A Provincia elôzô száma meglepô módon
bûnbakot képzett a polgári nacionalizmus fogalmából.
Molnár Gusztáv „Premodern” provincia címû cikkében
olvashatunk elôször a fogalomról: „...komoly gondolkodók
úgy vélik (...), hogy az etnikai nacionalizmus domináns
ideológiájával és politikájával
szemben a »polgári nacionalizmus« XIX. századi
alternatívája lehet a megoldás.” A gondolatot továbbfûzi
a következô oldalon megjelenô Bakk Miklós-írás:
„A tizenkilencedik századi polgári nacionalizmus tulajdonképpen
az állam struktúrájára jellemzô – G.
A. homogenitást és a neki megfelelô lojalitást
egyeztette össze a demokrácia mûködésével,
intézményrendszerével.” A fogalomnak legnagyobb jelentôséget
azonban Caius Dobrescu tulajdonít a Politikai megoldás-e
az alkoholmentes sör? címû cikkében. A szerzô
központi témává teszi esszéjében
a polgári nacionalizmust, és a következôket állítja
– írásából kiragadva idézek: „A fogalom
[a polgári nacionalizmus – G. A.] kitalálói szerint
ez az ideológiai hibrid (...) lehet a zsigeri és kollektivista
nacionalizmus alternatívája;” „úgy gondolom, hogy
az eszmék jelenlegi piacán ily módon bevezetett »polgári
nacionalizmus« fogalma a román társadalmat sújtó
ellentmondások feloldására nem nyújt megoldást”;
„a nacionalizmus új, polgári megalapozásáról
beszélni egyenesen nevetséges”.
Az a tény, hogy elôzôleg Caius Dobrescu H.-R. Patapievici-t
jelöli meg a kifejezés esetleges megalkotójaként
(az információ egyébként Alex Mihai Stoenescunak,
a Nemzetvédelmi Minisztérium egykori és a Jobboldali
Erôk Szövetsége jelenlegi szóvivôjének
egy televíziós elôadásából származik),
azt jelenti, hogy mindenekelôtt félreértéssel
van dolgunk. A polgári nacionalizmus ugyanis semmiképpen
sem tekinthetô román terméknek. A fogalomnak ilyen
jellegû kérdésekben kevéssé járatos
szerzôk általi elsajátítása és
használata csak bonyolítja a helyzetet A polgári nacionalizmus
per definitionem ellentéte a klasszikus nacionalizmusnak. A tévedés,
mely szerint a fogalom nem más, mint a nacionalizmusnak a polgári
eszmével való társítása útján
történô újra-létrehozása, a nyelvi
összefüggések mellôzésébôl következô
zûrzavarnak tudható be. Az angolszász „nation” és
„nationality” kifejezések a Jürgen Habermas által bevezetett
(és a Caius Dobrescu által is említett) alkotmányos
patriotizmus kifejezésre utalnak, és nem a románban,
illetve a régió többi nyelvében/kultúrájában
használatos, etnikai konnotációkkal rendelkezô
nemzetfogalmakra.
A polgári nacionalizmus „a nemzet polgári értelemben
történô elgondolását” jelenti. Vagyis „olyan
kulturális, jogi, illetve állampolgári közösséget
jelent, amely összeköt egy adott területen élô
közösséget”. Mihelyt törvényekrôl, állampolgárságról
és nem származástanról vagy a nemzet népi
mozgósításáról van szó, politikai
közösségrôl beszélünk.
A nemzet polgári értelemben való elgondolása
ellentmond a nemzet etnikai felfogásának (ez utóbbi
valóban a XIX. századi gondolkodás kifejezôdése).
A nemzet polgári eszméjének régi gyökerei
vannak, jogi kodifikálásának egyik elég pontos
megfogalmazását pedig megtaláljuk már az 1933-as
Montevideói Egyezményben is: „A nemzetközi jog entitásaként
az államnak a következô jellemzôkkel kell rendelkeznie:
(a) állandó népesség (b) jól meghatározott
terület (c) kormány (d) a más államokkal való
kapcsolatba lépés képessége.” Íme egy
közel hetven éve „elfogadott”, etnikai-kulturális meghatározóktól
megszabadított politikai fogalom. A polgári nacionalizmus
azonban a második világháború után terjedt
el. A nemzetközi jognak az ENSZ Chartájában lefektetett
alapelvei, majd késôbb e szervezetnek a különbözô
dokumentumokon keresztül megvalósított finomításai
csak megerôsítették a nemzet polgári értelemben
vett felfogását.
A második világháború utáni jogrendszer
alapértékei között megtaláljuk a „meg nem
különböztetés” elvét, azaz azt a kötelezettséget,
hogy egy ország állampolgárai, faji, etnikai vallási,
nyelvi identitásukra való tekintet nélküli egyforma
bánásmódban részesüljenek. Így
érthetôvé válik, miért ütközik
a jelenlegi nemzetközi jogrendbe a nacionalizmusnak, mint „valamely
nyelvi, vallási (...) vagy etnikai csoportnak »saját
nemzete« igényeinek kielégítése érdekében
a politikai hatalom megszerzésére irányuló
erôfeszítése” (Hurst Hannum). A nacionalista törekvések
megvalósítása egyet jelentene az „etnikai nemzetállam”
létrehozásával. A nacionalista politika csak akkor
lenne összeegyeztethetô a nemzetközi jogrend alapelveivel,
ha az identitások szempontjából az államok
homogének lennének. Ez azonban sosem következik be.
E tényekkel magyarázható az állam „nyugati”
szemléletét hirdetô azon szerzôk és politikusok
magabiztossága, akik a nemzetállam alkonyáról,
illetve a nacionalizmusnak a modern világban való illegitimitásáról
és veszélyeirôl beszélnek.
Érdekes továbbá az, hogy miközben a Provincia
szerzôi „nacionalizmusa” miatt ítélik el a polgári
nacionalizmust (s remélem, sikerült bebizonyítanom,
hogy nem az), addig léteznek bírálatok a másik
oldalról is. Multikulturális megközelítésben
ugyanis a polgári nacionalizmus a polgári éthoszra
(civizmusra) szûkülne le. Ezt az érvelést nemrégiben
Radu Neculau az Altera 13-as (Multikulturalizmus, antikommunizmus, nacionalizmus
címû) számában megjelent hiánypótló
esszéjében fejtette ki. Idézek ebbôl az írásból,
és elnézést kérek az olvasótól,
mert ez a rész többek között rám is vonatkozik:
„Elég azonban annyit megjegyeznem, hogy az Andreescu-féle
polgári retorikával szembeni érthetô rokonszenv,
valamint a Paler és Paleologu által képviselt kulturális
pesszimizmussal és konzervatív elitizmussal szembeni visszafogottság
ellenére a multikulturalizmus hirdetôi – szigorúan
véve – mindkét oldaltól egyenlô távolságra
helyezkednek el. (...) Különbözô okokból azonban
mindkét megközelítés ellentmond a multikulturalizmus
elemzô igényeinek, mert vagy kiemeli valamely etnikai-kulturális
sajátosság értékének fontosságát
alaptalanul, vagy objektivista és univerzalista szándéktól
hajtva mellôzi az etnikai-kulturális sajátosság
szerepét.” (64. old.)
Mint látható, a polgári nacionalizmus a multikulturalizmus
kalapácsa és a nacionalizmus üllôje között
található! Igaza van-e azonban Radu Neculaunak?
Úgy gondolom, hogy nincs, hiszen a polgári nacionalizmus
– és ezt kihangsúlyoznám – nem pusztán fogalom,
hanem norma is. Annak a kifejezôdése, hogy minden egyes állam
magáénak vall bizonyos, a nemzetközi joggal összefüggô
minimális alapelvet és kötelezettséget. Mindenekelôtt
elfogadja a modern világot szabályozó egyenlôség
és meg nem különböztetés elvét. A Radu
Neculau által felidézett vitában a hangsúly
azért tevôdött a polgári nacionalizmusra, mert
a román államnak „interiorizálnia” kellett ezeket
a beállítódásokat egy olyan történelmi
pillanatban, amikor alá kellett vetnie magát az európai
normáknak, ha részt akart venni az integrálódási
folyamatokban.
A polgári nacionalizmus értékeinek hangoztatása
nem jelenti a modern államok etnokulturális színezetének
tagadását. Ez a sokszínûség természetesen
létezik. Németország bárkinek biztosítja
a német állampolgárságot, aki igazolni tudja
német származását (holott alkotmánya
szerint az ország az ott állampolgárokként
élô németek, szerbek, dánok, törökök
közös hazája). A magyar alkotmány kimondja, hogy
„a magyar kormány felelôsséggel tartozik a Magyarország
határain túl élô magyarokért”. Will Kymlicka
még az Egyesült Államokra jellemzô demokrácián
belül is meg tudott nevezni négy olyan példát,
amelyek azt bizonyítják, hogy az amerikai állam „etnikai
szempontból nem teljesen semleges”. Ennek a tarkaságnak azonban
nem szabad megsértenie a polgári nacionalizmus normáit.
A polgári nacionalizmus értékei nem mondanak ellent
a multikulturális stratégiáknak: az utóbbiak
nem helyettesítik a polgári stratégiákat, hanem
hozzájuk adódnak. A multikulturális stratégiák
az etnokulturális megalapozottságú szolidaritás
és lojalitás elismerése, illetve érvényre
juttatása által a társadalmi méltányosság
megteremtéséhez járulnak hozzá.
Az etnokulturális identitás elismerését,
szükségességét és értékeit
könnyen indokolhatjuk. Valaki esetleg feltenné a kérdést,
léteznek-e az etnokulturális szolidaritásnak országos,
azaz a többségi identitás szintjén megmutatkozó
pozitív példái (negatív példákkal
ugyanis gyakran találkozhatunk).
Íme néhány idevágó eset: a dél-tiroli
németek helyzete azért válhatott olyanná, amilyen
ma, mert Ausztria nyomást gyakorolt a szomszédos Olaszországra.
Az, hogy a Németország északi felében élô
dánok megkaphatták azt a státust, amelyet szerettek
volna, Dánia közvetlen beavatkozásának köszönhetô,
illetve annak, hogy az európai intézmények fejlôdési
folyamata során zsarolni tudta Németországot. Az Orosz
Föderációnak a balti államokra gyakorolt nyomása
meghatározó tényezô az ott élô
oroszokkal szembeni bánásmódban. Végül
pedig a romániai és szlovákiai magyarok helyzete sokat
változott a magyar állam rendszeres támogató
politikájának köszönhetôen.
Az etnokulturális szolidaritásnak érdekes kihatásai
lehetnek a nemzettársaik sorsa által „összekötött”
különbözô polgári nemzetek közötti
kapcsolatokra. Jellemzô példa a schengeni határ keletre
való eltolása. Az Európai Unió (az EB 1997-es,
1998-as, 1999-es évi jelentéseiben) és fôképp
Ausztria nagy nyomást gyakoroltak a magyar kormányra, hogy
vezesse be a román állampolgárokkal szembeni vízum-kötelezettséget.
Magyarország azonban a romániai magyar kisebbség sorsa
miatti aggódás következtében elutasította
a schengeni egyezményben foglaltakat. Valami hasonló dolog
történik Lengyelország és Ukrajna között
is: a Lvov környékén elô lengyel kisebbség
sorsa arra kényszeríti a varsói kormányzatot,
hogy délkeleti szomszédjával kevésbé
kemény politikát folytasson. A magyar és a lengyel
kisebbség, illetve az etnokulturális szolidaritás
hiányában a schengeni erôdítményt már
felépítették volna Közép-Európa
határán.
Következésképpen az etnokulturális identitás
és szolidaritás megnyilvánulásai akkor és
csakis akkor fogadhatók el, ha betartják a polgári
nacionalizmus alapelveit. Radu Neculau megállapításával
ellentétben ezek az alapelvek a multikulturalizmusnak nem ellenségei,
hanem partnerei. Akik a multikulturális valóság „terepén”
tevékenykednek, nagyon jól tudják, hogy néha
a meg nem különböztetés, néha pedig a pozitív
diszkrimináció mellett kénytelenek érvelni.
Van amikor az egyetemes emberi jogokra, van amikor valamilyen – akár
etnokulturális –, tovább már nem szûkíthetô
sajátosságokra hivatkoznak. A nacionalizmusról és
multikulturalizmusról alkotott elméleteink (egy bizonyos
pontig) egyfajta tudományos logikának vannak alávetve:
a fogalmak megértésének elmélyítését
és azok továbbfejlesztését a valósággal
való összehasonlítás tesztjének vetjük
alá.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu