Kápolnatárlatok Balatonbogláron

Éppen 30 éve, 1970 nyarán rendezték meg az elsô kiállításokat a balatonboglári kápolnában, amely mûködésének négy éve alatt a 70-es évek legjelentôsebb underground kiállítóhelyévé, a magyar neoavantgárd meghatározó központjává vált: „…ezen a helyen minden jelentôs ember megfordult, aki Magyarországon a szellemi életben fontos lett” – írta róla Beke László. A kápolna körüli csoportosulást a hatalom 1973 augusztusában adminisztratív eszközökkel felszámolta, és ezáltal akaratlanul is mitizálta. Amire az emberek „emlékeznek”: az a balatonboglári botrány és legenda, az elmúlt kultúrpolitikai manipuláció „emléke” és nem a mûvészetrôl szerzett valóságos élmény. A nemrég véget ért kiállításon (KB 30 éve – Kápolnatárlatok Balatonbogláron) az Artpool Mûvészetkutató Központ épp arra tett kísérletet, hogy mítoszok és elôítéletek nélkül mutassa be ezt a korszakot.
A kápolna 1970 és 1973 között zajló eseményeit feltáró, már több mint öt éve folyó levéltári kutató- és feldolgozómunkán alapuló kiállítást eredetileg az Ernst Múzeumban, majd a Mûcsarnokban, valamint a berlini Mûvészeti Akadémián bemutatásra kerülô „Szamizdat kultúra” címû kiállítás keretében akarták megrendezni, ám különbözô okokból mindegyik elmaradt. Az Artpool a weboldalakkal (http://www.artpool.hu/veletlen/naplo/0605.html) ugyan nem pótolja az elmaradt nagy kiállítást, viszont a témát új nézôpontba állítva segíti a további kutatómunkát.
A kápolnatárlatok mûvészeti intézmény-projektje 1966 és 1976 között formálódott történetté, s a katolikus egyházzal való tárgyalás kezdetétôl Galántai György rendôri megfigyelésének (idôszakos) lezárásáig tartott. Az 1968-as és az 1973-as meghatározó dátumok – a kápolna bérleti jogviszonyának kezdete és vége – véletlenül pontosan egybeestek a meghirdetett majd leállított „új gazdasági mechanizmus” dátumaival. A kultúrpolitikusokkal folytatott „eredménytelen párbeszéd” 1971-tôl 1973-ig tartott.
A „Kápolna Tárlat” nem volt elôzmény nélküli: a 60-as évektôl számos új stílus és gondolkodási irány jelent meg a magyar mûvészetben. A kalligrafikus festészet (1959), a pop art (1965), a happening, a hiperrealizmus (1966), a minimal art (1968), a kinetikus mûvészet (1969), az alternatív színház, az új zene, a land art (1970), a kísérleti film, a kapcsolatmûvészet, a koncept art (1971/1972), a vizuális költészet (1973) stb. A számtalan kiállítás és esemény változó alkalmi, gyakran betiltott helyszínei után keletkezett az elsô intézményszerû alternatív mûvészeti helyszín Balatonbogláron, egy mûteremként funkcionáló temetôkápolnában.

Köszönjük az Artpool Mûvészetkutató Központnak az összeállításhoz nyújtott segítségét.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu


C3 Alapítvány      c3.hu/scripta/