A Suharto-rezsim egészen a bukását megelôzô utolsó hónapokig alapjában véve a stabilitás benyomását keltette – legalábbis úgy tûnt, nem fenyegeti belülrôl olyan veszély, amely az összeomlásához vezethet, bár a Délkelet-Ázsián végigsöprô pénzügyi válság megmutatta, hogy Indonézia is igencsak megérett a gazdasági reformokra. Ezt erôsítették meg egészen más oldalról azok a hatalmas, 1997-es szumátrai és borneói erdôtüzek is, amelyek több százezer hektárnyi ültetvényt és ôserdôt pusztítottak el, és nemcsak a két nagy szigetet, hanem idôszakosan Szingapúrt, Malajziát, de még Thaiföld déli részét is füstfelhôbe borították. A gazdasági helyzet drámai romlása azonban nem indított (mindjárt látjuk: nem is indíthatott) útjukra átfogó, nyilvános és széles körben támogatott alternatív politikai elképzeléseket. Inkább az elégedetlenség tömeges, csôcselék-gesztusokban kifejezésre jutó dühkitörései, valamint az ezeket követô, brutálisan kíméletlen rendôri-karhatalmi-katonai büntetô akciók jelezték, hogy elôbb-utóbb, ha máshogy nem, hát külsô nyomásra, de mindenképpen történnie kell valaminek.
*
Suhartóról (Indonéziában nem ritka, hogy csak egy neve van valakinek) több olyan kép is készült 1998 májusában, amelyen a hetvenhét éves, egy enyhe szélütésen már túllévô, amúgy még délceg államfô bal tenyerét a szája elôtt tartva, riadt tekintettel a távolba mered. Meglehet, csak a protézisével gyûlt meg a baja, elképzelhetô, hogy a jávai etikett rejtelmeiben keresendô a gesztus magyarázata, amit azonban az arckifejezése sugall, az mégiscsak egyfajta értetlen megdöbbenés, pontosabban annak a felismerése, hogy nem ért semmit abból, ami körülötte zajlik. Ez a gyanú sokakban felmerült, amikor a tömeges elbocsátások, az indonéz rúpia összeomlása, az egyre zuhanó életszínvonal miatt egymást érték a nagyvárosokban a fosztogatások, gyújtogatások, kínaiellenes pogromok, a kormányzat pedig éppen ebben a helyzetben látta helyesnek megszüntetni a benzin állami ártámogatását. Pedig a Valutaalap éppen ezen a téren hajlott volna a kompromisszumra a várható – és valóban bekövetkezô – újabb zavargásoktól tartva. Azt pedig végképp nem értette senki, miért utazott el Suharto néhány nappal késôbb egy hosszabb nemzetközi tanácskozásra, ahonnan aztán mégiscsak hazatért idô elôtt, egy rövid és szánalmas végjátékra.
*
Indonézia diktátora 1998. május 21-én, helyi
idô szerint délelôtt kilenckor televíziós
kamerák elôtt (a beszámolók szerint egykedvû,
érzelmekrôl nem árulkodó hangon) bejelentette,
hogy azonnali hatállyal megválik államfôi tisztségétôl.
Még negyvennyolc óra sem telt el az elôzô nyilatkozata
óta, amelyben azonnali politikai reformokat ígért,
továbbá – „mihelyt lehet” – új általános
választásokat, amelyeken már nem jelölteti magát.
Az a bejelentés azonban – hiába nyomatékosította
a Suharto körül elhelyezkedô mohamedán vezetôk
csoportja, köztük a jelenlegi, immár demokratikusan választott
elnök, Abdurrahman Wahid – már nem biztosította számára
a méltóságteljes visszavonulás lehetôségét.
Addigra a legközvetlenebb környezete is elfordult tôle,
és – nyugodtan lehetünk jóhiszemûek – nem egyszerûen
gyáva számításból, hanem azért,
mert az ország jövôje iránt érzett minimális
felelôsség is ezt indokolta. Más kérdés,
hogy a legutolsó pillanatokig senki sem merte ezt megmondani annak
az embernek, aki több mint harminc éven át uralta megfellebbezhetetlen
tekintélyével a világ negyedik legnépesebb
országát. Ráadásul nem csupán uralta,
hanem kivezette a nyomorúságból, fellendítette,
és önbecsülést adott neki.
De már az is kész csoda, hogy egyáltalán
egyben tudta tartani a 13 677 – igaz, ebbôl csak 6044 lakott – szigetet,
nyelveknek, kultúráknak és hagyományoknak,
szélsôséges fejlettségbeli és ki tudja,
még milyen különbségeknek ezt az egyvelegét.
Aligha meglepô, hogy a kohéziós erôt mindehhez
nem az egyén szabadsága szolgáltatta.
*
A holland gyarmati uralom alól fegyverrel és amerikai
nyomással felszabadított Indonézia államideológiájának
öt alapelvét, az úgynevezett pancasilát a függetlenségi
mozgalom vezetôje, Sukarno fogalmazta meg. A legfontosabb törekvése
az volt, hogy megakadályozza a kilencvenszázalékos
mohamedán többség saját hitelvein nyugvó
hatalmát. A polgárok alkotmányos kötelezettségévé
tette az öt nagy vallási irányzat (iszlám, protestantizmus,
katolicizmus, buddhizmus, hinduizmus) valamelyikének a követését.
A második alapelv egyfajta internacionalizmus, amelyet a különbözô
források a népek közötti humánus, békés
vagy elôzékeny viszony kissé homályos követelményeként
értelmeznek. A harmadik alapelv az etnikai megosztottságon
felülemelkedô nemzeti szolidaritás és/vagy állami
egység. A negyedik elv a konszenzuson nyugvó demokrácia,
az ötödik pedig a társadalmi igazságosság.
Sukarno az ötvenes évek folyamán felépített
egy Pekinggel mind barátságosabb viszonyban álló
diktatúrát, amelyet „irányított demokráciának”
nevezett. A Nyugattal szemben egyre ellenségesebb politikájában
a világon a harmadik legnagyobb, kétmilliós kommunista
párt is támogatta, szemben a hadsereg bizonyos (morgolódó)
köreivel. Ez a morgolódás a tartós szükségállapot
bevezetésére indította Sukarnót.
1965 szeptemberében zajlott le aztán az a kommunista
hátterû katonai puccskísérlet, amelyet résztvevôi
utóbb egy Sukarno megbuktatására tervezett államcsíny
megelôzésének szándékával indokoltak.
Suharto akkor már a legfelsôbb hadvezetés tagja volt,
akárcsak a puccsisták által elfogott, majd meggyilkolt
tábornokok. A zendülôk egyike harminckét börtönben
töltött év után azt állította, hogy
tudott a terveikrôl. Ô azonban a meggyilkolt fôparancsnok
helyére lépve órák leforgása alatt leverte
a rosszul elôkészített akciót. Lehet, hogy eleve
kettôs játékot játszott. Lehet, hogy a kommunista
terjeszkedéstôl akarta megóvni Indonéziát.
Sôt még az is lehet, hogy mindebben szerepe volt a CIA-nek
is – tény, hogy Washington azonnal támogatta Suharto és
a hadsereg fellépését. (Ne feledjük, javában
folyt már a vietnami háború, de ettôl függetlenül
is hátborzongató elgondolni egy Mao Ce-tunggal rokonszenvezô
indonéziai kommunista hatalomátvétel geopolitikai
következményeit.)
Suharto a saját embereit helyezte a hadsereg kulcspozícióiba,
majd fokozatosan átvette a polgári hatalmat is. 1966-ban
megfosztotta hivatalától (s 1970-ben bekövetkezett haláláig
házi ôrizetben tartotta) Sukarno elnököt, s 1967-ben
az ország elnöke lett. A puccskísérletet követô
hónapokban teljes mértékben felszámolták
az indonéz kommunista pártot. A huszadik század egyik
nagy tömegmészárlása zajlott le. Óvatos
becslések szerint mintegy félmillió, kommunistának
ismert vagy gyanított embert öltek meg szerte az országban
a katonai halálosztagok és különféle mohamedán
ifjúsági szervezetek hozzájuk csatlakozó keretlegényei
– sokakat kínai származásuk puszta ténye miatt.
A letartóztatások száma megközelítette
a kétmilliót, és tízezerszám ítéltek
börtönbüntetésre kommunista párttagokat.
*
1965-ben Indonézia a világ egyik legszegényebb
országa volt, gazdasága romokban hevert. Az újrakezdés
során Suharto két ellentétes beállítottságú
gazdaságpolitikai csoport között igyekezett egyensúlyt
teremteni. Egyfelôl Nyugaton képzett technokratákkal
dolgozott, akik sikeresen kilincseltek támogatásokért,
kölcsönökért, az adósságok átütemezéséért,
és megteremtették a kedvezô feltételeket a külföldi
tôke beáramlásához. Másfelôl azokra
a gazdasági nacionalistákra támaszkodott, akik bizonyos,
stratégiainak minôsített területeken az importot
helyettesítô hazai termelés fejlesztését
tartották helyesnek, amihez egy ideig megfelelô hátteret
biztosított a jó áron értékesíthetô
kôolaj. A rossz hatékonyságú, de állami
támogatást élvezô vállalatok fenntartása
csak sokkal késôbb ütött vissza – és nem
csak gazdasági szempontból. Ezeknek a cégeknek jelentôs
hányada ugyanis fokozatosan Suharto szûkebb-tágabb
családjának, lekötelezettjeinek az érdekkörébe
került, ami nem maradt rejtve a nyilvánosság elôl,
és a rendszer végnapjaiban a gazdaság atyafiságos,
korrupt vonásai is hergelték a közvéleményt.
A közelmúltig azonban összességükben mégiscsak
a pozitívumok hatottak elsôsorban. Nagyszabású
és sikeres családtervezési kampány kezdôdött,
amelynek a felvilágosító munka volt a fô eleme,
nem pedig a másutt alkalmazott gazdasági ösztönzés
vagy kényszer. A Világbank támogatásával
1969 és 1982 között másfél millió
földmûvest telepítettek át a túlnépesedett
Jáváról és Baliról, fôleg Kalimantanra
(Borneóra) és Sulawesire (Celebeszre). A termelési
módszerek korszerûsítése mellett ennek is köszönhetô,
hogy a legfôbb élelmiszerbôl, a rizsbôl a nyolcvanas
évek elejére önellátó lett az ország.
A gazdaság növekedési üteme évi hatszázalékos
szint körül állandósult. Indonézia lakosságának
várható átlagos élettartama 1960 és
1993 között 41-rôl 63-ra emelkedett, ami elképesztôen
nagy javulás. 1961-ben 68, 1990-ben már csak 19 százalék
volt a teljesen iskolázatlanok aránya. A lakosság
napi kalóriabevitele ugyanebben az idôszakban 43 százalékkal
nôtt.
Csak hát mindezzel párhuzamosan nôttek a különbségek,
a különbségekkel együtt pedig a feszültségek
is. A többség kínaiellenes hangulatát most már
az tartotta ébren, hogy a lakosságnak mintegy négy
százalékát alkotó kínaiak kezébe
került a magánkézben lévô ipari termelés
hetven százaléka. Politikai jogokat viszont nem szereztek,
ami csak növelte a rendszerrel szembeni kiszolgáltatottságukat,
a fennálló állapotok változatlanságában
való érdekeltségüket, és Suharto melletti
elkötelezettségüket. Az elnök szûk baráti
körének több sikeres kínai nagyvállalkozó
is a tagja lett.
*
A Sukarno-féle „irányított demokráciát”
felváltó suhartói „új rend” két legfôbb
ideológiai eleme a határozott kommunistaellenesség
és a gazdasági nyitás volt. Központi jelszavai
a rend, a stabilitás és a gazdasági növekedés
értelmében értett nemzeti fejlôdés, amelynek
érdekében ötéves fejlesztési terveket
is kidolgoztak. Az „új rend” gazdasági lényegét
az alkotmányban is rögzítették: egyfelôl
a családi gazdálkodás elvén mûködô,
joint venture-típusú vállalatok, másfelôl
pedig állami ellenôrzés az alapvetô szükségletek
kielégítése és a természeti erôforrások
felhasználása terén.
Már az 1945-ös alkotmány is elôírta,
hogy a parlamentben ne csak a pártoknak, hanem az úgynevezett
„funkcionális csoportoknak” is legyen képviseletük.
Sukarno a hadsereget is ilyennek nyilvánította, miközben
számtalan kisebb pártot betiltott, s csak tíznek a
mûködését engedélyezte. Suharto aztán
az 1971-es – tizenhat év után az elsô – választásokat
követôen tovább egyszerûsítette a rendszert,
és csupán két ellenzéki csoportosulást
engedélyezett: egy vallási alapokon álló mohamedán
(PPP) és egy laikus pártot (PDI). Mindkettô állami
támogatást kapott, még a kongresszusaikat is a kormány
finanszírozta, ami természetesen erôsen korlátozta
a mozgásterüket, akárcsak az összevont jellegükbôl
következô belsô megosztottságuk. A kormánypárt
pedig a mindaddig semmilyen érdemi szerepet nem játszó
„funkcionális csoportok” összessége lett: a katonai
irányítás alatt álló GOLKAR. Az ötszáz
parlamenti mandátum közül százat eleve a hadsereg
képviselôi töltöttek be. Késôbb aztán
a közalkalmazottak számára kötelezôen elôírták,
hogy választási kampányok idején nyilvánosan
szót emeljenek a GOLKAR mellett, és – családjukkal
együtt – rá is szavazzanak. Az ellenzéki pártok
jelöltjeinek alapos ellenôrzésen kellett átesniük.
Így azután kevéssé meglepô, hogy a választásokat
sorra a GOLKAR nyerte, 62 és 74 százalék közötti
szavazati arányokkal. Suharto rendszeres újraválasztását
mindezen felül az biztosította, hogy az elnök személyérôl
döntô nemzetgyûlésben a parlamenti képviselôkkel
azonos számú kinevezett elektor is helyet foglalt, egyfajta
bölcsek tanácsaként. A konszenzusos pancasila-demokrácia
látszatát mindezek ellenére valamelyest fenntartotta
az a tény, hogy a parlamentben olykor mégis folytak hosszas
és élénk viták, sôt egyszer még
az is elôfordult, hogy a kormány visszavonta egyik indítványát.
A GOLKAR a választások megnyerésén kívül
tulajdonképpen nem rendelkezett semmiféle érdemi funkcióval
– az államfônek eszébe sem jutott, hogy hivatalosan
a vezetôje legyen a kormánypártnak. Ô a pártok
felett álló integrátornak tekintette magát.
Politikai szerepe, befolyása Suharto mellett egyedül a hadseregnek
volt, amelyet viszont hatalomra kerülésétôl kezdve
kézben tudott tartani. A fegyveres erôk (ABRI) politikai öndefiníciója
egy nem apolitikus, de nem is politikai hatalomra törô szerepkört
jelölt ki már az ország függetlenné válása
óta. Ez késôbb, a puccs évében, de még
az ôszi események elôtt a dwifungsi (kettôs funkció)
doktrínájává fogalmazódott át.
A dwifungsi értelmében a hadsereg egyrészt fegyveres
erô – amelynek külsô támadástól nem
kell tartania –, másrészt „társadalmi-politikai erô”
is, és ilyen minôségében is szerepet kell vállalnia
gazdasági, kulturális, sôt vallási ügyekben
is az ország helyes kormányzása érdekében.
Ez aztán a legkülönfélébb dolgokat jelentette
a gyakorlatban: parlamenti mandátumokat, aktív és
nyugállományú tábornokok részvételét
a kormányban, legalább egy katona jelenlétét
a legkisebb faluban is, meghatározó súlyú részvételt
a GOLKAR központi, területi és helyi tanácsadó
testületeiben, a minisztériumok apparátusában,
a tartományok élén.
*
A pancasila továbbra is az indonéz rendszer ideológiája
maradt, sôt a hetvenes évek elején-közepén
elsôsorban diákmegmozdulásokban megnyilvánuló,
egyre erôteljesebb elégedetlenség hatására
Suharto már-már egyfajta államvallás rangjára
próbálta emelni. A kívánatos cél egy
olyan társadalmi rend kialakítása lett, amelynek alapképlete
a hagyományos család. Ez pedig az atyai tekintélyen
és hatalmon, valamint a közösség érdekei
alá rendelt egyéni törekvéseken kell, hogy nyugodjék.
Mindez persze nem öncél, hanem a nyugodt, kiszámítható
körülmények közötti biztonságos és
tisztes megélhetés záloga. Az apafigurát értelemszerûen
maga Suharto jeleníti meg ezen a kevéssé mozgalmas
élôképen, kinek kegyúri allûrjeirôl
szólva egyre többen célozgattak az egykori jávai
hercegekre.
A pancasila-elvekhez képest az egyéni szabadság
szélesítésére irányuló bármiféle
törekvés idegenszerû, hamis és ártalmas.
Amíg tartott a gazdasági fellendülés, az életszínvonal
emelkedett, addig Indonézia lakosságának jelentôs
része úgy érezte, hogy rendben mennek a dolgok. Habár
a társadalmi igazságosságnak a pancasilában
lefektetett testvéries elve a szélesedô egyenlôtlenségek,
a kivételezés következtében így is sérült,
és az efölötti elégedetlenség 1995-tôl
kezdve lényegében folyamatosan kifejezésre jutott.
És azután jött a gazdasági válság.
1997 októbere és 1998 áprilisa között
háromszor egyezett meg Jakarta a Valutaalappal a válság
kezelésérôl, mert az indonéz kormány
újra és újra megszegte a radikális reformokra
vonatkozó ígéreteit. Eközben megkétszerezôdött
a munkanélküliek száma, a száguldó infláció
tízmilliókat szorított le újból a szegénységi
küszöb alá. Az alapvetô árucikkek növekvô
hiányát tovább fokozta a népharag elôl
tôkéjükkel együtt tömegesen elmenekülô
kínai kereskedôk távozása. Láthatóvá
vált, a rendszer képtelen arra, hogy érvényesítse
a pancasilában lefektetett értékeket. Az elmúlt
két évtizedben megerôsödött középosztály
számára már csak ezért is egyértelmû
lett az átfogó reformok elkerülhetetlensége.
Az utódlás kérdése is megoldatlan volt.
Az immár hetvenes éveiben járó államfô
a nemzet atyjának alighanem teljes mértékben átélt
szerepében valószínûleg túlértékelte
saját kiegyensúlyozó szerepét. Közvetlen
környezetén belül sem talált önmagához
hasonlóan karizmatikus vagy legalábbis vitathatatlan tekintélyû
személyiséget, akinek az elfogadása körül
nem élezôdnek tovább a feszültségek. Nem
biztos, hogy ebben tévedett. Tudni lehet például,
hogy a lemondását megelôzô idôben a nevelt
fiának tekinthetô B. J. Habibie alelnököt is alkalmatlannak
tekintette a válság kezelésére. Tény,
hogy Habibie enyhén szólva nem élvezte például
a hadsereg bizalmát sem. A hozzá hasonlóan nyugati
képzettségû katonai vezetôk viszont egyáltalán
nem óhajtották betölteni a kialakuló hatalmi
vákuumot.
*
Ilyen körülmények között érkeztek
el 1998 májusának második felében Suharto végnapjai.
Az utolsó pillanatban még a szükségállapot
bevezetésének gondolata is fölmerült benne – hozzá
is látott az ehhez szükséges rendeletek megfogalmazásához.
Aztán mohamedán vallási vezetôkhöz fordult,
és a támogatásukat kérte ahhoz, hogy ô
maga vezényelhesse végig az elkerülhetetlen politikai
reformokat. Végül tizennégy, testületileg lemondott
minisztere Habibie-t biztosította támogatásáról.
Habibie lojalitását viszont Suharto imént említett
bizalmatlansága rendítette meg. Harmoko parlamenti elnök
18-án nyilvánosan lemondásra szólította
föl Suhartót, amit a hadsereg fôparancsnoka, Wiranto
tábornok akkor még mint alkotmányellenes lépést,
visszautasított. A diktátor másnapi bejelentése,
amelyben megígérte távozását a mielôbb
megtartandó választások után, visszhang nélkül
maradt. Ekkor már csak a hadseregre támaszkodhatott volna.
A puccsnak még a látszatától is ódzkodó
Wiranto 20-án azt közölte vele, hogy a fegyveres erôk
nem képesek szavatolni a biztonságot Jakartában, ha
nem mond le. Igaz, hogy tizenhétezer katona állomásozott
a fôváros utcáin, igaz, hogy az összeütközés
elkerülése érdekében az utolsó pillanatban
lefújtak egy tömegtüntetést, de a parlamentet és
környéket ekkor már egyetemi hallgatók és
oktatók tízezrei szállták meg, és hasonló
események zajlottak sok más városban is.
*
Suharto tehát május 21-én lemondott, Habibie azonnal
felesküdött, és hamarosan bejelentette, hogy 1999-ben
új választások lesznek. (Suharto 1998 márciusában
kezdte meg hetedik elnöki ciklusát, a tíz hónappal
korábbi parlamenti választásokat követôen.)
Megkezdôdtek a politikai reformok. Ezután a hatalmas szigetország
több pontján is kirobbantak az elfojtott függetlenségi
törekvések, etnikai és vallási ellentétek.
Nyilvánosságra került, milyen elképesztô
gazdasági hatalmat és vagyont halmozott fel a Suharto dinasztia.
Különféle ügyekben megkezdôdött és
azóta is komótosan döcög a felelôsségre
vonás. Magát Suhartót is egyre csak várják
a bíróságon. De mindez már egy másik
történet.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu