„1948 nyarán egy amerikai ügynök, aki ideiglenesen
a budapesti amerikai követségen dolgozott [Harry Klingensmith],
beszervezett egy csoport volt német és magyar antikommunista
ügynököt, hogy dolgozzanak az amerikaiaknak […]. Klingensmith
Budapesten kapcsolatba lépett az Abwehr [magyarországi] hálózatának
maradványával. […] Némelyiküket a magyar hírszerzés
delegálta, és lojalitásuk bizonyára számos
kételyt ébresztett a németekben. […] A hidegháború
csúcspontján a hálózat beszervezését
és fenntartását felügyelô Milanónak
és bécsi kollégáinak nem voltak lelkiismereti
aggályai volt német ügynökök ilyetén
felhasználásával szemben.”
(Col. James V. Milano–Patrick Brogan: Soldiers, Spies, and the Rat
line: America’s Undeclared War Against the Soviets. Washington D. C., Brassey’s,
1995, 177–178. o.)
*
„XVIII. Krémer Elemér elôbb a Szociáldemokrata
Párt, majd a Független Kisgazda Párt, végül
a Szabadság Párt tagja volt.
A „Kard Kereszt Szövetségben” fôcsoportvezetôi
tisztséget kapott és Halápi kezébe a mozgalmi
esküt is letette. 14 személyt szervezett be a mozgalomba, köztük
Bedô Árpád XIX. r. terheltet. […] Mûködésének
elismeréséül a hatalom átvétele idejére
Halápi József a számonkérô szék
elnöki tisztségére jelölte.”
(Szeged, 1950. augusztus 10. A Szegedi Államügyészség
vádirata Halápi József és 27 társa ügyében.
In: Iratok az Igazságszolgáltatás Történetéhez.
4. köt. Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó,
1995, 580. o.)
*
„ÁPELESZ ISTVÁN [az 1956-os Tûzoltó utcai
fegyveres csoport tagja] 1928-ban született Tabon kétgyermekes
iparos (cukrász) családban. Közgazdasági középiskolát
végzett Székesfehérváron. Szovjetellenes nézeteiért
1947-ben, és „disszidáló személyek támogatása
miatt” 1952-ben rövid idôre börtönbe került.
Miután államosították a család cukrászdáját,
tiszti iskolába járt, majd tartalékos tiszt lett.
Ezt követôen Budapesten a Könnyûipari Szállító
Vállalatnál volt sofôr és szerelô. [1956]
november 13-án emigrált az NSZK-ba.”
(Eörsi László: Ferencváros 1956. A kerület
fegyveres csoportjai. Budapest, 1956-os Intézet, 1997, 135. o.)
*
„SZIRMAI OTTÓ [az 1956-os Tûzoltó utcai fegyveres
csoport „parancsnokhelyettese”] 1926-ban született Újpesten,
kétgyermekes munkáscsaládban. A család tagjai
generációkon keresztül aktív szerepet játszottak
a nemzetközi munkásmozgalomban. (Nagyapja Garibaldi önkéntese,
Frankel Leó barátja és munkatársa volt, aki
a század végén részt vett a dunántúli
aratósztrájkok és más munkásmegmozdulások
szervezésében. Nagybátyja 1917-tôl az SZKP tagja
volt, Lenin biztonsági testôrségének tagja,
késôbb futárszolgálatot teljesített.
[…]) Édesapja (vasöntô munkás) és fiatalabb
unokabátyja mint vöröskatona harcolt a Tanácsköztársaság
alatt. […] Szirmai Ottó középiskolai tanulmányai
után segédmunkásként dolgozott, majd mint díszlettervezô-gyakornok,
elvégezte az Iparmûvészeti Fôiskolát.
1945-tôl dramaturg lett a Magyar Rádiónál. 1945-ben
belépett az MKP-ba, majd az MDP-nek is tagja volt, de a kialakuló
sztálinista rendszerrel nem szimpatizált.”
(Eörsi László: Ferencváros 1956. A kerület
fegyveres csoportjai. Budapest, 1956-os Intézet, 1997, 122. o.)
„Minden antikommunista fasiszta!”; „Az antisztálinista ellenállás
hôsei az Új Szakasz kiábrándult és megcsalatott
kommunistái!”; „Hazáját mélyen szeretô
ember soha nem fogadhatta el a kommunizmus nemzetellenes ideológiáját!”;
„Csak a radikális jobboldal képviselte hitelesen az antikommunizmus
ügyét!”
Az idézett négy emberi sorstöredékbôl
igazolásképpen könnyen hozzárendelhetünk
egyet-egyet a felsorolt sommás ítéletekhez. Csakhogy
mind a négy történetdarabka nagy valószínûséggel
igaz. Mit is gondoljunk tehát az 1956 elôtti antikommunista
ellenállásról Magyarországon? Az itt következô
írás természetesen nem akarja kimondani a nem létezô
végsô szót a magyar történelem egyik (de
korántsem egyetlen) mélységesen ellentmondásos
kérdésérôl. A szándék pusztán
logikai tereprendezés, összefüggéskeresô
kirakós játék az általam ismert történelmi
ténymorzsák alapján.
Az elsô részben megpróbálom az „antikommunista
ellenállás” nehezen körülírható fogalmát
tisztázni, majd a második részben vázlatszerûen
megkísérlem az 1944/45–1956 közötti ellenállás
korszakolását. Ez egyben lehetôséget ad arra
is, hogy a Szovjetunió által megszállt térség
hasonló jelenségeivel összehasonlítsuk és
a nyugati hatalmak titkosszolgálati mûveleteinek, stratégiai
elgondolásainak összefüggésében vizsgáljuk
a magyar ellenállás hozzáférhetô tényeit.
Már itt ki kell jelentenem, hogy a vázlat kifejezés
szó szerint értendô. Az ellenállás résztvevôit,
a különféle csoportokat csak illusztrációként
említem. A harmadik rész központi kérdése
a kommunista rezsim saját „ellenállásképe”,
a politikai rendôrség és általában a
hatalom paranoiás világlátásának racionális
elemei, az ellenállás-termelés belsô logikája.
Végül felvillantok néhány olyan erkölcsi
értelemben vett dilemmát és ellentmondást,
amelyek roppantul megnehezítik az ellenállás bizonyos
jelenségeinek morális mérlegelését,
és számba veszem a történeti megítélés
általános és speciális nehézségeit.
*
Az antikommunista jelzô politikai kategória, így
meghatározása nyilván politikai, ideológiai
érveket igényel, ami rendszerint vitát szül.
De miért nehéz az ellenállás fogalmának
vagy összetevôinek kijelölése? Vannak aktív
és passzív formái, mint a tüntetés az
egyik, a hatóságokkal való együttmûködés
megtagadása a másik oldalon. Egyes fajtái önmagukban
is veszélyeztethetik a rezsim létét, mint például
a politikai terrorizmus, mások csak tömegméretekben,
a részvétel bizonyos küszöbértéke
felett, például az általános sztrájk.
Rendszerbomlasztó hatásuk folytonos skálán
mérhetô, legalábbis elvileg. A nulla hatékonyságú
cselekvés, a bezárt ajtók mögötti magányos
mormogás egyértelmûen kívül esik a fogalom
határain, míg a földalatti politikai mozgalom szervezése
egyértelmûen azon belül van. A határesetek besorolása
még nem okozna komoly gondot, pusztán bizonyos mértékig
óhatatlanul önkényes lenne. Meggyôzôdésem
szerint viszont itt többrôl van szó.
Elôször is: a politikai rendszer jellegzetességeitôl
függ, hogy melyik cselekvés számít ellenállásnak.
Intézményesen garantált szólásszabadság
mellett a kormányzat szarkasztikus bírálata a sajtó
hasábjain vagy politikai gyûléseken az elismert jogok
nyilvános gyakorlásának számít, és
nem ellenállásnak. Még akkor sem, ha a cselekmény
esetleg közvetlenül a kormány bukásához
vezet. Hogy melyek az adott rezsim fontos jellegzetességei, az viszont
– diktatúrák esetében legalábbis – azon is
múlik, hogy miképpen írjuk le a rendszert. Tegyük
fel, hogy a néhai kelet-európai sztálinista-kommunista
rezsimek esetében a helyes rendszertani meghatározás
a totalitárius állam. Ennek legfontosabb jellemzôje,
hogy alattvalóit életük minden területén
ellenôrizni akarja, és a rendszer aktív szolgálatára
kényszeríti. Ebbôl viszont logikusan következik,
hogy minden egyes nem ellenôrzött magáncselekedetben
ellenállást kell hogy lássunk, beleértve a
magányos bibliaolvasást vagy az ideológiai buzgalomtól
mentes gyermeknevelést. Ez még nem lenne baj. Az viszont
igen, hogy a totalitárius rendszerek büntetnek olyan cselekedeteket
is, amelyek a politikai szabadság körülményei között
is tilalmasak. Könnyû belátni, hogy a nemzeti bank aranykészletének
elrablása akkor sem központi esete az ellenállás
fogalmának, ha nagymértékben és közvetlenül
hozzájárul a rendszer összeomlásához.
A cselekedetet politikai szándék kell hogy ösztönözze,
máskülönben egyszerû köztörvényes
bûncselekménnyel van dolgunk.
Pillanatnyilag tekintsünk el attól, hogy a kommunista „forradalmi
törvényesség” nagy elôszeretettel konstruált
köztörvényes vádakat a letartóztatott politikai
ellenállók terhére. Ez ugyanis csak az utólagos
azonosítást, a történész dolgát
nehezíti. A tények pontos feltárása után
a probléma eltûnik, ha a besorolás mércéjéül
nem az akkor hatályos jogot, hanem egy ideális jogállam
büntetô törvénykönyvét választjuk.
Vannak azonban kényes esetek is, mint például a politikai
gyilkosság, ami a görög városállamok kora
óta foglalkoztatja az európai politikai gondolkodást.
Számos érv gyûlt össze az idôk során
a zsarnokölési elméletek védelmében, de
a tágan értelmezett politikai terrorizmus, az áruházi
bombarobbantás minden destabilizáló hatása
ellenére sem fér bele a fogalomba. A korlát nyilván
az ártatlan emberéletek rendszertôl független
feláldozása, veszélyeztetése lesz. A kiemelt
megkötés azért fontos, mert a rezsim brutális
megtorló akcióiban esetleg kioltott emberéletek száma
és valószínûsége – véleményem
szerint – ugyan súlyos erkölcsi dilemma elé állítja
a gyilkosságra készülô ellenállókat,
de nem teszi ôket automatikusan felelôssé az ártatlan
áldozatok haláláért.
A politikai szándék tartalma sem mellékes. A diktatúrák
különbözô életszakaszaiban nem ritka az uralmon
lévô oligarchián belüli hatalmi harc, ezt pedig
nem lenne célszerû az ellenállás kosarába
rakni, bármennyire is politikai természetû az egymást
különbözô hatóságoknál feljelentô
Gauleiterek és megyei titkárok hatalmi ambíciója.
A Berija letartóztatását elhatározó
Hruscsov nem távoli erkölcsi rokona Szolzsenyicinnek, bármit
is gondoljunk kettejük politikai nézeteirôl. Mindebbôl
viszont nem következik, hogy a diktatúra hívei ne válhatnának
a rendszer ellenfeleivé vagy akár aktív ellenállókká,
de itt már az egyedi körülmények jelentôsége
sokszorosára nô. A tiszteletet érdemlô ellenállás,
még ha jelentôs egyéni kockázatvállalással
jár is, nem feltétlenül teszi súlytalanná
a rendszer szolgálatában korábban elkövetett
bûnöket. A mérlegelés esetrôl esetre változhat.
Meglepô módon az ellenállás és a
kollaboráció közötti határvonal sem olyan
éles, mint ahogy erköcsi érzékünk szeretné.
Vegyünk két kitalált esetet. Képzeljük el
az egyik oldalon azt a „belülrôl bomlasztót”, aki – utólagos
bevallása szerint – úgy kívánta aláásni
a rendszert, hogy aktívan szervezte felettesei vadászatnak
álcázott orgiáit, azért, hogy erkölcsileg
lejárassa ôket. A másik oldalon pedig tegyük mérlegre
azt a rendôrségi tisztviselôt, aki titokban információval
és hamis papírokkal látta el az aktív ellenállókat.
Nyilván más erkölcsi és politikai megítélés
alá esnek, de a különbség nem abban rejlik, hogy
részt vettek-e a rendszer kiszolgálásában.
Némi leegyszerûsítéssel tehát ahhoz,
hogy egy cselekvéstípust ellenállásnak tekintsünk,
szükséges a kívülállók számára
is belátható rendszergyengítô hatás,
az egyéni hatalmi ambíciókon túlmutató
politikai szándék és a hatalmon lévôk
uralmi jogosultságának, azaz legitimitásának
megkérdôjelezése. Magyarán a kommunista rendszerek
történetének ellenállói aktív antikommunisták.
Ez elég magától értetôdôen
hangzik, pedig sok félreértés forrásává
válhat. Ugyanis egyszerû tautológia. Ebben az összefüggésben
(vagy akár általában) a negatív meghatározás
valójában üres, abba szinte bármilyen világkép,
politikai meggyôzôdés, pártelkötelezettség
vagy diffúz politikai érzelem belefér, konkrét
pozitív politikai tartalma akár minden egyén esetében
más és más lehet. Ugyanezen okból világnézet
szerinti fokozati skálája sincsen, mint melléknév
nem fokozható. Értelmetlen kísérlet a kommunista
rendszer elutasítóit valamiféle „engesztelhetetlenségi
fok” szerint mérni. Józan ember számára világos,
hogy Baky László, Kállay Miklós, Sulyok Dezsô,
Kéthly Anna és Kovács Imre között nem az
a különbség, hogy melyikük szenvedhette kevésbé
a kommunista diktatúrát. Mégis, bármilyen tág
és homályos is ez a fogalom, az elkötelezett kommunista
meggyôzôdés mintha már nem férne bele,
mivel önellentmondáshoz vezet. De ha ez a fogalom sarokpontja,
akkor mit kezdjünk Angyal István vitathatatlan, a bitóig
vállalt világképével?
E szövevényes problémát nincs mód
itt kitárgyalni. Az egyik kérdés nyilvánvalóan
az, hogyan tegyünk különbséget Angyal és a
kommunista mozgalom „veszettjei” között, akik azért kerültek
szembe a hivatalos vonallal, mert túl puhának tartották
a diktatúrát. Most csak két dolgot említenék.
Angyal István számára egyértelmû volt,
hogy az a rendszer, amellyel kommunista meggyôzôdésétôl
vezéreltetve szembeszegült, antikommunista volt. Meggyôzôdésének
belsô konzisztenciáját akkor sem lehet kétségbe
vonni, ha manapság gyökeresen mást is gondolunk a kommunista
eszme és a kommunista rendszer egymáshoz való viszonyáról,
mint ami 1956-ban még lehetséges volt. Másfelôl
a Tûzoltó utcai fegyveres csoport parancsnoka egyvalamit biztosan
elutasított a bolsevik politikai doktrínából:
mégpedig a Párt történelmi küldetésének
mítoszát. A párt uralma ellen fegyverrel fellépô
Angyal István – a szó eredeti értelmében –
nem lehetett elvtárs. De nem csúsztunk-e ezzel át
a politikai elemzés dialektikus bolsevik szómágiájának
terepére – kérdezhetné bárki. Ha azt sugalljuk,
hogy Angyal tévedett önmagát illetôen, akkor lényegében
azt mondjuk, amit az államvédelem Marxra hivatkozó
kihallgatótisztjei is állítottak, miszerint Angyal
és a hozzá hasonlók „objektíve ellenforradalmárok”.
De tegyünk egy képzeletbeli ellenpróbát: lett
volna-e értelme vele is eljátszani a kihallgatótisztek
pártkáderek számára fenntartott színjátékát?
Hatott volna-e a Zinovjevtôl Rajkig mindenkin kipróbált
és többször bevált mondat: „A Párt egy utolsó
megbízatást ad neked.”
A Tûzoltó utcai parancsnok egy kirakatper önostorozó
vádlottjának szerepére alkalmatlan volt.
*
1944 nyarán a gyôzelmesen elôretörô Vörös
Hadsereg és a nyomában haladó NKVD/NKGB-egységek
váratlan, a polgárháború óta nem tapasztalt
nehézségekbe ütköztek a gyorsan mozgó front
mögötti területeken. A Balti-tengertôl a Dvináig
egyre gyakoribbak lettek a kötelékeiktôl elszakadt kisebb
egységek elleni fegyveres támadások. A nagy kelet-európai
térség egyes pontjain a szórványos támadások
1945 nyarára valódi gerillaháborúvá
fejlôdtek. Bár a gigantikus méretû hadmûveletekre
semmilyen hatással sem voltak, és az 1940-ben annektált
területek újramegszállását sem tudták
megakadályozni, jelentôségüket mégis érzékelteti,
hogy 1945 augusztusában a lett KP Központi Bizottsága
rendkívüli ülést hívott össze a „banditák”
elleni harc taktikájának megvitatására.1 A
különbözô szervezetekhez tartozó és
változó létszámú fegyveres ellenállókat
a balti országok nemhivatalos emlékezete „Erdei Testvérek”
néven ôrizte meg. Legjelentôsebb vezetôik, mint
például az észt Ants Kaljurand a népi folklórban
mitikus hôsökké váltak. Ez jócskán
megnehezíti valódi tevékenységük feltárását,
de az kétségtelen, hogy 1945 és 1947 között
a balti gerillacsapatok jelentôs NKVD-erôket kötöttek
le, ellenôrzésük alatt tartották a gyérebben
lakott vidékek számottevô részét, és
az ellenállás létérôl hírt adó
szimbolikus gesztusokon túl számtalan szabotázsakció,
fegyveres összetûzés fûzôdik a nevükhöz.
Mart Laar becslése szerint az ellenállók legnagyobb
létszáma Lettországban 10-15 000 körül lehetett,
az országos méretû szervezettel rendelkezô észt
Fegyveres Ellenálló Liga aktív tagjait pedig 2000
és 5000 közé teszi.2 Ezek a számok természetesen
vitathatóak, becslésen alapulnak és akár erôsen
eltúlzottak is lehetnek, de az nem kétséges, hogy
a balti ellenállási mozgalmak felszámolása
a jócskán felduzzasztott helyi állambiztonsági
erôknek csak 1949 második felében, egy nagyméretû
összehangolt akció során, Moszkvából küldött
jelentôs tartalékok igénybevételével
sikerült. Az 1949 tavaszán tömeges deportálások
révén végrehajtott „kollektivizálásban”
eddigre megsemmisült az a kisparaszti réteg, amely a gerillacsoportok
helyi bázisait és folyamatos ellátását
biztosíthatta volna. Még a nagy leszámolás
után is megmaradt néhány csoport, amelyek az ötvenes
évek közepéig szórványos fegyveres akciókkal
nyugtalanították a „tagköztársaságok”
mindenható biztonsági szerveit.3
Szinte semmit nem tudunk az ellenállók politikai nézeteirôl,
azon kívül, hogy a teljes nemzeti függetlenség
visszaállítását tekintették tevékenységük
végsô, mindenek feletti céljának. A status quo
ante volt tehát a kiindulási pont. Némelyik csoportnak
sikerült is kiépíteni és néhány
évig fenntartani bizonytalan kapcsolatokat az 1940-es megszállás
elôtti politikai vezetôréteg emigráns képviselôivel.
Saját legitimitásukat többnyire a függetlenség
„aranykorának” alkotmányához kötötték.
Csakhogy az utolsó békeév alkotmányos-politikai
viszonyai a Baltikumban elég távol álltak a demokrácia
ideáljától. Csak Észtország politikai
rendszere volt alapvetôen parlamentáris, Litvániában
1936-tól hivatalosan is egypártrendszer volt, Lettországban
az alkotmány felfüggesztése után Ulmanisz félprezidenciális
rendszere közelebb állt az autoritárius berendezkedéshez,
mint a demokráciához. Következik-e mindebbôl,
hogy az „Erdei testvérek” többségükben vagy akár
csak nagy számban szükségszerûen demokráciaellenesek,
netán szélsôjobboldaliak lettek volna? Szokás
a harmincas évek politikai-szociológiai „korszellemére”,
a demokráciák – ideiglenes – európai térvesztésére,
az autoritárius rendszerek valós társadalmi támogatottságának
növekedésére hivatkozni. Erre a magyarázatra
azonban semmi szükség, amíg nem áll rendelkezésre
megbízható adat az ellenállók politikai, világnézeti
megoszlásáról. Könnyen belátható,
hogy ez a feltételezés sem politikai, sem logikai szempontból
nem szükséges vagy magától értetôdô.
Függetlenül attól az egyébként fontos kérdéstôl,
hogy a lenini-sztálini rendszer minden részletében
a Gonosz megtestesült birodalma volt-e, az mindenképpen világos,
hogy a legalapvetôbb politikai jogokat, a szólás, a
szervezkedés szabadságát nemcsak semmibe vette, hanem
teljes terrorgépezetével üldözte. Ilyenformán
az európai értelemben vett „politika” megjelenésének
logikai elôfeltétele volt a nemzet függetlenségének
visszaállítása.4 Nyugodtan feltételezhetjük
azt is, hogy a zömében fiatal ellenállók jelentôs
része a függetlenség imperatívuszán túl
nem is rendelkezett határozott politikai elkötelezettséggel.
A gerillaháború körülményei között
– szemben a mindenkori politikai emigrációk világával
– a személyes egymásra utaltság szélsôséges
határhelyzetében komoly tartalma van a „nemzeti egység”
minimalista politikai programjának. Szükségszerû,
hogy az összeegyeztethetetlen politikai nézetek részletes
kifejtését, megvitatását a szó legszorosabb
értelmében vett bajtársi csoport a függetlenség
elnyerése utáni vágyott jövôbe számûzze.
Ebben a közegben az „aki magyar/észt/lett, velünk tart”
romantikus patriotizmusa nemcsak mozgósító erejû,
hanem a túléléshez nélkülözhetetlen
közös politikai hitvallás. Mindebbôl persze önmagában
semmi sem következik arra nézve, hogy az ellenállók
valamekkora hányada is meggyôzôdéses demokrata
lett volna (vagy ellenkezôleg: sérthetetlen soviniszta). Annyi
tudható, hogy komoly erkölcsi-politikai dilemmákkal
szembesülve hoztak morálisan kétes vagy egyenesen elítélendô
döntéseket. Ezek a döntések azonban nem szükségszerûen
gyökereztek a parancsnokok, csoportok antidemokratikus világképében.
Sok szempontból hasonló események játszódtak
le Nyugat-Ukrajnában is 1946–47-ben. Stepan Bandera partizánszervezete,
az Ukrán Felkelô Hadsereg a Kárpátok erdeiben
állandó harcban állt mind a szovjet, mind a kommunista
lengyel állambiztonsági egységekkel. A Felkelô
Hadsereg 6-8 ezerre becsült létszáma ellenére
közel két hadosztálynyi, harckocsiegységekkel
támogatott belbiztonsági egységet kötött
le szinte folyamatosan 1947 nyaráig.5 Ez év nyarán
Pavel Szudoplatov, a szovjet állambiztonság politikai gyilkosságokra
specializálódott csoportjának vezetôje találkozott
Nyikita Hruscsovval, akit Moszkva ukrajnai rendcsinálásra
rendelt ki, és megbeszélték a rendcsinálás
követendô stratégiáját. Elôször
az ukrán nacionalisták vezérkarának likvidálását
tûzték ki célul, de ez nem járt kellô
eredménnyel. Végül a balti megoldáshoz hasonló
összpontosított katonai akcióval morzsolták fel
a Kárpátokban küzdô Felkelô Hadsereg csoportjait.6
Augusztus és szeptember folyamán pártucatnyi felkelô
keresztülverekedte magát nyugat felé. Csehszlovákián
és Ausztria szovjet megszállási övezetén
fegyveresen átszökve Bajorországban jelentkeztek az
amerikai megszálló egységek parancsnokságán.7
Ebben az esetben szintén vajmi keveset tudunk a felkelôk politikai
meggyôzôdésérôl, természetesen radikális
függetlenségi vágyukon túl. Az viszont bizonyos,
hogy – legalábbis mûködésük utolsó
szakaszában – többször terrorizálták a környezô
falvak lakosságát, és balti társaiktól
eltérôen erôszakos rekvirálás árán
is biztosították ellátásukat. Ezzel pedig folyamatos
megtorlásnak tették ki a Kárpátok falvainak
harcokba belefáradt lakosságát.
A viszonylag legismertebb történet a kelet-európai
fegyveres ellenállás históriájában a
lengyel „polgárháború” 1945 és 1948 között.
Mint az összes többi esetben, itt is élesen vitatott a
résztvevôk száma. A becslések olyan tág
határok között mozognak, hogy a kor egyik legavatottabb
ismerôje, Krystyna Kersten alapvetô monográfiájában
még találgatásokba sem volt hajlandó bocsátkozni
a tényleges számokról.8 A Honi Hadsereg (AK) az 1944.
augusztus–szeptemberi varsói felkelésben a Vörös
Hadsereg szeme elôtt veszítette el legharcképesebb
egységeit. 1945. január 19-én az AK-t hivatalosan
feloszlatták, maradék egységei részben a Delegatura
Fegyveres Erôi (DSZ) kötelékébe léptek
át. Lengyelországban azonban legalább egy tucat fegyveres
ellenálló szervezet mûködött, amelyek részben
az illegalitásban mûködô politikai pártok
fegyveres csoportjaiként, önvédelmi egységekként
vették fel a harcot az NKVD, majd a lengyel Biztonsági Szolgálat
csapataival. Minimálisan néhány tízezer ellenálló
küzdött legalább száz nagyobb és tucatnyi
kisebb partizánegységben.9 Felszámolásuk itt
is jelentôs katonai erôt igényelt, és 1948 végéig
elhúzódott.
Jóval kevésbé ismert viszont a háború
utáni román ellenállás furcsa története.
A Duna-deltában és a Kárpátokban szórványosan
mûködô fegyveres csoportok mellett 1946-ban hirtelen megjelent
egy komoly szervezettel rendelkezô partizánalakulat. A Parasztpárthoz
lazán kapcsolódó egységek itt azonban – legalább
részben – nyugati ösztönzésre jöttek létre.
1946 nyarán Washingtonban a Törökországra nehezedô
szovjet diplomáciai nyomást olyan jelentôs erôpróbaként
értékelték, amely a világháború
kockázatát is magában rejti. A legújabb kutatások
szerint olyan mennyiségû információ támasztotta
alá a gyanút, hogy Moszkva Törökország megtámadására
készül, hogy azt nem lehetett nem komolyan venni Angliában
és Amerikában.10 Szeptemberben a vezérkari fônökök
kérésére az amerikai Különleges Mûveletek
Osztálya (Office of Special Operations – a Hadügyminisztérium
alá tartozó hírszerzô és titkos mûveletekért
felelôs csoport) felkereste Bukarestben a Nemzeti Parasztpárt
vezetôit, hogy hozzanak létre egy partizán hadsereget.
A Parasztpártnak nem kellett komoly késztetés, mivel
amúgy is elkezdték egy titkos antikommunista fegyveres csoport
létrehozását. Ira Hamilton hadnagy és Thomas
Hall ezredes tanácskozott Niculescu-Buzestivel, a korábbi
külügyminiszterrel, aki Iuliu Maniu személyes tanácsadója
volt, és más parasztpárti személyiségekkel
a vezetés második vonalából. Hall, Hamilton
és a román politikusok kidolgoztak egy tervet, ami a titkos
hadsereg feladatait határozta meg egy esetleges háború
esetére. A fô feladat a szovjet hadsereg utánpótlási
és felvonulási vonalainak elvágása, a felvonulás
lassítása, diverziós cselekményekkel való
megzavarása lett volna.11 Az háborús válság
viszont októberben elcsendesülôben volt, ami szükségtelenné
tette a hirtelenjében összekovácsolt tervet. Hall és
Hamilton kompromittálódtak a román titkosszolgálat
elôtt, amikor megpróbálták kicsempészni
az országból Niculescu-Buzestit. A tervekrôl mit sem
tudó amerikai Cortlandt Van Schutler altábornagy, a bukaresti
Szövetséges Ellenôrzô Bizottság amerikai
képviselôje a titkosszolgálati akció azonnali
beszüntetését követelte Washingtontól. Hall
és Hamilton kivonása magukra hagyta a szervezkedésben
részt vevô parasztpárti politikusokat. 1947 októberében
bíróság elé állították
ôket összeesküvésben való részvételért.
A késôbbi kirakatperektôl eltérôen ebben
az esetben a vádak alapvetôen igazak voltak. A katonai vészhelyzet
hirtelen megszûnése, valamint az amerikai hírszerzô
szervek és a Külügyminisztérium közötti
presztízsharc miatt Romániában a kommunista titkosrendôrség
felszámolta Kelet-Európa egyik potenciálisan legerôsebb
antikommunista fegyveres csoportját, mielôtt egyetlen akciójukra
is sor kerülhetett volna.12
Az itt felsorolt példák természetesen nem merítik
ki a háború utáni antikommunista ellenállás
történetét Kelet-Európában. Azt viszont
bizonyítják, hogy az ellenállás központi
esetének tekinthetô gerillaháború a térség
jelentôs részében, ha esélytelen is, de tömegméretû
volt. Magyarországon azonban nem tudunk az itt felsoroltakhoz hasonlítható
szervezetekrôl, aktív fegyveres ellenálló csoportokról.
Bár ismeretelméleti közhely, hogy egy dolog vagy jelenség
nemlétének bizonyítása logikai képtelenség,
itt mégis van okunk arra, hogy a fenti kijelentést tényként
kezeljük. Az állambiztonsági terrorgépezet ide
vonatkozó iratai és adatai komoly fenntartásokkal
kezelendôk. Van azonban olyan forrásunk is, amelynek készítôje
pontosan abban volt érdekelt, hogy a tényleges ellenállás
mértékét állapítsa meg. Az amerikai
hadsereg katonai elhárító osztálya (G-2) megrendelésére
a washingtoni Georgetown University részletes kutatási jelentést
állított össze Magyarország: ellenállási
tevékenység és potenciál címmel.13 Az
összefoglaló jelentés keltezése 1956. január
5., ami azért is fontos, mert az elemzôk a rendelkezésükre
álló adatokban még nem kereshették – esetleg
akaratlanul is – a forradalom elôzményeit. Az összefoglalóból
kiderül, hogy a kutatók hozzáférhettek mind a
disszidensekkel készített hírszerzô interjúkhoz,
mind a CIA és a Katonai Hírszerzés ide vonatkozó
egyes dokumentumaihoz (ügynöki jelentésekig bezárólag).
Természetesen ez a dokumentum sem a valóság pontos
tükörképe, de legalább az önérdekû
torzításoktól, túlzásoktól nagy
valószínûséggel mentes, hiszen az amerikai hadseregnek
elemi érdeke lett volna, hogy minél pontosabb képet
kapjon a szovjet zóna „ellenállási potenciáljáról”.
A jelentés végkövetkeztetése meglehetôsen
lehangoló: „Nincs bizonyíték arra, hogy számottevô
ideig fennmaradt volna bármely fegyveres partizán csoport
Magyarországon, és lehetséges, hogy a jelentésekben
említettek közül némelyik akár teljes egészében
bûnözôkbôl és dezertôrökbôl
állt. Jelenleg semmilyen partizán tevékenységnek
sincs nyoma Magyarországon.”14 Pár oldallal késôbb
pedig: „Magyarországon nincs hagyománya vagy története
az aktív ellenállásnak, és minden jel arra
utal, hogy ez a hagyomány nem szakadt meg.”15
Nagyjából elfogadhatjuk tehát, hogy az ellenállás
legnyilvánvalóbb formája, a fegyveres felkelô
csoportok tevékenysége Magyarországon 1956 elôtt
gyakorlatilag hiányzik. Ez pedig, összehasonlítva a
térség más országaiból származó
példákkal, elég különösnek tûnik,
magyarázatra szorul. Nyilván nem arról van szó,
hogy a magyar társadalom nagyobb szimpátiával viseltetett
volna a pár év alatt kiteljesedô sztálinista
diktatúra iránt, mint térségbeli sorstársai.
A nemzetkarakterológiai feltevéseket a forradalom visszamenôleg
is megcáfolta. Az iratban hivatkozott „hagyományok” pedig
többrétegûek, a politikai ellenállás aktív
és passzív formái egyaránt megtalálhatóak
bennük. (Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy az
amerikai kutatók „hagyományon” inkább a második
világháború alatti fegyveres ellenállás
ugyancsak magyarázatra szoruló, talán kínos,
de okait tekintve nem megfejthetetlen hiányát értették.)
Ráadásul semmi szükség arra, hogy ilyen elvont
szinten keressük a partizánmozgalom nemlétének
okait. A legfontosabb ok prózai – az ország topográfiája.
A trianoni határok között elterülô vidék
egyik legfontosabb jellemzôje a viszonylag sûrû településszerkezet.
Az országnak gyakorlatilag nincs olyan pontja, ahonnan egynapi járóföldre
ne lenne legalább egy lakott település, márpedig
a fegyveres csoportoknak szükségük van rejtett bázisokra,
nehezen megközelíthetô vagy átfésülhetô
visszavonulási terepekre, biztos rejtekhelyekre. Nagyjából
két vidék jöhetne szóba, a Bakony és az
Északi-középhegység, de ugyanezen okokból
pontosan itt található a legtöbb katonai bázis,
lôtér, felvonulási és gyakorlóterep.
Márpedig ilyen objektumok szomszédságában nehéz
biztonságos partizánbúvóhelyeket kialakítani.
Ha megnézzük az idézett kelet-európai példákat,
mindjárt szembeötlik a gerillaháborúhoz nélkülözhetetlen
földrajzi adottságok teljes hiánya Magyarországon.
A másik ok politikai természetû. Utólag
bármennyire is egyértelmû, hogy a „koalíciós
idôszak” politikai dinamikája kikerülhetetlenül
torkollott a teljes kommunista hatalomátvételbe, a kortársak
ezt rendre máshogyan értékelték. Nagy Ferenc
például minden intô jel ellenére az utolsó
utáni pillanatig bízott abban, hogy a békeszerzôdés
aláírása után a teljes szuverenitását
visszanyerô ország rövid idô alatt legyûrheti
a baloldali totalitárius fenyegetést. A politikai szervezkedés
szabadságát korlátozta ugyan a a pártok engedélyezésére
jogosult Szövetséges Ellenôrzô Bizottság,
de mégsem olyan mértékben, hogy a kommunista párt
politikájának ellenfelei ne találhattak volna legális
terepet ellenérzéseik kimutatására. Rákosi
szalámitaktikája több szempontból is bevált.
A képességei és társadalmi elfogadottsága
alapján vezetésre alkalmas politikai elit számára
még a nyilvánvaló felmorzsolási szándék
ellenére sem volt vonzó alternatíva a teljes illegalitás
vállalása, ameddig a politika nyilvános terepén
is találhatott magának helyet – még ha egyre szûkösebbet
is. Ezt csak tetézte, hogy az új rendszer legitimációja
részben a két világháború közötti
alkotmányos és politikai berendezkedés megtagadásán
alapult. A kisgazda többségû országgyûlés
nem puszta szórakozottságból fogadta el az 1946. évi
VII. törvényt a demokratikus államrend és a köztársaság
büntetôjogi védelmérôl. A rugalmas és
egyben rendkívül szigorú törvény tükrözte
a politikai vezetô réteg általános félelmét
attól, hogy egy esetleges „visszarendezôdés” akár
jelentôs társadalmi támogatottságot is maga
mögött tudhat. Így eshetett meg, hogy a drákói
szabály egyik elsô áldozata az ártalmatlan,
inkább zártkörû klubra és nacionalista
szolidaritási segélyszervezetre emlékeztetô
Magyar Közösség lett. A Rajk által kierôszakolt
összeesküvési koncepciót részben a törvény
gumiparagrafusai tették lehetôvé.
1945 és 1947 között tehát jelentôs illegális
antikommunista ellenállás nem volt. A fent idézett
amerikai dokumentum 15 szervezett illegális csoportot tekintett
legalábbis valószínûsíthetônek,
amelyek mindegyike gyakorlatilag 1947 után jött létre.
A legfontosabbak: a Fehér Gárda (a jelentés „nagyon
valószínûtlennek” tartja a disszidens forrásokból
származó 20 000-es tagságot), amely többé-kevésbé
a Demokrata Néppárt illegalitásba vonult maradványai
fegyveres csoportjának számított; a Fehér Kereszt
nevû szegedi központú szervezet, amelyet 1951-ben gyakorlatilag
felszámoltak; a Kard és Kereszt; a Kettôskereszt; a
Fekete Sas; a jobboldali szociáldemokraták csoportja a Mávagban;
a Szabad Magyarországért Küzdô Ifjúság
Szövetsége; a Nemzeti Ellenállási Mozgalom; valamint
kisebb csoportok Makón, Hódmezôvásárhelyen,
Kisújszálláson és Zala megyében.16 A
jelentés készítôi nem voltak hajlandóak
konkrét becslésekbe bocsátkozni a felsorolt csoportok
taglétszámáról, csak néhol idéztek
általuk is valószínûtlennek tartott számokat
a disszidensek interjúiból. Ezeket a csoportokat ismerte
és koncepciójának igazolásául használta
az ’56 utáni belügyi propaganda-történetírás
is. Szinte mindegyikük megtalálható Hollós Ervin
és Berecz János ide vonatkozó mûveiben. Mit
tudhatunk róluk, a létezésükön túl?
Elsôsorban azt, hogy 1955–
56-ra az ÁVH gyakorlatilag az összes csoportot vagy felszámolta,
vagy szigorú „operatív ellenôrzés” alatt tartotta.
A Fehér Gárda (Fehér Partizánok néven)
vagy a Mávag szocdem csoportja ilyen minôségben szerepel
például Piros László belügyminiszter MDP
PB számára 1954. október 19-én készített
jelentésében a „külsô és belsô reakció
tevékenységérôl”.17 A Kard és Kereszt
1949-ben, a Fehér Kereszt 1951-ben, a Nemzeti Ellenállási
Mozgalom 1954-ben már megszûnt létezni.
Mit tudunk a szervezett ellenállás résztvevôinek
politikai hovatartozásáról? Nagyon keveset. Az ÁVH
és a kommunista bíráskodás igyekezett mindenütt
nyilas vagy legalábbis horthysta kapcsolatokat kimutatni, de ez
gyakran csak mondvacsinált, koncepcionális módon sikerült.
A szervezetek egy részében az irányítást
a koalíciós idôszak legális pártjainak
helyi vezetôi, tagjai vállalták, gyakran a volt helyi
pártszervezetek egy része épült fel újra,
csak most már illegalitásban. Ez azonban nagyjából
1949-tôl feldúsult a spontán paraszti ellenállás
fiatal aktív tagjaival is. Erre utal a Nemzeti Ellenállási
Mozgalom meglehetôsen hézagos története, amelyet
Domonkos László dolgozott fel a túlélôkkel
folytatott interjúk alapján.18 Bár a visszaemlékezésekkel
legalább annyi a módszertani probléma, mint a rendôrségi
iratokkal, az elég világosan látszik, hogy Annus István,
Cseszkó Ferenc és Zöld Imre politikai meggyôzôdésének
alapja nagyjából ugyanaz a radikális függetlenségi
vágy és diffúz kommunistaellenesség, ami a
többi kelet-európai ellenálló csoportban is fellelhetô.
Ennek pedig nem szükségszerû velejárója
a kiforrott jobboldali totalitárius meggyôzôdés
és politikai program. Röplapjaik érzelmekre ható
függetlenségi követelése és globális
antikommunizmusa ugyanazt az „ellenállási minimálprogramot”
látszott megtestesíteni, mint amit a balti esetben is láthattunk.
(Az egyelôre nem világos, hogy az amerikai léggömbakcióval
Magyarországra juttatott NEM szignójú röplapok
eredendôen tôlük származtak, vagy a CIA egyszerûen
eltulajdonította a vonzó betûszót saját
propagandaanyagaihoz.) A NEM tevékenysége fôleg röplapszórásból
állt, fegyveres csoportként való ÁVH-s megjelenítésük
alapja csak annyi, hogy adott esetben hozzáférhettek volna
a békéssámsoni MHSZ kispuska- és pisztolykészletéhez.
Mégis milyen kiterjedésû lehetett az 1956 elôtti
szervezett antikommunista ellenállás? Különféle
részleges és egyáltalán nem megbízható
számadatok állnak rendelkezésünkre, többségükben
az ügyeket „feldolgozó” ÁVH kimutatásaiból.
A Belügyminisztérium Kollégiumának 1953. szeptember
8-i ülésére beterjesztett iratban a következô
adatsor szerepel:
„Az állambiztonsági szervek 1951-ben 2.096, 1952-ben
3.228, 1953. augusztus 1-ig 1.871 fôt vettek ôrizetbe, különbözô
politikai cselekmények elkövetése miatt. Ebbôl
a legsúlyosabb politikai bûncselekmény miatt (kémkedés,
diverzió, terror, szabotázs, összeesküvés)
ôrizetbevettek száma:
1951-ben: 450 fô
1952-ben: 1.035 fô
1953 aug 1-ig: 681 fô”19
Piros László már idézett 1954-es jelentése
szerint: „Országos viszonylatban jelenleg 28 folyamatban lévô
ellenforradalmi szervezkedés és 87 ellenséges csoportosulás
ügyében folyik államvédelmi operatív munka.”20
Rákosi 1956 júliusában a Politikai Bizottság
elôtt már arról beszélt, hogy az ÁVH
havi átlagban két újabb ellenforradalmi összeesküvést
fed fel.21 Ezek a számok azonban nemcsak ellentmondóak, hanem
egyben semmitmondóak is. Mivel a kommunista államvédelem
és bíráskodási gyakorlat a passzív ellenállás
minden esetét kriminalizálta és államellenes
cselekménnyé minôsítette, majd pedig saját
maga kreálta a bizonyítékokat az egyes ügyekhez,
nehéz megállapítani, hogy ezek a számok milyen
hányadban tartalmaznak fiktív, definíciónk
szerint politikai ellenállásnak nemigen minôsíthetô
eseteket. Révész Béla remek tanulmányában
tucatnyi példát találhatunk az efféle justizmordra.22
Meglehetôsen elnagyolt módon megpróbálhatjuk
korszakolni az ellenállás itt felsorakoztatott tényeit.
1945 és ’47 között komoly, szervezett antikommunista ellenállás
a szó szûkebb értelmében nem volt. A szembenállás
még jórészt legális politikai keretek között,
a koalíciós idôszak korlátozott többpártrendszerének
terepén jelentkezett. Nagyjából 1947 és 1950
között jöttek létre az elsô illegális
szervezetek, jórészt a legális politika világából
kiszoruló radikális ellenzék helyi képviselôinek
vezetésével. Az illegális szervezkedésben az
eredetileg talán karakteres politikai célokkal rendelkezô
csoportok mindinkább a függetlenségi eszme és
a diffúz antikommunizmus szélesebb támogatást
ígérô, elnagyoltságában sokak számára
vonzó platformjára kerülhettek. A tényleges politikai
eltérések, programok megfogalmazása szükségszerûen
a „rendszerváltozás” utáni jövôbe tolódott.
1949–50 után a példátlanul erôszakos kolhozosítás,
az egyházak és híveik folytonos üldözése,
zaklatása jelentôs paraszti tömegeket sodorhatott az
ellenálló csoportokba vagy szimpatizánsaik közé.
Ezt az ellenséges csoportot már maga a sztálinista
rendszer termelte ki a parasztság politikailag eredendôen
valószínûleg inaktív, precízen megfogalmazható
politikai nézetekkel nem rendelkezô csoportjainak folyamatos
terrorizálásával. Éppen ebbôl a rétegbôl
került ki az ötvenes évek grandiózus és
a lakosságot nyomorba döntô iparosításának
új munkássága. A vidékrôl az iparba áramló,
zömében fiatal kétkezi munkások egyszerre vitték
magukkal a kuláküldözés élményét,
és megtapasztalhatták az „uralkodó osztályt”
sújtó elnyomást is. Ôk alkotják majd
a forradalom fegyveres felkelôinek zömét is. 1953 és
’56 között az „új szakasz” engedékenyebb politikai
légköre, majd az ’55-ös részleges visszarendezôdés
törvényszerûen korbácsolta fel mind a változás
igényét, mind annak radikalizmusát. A forradalmat
megelôzô két évben a kommunista rendszer a mindenkori
halódó ancien regime összes ismérvével
rendelkezett: végletekig megosztott hatalmi elit, egyre hangosodó
közvélemény, felbátorodó, korábban
legyûrtnek vélt ellenfelek, a változás kikerülhetetlenségének
tudata és a változástól való páni
félelem paralízise. Minden adott volt a gyors összeomláshoz,
anélkül hogy a rendszer ellenzéke egységes szervezetként
lépett volna fel. 1956 októbere éppen ezért
forradalom és nem egyszerû összeesküvés.
*
Az ellenállás tág körén belül
van azonban egy kényes pont, amelyet a magyar esetben sem kerülhetünk
meg. Az államvédelem kihallgatótiszti ideológiája
szerint az antikommunista csoportokat a háttérbôl mindig
„imperialista kémközpontok” irányítják.
A kémkedés és hazaárulás halmazati vádja
megkönnyíti a vádlottak elvetemültségének
demonstrálását, csakúgy, mint a köztörvényes
bûncselekmények gyanúja. Valami igazság van
is ebben a felfogásban, hiszen az idegen hatalmak javára
elkövetett kémkedést erkölcsi érzékünk
nehezen tudja az elnyomó hatalommal szembeni jogos ellenállás
kategóriájába illeszteni. Nehéz a bevezetôben
említett Abwehr-ügynököket nemzeti hôsnek látni.
Márpedig legalábbis a román példán láthattuk,
hogy a „nyugati kapcsolat” nem szükségszerûen egyszerû
koncepcionális vádpont. Lehet, hogy az amerikai hírszerzés
felbujtására szervezôdô antikommunista csoportok
nem csak Berkesi András írói és kihallgatótiszti
fantáziájának termékei?
Bizonyos, hogy Magyarországon is voltak valódi nyugati
kémek. Az is elég valószínû, hogy ügynökeik
megpróbáltak kapcsolatba lépni az aktív ellenállás
szórványos csoportjaival. Néhányszor bizonyára
sikerrel is jártak. Az arányokról azonban szinte semmit
nem tudunk. Miért ne feltételezhetnénk, hogy az ÁVH
a legtöbb esetben maga kreálta a kémügyeket? Ez
akár igaz is lehet, csak ebben az esetben nem egészen érthetô,
hogy mire kellenek a paranoiásan bonyolult kémkedési
vádak olyan esetekben is, amikor a nyilvános tárgyalás
hiánya miatt a vádlottak halmozott erkölcsi bepiszkításának
nincs semmi propagandaértéke. A kényelmes válasz
erre az, hogy mindez része a kihallgatótiszttel szemben támasztott
ideologikus követelményrendszernek.
Csakhogy az ÁVH-s paranoiának van racionális magva.
A nem nyilvánosságnak szánt hidegháborús
nyugati stratégiának fontos eleme volt a szovjet zóna
destabilizálása titkosszolgálati eszközökkel.
Nagyjából 1948 nyarára az amerikai külpolitika
„fôstratégája”, George Kennan arra a meggyôzôdésre
jutott, hogy korábbi várakozásaival ellentétben
a kelet-európai szovjet birodalom eresztékei megroppantak,
nem kell évtizedeket várni a szerinte kikerülhetetlen
eróziós folyamat beérésére. Sôt,
talán titkosszolgálati eszközökkel fel is gyorsítható
a bomlás. A Nemzetbiztonsági Tanács 10/2 számú
direktívája „szervezett politikai hadviselés” címszóval
aposztrofálta azokat a titkosszolgálati akciókat,
amelyek céljául a szovjet uralom határainak visszaszorítását
jelölte meg. A politikai hadviselés eszközei között
szerepelt a földalatti ellenállási mozgalmak aktív
támogatása, szervezôdésük segítése.23
A program végrehajtására életre hívtak
egy szervezetet, amely az ártatlanul hangzó Politikai Koordinációs
Hivatal nevet kapta, és lényegében a Külügyminisztérium
(azon belül is Kennan) és a CIA közös felügyelete
alatt, de külön költségvetéssel mûködött.
1952-ben a hivatalt beolvasztották a CIA szervezetébe, de
változatlanul önálló osztályként.
A hivatal többtucatnyi mûveletet kezdeményezett Kelet-Európában,
amelyeknek eddig csak töredékét ismerjük. Az Egyesült
Államok kormánya azonban elkésett a gerillacsoportok
támogatásával. A történet tragikus iróniája,
hogy a kommunista állambiztonsági szervek éppen a
programok elindításának idejére, 1949-re számolták
fel szerte a térségben a tényleges fegyveres ellenálló
csoportokat. A nyugati titkosszolgálatokkal ekkor kapcsolatba lépô
csoportok majd mindegyike valójában az államvédelem
által irányított álszervezet volt, amelyeket
részben a nyugati titkos akciók ügynökeinek csapdába
ejtése érdekében tartottak fenn.24
Mindez fôképpen azért érdekes, mert a szupertitkos
szervezet léte a szovjet hírszerzés elôtt nem
volt titok. Alig két héttel a Politikai Koordinációs
Hivatal megalakulása után, 1948. augusztus 22-én a
Pravda leközölte a TASZSZ jelentését egy Amerikában
létrehozott titkos hivatalról, amelynek fô funkcióit
nagyjából az NSC 10/2-es direktívának megfelelôen
írták le.25 Ebbôl nyugodtan levonhatjuk azt a következtetést,
hogy a magyar ÁVH-hoz kirendelt szovjet tanácsadók
nemcsak ideológiai buzgalmuktól sarkallva, hanem teljes meggyôzôdéssel
utasíthatták magyar beosztottaikat az imperialista kémek
és szabotôrök mihamarabbi leleplezésére.
A kommunista titkosrendôrség paranoiás kémvadászata
nem volt irracionális, csak olyasmi után kutatott, amit az
Egyesült Államok ugyan szeretett volna, de már képtelen
volt végrehajtani. Ezzel együtt is az amerikai kormányzatban
csak 1952–53 fordulójára érlelôdött meg
a felismerés, hogy a kelet-európai kommunista rendszerek
titkosszolgálati úton való megdöntése
hiábavaló, kudarcra ítélt program. A második
gonosz történelmi fintor, hogy mindez pont akkor történt,
amikor az amerikai elnökválasztási kampány fô
republikánus témájává éppen a
„rab nemzetek felszabadítása” vált.
Miért jelent különös nehézséget
az ellenállás történetének pontos rekonstruálása?
A válasz kiábrándítóan egyszerû.
Szinte kizárólag olyan forrásokkal rendelkezünk,
amelyeket a történettudomány a legmegbízhatatlanabbak
között tart számon: rendôrségi iratok, utólagos
visszaemlékezések, politikai memoárok, hírszerzési
jelentések, disszidensinterjúk. Ez nem csak az adott korszakra
igaz. A lázadások történeti feltérképezése
minden korban ugyanebbe a problémába ütközik, legyen
szó a francia forradalomról, a Napóleon-ellenes spanyol
gerillaháborúról vagy az antifasiszta ellenállásról.
A dolog természetébôl adódik, hogy illegális
szervezetek józan biztonsági megfontolásból
ritkán dokumentálják saját tevékenységüket.
Az összes többi forrás szerzôjének pedig
általában számtalan egyéni oka van a tények
akár tudatos, akár szándékolatlan elferdítésére.
Az események után ötven évvel visszaemlékezô
résztvevô akár a teljes ôszinteség szándéka
mellett is foglyává válhat átalakuló
emlékképeinek. Mindenki hajlamos politikai-erkölcsi
énjét a múltba tekintve egységesnek és
változatlannak látni. Ezért különösen
nehéz az ellenállás résztvevôinek valós
politikai meggyôzôdéseit felfejteni. Bibó István
életinterjújában szerepel egy érdekes részlet.
Bibó Márianosztrán meglepetéssel tapasztalta,
hogy a többségükben fiatal ’56-os foglyok milyen gyakran
és milyen könnyen kerültek a „régi foglyok” (zömében
’45 és ’49 között bebörtönzöttek) szélsôségesen
nacionalista politikai nézeteinek hatása alá.26 De
ebben nincs semmi meglepô. Húszéves munkásfiatalok
ritkán rendelkeznek kiérlelt, konzekvens, történelmi
ismeretekkel megtámogatott világképpel. A radikális
függetlenségi célokért fegyverrel küzdô,
diffúz világképû fiatalok egy része az
életüket kerékbetörô börtönévek
után határozott szélsôjobboldali meggyôzôdéssel
lép vissza a hatalom által elôre megnyomorított
civil életbe. Ettôl még hôsök maradnak.
1 Mart Laar: War in the Woods. The Compass Press, Washington D. C.,
1992, 157–158. o.
2 Laar i. m. 113. o.
3 Uo. 175. skk.
4 „Minden kortárs tudja, hogy az ’56-os Magyarország
a szuverenitás helyreállításával nem
valami elvont nemzeti eszmét kergetett, hanem a mindenki számára
nyilvánvalóan adott gazdasági és társadalmi
problémák megoldásának elôfeltételét
akarta megteremteni.” Kende Péter: A politikai kultúráról.
In: Mit ér a kéziratos irodalom, ha – magyar? Párizsi
Magyar Füzetek 2., 1978, 152. o.
5 Peter Grose: Operation Rollback. Houghton Mifflin, Boston, 2000,
44–49. o.
6 Pavel Sudoplatov–Anatoli Sudoplatov: Special Tasks. Little Brown,
Boston, 1994, 235. o.
7 Grose, i. m. 45. o.
8 Krystyna Kersten: The Establishment of Communist Rule in Poland,
1943–1948. University of California Press, Berkeley, 1991.
9 A számok fölötti évtizedes vitát átfogóan
ismerteti Tálas Péter: A lengyelországi „polgárháború”
problematikájához. In: Polonia–Hungarica. ELTE, Budapest,
1992, 302–313. o.
10 Lásd Eduard Mark: The War Scare of 1946 and its Consequences.
Diplomatic History, Vol. XXI. No. 3 (Summer 1997) 383–415. o.
11 Uo. 406–407. o.
12 Elizabeth W. Hazard: Cold War Crucible: United States Foreign Policy
and the Conflict in Romania, 1943–1953. Boulder Co.: East European Monographs,
1996, 163–179. o.
13 Hungary: Resistance Activities and Potentials. In: Csaba Békés,
Malcolm Byrn and Christian Ostermann (eds.): The Hidden History of Hungary
1956: A Compendium of Declassified Documents. The Institute for the History
of the 1956 Hungarian Revolution (Budapest) and The National Security Archive
(Washington), 1996.
14 Uo. 3–4. o.
15 Uo. 16. o.
16 Uo. 56–59. o.
17 Jelentés a külsô és belsô reakció
tevékenységérôl. MOL, MDP, 276. f., 53. cs.,
203. ô. e.
18 Domonkos László: Magyar Sámsonok. In: Titkos
történetünk. Budapest, Zrínyi, 1994, 163–233. o.
19 A Kollégium 1953. szeptember 8-i határozata az államvédelmi
szervek hálózati munkájáról. TH, ÁV
Kollégiumi ülések, 1953. szeptember 8., 10-0482/1, 1.
o.
20 Jelentés a külsô és belsô reakció
tevékenységérôl. 3. o.
21 Rákosi Mátyás feljegyzése az MDP PB-nek,
1956. július 13. Idézi: Borhi, László: Rollback,
Liberation, Containment, or Inaction? US Policy and Eastern Europe in the
1950s. Journal of Cold War Studies, Vol. 1. No. 3. (Fall 1999), 88. o.
22 Révész Béla: A proletárdiktatúra
ideológiai funkciójának kriminalizálása.
Acta Juridica et Politica, Szeged, JATE, 1997.
23 A dokumentum csonkított formában megtalálható:
Foreign Relations of the United States: Emergence of the Intelligence Establishment,
1945–1950. Washington D. C., Government Printing Office, 1996, 668–672.
o. Peter Grose idézett mûvében a 96–97. oldalon közöl
több fontos részletet a kiadatlan szövegrészekbôl.
24 A legjelentôsebb ilyen csapdaszervezet a lengyel Szabadság
és Függetlenség partizáncsoport volt. A lengyel
név rövidítése WIN (ami azonos az angol „gyôzni”
igével), önmagában is vonzó lehetett a CIA és
az MI6 számára. A látványos kudarc legjobb
feldolgozása: Harry Rositzke: The CIA’s Secret Operations. New York,
Reader’s Digest Press, 1977, 170. skk.
25 Grose, i. m. 121. o.
26 Huszár Tibor: Bibó István. Budapest, Magyar
Krónika, 1989, 174. o.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu