A rendszerváltást követôen megindult különféle
pedagógiai programkísérletek hatékonyságát
és hatásosságát mind ez idáig csak elvétve
vizsgálták.1 Pedig ez még egy magánalapítványtól
is elvárható lenne, nemhogy az ezeket közvetve vagy
közvetlenül támogató államtól, illetve
a fenntartó önkormányzatoktól. Az efféle
vizsgálódás célja nem csupán az lehetne,
hogy eldöntse egy programról, jól mûködik-e
vagy sem, tehát támogatandó vagy megszüntetendô,
hanem hogy a kísérletek tapasztalatai visszaáramoljanak
a közoktatás rendszerébe.2 Hiszen csak annyiban érdemes
egy új oktatási metódust támogatni, amennyiben
az az egész iskolarendszert érintô relevanciával
bír. Egy olyan erôforrásokra építô
program, amelyek rendszerszerûen nem teremthetôk elô,
illetve csakis egy kísérlet számára elérhetôk,
érdektelen az iskolarendszer és az azt mûködtetô
társadalom számára.
Az iskolakísérletek vizsgálatánál
másik lényeges szempont, hogy különbséget
kell tenni az újító szellemi teljesítmény,
az extra finanszírozási lehetôségek, valamint
a befektetett munka eredménye között. Önmagában
becsülendô dolog, ha a tanár többet foglalkozik
a gyerekekkel, ugyanakkor, ha csupán errôl van szó,
azt nem lehet oktatási kísérletnek nevezni; másfelôl
a rendszer számára csak annyiban releváns, amennyiben
a többletmunka nem haladja meg azt a mértéket, amelyet
az intézményrendszer még rendszerszerûen támogatni
tud.
Könnyen belátható, hogy az anyagi eszközök
növelésével különösebb szellemi innováció
nélkül is hatékonyabban lehet egy iskolai programot
megvalósítani, amelynek sikere aztán annyira fölértékelheti
az iskola presztízsét, hogy az folyamatosan újabb
finanszírozási forrásokhoz jut.
A siker, a teljesítmény értelmezése alapvetô
kérdés az iskolai munkában. Az osztályzatok
(az intézmény belsô mérései) tudvalevôleg
még arról sem informálnak megfelelôen, hogy
a gyermekek mennyire ismerik a kötelezô iskolai tananyagot.
A kutatónak tehát föltétlenül tisztáznia
kell, hogy ha nem az iskola „mûszereit” használja, akkor mihez
mérje a kísérlet teljesítményét?
A minisztérium által elôírt általános
követelményrendszerhez, netán a környezô
iskolák teljesítményéhez? És egyáltalán,
valóban az-e az iskola teljesítményének mutatója,
hogy a gyerekek mekkora tananyagot sajátítottak le?
Kutatótársaimmal úgy gondoltuk: egy iskolakísérlet
teljesítménye csakis komplex módon értelmezhetô.
A valódi teljesítmény az a sajátos szocializációs
hatás, amely eredményeképpen a gyermek elsajátítja
azokat a kulturális mintákat, amelyek alkalmassá teszik
arra, hogy képességeinek megfelelô helyet találjon
magának a világban. Ugyanakkor az iskolának egy sajátos
társadalmi környezetben kell sikeresnek lennie. A társadalmi
hátrány leküzdése nem járhat együtt
a társadalmi háttér megtagadásával,
hiszen ennek számos negatív következménye lehet.
Amennyiben a társadalmi környezet nem fogadja el a kísérletet,
úgy az nem tekinthetô sikeresnek. Másfelôl, ha
az iskolakísérlet nem képes ellenállni a társadalmi
környezet nyomásának (azaz újratermeli a társadalmi
struktúrát), akkor ugyancsak sikertelenként értékelhetô.3
Ha azonban a fentieket elfogadjuk, akkor végképp feladjuk
a teljesítmény közvetlen mérésének
lehetôségét. Hiszen nehezen értelmezhetô,
mit jelent, hogy valaki megtalálja a helyét a világban,
és nehezen dönthetô el az is, hogy mi ennek az oka. Habár
az iskola egy rendkívül jelentôs intézmény,
természetesen csak egy az egész életutat befolyásoló
jelentôs faktorok közül. Ezzel együtt a vizsgálatok
során fölállítottunk egy mérôrendszert,
amely az iskolai tananyagból következô ismereteket tesztelte,
továbbá a különbözô általunk
fontosnak tartott képességekrôl adott képet.
Olyan képességekre voltunk kíváncsiak, amelyek
a társadalmi érdekérvényesítésnél
lényeges szerepet játszanak. A teljesítmény
értékelésekor azonban ezen mérések eredményei
a komplex vizsgálat csak egyik, és nem is a leglényegesebb
dimenziójaként szerepeltek. Fontosabbnak tûnt inkább,
hogy ne is a gyerekek teljesítményét, hanem a kísérletvezetôk,
tanárok munkáját, illetve az iskola mûködését
vizsgáljuk.
A kutatásra, amelynek során két, cigány
gyerekek oktatására irányuló kísérletet
néztünk meg három kollégámmal (Burka Viktóriával,
Hugli Bálinttal és Vég Katalinnal), a Magyarországi
Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért Közalapítvány
megbízásából 1996–1998-ban került sor.
A kutatás úttörô volt a tekintetben, hogy korábban
nem vizsgálták a különféle alapítványok
által támogatott roma oktatási projektek hatékonyságát,
illetve abban is, hogy a pedagógiai program vizsgálatát
falukutatással és a szociokulturális környezet
vizsgálatával kötötte össze.
Zsákbanfutás
Tiszabô egy kétezer lakosú, többségében
cigányok lakta község Jász-Nagykun-Szolnok megyében.
Jelenleg a cigányság aránya már 70 százalék
körül mozog. A falu a Tisza bal partján fekszik, Szolnoktól
mintegy negyven kilométerre. A szociológusok zsákutcás
településnek vagy célfalunak hívják az
olyan községeket, ahonnan nem visz tovább az út.
Tiszabô ilyen.
Habár a húsz-harminc évvel ezelôtti állapotokról
nem állnak rendelkezésre kutatások, az általunk
készített interjúkból kiderült, hogy a
betelepítés megbontotta a cigány–nem cigány
közösség struktúráját, és
megváltoztatta a két csoport egymáshoz való
viszonyát. A tiszabôi cigányság meglehetôsen
dezintegrált. Nincsenek karizmatikus vezetôi, népszerûtlenek,
akik polgármesteri hivatali vagy kisebbségi önkormányzati
pozícióba kerültek; a betörések nem kerülik
el a cigány családok otthonait sem; a tehetôsebb cigány
családok magas kamatra adnak csak kölcsönt, és
azt keményen be is hajtják.
A megyében itt az egyik legmagasabb az inaktívak aránya
az összlakossághoz képest: 33 százaléknak
kellett eltartania 67 százalékot. A cigány lakosságnál
az aktív keresô korúak közül mindössze
6,3 százaléknak volt állása 1991-ben, a többiek
rokkantnyugdíjon, munkanélküli segélyen, családi
pótlékon tengôdtek. A helyzet azóta sem változott.
Az 1989-es adatok szerint Tiszabôn összesen egy középiskolát
végzett cigány volt, és a 14–50 éves korosztálynak
csupán 50 százaléka végezte el a nyolc osztályt.
1990-ben három rendkívül energikus ember: a polgármester,
a Pestrôl érkezett szociális munkás és
az új, liberális gondolkodású iskolaigazgató
egy koncepciót dolgozott ki a falu revitalizációjára.
Az új gazdasági erôforrások megteremtésétôl
a szegénypolitikán át az iskolai képzés
fölfejlesztéséig egy átfogó társadalompolitikai
program keretében kezelték volna a kilátástalan
helyzetû falu problémáit.
A kezdeményezés saját belsô forrásokra
nem támaszkodhatott. Így az induláskor az agilis polgármester
a befolyásos szociális munkás segítségével
viszonylag jelentôs támogatást, illetve banki hitelt
szerzett, amelybôl aztán megkezdték a termelôegységek
kiépítését. Emellett szociális földprogramot
is beindítottak, amely kezdetben sikeresen mûködött.
Az 1994-et követô aszályos években azonban sokan
visszaadták a földet. Ez megakadályozható lett
volna némi önkormányzati támogatással,
ám ekkorra a helyhatóság már teljesen eladósodott,
a csôd szélére került, és egy 1993-as számvevôszéki
ellenôrzést követôen csak az alaptevékenységek
biztosítására maradt lehetôsége.
Eközben a szociálpolitikus által létrehozott
családsegítô központ is válságba
került. A szociális támogatási rendszer leginkább
a magyarok és cigányok közötti konfliktusok forrása
lett. A polgármester a támogatást kemény feltételekhez
kötötte: míg ô érdemesültségi
alapon, addig a szociálpolitikus rászorultsági alapon
támogatott; az egyik gazdálkodásra ösztönzött,
a másik pedig a sürgôsségi beavatkozást
szolgálta. A két politika kioltotta egymás hatását.
Amennyiben ugyanis az egyik intézmény az alapján osztogatja
a támogatást, hogy valaki tehetetlennek mutatja magát,
úgy annak éppen ellenkezô a szocializációs
hatása, mint a másik intézménynek, amelyik
éppen azt várja el a jelentkezôktôl, hogy aktívak
legyenek.
Az új iskolaigazgató által kezdeményezett
merész kísérlet is megtört a helyi tanárok
ellenállásán, az igazgató távozása
után pedig minden visszatért a régi kerékvágásba.
Így mire 1996-ban megkezdtük kutatásunkat, a kísérletnek
már csak nyomaival találkoztunk.
A revitalizáció bukása egyfelôl ékesen
bizonyítja, hogy megfelelô belsô – szellemi és
pénzügyi – erôforrások híján pozitív
irányú hirtelen társadalmi változásokat
képtelenség generálni; ezzel együtt, ha a program
kellô állami támogatást kap, minden bizonnyal
sokkal tovább juthatott volna. Ez az átfogó szemléletû
reformkezdeményezés szinte egyedülálló
volt a hátrányos helyzetû települések között;
ráadásul a falu egyre szaporodó problémáit
azóta sem sikerült megnyugtatóan kezelni.
Halmozottan
A régi katolikus iskola épületéhez a nyolcvanas
évek végén építettek hozzá egy
négytantermes épületszárnyat, a zsúfoltság
azonban ezzel sem szûnt meg, és az intézménynek
továbbra sincs normális méretû tornaterme. A
kilencvenes évek elején még hét képesítés
nélküli pedagógus tanított az iskolában,
illetve három állás annak ellenére sem volt
betöltve, hogy a túlórapénzek miatt jobb fizetéseket
adtak, mint a városi iskolákban. Tiszabônek és
az itteni gyerekeknek azonban olyan híre volt, hogy még a
több pénz sem vonzotta ide a pedagógusokat. A nagymérvû
fluktuáció eredményeképpen néhány
év alatt szinte teljesen lecserélôdött a tanári
kar.
A cigány gyerekek aránya jelenleg kb. 80 százalékos.
Évtizedeken keresztül és még 1996-ban is érvényesítették
az etnikai megkülönböztetés elvét a párhuzamos
osztályok csoportosításánál. Az A osztályba
jártak a „magyarok”, illetve késôbb – mivel megfogyatkozott
a nem cigány gyerekek száma – a „rendes” cigányok,
a B-be pedig a cigányok és elvétve egy-egy hátrányos
helyzetû nem cigány. Mióta megszûnôben
van a „cigánymentes” osztály, a „magyar” szülôk
szívesebben viszik gyermekeiket a szomszédos faluba, ahol
az oktatás is jóval magasabb színvonalú, mint
Tiszabôn.
A cigányság igen magas arányú alulképzettsége
és továbbtanulási esélytelensége arra
ösztönözte a nyolcvanas évek végén
a község és az iskola vezetését, hogy
változtassanak az oktatás módszerén. A polgármester
1989-ben fölkérte a szolnoki T. A.-t, hogy vállalja
el az igazgatói posztot, és dolgozzon ki egy reformprogramot
az iskolát érintô problémák megoldására.
A polgármester viszonylag jó fizetést és szellemi
függetlenséget biztosított T. A.-nak, bízva abban,
hogy újjászervezi az iskolai oktatást.
Az igazgatóváltás éppen az alternatív
pedagógiák fölvirágzásának idôszakára
esett. Az új módszerekben, mint megváltó eszközökben
bíztak a hagyományos oktatásból kiábrándult
pedagógusok. Minden, ami más volt, az értéknek
tûnt, függetlenül attól, hogy mennyiben volt átgondolt
és adaptálható koncepció.
T. A. szabad légkört teremtett, és számos
módszerrel (Waldorf, Freinet, drámapedagógia stb.)
ismertette meg kollégáit, akik közül azonban (feleségével
együtt) csupán négyen-öten voltak valóban
fogékonyak ezekre. 1991–92-ben egyszerre négy osztályt
állítottak át alternatív módszerek szerinti
oktatásra. Mellettük kisebb-nagyobb mértékben
mások is átvettek bizonyos reformelemeket, egységes
program azonban nem valósult meg. T. A bízott abban: az idô
majd kiérleli a megfelelô programot.
A reform hamar megtorpant. A tanári kar többsége
nem kívánt változtatni a hagyományos metóduson,
és azoknak a hite is megrendült, akik eleinte a kezdeményezés
mellett álltak. A kísérlet beindulta után egy
évvel távozott az iskolából két alternatív
osztály vezetôje, és a harmadik is felhagyott az alternatív
pedagógiai módszerekkel. T. A. változtatott a koncepción.
Mindenki szabadon választhatott az alternatív és a
hagyományos oktatás között. Ez visszás helyzetet
eredményezett. A különféle értékek
és normák keresztezték és kioltották
egymást. Ezt belátva 1994 tavaszán, a kísérlet
harmadik évében T. A. és felesége is távozott
az iskolából.
A kísérlet részben az átgondolatlan koncepció,
részben a tanárok ellenállása, illetve a hagyományostól
eltérô oktatás terén mutatkozó alkalmatlansága
miatt bukott meg. A nevelôk többsége számára
az új módszerek idegenek maradtak. Ráadásul
nem kaptak kellô segítséget, útmutatást,
amely figyelembe vette volna képességeiket is. Az új
módszer rendszerré válásához tehát
nem volt meg sem a személyi, sem a szellemi feltétel. T.
A. nem a helyi viszonyokra dolgozott ki egy alternatív koncepciót,
hanem saját (ellentmondásos) tanítói elképzeléseit
kívánta az iskolára tukmálni.
A bukás jól példázza a társadalmi
környezet determináló hatását az iskolára.
Egy ilyen lerobbant faluban nem volt esély arra, hogy hosszabb ideig
együtt maradjon jelentôs számú kvalitásos
pedagógus.4 Egy életképes kísérlethez
ennél eleve több kell. A kísérletezés,
egy új program megalkotása és meghonosítása
jóval nagyobb energiákat igényel, mint valamilyen
hagyomány folytatása. A siker persze kárpótolhatja
a pedagógust, de Tiszabôn ez többnyire elmaradt. A program
nem a pedagógusok és nem is a szülôk kezdeményezésére
jött létre. Továbbá a szakma elismerését
is nagyon nehéz kivívni egy eldugott falu rendkívül
rossz helyzetû iskolájából. (Nem véletlen,
hogy az alternatív pedagógiai szakmán belül is
az elitiskolák vezetôi befolyásosabbak, mint a hátrányos
helyzetûek segítését célzó intézményeké.)
A változtatásra az elhivatottságon kívül
egy idô után szinte semmi nem motiválta a pedagógusokat.
A maradék elve
T. A. távozása után I. I. maradt az alternativitás
egyetlen képviselôje. A maradék kísérleti
osztály egy évig a tûrt kategóriába került.
Egy újabb igazgatóváltás után pedig,
épp amikor az osztály az utolsó általános
iskolai évet végezte, a kísérlet egész
léte megkérdôjelezôdött. I. I. szembekerült
az addig ôt támogató polgármesterrel és
az iskola frissen kinevezett igazgatójával. Az utolsó
év a kísérlet megmaradásáért
folyó állandó küzdelemmel telt el. Annak ellenére,
hogy I. I. munkájának számos konkrét eredménye
született, még a szülôk, sôt a korábbi
szakmai és anyagi támogatók körében sem
kapta meg azt az egyértelmû elismerést, amelyre hivatkozva
eredményesebben küzdhetett volna a kísérlet folytatásáért.5
I. I. óriási energiákkal bíró, rendkívül
nyílt és nyitott, nonkonformista tanár, számtalan
ellentmondással, ugyanakkor alapvetôen toleráns, érzékeny
tanári mentalitással. Szolnokon korábban képtelen
volt beilleszkedni a hagyományos iskola rendjébe. A kísérlet
második évében megkapott egy negyedikes, kizárólag
cigány gyerekekbôl álló B osztályt, akik
közül többen túlkorosak voltak, és más
harmadikos korukra kezelhetetlennek minôsültek. Nem volt egy
tanár sem, aki hosszabb ideig hajlandó lett volna foglalkozni
velük. Iskolai tudásuk olyan minimális volt, hogy I.
I.-nek szinte a nulláról kellett kezdenie oktatásukat.
I. I. lényegében egyedül vitte végig a kísérletet,
úgy hogy az utolsó évben már kifejezetten ellenséges
környezetben kellett helytállnia. Számos hibát
követett el mind a pedagógia, mind az oktatás területén.
Ezek ellenére személyisége és általános
tanári attitûdje óriási, minden bizonnyal pozitív
hatást gyakorolt a gyermekekre. Számos olyan módszertani
eszközt alkalmazott, amelyek rendkívül eredményesek
voltak. A cigány kultúra beépítése a
tanrendbe, tanítványai cigány identitásának
pozitív megerôsítése már rövid távon
is érzékelhetô változásokat hozott. A
kísérlet bukása ugyanakkor elkerülhetetlen volt.
I. I. egyfelôl olyan normákat érvényesített,
amelyek sok tekintetben szemben álltak a környezet elvárásaival,
másfelôl olyan lehetôségeket biztosított
a gyerekek számára, amelyek a többi gyerek és
tanár szemében kiváltságnak tûntek. Sokan
értékelték úgy a kísérletet,
hogy a gyerekek az iskolában nem tanulnak, csak szórakoznak,
ugyanakkor többletjuttatásokban részesülnek. Még
az osztályba járó gyermekek szülei is nehezen
tudták földolgozni, hogy míg egyik gyereküket minden
évben többször elviszik kirándulni, és ôt
külön segíti az iskola, addig a testvére ebbôl
kimarad.
I. I. egy kivételesen tehetséges tanár, aki amennyiben
egy alkotó és segítô környezetben dolgozik,
óriási eredményt érhetett volna el a gyerekekkel.
Megfelelô koncepcióba illeszkedve, szaktanároknak átadva
számos olyan feladatot, amely természetszerûleg meghaladta
felkészültségét, metodikai hibái részben
elkerülhetôk lettek volna. Mindazonáltal a gyermekek
boldogan, alapvetôen pozitívan megélve járták
ki a nyolc osztályt. Ennek óriási jelentôsége
van az iskolával kapcsolatos késôbbi szülôi
attitûdre, de általában is a tanulással kapcsolatos
beállítódásra.
Tény azonban, hogy iskolás tudásuk rendkívül
alacsony maradt. Ez volt a polgármester és az iskolaigazgató
döntô érve a kísérlet beszüntetésére.
Egy összehasonlító felmérést végezve
azonban az is kiderült, hogy lényegében nincs különbség
a más osztályba járó, de hasonló társadalmi
helyzetû tiszabôi gyermekek és I. I. tanítványainak
tudása között. E tekintetben tehát csak azt a következtetést
lehet levonni, hogy I. I. nem ért el haladást, de azt semmiképp
sem, hogy a módszer akadályozta volna a gyerekeket a tananyag
elsajátításában.
A gyermekek kreativitását viszont a kísérlet
kivételesen eredményesen fejlesztette: a zene, a tánc,
a kézmûvesség, a fogalmazás terén kiemelkedô
alkotások születtek. Mindenekelôtt azonban a gyerekek
identitására volt legnagyobb hatással.
Misszió
Az iskolakísérlet egyik alapvetô célkitûzése
volt a gyerekek cigány identitásának megerôsítése.
Ugyanakkor a tanár nem a helyi viszonyokra értelmezte a cigány
fogalom jelentését, föltételezett ugyanis egy
általános (autentikus) cigány kultúrát,
és az oláh cigány csoportok kultúrájával
azonosította azt. Az oláh cigány népdalok tanítását
missziónak tekintette, amelynek keretében a gyerekek fölfedezik
a gyökereiket, cigányságukat, részévé
válnak egy nagy etnikai közösségnek, ez pedig hozzásegíti
ôket, hogy cigányságukat pozitívan éljék
meg. Ez mindenképpen a cigány identitás helyi viszonyok
közötti újraértelmezését jelentette.
A cigánysághoz tartozás Tiszabôn megjelölhetôen
vonatkozott bizonyos személyekre, akiket családjuk története
egy bizonyos csoporthoz kötött. Eközben ez egy olyan falubéli
csoportot választott el egy másiktól, amely attól
jelentôsen eltérô múlttal rendelkezett. Másfelôl
vonatkozott egy bizonyos életmódra és bizonyos, a
másik csoport által elutasított sajátos értékekre.
Tehát az életvitelbeli különbség nagyon
is konkrét értelmet kapott. A külsô megfigyelô
által egyáltalán nem tapasztalt különbségeket
a két közösség nagyon is érzékelte,
és társadalmi kontextusukban értelmezte. A jól
megfogható normarendszerbeli eltérések ugyanakkor
lehetôséget adtak arra, hogy a két csoport tagjai megváltoztassák
csoporthovatartozásukat, illetve falubeli státusukat. Számos
„lecsúszott magyar” és „fölemelkedett cigány”
származású embert ismertünk meg, mindkét
helyzetnek jól fölismerhetô jele volt a vegyes házasság,
amely kétségessé tette a származás szerepét,
és lehetôvé tette, hogy egyéb kategóriák
határozzák meg az egyén csoporthovatartozását.
A „paraszt” elnevezés, amit a cigányok használtak
a falusi nem cigányok megkülönböztetésére,
arra utal, hogy a cigány–paraszt elkülönülés,
a sajátos helyi különbözôség és
ellentét (legalábbis a cigányok részérôl)
a helyi kontextusra korlátozódott.6 Ehhez képest az
a cigánykép, amelyet a városi szociálpolitikus
és tanár közvetített, lényegesen különbözött.
Ezek szerint a cigányság a magyaroktól eltérô
nemzeti kisebbség, amelynek össztársadalmi szinten vannak
ellentétei a társadalom többi részével.
I. I. úgy vélte, hogy a cigány nemzeti identitás
megteremtése a cigányság érdekérvényesítésének
egyik eszköze lehet. A „büszke cigány” képe persze
problematikus, hiszen amennyiben a modern társadalomban való
érvényesülést szolgálja, úgy el
kell távolítani azoktól az élô kultúráktól,
amelyeket a cigány közösségek hordoznak. Másrészrôl
meglehetôsen titáni vállalkozás egy közös
cigányképet megteremteni.
I. I. cigány kultúraként egy idegen (sôt
egy rivális) kultúrát tanított a gyermekeknek,
így nem tudatosan bár, de sugallva, hogy saját kultúrájuk
nem olyan értékes, illetve, hogy fölmenôik egykoron
elhagyták az igazi kultúrájukat, amelyet most majd
nekik újra kell tanulniuk. Oláh cigány zenét
tanított a gyerekeknek annak ellenére, hogy a faluban még
a legutóbbi idôkig is számos zenész cigány
élt, akik a cigány mûzene mesterei voltak. Ez a stílus
azonban a tanár szemében nem minôsült autentikusnak,
mivel a nótázás nem a cigány, hanem leginkább
a magyar „népi” kultúrában gyökeredzett.
I. I. törekvésének, hogy tanítványaiban
pozitív cigány identitástudat alakuljon ki, hamar
meglett az eredménye.
A gyerekek által írt szabad szövegekbôl kitûnik
a bennük kialakuló új szolidaritás és
identitás: a közös cigány történelem
elfogadása, a nemzeten belüli különbségek
elfedése, az axiómaként fölállított
pozitív önértékelés és a közös
ellenségkép.7 Ennek ellenére a gyerekek számára
még mindez új maradt, és ellentétben állt
az otthon tapasztaltakkal. Mikor megkérdeztem egyiküket, hogy
mit gondol arról, hogy a cigányok Indiából
jöttek, bizonytalanul azt válaszolta: „Anyukám azt mondta,
hogy ôk a teleprôl jöttek.” A válasz elsô
olvasatra talán mulatságosnak tûnik, de ha jól
belegondolunk, a múlt értelmezésének nagyon
pontos megfogalmazása.8
Az identitás változása természetszerûleg
befolyásolta a gyerekek viselkedését is. Az elsô
kirándulások alkalmával, de részben még
a késôbbiekben is, fölszabadultan, félelmek nélkül,
esetenként még cigány dalokat is énekelve járták
Budapest utcáit. Ez a viselkedés annak tulajdonítható,
hogy a diszkrimináció lakóhelyükhöz kötôdött,
vagyis az idegen környezetben nem tudatosult bennük mások
velük szembeni elôítélete. Továbbá
otthonukban számtalan korláttal és nehézséggel
kellett szembenézniük, ezeket odahagyva, és persze a
tanár megengedô felügyelete mellett, fölszabadultak.
A „roma büszkeség” másik oldala mutatkozott meg
akkor, mikor egy országos, Budapesten zajló versenyen az
osztály zenei együttese nem jutott tovább a következô
fordulóba. Fölindultságukban a fiúk a zsûri
cigányellenességét okolták. Akkor tapasztaltam
náluk elôször a nemzeti identitástudat szélsôséges
megnyilvánulását. Ez a reakció már jellegzetesen
a nemzeti öntudatról árulkodott: egy ideológiailag
konstruált ellenségkép és konfliktus szerint
értelmezték a konkrét szituációt. Azaz
a gyerekek nagyon gyorsan azonosultak a nemzeti ideológia elemeivel.
E tekintetben a kísérletnek óriási hatása
volt. Nyilvánvaló, hogy a roma nemzeti ideológia pozitív
önértékelést adott számukra, mivel nem
kapcsolódtak hozzá azok a sztereotípiák, amelyekkel
nap mint nap kellett szembesülniük. Olyan cigányokkal
azonosulhattak, akiket a többségi társadalom is megbecsül.9
Csoportkategorizáló funkciója sokkal hatékonyabb
volt, mint az általuk addig használt kulturális elemeké.
Az elkülönülés hangsúlyozása pedig
fontos szerepet kapott abban az értelemben, hogy egy pozitív
képpel párosítva másságuk funkcionálissá
vált. Sajátos értékeket birtokoltak, melyeket
hitelesen csakis ôk képviselhettek. Az elkülönülés
így már nem a kivetettség tudatával párosult,
hanem a kiválasztottságéval, amely az európai
nemzeti ideológiák jellemzôje.10
A tanár „missziójának” hatékonysága
magyarázható a tanár nagyfokú toleranciájával
is. Olyannyira elfogadta és egyenrangúként kezelte
a cigány lakosokat, hogy sokan közülük cigánynak
gondolták. Nemegyszer olyan szófordulatokat és tájszólást
használt, amivel „cigányságát” még külön
is kihangsúlyozta. Részben ennek a hozzáállásnak
tulajdonítható, hogy a gyerekek már maguk gyûjtötték
az oláh cigány dalokat, tanulták a táncokat,
sôt az oláh cigány nyelvet is. A tanár személyisége
hitelessé tette a kulturális vonatkozásait tekintve
ellentmondásos missziót. A népzenéléssel
elért siker az egyéb területen megélt sikertelenséggel,
diszkriminációval szemben kárpótolta a gyerekeket,
és stabil önbecsülést biztosított nekik.
Másrészt késôbb a közönyös
vagy ellenséges külvilág szembesítette ôket
sikereik viszonylagosságával, és ez súlyos
traumát okozott nekik. Ez természetesen nem von le semmit
annak az élménynek az értékébôl,
amelyben a gyerekek részesültek. Másfelôl, és
ezt hangsúlyozom, ha az önbecsülés csupán
a pozitív csoportidentitásra alapozódik, úgy
az csak idôleges kompenzáció, amely hosszú távon
nem ellensúlyozza a sikertelenségeket. Sôt, ha kizárólag
a kulturális másság az önbizalom alapja, úgy
az megnehezíti az adaptációt a környezethez,
illetve a társadalmi integrációt.
I. I. gyerekekhez való viszonyát általános
tisztelet, elfogadás és megbecsülés jellemezte.
Egymaga azonban nem volt képes kompenzálni egy egész
tanári kar negatív attitûdjét és mindazt
a hátrányt, amelyek tanítványait érték.
A gyerekek nyolcadik végére teljesen összezavarodtak
az ôket körülvevô különféle, gyakran
ellentétes értékektôl. Erôs cigány
öntudat alakult ki bennük. A nem cigány környezet
számára azonban ez nem jelentett értéket, mint
ahogy nem értékelték különösebben azokat
a cigány identitáshoz kötôdô teljesítményeiket
sem, amelyek önbecsülésük alapját jelentették.
Ráadásul maguk is szembesültek vele a felvételiknél:
az iskolai tudásuk nem elegendô ahhoz, hogy máshol
folytassák tanulmányaikat, ez pedig bizonytalanná
tette jövôképüket. Ugyanakkor egyre erôteljesebb
nyomás nehezedett rájuk a családi környezet felôl,
amely a hagyományos életstratégiák és
életmód felé taszította ôket.
I. I.-nek végül sikerült az egész osztályt
a Szolnokon induló Roma Esély Szakiskolába beíratni,
ahol – mivel akkor már maga is ott tanított – szerény
mértékben lehetôsége nyílott a program
folytatására. A gyerekek közül azonban többen
el sem kezdték az iskolát, illetve gyorsan lemorzsolódtak.
Bokorfalvak a periférián
Nyírtelek 7000 lakosú nagyközség Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyében. Nyíregyházától tíz
kilométerre fekszik, és a megyeszékhely elôfalujának
tekinthetô. A belsôfalu körül tizennégy bokortelepülés,
illetve tanya található, ahol a lakosság egyharmada
lakik, némelyikben csak egy-két család, másutt
több százan is. Ezek a kis települések nem vagy
csak minimálisan rendelkeznek önálló intézményekkel,
ugyanakkor sajátos múlttal, társadalmi, kulturális
jellemzôkkel bírnak.
A nagyközség belsô körzetét két
település, Királytelek és Dózsaszôlô
alkotja. Habár a két település ma már
teljesen összenôtt, még mindig rivalizál egymással.
A királytelki részen található az önkormányzat
épülete, a rendôrség, az orvosi rendelô,
azaz a fôbb községi intézmények. Ugyanakkor
Dózsaszôlôn laknak a módosabbak. Itt épült
föl az az új lakónegyed, ahová az utóbbi
idôkben nyíregyházi értelmiségiek, jómódú
polgárok költöztek ki.
Az ötvenes, hetvenes évek nagyberuházásainak
köszönhetôen Nyírtelek gyors fejlôdésnek
indult. Szinte az összes nagyobb kültelepülésen létesült
valamilyen üzem. A lakosok nagy része a mezôgazdaságban
dolgozott – beleértve a munkaképes cigány lakosság
jelentôs részét is.
Az önkormányzati idôszakban számos kommunális
beruházás történt: elkészült Dózsaszôlô
egy részének csatornázása, 1996-ban bevezették
a telefont, fölújították az egyik óvodát
és mindkét iskolát, utakat aszfaltoztak. Azonban a
külterületeket a fejlesztés csak kismértékben
érintette. Fejlettségük a környezô leszakadó
településekkel maradt azonos szinten.
A rendszerváltást követôen több üzemet
teljesen bezártak, néhányat pedig az új tulajdonos
épített le. A belterületen lakók nagy része
jól kvalifikált, így a számukra könnyebb
volt az újbóli elhelyezkedés. A recesszió különösen
a külterületeken élôket érintette hátrányosan.
Körükben alacsonyabb volt az iskolázottság, és
a várossal való kapcsolattartás is nehézkesebb
volt a rossz közlekedés miatt.
Jelenleg a falu népességének 45 százaléka,
a munkaképes korú lakosság (3940 fô) 78 százaléka
aktív keresô, ami tehát 22 százalékos
munkanélküliséget jelent, az állás nélküliek
többnyire a külterületeken élnek. A munkanélküliek
18 százaléka (150 fô) 1997-ben ellátatlan volt.
Mint a fenti adatokból kiderült, a megtorpanás ellenére
az önkormányzat itt összehasonlíthatatlanul jobb
helyzetben van, mint Tiszabôn. Nyíregyháza közelsége
és a beruházások lehetôvé teszik, hogy
a gazdasági recessziót viszonylag könnyen vészelje
át. A lakosság létszáma, leginkább a
dózsaszôlôi elit lakótelep létrejöttének
köszönhetôen, nôtt. A kültelki részeket
ezzel szemben igencsak megviselte a rendszerváltást követô
idôszak. A bokortelepek hanyatlanak, hasonló tüneteket
mutatva, mint Tiszabô. Nagyarányú a munkanélküliség,
a közlekedés rossz, az életszínvonal alacsony,
a többség lerobbant házakban él, és magas
a bûnözési ráta.11
A települések hanyatlása hovatartozásától
függetlenül hasonlóan sújt mindenkit, többségit
és cigányt egyaránt. Ugyanakkor a cigányság
szinte kizárólag ezeken a településeken él,
és a számos hátrány mellett meg kell küzdeniük
a többszörös diszkriminációval is.12 Így
esélyük a mobilizációra jóval kisebb,
mint a hasonló szociális gondokkal küszködô
nem cigány szomszédjaiknak. Már a leépítések
elsô hullámában utcára kerültek, így
ma többségük családi pótlékból,
az idôsebbek nyugdíjából, alkalmi munkából
és némi háztájiból él.
A cigányok a lakossághoz képest elenyészô
arányban élnek itt (a falu lakóinak 4 százaléka),
többségük két kistelepülésen, Görögszálláson
és Belegrádon.
A 363 fôs Belegrádon egyelôre kisebbségben
él egy néhány családból álló
közösség a település szélén,
a 313 fôs Görögszállást viszont már
többségében cigányok lakják. Habár
az elkülönülés itt is látható, a település
szélérôl már többen beljebb költöztek.
A magyarul beszélô helyi cigányság a hetvenes
években meginduló betelepülésének történetében
jól látható, ahogy a legkülsôbb területekrôl
fokozatosan beljebb települnek, szinkronban azzal, ahogy a nem cigány
lakosság fokozatosan föladja pozícióit a hanyatlásnak
induló településeken.13
A cigányság tehát elôször azon a településen,
Görögszálláson került többségbe,
amelyik az összes közül minden tekintetben a legrosszabb
helyzetben volt. A legtávolabb, 14 km-re esett a központi résztôl,
a legrosszabb volt a közlekedése, csak minimális infrastruktúrával
rendelkezett, és a nem túl fejlett helyi intézményrendszerét
is leépítették.
A bokorfalvak nem rendelkeznek olyan érdekérvényesítô
eszközökkel, amelyekkel a támogatásokért
Nyírtelken folyó versenybe esetleg beszállhatnának.
Önálló önkormányzati intézményrendszert
nem lennének képesek mûködtetni. A jelenlegi képviselôtestület
a falu közép- és elitrétegébôl származik,
és mivel a kislistás választási rendszer nem
területi alapon szervezôdik, egy kivételével mindannyian
a belsô terület lakosai. Hiába a tény, hogy Nyírtelek
lakóinak 32 százaléka ma is a külterületeken
él, a bokorfalvak lakóinak integrációja mégis
lekerült a napirendrôl.
Az érdekképviselet hiánya különösen
áll a cigányságra.
A településnek 1998-ig nem volt cigány kisebbségi
önkormányzata vagy cigány származású
települési önkormányzati képviselôje.
A nyírtelki cigányság a sajátos településszerkezetbôl
adódóan különbözô szociális helyzetû
és sajátos csoporttudattal rendelkezô kicsiny csoportokra
bomlik (annak ellenére, hogy rokoni szálak fûzik ôket
egymáshoz), melyek együttmûködését
konfliktusok nehezítik. Ugyanakkor ezek a csoportok sokkal strukturáltabb
képet mutatnak, mint a szétesô tiszabôi cigány
közösség; mindenhol világosan lehet látni
azokat a személyeket, akik vezetô szerepet játszanak
a csoportban.
Hasznos elkülönítés?
A nyírtelki egyes számú iskola a községet
keresztülszelô fôút egyik oldalán elhelyezkedô
Királytelken, a kettes számú a fôút másik
oldalán elhelyezkedô Dózsaszôlôn található.
A kísérlet megkezdéséig a két iskola
nem mutatott különösebb módszertani vagy oktatásszervezési
eltérést egymástól, mindkettô a hagyományos
állami iskolák útját járta.
A rendszerváltást megelôzôen a hátrányos
helyzetû körzeteket úgy alakították ki,
hogy nagyjából azonos számú gyereken osztozzanak.
Minden valószínûség szerint különösebb
változás sokáig nem történt volna, ha
a politikai változások meg nem bolygatják az állóvizet.
Ekkor hirtelen egy egész problémahalmaz zúdult az
iskolákra. A munkanélküliség, az anyagi létbizonytalanság,
a megváltozott munkahelyi és életviteli normák
megviselték a családokat mind anyagilag, mind mentálisan.
Az iskoláknak szembe kellett nézniük például
azzal, hogy financiális elvárásaiknak egyre nagyobb
számú szülô nem tud eleget tenni, és a
bizonytalan családi háttér miatt a gyermekek rosszul
teljesítenek. Ugyanakkor az iskolák ideológiai vákuumba
kerültek, és olyan új elvárásoknak kellett
megfelelniük, melyeknek egy ideig nem tudtak eleget tenni.
A királytelki (1. sz.) iskola mindemellett sajátos helyzetbe
került. A körzethatárok módosítása
után a cigány közösségek kizárólag
hozzájuk tartoztak, és éppen ebben az idôben
vált iskoláskorúvá az elsô nagyobb számú
cigány gyermekcsoport.
Az egyes számú általános iskola 1982-ben
épült korszerû, de már kissé megkopott
épület, amely Királytelek fôutcája mentén
helyezkedik el a templom és a polgármesteri hivatal szomszédságában.
Infrastrukturálisan kifejezetten jól áll. (Különösen
mióta extra támogatásban részesül.) A
360 tanuló 50 százaléka külterületrôl
jár be. A cigánytanulók aránya jelenleg 15
százalék (50–55 fô). Az intézmény hagyományos
nyolcosztályos iskolatípus.
Az iskola számára a megnövekedett számú
cigány gyerek elsôsorban hátrányos helyzetû
gyermekek „tömegét” és etnikai feszültséget
jelentett – gyermek–gyermek, szülô–szülô és
tanár–szülô viszonylatban. Az új problémákkal
éppen akkor kellett szembenéznie az iskolának, mikor
egyébként is válságos helyzetben volt. Ilyen
körülmények között lett az iskola vezetôje
K. M.
Az agilis igazgatónô hatalmas energiával vetette
bele magát a munkába. Fiatal nô lévén
kezdettôl fogva meg kellett küzdenie a falu és a tanárok
kétkedésével. Mindemellett a helyi normáktól
eltérô nyitottabb gondolkodás- és életmódja
szintén megütközést keltett. Szokatlan volt, és
a másik iskola irigykedését vívta ki az a mód,
ahogy iskoláját menedzselte. A pályázati rendszerben,
amely a másik iskola köztiszteletben álló, nyugdíj
felé haladó igazgatója számára idegennek
és gyanúsnak tûnt, eredményesen képviselte
intézménye érdekeit, az általa kidolgoztatott
iskolakoncepcióval viszonylag sikeresen tudott támogatásokat
szerezni. Ugyanakkor amellett, hogy sikerült konszolidálnia
az iskola helyzetét, a cigány gyerekek helyzete ügyében
sokáig nem sok történt.
Korábban, míg a cigány gyermekek száma
elenyészô volt, a magyar gyermekek közé jártak,
és túlkorosan végezték el a nyolc osztályt
vagy lemorzsolódtak. A legtöbb esetben az iskolába már
nem is jártak, csak mint „magántanuló” vizsgáztak
le.
Amikor K. M. az igazgatói széket elfoglalta, már
szinte minden cigány szülô munkanélküli volt.
A családok rendkívül rossz, egy részük egészen
embertelen körülmények között élt. A
telet romos, víz és villany nélküli laktanyában
húzták ki fûtés és ablak nélkül.
Amellett, hogy megnôtt a cigány gyermekek száma, általában
is megnôtt a hátrányos helyzetû gyermekek iskolai
aránya. A gyorsan hanyatló tanyabokrokból bejáró
gyerekek jelentôs része etnikai hovatartozásuktól
függetlenül hasonló környezetbôl érkezett.
K. M.-nek tehát szembe kellett néznie azzal, hogy az iskola
társadalmi hátterében történt változás
az egész iskola mûködését hátrányosan
érinti. Egyszerre kellett kezelnie a hátrányos helyzetû
gyerekek problémáit, és kordában tartani a
tanárok, a szülôk cigány gyermekekkel szembeni
ellenérzéseit.
Elsô lépésként létrehozott egy kizárólag
cigány gyerekekbôl álló fölzárkóztató
osztályt. A C osztályt külön épületben
helyezték el. A kezdeményezést több oldalról
ellenérzéssel fogadták. A cigány szülôk
– saját elmondása szerint – az igazgatónôt lefasisztázták.
K. M. azzal próbálta meggyôzni ôket, hogy az
elkülönítés lehetôséget nyújt
a gyerekek speciális képzésére, és a
pedagógus is jobban odafigyelhet rájuk. Ez a kompenzáció
azonban a tanárok ellenkezését váltotta ki.
Senki nem akart a C osztályban tanítani, és azt sem
vették jó néven, hogy K. M. igyekezett jó kapcsolatot
kialakítani a szülôkkel, és maga is külön
korrepetálást tartott néhány tehetséges
cigány gyermeknek.
K. M. jó menedzserhez méltóan rendkívül
praktikusan közelített a problémához. Meglátta
a pályázati lehetôséget a cigányoktatásban.
Tény ugyanis, hogy csupán hátrányos helyzetre
hivatkozva jóval kisebb eséllyel lehet pályázni
Magyarországon. Cigány gyerekek speciális képzésére
viszont föl lehet venni a kisebbségi kiegészítô
normatívát, és jó néhány alapítványnál
is lehet támogatást szerezni.
K. M. tevékenységét csakis úgy lehet értékelni,
ha intézményét összehasonlítjuk a másik
nyírtelki iskolával, ahol semmilyen programot nem dolgoztak
ki, és még annak a pár cigány gyereknek a rossz
iskolai helyzetén sem tudtak változtatni, akik odajártak.
Valójában K. M. nem alkotott átfogó pedagógiai
programot a cigány, illetve a hátrányos helyzetû
tanulók iskolai problémáinak megoldására,
viszont jó érzékkel tudta menedzselni a nehézségeket.
A nyírtelki C osztályt kétségtelenül lehet
hagyományos szegregációs jelenségnek tekinteni.
A valóság ennél azonban árnyaltabb. A normális
osztályokon belüli fölzárkóztatás
olyan alapvetô változtatásokat igényelt volna,
amelyet, úgy tûnik, az iskola nem mert, nem akart és
nem tudott meglépni. A tanárok hozzáállását
meghatározta a cigányokkal szembeni elôítélet,
ez pedig eleve kérdésessé tette az integrált
fölzárkóztatás lehetôségét.
A C osztály kezdetben nem váltotta be a hozzá fûzött
reményeket, a gyermekek iskolai teljesítménye nem
nôtt, illetve csak azoké nôtt, akiket külön
korrepetáltak. Az iskola teljesítménye nem adott választ
a kérdésre, miért járnak a hátrányos
helyzetû nem cigány gyerekek a normális osztályba
és a jó képességû cigány nebulók
a C osztályba, továbbá hogy azok a gyerekek, akik
a szülôk kérésére nem a C osztályban
tanulnak, „cigány létükre” miért tudnak teljesíteni
a normális osztályokban. Nem lehet figyelmen kívül
hagyni, hogy nemcsak a tanárok, de a szülôk felôl
is nagy nyomás nehezedett K. M.-re, hogy cigány–nem cigány
alapon különítse el a gyerekeket.
„Kedves ház”
A program mûködését két tényezô
jelentôsen befolyásolta: L. P. irányítása
alá került, aki egy kollégiumi kísérletet
is elindított.
L. P., mielôtt Nyírtelekre költözött, nevelôintézeti
nevelôként dolgozott. Maga is intézetben és
nevelôszülôknél töltötte gyermekéveit.
A nyolcvanas évek végén családjába (három
gyermeke mellé) befogadott tíz kamaszkorú gondozottat,
akikkel jó kapcsolatot alakított ki a nevelôotthonban.
Nyírtelken kaptak egy hatalmas családi házat, és
attól kezdve fôállású nevelôként
dolgozott feleségével együtt. A befogadott gyermekek
kamaszkoruk vége felé súlyos konfliktusba kerültek
L. P.-vel (tudomásunk szerint egyre nehezebben viselték el
rendkívül kemény és paternalista nevelési
módszereit), és 18 éves korukban otthagyták
nevelôjüket. Ez éppen abban az idôben történt,
mikor K. M. kísérlete a cigány osztállyal,
úgy tûnt, kudarcba fullad. A gyerekek iskolai teljesítménye
nem nôtt, és K. M. nem talált alkalmas tanárt
a fölzárkóztatás megvalósítására.
Az igazgatónô fölkereste L. P.-t, hogy vállalja
el a C osztály tanítását, habár a férfi
nem tanítói, hanem tanári képesítéssel
rendelkezik. Az iskolavezetô nyilvánvalóan arra gondolt,
hogy L. P. cigány származása és energikussága
új lendületet adhat a kísérletnek. A férfi
azzal a feltétellel vállalta el a feladatot, hogy azt lényegében
hasonló keretek közt végezhesse, mint tette korábban
a nevelôintézeti gyerekekkel. A családi házat
átalakították kollégiumnak, hogy a cigány
gyerekek egy részét (10-15 gyermeket) családjuktól
elkülönítve, „jó körülmények”
között neveljék és oktassák. Ugyan a rossz
otthoni körülményekre és a nehézkes közlekedésre
hivatkoztak, ám valójában a 6-10 éves kisgyerekek
kiragadása a családi környezetbôl arra szolgált,
hogy gyengítsék a család szocializációs
hatását, illetve hogy az átnevelés hatékonyabb
legyen. Sem a helyi, sem más cigány kultúra ápolása
nem szerepelt a programban. E tekintetben tehát semmi köze
nem volt a cigány kultúrához, sôt nagyon erôszakosan
asszimilált. Azokat a gyerekeket válogatták ki, akik
a legkönnyebben illeszkedtek a társadalmi környezethez,
azaz akik a legalkalmasabbak voltak arra, hogy asszimilálódjanak.
Sajátos pedagógiai program tehát nem valósult
meg, hanem extra befektetések árán egy látens
cigány nevelôintézet és iskola jött létre
abból a feltételezésbôl, hogy a szülôk
nem alkalmasak gyermekük fölnevelésére.
Az iskolai és iskolán kívüli elkülönítés
persze nem szüntette meg iskolai és iskolán kívüli
elôítéletességet, nem vetett véget a
konfliktusoknak. Az elôítélet általános
és nagyon erôs nemcsak a szülôk körében,
de a tanárok között is, ugyanakkor komolyabb kezdeményezés
nem történt annak enyhítésére. Sôt,
amióta az iskola mintatereppé lépett elô, az
összes ilyen jellegû problémát igyekeznek eltusolni.
A diszkrimináció létezése ugyanis kétségbe
vonja a kísérlet sikerességét.
A szülôk hamar átlátták a program diszkriminatív
jellegét, és tiltakoztak is ellene. Ahhoz tehát, hogy
a szülôk mégis hozzájáruljanak gyermekük
elkülönítéséhez, a programnak valamilyen
kompenzációt kellett nyújtania. Egyelôre még
kérdéses a vállalkozás kimenetele, érdekes
módon azonban a kompenzáció számos eredményt
hozott. L. P. és K. M. egy sajátos szociális programot
valósított meg, amely véleményem szerint némely
vonatkozásában eredetibb és elôremutatóbb
megoldásokat használ, mint maga az iskolakísérlet.
Az igazgatónô és a cigányprogram vezetôje
bizonyos értelemben elvállalták a cigány közösségek
érdekképviseletét. L. P. egy holland alapítvány
támogatását szerezte meg, amely ruhával, utaztatással
és pénzzel segítette a kollégiumot, illetve
a családokat. K. M. közremûködésével
a családoknak sikerült igénybe venni a szociális
lakásépítési támogatást, illetve
egy új házsort építeni, és így
kiköltözni az életveszélyes épületbôl,
ahol addig laktak. Azóta már többen követték
a példát, és építettek új házat.
Éppen kutatásunk évében, 1997-ben kezdôdött
meg az a regionális felnôttoktatási program, amelyben
L. P. is közremûködött. Itt a nyolc általánost
fejezhetik be a jelentkezôk, és havi ösztöndíjat
is fizetnek nekik. Az oktatás kiegészül egy társadalomismeret
órával, amely elvileg az érdekérvényesítés
gyakorlatára készítené föl ôket.
Föltétlenül ígéretesnek tûnik, hogy
a program vezetôi egy általános szociálpolitikával
együtt képzelik el az iskola mûködését.
Amennyiben ugyanis az iskola mûködése a gyermekek oktatására
szûkül le, akkor a szocializációs hatása
is megáll az iskola kapujánál. Az iskolának
még akkor is föl kell vállalni társadalompolitikai
feladatokat, ha létezik egy jól mûködô családsegítô
intézmény. Egy jó közoktatási intézmény
ugyanis a gyerekeken keresztül napról napra értesül
a családok állapotáról.
Mindennek ugyanakkor ellentmond a kísérlet szellemisége:
nemcsak segíteni próbál, hanem menteni is. A programnak
nagyon erôs missziós jellege van, mely szerint az érintetteknek
meg kell szabadulniuk „bûnös” életmódjuktól,
„hibás életfelfogásuktól”, és ennek
fejében részesülnek támogatásban. Ez a
szemlélet pedig megfoszthatja az embereket attól a tudattól,
hogy problémáikat képesek önállóan
megoldani.
A támogatás Nyírtelek településrészei
közt egyenlôtlenül oszlik meg. A belegrádi cigány
családokra összehasonlíthatatlanul több támogatás
jut, mint az egy fokkal jobb helyzetben lévô görögszállásiakra,
a belsô falu határában élô, nem az iskola
körzetében lakó cigány családokat pedig
kategorikusan kizárták a programból. Másfelôl
az ilyen jellegû támogatások egyáltalán
nem jutnak el a nem cigány családokhoz, függetlenül
attól, hogy milyen a szociális helyzetük.
A konfliktusok gócpontja, a kísérlet fô
attrakciója maga a kollégium, a Kedves ház, ahogy
most már hivatalosan is nevezik. Itt a gyermekeket ellátják
mindennel, öltöztetik, fürdetik. A reménytelen anyagi
helyzetben vergôdô szülôk óhatatlanul erkölcsi
konfliktusba kerülnek: mit jelent esetükben a szülôi
szeretet? A hagyományos értékek szerint a gyermekeket
mindenáron maguk mellett kellene tartani. A szülôi gondoskodás
alapvetô eleme a szoros szülô–gyermek viszony. Ugyanakkor
maguk is tisztában vannak helyzetük kilátástalanságával,
és hogy ennek milyen hatása lehet gyermekeik sorsára.
Pokoli dilemmával néznek szembe, amikor egy olyan fontos
értéket, mint a gyerekükhöz való ragaszkodást
kell éppen a gyerekük érdekében háttérbe
szorítaniuk. Mindemellett persze igencsak kérdéses,
hogy ilyen ellentmondásos helyzetre építô program
miképpen hat a gyerekekre.
Milyen identitása alakulhat ki azoknak a gyerekeknek, akiket
az iskolában el kell különíteni a magyar gyerekektôl
„a saját érdekükben”, akiket el kell különíteni
a szüleiktôl „a saját érdekükben”, akiknek
azért lesz jó, mert nem lesznek olyanok, mint a szüleik,
nem fognak úgy élni, mint a cigányok; akik paradox
módon azért részesülhetnek azokban az élményekben,
amelyekben a nem cigányok, mert cigányok. A cigányságuk
válik értékké, ám attól a cigányságtól,
amelybe születtek, meg kell szabadulniuk, és helyette, amit
kapnak, csupa bizonytalanság, hiszen a nap mint nap megtapasztalt
diszkrimináció a legtöbbször megakadályozza
számukra az integrációt.
Kiknek szól a program
A két iskolakísérletbôl a minisztérium
és a cigányság oktatási integrációját
támogató alapítványok (így a Soros Alapítvány
is) a nyírtelkit modellértékû kezdeményezésnek
tekintik, és míg a tiszabôi kísérlet
minimális támogatást kapott, addig a másik
nagyon jól finanszírozott: már két kollégiumi
épületet vásároltak és részben
újítottak fel, több tanár és kisegítô
személyzet mûködik közre a programban. Ugyanakkor
a két program megközelítôleg azonos számú
gyereket érintett, körülbelül húszat. (Nyírtelken
csupán a kollégistákat vettem számításba,
mivel a program és a juttatások túlnyomó mértékben
csak ôket érik el. Kifejezetten a cigány osztályt
érintô taneszközfejlesztés pedig nem is történt.)
Lényeges, hogy a nyírtelki kísérlet olyan befektetést
igényelt, amely nem teszi lehetôvé, hogy rendszerszerûen
alkalmazzák. Ha pedig ez így van, adódik a kérdés:
miért érdemes támogatni egy olyan kísérletet,
amelyrôl már induláskor lehetett tudni, hogy a rendszer
szempontjából irreleváns. És bár eredményekrôl
egyelôre még nehéz beszámolni, hiszen csak néhány
éve fut a nyírtelki program, máris országszerte
példaként emlegetik. Ennek megértéséhez
érdemes röviden összehasonlítani a programok szellemiségét.
A nyírtelki mintaiskolában szinte semmilyen, a cigány
kultúra oktatására irányuló program
nem létezett, habár „cigány programként” definiálták.
A kezdeményezés annyiban volt cigány, hogy vezetôje
és második embere cigány származású,
továbbá a tanulókat cigány gyerekek közül
válogatták ki. Ezzel szemben a tiszabôi programban
a cigány kultúrának óriási szerepe volt.
Annak ellenére, hogy a tanár a településen idegen
kulturális termékekkel ismertette meg a gyerekeket, ôk
teljes mértékben azonosulni tudtak azokkal. További
lényeges különbség, hogy Tiszabôn a tanár
nem válogatta a gyerekeket, hanem átvett egy osztályt,
ahová végül még egy nem cigány, de hasonlóan
hátrányos helyzetû kislány is járt, aki
be tudott illeszkedni az osztályközösségbe, és
azonosulni tudott a cigány kulturális programmal. A tanárnak
minden különösebb intézményi eszköz nélkül,
csupán személye és a program hatására
építve sikerült nyolcadikig megtartani a gyerekeket
az iskolában. A tiszabôi kísérlet legfôképp
azt bizonyította: megfelelô tanári hozzáállással
(és némi többletmunkával) az iskola a családi
szocializáció mellett is érdemben befolyásolhatja
a gyermek értékrendszerét, illetve nem szükséges
az otthoni környezetet kiiktatni ahhoz, hogy az oktatási intézmény
eredményeket érjen el. A gyerekek, sôt a szülôk
is fölismerik azokat az értékeket, amelyek megszerzése
szükséges az érvényesüléshez.
A kérdés csak az, hogy sikerül-e az iskolának
elérhetôvé tenni számukra ezeket. (Ha például
az iskola az „otthon vagy az iskola” választás elé
állítja a gyereket, akkor az új értékek
befogadásának ára jelentôsen megnô.)
Ha ez így van, mégis miért nem lehetett I. I.
kísérlete a minta, miért veszítette el korábbi
támogatóit? Másfelôl, miért válhatott
egy olyan program „modellé”, amely még valójában
nem bizonyított, viszont olyan sok pénzbe került, ami
eleve kizárja, hogy igazi minta legyen? A kérdés csak
akkor válaszolható meg, ha meghatározzuk, kik a kísérletek,
a minták címzettjei.
Mint láttuk, a kollégium megítélése
meglehetôsen ellentmondásos volt az érintettek részérôl.
Más okból, de a nem cigány falusiak részérôl
sem éreztünk egyöntetû támogatást.
A programnak azon részével, hogy a cigány gyerekekkel
külön foglalkoznak, természetesen nem volt semmi gondjuk.
Leginkább azt sérelmezték, hogy a szegény nem
cigány gyerekek miért nem kapnak hasonló támogatást.
Ez pedig – véleményem szerint – kétségkívül
jogos kritika, még ha tudjuk is, hogy a nem cigány szülôk
jelentôs részben hozzájárultak az iskolai szegregáció
kialakulásához.
Mindazonáltal a nyírtelki programot nem is a helyi közösségekkel
kellett elfogadtatni, hanem azokkal, akik a cigánypolitikát
irányítják, illetve az arra szánt támogatás
irányát meghatározták: a minisztériummal
és a cigányság nevében föllépô
elittel.
A minisztérium máig eminens érdeke, hogy azokat
a programokat támogassa, amelyeket a cigányügy védelmezôi
fontosnak tartanak. 1996–1998-ban a tárcának nem volt erôforrása
arra, hogy egy általános, hátrányos helyzetû
gyerekeket támogató programot megvalósítson.
Így aztán maradtak a gesztusok. Olyan „példaértékû,
modellértékû” kezdeményezésekre volt
szükség, amelyekre ország-világ elôtt lehetett
hivatkozni, amennyiben valaki reklamált, hogy miért nem történik
már valami a cigány gyerekek iskolai integrációját
illetôen. Ebben a helyzetben a legegyszerûbb volt sok-sok kísérletet
támogatni, mert arányosan még mindig jóval
kevesebbe kerülnek, mint akár egynek is a következetes
végigvitele. Sôt lehet hivatkozni a liberális vagy
toleráns oktatáspolitikára is: a minisztérium
nem erôltet rá semmit sem az iskolákra, mindenki maga
formálhatja az arculatát.
Ilyen körülmények között a nyírtelki
kísérletnek tehát nem az a funkciója, hogy
a rendszerbe beépüljön, hanem hogy a rendszert legitimálja.
Ha mûködik, teljesen mindegy, hogy mennyibe kerül, a közoktatásba
úgysem fog beépülni.
Ahhoz, hogy legitimálja a rendszert, eredményeket kell
fölmutatnia. Ha azonban eredménynek naivan a cigányság
társadalmi fölemelkedését tekintjük, akkor
megint tévedünk. A program akkor legitimál, ha az iskolarendszer
követelményeinek felel meg. Amennyiben a gyerekeknek jó
bizonyítványuk van, és jól viselkednek az iskolában,
úgy indifferens a rendszer számára, hogy a jó
jegy mögött milyen valós tudás áll, és
hogy van-e egyáltalán jelentôsége az így
megszerzett iskolai tudásnak a társadalmi beilleszkedés
szempontjából. Ennélfogva az is indifferens, hogy
az iskolán kívül hogyan viselkednek a gyerekek. Márpedig
a kollégiumi oktatásban részt vevô cigány
tanulók jó jegyeket kapnak, és jól viselkednek.
Aki meg nem, azt eltávolítják. (Erre már csak
azért is rákényszerül a programvezetô,
hogy a „többi gyerek érdekében” megôrizze a programról
kialakult kedvezô képet.14) Ezzel szemben a tiszabôi
program – leegyszerûsítve – „túlzottan is cigány
volt”; túllépett azon a „cigányjellegen”, amely a
rendszer számára még elfogadható volt. Az ugyanis
mindenkinek tetszett, hogy szépen népzenéltek és
néptáncoltak a gyerekek, az viszont már kevésbé,
ahogy „népviselkedtek”. (A népviselet még jöhet,
a „népviselkedés” viszont már nem.) Egyszerûbben
szólva, a tiszabôi kísérletben a gyerekek nem
teljesítették az iskolarendszer elvárásait,
így a program nem számíthatott támogatásra.
A cigányság nevében föllépô
elit számára két dolgot bizonyított a kísérlet:
1. a cigány származású tanárok képesek
sikeres programot megvalósítani; 2. a cigány gyerekek
fejlesztése éppen egy ilyen elkülönült intézményrendszerben
valósítható meg leginkább (amelyet természetesen
a cigány nemzeti értelmiség irányítása
alá kell helyezni).
I. I. osztálya az elvárásokhoz képest „túlságosan
cigány” volt. I. I.-ben nem élt sem a gyûlölet,
sem az öngyûlölet semmilyen formája. Nem szabott
olyan feltételeket a gyerekeknek, hogy csak abban az esetben vehetnek
részt a programban, ha nem úgy viselkednek, ahogy otthon.
A cigány nemzeti értelmiség azonban éppen attól
az életviteltôl igyekszik eltávolítani magát,
amelyet I. I. olyannyira tolerált.
1 A dolgozat írásának idôpontjában,
1998 nyaráig csupán Takács Géza végzett
hasonló hatásvizsgálatot az Alternatív Közgazdasági
Gimnáziumról. Takács Géza: Iskolapróza.
Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium kalandja
a szabadsággal. Önkonet, 2000.
2 Az óvodákban a második világháború
elôtt még nagyméretû bútorokat és
eszközökat használtak. A Montessori-óvoda gyerekbútorainak
hatására cserélték ki azokat. Így mára
minden óvoda kisméretû bútorokat használ.
3 Ha az alternativitás fogalmát abban az értelemben
használjuk, miszerint az kísérlet a társadalmi
struktúra megváltoztatására, akkor az alternativitás
folyamatos kudarc, mindamellett, hogy eredményei beszivárognak
az iskolarendszerbe. Az alternativitás sikere ezzel együtt
azon mérhetô le, hogy milyen változásokra inspirálja
az iskolarendszert.
4 Ladányi János–Csanádi Gábor: Szelekció
az általános iskolában. Budapest, Magvetô, 1983.
5 I. I. a nyolcadik után még egy kétéves
tudásszintpótló és szakmunkásképzést
kívánt megvalósítani.
6 Ennek megfelelôen a látogató nem cigányokat
nem sorolták be a helyi nem cigány közösségbe.
7 Csepeli György: Nemzet által homályosan. Budapest,
Századvég Kiadó, 1992, 101–107. o.
8 Gondolok itt az egyén és közösség
sorsát meghatározó múltra – megkülönböztetve
azt a csoportideológia által konstruált történelem
vagy konstruált múlt fogalmától.
9 A nevelési program része volt, hogy a gyerekek cigány
értelmiségiekkel, mûvészekkel ismerkedjenek
meg.
10 Csepeli György i. m. uo.
11 Mivel statisztikát csak az egész nagyközségre
nézve találtunk, ezért a jegyzô, a polgármester
és az iskolaigazgatók által elmondottakra, valamint
saját tapasztalatainkra támaszkodhattunk.
12 Nemcsak azért diszkriminálják ôket, mert
szegények, hanem mert idegeneknek tekintik ôket.
13 Szuhay Péter: Cigányok a falu társadalmában.
In: Periféria. Ariadné Alapítvány, Budapest,
1997, 333–340. o.
Ladányi János–Szelényi Iván: Szuburbanizáció
és gettósodás. Kritika, 1997/7.
14 1998-ig négy gyereket távolítottak el magatartásproblémák
miatt.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu