A nyíregyházi önkormányzat az elmúlt
két évben sokat tett az ország egyik legnagyobb cigánytelepe,
az egykor Guszev kapitányról elnevezett, ma már a
hivatalosságok által inkább Huszártelepnek
nevezett városrész fejlesztéséért. Pályázati
források mellett a város saját büdzséjébôl
is jelentôs összeget fordított a telep fejlesztésére.
Közmunkaprogramokat szerveztek, csatornáztak, kicserélték
a vízvezetékeket, roma közösségi házat
nyitottak. A városháza még az elsô kapavágás
elôtt gyermekrajzpályázatot hirdetett; arra hívta
fel a Guszevtelepen élô gyerekeket, hogy rajzolják
le, milyen környezetben szeretnének élni. A beruházások,
a kulturális, oktatási és foglalkoztatási programok
hozadéka jelentôs, a résztvevôk jó szándéka
is kétségtelen. Ha azonban a fejlesztési terv egésze
megvalósul, az végzetes hatással lesz a város
roma közösségének egészére.
Az egykori huszárlaktanya sokban különbözik az
ország többi városszéli cigánytelepétôl,
a vagyonkezelô igazgatójának fejében még
az a gondolat is megfordult, hogy kezdeményezni kellene az egykori
tiszti szállók, illetve istállóépületek
alkotta sajátos hangulatú telep mûemléki védettségét.
Ez bizonyára irreális, de a város menedzsmentje minden
eszközzel érzékeltetni akarja, hogy Nyíregyházának
több okból is szüksége van a telepre, sôt
az önkormányzat lakásgazdálkodási és
városfejlesztési stratégiája kulcsszerepet
szán a Guszevtelepnek. A lakásállomány bôvítése
és az infrastruktúrahálózat fejlesztése
révén az önkormányzat valójában
azt szeretné elérni, hogy felszámolhassa a város
másik cigánytelepét, és az ottani családokat
a Guszevtelepre költöztethesse. A bontandó Orosi úti
cigánytelep a város dinamikusan fejlôdô keleti
kapujánál fekszik, és puszta létével
bizonytalanná teszi a környék értékét
a beruházók számára. A zárványszerû
Guszevtelep befogadhatná a város roma lakosságának
majd egészét, a kolónia általános iskolája
pedig a roma nebulók zömét.
Suttyomban
Az elmúlt években a polgárjogi szervezetek csak
végletes helyzetekben, ultima ratióként bélyegezték
gettónak az önkormányzatok telepítési
vagy telepépítési szándékait, hogy magyarázkodásra
és visszakozásra késztessék a helyhatóságokat.
A bimbózó hazai PC-szótárban a gettóügyek
általában azt jelentik, hogy az önkormányzatok
városszéli silány lakásokat kívánnak
építeni azzal a céllal, hogy odaköltöztessék
a roma családokat, méghozzá meghatározott területrôl.
A jogvédôk akkor fújnak riadót, ha az önkormányzat
mind a fejlesztendô, mind pedig a leendô romatelep helyét
pontosan megjelöli. Ez történt a rendszerváltás
hajnalán Miskolcon, ahol a tét a belváros rekonstrukciójának
„elôkészítése” volt. Hasonló konfliktus
pattant ki 1995-ben Székesfehérváron, ahol egy lakótelepet
kívántak megszabadítani egy korábbi honvédségi
irodaépülettôl, amelyet a város lakásügyi
hatósága jó ideje „büntetôépületnek”
használt, és az emberi lakhatásra teljesen alkalmatlan
irodákat szükséglakásként utalta ki sokgyerekes
családoknak. A gettó hívószóra beinduló
protestáló akciók a legrosszabbat akarják elkerülni,
és mindenekelôtt azt akarják megakadályozni,
hogy megépüljön a városszéli húsgyár
vagy kutyamenhely mellé tervezett szükségtelep. Az eddigi
esetekben ez sikerült is, mindazonáltal a gettóellenes
akciók a problémahalmaznak csak egy kis szeletére
képesek reagálni.
Debrecenben éppenséggel nem a jogvédôk,
hanem a szükséglakás-építésre kiszemelt
tanyaközpont lakói vonultak a városháza elé,
hogy megakadályozzák a belvárosban élô
roma családok kiköltöztetését. A kaposvári
önkormányzat szintén a belváros „kitisztítása”
végett épített a kaposszentjakabi beás telep
kellôs közepére ócska sorházakat, és
költöztetett a lakásokba – az ôslakos romák
idegenkedésétôl kísérve – kolompár
cigányokat. Balassagyarmaton az önkormányzat szociálpolitikai
támogatással épülô lakások számára
kezdett telkeket parcellázni, de a környékbeliek tiltakozása
nyomán visszakozott. A város túl kicsi, nincs olyan
területe, ahol a helyhatóság megkockáztatná
a parcellázást, bár a cigány családok
jórészt itt is a település központjában
élnek. Az önkormányzat deklarálta, hogy a városban
romáknak nem alakít ki építési telket,
titokban pedig abban reménykedik, hogy a romák egy része
idôvel elköltözik a környékbeli falvakba. Budapesten
a Középsô-Ferencváros rehabilitációja
során a lakáshivatal nem enged roma családokat visszaköltözni
a felújított önkormányzati épületekbe.
A lassan terjeszkedô rehabilitációs zóna értéknövekedésének
egyik záloga az, hogy romák számára tiltott
városrész. Egyik esetbôl sem lett gettóügy,
de még csak különösebb botrány sem.
Vihart kavart viszont Tiszavasvári egyik általános
iskolájának gyakorlata, hogy a roma tanulókat társaiktól
elkülönítve ballagtatják. Bár az ügyben
már jogerôs bírói ítélet is elmarasztalta
az iskolát, az események régen túlhaladták
a kiinduló konfliktust. Ma már fel sem merül a gyerekek
közös ballagása, ugyanis az önkormányzat idôközben
a kérdéses iskola roma tanulóit külön épületbe
költöztette, még azon az áron is, hogy a „cigány
részleg” szûkössége miatt az oktatást csak
kétmûszakos rendszerben lehet lebonyolítani. Késôbb
a város, éppen a helyszûkére hivatkozva, tanterembôvítés
ürügyén sikeresen pályázott a minisztériumnál
az épület bôvítésére. Az önkormányzat
valójában egy kizárólag roma tanulókat
befogadó iskolát szándékozik létrehozni,
és oktatáspolitikája is jórészt településszerkezeti,
illetve várostervezési megfontolásokat követ.
A település egyik szélén élô romungró
családok gyerekei egy „multietnikus”, integrált és
meglepôen jó szellemû általános iskolába
járnak; míg a városháza a kisváros túloldalán
élô oláh cigány közösség elszigetelését
kívánja teljessé tenni a ballagási botrányáról
elhíresült iskola cigány részlegének leválasztásával.
A város elitje a központi iskolába járatja gyerekeit.
Tiszavasvári értékítéletét tükrözi
a finanszírozás is, az elit iskola bôkezû támogatását
a szegregált képzést folytató iskola tanulói
fizetik meg. Az ôket megilletô normatíva 10 százalékát
az önkormányzat lefaragja, míg az elit iskola költségeinek
60 százalékát normatíván felül
a város költségvetése állja. Tiszavasváriban
sem lett gettóügy, jóllehet a város szelektív,
de kíméletlen oktatási szegregációs
gyakorlata a romák térbeni és társadalmi elszigeteltségét
kívánja befagyasztani.
A városi önkormányzatokat a kilencvenes években
megkísértette a térbeni társadalomtervezés
lehetôsége. Kétbalkezes polgármesterek persze
könnyen elronthatják a dolgot, de az ügyesen politizáló
önkormányzatoknak ma már nem kell feltétlenül
botrányba torkolló gettóügyet kavarniuk ahhoz,
hogy a romákat a nekik szánt társadalmi státusnak
megfelelô területre, illetve intézményekbe számûzzék.
A „siker” feltétele a befolyásos társadalmi csoportok
megegyezése, illetve az, hogy a városvezetôk belássák,
többé már nincsenek biztos és feltétlen
érvényû társadalomalakító eszközeik.
Várostervezési, lakásgazdálkodási és
oktatáspolitikai lépések „megfelelôen finom”
összehangolásával, sôt, meglévô cigánytelepek
fejlesztésével is elérhetô a kívánt
cél. Az etnikai szegregáció ma sokkal inkább
spontán, mint intézményesített folyamat. Az
ingatlanpiac, a diverzifikálódó oktatási piac
úgyis megregulázza a társadalom peremcsoportjait,
különösen a romákat. A hazai gyakorlat baljóslatú
jellegzetessége, hogy az önkormányzatok nem fékezni
vagy szabályozni kívánják a szegregációt,
hanem rájátszanak a folyamatra.
Keleti kapu
Nyíregyháza önkormányzata is kiterítette
a város térképét az elmúlt évtized
kezdetén, és megkísérelte meghatározni
céljait. A városban két cigánytelep van. A
keleti városkapunál fekvô Orosi úti telep szemet
szúr az átutazóknak, a befektetôknek, és
a város vezetôi számára sem volt kétséges,
hogy a telep „nem jó helyen van”. A Vásárosnamény
felé vezetô keleti városkapu környéke az
egyik legdinamikusabban fejlôdô negyed, a területen több
nagyáruház épült, és egy külföldi
befektetô a cigánytelep szomszédságában
szeretné létrehozni Nyíregyháza új vásárközpontját.
A környék tényleges értéke nagyban függ
az Orosi úti cigánytelep jövôbeni sorsától.
Nehéz elképzelni, de a cigánytelep földszintes,
egyszobás, komfort nélküli lakásai tényleg
lakásoknak épültek a hetvenes években, a bérlôk
vizet is csak az utcai csapokból vehetnek. A kilencvenes években
egyre többen érveltek a telep lebontása mellett, de
arról senkinek nem volt elképzelése, hogy hová
lehetne költöztetni a nyomortelepen élô családokat.
A Guszevtelep ellenben félreesô helyen fekszik; vasúti
sínek, egy laktanya és egy ipari övezet zárja
el a város többi részétôl. Eredetileg huszárlaktanya
volt, és ötven éve álmaiban sem gondolta volna
senki, hogy egyszer majd itt lesz a város legnagyobb cigánytelepe.
A kétszintes épületekben tiszti lakások voltak,
míg a telepet két oldalról a hosszanti tengelyre merôleges
istállóépületek szegélyezték. A
lovasság szerepe gyorsan visszaszorult a Varsói Szerzôdésbe
integrálódott Magyar Néphadseregben, majd 1957-ben
– Magyarországnak ekkoriban gyakorlatilag nem volt hadserege – a
kormány a laktanyát a városi tanács kezelésébe
adta, hogy elhelyezhessék a településen élô
szovjet katonatiszteket, késôbb pedig a város hivatalnok-
és káderelitjét. Ez volt a város elsô
és sokáig egyetlen lakótelepe. Két fázisban
összesen 310 lakást alakítottak ki, ebbôl 229
szoba-konyhás, fürdôszobás lakást a volt
istállóépületekben. A kolónia vonzereje
csak addig tartott, amíg a hatvanas években elkezdôdött
az új lakótelepek építése a városban.
A Guszevtelep lakossága gyorsan kicserélôdött,
a tehetôsebb családok a város más részein
felhúzott lakótelepeken kaptak lakást, a kolónia
pedig egyre inkább a városba költözô romák
otthonává vált. A hetvenes évektôl kezdve
a város lakásügyi hatósága tudatosan a
lakáselosztás „büntetôtelepeként” kezelte
a Guszevtelepet. Jelenleg a telepen 66 többszobás és
229 egyszobás lakásban élnek majdnem kizárólag
roma családok. Egy tíz évvel ezelôtti felmérés
831 személyt regisztrált, a mai becslések szerint
a telepen jóval több mint ezer ember él.
A rendszerváltást követôen a város
vezetésének a Guszevteleppel kapcsolatban elôször
az ottani általános iskola sorsáról kellett
döntenie. Az önkormányzatnak meg kellett fontolnia, hogy
vajon mi a célszerûbb: bezárni az iskolát, és
a diákokat elhelyezni a környékbeli iskolákban,
vagy pedig fenntartani a telepi iskolát, nem törôdve
annak tetemes költségeivel. Intô jel volt, hogy néhány
évvel korábban a tanácsi vezetés már
megpróbálkozott azzal, hogy egyetlen osztály tanulóit
„szétterítse”, de a gyerekek befogadására kiszemelt
iskolák ellenállása miatt elálltak ettôl.
Az önkormányzat a telepi iskola fenntartása és
fejlesztése mellett döntött. Felújították
a laktanya robusztus fôépületét, bevezették
a gázfûtést, és miután az emeleti részben
felszámolták az ott lévô néhány
lakást, mindkét tagozatot a nagyépületben helyezték
el. Ma az iskolának 120 tanulója van, 99 százalékuk
roma. A csekély létszám, illetve az ódon épület
nagy belmagasságú osztálytermeinek tetemes fûtési
költségei miatt a guszevtelepi iskola a város legdrágább
általános iskolája.
A százezres nagyvárosban némiképpen fordított
az oktatásfinanszírozás logikája, mint a 14
ezer lakosú Tiszavasváriban. Nyíregyházán
a kisegítô iskolán kívül három olyan
normál tagozatú általános iskola mûködik,
ahol magas a roma tanulók aránya. A kisegítô
tagozatokat már korábban összevonták, önálló
iskolát szervezve a kisegítô tagozatba utalt gyerekek
számára. A város kisegítô iskolájába
járó tanulók 60 százaléka roma. Az Orosi
úti cigányteleprôl két környékbeli
iskolába járnak a gyerekek, a Guszevtelep iskolájának
pedig csak roma tanulói vannak. Az önkormányzat nem
sajnálja a pénzt a teljesen szegregált iskolától,
mert ezzel mentesíti a város többi iskoláját
a roma nebulóktól. 1999-ben a különbözô
jogcímeken kapott normatív állami támogatás
az iskola költségvetésének csak 35 százalékát
fedezte.
A guszevtelepi iskola tanulóinak több mint 90 százaléka
elvégzi a nyolcadik osztályt, de közülük csak
keveseknek sikerül megkapaszkodni középfokon. Az igazgatónô
és a pedagógusok is pontosan tudják, hogy a papíron
fényes eredmény mennyit ér a valóságban;
a nyolcadikosok továbbtanulási mutatói rosszabbak,
mint a roma tanulók országos átlaga. Az itt tanuló
diákok nyolcadikos korukig el vannak zárva nem cigány
kortársaiktól, nem szokhatnak hozzá ahhoz, hogy együtt
tanuljanak és versenyezzenek nem cigány nebulókkal.
A továbbtanulók, belecsöppenve egy többségi
osztályba, hirtelen elveszítik itteni csalóka biztonságérzetüket,
és sokan az elsô kudarcok vagy vélt sérelmek
hatására feladják. Az iskola roma tanulói egyöntetûen
úgy érzik, bélyeget sütöttek a homlokukra
azáltal, hogy cigány iskolába kell járniuk.
Az iskolaépület felújítása körvonalazta
a Guszevteleppel kapcsolatos késôbbi politikát, és
elôször fogalmazódott meg a telep fejlesztésének
összvárosi raisonja: hasznos a városnak, ha a romák
minél nagyobb hányada egy viszonylag elszigetelt telepen
él. Az önkormányzat ettôl kezdve futott a pénze
után; nem csupán a beleölt összeget nem akarta
veszni hagyni, de azt a reményt sem, hogy a kolónia egyszer
majd képes lesz befogadni a nyíregyházi romákat,
és „kezelni” gondjaikat.
Fityisz
Szabolcsban a megyei és a városi politikai elit kapcsolata
azt követôen is szoros maradt, hogy az 1990-es önkormányzati
törvény jócskán leértékelte a megyei
önkormányzatok jelentôségét. A Szabolcs-Szatmár-Bereg
Megyei Közgyûlés egykori elnökére, Zilahi
Józsefre máig keresztapaként emlékszik a hálás
utókor. Az MDF-es Zilahi már az elsô ciklusban koalíciót
kötött a szocialistákkal a megyeházán, fittyet
hányva a korabeli parlamenti felállásra. Az MSZP megerôsítendô
a helyi szövetséget, minden eshetôségre számolva,
létrehozta a maga „független” mutációs fiókszervezetét,
amely 1998-ban már nemcsak a megyei, de a városi közgyûlésben
is erôs frakciót alakíthatott. A fura politikai flörtnek
volt logikája, a helyi elit egyszerre akart profitálni a
régi szovjet nexusokból és az új ukrán
gazdasági kapcsolatokból, valamint számított
a nyugati mûködô tôke beáramlására
is. 1998-ban Zilahi utóda a megyei közgyûlés elnöki
székében a fideszes Helmeczy László lett, aki
folytatta a koalíciós együttmûködést
a szocialistákkal. A Fidesz budapesti központja azonban elvárta,
hogy a párt helyi szervezetei is igazodjanak a nagypolitikai koalíciókhoz,
és felszólította Helmeczyt, illetve a Fidesz megyei
szervezetét, hogy a megyei közgyûlésben szakítsák
meg együttmûködésüket a szocialistákkal.
A helyi fideszesek dacoltak a Lendvay utcával, mire a párt
kizárta soraiból, illetve parlamenti frakciójából
Helmeczyt Lászlót. Helmeczy azonban képes volt magával
vinni a helyi fideszes képviselôk többségét,
nem csupán a megyei, de a városi közgyûlésben
is. Szabolcsban a pártok a kormányzó centrum felé
húznak, erôsebben, mint máshol. Az ellenzékiség
nem kifizetôdô, mert a megye sajátos gazdasági
érdekei centrális hatalmi rendszert fejlesztettek ki, a politikai
váltógazdálkodásnak a jelenlegi viszonyok közt
nincs tétje. A Fidesz egy csapásra elveszítette a
megyét és a megyeszékhelyet, legalábbis az
önkormányzatokban. A következô választások
elôtt bizonyára új egyezség születik majd,
de az alkuban inkább a helyiek diktálhatják majd a
feltételeket.
Nyíregyháza belpolitikáját sem lehet csupán
a formális párttagozódás alapján megérteni.
A várost az elsô ciklusban, 1990 és 1994 között
liberális koalíció kormányozta. A közgyûlés
a fideszes Mádi Zoltánt választotta polgármesterré,
míg a szabaddemokrata Felbermann Endre alpolgármester lett.
A polgármester is két irányba tájékozódott.
Nyugati pénzintézetek és befektetôk itteni megtelepítésének
reményében elkezdôdött a belváros felújítása
és a városi infrastruktúra fejlesztése. A keleti
kapcsolat kedvéért ugyanakkor 100 millió forintot
költöttek a Tokaji úti „KGST”-piac felújítására,
amely az illegális és féllegális ukrajnai kereskedelem
legfontosabb börzéje. Négy év múlva a
népszerû Mádi nem indult, mivel fideszes színekben
akkor nem látott esélyt újraválasztására.
A választópolgárok az immár közvetlen
polgármester-választáson MSZP-s színekben újraválasztották
Nyíregyháza élére Csabai Zoltánnét,
a város utolsó tanácselnökét, aki 1998-ban
is megôrizte posztját. A kétirányú tájékozódás
folytatódott, lassan kezdte meghozni az eredményét;
folytatódtak a beruházások, és megkezdôdött
a látványos prosperitás. A költségvetésbôl
finanszírozott fejlesztô beruházások céltudatosan
araszoltak a városközponttól kifelé. A belváros
felújítását követte a városmagot
körülvevô kiskörút részleges kiépítése,
az infrastruktúrahálózat terjeszkedése pedig
elérte a külsô városrészeket és
nem utolsósorban a külsô befektetôk számára
felkínált területeket. A városnak legfeljebb
csak a közeli Debrecen lehetett volna riválisa a multikért
folytatott versenyben, de amíg a politikailag megosztott, erôforrásait
presztízs-beruházásokra fecsérlô Debrecen
sorra elpuskázta lehetôségeit, Nyíregyháza
ésszerû alkut kínált a tôkepénzes
jövevényeknek. Telekár- és adókedvezményekért
cserébe a beruházási terület környezetének,
valamint közlekedési csomópontjainak felújítását
kérte a befektetôktôl.
1998 után a nyíregyházi közgyûlésben
az MSZP koalíciót kötött saját „független”
fiókszervezetével és a hírmondónak maradt
két szabaddemokrata képviselôvel. A Helmeczy-affért
követôen a tíztagú Fidesz-frakcióból
heten távoztak, és ôk is megalakították
saját „független” frakciójukat, amely csendestársként
csatlakozott a várost irányító koalícióhoz.
A kormányzó többségnek változatlanul nincs
komoly ellenzéke a városi közgyûlésben.
A renegát fideszesek „független” frakciójának
vezetôje Tapolczai Zoltán, aki a szociális és
lakásbizottság tagjaként, illetve a családsegítô
központ helyettes vezetôjeként a Guszevtelep felújításának
legfôbb protagonistája.
Szakmatisztelet
A szocialista dominancia két területen hozott változást,
mindkettô érintette a Guszevtelep sorsát. Az önkormányzat
létrehozta az ingatlangazdálkodásért felelôs
vállalatot, a Piac- és Vagyonkezelô Kft.-t, és
feladatául szabta, hogy konszolidálja a város tulajdonában
maradt ingatlanszektor költségvetését, hajtsa
be a kintlevôségeket. Ekkorra már privatizálták
a korábbi lakásállomány háromnegyedét,
a megmaradt kétezer lakás negyede a két cigánytelepen
van. A képviselôk a lakáselosztás masinériáját
rábízták a „szakmára”, azaz a Piac- és
Vagyonkezelô Kft.-re. A közgyûlés szabad kezet
adott a vállalatnak abban, hogy mit tesz a rezsihátralékosokkal
és a hátralékuk miatt jogcímüket vesztett
bérlôkkel, illetve az önkényes lakásfoglalókkal.
Ugyancsak „szakmai”, tehát vállalati belügynek tekintette
a közgyûlés, hogy az általa kiválasztott
névjegyzékesek hol kapnak bérlakást.
A vállalat sikeresen konszolidálta a szektort, méghozzá
viszonylag körültekintô módon, családonként
különbözô módszereket alkalmazva. Az igazgatónô
lehetôség szerint kerülni akarta a durva eszközöket,
nem akart családokat kitenni az utcára. Az arra érdemesnek
tartott hátralékosokkal, akiknek bérleti jogviszonyát
a bíróság már megszüntette, a vállalat
lakáshasználati szerzôdést kötött,
esélyt adva a családoknak arra, hogy idôvel összeszedjék
magukat. A reménytelennek ítélt tartozók a
Guszevtelepen kaptak új lakást. Az önkényes lakásfoglalókat
kilakoltatták, a telepi önkényes beköltözôkkel
pedig lakáshasználati szerzôdést kötött
a vállalat. Az önkormányzat szegmentált bérlakás-elosztási
gyakorlatot folytat, a közgyûlés három különbözô
névjegyzéket készít. A vállalat belátásától
függ, hogy az úgynevezett krízisnévjegyzékre
került igénylôk a garzonházakban vagy pedig a
Guszevtelepen kapnak-e lakást.
Az összezsugorodott lakásállomány felett
diszponáló Piac- és Vagyonkezelô Kft. talán
az utolsó intézmény, amely jelentôsen átrajzolhatja
a város társadalmi térképét. A vállalat
vezetôi hamar felismerték a kolónia jelentôségét
és azt, hogy a Guszevtelep hosszú távú városszerkezeti
funkcióját elsôsorban a differenciált bérlakás-gazdálkodás
jelölheti ki.
A telep léte és az ottani bérlakások számának
esetleges növelése a város három elszegényedô,
panelházas lakónegyede számára is elônyös,
mert van hová kiszorítani azokat, akik nem tudják
állni az ottani számlákat. Ugyanakkor a Guszevtelep
fejlesztése a telepen belül is lehetôvé teszi
a többlépcsôs lakáselosztást, részben
szociális munkával kombinálva. A vállalatnak
máris fejtörést okoz, hogy vajon hová lehet elhelyezni
azokat, akik a Guszevteleprôl is kiszorulnak.
A közoktatás mindig is szívügye volt az MSZP-nek.
A szocialista kormányzás révén az oktatási lobbi kényelmes helyzetbe került, a város pedig kész volt jelentôs összeget áldozni az elit gimnáziumok felújítására, és befogadni minden olyan kísérletet, amely beleillett a város oktatási koncepciójába. A Guszevtelep általános iskolája is meghonosíthatta a Soros Alapítvány „Step by step” programját, jóllehet az alapítvány csak három évig állja a költségeket, azt követôen a fenntartónak kell pénzügyileg is befogadni a programot. A „Step by step” módszer itteni alkalmazásának nóvuma maga a környezet, az iskola merész vállalkozásba fogott, amikor megkísérelte „testreszabni” a nem kifejezetten slum-környezetre kitalált programot. Két olyan ismérve is van a programnak, amely ellentétes a hasonló iskolák napi rutinjával: a képzés egyénekre szabott oktatási, pedagógiai programokból épül fel, amelynek dinamikája alkalmazkodik az egyes tanulók képességeihez, készségeihez, személyiségéhez. Másrészt a kiscsoportos foglalkozásba igyekeznek bevonni a szülôket is.
Neokolonizáció
A kilencvenes évtized végén Nyíregyházán
az utolsó nagy beruházás, amelyhez társadalomalakító
víziók kötôdtek, a Guszevtelep rekonstrukciója
lett. Ritka egyetértés alakult ki a városban arról,
hogy érdemes pénzt áldozni a felújítására
és a lakásállomány bôvítésére.
A városfejlesztésben érdekelt csoportok mindenáron
meg akarnak szabadulni az Orosi úti cigányteleptôl.
Ennek ára azonban az, hogy a Guszevtelepet alkalmassá tegyék
az Orosi úton élô több száz ember befogadására.
Nincs olyan városrész, ahol hajlandóak lennének
eltûrni, hogy a város bérlakásokat adjon, építsen
vagy építési telkeket parcellázzon Orosi úti
roma családoknak. Nincs olyan képviselô, aki saját
választókörzetében megkockáztatná
azt, hogy ne feküdjön elébe a nagyszámú
roma család beköltözésének. Az oktatási
lobbi legfontosabb célja az, hogy teljessé tegye az oktatási
szegregációt a város általános iskoláiban.
Úgy érzik, hogy ennek árát az oktatási
büdzsé már megfizette, most már csak meg kell
tölteni (cigány) tanulókkal a kevéssé
kihasznált guszevtelepi iskolaépületet. Ennek elôfeltétele
azonban a két kolónia egyesítése. A Piac- és
Vagyonkezelô Kft. intézményi egzisztenciáját
alapozza a guszevtelepi fejlesztésre. Végezetül az eleddig
vérszegény szociális ágazat is új intézményeket,
új állásokat remélhet a megújult és
megnagyobbodott telepen.
A rekonstrukció egyszerre akarja komfortosabbá, élhetôbbé,
otthonosabbá tenni a Guszevtelepet, ugyanakkor végzetesen
elszigetelni a város roma lakosságát, teljessé
téve a térbeni és oktatási szegregációt.
A városháza a két célkitûzés között
nem lát ellentmondást, de a projekt megvalósítását
irányító, a telepen élô családokkal
napi kapcsolatot tartó vezetôk mégiscsak színlelésre
kényszerülnek, mivel nyíltan nem mondhatják meg
az érintetteknek, hogy a rekonstrukció végsô
célja a két cigánytelep egyesítése.
A két kolónia roma közössége ellenszenvvel
méregeti egymást, az összeköltözésrôl
pedig hallani sem akarnak. Az Orosi úti családok még
mindig abban reménykednek, hogy valaki majd csak beváltja
a szocialista korszak lakáspolitikájának ígéretét,
és kimozdítja ôket a teleprôl, de persze nem
a hírhedett Guszevtelepre. A nyílt és rejtett célok
kettôssége az önmagukban hasznos programokra is rányomja
bélyegét, és minden ôszinte jó szándékot
kétértelmûvé tesz.
A munkák megkezdésére 1998-ban nyílt lehetôség,
amikor a Közmunkatanács elôször írt ki olyan
közmunkapályázatot, amely a leromlott telepek fejlesztését
az ott élôk munkájának bevonásával
kívánta megvalósítani. A konstrukció
ésszerûnek tûnt, éppen ezért a szponzorokat
kissé meglepte, hogy a pályázatra mindössze három
város önkormányzata jelentkezett (ráadásul
az egyik közülük formahibás pályázattal).
A felkészült Nyíregyháza könnyedén
elnyerte a 25 millió forintos támogatást arra, hogy
100 embert féléves idôtartamra foglalkoztasson. A Közgyûlés
további 60 millió forintot szavazott meg a programra.
A rekonstrukciót irányító Piac- és
Vagyonkezelô Kft. egyik célja az volt, hogy a közmunkások
minél nagyobb hányadát vezessék vissza az elsôdleges
munkapiacra. A vállalat abban bízott, hogy a közmunkások
számára referenciát jelent majd a féléves
munkavégzés, és a telep rekonstrukciójában
részt vevô alvállalkozóknak módjukban
lesz másfajta munkára is kiválasztani azokat a közmunkásokat,
akikkel elégedettek voltak. Ez a várakozás azonban
nem teljesült. Fél év alatt összesen 199 közmunkás
dolgozott a Guszevtelepen hoszszabb-rövidebb ideig, közülük
mindössze hat ember akadt, akit a program befejezését
követôen alkalmazott valamelyik alvállalkozó.
A közmunkaprogram elsô fázisában kifestették
a kétszintes lakótömbök lépcsôházait,
lomtalanították a pincéket, az egykori istállóépületek
közötti szûk utcákban pedig járdát
építettek. Az egész telepen kicserélték
a vízvezetékeket, az egyszobás lakásokba vízmérô
órákat szereltek fel. A vízórák felszerelése
a telep régi problémáját kívánta
orvosolni: a vízvezetékek és a vízcsapok rossz
állapota vagy éppen hiánya miatt a bérlôk
horribilis összegû számlákat kaptak, mivel az
ivóvíz tekintélyes része elfolyt. A vízvezetékrendszer
és a csaptelepek felújítását követôen
a telep vízfogyasztása a korábbi mennyiség
20 százalékára csökkent.
Pályázati forrásokból rendezték
be a roma közösségi házat, és a program
keretében alkalmazzák a ház három fiatal, telepi
asszisztensét is. Az igazgatónô a Piac- és Vagyonkezelô
Kft. alkalmazottjaként fonák helyzetben van, bármennyire
is lojális munkáltatójához, az általa
gründolt programok azzal a külvilággal ismertetik meg
a telepen élôket, amelyre a közvélekedés
szerint vágyniuk sem szabad. A nyílt és kiváló
kapcsolatteremtô készséggel bíró igazgatónôt
a telepiek hamar elfogadták, és még melléfogásait
– például az általuk megalázónak érzett
gyógynövénygyûjtô tréninget – is
elnézték. A vállalat ugyanakkor kulcsszerepet szán
a háznak abban, hogy elsimítsa a betelepítés
várható konfliktusait.
A roma közösségi ház léte több
mint hasznos; valószínûleg a legfontosabb kapocs, ami
a Guszevtelepet összeköti a középiskolák,
a munkahelyek, a nyári táborok világával. A
tehetséggondozó, és készségfejlesztô
tréningek, a munkanélküli klubok, a mûvészeti
szakkörök, a különféle pályázatok
rombolják a telepet övezô jelképes falat, és
azt a meggyôzôdést erôsítik, hogy a külvilág
kínálta intézmények, programok és források
egy része igenis elérhetô az itteniek számára.
Még a McDonald’s étterem bumfordi és kissé
megalázó akciója is a külsô tájékozódást
erôsíti. Az olvasóklubot látogató telepi
gyerekek minden egyes könyv abszolválása után
jutalompontokat kapnak a gyorsétteremtôl; bizonyos számú
pont pedig ingyen menüre váltható.
Kolónia expressz
A telep teljes rekonstrukciója az elôzetes számítások
szerint mai árakon legkevesebb 800 millió forintba kerülne.
A városháza lát esélyt arra, hogy az összeg
zömét külföldi pályázatokon kalapozza
össze. A részletesen kidolgozott tervek szerint mindenekelôtt
egy hajléktalanellátó intézményt telepítenének
a Guszevre: „fapados” krízisszállót, átmeneti
szállót és a hajléktalanok gondozását
végzô szociális szolgálatot. A hajléktalanszálló
szerepe kettôs, befogadná a jövevények egy részét,
és a szállóra kerülnének azok is, akik
a telepi lakások költségeit sem tudják állni.
A következô fázisban befejeznék a telep csatornázását,
felújítanák a földszintes lakások tetôszerkezetét,
és a lakásokat bekapcsolnák a távfûtôhálózatba.
A kis lakásokat minimális hômérsékletre
fûtenék, mintegy szociális juttatásként,
a családoknak természetben folyósított lakásfenntartási
támogatás terhére. Ha a bérlô anyagilag
bírja, akkor saját költségére növelheti
lakásának hômérsékletét. Az összkomfortossá
tett nagy lakásokat a szokásos normál hômérsékletre
fûtenék.
A telepen többlépcsôs lakásgazdálkodási
rendszert szándékozik kiépíteni a Piac- és
Vagyonkezelô Kft., és ebben nélkülözhetetlennek
tartja a hajléktalanszállót, amely önmagában
is megpecsételi a kolónia sorsát. A vállalat
vezetôi úgy vélik, hogy a kicsiben megvalósítandó
lakáselosztás „differenciált eszközrendszerével”
és szociális esetmunkával majd „kezelni” lehet a betelepítések
szította konfliktusokat, mert a családok szükségleteik,
anyagi tehetségük, érdemeik és együttmûködési
készségük függvényében foglalhatják
el helyüket a hierarchiában. Ha máshol nem, akkor a
szállón.
A feljutás esélyétôl azonban senki nem lesz
megfosztva, az ehhez szükséges magatartáskódexet
a vállalat dolgozza ki.
A lakásállomány bôvítésére
két lehetôség kínálkozik. Az egyik elképzelés
szerint a Guszevtelepen vagy annak közvetlen közelében
a város építési telkeket alakít ki,
majd kiválasztja azokat a családokat, amelyek érdemesek
arra, hogy szociálpolitikai kedvezménnyel házakat
építhessenek. A családok elôzetesen kötelezik
magukat, hogy a pénzkezeléssel és a kivitelezéssel
a Piac- és Vagyonkezelô Kft.-t bízzák meg.
A másik koncepció arra számít, hogy a Honvédelmi
Minisztérium a haderôreform keretében rövidesen
túl akar adni a telep szomszédságában lévô
laktanyán, a város pedig könnyedén megszerezheti
majd a lepusztult ingatlanegyüttest.
A laktanya épületeit azután kormányzati pályázati
forrásokból bérlakásokká lehet átépíteni.
„Gettóból lakótelep” – hangzik a fejlesztési
tervek szlogenje. Nyíregyháza tehetséges politikusai
nem akarnak rosszat, és fôként nem akarják megismételni
az elmúlt évek oktalan gettóbotrányait. Végtére
is a romák összeköltöztetését a piac
kényszeríti ki, a városháza csak tudomásul
veszi, hogy a megdrágult rezsijû panellakásokban és
a kelendô keleti városrészbe ékelôdô
nyomortelepen élô cigány családok jelenléte
ideiglenes. A Guszevtelepet viszont tartósnak ítélik,
amelyet érdemes fejleszteni. A telep megújításánál
bábáskodók ôszintén hiszik, hogy a beruházás
révén a város méltányos rendezést
kínál a városban élô romáknak,
ráadásul nem csekély pénzt költ arra,
hogy elviselhetô körülményeket teremtsen számukra.
Ha a nyíregyházi cigányok elfogadják, hogy
számukra csak a megnagyobbítandó Guszevtelep határain
belül van hely; hogy gyerekeik csak cigányiskolába járhatnak;
ha belátják, hogy csak a városháza által
szervezett foglalkoztatási programok kínálnak számukra
idôszakos munkát; tehát ha lemondanak a telepen kívüli
világról, akkor cserébe a város félkomfortos
belvilágot teremt számukra.
Vajon szükségszerû-e, hogy az önmagukban hasznos
programok összességükben a nyíregyházi romák
katasztrofális elkülönítéséhez vezessenek?
A pályázatokban nehéz lenne tetten érni diszkriminatív
kormányzati szándékot, és kétséges,
hogy egy bármennyire is cizellált antidiszkriminációs
törvény paragrafusait alkalmazni lehetne a nyíregyházi
telepfelújításra. Polgárjogi terminusokban
aligha lehetne megfogalmazni a fejlesztés hátulütôit,
hiszen ki tagadná, hogy a közmunkaprogramok, a telep csatornázása
és a roma közösségi ház megnyitása
mögött tisztes szándék munkál. A nyíregyházi
teleprekonstrukció a protest mozgalmak utáni korszak modelltörténete.
A városban konszenzus van abban, hogy a belátható
jövôben mindenkinek érdeke a Guszevtelep felújítása
és bôvítése; a két cigánytelep
egyesítése. A beláthatatlan jövô fenyegetô
következményeivel nem képes kalkulálni a jelenkori
politikai ráció.
Az írás a Világbank A magyarországi romákat segítô projektek a rendszerváltás óta címû kutatása egyik esettanulmányának rövidített és szerkesztett változata. A vizsgálat eredményeit: tizenkét esettanulmányt, a projektek finanszírozásának és mûködésének tapasztalatait a nemzetközi szervezet – budapesti regionális irodája gondozásában – a közeljövôben kötetben adja közre.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu