A hetvenes-nyolcvanas években
a magyarországi agrárviszonyok és a magyar mezõgazdaság
teljesítménye jelentõs mértékben hozzájárult
ahhoz, hogy Magyarországot tekintsék a „legvidámabb
barakknak” a táboron belül. Nem csak azért, mert a szocialista
országokban máshol nem volt ekkora élelmiszerbõség
és ilyen igényes választék (az egyéb,
nyugatias fogyasztásicikk-kínálat mellett ez is oka
volt annak, hogy az ország a szocialista bevásárlóturizmus
célpontjává vált), hanem azért is, mert
ez a mezõgazdaság olyan jövedelmeket biztosított,
amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar falvak a hatvanas
évek vége és a nyolcvanas évek közepe
között látványosan modernizálódhassanak,
a falusi lakásállomány fele kertvárosi mintákat
követve megújuljon.
Az egy fõre jutó
gabona- (búza és tengeri), sertéshús-, baromfi-
és tojástermelésben az ország a legfejlettebb
agrárexportõr országok mutatóit érte
el, a mezõgazdaság és az élelmiszeripar termelésének
25 százaléka rendszeresen exportra került. A szocialista
országok reformerei követendõ példaként
emlegették a magyar agrárrendszert, sõt, a nyolcvanas
években megélénkült a nyugati agrárgazdászok
érdeklõdése is. Egy részük a szocialista
agrárrendszerrel szembeni szkepszissel vitatkozva csodálkozott
rá a magyar mezõgazdaság teljesítményére
(jellegzetes ebbõl a szempontból Nigel Swain 1985-ben megjelent
monográfiája, a Cooperative Farms which Work?), míg
mások az európai mezõgazdaság modernizációjának
egy lehetséges útját keresték benne.
Hiszen az amerikaias technológiák,
a legkorszerûbb termelési és tenyésztési
eljárások honosítására ez az agrárrendszer
éppúgy képes volt, mint a falusi háztartások
80 százalékára jellemzõ, a mezõgazdaságból
kiegészítõ jövedelmet biztosító
„part time farming” megújítására, legalább
részleges rendszerbe szervezésére (legismertebb változata
a háztáji gazdálkodás).
Távol a kolhoztól
A magyar mezõgazdasági
szövetkezeti rendszer 1959–60-as újjászervezésekor
– bár szintén igen erõs, általában egzisztenciális
kényszereket alkalmazva (földcserékkel, családtagok
állásvesztésével fenyegetve) vették
rá a parasztokat a szövetkezetbe lépésre – eltávolodott
a kolhozmodell hagyományaitól. Azzal, hogy a sikeres gazdákat
igyekezett megnyerni tisztségviselõnek, karrierlehetõséget
biztosított az ötvenes években kuláklistára
került családok egy részének; az állami
gépállomások megszüntetésével és
a szövetkezetek komplex vállalattá fejlesztésével
pedig lehetõvé vált, hogy erõs anyagi érdekeltségi
rendszer alakuljon ki a szövetkezeteken belül, illetve hogy a
háztáji gazdálkodás bázisán szakosodott
kisárutermelõ gazdaságok jöjjenek létre.
A hatvanas évek végére
a mezõgazdasági szövetkezetek megmaradt tagjainak anyagi
biztonsága annyira megerõsödött, hogy a szövetkezetek
a szocialista munkaerõpiac sikeres szereplõivé tudtak
válni: fiatal és középkorú, képzett
emberek belépésével folyamatossá vált
a mezõgazdaság technikai megújulása, valamint
a szövetkezetek keretében is szervezett falusi ipar és
építõipar kiterjedése. A szövetkezetek
keretében szervezõdõ nem mezõgazdasági
üzletágak tették lehetõvé, hogy a mezõgazdasági
munka termelékenységének ipari termelékenységnövekedést
meghaladó növekedése ellenére a nyolcvanas években
is a mezõgazdasági szervezetek legyenek a legfõbb
falusi foglalkoztatók. A szövetkezetek és állami
gazdaságok még ekkor is a falusi aktív keresõk
30 százalékát foglalkoztatták.
A magyar agrárrendszer
sikeressége ellenére jelentõs strukturális
nehézségekkel küzdött: politikai tabuk õrizték
a nagyüzem és a kisüzem között kialakult verseny
és munkamegosztás formáit, a nagyüzemek földtulajdon-szerzési
monopóliuma miatt nem mûködött a földpiac,
az árrendszer a tervezési rendszer eszköze volt, a gazdálkodók
közti szelekció nem mûködött kielégítõen,
illetve a kooperációs viszonyok is mesterkéltek voltak.
Így egyebek mellett nem tudott kifejlõdni a törpeüzemek
és a nagyüzemek közt egyfajta középvállalkozási
szektor, és nem jött létre önálló
szolgáltatószféra sem.
Ennek következtében
a mezõgazdasági hozzáadott érték 55
százalékát elõállító nagyüzemek
tõkehatékonysága az amerikaias technológiák
bevezetése után is romló tendenciájú
maradt, a háztáji és kisegítõ gazdaságok
pedig irracionálisan sok munkával állították
elõ az úgynevezett munkaigényes termékeket,
valamint a hústermelés felét.
A hatvanas évek gazdasági
reformjai és a hetvenes évek mezõgazdasági
konjunktúrája, kedvezõ agrárárai hatására
modernizálódott magyar mezõgazdaság stratégiai
jelentõségûvé vált az ország gazdaságában.
Az erõsen inputfüggõ és jelentõs mértékben
csupán KGST-exportra képes magyar ipar mûködõ-
és fejlõdõképessége múlt azon,
hogy az agrárexport (amit az élelmiszeripar megújulása
is segített) az ipar számára szükséges
import minél nagyobb hányadát tudja fedezni. A Szovjetuniótól
vásárolt energia jelentõs részét a gabona-
és a hússzállítási egyezmények
fedezték, mint ahogy a Nyugatról jövõ s a korszerû
ipari termékek létrehozásához szükséges
importot is egyre nagyobb mértékben az agrárexport
ellentételezte.
A hetvenes-nyolcvanas évek
kényszerûen merkantilista gazdaságpolitikája
életben tartott, sõt ösztönzött minden olyan
tevékenységet, amelynek terméke exportálható
volt… Szinte függetlenül attól, hogy mennyi hazai ráfordítás
árán jött létre ez az export. Ezért a
nyolcvanas évek többnyire kedvezõtlen agrárár-alakulása
(a krónikus nyugat-európai és amerikai túltermelés)
ellenére a hazai ár- és támogatási rendszer
csak korlátozott racionalizálásra késztette
a mezõgazdaságot. Nemcsak a politikai tabuk konzerválták
a tevékenységszerkezetet, hanem az az aggodalom is, hogy
minden radikális átalakulás az agrárrendszerben
legalább átmenetileg fenyegeti az agrárium exportpotenciálját.
Pedig a nyolcvanas évek elemzései elég pontosan mutatták,
hogy a magyar gabonatermelés jó versenyképessége
mellett a sokkal gyengébb hatékonyságú hústermelés
csak a belsõ piacon alulértékelt gabona, a külkereskedelmi
konstrukciók és az ártámogatások miatt
tûnt kifizetõdõnek. A cukor- és a burgonyatermelésnek
pedig valójában még csak esélye sem volt a
versenyképességre. A kertészeti termékek piacán
pedig nem mûködött olyan mechanizmus, ami ezt a szektort
a rentábilis tevékenységszerkezet felé terelte
volna. Amit exportálni lehetett, arra szükség is volt.
S az állami külkereskedelemnek nem volt eszköze arra,
hogy mezõgazdasági átalakítási stratégiákat
vezéreljen.
Átalakulás vagy restitúció
Az 1989–90-ben lezajlott
rendszerváltást követõen szükségszerûen
alakult ki agrárválság is. Nem csak azért,
mert a keleti exportcsatornák bedugulása, valamint a hazai
kereslet 10 százalékosnál nagyobb csökkenése
miatt átmenetileg jelentõs túltermelés alakult
ki, hanem azért is, mert a kereskedelem liberalizálása,
magánvállalkozásokba terelése, a fogyasztói
támogatások leépülése, az exporttámogatási
garanciák megszûnése a strukturális problémákat
is láthatóvá tette. A tevékenységszerkezet,
az alkalmazott technológiák, az együttmûködési
formák és az integrációs mechanizmusok gyors
átalakulása kényszerré vált.
A rájuk szakadt gondok
megosztották a gazdálkodókat. Egy részük,
a reformer beállítottságú nagyüzemi vezetõk
és a második gazdaság bázisán sikeressé
vált magánvállalkozók az új gazdálkodási
és együttmûködési formák kialakítását
keresték (hiszen a nyolcvanas években mind az újító
szövetkezetek, mind a felvirágzó második gazdaság
jóvoltából számos alternatív minta alakult
ki), más részük pedig azt követelte, hogy az állam
találjon megoldást arra, hogy a termelõk biztonságban
dolgozhassanak.
Ebben a helyzetben került
sor a tulajdonviszonyok átalakítására a mezõgazdaságban.
S ettõl kezdve az agrárium szereplõinek aktivitásában
a gazdálkodási stratégiák újraformálása
helyett a megszerezhetõ tulajdonosi (és bérlõi)
pozíciók elérése, az egzisztenciák védelme
került elõtérbe.
Az agrárszerkezet
s ezen belül a földtulajdonviszonyok átalakítására
a rendszerváltást akaró pártokban két
koncepció alakult ki. Az agrárreform elõkészítésében
1988 õsze (a kiskunmajsai találkozó) után együttmûködõ
Magyar Demokrata Fórum, Szabad Demokraták Szövetsége
és az Agrárszövetség agrárprogramjai a
hetvenes-nyolcvanas évek folyamataira támaszkodva és
a múlt demokratikus földreformjaira hivatkozva tervezték
átalakítani a status quót. Ösztönözve
a sokprofilú szövetkezetek egyes vállalkozásainak,
üzletágainak önállósulását,
könnyûvé téve a szövetkezetekbõl való
kiválást, a második gazdaságból kinõtt
vállalkozások föld- és termelésieszköz-szerzését,
illetve két új szövetkezési forma kialakulását:
a kistermelõk szövetkezeteit, illetve az élelmiszeriparban,
kereskedelemben pozíciókat szerzõ másodlagos
szövetkezeteket. Alapelvük az volt, hogy a föld azok kezébe
kerüljön, akik gazdálkodnak rajta. (Az 1945-ös földreformnak
is az volt a jelszava, hogy „a föld azé, aki megmûveli”.)
Ezzel szemben az 1989 õszén
megélénkülõ aktivitású Független
Kisgazdapárt (FKGP) a tulajdon-helyreállítás
programját választotta. Eszerint minden földdarab azé
legyen, akié 1947-ben (a földreform, a svábok kitelepítése
és a szlovák–magyar lakosságcsere után) volt.
A földtulajdon-restitúció elvéhez a kis- és
középparaszti gazdálkodási formák újjáélesztésének
eszméje társult, illetve a tulajdonosi rendelkezési
jogok olyan teljessége, amelyiktõl a szövetkezetek közvéleménye
az egyben mûvelhetõ táblák megmaradását
féltette. (Birtokformálási és bérleti
szabályozás híján nem is alaptalanul.) Bár
a Kisgazdapárt javaslatát az összes többi párt
elutasította, a kisgazdák fellépése nyomán
a jövendõ agrárrendszerrõl folyó viták
helyett a földtulajdonról folyó viták kerültek
elõtérbe. Fontos kérdéssé vált,
hogy mi legyen azok jogaival, akiktõl kisebbrészt államosítással,
nagyobbrészt kényszermegváltással (hatósági
áron) vették el a földet. 1989-ig ugyanis olyan törvényi
szabályozás volt érvényben, amely szerint azoktól,
akik kiléptek a szövetkezetbõl, vagy a nem szövetkezeti
tag örökösöktõl a téesz vette meg a földet.
Így 1989-re a mezõgazdasági
terület több mint 80 százalékát kezelõ
mezõgazdasági szövetkezetek földjének csupán
bõ egyharmada volt az ott dolgozó és nyugdíjas
tagok úgynevezett „részarány”-tulajdonában
– a tagság mintegy 50 százaléka olyan családban
élt, amelyik társtulajdonosa volt a közös földnek.
A közösen használt föld többi része 5
százalékban az állam, közel 60 százalékban
a szövetkezeti közösség tulajdonában volt.
Amíg a közösen kezelt földbõl csak háztáji
gazdálkodás számára vagy csak mûvelési,
esetleg bérleti szerzõdéssel lehetett kiadni földet
használatra, addig a tulajdonosi arányoknak nem volt jelentõségük.
De 1990 januárjában a Németh-kormány javaslatára
az utolsó szocialista parlament feloldotta a földtulajdon-szerzési
korlátokat, továbbá lehetõvé tette,
hogy a szövetkezetek nevesítsék (azaz telekkönyvben
elhatárolják, és ha a tagok igénylik, kiadják)
tagjaik tulajdonát. A szövetkezetekben maradt egykori tulajdonosok
és örököseik csatornát kaptak, amelyen keresztül
tulajdonukhoz hozzájuthatnak; a többiek számára
pedig vészhelyzet állt elõ: a szövetkezetek akár
azt is megtehették, hogy kiosztják vagy eladják az
õ egykori tulajdonukat. (A veszély azonban inkább
elméleti volt: a szövetkezetek zöme 1990-ben még
nem foglalkozott a földkérdéssel.)
Mivel a tulajdonukat vesztett
egykorvolt földtulajdonosok, illetve örököseik döntõ
többsége nem ott lakott már, ahol földje volt,
és nem is mezõgazdasággal foglalkozott, régi
földjeik visszaadása ellenkezett volna azzal az elvvel, hogy
az újabb földreformnak a gazdálkodók földhöz
jutását kellene segíteni. Ugyanakkor a volt sváb
földek újraosztása, a gyakori földcserék,
a le nem folytatott hagyatéki eljárások, a félmillió
hektárnyi termõföld mûvelésbõl történõ
kivonása, a mûvelési ágak megváltozása,
a talajjavító és öntözõ beruházások,
az új ültetvények miatt csak tömeges érdeksérelmek
árán, sok évig tartó eljárásban
lehetett volna megvalósítani a módosított tulajdon-helyreállítást.
Ezért az 1990-es elsõ szabad választások elõtt
az MDF, az SZDSZ és az Agrárszövetség arra az
álláspontra helyezkedett, hogy annyi földet vonjanak
el a nagyüzemektõl, amennyi a függetlenedni akaró
mezõgazdasági vállalkozók birtokainak megszervezéséhez
szükséges, a szövetkezeti vagyonrész, kárpótlási
jogcím, a korábbi mûvelési vagy bérleti
szerzõdés csak a gazdálkodóknak adjon lehetõséget
a földtulajdon megszerzésére, viszont õket nagyvonalú
jelzáloghitel segítse további földterületek
vásárlására a földpiacon. A nem gazdálkodó
és falujuktól távol élõ egykori tulajdonosok
pedig más formában kapjanak egykorvolt tulajdonukért
részleges kárpótlást. Az MSZP és a Fidesz
elfogadta ezt a koncepciót, a KDNP pedig még radikálisabban
fordult szembe a tulajdon-visszaállítás koncepciójával:
azt ajánlotta, hogy községi szövetkezetek vegyék
át a határt, és a helyi viszonyok ismeretében,
a helyi együttmûködéseket ösztönözve
adják tartós (ám kooperációs feltételekhez
kötött) bérletbe a földet az ott gazdálkodó
vállalkozóknak és a továbbra is együtt
maradni akaró termelõszövetkezeteknek.
Mivel a nyolcvanas években
megerõsödött egyéni vállalkozók (szakosodott
és a tõkét felhalmozó háztáji,
valamint kisegítõ gazdaságok kezelõi, szakcsoporti
rendszerben jelentõs ültetvényeket kezelõ gazdálkodók,
melegházakat kifejlesztõ és szántóföldi
forgókba szabadföldi termelésüket beillesztõ
kertészeti vállalkozók, vállalkozó juhászok,
bérleteken különleges növényeket termelõk
stb.) nagyobb része nem rendelkezett azon a településen
számottevõ örökséggel, ahol a gazdasága
volt, a restitúciós elv az õ biztonságukat
is fenyegette, nem csak a közös gazdaságokét. Ezért
a kilencvenes választásokat megelõzõ, az agrárprogramokról
szóló nyilvános tévévitában –
ahol az FKGP képviselõjével az Agrárszövetség,
az MDF és az SZDSZ képviselõje egymást erõsítve
vitatkozott – épp a kollektív gazdasággal szemben
fellépõ egyéni vállalkozók érdekeit
képviselõ MDF-es szóvivõ bírálta
legkeményebben a tulajdon-visszaállítás programját.
A kárpótlás
A választások
után megalakult Antall-kormány a Parlamentben az MDF–FKGP–KDNP-koalícióra
támaszkodott. Mivel szüksége volt a „magántulajdon
szentségét” hangoztató kisgazda szavazatokra, a kormány
elfogadta a teljes körû kárpótlás elvét.
(De nem a 43 évvel korábbi tulajdonviszonyok visszaállítását.
Nemcsak a technikai nehézségek miatt, hanem azért
sem, mert belátták, hogy ennyi idõ után semmilyen
ingatlan nem olyan, mint eredetileg volt, és mert nem volt alkotmányos
alapja annak, hogy csak az 1947 utáni jogtalanságokat kárpótolják,
a svábok és a holokausztot túlélõ zsidók
kifosztását pedig nem.)
A kabinet két sikertelen
kísérletet tett az MDF eredeti agrárprogramjának
megõrzésére. Az elsõ kormánynak az a
törekvése, hogy a pénzügyi törvények
konzisztenciáját megõrizze, a parlamenti populistáknak
lehetõséget adott az agrártörvények „megfaragására”,
ez volt az ára a parlamenti szavazatoknak.
Elõször a második
kiskunmajsai találkozón egy helyettes-államtitkár
vezetésével a hat parlamenti párt agrárszóvivõi
megegyeztek abban, hogy a volt földtulajdonosok 12 éves lejáratú
kárpótlási kötvényeket kapnak. Ezekkel
a gazdálkodók földet is vásárolhattak
volna, de elsõsorban járadékra váltak volna
jogosulttá. A járadék forrása e terv szerint
az a nagyüzemektõl elvont földalap lett volna, amelyik
bérbeadásával és értékesítésével
a magángazdaság meg a földpiac megélénkítését
akarta elérni a kormány. A pártok szóvivõi
a Fidesz kivételével (a fiatal demokraták a kárpótlás
minden formáját elvetették) aláírták
az egyezséget. A koalíciós pártok frakciói
azonban nem ratifikálták a tervet. A kisgazdák azért
nem, mert még ragaszkodtak eredeti programjukhoz, a többiek
meg azért nem, mert már elragadta õket az osztályharcos
indulat, és úgy értékelték: ez a forma
nem elég a „zöld bárók” (a nagyüzemi vezetõk)
hatalmának letörésére.
Utána a kormány
egy olyan általános kárpótlási törvényjavaslatot
terjesztett a parlament elé, amelyik – megfelelõ eljárási
szabályokkal – alkalmasnak tûnt arra, hogy a földjéért
kapott „kárpótlási jegyét” a volt birtokos
(ha nem akar gazdálkodni) más privatizációs
eljárásokban (boltok, mûhelyek, lakások privatizációjára,
részvényvásárlásra) használja
fel. A kisgazda törvénymódosítások azonban
úgy alakították át a törvényt,
hogy annak is érdemesebb volt inkább földet vásárolni,
mint más típusú vagyontárgyat, aki csupán
jövedelemszerzés (bérbeadás, agrárvállalkozásban
vállalt csendestársi szerep) céljából
használta a jegyét. (Azt is el akarták érni,
hogy a közép- és kisbirtok utáni kárpótlási
igényeket egyébként is kitüntetett figyelemmel
kezelõ törvény általában is kedvezzen
azoknak, akik felmenõik után kérnek kárpótlást.
Az Alkotmánybíróság ezt a megkülönböztetést
visszautasította. Érvelése szerint nem a múltbeli
helyzet, hanem csak a jelenbeli, a mai gazdálkodási érdekek
alapján lehet pozitív diszkriminációt alkalmazni.
Ezt az utalást azonban az elsõsorban a városokban
élõ egykori gazdák érdekeit képviselõ
FKGP nem akarta megérteni.)
A kárpótlás
ügyetlen és a kárpótoltak egyes csoportjaival
szemben is igazságtalan végrehajtása, valamint a helybeliek
és a máshol lakók közti konfliktusok kiélezése
miatt nem növelte a koalíciós pártok népszerûségét.
Arra azonban lehetõséget adott, hogy távlatokban gondolkozó
vállalkozók (köztük szövetkezetek, új
társaságok, úri birtokot restaurálni akaró
emigránsok) a kárpótlási jegyek felvásárlásával,
illetve kárpótoltak csoportba szervezésével
összefüggõ birtokokat tudjanak kialakítani. A szövetkezeteknek
és az állami gazdaságoknak földjük 30-40
százalékát kellett átengedniük kárpótlás
céljára. Ám cserébe az õ földtulajdonnal
nem rendelkezõ tagjaik és alkalmazottaik is kaptak 30, illetve
20 aranykoronányi, azaz 1,5, illetve 1 hektárnyi kárpótlást.
Tekinthették ezt háztáji-, illetve illetményföld-megváltásnak.
Nevesítés és földkiadás
A tulajdonviszonyok átalakításának
második lépését az 1992-ben elfogadott szövetkezeti
átalakítási törvény és az ahhoz
csatlakozó földkiadási törvény jelentette.
Ezek a törvények arra törekedtek, hogy minden földet
személyi tulajdonként nevesítsenek, és a szövetkezetek
közös vagyonát – részvénytársasági
mintára, tulajdonrészek formájában – szétosszák
a tagok között. Az ugyanakkor elfogadott új szövetkezeti
törvény is a klasszikus szövetkezet és a gazdasági
társaság hibridjeként határozta meg a jövendõ
szövetkezeteket. Mivel a vagyonkivitelt és a volt szövetkezetek
feldarabolását segítõ vagyonfelosztási
szabályok teljesen elválasztották a telepek, az állatállományok,
a gépek sorsát a föld szétosztásától,
a törvény kifejezetten nehezítette az új gazdaságok
kialakulását. A különbözõ minõségû
földek „igazságos” elosztására figyelõ
szabályok irracionálisan elaprózott tulajdoni szerkezethez
vezettek.
Ráadásul az
1989–90-ben még sokfelé forrongó szövetkezetek
tagsága 1992-re már bizalmatlanná vált az átalakulással
szemben. A szövetkezetek (tehát az ott dolgozó tagok
potenciális tulajdonának) kárára bonyolódó
kárpótlás és az, hogy az agrárválság
a kistermelõknek még nagyobb veszteségeket okozott,
mint a nagyüzemeknek, csökkentette a tagok eredetileg sem nagy
kedvét az önállósulásra. Az a törekvés
pedig, hogy az egyes üzletágak dolgozó csoportjai együttesen
önállósodjanak, azért gyengült le, mert
az átalakulási törvényjavaslat parlamenti módosításával
bevezették a külsõ tulajdonos intézményét,
és elõírták, hogy a vagyon legalább
felét a tagsági idõ arányában kell felosztani.
Így a közös vagyon közel ötödére
az egykorvolt tagok és leszármazottaik tartottak igényt,
körülbelül felére pedig a nyugdíjas tagok.
Az önállósulni akaró csoportok legtöbb helyen
nem merték az osztozkodási vitát végigvinni,
nehogy a külsõ tulajdonosok a végén elvigyék
a munkahelyüket.
Így az átalakulási
idõszakban a szövetkezeti aktív tagok csupán
10 százaléka hagyta ott a szövetkezeteket. Ezek nagyobb
része sem gazdálkodó lett, hanem munkanélküli,
vagy máshol kereste a boldogulását. A vagyonrészük
fejében kapott tehenet, hízóállatot eladták
a vágóhidaknak. Két-három százalékuk
azonban fel tudta használni az alkalmat arra, hogy új vállalkozásokat
alakítson ki. Vagyonrészüket egyesítve ipari
mûhelyeket, gépsorokat vittek ki a szövetkezetbõl,
és új társas vállalkozásokban vagy egymással
kooperáló gazdaságok formájában hozzájárulnak
ahhoz, hogy változatosabb legyen a falusi gazdálkodói
tér. (Groteszk módon azonban gyakran éppen a pártállami
idõkben volt téeszvezetõk szervezték a tagtársakkal
való szolidaritást felrúgó csoportos kiválásokat.)
A piacgazdaság nyomása
alatt az együtt maradt szövetkezetek is átalakulásra
kényszerültek: racionalizálni kellett munkaszervezetüket,
és így azóta is csökken dolgozó tagjaik
száma. Sok szövetkezet gazdasági társaságokba
tagolta szét üzemszervezetét, hogy társítani
tudja az immár osztható közös vagyont a dolgozók,
a vezetõk vagy a külsõ befektetõk külsõ
vagyonával. Általában jelentõsen redukálták
tevékenységszerkezetüket, nagyvállalatból
két-három üzletággal foglalkozó kis- és
középvállatok lettek. De olyanok is vannak, akik új
vállalkozáshálózatokat hoztak létre:
családi vállalkozások rendszerében mûködõ
kertészeti termelést integrálnak, meghatározó
szereplõi tenyésztõi egyesületeknek, terménykereskedelemnek
és készletezésnek, árukezelõ és
feldolgozó vállalkozásokat szerveznek.
Bénaság
A szövetkezeti szektor
(beleértve a volt szövetkezetekbõl alakult gazdasági
társaságokat is) folyamatos arányvesztése a
magyar mezõgazdaságban kétségtelen. Ebben szerepet
játszik az új társaságok és a mintegy
30 ezer növekvõ egyéni vállalkozás piaci
térnyerése, de 1994 eleje óta bénítóan
hat az akkor bevezetett földtörvény és az 1998
óta újra megélénkülõ szövetkezetellenes
gazdaságpolitika is. Máig nem alakultak ki azonban azok a
formák, amelyekben a magyar mezõgazdaság újra
tudna rendezõdni, és piaci pozícióit meg tudná
erõsíteni. A bénaság legfõbb oka mindenképpen
a birtokok stabilizálódását fékezõ
földtörvény.
1993 nyarán a kormány
olyan törvényjavaslatot terjesztett a parlament elé,
amely máig meghatározza a földbirtoklással járó
kötelezettségeket, a bérleti viszonyok és az
elõvásárlási jogok szabályozásával
segítette volna a birtokformálódást, az üzemek
tartós berendezkedését. Az addig ultraliberális
elveket valló Kisgazdapárt azonban politikai fordulatot vett:
elérte, hogy a tervezett legalább 8 éves bérletek
helyett 1 évben határozzák meg a bérleti idõ
minimumát és 10 évben a maximumát, tiltsák
meg a külföldiek földvásárlását.
Az elsõ ciklus parlamenti ülésezésének
utolsó hetében azt is elérte, hogy a jogi személyek
(azaz a szövetkezetek és a társaságok) egyáltalán
ne vehessenek földet. A Horn-kormány így eleinte csak
az agrártörvények végrehajtására
törekedhetett, és 1997-ben ugyan kísérletet tett
a földtörvénynek a gazdálkodók számára
kedvezõ átalakítására, de azt a hirtelen
világnézeti fordulatot végrehajtott Fidesz által
is támogatott „népi mozgalom” megakadályozta. A választásra
készülõ és válságból frissen
kilábaló kormány nem vállalta a változtatással
járó politikai kockázatot.
A gyakorlatban 2-5 éves
bérbeadási szokások és a jogi személyek
földvásárlási tilalma nemcsak az újjáalakult
szövetkezetek és a belõlük alakult társaságok
tartós berendezkedését, távlatos beruházásait
teszik lehetetlenné, hanem megakasztották azt az új
farmfejlõdést is, amely pedig 1991–93-ban elindult. Mert
a beruházásokra is törekvõ új gazdaságok
általában rokonsági vagy kollegiális társaságok
formájában jöttek létre: így lehetett
egyesíteni a különbözõ csatornákon
szerzett vagyonelemeket és a földtulajdonosi jogcímeket,
így sikerülhetett hitelfedezetet felmutatni a hitelezõ
bankoknak, meg 1988 óta egyébként is divat Magyarországon
társaságot alapítani. A rövid bérleti
idõ még az egyéni vállalkozók távlatos
berendezkedését is gátolja. Mert igaz ugyan, hogy
a kárpótlás és a földkiadás révén
létrejött 2,2 millióra becsült földtulajdonos
zöme nem gazdálkodik (legföljebb egy házi- vagy
üdülõkert erejéig), és így a hatmillió
hektárnyi termõföld kétharmada bérletként
vagy mûveltetési szerzõdéssel hasznosul, de
eladni jelentõs részük nem akarja a földet, azt
a családi vagyon értékõrzõ részének
tekinti.
A jogi személyek
vásárlási tilalma kedvezett egy hazai földspekuláns
réteg kialakulásának. Kocsmárosok, ügyvédek,
falusi üzletemberek rendezkedtek be arra, hogy megvásárolják
azokat a földeket, amelyeket bérlõik nem vehetnek meg,
hogy aztán õk is bérbe adják, vagy mûvelési
szerzõdéssel mûveltessék meg ezeket. A spekulánsok
így egy jövendõ ésszerû birtokrendszert
készítenek elõ, mert tisztában vannak azzal,
hogy értéke csak összefüggõ birtokoknak
lesz, és ezért ilyen tulajdoni egységek kialakítására
törekszenek. Ma még azonban – mivel átmeneti tulajdonosok
– õk is fékezik azt, hogy hosszú távú
beruházások legyenek a mezõgazdaságban.
1994-ben a nagyobb egyéni
gazdaságok 70 százalékban, a szövetkezetek szinte
teljes mértékben bérletre rendezkedtek be. A szövetkezetek
és a nagyobb tulajdonosi körrel rendelkezõ farmok a
földtörvény hatására arra törekedtek,
hogy egy vezetéshez közel álló belsõ kör
tagjai minél több földet vegyenek meg, s így biztosítsák
a mûködésükhöz szükséges bérleti
lehetõséget. Ez a kényszerû stratégia
azonban megosztotta a közösségeket: hiszen a nagyobb földek
tulajdonosai közvetve munkáltatói is a többieknek;
és amennyiben kilépnek a szövetkezetbõl vagy
társaságból, a többiek a munkahelyüket veszítik
el. Egyre több az olyan szakember és vezetõ, aki családja
és saját maga egzisztenciális érdekére
figyelve a szövetkezetek felbomlása utáni idõre
készül.
A birtokrendszer instabilitása
miatt elmaradnak a távlatos beruházások, és
felelõtlen a földhasználat. Így nem tud megújulni
az a technikai és tevékenységszerkezet sem, amelyre
a magyar mezõgazdaság piaci pozícióinak erõsítése
érdekében lenne szükség. A jelentõs befektetésekkel
és termékfejlesztéssel 1993 óta erõsödõ
élelmiszeripar expanziója 1996-ban leállt. Az iparnak
sikerült ugyan stabilizálnia termeltetõként a
jó minõségû tej elõállítására
képes tehenészeti telepek és az öntözhetõ
szántóföldi forgókat használó farmok
zömét, de nem volt képes az 1996-ra elért szinten
túl kiterjeszteni az igényes élelmiszer-ipari alapanyag-termeltetést.
A magyar mezõgazdaság
termelése 1993-ig csökkent, 1996-ig újra nõtt,
és azóta hullámozva a nyolcvanas évek termelésének
70 százalékos szintjén mozog. A gazdálkodók
mezõnye kettészakadt: azokra, akik képesek voltak
arra, hogy az élelmiszeripar vagy az exportügynökségek
által vezérelt hálózatokban stabil szereplõvé
váljanak, illetve azokra, akik azt termelnek, amit éppen
tudnak, és az állami intervenciós kampányokra
hagyatkoznak. Nagy ívû, földhasználatot és
beruházásokat távlatosan összehangoló
programok, valamint az e programokhoz szükséges stabil szereplõk
nélkül ez még sokáig így lesz.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu