fogalomtisztázás
A politikai rendôrség minden modern államban létezô
belügyi szakigazgatási ág, értelemszerûen
sajátos intézményi, feladat- és eszközrendszerrel,
de már a „normális” parlamenti demokráciákban
sem egyértelmûen rögzített mûködési,
hatáskörrel, illetve felügyelettel. A totalitárius
– esetünkben a kommunista – rendszerek politikai rendôrsége
az elôbbiekhez képest több szervezeti-irányítási
és „funkcionális” mûködési eltérést
mutat. A második világháború utáni politikai
rendôrség mûködési területének
bôvülése nem „saját maga által kivívott”
kompetencia-kiterjesztés eredménye, hanem a rendszer felépítésének,
mûködési logikájának következménye.
(A világháború alatt létrejött, politikai
ügyekben eljáró elhárító, hírszerzô
szervezetek már törekedtek a társadalom politikai arculatának
teljes körû feltérképezésére, illetve
politikai orientációjának befolyásolására.)
Elöljáróban egy gyakran elôforduló
tartalmi „elírásra” térnék ki. A közkeletûen
pártállaminak nevezett rendszer mûködési
mechanizmusának bemutatása során rendre olyan értelmezési
ösvényre tévednek a részletezô leírások,
mintha a – különbözô idôszakokban eltérô
néven mûködô – politikai rendôrség
„önjáró”, teljhatalmú intézményként
mûködött volna, s nem a hatalmi központ egyik(!) eszközeként
járt volna el. Mérei Ferenc – a történeti irodalomba
Litván György által beemelt – „krampusz” fogalma a politikai
rendôrség kódolására,1 nem csupán
a politikai folklór területén, hanem a hatalmi hierarchia
intézménytörténeti rendje felôl nézve
is pontosan jelöli ki a politikai rendôrség helyét,
státusát. A krampusz – esetünkre aktualizálva
– Rákosi Mikulás fenyítô segédje.
A rendszer totalitárius természetébôl pedig
értelemszerûen következett, hogy a krampusz feladatköre
alaposan kibôvült. Mivel a diktatúra a társadalom
minden létezési szféráját és
szintjét maga alá akarta gyûrni, szélesebb vizslatási
terep és kiterjedtebb represszív funkció jutott a
politikai rendôrségnek. Gyarapodtak a politikai vezetéstôl
közvetlenül kapott feladatai, valamint a társadalommal
szembeni konfrontációs ideológiai tételekbôl
derivált kopószerep tennivalói. A ma esetleg mosolyt
fakasztó „élesedô osztályharc”, illetve „fokozódó
éberség” ideológiai toposzokból a maga idejében
napi feladatok következtek: az osztályellenség folyamatosan
bôvített újratermelése kellett hogy igazolja
a rendszert, és egyben az elnyomást.
Ám a rezsim saját (elvi) igényének is képtelen
volt megfelelni. A totális uralom konszolidálása ugyanis
fából vaskarika: nem tehet mást, mint hogy minden
területen egyidejûleg és változatlan intenzitással
mûködteti az elnyomás rendszerét, különben
összeomlik. Emiatt tekinthetô a Rákosi-korszak – beleértve
Nagy Imre „új szakaszát” is – a kampányszocializmus
idôszakának. Kezdetben a kampányok valóban egy-egy
területre összpontosított offenzívaként
indultak. De már 1950 második felétôl változás
érzékelhetô a motiváló tényezôkben.
A teljeskörûen centralizált államgépezetben
hol itt, hol ott mutatkozott tartós üzemzavar. Egy idô
után már aszerint kellett rangsorolni az akciókat,
hogy hol halasztható még a gépezet reparálását
célzó azonnali beavatkozás, s a leginkább mûködésképtelennek
bizonyuló területeknek próbáltak – mondjuk így
– gyorssegélyt nyújtani. Ezt persze minden esetben összekötötték
az adott területen „kártevô célzattal aktivizálódó
ellenség” felmutatásával, amihez a politikai rendôrség
sietett hozzárendelni a megfelelô – úgymond – bizonyító
anyagok sorát. (Gondoljunk a „több szabotázs, mint munkaóra”
idôszakára – vagy az ún. ellenséges elemek megjelenési
formáinak valóban fantáziadús kategorizálására,
tipizálására.) A józan ítélôképességüket
ôrzô kortársak számára leginkább
ezen – idôvel egymásba érô – kampányok
nyújtottak támpontot annak feltérképezésére,
hogy éppen hol futott ismét zátonyra a szocializmus
hajója.
Ezen összefüggésben próbálom apró
nyelvi korrekcióval érzékeltetni azt, hogy a hagyományos
fogalomhasználat szerinti politikai rendôrség ebben
a rendszerben közvetlenül a politika rendôrsége
volt. A háború utáni magyar politikai rendôrség
nem (csupán) az állam biztonságát veszélyeztetô
konspirált ügyleteket csendben felderítô és
semlegesítô szerv,2 hanem (fôként) egy egyeduralomra
törô politikai irányzatnak a hatalom megszerzésében,
majd annak gyakorlásában a legkülönbözôbb
területeken és a leghétköznapibb praxisában
is intenzíven használt segédereje.
Ennek szem elôl tévesztése többfajta módon
is elrajzolttá teheti a korszak történeti rekonstrukcióját.
A Péter Gábor, illetve utódai által vezetett
politikai rendôrség valóban szinte kimeríthetetlen
leleményességrôl tett tanúbizonyságot
mind a társadalom szabadlábon lévô hányadának
megfélemlítését, mind az ôrizetes vallomások
kicsikarásának módozatait illetôen. Hasonló
dehonesztáló minôsítéssel jellemezhetô
az eljárások során a fiktív tényállás
kényük-kedvük szerinti további kriminalizálása,
súlyosabb büntetés kiszabása érdekében.
Az eddig feltárt esetek is bôségesen elégségesek
ahhoz, hogy az utókor elszörnyülködjön. A politikai
rendôrség mûködésének a bemutatása
akkor is erôteljesen kriminalizálja a Rákosi-korszak
történeti pannóját, ha azt nem igyekszünk
nyelvi fordulatokkal tovább dramatizálni. (Más kérdés,
hogy mennyire lehet – a szakmai önbecsülés szempontjából
szükséges is – különválasztani a közelmúlt
rendszerváltásával óhatatlanul együtt
járó, visszamenôleges elégtételszerzéssel
párosuló kriminalizálást attól a sötétebb
tónusú korrajztól, mely a jórészt csak
újabban hozzáférhetôvé vált források
felhasználása révén körvonalazódik.)
Célt téveszt viszont a krónikás, ha a krampuszt
„Mikulássá” lépteti elô. Ezzel Rákosi
Mátyás „mindenért Péter Gábor provokációja
a felelôs” teóriáját galvanizálja újra
életre, azaz – akarva-akaratlanul – az állampárt változó
összetételû vezérgarnitúrájának
a fontosságát relativizálja, s mintegy „alájuk
célozva” leli fel azt a kört, melyet a korabeli társadalom
megpróbáltatásainak (meghurcoltatásainak) okozóiként
ír le. Mivel az említett szerv tárgyalt korszakunkban
valóban a politika rendôrsége volt, mûködésének
bemutatása nélkül aligha rekonstruálható
hitelesen a korszak politikatörténete. De nem a farok csóválta
a kutyát. Akkor sem, ha Péter Gábornak vagy utódainak
voltak ilyen ambíciói, és a személyes áskálódás
síkján, olykor még sikeres akciókat is elkönyvelhettek.
Mindez – a rendszer egészének mûködése
szempontjából – alig volt több, mint amikor a gazda
koncot dob a vérebnek, avagy a király szabad kezet ad hóhérának
az általa hozott halálos ítélet végrehajtási
módozatának a megválasztásában.
A „fordulatok évei”
A második világháború után a politikai
rendôrség mûködése sokkal közvetlenebb
kapcsolatban állt a köztörténet eseményeivel,
fordulataival. Ebbôl mégsem következik, hogy szervezeti
metamorfózisa, mûködési rendjének a változása
a köztörténetben elfogadott korszakolással egyezô
módon lenne leírható. Az intézménytörténeti
vizsgálat szempontjait követve szervezeti rendjében,
mûködésében évenként rögzíthetünk
újabb és újabb stációkat. De ezek sem
a „fordulat évérôl” szóló korábbi
kommunista terminológiával nincsenek köszönô
viszonyban, sem a „fordulatok éveirôl” értekezô
újabb felfogásba nem illeszthetôek.3 Noha a politika
rendôrségét 1945 és 1950 között majd
minden évben jelentôs mértékben átszervezték
– módosítva egyben mûködési terét
és kompetenciáját is –, a köztörténeti
fejleményeknek a historiográfiában uralkodó
periodizációjához nincsenek funkcionális kötôdési
pontjai.
Ennek magyarázata – egyben a szerv legközismertebb jellemzôje
–, hogy a politikai rendôrséget létrejötte pillanatától
a legközvetlenebbül és kizárólagosan a kommunista
pártvezetés irányította, illetve az, hogy Péter
Gábor egyedül Rákosit ismerte el autentikus feletteseként.
(Gerô Ernôt és Farkas Mihályt úgy tekintette,
mint a párthierarchia – változó – szervezeti rendjébôl
eredôen fölé rendelt moszkovita vezetôket.) A háború
utáni fél évtizedben egymást követô
„fordulatok évei” a cég belsô (szervezeti, mûködési)
rendjét annak ellenére sem a köztörténeti
cezúrákhoz illeszkedve módosították,
hogy maga a politikai rendôrség intenzíven mûködött
közre az egymást követô fordulatok elôkészítésében,
végrehajtásában.4
Az Államvédelmi Hatóság kvázi-minisztériummá
tétele 1950 elején valóban meghatározó
fordulat volt. (Leginkább ebben az átszervezésben
mutatható ki az ún. szovjet mintához való igazodás.)
Ez az év viszont már nem sorolódik a „fordulatok évei”
közé, holott ekkor indult a tervutasításos gazdaság
elsô ötéves terve, ugyancsak ekkor szervezték
át gyökeresen az igazgatás intézményrendszerét
(tanácsrendszer). Ezek a kommunista Einrichtungswerk – a gazdasági
és politikai hatalmi berendezkedés – teljes körû
„beüzemelésében” legalább olyan súllyal
bírtak, mint a korábbi évek számos jegyzett
fordulata. Noha Péter Gábort 1953. január elsô
napjaiban ôrizetbe vették – amit tucatnál is több
vezetôtársának letartóztatása követ,
míg mások ezt elkerülendô menekültek öngyilkosságba
–, ez csak intézménytörténeti szempontból
tekinthetô cezúrának, a rendszer mûködése
szempontjából nem.
A szervezet vezetésével újonnan megbízottak
a következô fél évben a korban kötelezô
gyalázkodó rituálé szerint siettek elhatárolódni
egykori – immár általuk ôrzött – elöljáróiktól,
s szolgálták tovább „még éberebben”
az immár egy személyben pártfôtitkár
és miniszterelnök Rákosi Mátyást.
Mindezekbôl adódóan a köztörténeti
periodizációval csupán egy alkalommal esik egybe a
politikai rendôrség szervezetének históriája:
az 1953 nyarán meghirdetett „új szakasz” kezdetén.
Noha Nagy Imre kormányprogramja nem tért ki külön
e szerv sorsára, az ún. szocialista törvényesség
helyreállításának részeként ekkor
újra a Belügyminisztérium szervezeti rendjébe
iktatták a politikai rendôrséget. 1955-ben, Nagy Imre
félreállítása nyomán volt ugyan egy
kísérlet a szerv ismételt önállóvá
tételére, ezt azonban szinte a kezdeményezés
nyilvánvalóvá válásával egy idôben
iktatták ki – más „racionalizálási” törekvések
rovására – az újabb vehemens átszervezési
tervek forgatókönyvébôl. Így a politikai
rendôrség a Belügyminisztériumba integrált
– de azon belül a legerôsebb és továbbra is széles
jogosítványokkal bíró – testületként
mûködött 1956 októberéig.
„a párt szeme, füle, ökle”
Az az általánosan ismert jellemzô, hogy a politikai
rendôrség életre hívása pillanatától
kommunista dominancia alatt mûködött, óhatatlanul
– és joggal – tereli a történeti feltárást
abba az irányba, hogy ezt a közvetlen párthoz kötöttséget
helyezze a vizsgálat középpontjába. Lazítva
a hûvösen távolságtartó szakmai (ön)fegyelmet,
némi iróniával azt is mondhatnók, hogy csupán
nézôpont kérdése a politikai rendôrség
történetérôl a kommunista párt „belügyeként”
írni, avagy a – változó nevû – kommunista párt
történetét a politikai rendôrség „bôvített
kiadású” históriájaként papírra
vetni. De – félretéve az iróniát – aligha takarítható
meg egy ennél tágabb horizontú s tematikájában
többsíkú szempontrendszer kidolgozása.
A világháború utáni magyar politikai rendôrség
története legalább négy tematika köré
rendezve tárgyalandó:
Az elsô az intézménytörténet: szervezet,
hatáskör, funkció változása – archontológia
és patológia(!)5
Elemzendô a párttörténet részeként,
párton belüli konfliktusok megvívásának
eszközeként és színtereként. Ennek keretében
tárgyalandó – egy mexikói közmondás parafrázisával
élve – a „milyen messze vagyunk az Istentôl és milyen
közel a Szovjetunióhoz” helyzet, illetve annak következményei.
Külön téma lehet a politikai rendôrség
mint a társadalom minél teljesebb körû megfigyelésének,
megtörésének és rettegésben tartásának
elsôdleges eszköze („a munkásosztály ökle”)
– már az „önálló” Államvédelmi
Hatóság létrehozása elôtt is.
Végül, de nem utolsósorban a hagyományos
értelemben felfogott politikai rendôrségi funkciók
(belsô és külsô hírszerzés, elhárítás)
vizsgálata.
A politika rendôrsége esetében a felsorolt mûködési
síkok egymástól nem különíthetôk
el mereven. A háború utáni ún. koalíciós
idôszakban sem, a berendezkedett pártállam mûködési
rendjében még kevésbé. Eltérés
legfeljebb abban jelölhetô, hogy a háborút közvetlenül
követô években a „hagyományos” konspiratív
titkosszolgálati eszközök alkalmazása legalább
olyan intenzív tevékenységi forma volt, mint a nyílt
hatósági fellépés. A kommunista pártegyeduralom
kiépítése után viszont nem csupán mûködési
területe bôvült jelentékeny mértékben.
„Intézményesített politikai komisszárként”
funkcionált, úgy, mint a rádiókabaréból
ismert „illetékes elvtárs”: mindent kompetenciájába
tartozónak tekintett. A fenti vizsgálati síkokból
ez alkalommal csupán a második tárgykörbe tartozó
ügyekbôl említek néhány elemet.
A politikai rendôrség irányításának
története 1945 és 1950 között úgy is
értelmezhetô, mint két eltérô pontról
induló, egymáshoz közelítô vektor találkozása.
Péter Gábor – fennmaradt feljegyzései, jelentései
alapján – kezdettôl arra törekedett, hogy közé
és Rákosi Mátyás közé semmifajta
közbensô vezetôi szintet (személyt) ne iktassanak,
teendôit illetôen egyedül nevezett pártvezetô
tudja ôt leginkább instruálni. Rákosi kezdettôl
fogva élt is a „kézivezérlés” eme formájával,
szervezetileg azonban ez a szóban forgó történet
egyik – köztes – kifutási pontja. A koalíciós
idôszakban Péter formálisan az államigazgatás
szervezeti hierarchiájának egy közbensô (osztályvezetôi)
szintjén funkcionált – hasonló státusban volt
Pálffy György a Katonapolitikai Osztály élén
–, ezzel együtt vált (váltak) a pártfôtitkár
közvetlen és bizalmas „munkatársává”.6
Péter a változott szerepre szánt szerv vezetôjeként
lett státusát messze meghaladó fontosságú
kegyenc. Egyfelôl a kommunista párt koalíciós
társai ellen vívott politikai bozótharcának
lett a kulcsfigurája, másfelôl hasonló szerepet
kapott a saját pártján belüli rivalizálások
– majd leszámolások – kavalkádjában is.
Az irányítás tárgykörében most
csupán három további mozzanatot említek – tételes
kifejtés nélkül: Péter Gábor 1945 márciusától
állandó meghívottja elôbb a Központi Titkárság,
késôbb pedig a Politikai Bizottság üléseinek.
Rajk és Kádár belügyminisztersége idején
ez szünetelt,7 majd 1950 végétôl 1953-as letartóztatásáig
újra állandó meghívottként volt ott
jelen.
A politikai rendôrség kezdettôl ugyanazon – tudatosan
homályos és tág – értelmezés szerint
járt el az ún. „reakcióval” szemben, ahogyan azt a
kommunista párt sugallta-sulykolta. A publikus szférában
ezt a „lényegében mindenki reakciós, aki nem kommunista”
felfogást közvetítette a Szabad Nép, s még
inkább az MKP nem nyilvános vezetô fórumai.8
A közpolitika szférájában értelemszerûen
minden esetben a vezetô szervek intencióit szem elôtt
tartva ügyködött, a „politikai névtelenekkel” szemben
viszont gyakorlatilag szabad kezet kapott, s csak ritkán fordult
elô, hogy – az MKP vezetôinél történt interveniálás
eredményeként – egyikük-másikuk visszanyerte
szabadságát.9
Az ún. koalíciós korszakban a politikai rendôrséget
rendre „megvédték” minden nem kommunista intervenciótól.
Szervezetében a politikai civakodások nyomán kinevezett
más párti vezetôk címet-rangot kaphattak ugyan,
de érdemi hatáskört nem. Skandalumokat követô
miniszterelnöki beavatkozási kísérlet esetén
Rákosi „saját testével védte” Péter
Gábort és szervezetét, s ha ez sem tûnt elég
hatásosnak, azonnal aktivizálta magát a Szövetséges
Ellenôrzô Bizottság szovjet vezetése (Vorosilov
vagy Szviridov), illetve Puskin követ, s minden esetben hathatósan
tartották távol a kormányfôt attól, hogy
a politikai rendôrség (vagy a Katonapolitikai Osztály)
eljárását felülbírálja.
Már 1945-bôl maradtak fenn Péter Gábor jelentései
között olyanok, amelyekbôl kiviláglik: a kisgazda
pártközpontból, illetve a kisgazda miniszterek, államtitkárok
hivatalaiból naponta kapta – és továbbította
– az információkat az érintettek tevékenységérôl,
esetenként legszûkebb környezetükben tett kijelentéseikrôl
stb. De saját pártját illetôen, „befelé
is” hasonlóképpen járt el Péter. Rákosinak
egy utalása elég volt ahhoz, hogy a Moszkvából
hazatérô pártvezér Budapestre érkezésének
másnapján „a párt foglya” legyen a két világháború
közötti „hazai” kommunista mozgalom egyik kulcsfigurája,
Demény Pál, illetve néhány további,
az Ideiglenes Nemzetgyûlésbe delegált kommunista parlamenti
képviselô.
A személyes szolgálatokat Péter igyekezett a saját
maga számára kamatoztatni. A pártvezetés határozatai
ellenére elérte, hogy a politikai rendôrség
élére Moszkvában kiszemelt Tömpe András
ne kerülhessen az „ô helyére”. Saját – ugyancsak
kommunista párti – belügyminiszterérôl, Rajk Lászlóról
és annak közvetlen munkatársairól 1946-tól
kezdve vezetett „külön könyvelést”. Gondosan regisztrálta
– úgymond – pártszerûtlen megnyilvánulásaikat,
azon intézkedéseiket, melyekkel véleménye szerint
a politikai rendôrség munkáját akadályozzák.
Megkülönböztetett ellenszenvvel sározta azokat, akik
„osztályidegen, (kis)polgári származásúak”
voltak, s ennél is becsmérlôbb-gyûlölködôbb
hangnemben jelentette fel azokat, akik nem átallottak egyetemet
végezni, horribile dictu még dr. jelzést is viselhettek
nevük elôtt. Az 1948-ig elkülönült szervezeti
rendben tevékenykedô Gazdasági Rendôrség
vezetôje, Villányi András ellen is addig intrikált,
míg nevezettet menesztették, stábja jó részét
pedig „besorozták” a Péter Gábor vezette ÁVH-ba.
Rajk elleni áskálódásában Péter
– idôvel – nem kisebb szövetségesre lelt, mint az akkori
másik fôtitkárhelyettes Kádár János.
Az MKP titkárságának 1947. decemberi ülésén
ô terjesztette elô intézkedést igénylô
napirendi pontként a Rajk László belügyminiszter
és az Államvédelmi Osztályt vezetô Péter
Gábor között egyre inkább elmérgesedô
személyi és szervezeti konfliktus ügyét. Ez leginkább
abból adódott, hogy a belügyminiszter értelemszerûen
tekintette hatáskörébe tartozónak a politikai
rendôrség irányítását és
felügyeletét. Péter azonban visszatérôen
sérelmezte, hogy Rajk élni kívánt – és
élt is(!) – felettesi jogkörével. A beszámolót
követôen Rákosi Rajk magatartását pártellenesnek
ítélte, és javasolta, hogy kezdeményezzék
leváltását.
Kádár is értett a szóból. Ha ebben
a – bridzselôk úgy mondják – gábliban a gazda
a miniszter rovására fogja pártját a (beosztott)
kegyencnek, neki is tudnia kell, hogy hol a helye. Annál is inkább,
mivel Kádár – éppen Rajkkal való összevetésben
– mellôzöttnek érezte magát. Nevezett 1945. májusi
hazatérését követôen a pártvezetôk
közül ô volt az MKP – Rákosi mellett – leginkább
futtatott favoritja. Kádár hozzá képest inkább
a pártépítés – egyébként kulcsfontosságú
– apparátcsikjaként robotolt, de a nyilvánosság
számára alig volt „saját arca”. A korabeli filmhíradókban
Rákosi, Rajk – s mellettük leginkább Gerô – szerepelt
önálló híranyagként, Kádár
legfeljebb az ô környezetükben „vágóképként”
tûnt fel.
Mindennek annyi szerepe van a politikai rendôrség történetében,
hogy a belügyminiszteri székében hamarosan Rajkot váltó
Kádár megadta azt Péter szervezetének, amit
elôdje elmulasztott. A Magyar Közösség elleni per,
illetve vele szoros összefüggésben a kisgazdapárt
1947. évi szétzilálása nyomán – melyben
kommunista szemszögbôl nézve dicséretes eredményességgel
mûködött közre a politikai rendôrség
– Rajk ígéretet tett ugyan Péternek, hogy szervezetét
testületileg „elôlépteti” ún. középfokú
hatósággá, de ezt nem teljesítette. Kádár
viszont elsô intézkedései között sietett
honorálni Péter Gábor apparátusának
érdemeit. Miután sikeresen lobbizott a pártvezetés
fórumain, maga adta ki azt a rendeletet, mely szerint a szervezet
1948 szeptemberétôl a Belügyminisztérium Államvédelmi
Hatóságává alakulva nagyobb mozgásteret,
kiterjedtebb hatáskört birtokolva mûködjön
tovább. Az errôl való döntéssel egy idôben
az MDP – szervezeti rendjében egyébként ismeretlen
– Belügyi Bizottsága mûködésének új
krédóját is kijelölte: „a demokratikus burok
levetésével [sic!] nyíltan marxista-leninistává
kell lennie.”10 A bizottságnak arra is volt gondja, hogy a biztatás
mellett „iránymutató dorgálással” is ösztönözzön.
Ez a szerv mûködését illetôen szövegszerûen
úgy hangzott, hogy – elvárásaikhoz képest –
„hiányzik a kellô harci szellem és vadászszenvedély!”11
1948 ôszi hónapjai külön kitérôt
érdemelnek. Két okból is. Egyrészt azért,
mert az új belügyminiszter, Kádár János
és az új státusú ÁVH vezetôje,
Péter Gábor között létrejött politikai
frigynek – úgy tûnik – ezek voltak a „mézeshetei”.
Másrészt azért, mivel ekkor lett az Államvédelmi
Hatóság a politikai közélet kriminalizálásának
nagyüzemi méretekben mûködô „beszállítója”.
(Nem elsôsorban a szervezet „testületi elôléptetése”
miatt.) Ezzel korántsem kívánjuk bagatellizálni
addigi mûködését. A népbíróságoknak
a nyomozati szakban való „aládolgozás” – illetve a
kommunistáknak nem tetszô ítéletek esetében
a perbe fogottak felmentô ítélet ellenére történô
ôrizetben tartása –, az ún. legitimisták elleni
hajsza 1946 elsô felében, s azok egy részének
csendes Moszkvába expediálása, a már említett
„köztársaságellenes összeesküvés” izzadtságszagú
koncepciójának összetákolása persze épp
elég lótás-futást igényelt már
korábban is. Éppúgy, mint 1947 nyarán az a
rohammunka, amivel – a törvényi kizáráson túl
– több százezer választópolgárt ütött
el adminisztratív csalásokkal a politika rendôrsége
attól, hogy a parlamenti választásokon voksát
a szavazóurnába dobhassa. (Amire utalok, külön
tétel volt, nem az „alig” hatvanezernyi kékcédulás
választási csalás.) Ehhez képest már
szinte kényelmes ütemû rutinmunkának számított,
midôn 1948 elsô felében fél éven át
végezhette a politikai rendôrség a szociáldemokraták
adminisztratív „elôszûrését”, nehogy nemkívánatosak
is bekerüljenek a munkáspártok fúziójából
konstruált Magyar Dolgozók Pártjába. Ezen „tömegügyekhez”
képest „kis tételnek” számítottak az olyan,
gyors operatív beavatkozást igénylô ügyek,
mint a kunmadarasi pogrom, a miskolci lincselés, a pócspetri
rendôr-megöngyilkolás, vagy ha egy fél falut végigverni
indultak, mert azok papjuk védelmére keltek, hogy elhurcolását
megakadályozzák.
Szó sincs tehát arról, hogy korábban ne
adott volna elég munkát számukra a politikai vezetés.
Addig sem tétlenkedtek, de többnyire egymást követték
a kiterjedtebb teendôk. Az MDP létrejötte után
viszont szinte egyidejûleg szakadtak a nyakukba a különbözô
nagy volumenû „új megbízatások”. Kádár
hivatalba lépése nyomán látott hozzá
a politika rendôrsége, hogy összegereblyézzék
a Csornoky Viktor volt kairói követ – a menesztett köztársasági
elnök, Tildy Zoltán veje – elleni vádakat, melyek fél
év múltán a halálos ítélet alapjául
szolgáltak. Az ugyanekkor zajló úgynevezett „FM-per”
– a korabeli Földmûvelésügyi Minisztérium
tisztviselôi ellen indított eljárás – azért
is érdemel külön említést, mert ez esetben
a „megrendelô” is önkorlátozással élt.
Péter utasításba kapta, hogy csak – tételesen
rögzített – korlátok között vizsgálódhat.
Attól tartottak, hogy ha a szervet korlátok állítása
nélkül szabadítják rá az ügyre, a
még hátra lévô betakarítási munkák
éppúgy veszélybe kerülhetnek, mint az élelmiszer-ellátás.
Ezzel szinte egyidejûleg a Magyar–Amerikai Olajipari Részvénytársaság
(MAORT) kebelében vélelmezett szabotázst Kádár
maga „leplezte le”, ami négy hónap múltán kémkedéssel
is megtetézett ítéletekbe torkollott. Gôzerôvel
folyt a Mindszenty hercegprímás elleni propaganda-hadjárat,
és persze vele párhuzamosan az aulák, rendházak,
templomok, parókiák teljes körû megfigyelése.
Ez szó szerint értendô. Péter Gábor fennmaradt
– Kádárnak, Farkas Mihálynak és Rákosinak
készített – háromnaponkénti jelentéseit
tanulmányozva nem túlzás azt állítani,
hogy nevezettek ekkor több információval bírtak
a magyar katolikus egyház belsô viszonyairól, mint
Esztergom érseke. Ugyancsak az év utolsó hónapjaiban
zajlott a Nemzeti Parasztpárt megtisztítása azoktól,
akik Rákosinak a szövetkezetesítést meghirdetô
programja ellenére továbbra is a magángazdaságot
preferáló „paraszti jövendôre” voksoltak. A kontraszelekciós
listák összeállítását – ugyanúgy,
mint az év elsô felében a szociáldemokraták
esetében – ezúttal is az ÁVH-ra bízták.
Ezzel egyidejûleg állították fel a szerv „kulákverô
brigádjait”, melyek nem csupán a célcsoportot, hanem
a velük szimpatizálókat is móresre taníthatták.
Ez – miniszteri instrukció nyomán – azt jelentette, hogy
ha az ügy érdekében úgy látták
jónak, végigverhették az egész falut.
A fentebb elôsoroltak mellett Péter Gábor „önszorgalmára”
is találunk példát ebbôl az idôbôl.
A pártfúzióval egyidejûleg kiszélesítette
vizslatási körét, s immár saját „egyesült”
pártjának összes – különbözô szintû
– vidéki szervezeteiben is megjelent az ÁVH szeme-füle.
Rákosi és a szûkebb vezetôi kör errôl
értesülve jelezte ugyan rosszallását, de több
– hivatalosan – ekkor nem történt.12 Csendben azonban korántsem
ódzkodtak felhasználni ezeket az információkat
az ugyanekkor megindított ún. tagrevízió során.
Ugyancsak Péter „éberségét” tanúsítja,
hogy ô – legkorábban reagálva a szovjet instruktorok
intelmeire – már 1948 szeptemberére összeállította
egy sokfelé elágaztatott, tôrôl metszett „trockista
koncepciós per” komplett forgatókönyvét, melyben
a szociáldemokratáktól átigazolt Justus Pált
kívánta fôvádlottként szerepeltetni.13
Kádár 1949 elején hozta szóba elôször
bizalmi testülete (a Belügyminisztérium Politikai Kollégiuma)
ülésén, hogy – szovjet mintát követve –
felmerült az ÁVH teljesen önálló költségvetési
fejezetté, kvázi-minisztériummá tétele.
A megvalósításra azonban még várni kellett,
mert a késôbbiekben – némileg mentegetôzve –
többször jelezte: a pártvezetésben „az elvtársak
nagyon elfoglaltak”. A krónikás ezen elfoglaltságok,
illetve a belôlük az ÁVH-ra háruló tevékenységi
körök elôsorolásánál a szó
legszorosabb értelmében ütközik terjedelmi korlátokba.
Az 1949-es év fôbb politikatörténeti eseményeiben,
a hatalmi berendezkedés ekkori lépéseiben alig említhetô
olyan terület, ahol mellôzték volna az ÁVH operatív
közremûködését. Ténykedésük
nagyságrendje öt számjegyû üggyel mérhetô,
és túlzás nélkül állítható:
a kommunista Einrichtungswerk legnagyobb kapacitással s „leghatékonyabban”
mûködô nagyüzeme – 9 ezer fôre rúgó
munkakönyves állományával és mintegy 35
ezernyi „bedolgozójával” (besúgójával)
– az Államvédelmi Hatóság volt.
A politika rendôrsége már az iparból ismert
termelési rohamokat megelôzôen is minden területen
sztahanovistaként dolgozott. De mégiscsak a Rajk-per, valamint
a vele párhuzamosan futtatott katonaperek elôkészítésében
mutatott „helytállásával” érdemelte ki – két
fázisban érkezô – újabb jutalmát. Kádár
János belügyminiszter az utóbbiak kivégzésének
másnapján szignálta azt a felterjesztést, mely
alapján november 1-jén közel félszáz rendôr
– benne az ÁVH majd minden kulcspozíciót betöltô
alkalmazottja – kapta meg „kiváló szolgálatteljesítése
elismeréséül” a Magyar Köztársasági
Érdemrend, illetve Érdemérem különbözô
fokozatát. Ezzel párhuzamos volt a „csillaghullás”.
Mintegy kéttucatnyian kaptak eggyel magasabb tiszti rendfokozatot.
A jutalmazás másik fele karácsonyi ajándékként
érkezett. Magyarországon is megalománra sikeredett
rendezvényekkel, kiadványokkal tisztelegve ünnepelték
J. V. Sztálin 70. születésnapját, de a pártparádé
szüneteiben arra is szakított idôt a vezetôk szûk
köre, hogy létrehozza a Belügyminisztériumtól
immár teljes mértékben függetlenített,
„önálló” Államvédelmi Hatóságot.
Az Államvédelmi Bizottság a szentestén, december
24-én hozta meg vonatkozó határozatát, a Politikai
Bizottság két nappal késôbb, karácsony
másnapján hagyta jóvá az elôzetes döntést.
Az 1950. január 1-jétôl a Honvéd Határôrséget
is magába olvasztó Államvédelmi Hatóság
új helyzetét illetôen most három jellemzô
momentumot emelek ki.
Rákosi Mátyás immár minden formálisan
közbeiktatott áttétel nélkül irányíthatta
Péter Gábor apparátusát. Itt ért össze
az a két „vektor”, melyet fentebb Rákosi és Péter
Gábor 1945 óta meglévô közvetlen, informális
összedolgozásaként említettem. Ezt – a következô
pontban érintendôk alapján – annak ellenére
állítom, hogy az ÁVH-t önállósító
rendelet szerint a szervet továbbra is a minisztertanács
egy tagján keresztül felügyeli.14
A szétválás bizonyos mértékig mérsékelte
a Kádár és Péter Gábor között
az év folyamán szintén kiélezôdött
hatásköri, illetve presztízskonfliktust. Másképp
fogalmazva, 1949 tavaszára véget érni látszottak
annak a politikai frigynek a „mézeshetei”, melyet Péter Gábor
és Kádár János egy évvel korábban
Rajk eltávolítása érdekében kötöttek.
Az ÁVH vezetôje – ugyanúgy, mint elôdje idején
– most éppen Kádárral szemben kezdte terjeszteni,
hogy a belügyminisztérium vezetése nem támogatja
kellô mértékben az „élesedô osztályharc
közepette folytatott erôfeszítéseit”. Péter
külön szívfájdalma volt, hogy minisztere jó
fél éven át nem válogatta be a „saját
kádereibôl” verbuvált Politikai Kollégium tagjai
közé. Úgy is mondhatnók, hogy Péterrel
– adott esetben – hasznosnak látta szövetkezni, de nem tartotta
számon bizalmas munkatársai között. Amikor meg
a Politikai Bizottság mégis utasította Kádárt,
hogy az ÁVH vezetôjét vegye be a kollégium tagjai
közé, a miniszter végrehajtotta a döntést,
de attól fogva sokkal kisebb intenzitással használta
irányításra ezt a fórumot. Kádár
idônként odajutott, hogy az érvekkel alig meggyôzhetô
Pétert halmozott pozicionális felsôbbségét
emlegetve utasította rendre: tudomásul kéne vennie,
hogy ô (Kádár) „a Politikai Bizottság tagja
és belügyminiszter egy személyben”!
A Rajk-pert követôen végletekig gerjesztett éberségi
hisztéria Péter éppen önállósodott
cégét is elérte. 1950. február elejétôl
március végéig „politikai megbízhatóság”
szempontjából vizsgálták felül az ÁVH
harmincfônyi szûkebb vezérkarát, majd május–június
folyamán ugyanezt folytatták a szerv – mintegy 250 fôre
rúgó – középvezetôi garnitúráján.
Az elôbbi kör szelekcióját Kádár
János Kovács Istvánnal karöltve dirigálta.
Saját „éberségüket” is bizonyítandó,
az Államvédelmi Hatóság vezérkarának
közel harmadát javasolták lecserélni, olyanokat
is beleértve, akiket – mint utaltam rá – alig néhány
hónappal korábban még „kiváló szolgálatukért”
tüntettek ki. Ezek, az általános indoklás szerint,
elismerésre méltó módon álltak helyt
a háború utáni tisztogatások idôszakában,
de elbizonytalanodtak, amikor a pártba befurakodott ellenség
– azaz a perekben meghurcolt párttársaik – ellen kellett
fellépni.
A szelekció személyre szóló indoklásaiban
három – általánosítható – tendencia
érvényesült. A nem „proli” származású
– többnyire tanultabb – vezetô káderekrôl sorra
állapították meg azt, hogy „a párttól
idegen, opportunista, elpuhult, kispolgári elemek, akik politikailag
semmit sem fejlôdtek”. Az „egyébként becsületes,
párthû, munkásszármazású” vezetôkrôl
meg az derült ki a visszaminôsítô jelentésekben,
hogy éppen tanulatlanságuk, illetve elemi intelligenciahiány
miatt alkalmatlanok tisztük ellátására. Harmadik
típusú averziót azokkal szemben fogalmazott meg Kádár
minôsítô csapata, akik – akkori megítélés
szerint is – túljátszották szerepüket. A Katonai
Elhárító Fôosztály helyettes vezetôje,
Kardos György azért lett persona non grata, mert „megengedhetetlen
módon viselkedett Pálffy [György tábornok] lefogásával
kapcsolatban”. A Belsô Reakció Elleni Osztályt vezetô
Horvát Sándor meg – úgy tûnik – melléfogott.
Túlzásokba esett „a Dobi elleni intrikák megszervezésekor”,
vélhetôen ahhoz képest, hogy a kirakat-kisgazda politikusról
idôközben kiderült: immár több mint egy éve
tûrhetô módon statisztál Rákosi Mátyás
mellett a miniszterelnöki pozícióban. A fenti minôsítéscsoportok
átvételével folytatódott a belsô kontraszelekció
a hierarchia alsóbb szintjein is.
A tisztogatás elsôdleges következménye az
lett, hogy a magát addig érinthetetlennek tudó szerv
teljes állománya frusztrálódott. Meglegyintette
ôket annak a szele, hogy az ô státusuk sem menlevél
a meghurcoltatásokból való kimaradásra. Ez
viszont frusztrált önvédelembôl arra ösztönözte
ôket, hogy az irracionalitásig fokozzák éberségüket
– maga a rendszer intézményesítette az irracionalitást
–, ami oda vezetett, hogy a korábbiaknál is kíméletlenebbül
jártak el mindazok ellen, akik a kezükre kerültek. Persze
hogy voltak az Államvédelmi Hatóságnál
olyanok, akiknek – mondjuk így – genetikusan kódolt hajlamuk
volt a szadizmusig terjedô kegyetlenkedésre, de ez aligha
általánosítható. Az viszont igen, hogy a pártvezetés
nyilvános ténykedése és belsô elvárásai
„politikailag kódolták” beléjük azt, ami napi
ügyködésükben embertelenségként öltött
testet. A „vadászszenvedély” fölöttesi utasítással
való gerjesztése, a „keressék és találják
is meg a sorainkba befurakodott ellenséget” – Rákosi szájából
elhangzott – instrukció, majd a politika rendôrségét
is egymás után érô tisztogatások egy
olyan állományt tenyésztettek ki, melynek tagjai maguk
is félelemben élve tartották rettegésben az
operatív értelemben nekik kiszolgáltatott társadalmat.
A mindenáron eredményre törekvés drillje cselekedetet
és eljárásmódot(!) motiváló tényezôvé
vált, hiszen ellenkezô esetben róluk is kiderítik:
nem elég öntudatosak, éberek, politikailag ingadozók,
vagy éppen – szintén korabeli fordulattal élve – maguk
is „az osztályellenség, a reakció uszályába
kerültek”. Miután soraikból kerültek ki a rendszerré
intézményesített irracionalizmus „belsô ellenôrzésének”
szolgálatvezetôi, kihallgatói és foglárai,
nagyon is tisztában voltak vele, mit jelent a másik oldalra
kerülni, kihallgatottá, ôrizetessé, börtön-
vagy lágerlakóvá válni.
A politika rendôrsége – ez a fentebb mondottakból
kitûnt – valóban különleges szerve volt a Rákosi-korszak
pártállami rendszerének. A különlegesség
elsôdlegesen abban állt, hogy ez a szerv volt minden területre
kiterjedôen „a párt szeme, füle, ökle”, s mint ilyen
testesítette meg az alávetett társadalom számára
az ördögök pokolbéli karát, a mindennapi élet
részévé váló félelem, rettegés,
meghurcoltatás legközvetlenebb „okozóját”. S
a korábbiakhoz képest is ekkor vált tevékenysége
nyomán valóban tömegessé a represszió.15
De az ÁVH különleges státusa éppen akkor
vált sebezhetôvé – a hidegháborús éberségi
hisztéria (egyik) következményeként –, amikor
formálisan a leginkább önálló volt, illetve
annak tûnt. Perzekútora, hivatásos üldözôje
volt minden olyan megnyilvánulásnak, mely a korabeli ideológiai-politikai
megítélés szerint devianciának minôsült,
sôt ezek devianciává nyilvánításában
meglehetôsen tág – de tételesen nem rögzített
– saját hatásköre volt. Ezzel egyidejûleg vált
maga (állománya) is érintettjévé ugyanazon
hiszterizált közpolitika rendre „fejek hullását”
követelô mechanizmusának.
Az eddig megismert – még csak hozzávetôleges becslést
megengedô – részleges kádermobilitási összesítések
viszont másra is utalnak. A felmentések, fenyítések,
leváltások-lefokozások, áthelyezések,
elmarasztaló bírósági ítéletek
következtében elôálló (kényszer)fluktuáció
nem kisebb arányú a politikai rendôrség állományában,
mint pl. ugyanezen korszak tanácsrendszerében, a begyûjtési
apparátusnál, a termelôszövetkezetek vezetô
káderei körében. Sôt, épp a minden területen
több fordulóban megejtett tisztogatások révén
váltak közel egyívásúakká. A tanácsrendszerbôl
– valamint az államigazgatás egyéb területeirôl
– éppúgy 1952–1953 fordulójára takarították
el a háború után egy ideig még megtûrt
„régi” tisztviselôket, valamint a koalíciós
idôszaknak a kommunista pártba lépô elsô
garnitúráját, mint ahogy a politikai rendôrségtôl
is ekkorra tûnt el „az alapító atyák” jó
része. Ennek révén nyertek igazán teret a „fejlôdôképes
munkás-paraszt káderek”, akiknek a megbízhatóságon
túl jórészt abból állt a felkészültségük,
amit a különbözô gyorstalpaló pártiskolákon,
tanácsakadémiákon vagy az ÁVH Félix
Dzerzsinszkijrôl elkeresztelt állambiztonsági tisztképezdéjében
plántáltak beléjük.
A korántsem lebecsülhetô különbség
elsôsorban az volt, hogy míg a termelô vagy az igazgatási
szféra el- és meghurcoltjai – a közemberek sokaságával
együtt – egyértelmûen „a rendszer” áldozatának
tekinthették magukat, addig az ÁVH állományának
hasonló sorsra juttatott hányada egyszerre (idôben
egymás után) volt ugyanazon rendszer kedvezményezett
kádere, majd büntetettje. A „cégen belül” ugyanúgy
nyírták egymást az elvtársak, mint ahogy „a
Párt” különbözô szintû vezetô szerveiben
mutattak erre példát kenyéradó gazdáik.
(Más kérdés, hogy az innét félreállítottakban
tudatosult inkább a „halmozottan hátrányos helyzet”:
Abból adódóan, amit az „így bánt velem
az a rendszer, melyet a legodaadóbban szolgáltam” sommázattal
csak jelezni tudunk.)
Minden állítás – fél tucat további kérdés
Az ide vonatkozó források hozzáférhetôvé
válása – a közelmúlt rendszerváltó
politikai közegétôl befolyásoltan – fel- és
esetenként túlértékelte a politikai rendôrség
szerepét a második világháború utáni
évtizedek magyar történelmében. Korábban
nemcsak a források hiányoztak, hanem az errôl való
nyilvános diskurzus is tiltott volt. Ebbôl a szempontból
akár érthetô is lenne az, hogy a zsurnalisztikával
is erôsen elegyített historiográfiai inga ellenkezô
irányban lendült szélsô pontjáig. Ennek
azonban csak egyik következménye – amint arról fentebb
már szóltam –, hogy a politika rendôrségéhez
képest az ôt tartó pártvezetés személyi
és testületi súlyát, jelentôségét
értékelik alá. A historiográfiai összefüggések
három következményérôl ez alkalommal csak
tézisszerûen teszek említést.
A módszeresebb – s ezzel együtt kevésbé látványos
– feltárás egyelôre még ott tart, hogy nem téveszt(het)i
szem elôl: a tudományos igényességû múltidézés
kijelentô módjához képest e tárgykör
felidézésénél még majd minden állító,
kijelentô mondat után több – esetenként fél
tucat – kérdés, kérdô mondat kívánkozik.
Ez arra az irányítási, mûködési
tematikára is vonatkozik, amelyrôl fentebb kissé bôvebben
szóltam.
Küldetéstudatos hályogkovácsként,
a malomalatti Fekete lexikon16 mintájára megkomponálható
ugyan „a magyarországi kommunizmus fekete könyve” is. Még
az sem kizárt, hogy megjelenése esetén a média-equilibrum
patrónusai és patrónái segítenék
népszerûsítését. A forráscserepeket
olvasni tudók pedig – Dávid király krónikásához17
hasonlóan – zsörtölôdhetnének magukban: „bizony
mondom, nem csökkent a megválaszolatlan kérdések
száma, ráadásul még azon ügyekben is fals
az okfejtés, melyekben az egymással összevetett források
egyértelmûen eligazítanak.”
A harmadik irányú velleitás mindenáron
fel kívánja fedezni a paradigma értékûnek
remélt újsütetû magyarázatot. Eszerint
azért volt a Rákosi-korszakban oly kiterjedt és könyörtelen
a társadalommal szembeni megtorlás, mivel csak ily módon
remélhették legyûrni a rendszerrel szembeni – úgymond
– vehemens „nemzeti ellenállást”. Ez aztán az igazi
„Eb ura fakó!”, Ugocsa nem koronáz!”, „Magyarral ne packázz!”
– tôsgyökeres szakítás mindazzal, ami eddig íratott.
Ez az interpretálás negligálja a konstruált
perek hamis voltát, a társadalommal szembeni totális
terror justizmordjainak egész tárházát. Más
megközelítésben a kommunista pártvezetés
mellett immár a politikai rendôrség ténykedését
is „igazolja”. Ez ugyanis akarva-akaratlanul annak rögzítése,
hogy a represszió tényleges cselekmények ellen irányult,
illetve a meghurcoltatásnak volt tárgyi alapja, torzításoktól
mentesen is hatályos paragrafusokba ütköztek. Sztálin
és hûséges ügyésze, Visinszkij meg egykori
magyarhoni helytartóikkal együtt dörzsölgethetik
aszott kezeiket a túlvilágon: az újabb keletû
revizionizmus mégiscsak ôket választja a múltidézés
zsinórmértékéül: „halál a tényekre,
mint a veszett kutyákra.” Annál rosszabb a tényeknek,
ha a magyar géniusz töretlen – vagy fônixként
újraéledô – „nemzeti ellenállása” csak
a források ellenére rekonstruálható. Szekfû
Gyula A magyar állam életrajzában a következôképpen
sommázta azt a szemléletet, amelyben az egy évszázaddal
ezelôtti millennium történeti munkái fogantak
s hatottak hosszú ideig a századelô generációira:
„a nagyközönség pedig megmaradt az immár végképp
antikvált, szinte gyermekesnek tetszô, színpadias történelemszemléletben,
meg lévén szíve mélyéig gyôzôdve,
hogy ez a felfogás az igazi nemzeti, az ôseinktôl öröklött,
amelyhez jó magyarnak ragaszkodnia kötelessége.”18
A III. Országos Jelenkor-történeti Konferencián (Debrecen, 2000. augusztus) elhangzott korreferátum szerkesztett változata.
1 Litván György: Mérei és a „Krampusz”. Beszélô,
1999/2., 60–70. o.
2 Amely az említetteken túl ellenlépéseket
– stilisztikailag szörnyû szakzsargonban –, „támadólagos
elhárítást” is tervez és végez.
3 A fordulat évei, 1947–1949. Szerk.: Standeisky Éva–Kozák
Gyula–Pataki Gábor–Rainer M. János. 1956-os Intézet,
Bp., 1998.
4 Erre a téziseknek a politikai rendôrség mûködését
taglaló részében térek ki.
5 A két világháború közötti illegális
kommunista pártban létezett egy – mondjuk így – titkosszolgálati
csapat, melynek feladatai közé tartozott a konspirált
találkozók szervezése, lebukások vizsgálata,
ebbôl adódó intézkedések (fegyelmik,
kizárások) elôkészítése, a besúgók
lehetôség szerinti kiszûrése, a lebukottak hozzátartozóinak
segítése, a bebörtönzöttekkel a kapcsolattartás
organizálása. „Az elvtársak egymást is figyelték.”
A háború alatt ezek egyike volt Péter Gábor,
aki – többek emlékezése szerint – már akkor arról
ábrándozott, hogy a „rendszerváltás” esetén
ô lehetne a titkosrendôrség vezetôje. Az illegalitás
körülményei között kényszerûen
„begyakorolt” konspiratív mûködési móddal
az MKP a háború után sem hagyott fel, beidegzettségként
emelte be a már legálisan folytatható politika eszköztárába.
Ez és a sztálini Szovjetunióból hazatértek
félelem-effektusa sajátos egyveleget alkotva éltetett
tovább valamifajta frusztráltságot, ami akár
egyes személyeket illetôen, akár kollektíve
egyfajta (hatalom-)patológiai megközelítést is
igényel.
6 A jelenség nem teljesen ismeretlen, ha mondjuk az ún.
miniszter-közvetlen státusokra vagy a hadosztály-közvetlen
katonai egységekre gondolunk. Az ún. szürke eminenciásokkal
való összevetés azért vitatható, mert
számukra – általában – nem szoktak ekkora intézményesített
hatalmat (is) biztosítani.
7 Nevezettek belügyminiszterségük idején egyidejûleg
pártjuk fôtitkár-helyettesei – és értelemszerûen
PB-tagok – is voltak, azaz „kettôs státusban” voltak Péter
elöljárói.
8 Lásd a parlamenti pártfrakcióülések,
a Szervezô Bizottság, Titkárság, Politikai Bizottság
fennmaradt iratait, jegyzôkönyveit. A horthysta, fasiszta, nyilas,
illetve a konzervatív fogalmak differenciálatlanul értelmezôdtek
a „reakciós” árnyalatokat nem ismerô szinonimáiként.
9 Megfigyelésük ezen esetekben is tovább folytatódott,
s nevükkel késôbb szinte menetrendszerûen találkozunk
a perbe fogottak, elítéltek, internáltak, kitelepítettek
névjegyzékeiben.
10 MOL M-KS 276. f. 84/3. ö. e.
11 MOL M-KS 276. f. 84/1. ö. e.
12 PIL 274. f. 11/10. ö. e. A források hézagossága
miatt csak töpreng a krónikás: véletlennek tekinthetô-e,
hogy háromnegyed év múltán, a Rajk-ügy
„elômunkálatai” során, azt a Szônyi Tibort tartóztatják
le elsôként, aki a leghatározottabban ellenezve jelezte
pártja legfelsô vezetôinek, hogy Péter Gábor
immár a kommunista pártszervezetek mindegyikét saját
ágenseivel ellenôrizteti.
13 MOL M-KS 276. f. 67/154. ö. e.
14 4.353/1949. MT. sz. rendelet. Magyar Közlöny, 1949. december
28.
15 Gondoljunk a látványos kirakatperek tömeges helyi-területi
leképezésére, a kitelepítésekre, az
internálásokra, az „árurejtegetôk”, „szabotálók”,
„beszolgáltatási kötelezettséget elmulasztók”,
„az osztályáruló egykori szociáldemokraták”,
„a klerikális reakció szekértolói” és
egyéb „diverzánsok” elleni eljárásokra.
16 Kubinyi Ferenc: Fekete lexikon. Malomfalvi Kiadó, 1994.
17 Stefan Heym: Dávid király krónikája.
Bp., 1977. Tudom, hogy e név szalonképessége manapság
– viselôjének az egykori keletnémet Stasival való
bensôséges kapcsolata miatt – vitatott. Mindazonáltal
nem tudom, hogy Somerset W. Maugham, H. G. Wells vagy Graham Greene írói
munkásságának értékét, megítélését
mérsékli-e az, könyvespolcokon a hátsó
traktusba soroltattak-e munkáik azért, mert a maguk korában
saját államuk titkosszolgálatának szintén
aktív bedolgozói voltak.
18 Szekfû Gyula: A magyar állam életrajza. Bp.,
1917 (reprint 1988), 13. o.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu