A színész,
aki tisztes honoráriumért „eladta” az arcát, sõt
egész fizimiskáját valamely filmszerepben, milyen
jogon „kéri vissza” önmagát, csupán azért,
mert azonosítják a szereppel? Daniel Olbrychskirõl,
a nálunk is jól ismert, neves lengyel filmszínészrõl
van szó, aki korábban nem egy „igazi” szarmata hazafit megformált
már a vásznon, nemrég mégis arra vállalkozott,
hogy egy Lelouch-filmben SS-tisztként lép színre.
Csakhogy a dolog balul ütött ki. Piotr Uklañskit, az amerikás
lengyel „kiállítómûvészt” ugyanis, akinek
fûzõdik már a nevéhez egy-két botrányszagú
happening, felettébb gondolkodóba ejtette, hogy egyre rokonszenvesebb
náci hõsöket vélt látni a filmvásznon.
Készített hát egy igen egyszerû, ám annál
célzatosabb kicsengésû kiállítást,
amelyet elsõ ízben Frankfurtban, a nemzetközi könyvvásár
idején mutattak be, ahol tudvalevõen legutóbb Lengyelország
volt a díszvendég: a Nácik címet viselõ
tárlat egy sor neves színész – köztük olyan
világsztárok, mint Brando, Eastwood vagy Kinsky – kinagyított
portréját tartalmazza, náci uniformisban. Hogy Frankfurtban,
majd azt követõleg Berlinben, Londonban és New Yorkban,
ahová szintén eljutott a kiállítás,
ki mit fogott fel Uklañski provokációjából,
arról nem szól a fáma, az esemény mindhárom
helyszínen incidens nélkül zajlott le. Nem úgy
Varsóban, ahol nem sokkal karácsony elõtt a Zacheþtában,
az ottani Mûcsarnokban alighogy megnyílt, mindjárt
be is zárták.
A megnyitó másnapján
tudniillik megjelent a kiállító teremben Daniel Olbrychski
– nyomában a tévéhíradó stábja
és egy-két fotós –, aki a lengyel nemesi fénykort
idézõ gesztussal, akár egy Sienkiewicz-regénybõl
elõlépõ hamisítatlan szarmata vitéz,
kardot rántott, s „levágta” a falról saját
és három „barátja” (Jan Englert, Stanislaw Mikulski
és Jean-Paul Belmondo) náci képmását.
A tévében jól láthattuk, hogy az üveglapok,
amelyek alá a képeket elhelyezték, összetörtek,
a felvételek elroncsolódtak. A színész rögtönzött
helyi nyilatkozatában arra hivatkozott, hogy egy diáklány,
aki részt vett a megnyitón, azzal a kérdéssel
kereste meg, hogy valóban szolgált-e a Harmadik Birodalom
hadseregében. „Egyébként is, én egy náci
tisztet játszottam, de nem vagyok náci, ahogy a kiállítás
címe állítja” – tette hozzá sértett
önérzettel.
Az „esemény” a lengyeleknél
rendkívüli visszhangot keltett, az írott sajtó
és a média szinte minden valamirevaló publicistája
úgy érezte, el kell mondania a magáét, természetesen
ki-ki vérmérséklete, ízlése, pártállása
szerint. Volt, aki úgy vélte, Olbrychski nem tett egyebet,
mint egy ízetlen és provokatív happeningre hasonló
effektussal felelt, volt, aki viszont a tévések és
fotósok odacsõdítését találta
ízléstelennek, volt, aki a kiállításnak
otthont adó intézménynek, a Zacheþtának
olvasott be, mint a konzervatív Barbara Majewska, mert azt az utóbbi
idõben teljesen hatalmába kerítette „a letûnt
korok mûvészetén élõsködõ
posztmodern”, volt jogász, aki egész sor kártérítési
pert jövendölt, mondván, hogy Olbrychski nem Uklañskinak,
hanem a kérdéses film producerének „adta el” az arcát,
így a producer ugyan kiplakatírozhatta (volna) õt
náci egyenruhában, de csak a film népszerûsítése
érdekében, vagyis a színész kártérítésért
perelheti Uklañskit és a Zacheþtát, míg
Uklañski a nyolcvanezer dollárra bebiztosított kiállítás
„mûtárgyainak” megsemmisítéséért
indíthat pert Olbrychski ellen, a kiállító
intézmény pedig nem kevésbé az elmaradt bevételért,
minthogy a derék szarmata akció következtében
a megcsonkított kiállítást mindenképp
be kellett zárni.
A Gazeta Wyborcza publicistája,
aki szerint belevaló „zajazd”, magyarán nemesi önbíráskodás
zajlott le a neves varsói kiállítási csarnokban,
talán némi „mentséget” is keresve Olbrychski mégiscsak
különös eljárására, azt írja,
„úgy látszik, Uklañski nem gondolt bele, hogy a »náci«
kifejezés Lengyelországban más képzeteket kelt,
mint Nyugaton”, amivel alighanem arra kívánt célozni,
hogy Olbrychski tettét nem annyira antifasiszta meggyõzõdésbõl,
inkább németellenes patrióta hevületbõl
követte el.
A kérdés felvetése
annál idõszerûbb, hisz a lengyel nyilvánosság
bizonyos fórumain – s itt most egyelõre tekintsünk el
e fórumok politikai színezetétõl – mind gyakrabban
hallani a szentenciát, hogy „igazságot akartunk, és
jogállamot kaptunk”. Hisz elegendõ szemügyre vennünk
az egykori lengyel ellenzék létrejöttének hosszú,
küzdelmes folyamatát, akár az 1968-as diáktüntetésekig
és azt követõ értelmiségellenes, antiszemita
kampányig, akár az 1970-es elsõ gdan´ski sztrájkhullám
vérbefojtásáig vagy az 1976-os radomi pártház
felgyújtásáig nyúlunk vissza, jól emlékezhetünk,
hogy mindannyiszor a saját törvényeit is semmibe vevõ
pártállam és a felháborodott népi igazságérzet
állt szemben egymással, más szóval a politikai
elit hatalmi önkénye és az „ellenzéki társadalom”
vitathatatlan erkölcsi fölénye, minthogy ez utóbbit
valóban eggyé forrasztotta a kiszolgáltatottság
és a kisemmizettség, a nyomor, a megtépázott
nemzeti öntudat, a szabadságvágy s ki tudja még
mi minden. Tény, hogy a fordulatot valóban Radom hozta meg,
amikor az élelmiszerárak radikális felemelése
ellen utcára vonuló munkások a megszállt pártházban
olyan elképesztõ élelmiszer-tartalékot és
a luxuscikkek olyan, minden fantáziát felülmúló
mennyiségét fedezték fel, hogy miután kihajigálták
a mesés kincseket az ablakon, magát az épületet
is felperzselték; ott, Radomban állt ki Jacek Kuron´
a tüntetõk elé, s fogalmazta meg az emlékezetes
programot: ne az õ pártházaikat gyújtsátok
fel, hanem teremtsétek meg a magatok szervezetét, amely megvéd
benneteket.
Ez az eszme, amely a hatalmi
törvénysértések rendszerével a jogállamiság
ideáját helyezte szembe, hozta létre a Szolidaritást,
azt az erõt, amely 1980–81-es törvényes mûködése
idején végig hangsúlyozottan önkorlátozónak
nevezte magát, és önkorlátozóan is mûködött:
a pártállamon saját törvényeinek betartását
kérte számon, s minden akciójával a törvény
elõtti egyenlõség követelményét
sürgette. A Szolidaritás akkor tömegmozgalom volt, a nemzeti
egység jelképe. Tudjuk, ez az egység a rendszerváltással
elkerülhetetlenül felbomlott. Döbbenetes azonban, hogy ma
a lengyel politikai jobboldal köreiben, miközben hivalkodóan
a Szolidaritástól eredeztetik magukat, milyen rossz árfolyama
van az önkorlátozásnak, amit másképp jogállamiságnak
hívnak. Igen, a Szolidaritás-lapok ismételgetik keserûen,
hogy „igazságot akartunk és jogállamot kaptunk”, hisz
Jaruzelskit, akinek már az 1970-es sztrájkok letörésében
vér tapadt a kezéhez, máig nem sikerült bíróság
elé állítani, hisz Kiszczak tábornoknak, Jaruzelski
egykori belügyminiszterének, akit súlyos felelõsség
terhel a Wujek-bányánál történt 1981-es
vérengzésért, amikor is a sztrájkoló
bányászok közé lõttek, végül
is sikerült kicsúsznia az igazságszolgáltatás
kezébõl, hogy aztán a Popieluszko-gyilkosság
mögött sejthetõ KGB-sugallatról és más
effélékrõl már ne is beszéljünk.
Mondhatnánk tehát, akik azt várták a rendszerváltástól,
hogy a harag angyala azon nyomban lesújt a hatalom egykori bitorlóira,
azokban azóta is egyre nõ az elkeseredés.
De voltak-e egyáltalán
olyanok, akik annak idején ezt várták? Aligha. Akkor
még a törvény elõtti egyenlõség
gondolata is túl szépnek tûnt. Ma viszont, amikor a
közélet minden egyes szereplõjének a jogállam
szigorú normáit betartva kellene a másiknál
tisztábbnak és igazabbnak bizonyulnia, amikor az újsütetû
jobboldali potentátokat ugyanúgy megkísérti
a hatalommal való visszaélés, mint egykor pártállami
elõdeiket, egyszerre újra forgalomba kerül a forradalmi
romantika szóhasználata, ezúttal persze a jobboldalon,
ahol hovatovább „haladó” hagyományként fedezik
fel – például Daniel Olbrychski kétes értékû
happeningje nyomán – a lengyel nemesi önbíráskodás
szép tradícióját. Oly annyira, hogy a minap
a Lengyel Megegyezés két parlamenti képviselõje,
fittyet hányva a jogállamiság legelemibb követelményeinek,
fogta magát, és újfent behatolt a Zacheþtába,
ahol egy újabb kiállításon Maurizo Cattelano
meghökkentõ pápaszobra látható – egy meteorit
földre teríti a lengyel szentatyát, aki zuhantában
is magasba emeli a keresztet –, s a kompozícióból
egyszerûen eltüntették a „lengyel nemzeti érzést
sértõ” meteoritot.
Nem túlzás,
így történt: a két képviselõ egy
kiáltványt is hagyott a helyszínen, amelyben kifejtik
tettük motívumait, szemére vetve a Zacheþtát
igazgató Anda Rottenbergnek, e „zsidó származású
állami hivatalnoknak”, hogy „semmibe véve a Lengyel Nemzet
Örökségét és Kultúráját”,
a varsói szellemi életet mérgezi, ahelyett, hogy „»vitatható«
ötleteit Izraelben valósítaná meg”. A történethez
hozzátartozik, hogy az eseten Jacek Woz´niakowski, a jónevû
krakkói katolikus professzor háborodott fel a legjobban,
aki Olbrychski happeningjén még „jól szórakozott”,
annál is inkább, mert õ kimondottan keresztény
mondanivalót olvasott ki a Cattelano-kompozícióból,
mondván, hogy a meteorit „a világban ható gonosz erõket”
képviseli, amelyekkel szemben a pápa még zuhantában
is az „égi jelet” emeli a magasba. Más kérdés,
hogy a szobrász és a kiállító így
gondolja-e, vagy inkább a vallási és hazafias sztereotípiák
megfricskázására tör, amibõl a maga módján
még a vallásos és a hazafias érzület is
épülhet, ha mondjuk, nem a kor mocsara, hanem magas égboltja
kíván lenni. Feltéve persze, hogy valóban az
kíván lenni.
Annyi azonban nyilvánvaló
a történtekbõl, hogy nem az az igazi kérdés,
ki itt a náci, és ki nem, hanem hogy az ilyesfajta – esztétikai,
világnézeti, politikai – viták eldöntésére
a nemesi önbíráskodás „haladó” hagyománya
helyett mégiscsak alkalmasabb a jogállamiság „régimódi”
európai modellje. Ami természetesen már messze túlmutat
Lengyelország határain, hisz az egész régiónak,
ahol mi is élünk, s naponta érezzük, mennyire ebben
élünk, akut problémájáról van szó:
azok a szélsõséges erõk, amelyek túl
gyengék ma a törvényes boldoguláshoz, valamiféle
kétségbeesett verbális pótforradalmat szeretnének
végrehajtani. Megfeledkezve arról, hogy tíz évvel
ezelõtt nemcsak azért döntöttünk mindnyájan,
e térség polgárai, a békés rendszerváltás
mellett, mert nem volt forradalmi helyzet, mert a szovjet birodalom összeomlása
hozta meg a fordulatot, hanem azért is, mert az elmúlt kétszáz
esztendõ nem egy forradalma és álforradalma tanúsította
számunkra, hogy a véres leszámolás jár
a legmesszebb a történelmi igazságtételtõl.
Akkor hát az efféle megkésett, szájtépõ
pótcselekvés hol jár?! Még belegondolni is
rossz.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu