Nem volt valami jó év ez sem. Ahogy próbálom
felidézni, mi is történt, ami említésre
méltó, kevés szívderítô dolog
jut az eszembe. (Biztosan én is úgy vagyok vele, hogy ami
kevésbé kellemes, arra egy idô után már
hézagosan emlékszem.) Persze minden viszonylagos. Az elôzô
és a következô esztendô nagyon rossz, sokkal rosszabb
volt nekem. (Ráadásul még emlékszem is rájuk.)
’96. január elsejétôl nem voltam már mûvelôdési
és közoktatási miniszter, s a lemondás kettôs
hatással volt rám. Egyfelôl megkönnyebbültem,
mert iszonyatos iszapbirkózásból és nemtelen
harcokból szabadultam ki, másfelôl el voltam keseredve,
mert sejtettem, hogy nem lesz méltó elismerése a munkámnak.
Nyáron robbant ki feleségem édesapja, Czeizel Endre
körül az a gyalázatos botrány, amelyben egymást
követték az arcpirító megnyilatkozások.
’98-ban pedig jött a választási vereség, az SZDSZ
mélyrepülése, a hazai politikai kultúra további,
gyorsuló ütemû leromlása és különbözô
magánéleti bajok.
Nem tudok a kilencvenes évek második felébôl
egy igazi jó évet mondani. Most, ahogy errôl írok,
újra el kell gondolkodnom azon, vajon mi lehet ennek az oka. És
csak én érzem-e így? Azt hiszem nem, amit olvasok
s amit személyes tapasztalatként könyvelhetek el, azt
bizonyítja, hogy sokak számára váltak egyre
nyomasztóbbá a kilencvenes évek. És hogy miért?
Kiderült, hogy a szabad világtól, a nyugati civilizációtól
való lemaradásunk nem hozható be néhány
év alatt. Talán az illúziók is elvesztek, a
szívet dobogtató eszmék eltûntek, s maradtak
a hatalom kicsi, ostoba és provinciális technikusai a maguk
pôreségében… 1995 és ’98 között mindez
lassan és szégyenlôsen történt. 1998-tól
durván és gátlástalanul köszöntött
be a neokádárizmus. De a kisszerû ravaszkodás
és a mindent eluraló, pökhendi rosszindulat immár
kétéves története nem ennek az írásnak
a témája. Kanyarodjunk hát vissza 1997-hez.
Nyugodtan nevezhetjük ezt az évet a gazdasági sikerek
évének. Meglódult a gazdaság, a GDP növekedése
4 százalék körül volt, az export több mint
20 százalékkal nôtt, a reálbér emelkedett,
az infláció csökkent. Megkezdôdött tehát
az egyensúlyt ôrzô növekedés. A jobboldali
ellenzék által demagóg módon szapult Bokros-csomag
látványos eredményt hozott, s a szocialista–liberális
koalíció a leglényegesebb célkitûzését
teljesítette: a népszerûség rövid távú
szempontjain túllépve véghezvitte a gazdasági
stabilizációt. A hazai gazdasági elemzôk és
a nyugati kormánykörök, a megfigyelôk döntô
többsége ünnepelte a magyar kormányt, de a hétköznapi
ember egyelôre vajmi keveset érzett ebbôl a sikerbôl.
Érdemes megállni a Bokros-csomagnál. Az egyértelmû
eredményesség, az évtizedek óta nem látott
biztató változások a gazdaságban visszafelé
igazolták szükségességét. Igazolták
a szabad demokratákat, akik többek között azért
vállalták rengeteg vívódással a koalíciót
az MSZP-vel, hogy az 1994-es esztendôre a csôd szélére
jutott országot segítsék a növekedés pályájára
állítani. Igazolta Békesi Lászlót, aki
szintén ezért vállalta a pénzügyminiszterséget,
s akinek a személyes ellenszenvtôl vezetett Horn Gyula kormányfô
nyolc hónapig nem engedte a programját elindítani,
majd lemondásra kényszerítette. Igazolta Bokros Lajost,
aki Békesi programját esetlenül és nyersen ugyan,
de véghezvitte. És igazolta Surányi Györgyöt,
Antal Lászlót, Tardos Mártont, Bauer Tamást
és mindazokat a közgazdászokat, akik jó ideje
figyelmeztettek, minél késôbb lépünk, annál
nagyobb áldozatok árán tudunk csak talpra állni.
Az egész akkori koalíció legerôsebb tartópillére
lett a Bokros-csomag, amely ’97-re igazolta létjogosultságát,
egyértelmû sikerré vált a hozzáértôk
számára, és rendkívül népszerûtlenné
tett pártokat, politikusokat. Gyümölcsei pedig a következô
kormánynak értek be. Mérföldkôvé
vált a Fidesz vezetôinek is, hiszen az egykori fiatal demokraták
ekkor döntöttek véglegesen a „gyôzni bármi
áron” stratégia mellett.
Ami a népszerûséget illeti: januárban a
biztos szavazók 26 százaléka a Független Kisgazdapártot
választotta, 25 százaléka a Fideszt és 22 százaléka
az MSZP-t. Az SZDSZ 8 százalékkal a negyedik helyen állt.
A megkérdezettek 30 százaléka a kisgazdapártot
várta a következô választásokon az elsô
helyre, 16 százaléka az MSZP-t és 12 százaléka
a Fideszt. Év végére a helyzet alapvetôen megváltozott:
38 százalék az MSZP gyôzelmére számított,
s 12-12 százalék a kisgazdapártéra, illetve
a Fideszére. A szocialista párt 39 százalékkal
átvette a vezetést a pártpreferenciáknál
is, jelentôsen lemaradt tôle a kisgazdapárt is és
a Fidesz is. (Az SZDSZ leszakadása az élmezônytôl
ekkorra már tartóssá vált.)
Sokak véleményével szemben nem gondolom, hogy
a szabad demokraták szomorú szereplésének az
oka a Bokros-csomag. A népszerûtlen intézkedések
az MSZP-re mértek drámai csapást, ekkor vette át
tôlük a kisgazdapárt a vezetést, s ez a pünkösdi
királyság 1997 elsô feléig tartott. Az SZDSZ
szavazótáborát nem roppantotta meg a csomag, az akkori
12-14 százalék közötti eredmény igen jónak
mondható. A liberális párt számára 1996
volt a végzetes esztendô. A támogatottsága ez
év végére süllyedt 10 százalék
alá, ahonnan azóta sem tud feljebb jutni. A Szabad Demokraták
Szövetsége gyenge, akarat nélküli pártnak
mutatkozott a ’97-es esztendôre. A stabilizáció eredményeit
sem az ô javára írták, a támogatottsága
szinte semmit sem változott 1997 folyamán.
1997. február 28-án pénteken kitört a Postabank-pánik.
Sorban állás országszerte. A következô
hét elejére konszolidálódott a helyzet. Princz
Gábor egy évvel a botrány után így nyilatkozott:
„Nekünk ezt a bankot kétszer kellett megcsinálnunk,
elôször az alapításkor, másodszor pedig
a februári pánik után.” Ma már tudjuk, hogy
a történetnek van egy harmadik szakasza is: a ’98-as kormányváltás
után a jobboldali kormány Princzet eltávolította,
150 milliárd forintot pumpált a bankba, és máig
ellenáll mindenféle parlamenti vizsgálatnak, amely
a bank múltbéli tevékenységére irányulna.
(Csak tendenciózusan összeállított listák
szivárognak ki.)
Vajon van-e önmagán túlmutató jelentôsége
ennek az ügynek? Princz Gábor és a Postabank sok hasznos
dolgot támogatott a rendszerváltás után, többek
között a kultúra és sport területén.
(Egy darabig e lapot is, ahová most írok.) A második
legnagyobb magyar sajtóbirodalom épült ki a bank körül.
A Postabankot nehezen lehetett megkerülni a 90-es évek Magyarországán.
Talán az összeomlásnak is ez lehetett az oka, hiszen
a bank tevékenysége mindig túlmutatott a pénzügy-politikai
célokon. Birodalom épült befolyással, barátokkal
és ellenségekkel. A késô-kádári
kapcsolatrendszer és a rendszerváltás utáni
zûrzavaros jogi környezet együttesen alakította
ki a Postabank-jelenséget. (Érdekes, hogy a Fidesz vezetôi
’97-ben még rendkívül megértôen nyilatkoztak
a Postabank helyzetérôl, s támogatták a kormány
konszolidációs terveit. A kormányváltás
után lett egyik pillanatról a másikra bûnbak
Princz és bankja.) A február végi országos
botrány áttételesen ugyan, de rávilágított
a párttámogatási rendszer visszásságaira
is. A Postabankról kormány és ellenzék egyaránt
a másik oldal támogatását feltételezte.
Máig sem tisztázott azonban, hogy mibôl és mennyibôl
tevékenykedhetnek a politikai pártok? A választási
kampányok hatalmas pénzösszegeket emésztenek
fel, s aki versenyben akar maradni, annak mind több és több
pénzt kell költenie. Szerintem egyértelmû helyzetet
kellene teremteni: vagy csak költségvetési pénzeket
használhatnak fel a pártok, és akkor fel kell emelni
a támogatásukat, vagy a jelenleginél szigorúbban
és világosabban kellene körülírni, milyen
adományokat fogadhatnak el, s miként kell ezeket nyilvánosságra
hozniuk.
Április 14-én lemondott pártelnöki és
frakcióvezetôségi tisztségérôl
Petô Iván. Nagyon sajnáltam, hogy Iván így
döntött, de megértettem ôt. Sajnáltam, mert
a magyar politikai élet kiemelkedô intelligenciájú,
meghatározó politikusának tartom máig is. Másfelôl
megértettem, mert a Tocsik-ügy kapcsán kialakult válságban,
a bizalmatlanság, a bûnbakkeresés és a politikai
hibákkal ôszintén szembenézni nem képes
gondolkodásmód felerôsödése miatt lehetetlen
helyzetbe került. Baj van ott, ahol Petô Iván nem megbecsült
vezetô politikus többé. A közélet állapotára
pedig jellemzô, hogy mennyire ismeri el azokat, akik vállalva
a saját hibájukat és a másokét is bátran
döntenek, és mennyire azokat, akik szemrebbenés nélkül
hazudnak. A Petô Iván helyére lépô Kuncze
Gábor rendkívül nehéz helyzetben vállalta
a pártelnökséget. Belügyminiszterként, koalíciós
miniszterelnök-helyettesként kellett az erôtlen pártot
a választásokig elvezetnie.
Számomra az év meghatározó botránya
az Országos Rádió- és Televízió
Testület június 30-ai döntése, amellyel az országos
kereskedelmi televíziós frekvenciákra hirdetett gyôztest.
A történet pontosan megmutatta a kormánykoalíción
belüli súlyos ellentéteket, a miniszterelnök és
szûkebb köre rövidlátó politizálási
gyakorlatát. Azóta közismert, és bírósági
döntés is megerôsítette, hogy az eljárás
törvénytelen volt, az Írisz TV-t nem megengedett eszközök
alkalmazásával ejtették ki. Ebben az évben
a szocialista párt meghatározó köreinek – élükön
Horn miniszterelnökkel – vállaltan az egyik legfôbb politikai
törekvésük az SZDSZ szétzilálása
volt. Azt remélték, hogy a meggyengült liberális
párt szavazóbázisa a szocialistákat fogja erôsíteni,
így a következô évi választások
után egyedül tudnak majd kormányt alakítani.
A közös kormányzás súlyos nyûg volt
a kormányfô számára a kezdetektôl, ráadásul
néhány szabad demokrata miniszterrel, vezetôvel eleve
nem tudott és nem is akart szót érteni. (A két
párt közötti vitás ügyek elrendezésére
hivatott Koalíciós Egyeztetô Tanács 1994-ben
20-szor, 1995-ben 14-szer, 1996-ban 8-szor, 1997-ben 3-szor ült össze.
Természetesen nem a problémák száma csökkent…)
A ’97-es év a politikai stratégia nélkül
hányódó liberális párt megalázásáról
szólt: a tv-frekvenciáról szóló döntés,
a vatikáni megállapodás, Bôs–Nagymaros ügye,
a 65 év felettiek ingyen utazása, a közbiztonság
állapotának állandó felemlegetése stb.
A forgatókönyv szinte mindig azonos volt: elôvettek valamit,
ami ellentétben állt a kormányprogrammal és
a szabad demokraták véleményével, s azt le
kellett nyomni a torkukon – alkalomadtán összefogva a jobboldali
ellenzékkel. Az SZDSZ vezetôinek nem volt elég erejük
kivezetni a pártot a koalícióból, a közvéleményben
pedig rendszeresen az rögzült, hogy valamit megint az ô
tiltakozásuk ellenére vittek keresztül. Vagyis nincs
befolyásuk, nincs erejük, mit is akarnak valójában
ezek?
Az ORTT döntése egyszerre jelezte az MSZP akkori meghatározó
politikusainak és „minden lében kanál” embereinek
elvtelenségét és a liberálisok tehetetlenségét.
(A szocialistáknál ekkorra Békesi László,
Csehák Judit és Vitányi Iván, akik ott „liberálisnak”
számítottak, teljesen perifériára kerültek.)
Horn Gyula és Révész T. Mihály azért
nem engedte a Ronald Lauder-féle CME-t nyerni a pályázaton,
mert ennyire erôs komplexusuk, fóbiájuk volt az SZDSZ-szel
s annak holdudvarával szemben. A jogszerûtlen eljáráshoz
lelkes támogatókat találtak a politikai jobbszélen.
Ebben az évben már fel sem merült, hogy a koalíciós
partnerrel együtt, a törvényes kereteket betartva, egyeztetésen
alapuló döntést kell hozni. Itt már erôpolitika
volt, kádárista alkuk és példastatuálás.
(Természetesen alapvetô tévedés, hogy a Baló-féle
tévének bármi köze lett volna hozzánk.
Sokan megfogalmazták: rosszabbul járunk, ha ôk nyernek,
mert ôk is kompenzálni akarnak majd, mint a legtöbb újságíró
’94 után, s számtalan indokolatlan kritikát kapunk
majd tôlük.) Véleményem szerint az ORTT-ben Tímár
János viselkedett korrekten, hiszen ô a tartózkodásával
nem kívánt közremûködni a szabályok
felrúgásában. Másfelôl nem akart a privatizáció
ellen sem szavazni, hiszen a liberálisok szorgalmazták ezt
már évek óta.
A botrányos döntés után Révész
T. Mihályt ünnepelte a szélsôjobb. Joggal, hiszen
ô és „fônöke” igen sokat dolgozott a kormányzó
pártok ’98-as vereségén.
A koalíció ’97-re érdemben megszûnt. A liberálisok
vergôdve asszisztáltak a szocialista párt akkori vezetôinek
durva erôpolitikájához. Fontosabb volt a rövid
távú, politikailag kamatoztathatatlan összefogás
a jobboldali ellenzékkel, mint a becsületes egyeztetés
az állítólagos partnerrel. Ezért alapozta meg
ez az esztendô a ’98-as vereséget, és sajnos a politikai
kultúra elzüllését is, ami a jelenlegi kormány
alatt teljesedett ki. A kormányszintû elvtelenség itt
kezdôdött, és az Orbán–Torgyán-koalícióban
mutatkozott meg kifejlett formában.
Ebben az évben számolta fel önmagát a Kereszténydemokrata
Néppárt.
A Giczy György-féle vezetôség július
25-én feloszlatta a parlamenti frakciót. A velük szemben
állókat a Fidesz – MPP, mint a mesebeli farkas, hamm, bekapta,
így az Országgyûlés harmadik, a jobboldali ellenzéknek
pedig létszámban is az elsô számú pártjává
váltak az egykori fiatal demokraták. Jelentôs változásnak
kell ezt tekintenünk, különösen annak fényében,
hogy 1994-ben, a választási bukás után övék
volt a legkisebb frakció. Az év megszilárdította
az egykori liberális alternatív, radikális FMPP helyét
a tekintélyelvû, jobboldali, konzervatív táborban.
Az MDF szakadásával és a KDNP feloszlásával
megtörtént a nemzeti-konzervatív tábor felszeletelése,
a kisgazdák alkalmatlannak bizonyultak a vezér szerepére,
így maradt a tábor élén az átváltozó
Fidesz a frissen hitet cseréltek önigazolási kényszerével
és agresszivitásával.
A kormányfô serényen tovább dolgozott a
választási vereségen: a vatikáni megállapodásnál
megint nem számított a korrektség, megint nem az jutott
elôször eszébe, hogy vajon koalíciós partnerének
mi az álláspontja. Az SZDSZ kiegyensúlyozott és
fair egyházpolitikát támogatott, nem pedig napi érdekeknek
alárendelt, privilégiumokra épülôt. Az
ellenzék széles mosollyal figyelte a kormányzó
pártok közötti ellentétet, s igyekezett a politikai
szembenállást az utcán is megjeleníteni. Az
évet, tavasztól ôszig végigkísérték
az agrárdemonstrációk, úttorlaszok, blokádok.
Soha nem látott szervezetek bukkantak fel, majd tûntek el
a semmibe. A külföldiek földtulajdonszerzésének
mumusával népszavazást kezdeményezô aláírásokat
gyûjtöttek. Ezt a kampányt a gyengélkedô
MDF indította, de a Fidesz – MPP profitált belôle.
Végül csak a NATO-hoz való csatlakozás ügyében
tartottunk népszavazást, amelyen a résztvevôk
döntô többsége igent mondott az Észak-atlanti
Szövetségre. Ezt megelôzôen Strasbourgban bejelentették:
hazánk bekerült azon hat ország közé, amellyel
tárgyalásokat kezdenek az Európai Unióba való
felvételrôl. Felhívták figyelmünket a roma
népesség erôteljesebb védelmére.
Az év egy újabb gettó-üggyel, a Rádió
utca 11. ügyével fejezôdik be. A kiköltöztetésre
váró, konténerekbe telepítendô romák
esete újra élesen exponálta azt, amit az EU is szóvá
tett. Tudjuk, a helyzet ’97-hez képest mára csak romlott.
A magyarországi romák helyzete drámai. A cigányellenesség
erôsebb, mint a rendszerváltás óta bármikor,
és a gondok (se rövid, se hosszú távú)
kezelésére nincs igazi kormányzati akarat. (Az elhíresült
zámolyi ügy ekkor, októberben robbant ki, s kezdôdött
el az ottani romák kálváriája, amely egyenesen
Franciaországig vezetett. A Magyar Köztársaság
közel 3 év alatt képtelennek bizonyult néhány
tucat roma tragédiáját enyhíteni.) A székesfehérvári
gettó ügye súlyos vitákat váltott ki a
szabad demokratákon belül is, hiszen a jobboldal nem elôször
gyanúsította meg a naplopók és bûnözôk
támogatásával a liberálisokat. A rosszkedvû
SZDSZ-ben pedig sokan azt hitték, hogy a népszerûségvesztésnek
a népszerûtlen emberi jogi ügyek vállalása
az egyik oka. Nem lehetett már ekkor sokakat meggyôzni arról,
hogy egy erôs, markáns politikai elképzelésekkel
rendelkezô, öntudatos párt elbírja a szabadságjogok
dekonjunktúráját is, míg egy akaratgyenge,
elképzelés nélkül hányódónak
komoly fejfájást okozhat ez is, miközben máshol
van a bajok igazi forrása. Ha van mondandónk a gazdaságpolitikában,
a szociálpolitikában, akkor más az értéke
a kiállásnak. Ha csak a jogok védelme marad, akkor
az egyensúly felborul. Ezt azonban nem lehet azoknak a nyakába
varrni, akik fontosnak érzik a liberális hagyománynak
ezt az oldalát is.
Azzal kezdtem, hogy nem volt jó év a ’97-es. Zavaros,
rossz elôjelekkel teli esztendô volt. Alaktalan és rosszkedvû,
akárcsak az évtized második fele. Majd a következô
század biztosan jobb lesz. Egyébként pedig minél
kevésbé figyeli az ember a közéletet, annál
nagyobb az esélye rá, hogy egy kicsit jobban érezze
magát. Szomorú, de ez a helyzet tíz évvel a
rendszerváltás után.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu