Hála az elektronikának, a Provincia egyre inkább
azzá válik, amit mindnyájan szeretnénk: fórummá.
Olyan tér kezd kialakulni, ahol a véleményeket nyíltan
ki lehet cserélni. Mivel Gabriel Andreescu Üllô és
kalapács között a polgári nacionalizmus címû
cikke e-mailen keresztül még megjelenése elôtt
eljutott hozzám, lehetôvé vált, hogy már
ebben a lapszámunkban vitába szálljak a szerzôvel.
Gabriel Andreescu szerint a „polgári nacionalizmusnak” hagyományai
vannak a politikai filozófiában (fôképp az angol-amerikaiban).
Ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a Provincia elôzô számában
megjelent Politikai megoldás-e az alkoholmentes sör? címû
cikkemben tévedtem, amikor H.-R. Patapievicinek tulajdonítottam
a kifejezést. Annak ellenére, hogy bírálata
meglepett, hiszen sosem gondoltam azt, hogy a Patapievici úr által
használt fogalmaknak ô maga lenne a szülôatyja,
újraolvastam cikkemet, és el kell ismernem, hogy megfogalmazásaim
jogosan váltották ki Andreescu úr észrevételeit.
Megpróbálok mégis visszatérni e témára.
Mindenekelôtt azonban le kell szögeznem: tudatában vagyok
annak, hogy a nacionalizmus és a liberális modernitás
fogalmainak szférája közötti kapcsolatok újraértelmezése
hosszas vitatéma lehetne, a „polgári nacionalizmus” kifejezés
ugyanis nem fedheti le e vita összes lehetséges megoldási
javaslatait, illetve a fogalom nem is rendelkezik egységes és
egyértelmû meghatározással.
Patapievici úrra csak futólag hivatkoztam, a hangsúlyt
valójában a „polgári nacionalizmus” kifejezés
összetákolt, mûvi, barkácsolt jellegére
helyeztem. Ezzel az állítással kapcsolatban Andreescu
úr komoly ellenérvet hoz fel, amelyet megpróbálok
az alábbiakban összefoglalni. Szerinte nem két fogalom
értelmiségi bûvészkedéssel való
összehozásáról van szó, hanem a nemzetnek
olyan politikai fogalmáról, amelynek gyökerei ha nem
is az ókori rómaiakig, de Adam Smithig és Adam Fergusonig
nyúlnak vissza. Ilyen értelemben azt állítani,
hogy „meghatározása szerint a polgári nacionalizmus
a klasszikus nacionalizmus ellentéte”, számomra kissé
zavaró, hiszen a nacionalizmusnak éppen a polgári-politikai
felfogását tekinthetjük klasszikusnak.
Feltételezve, hogy ezek a dolgok nem ismertek (és be
kell látnom, cikkemben okot adtam ezt hinni), Andreescu úr
azt a tényt szögezi le a vitában, hogy az angol „nation”
és „nationality” szavak elsôsorban a habermasi „alkotmányos
patriotizmus” kifejezéssel mutatnak rokonságot, tehát
ezeknek a szavaknak már nincs semmilyen kapcsolatuk a „föld
és vér” típusú közösségekkel.
Az igaz, hogy e szavak angol-amerikai értelme különbözik
a kontinentális Európában használatos szavak
értelmétôl, azonban nem csak ezt a tényt kellene
figyelembe venni. Emlékeztetnék két dologra: 1) az
angol-amerikai politikai hagyomány a „polgári” értékek
érzelmi és „organicista” értékekkel való
összefonódását is ismeri, nem csupán az
utóbbiaknak az „alkotmányos patriotizmus” irányába
történô megtisztítását (legalábbis
az Edmund Burke-kel kezdôdô „konzervatív” gondolkodási
irányzaton belül); 2) Franciaországban, ebben a „kontinentális”
és az etnicitás kifejezésének erôteljes
hagyományaival rendelkezô országban például
a „nemzetiség” és „állampolgárság” rokon
értelmû szavak, nem úgy, mint a közép-európai
és fôképp a kelet-európai országokban.
Ha már (végre!) megemlítettem Kelet-Európát,
rögtön hozzá kell tennem, hogy a jogállam értékeinek
és az önazonosság egyre nehezebben uralható szenvedélyeinek
összehangolásán fáradozó XIX. századi
liberális mozgalmak ellenére, e térségben a
nacionalizmus és a polgári éthosz (civizmus) közötti
– többek között szemantikai – feszültség továbbra
is létezik (e témakörben érdemes lenne Bibó
István
A kelet-európai kisállamok nyomorúsága
címû klasszikusnak számító mûvét
tanulmányozni, illetve elemzését folytatni). Úgy
gondolom tehát, hogy a nacionalizmus és civizmus ellentétének
a XVII. és XVIII. században érvényes kiiktatásáról
nem lehet beszélni olyan történelmi és kulturális
kontextusban, amelyben ennek az ellentétnek nagy hagyománya
(vagy egyszerûen: tehetetlenségi ereje) van.
Románia sajátos helyzetében a „polgári
nacionalizmus” elfogadása kettôs ellenállásba
ütközik. Egyrészt a háború utáni
Németországhoz hasonlóan a nacionalizmus fogalmának
kompromittálásáról van szó, ugyanis
a fogalom évtizedeken keresztül olyan ideológiai építmény
központi íve volt, amely jórészt a náci
ideológiához hasonlított. Másrészt Románia
etnikai valóságának egyik sajátosságáról
is szó van: a román többség elégséges
lenne ahhoz, hogy az állam és az intézmények
szerkezetének jellegét végérvényesen
megváltoztassa, azonban a kisebbségek – elsôsorban
a magyar kisebbség – részaránya és saját
különbözôségének tudata összeegyeztethetetlen
a „polgári nemzet” által feltételezett „ideális”
homogenizációval. E második tényezôvel
nem találkozhattunk sem abban a Németországban, amelyben
Habermas megfogalmazta „alkotmányos patriotizmusát”, sem
azokban a közép-európai országokban, amelyek
már NATO-tagok, és viszonylag elôrehaladottabbak az
EU-csatlakozás folyamatában (Csehország, Magyarország,
Lengyelország).
Figyelembe kell vennünk továbbá a fogalomnak az
erdélyi magyar értelmiség sorában kiváltott
reakcióit is, amelyeket már a Provincia elôzô
számában is olvashattunk. Molnár Gusztáv és
Bakk Miklós is szétszedi a fogalmat polgári, illetve
nacionalizmus részre, és inkább a másodikban
rejlô látszólagos agresszivitás miatt aggódik,
mint az elsô védelmet nyújtó erényei
miatt. Véleményem szerint ezek a reakciók abból
a gyanúból erednek, mely szerint a „polgári nacionalizmus”
nem más, mint a román „tiszta és kegyetlen” nacionalizmus
ideáljainak modernizált formában való továbbéltetése.
Ez a gyanú máskülönben azokban az erdélyi
román értelmiségi körökben is él,
amelyek politikailag nem a Vatra Româneascát vagy a Nagy-Romániát
támogatják, hanem a demokráciát és civizmust,
és amelyek az Erdély jelenét és jövôjét
taglaló Molnár Gusztáv-féle posztmodern (poszt-nacionális)
elemzésben a román államiságba belenyugodni
képtelen magyar kriptonacionalizmus megnyilvánulását
látják.
Erdélyben létezik a „polgári nacionalizmus”, de
nem annak egységes, hanem román, illetve magyar válfaja
(és nyilván itt fel lehetne sorolni más nemzetiségeket
is, mindenekelôtt a szász/sváb/német kisebbséget).
Meg kell azonban jegyezni, hogy a történelmi valóság
talaján a fogalom egyik etnikai közösség számára
sem elvont, általánosítható elvek és
értékek mentén szervezôdô „érzelmi”
szolidaritás kifejezôdése, hanem inkább egy
adott jogrendszeren belül „polgári” eszközökkel megvalósítható,
érzelmi felhangokkal telített „etnikai” nemzeti eszmére
való törekvés megnyilvánulása. Az erdélyi
románok számára ezt a modellt az Erdélyi Iskola
képviselte, és a memorandisták valósították
meg példaértékûen. A modell továbbra
is mûködik az erdélyi román értelmiség
azon körében, amely egyaránt hisz a román nemzeti
érdek abszolút elsôdlegességében és
a modern demokratikus normák legitimitásában. Az erdélyi
magyarok számára a „polgári nacionalizmus” gyökerei
szintén a felvilágosodás idôszakára tehetôk
(lényeges elôzményekkel a reformkorban). Legmarkánsabb
megnyilvánulását az 1848-as magyar forradalom liberális
irányzatának programjában találhatjuk meg.
E szellemiség mában való továbbélését
meggyôzôen érzékelteti Markó Bélának,
az RMDSZ jelenlegi elnökének a közéletben való
jelenléte.
A fenti rövid leírással azt akartam nyilvánvalóvá
tenni, hogy az Erdélyben létezô „polgári nacionalizmus”
jellegzetes formái nem tekinthetôk az egyes etnikumok közötti
köztes elemeknek, de az etnikai különbözôségek
semlegesítését/tompítását sem
jelzik. A „polgári nacionalizmus” két nagyobb formája
feltételez egy közös, a nyilvános vitát
a civilitás keretein belül lehetôvé tevô
szabályrendszert, azonban ezek a formák mint különbözôek
csapódnak le a gondolkodásban, és – ahogy már
említettem – a kölcsönös gyanúsítgatásból
eredô többé-kevesbé összefüggô
feszültségeket okoznak.
Mivel meggyôzôdésem, hogy az átláthatóságra
való törekvés, illetve az (elô)feltevések
és (ellenséges) (elô)érzetek nyilvánosság
elé tárása jelentôs lépés a problémák
megoldása felé, a Provincia egyik következô számában
visszatérek a román és magyar közösségek
közötti gyanú mûködési formáira.
Fontos azonban már most leszögeznem, hogy szerintem elképzelhetô
egy árnyaltabb és nagyvonalúbb kölcsönös
megközelítés, hogy közösen képesek
vagyunk olyan szimbólumokat, magatartásformákat és
fogalmakat (ki)találni, amelyek autentikus közösségbe
egyesíthetnek. De kétlem, hogy a „polgári nacionalizmus”
mint olyan, része lehetne ennek a közös fogalomrendszernek,
amennyiben a szót egy másik eszmetörténetbôl,
illetve egy politikatudományi szótárból ragadjuk
ki. Jürgen Habermas Gabriel Andreescu általi felidézése
számomra hasznos, hiszen elárul valamit abból a leleményességbôl,
amely szükséges egy fogalom eszközzé való
átalakításához valamely közösség
erkölcsi megújhodása érdekében. Az „alkotmányos
patriotizmus” Habermas politikai filozófiájának kulcsfogalma,
és voltaképpen a nácizmus ideológiai rémálma
utáni idôszak angolszász politikai gondolkodásának
az ésszerû hagyományokra való rákapcsolódási
kísérletét jelenti. Annak ellenére azonban,
hogy a „politikai nemzet” (vagy ha úgy tetszik: a polgári
nemzet) jelentéshálója könnyen felismerhetô,
az „alkotmányos patriotizmus” magában hordozza a felvállalhatóság
igazolása szempontjából lényeges újjáépítés
törekvésének nyomát. Az elemzése kimutathatná,
hogy egy új politikai, társadalmi és mentalitásbeli
helyzetben alkalmazott fogalom milyen mértékben feltételezi
gyökeres újragondolását. A Hitler utáni
Németországban Habermas nem beszél, nem beszélhet
semmilyen (még polgári) nacionalizmusról sem. Az alkotmányos
patriotizmus fogalma alkotó módon újra megfogalmazza
és újra megalapozza a kérdéses kifejezéseket.
Végül megpróbálom jobban körülírni
azokat a jelentésbeli árnyalatokat, amelyek szerintem a „polgári
nacionalizmusra” jellemzôek. Ez a vállalkozás talán
tisztázhatja az olyan típusú félreértéseket,
mint amilyenek Gabriel Andreescu és köztem keletkeztek.
Tehát: a román politikai kultúra viszonylatában
a klasszikus (azaz: politikai) nacionalizmusra vonatkozó vita megerôsíthetné
a hivatalos és nyilvános diskurzusokat uraló romantikus
nacionalizmussal szembeni felfogást. A valóságban
pedig egy ilyen jellegû kampánynak valószínûleg
nem a nemzet etnokulturális felfogásának visszaszorítása
és a törvényre és rációra épülô
fogalomnak a térnyerése lenne az eredménye, hanem
a nemzet és nemzetiség felfogását mélyen
befolyásoló érzelmi képzetekhez hozzáadódna
egy reflexív, polgári dimenzió is. Az etnokulturális
nacionalizmusnak a modern normákkal való együttélését
gyakran tapasztalhatjuk Erdélyben, de még itt is bôven
akad tennivaló. A román közösség egésze
számára a „polgári nacionalizmus” útján
való elindulás jelenthet egyfajta fejlôdést
a racionalitás és koherencia területén. Ezt a
fejlôdést azonban csak akkor tekinthetjük kielégítônek,
ha viszonylagosságában fogjuk fel.
De: a „polgári nacionalizmusban” az etnokulturális különbözôségek
politikai szolidaritásának megvalósítását
látni, véleményem szerint, alaptalan dolog. Ez nem
azt jelenti, hogy nem látom be a demokrácia és jogállam
alapfogalmai körül szervezôdô, minden román
állampolgárra kiterjedô szolidaritás szükségszerûségét.
Egyébként egyetértek Andreescuval abban, hogy „az
etnokulturális identitás és szolidaritás megnyilvánulásai
akkor és csakis akkor elfogadhatók, ha betartják a
polgári nacionalizmus alapelveit”, de gondolom a fentebb leírtakból
kiderült, hogy az egyenlôség, a meg nem különböztetés,
az egyén tiszteletének elvét én nem sorolom
a „polgári nacionalizmus” fogalmába. Úgy gondolom,
az állampolgári lojalitást, az etnokulturális
hagyományok tiszteletét és az egyéni szabadságokat
egybetömörítô fogalom megtalálása
még a jövô dolga, és a románokat, illetve
a magyarokat egyaránt érinti. Az emberi szolidaritás
egyik legfejlettebb módját valójában egy ilyen
jóhiszemû és ôszinte indíttatású
közös keresés jelenti.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu