A PRO TV szeptember 18-i, hétfôi Válassz címû
adásában – amelynek szerkesztôje Andrei Gheorghe –
egy papnövendék, Radu Preda, aki Révmonostor, Felek
és Kolozsvár érsekének, Bartolomeu Ananiának
közvetlen munkatársa, valahogy így vágott vissza
az ACCEPT (a romániai homoszexuálisok egyesülete nevének
rövidítése, jelentése: elfogadom – a ford.) egyesület
korábban felszólaló elnökének, Florin
Buhuceanunak: „Ön a legkevésbé étvágygerjesztô
homoszexuális, akit valaha láttam.” Mindezt külvárosi
vagánykodással, félszájjal, megvetôen,
alig észrevehetô – talán nem is szájjal, inkább
gondolatban elkövetett – csámcsogással, a szemét
egy másodpercre lehunyva. Kevesen tudták – valószínûleg
az Ortodox-Keresztény Diákok Szövetségének
asszisztáló „kórusa” sem, amely azzal szórakozott,
hogy folyamatosan megszakította a párbeszédet –, hogy
ennek az ízléstelen megjegyzésnek a szerzôje
egyúttal egy az állam és az egyház viszonyát
tárgyaló könyv szerzôje is. Az eset távolról
sem lényegtelen. A múlt év végén megjelent
könyv a vallási felekezetek általános helyzetére
vonatkozó törvénytervezet cikkelyeinek indoklását
tartalmazza. A Vallásügyi Államtitkárság
által összeállított akkori tervezet – 1999. szeptember
13-án került a kormány asztalára – különbözött
az elôzôleg megjelent tervezetektôl. Megsokszorozódtak
és durvábbakká váltak az elôírások,
világosan mutatva a szerzôk – lényegében a román
ortodox egyház – szándékát az ország
hitéletének korlátozására és
ellenôrzésére.
A szóban forgó törvénytervezetet eltitkolták
az érdekelt – a többi egyházhoz tartozó – csoportok
és szervezetek elôl, s még a kimondottan erre a célra
létrehozott bizottság sem tárgyalta meg. Hogy megtartsa
a bíráló pillantásoktól védett
kezdeményezést, az Államtitkárság hónapokkal
azelôtt nyilvánosságra hozott egy másik tervezetet,
amely a „legmegnyugtatóbb” volt az addigiak közül, és
az volt a szerepe, hogy elterelje a figyelmet a lényegrôl.
Látszik azonban, hogy az utolsó szöveg nem volt ismeretlen
Radu Preda számára, hiszen annak alapján dolgozott.
Mint említettem, kötete pontról pontra követte
a törvénytervezet tételeit, amelyek közül
sok egyik megelôzô változatban sem szerepelt. Így
például azok nem büntették a térítést,
sem azon „bûnös” vallási csoportok kultikus tevékenységét,
amelyek nem kapták meg a Vallásügyi Államtitkárság
kötelezô(!) engedélyét. Az, hogy a kötet
1999 végén jelent meg, azt jelenti, hogy már hónapokkal
azelôtt dolgoztak rajta. A munka egy jól kimódolt stratégiába
illeszkedik, amelyre nem annyira az ortodoxok szenvedélye, mint
inkább azoknak az embereknek a módszeres technikája
jellemzô, akik évtizedeken keresztül alkalmazták
a Szekuritáté módszereit. Tekintbe véve a Radu
Preda–Bartolomeu Anania–Teoctist-vonalat, világosan kitûnik
Révmonostor, Felek és Kolozsvár minden lében
kanál érsekének a szerepe az ortodox offenzívában.
Zsinat, Ortodox-keresztény Diákok Egyesülete, Radu
Preda, Bartolomeu Anania! Íme egy valóságos, hosszan
elhúzódó keresztes háborúhoz méltó
szövevény, amelynek hadicéljai világosak, s amelyben
mindenki végzi a maga pontosan körülhatárolt feladatát.
Mézesmázos beszédek, képmutatás a zsinaton,
harcias támadók, akik, ha kell, furkósbottal is tudnak
érvelni – az Ortodox-Keresztény Diákok Egyesületére
gondolok –, és a kettô közötti szerepek betöltésére
kiképzett bérencek, mint Radu Preda. Hol van Bartolomeu Anania
helye ebben a sorban?
Aki az SRI archívumának 7755-ös iratcsomóját
fellapozza, talál benne néhány adatot a jelenlegi
érsek vasgárdista múltjáról. Könyvtáros
szerpap volt a patriarkátuson, s annak a feljegyzésnek a
dátuma szerint, amelyet említek, 1956. december 10-én
börtönben ült. Már 14 éves kora óta
tagja volt a Mãnunchiul de prieteni (Baráti kéve),
1936 óta pedig a Frãtiile de cruce (Keresztes testvériségek)
vasgárdista szervezeteknek. 1941-ben egy hónapra ôrizetbe
vették, mert részt vett egy vasgárdista vezér
temetésén. 1942-ben ismét letartóztatták
és hat hónapra elítélték, mert a cernicai
kolostor padlásán vasgárdista propagandaanyagot és
fegyvereket rejtegetett. A „feljegyzés” végigveszi aztán
a vasgárdistákkal való, egészen a negyvenes
évek végéig és az ötvenes évek
elejéig tartó folyamatos kapcsolatait.
Vasgárdista múltja és a börtön, meglepô
módon, nem akadályozta meg Bartolomeu Ananiát abban,
hogy késôbb látványos karriert fusson be. A
hatvanas években az Egyesült Államokba küldték,
ahol egészen a hetvenes évek közepéig a a detroiti
Román Missziós Érsekség Credinta (Hit) címû
kiadványát szerkesztette. Hogy volt ez lehetséges?
Tudjuk, a válasz csupán egyetlenegy lehet. A logikus következtetést
a börtöntárs Nistor Chioreanu is alátámasztja,
aki Morminte vii (Élô halottak) címû önéletrajzi
könyvében egyenesen besúgónak nevezi. A Vörös
horizontokban Ion Pacepa szintén úgy mutatja be, mint aki
a Szekuritáténak dolgozik. De ha nem is támaszkodunk
e két utóbbi vallomásra, teljesen világos,
hogy az SRI irattárának az ötvenes évek második
feléig vonatkozó adatai nem egyeztethetôk össze
Anania késôbbi karrierjével. Csak az együttmûködés
tette utóbb lehetôvé felemelkedését.
A szenvedélyes vasgárdista és a kommunista megtorlás
nyomorult intézményének szolgálatában
álló ember szellemiségének szintézise
áll tehát pszichológiai értelemben azoknak
az agresszív állásfoglalásoknak a hátterében,
amelyeket érsekként az utóbbi idôben képviselt
és képvisel.
Végül is mi az, ami a szemünk elé tárul?
Egy szakértôkbôl, különbözô egyesületekbôl,
a Román Ortodox Egyház szervezeteibôl összeálló
hálózat, amelynek láncszemei egy átfogó
terv szolgálatában állnak. Ez a terv arra irányul,
hogy a román ortodox egyház megszerezze a hitélet
fölötti ellenôrzést, antiliberális, haladás-
és Európa-ellenes törvénykezést kényszerítsen
ki – a Büntetô törvénykönyv 200. cikkelye pontosan
ilyen –, komoly befolyást nyerjen a nevelésben, és
hozzájusson különbözô állami pénzalapokhoz.
Nem más ez, mint menetelés a korrupció és a
népbutítás között középen elhelyezkedô
szörnyûséges giccs, az ortodox állam felé,
ami, ha a dolgok továbbra is ebbe az irányba haladnak, a
román társadalom által elszenvedett legméltatlanabb
kudarcot fogja jelenteni.
1990 elején egy másik forgatókönyv elôkészítésének
lehettünk tanúi, amely az etnokulturális jellegû
agresszív nacionalizmus felszításával mosta
le a kommunista megtorlásban résztvevôk bûneit.
Erre a fundamentumra épült az a legkevesebb öt elvesztegetett
év, amit a posztkommunistáknak köszönhetünk.
De látható, hogy az etnokulturális nacionalizmus kimerítette
tartalékait. Az elsôsorban a magyar veszélyre hivatkozó
1996 utáni destabilizálási kísérletek
már csak gyenge szalmalángként futottak végig
a médiákon. 2000 elején azonban megjelent a csendben
felnövekvô és most látványosan megugró,
hevesen szélsôséges, hisztérikus célokat
kitûzô ortodox nacionalizmus. A 200. cikkely elleni jelenlegi
kampány csak mellékesen vonatkozik a homoszexuálisokra.
Sokkal nagyobb tétre megy itt a játék. A román
ortodox egyház megpróbálja szétzúzni
a politikai osztály akaratát. A „román nemzet többségére”,
az „ortodox keresztények millióira” való rögeszmés
hivatkozás, „akiknek a bizalmából a romániai
honatyák bekerültek a parlamentbe” a zsinat 2000. szeptember
13-i Felhívásában, a felszólítás,
hogy „a kormány és a jelenlegi parlament törvényhozói
figyeljenek oda a románok gondjaira (…), akik ezen az ôszön
megjelennek a szavazóurnák elôtt”, mindez nem más,
mint a választás korbácsával való leplezetlen
fenyegetés. Ha a szenátus nyilvánosan enged ennek
a zsarolásnak, a zsinatnak erôs adu lesz a kezében
az ország törvényhozó és végrehajtó
hatalmával szemben. Ki állhat majd ellent neki? Elvileg csupán
a demokrácia mellett elkötelezett civil társadalom,
az, amely lehetôvé tette az etnokulturális nacionalizmus
korlátozását. De van-e olyan erôs civil társadalmunk,
amely ellenállhatna az ortodox nyomásnak? Úgy tûnik,
ma sokkal megosztottabbak vagyunk, mint tíz évvel ezelôtt.
Sokkal könnyebbnek látszik szembeszállni Vadimmal és
Funarral, mint Teoctist Arãpasuval és Bartolomeu Ananiával.
De az utóbbiak semmivel sem kevésbé visszatetszôek
és semmi esetre sem veszélytelenebbek, mint az elôbbiek.
Fordította: Hadházy Zsuzsa
5. sz. 2000. szeptember
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu