Éppen 30 éve, 1970 nyarán rendezték meg
az elsô kiállításokat a balatonboglári
kápolnában, amely mûködésének négy
éve alatt a 70-es évek legjelentôsebb underground kiállítóhelyévé,
a magyar neoavantgárd meghatározó központjává
vált: „…ezen a helyen minden jelentôs ember megfordult, aki
Magyarországon a szellemi életben fontos lett” – írta
róla Beke László. A kápolna körüli
csoportosulást a hatalom 1973 augusztusában adminisztratív
eszközökkel felszámolta, és ezáltal akaratlanul
is mitizálta. Amire az emberek „emlékeznek”: az a balatonboglári
botrány és legenda, az elmúlt kultúrpolitikai
manipuláció „emléke” és nem a mûvészetrôl
szerzett valóságos élmény. A nemrég
véget ért kiállításon (KB 30 éve
– Kápolnatárlatok Balatonbogláron) az Artpool Mûvészetkutató
Központ épp arra tett kísérletet, hogy mítoszok
és elôítéletek nélkül mutassa be
ezt a korszakot.
A kápolna 1970 és 1973 között zajló
eseményeit feltáró, már több mint öt
éve folyó levéltári kutató- és
feldolgozómunkán alapuló kiállítást
eredetileg az Ernst Múzeumban, majd a Mûcsarnokban, valamint
a berlini Mûvészeti Akadémián bemutatásra
kerülô „Szamizdat kultúra” címû kiállítás
keretében akarták megrendezni, ám különbözô
okokból mindegyik elmaradt. Az Artpool a weboldalakkal (http://www.artpool.hu/veletlen/naplo/0605.html)
ugyan nem pótolja az elmaradt nagy kiállítást,
viszont a témát új nézôpontba állítva
segíti a további kutatómunkát.
A kápolnatárlatok mûvészeti intézmény-projektje
1966 és 1976 között formálódott történetté,
s a katolikus egyházzal való tárgyalás kezdetétôl
Galántai György rendôri megfigyelésének
(idôszakos) lezárásáig tartott. Az 1968-as és
az 1973-as meghatározó dátumok – a kápolna
bérleti jogviszonyának kezdete és vége – véletlenül
pontosan egybeestek a meghirdetett majd leállított „új
gazdasági mechanizmus” dátumaival. A kultúrpolitikusokkal
folytatott „eredménytelen párbeszéd” 1971-tôl
1973-ig tartott.
A „Kápolna Tárlat” nem volt elôzmény nélküli:
a 60-as évektôl számos új stílus és
gondolkodási irány jelent meg a magyar mûvészetben.
A kalligrafikus festészet (1959), a pop art (1965), a happening,
a hiperrealizmus (1966), a minimal art (1968), a kinetikus mûvészet
(1969), az alternatív színház, az új zene,
a land art (1970), a kísérleti film, a kapcsolatmûvészet,
a koncept art (1971/1972), a vizuális költészet (1973)
stb. A számtalan kiállítás és esemény
változó alkalmi, gyakran betiltott helyszínei után
keletkezett az elsô intézményszerû alternatív
mûvészeti helyszín Balatonbogláron, egy mûteremként
funkcionáló temetôkápolnában.
Köszönjük az Artpool Mûvészetkutató Központnak az összeállításhoz nyújtott segítségét.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu