Egy asszony már két évtizeddel ezelôtt sem
szült annyi gyereket az Európai Unió országaiban,
mint amennyi a népesség fenntartásához kellene:
1980-ban az egy nôre jutó szülések száma
átlagosan 1,82 gyermek volt, 1998-ban pedig 1,45, ami messze alatta
marad a reprodukciós szintnek. Mondhatjuk-e ilyen körülmények
között azt, hogy Európa számára a bevándorlás
kényszer, nem pedig a fönnmaradás egyedüli lehetôsége?
ezzel a kérdéssel indította a Friedrich Naumann
Alapítvány kerekasztal-beszélgetését
október 6-án Nagy Boldizsár nemzetközi jogász.
Ha a bevándorlás Európa közös problémája,
akkor folytatta önkéntelenül fölvetôdik
a következô kérdés: hol legyen a bevándorlással
kapcsolatos döntéshozatal centruma, és mi legyen a vezérelve?
Nemzeti szinten kell-e döntéseket hozni, vagy pedig a döntéshozatalnak
az Európai Unió felelôsségi körébe
kellene tartoznia? Az amszterdami szerzôdés érdekes
módon az elsô öt esztendôben a bevándorláspolitikát
nem vonja az Európai Közösség jogkörébe,
és azután is egyhangú döntés szükséges
arról, lesz-e közösségi szintû bevándorláspolitika
avagy sem. Ha a döntés az egyes nemzeti kormányok hatáskörébe
tartozik, akkor is fölmerül egy sor további kérdés:
erôteljes, pozitív, cselekvô, önálló
elvekkel bíró bevándorláspolitikát akar-e
folytatni egy kormány, vagy pedig csupán reagálni
akar valamilyen módon a bevándorlás nyomására?
Akárhogy dönt az adott nemzeti kormány, mindenképpen
szembekerül két újabb kérdéssel. Az egyik:
kik legyenek az akár aktív, akár passzív
bevándorláspolitika preferált csoportjai? (Magyarországon
mint ismeretes, ez rendkívül élesen vetôdött
fel a külsô állampolgárság és a
határon túli magyarok számára tervezett státustörvény
kapcsán.) A másik: mi legyen a bevándoroltakkal? Integrálni
akarjuk ôket, vagy asszimilálni? Meg akarjuk ôrizni
teljes sokszínûségüket, lemondva arról,
hogy az egész társadalmat átfogó identitás
alakuljon ki, vagy tiszta politikai nemzetfogalom kialakítására
törekszünk?
A fönti s az ezekbôl elágazó kérdéseket
taglaló beszélgetésben, amelybôl az alábbiakban
idézünk fel néhány részletet, Cornelia
Schmalz-Jacobsen, prominens FDP-politikus, a német kormány
korábbi, külföldiekkel kapcsolatos ügyekért
felelôs kormányhivatalnoka vett részt, valamint Kaltenbach
Jenô, a kisebbségi jogok országgyûlési
biztosa és Kôszeg Ferenc, a Magyar Helsinki Bizottság
ügyvezetô elnöke. Összeállításunkban
ennek kapcsán közöljük a Helsinki Bizottság
jelentését, Törzsök Erika áttekintését
az európai migrációs folyamatokról, Surányi
Zoltán esettanulmányát a vajdasági újságírók
elvándorlásáról, valamint Kontra Ferenc publicisztikáját.
További információk a magyar menekültügyrôl:
Kôszeg Ferenc: Menekültek pedig vannak. Népszabadság,
1999. február 6.
Összefoglaló jelentés a Szombathelyi Határôr
Igazgatóság közösségi szállásáról.
Magyar Helsinki Bizottság, 1999. április.
Háttérinformáció a Magyar Köztársaságban
fennálló helyzetrôl a menedékkérôk
visszaküldésével kapcsolatban (angolul). ENSZ Menekültügyi
Fôbiztosság, Genf, 1999. december.
Feltételeket az élethez. Levél a Magyarországra
menekült vajdasági magyarok ügyében. Népszabadság,
2000. január 29.
Jugoszláv Szövetségi Köztársaság:
Még mindig elfeledve: A katonai szolgálatot lelkiismereti
okokból megtagadók helyzete a koszovói konfliktus
után (angolul). Amnesty International, 2000. június 19. (A
Index: EUR 70/28/00), (www.amnesty.org)
Migrációs statisztikák a Belügyminisztérium
honlapján:
www.b-m.hu/bevandorlas/index.htm.
A Magyar Helsinki Bizottság (MHB) 1989-ben alakult nem-kormányzati
szervezet, az Emberi Jogok Nemzetközi Helsinki Szövetsége
tagszervezete. A Bizottság nyomon követi az Emberi Jogok Európai
Egyezményében rögzített jogok érvényesülését,
ingyenes jogi segítséget nyújt az emberi jogaikban
megsértetteknek, és a nyilvánosság elé
tárja a jogsértéseket. Különösen fontos
feladatának tekinti, hogy a rendôrségi fogdák,
a büntetés-végrehajtási intézetek folyamatos
megfigyelésével civil, társadalmi felügyeletet
gyakoroljon a rendvédelmi szervek felett. A Bizottság 1994
óta vesz részt a menekültekkel kapcsolatos jogvédelmi
munkában: jogi tanácsokat ad és ingyenes jogi képviseletet
biztosít a menedékkérôknek, menekülteknek
és migránsoknak. 1998 óta a Menedékkérôk
hatékony jogvédelme elnevezésû program keretében,
az ENSZ Menekültügyi Fôbiztosság partnerszervezeteként
országos jogi tanácsadó hálózatot mûködtet
a menedékkérôk számára. E programhoz
három jogklinika kapcsolódik, amelyben az ügyvédek
mellett dolgozó joghallgatók a gyakorlatban ismerkednek meg
a menedékkérôkkel kapcsolatos jogi feladatokkal.
A Bizottság folyamatos kapcsolatban áll a kormányzati
szervekkel, a Belügyminisztérium, a Bevándorlási
és Állampolgársági Hivatal támogatja
tevékenységét. (További információért
kérjük keresse fel honlapunkat a www.helsinki.hu internetcímen.)
1. Magyarország és az 1951-es genfi egyezmény
1989-ben Magyarország földrajzi korlátozással
csatlakozott az 1951-ben létrejött genfi egyezményhez.
A földrajzi korlátozást a Menedékjogról
szóló 1997. évi CXXXIX. törvény hatályba
lépésével egyidejûleg, 1998. március
1-jével oldották fel. A Magyar Helsinki Bizottság
üdvözölte ezt a döntést, és a menedékjogi
törvény elfogadását biztató elôrelépésnek
tekintette.
Mindazonáltal a Bizottság az elmúlt három
évben folyamatosan bírálta is a menekültekre
vonatkozó jogszabályokat és a menekültügyi
gyakorlatot. Például a törvény nem határolja
el egyértelmûen a menedékjogi és az idegenrendészeti
eljárást. Így számos menedékkérô
egyúttal illegális migránsnak, jogsértô
külföldinek minôsül: ezen az alapon tartják
ôket fogva a határôrség közösségi
szállásain.
2. A Magyar Helsinki Bizottság aggasztónak tartja, hogy
a magyar menekültpolitikát idegenrendészeti szemlélet
uralja: a menedékkérô mindenekelôtt biztonsági
kockázatnak számít. A menekültpolitika nem a
menekültek integrálását tekinti céljának.
Magyarország a menekülôk szempontjából
tranzitország maradt. Ezt csak részben magyarázzák
gazdasági okok. Nem kevésbé fontos tényezô
a menedékjogi eljárás elhúzódása,
a tartós és hatékony védelemben való
részesülés csekély valószínûsége
és az, hogy a menekültügy rendszere alig nyújt
lehetôséget az integrációra. Mindez arra kényszeríti
a menekülôket, hogy másutt, elsôsorban az Európai
Unió országaiban keressenek védelmet.
A földrajzi korlátozás feloldása elôtt,
1997-ben a magyar menekültügyi hatóságok 177 kérelmet
dolgoztak fel.
A kérelmezôk száma 1998-ban 7118-ra, 1999-ben 11
412-re emelkedett. Ugyanakkor a menekültügyi hatóság
költségvetése csökkent, a kérelmek ügyében
döntést hozó tisztviselôk létszáma
pedig sohasem haladta meg a 30 fôt. Ennek következtében
a döntéshozatal folyamata rendkívüli mértékben
lelassult, az eljárások minôsége nem megfelelô.
A döntéseket nem támasztja alá sem a kérelmek
mélyreható értékelése, sem a kérelmezô
hazájában uralkodó állapotok alapos ismerete.
Számos kérelmezô, akit menekültként
kellett volna elismerni, csupán befogadottként részesül
védelemben. Ez a jogállás nem biztosít tartós
védelmet a menekülôknek.
Elismerjük: a Menekültügyi Fôbiztosság
és a nem-kormányzati szervezetek bírálata nem
maradt hatástalan. A menedékjogi törvény 1999.
évi módosítása értelmében a menekültügyi
hatóság határozata ellen a bírósághoz
benyújtott felülvizsgálati kérelem halasztó
hatályának a repülôtéri eljárásban
is érvényesülnie kell. A jogszabály-módosítás
korlátozta az idegenrendészeti ôrizet és a határôrség
közösségi szállásain való kötelezô
tartózkodás idejét, jóllehet a tizennyolc hónap,
ameddig a külföldit idegenrendészeti ôrizetben vagy
a zárt közösségi szálláson fogva
tarthatják, európai összehasonlításban
példátlanul hosszú.
3. Nô a megszüntetett eljárások száma
és aránya. Ez azt jelenti, hogy egyre több menedékkérô
tûnik el már az eljárás alatt.
Amióta a menedékjogi törvény hatályba
lépett, évrôl évre nô a megszüntetett
eljárásoknak mind száma, mind pedig az összes
eljáráshoz viszonyított aránya.
Év Összes Megszüntetett Százalék
eljárás (fô) eljárás (%)
1998 4558 1174 25,8
1999 11412 5786 50,7
2000. augusztus 31-ig 6368 3730 59
Az eljárás megszüntetésére általában
akkor kerül sor, ha a kérelmezô kivonja magát
az eljárás alól (Menedékjogi törvény,
35. § c. pont), azaz eltûnik. A megszüntetett eljárásokra
vonatkozó adatok azonban semmiképpen nem jelzik pontosan,
hányan menekültek Magyarországról tovább,
elsôsorban Ausztria, onnan pedig Németország, Svájc,
Franciaország, kisebb részben Szlovénia, Olaszország
felé, mert ha a kérelmezô az eljárás
elôrehaladott szakaszában tûnik el, ügyét
sok esetben nem az eljárást megszüntetô, hanem
a kérelmet elutasító határozattal zárják
le.
Különösen feltûnô, mennyire magas a megszüntetett
eljárások aránya azok között, akik olyan
országokból érkeztek, ahová önként
bizonyára nem térnek vissza, és ahová részint
politikai, részint pedig gyakorlati okból kényszerrel
sem lehet visszaszállítani ôket. 1988-ban 820 afgán
kérelmezô közül mindössze 74 esetében
(9%) szüntették meg az eljárást. A megszüntetések
száma 1999-ben 1058-ra (54,4%), 2000-re pedig 1190-re (73,2%) emelkedett.
Minthogy a közösségi szállásokon 2000. augusztus
8-án mindössze 87 afgán állampolgárt tartottak
fogva, idegenrendészeti ôrizetbe pedig 199899-ben 21 afgán
került, megállapítható, hogy három év
alatt legalább 2000 afgán kérelmezô eltûnt
a rendszerbôl. Többségük feltehetôleg továbbmenekült
Nyugat-Európa felé.
Bár az abszolút számok kisebbek, a megszüntetett
eljárásoknak az összes eljáráshoz viszonyított
aránya hasonló emelkedést mutat az iraki kérelmezôk
esetében: 1998-ban 82, 1999-ben 241, 2000 elsô hét
hónapjában pedig 172 kérelmezô esetében
szûnt meg az eljárás (22, 42 és 56,6%).
4. A védelemben részesülôk 78 százaléka
csak rövid távú védelmet kapott. A magyar hatóságok
a befogadottakat nem kívánják integrálni. Velük
kapcsolatban a menekültpolitika célja, hogy minél hamarabb
térjenek vissza a hazájukba. Csakhogy erre a legtöbbjüknek
nincs lehetôsége.
1998. március 31-tôl 2000. augusztus 31-ig a 3355 menedékkérô
az összes kérelmezô 15,7%-a részesült
védelemben. Még magasabb az arány, ha a kérelmezôk
összlétszámából levonjuk azoknak a számát,
akik nem várva meg az eljárás végét,
eltûntek (9690 fô). A hatóságok 11 648 kérelmezô
esetében fejezték be az eljárást: ezzel a számmal
összehasonlítva a védelemben részesülôk
aránya 28,8%. Vagyis az elismerési arány elsô
pillantásra magasabb, mint az Európai Unió országaiban.
Korántsem ilyen megnyugtató azonban a helyzet, ha megvizsgáljuk,
milyen védelemben részesültek a kérelmezôk.
A genfi egyezmény értelmében vett menekültstátust
1998-tól 2000. augusztus végéig 809-en kaptak, azaz
az összes kérelmezô 3,8%-a. A valóságos
arányszám még ennél is kisebb. 1998-ban ugyanis
azok a nem európai országból érkezett menekülôk,
akiket a menedékjogi törvény hatályba lépése
elôtt, az ENSZ Menekültügyi Fôbiztosság Budapesti
Képviselete ismert el a maga mandátuma alapján menekültként,
a törvény hatályba lépése után
új, érdemi eljárás nélkül a genfi
egyezmény értelmében vett menekültté váltak.
Ha a 197 egykori mandátumos menekültet leszámítjuk,
a magyar hatóságok 29 hónap alatt csak 711 kérelmezôt,
azaz az összes kérelmezô 3,3%-át ismerték
el menekültként. 2546 fô, azaz az összes kérelmezô
11,9%-a (a védelemben részesülôk 78,1%-a) csupán
befogadotti státust kapott.
A menedékjogi törvény értelmében a
befogadottkénti elismerés jóval kisebb értékû,
mint az ideiglenes védelem (menedékes státus). A törvény
szerint (2. § c. pont) befogadottként az ismerhetô el,
aki hazájában halálbüntetésnek, kínzásnak,
embertelen vagy megalázó bánásmódnak
lenne kitéve, noha a genfi egyezmény szerinti menekülési
okok (üldöztetés a kérelmezô nemzetisége,
vallása, faja, politikai nézetei vagy valamely társadalmi
csoporthoz való tartozása miatt) nem vonatkoznak rá.
Valójában azokat, akiket nem lehet visszaküldeni a hazájukba,
többnyire nem menekültként, hanem befogadottként
ismerik el. Ráadásul a törvényhez kapcsolódó
kormányrendelet (24/1998. [II. 18.] Korm. rend. 29. § [1] bek.)
további feltételhez köti a befogadotti jogállást.
Ezt az alacsony szintû védelmet is csak az kaphatja meg, akinek
a személyazonossága tisztázott. Ez magyarázza,
hogy az elmúlt egy és háromnegyed évben azoknak
az afgán, illetve iraki kérelmezôknek, akik egyáltalán
megvárták a menekültügyi hatóság
döntését, 60,3, illetve 69%-a elutasításban
részesült. Ellentétben a menekülttel és
a menedékessel, a befogadott semmiféle pénzbeli ellátásra
nem jogosult, munkát csak külön munkavállalási
engedély alapján végezhet, és a befogadó
állomáson vagy annak megfelelô szálláshelyen
kell laknia, ahol minthogy semmiféle jövedelme nincs teljes
ellátást kap. Gyermekei sem óvodai elhelyezésre,
sem iskolai oktatásra nem jogosultak. A befogadott rövid idejû
tartózkodásra kapott lehetôséget; ezt erôsíti
az is, hogy a hatóságnak évenként felül
kell vizsgálnia, indokolt-e a befogadotti védelem fenntartása.
Hangsúlyozottan ideiglenes jellege ellenére a magyar hatóságok
1999-ben és 2000 elsô nyolc hónapjában befogadottként
ismertek el 346 afgán és 79 iraki kérelmezôt,
holott a hazatérésre a belátható jövôben
nem lesz lehetôségük.
Már a menedékjogi törvény elôkészítése
során is számos szakértô gyanakodott, hogy a
befogadotti státus voltaképpen a genfi egyezmény kijátszására
szolgál. E gyanút a koszovói válság
miatt menekülô jugoszláv állampolgárok
sorsa teljes mértékben igazolta. A koszovói válság
kialakulása idején, 1998-ban, amikor jugoszláv állampolgárok
Magyarországon már több mint háromezer kérelmet
nyújtottak be, a magyar menekültügyi hatóságok
a Jugoszláviából menekülôket (beleértve
mind az albán, mind a magyar nemzetiségûeket) gazdasági
migránsoknak minôsítették. 1999. február
4-én 837 fôt tartottak közülük fogva a határôrség
közösségi szállásain, köztük 158
nôt és 131 gyereket.
Amikor a NATO repülôgépei bombázni kezdték
Jugoszláviát, a magyar miniszterelnök kijelentette:
aki menekül, azt be kell fogadni. Ezt követôen a jugoszláv
állampolgárokat kiengedték a közösségi
szállásokról, és a nyílt befogadó
állomásokon helyezték el ôket. Ugyanakkor azonban
a kormány a törvényalkotók szándékával
ellentétesen, és figyelmen kívül hagyva a Menekültügyi
Fôbiztosság magyarországi képviselôjének
az Országgyûlés Emberi Jogi, Kisebbségi és
Vallásügyi Bizottsága 1999. február 2-i ülésén
kifejtett javaslatát nem hozott határozatot a háborús
menekültek ideiglenes védelmérôl, holott ilyen
tartalmú kormányhatározat nélkül a menekültügyi
hatóságok menedékesként senkit sem ismerhetnek
el. Ehelyett egy belsô utasítás értelmében
azok, akiknek a kérelmét 1999. március 26-a után
bírálták el, és tudták igazolni a személyazonosságukat,
befogadottak lettek, függetlenül attól, hogy mikor és
milyen okból menekültek el. Az eredmény: menekültként
az egész háborús évben mindössze 37 kérelmezôt
ismertek el, befogadottként ellenben 1408-at. 2789 kérelmezôtôl
(44%), akik megvárták az eljárás befejezését,
még a befogadotti elismerést is megtagadták: ôk
jogállás nélküli, illegális migránssá
váltak, hacsak idôközben nem hagyták el Magyarországot.
Az elmúlt egy évben a koszovói albánok a
menekültügyi hatóságok adatai szerint 479 fô
visszatértek hazájukba. Ellenben a szerb és más
nemzetiségû szolgálatmegtagadók, az újabb
behívásoktól rettegô vajdasági magyarok
és a koszovói romák, akiknek házait a visszatérô
albánok felgyújtották, teljes bizonytalanságban
élnek napról napra, joggal tartva attól, hogy befogadotti
státusuk bármikor megszûnhet.
Az elismert 2546 befogadott közül 1998. március 1-je
és 2000. augusztus 30-a között 700 fô státusa
hivatalosan megszûnt. Elvben tehát 1846 befogadott tartózkodik
Magyarországon. Valójában 2000. szeptember 14-én
435 befogadott élt a menekülttáborokban. Mintegy százas
nagyságrendû azoknak a száma, akik más ideiglenes
szálláshelyen laknak, illetve akik vagy feketén, vagy
fôként a magyar nemzetiségûek munkavállalási
engedély birtokában dolgoznak, és a maguk lábán
állnak. Körülbelül 1300-an hiányoznak tehát.
Ôk azok, akik megértették, hogy a védelmet nyújtó
ország nem kívánja befogadni ôket. Bizonytalan
helyzetükbôl az egyetlen kiút, ha vállalva a kockázatot
továbbmenekülnek.
5. Integrációs programok, megfelelô szintû
magyar nyelvoktatás hiányában még az elismert
menekülteknek is kicsi az esélyük arra, hogy önállóan
boldoguljanak Magyarországon.
Sok esetben elmennek Magyarországról még azok
a szerencsések is, akiket menekültként ismertek el.
Elsôsorban valószínûleg nem közvetlenül
azért, mert a pénzbeli támogatások összege
nem elegendô a megélhetéshez. Hanem azért, mert
a menekültellátás rendszere nem biztosítja a
feltételeket ahhoz, hogy a menekült minél hamarabb megtanuljon
magyarul. Minthogy a támogatásból nem tud megélni,
dolgoznia kell (sok esetben feketén), és ez általában
lehetetlenné teszi, hogy olyan képzettséget szerezzen,
amelynek a segítségével önálló
egzisztenciát teremthet. Papíron 790, 1998. március
1-je után elismert menekült tartózkodik Magyarországon.
Kilencvenen élnek közülük jelenleg is valamelyik
befogadó állomáson. 2000 szeptemberében 586-an
részesültek rendszeres létfenntartási hozzájárulásban:
ez a támogatási forma csak az elismert menekülteket
illeti meg. Eszerint 114-en hiányoznak: vagy nem igényeltek
támogatást, vagy már nincsenek Magyarországon.
6. Menekülteket kibocsátó országból
Magyarország menekülteket áteresztô országgá
változott. Két és fél év alatt a menedékkérôk
75%-a eltûnt Magyarországról.
Az 1998-tól ez év augusztus végéig Magyarországra
érkezett 21 338 menedékkérôbôl jelenleg
mint kérelmezô, mint befogadott vagy mint elismert menekült
2639 fô tartózkodik Magyarországon: 2000 szeptemberében
ennyien kaptak ellátást a menekülttáborokban,
a közösségi szállásokon, illetve részesültek
elismert menekültként pénzügyi támogatásban.
További néhány százan lehetnek azok, akik nem
veszik igénybe a támogatást, mert anyagi helyzetük
rendezôdött, vagy mert akár legálisan, akár
illegálisan dolgoznak, és a táborokon kívül
laknak. 700 befogadott státusa szûnt meg, ôk valószínûleg
479 koszovói bizonyosan visszatértek hazájukba.
A többieket, akik nem részesültek védelemben, a
törvény értelmében, hacsak nem fenyegeti ôket
kínzás, embertelen bánásmód, vissza
lehetett és vissza kellett volna küldeni hazájukba.
A határôrségnek a kitoloncolásra vonatkozó
adataiból nem lehet tudni, hogy hány kitoloncolást
hajtottak végre ténylegesen. Az adatok szerint 1999-ben például
548 afgán és 155 iraki kitoloncolását rendelték
el, de bizonyos, hogy Afganisztánba vagy Irakba nem hajtottak végre
kitoloncolást. Akiket ténylegesen kitoloncoltak, túlnyomó
többségükben a szomszédos országokból,
mindenekelôtt Romániából érkeztek, sosem
voltak menedékkérôk. Az elutasított menedékkérôk
közül legfeljebb a jugoszláv állampolgárokat
lehetett volna szárazföldön visszaküldeni hazájukba,
azokat azonban, akik nem rendelkeztek érvényes útlevéllel
és a jugoszláviai menedékkérôk többségének
nem volt útlevele , a jugoszláv hatóságok
általában nem vették át.
Kitoloncolni valakit csak a származási országába
lehet, más országok nem fogadják be, de többnyire
még az átutazásához sem járulnak hozzá.
A nem szomszédos országokból érkezetteket tehát
csak légi úton lehet kitoloncolni vagy önkéntes
jogkövetôként visszaszállítani hazájukba.
Az elmúlt három évben 582 légi toloncolásra
és 1045 önkéntes hazaszállításra
került sor. A repülôgépen hazaszállítottak
többségét azonban Kínába, Vietnamba, Mongóliába
vitték vissza (ôk általában nem kértek
menedékjogot). A kérelmük elutasítása
után légi úton hazaszállított menedékkérôk
száma így legfeljebb 500-600-ra tehetô. Ha tehát
a menedékkérôk közül mintegy 3000-en tartózkodnak
Magyarországon, és kb. 1300-an hagyták el magyar kormányzati
szervek közremûködésével az országot,
akkor vajon hol van az a mintegy 16 000 menedékkérô,
akik részint még az eljárás közben, részint
a kérelem elutasítása után, részint
pedig a befogadotti státus birtokában hagyták el Magyarországot.
Aligha tételezhetünk fel mást, mint hogy Nyugat-Európában
vannak, elsôsorban az Európai Unió országaiban,
részint illegálisan ott-tartózkodó külföldiként,
többségükben pedig valószínûleg olyan
menedékkérôkként, akik eltitkolták, hogy
a biztonságos harmadik országnak számító
Magyarországon már egyszer kértek menedékjogot.
7. A kiút a csapdából: tisztességes védelem
és jobb integrációs lehetôségek mindazok
számára, akik a nemzetközi egyezmények értelmében
védelemre szorulnak.
Vasfüggöny, mûszaki zár híján
a határt nem lehet átjárhatatlanná tenni. Ezért
a belügyi kormányzat szervei a határ helyett a menekülôket,
menedékkérôket próbálják ôrizni.
Az illetékeseknek kínos, ha az Unió országainak
megítélése szerint a magyar határt könnyen
lépik át az illegális migránsok. De kínos
az is, ha azt kifogásolják, hogy a közösségi
szállásokon bírói ítélet nélkül
ártatlan embereket, köztük gyerekeket tartanak fogva.
Ezt idôközben a magyar hatóságok is megértették:
a zárt közösségi szállásokon fogva
tartottak száma az 1999. évi 13001500 (néha ennél
is több) fôrôl átlagosan 720750 fôre csökkent.
Ebbôl a csapdából Magyarország csak úgy
kerülhet ki, ha tisztességes, meggyôzô eljárásban
bírálja el a menedékjogi kérelmeket, és
megpróbál életlehetôségeket biztosítani
azoknak a menedékkérôknek is, akiket amúgy sem
lehet visszaküldeni a hazájukba.
Persze Magyarország gazdaságilag nem elég erôs
ahhoz, hogy olyan menekültpolitikát folytasson, mint
Németország vagy Hollandia. Csakhogy átlagosan
1600 ember etetése, ellátása éveken át
a menekülttáborokban, további 750 ember ellátása
és ôrzése a közösségi szállásokon
sokkal többe kerül, mint amennyi ahhoz kellene, hogy a menekült
a maga lábára álljon, és néhány
év múlva a munkájával meg az adójával
fizesse vissza, amit a társadalom ráköltött.
*
Úton lévôk
Részlet Kaltenbach Jenô hozzászólásából,
amely a Naumann Alapítvány kerekasztal-beszélgetésén
hangzott el.
(...) Magyarországon és egyáltalán a kelet-európai
térségben a kisebbségek helyzete nem feltétlenül
a hagyományos értelemben vett migráció eredményeként
állt elô. A mi vidékünkön idônként
a határok migráltak és nem az emberek. Ha
alaposan megnézzük a kisebbségi törvény
által felsorolt tizenhárom kisebbséget, akkor azt
látjuk, hogy talán kivétel nélkül mind
migránsok. Igaz, hogy nem tegnapi vagy tegnapelôtti, hanem
azelôtti migránsok, de tény, hogy valamikor migránsként
kerültek ebbe az országba, és úgy váltak
ôshonossá. De a törvényhozó meglehetôsen
önkényes volt, amikor száz évben határozta
meg a honosság kritériumát. Ha például
az olaszok elôállnának azzal, hogy ismerjék
el ôket magyarországi ôshonos kisebbségnek (a
múlt századi folyószabályozás idején
olasz kubikosok tömege került Magyarországra), nehéz
lenne bármit ellenvetni.
Migráció, kisebbségi kérdés ezer
szállal függ össze. Az igazi kérdés mindkét
esetben a többséghez való viszony. Minden európai
ország elemi érdeke, hogy folyamatosan reagáljon a
migrációra és a migráció utóhatásának
a kezelésére. Európa története a folyamatos
migráció története, és a jövôben
a migrációs áramlat csak fokozódni fog. Ennek
nagyon sokféle oka van: az egyik ok kétségkívül
az, hogy Európa elöregszik, és egész egyszerûen
a gazdasági racionalitás miatt van szüksége nagyszámú
bevándorlóra.
Amikor integrációról, a jövevények
honosításáról beszélünk, akkor
megint csak eljutunk egy fogalomhoz, amellyel kapcsolatban bizonyos kérdések
tisztázandók. Ha megkérdeznénk az utca emberét,
hogy mi az integráció, akkor tíz válaszból
kilencen integráció alatt bizonyára asszimilációt
értenének: a jövevények alkalmazkodjanak, a
jövevények tanulják meg a nyelvünket, a jövevények
vegyék fel a szokásainkat, a jövevények mondjanak
le korábbi identitásukról, és legyenek olyanok,
mint mi. Ez tehát ellentmondásos helyzet. Azt hiszem, hogy
az integráció legfontosabb eleme az integrációs
készség fejlesztése. Ez azonban felveti a kérdést,
hogy mi is az identitás. Mihez integrálódjunk, melyek
identitásunk alapvetô elemei, mit tekint a politikai elit
az ország jellemzôjének? Kétszáz évvel
ezelôtt a válasz valószínûleg egészen
másképp hangzott volna, mint manapság, de tény,
hogy az elmúlt kétszáz évben az identitás
alatt minden uralkodó politikai elit egyfajta nacionális,
nemzeti identitást tekintett egyedül, kizárólagosan
irányadónak, és minden ettôl való eltérést
jobb esetben devianciának, rosszabb esetben hazaárulásnak
tekintett. Kérdés, hogy ma, amikor egyfelôl európai
integrációról beszélünk, másfelôl
migrációról, tehát a lakosság nagyfokú
cseréjérôl, tartható-e az egy-nemzeti, homogén
identitás identifikációs faktorként. És
ez egy másik kérdéshez vezet el: fejlôdik-e,
változik-e az identitás. Azt gondolom, hogy a valóságban
változik, csak az ideológia nem változik azonos sebességgel.
A politikai elit és az ideológia sokkal inkább ragaszkodik
a nemzeti egyszínûséghez, mint ahogy ezt a valóság
indokolná. (...)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu