az igénytelen réteggel azonosítják
az összes többi, rendes, dolgos, tanult romát is.” (Romungro
származású divatáru kereskedõ)
A cigány szegényekkel
szembeni ellenérzésüknél talán csak a
cigány politikusokkal szembeni nagyobb. Nem is igazán tarják
szükségesnek az elkülönült, etnikai színezetû
politizálást, mivel véleményük szerint
az még inkább növeli a távolságot köztük
és a többségi társadalom között. De
ha már mégis, akkor új vezetõkkel történõ
„valódi érdekérvényesítésrõl,
az igazi esélyegyenlõség megteremtésérõl,
munkahelyteremtéssel párhuzamosan zajló gazdasági
felemelkedésrõl” ábrándoznak. A cigánypolitikának
és a cigány politikusoknak a szemükben egyetlen legitim
törekvése lehet csupán: a „cigánykérdés”
megszüntetése.
Romungro–oláh cigány ellentét
Azokban a cigányokban,
akik a magyar társadalom legalább átlagos megélhetési
szintjére felemelkedtek, erõs önvédelmi reflex
alakult ki a szegénységgel szemben. A szegénységet
pedig múltjukkal azonosítják, régi kultúrájukkal,
illetve nyelvükkel, amelyet többnyire már valóban
régen elvesztettek, de amelyet a tradíciókból
legtöbbet megõrzõ oláh cigányok még
birtokolnak.
A megkérdezettek
döntõ többsége magyar anyanyelvû cigány
(romungro) volt, csak néhányan tartoztak az oláh cigányok
közé. A köztük lévõ évszázados
ellentétek a mai napig megmaradtak, de erõsen átalakult
formában. A romungrók polgárosultnak, a társadalmi
normákat tiszteletben tartóknak érzik magukat, akiket
a többségi társadalom is elfogad. Ôk a hagyományos
cigány kultúrához, nyelvhez, életmódhoz
az elmaradottságot, a szegénységet, a henye naplopást
társítják napjainkban.
„A társadalom azt
hiszi, hogy minden cigány ilyen: munkakerülõ, csavargó
és bûnözõ. Pedig õk csak egy kisebbség
a kisebbségen belül. Elegem van abból, hogy nekem, aki
egész életében dolgozott, taníttatta a gyerekeit,
polgári életet tudott kialakítani, közösséget
kelljen velük vállalni. Azt tekintik cigányzenének,
amikor az oláh cigányok elkezdenek kannákkal meg kanállal
zörögni. Az ilyen emberekkel én soha még szóba
sem álltam. Apám idejében még büszke lehetett
arra valaki, hogy cigány. Már ha úri cigány
és zenész volt. Apám az ilyen »tapasztó
cigányoknak« még a köszönését
sem fogadta, de nem is mertek volna szólni neki. Ô grófoknak
muzsikált, és anyám mesélte, hogy még
a fehér inget is összetépte, ha nem volt rendesen kivasalva.
Évtizedekig a szomszédom volt egy jogtanácsos, volt
miniszterhelyettes is, és ez az ember segített felhozni a
csomagokat a kocsiból, nagyon sokszor ült itt a konyhában,
és amikor a feleségem megkínálta a töltött
káposztából, kezet csókolt neki.
A gyerekeink együtt
nõttek fel. És most ezek után komolyan meri nekem
valaki azt javasolni, hogy tanuljak meg oláh cigányul? Mi
közöm van nekem hozzájuk?” (Romungro származású
kereskedõ)
Az oláh cigányok
ezzel szemben csak magukat tartják „igazi” romának, megítélésük
szerint a romungrók olyan öngyûlölõ, minden
megalkuvásra képes emberek, akik szégyellik származásukat,
és az elismerésük fejében minden igényét
kiszolgálják a mindenkori hatalomnak.
Éppen példátlansága
miatt is érdemes megjegyezni, hogy az egyik legnagyobb vállalkozónak
számító romungró viszont az oláh cigány
mentalitást (elsõsorban a romani butyit) tartja elismerésre
méltónak, az õ értékeiket szeretné
elsajátítani és követni:
„Volt velük kapcsolat,
mert az oláh cigányok mindig értelmesebbek, legalábbis
én az oláh cigányokat értelmesebb romáknak
tartottam, mint a magyar cigányokat. Amíg a magyar cigányok
dolgoztak, verték a vályogot, õk kereskedtek. Ôbennük
megvolt az a kis rafináció, gondolkodtak, szóval merészebbek
voltak, mint a magyar cigányok. Szedték a tollat, szedték
a vasat, rongyot. Akkor is dolgoztak, csak másként, mint
a magyar cigányok. Hanem ésszel, egy kis okossággal.”
(Romungro származású építési
nagyvállalkozó)
A kutatást a Magyar Tudományos Akadémia Kisebbségkutató Mûhelyében, Kemény István szakmai irányítása mellett végeztem. A lényegesen hosszabb, több adatot, teljes interjúkat is tartalmazó tanulmány 2001 tavaszán jelenik meg a Romák/cigányok és a láthatatlan gazdaság címû tanulmánykötetben.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu