Nemrégiben a gyergyói medence egyik, teljes egészében
székelyek által lakott falujában, Gyergyócsomafalván
a helyi RMDSZ-szervezet meglepô döntést hozott: nem kíván
jelöltet állítani a közelgô helyhatósági
választásokon. Az RMDSZ központi vezetôsége
meglehetôs rosszallással fogadta a hírt, és
a Szövetség hivatalos nézôpontjából
igaza is volt. Az RMDSZ-nek, mint a román pártrendszerbe
integrálódott politikai szervezetnek ugyanis nem érdeke,
hogy szavazatokat és helyi képviselôi mandátumokat
veszítsen, még akkor sem, ha alapvetô feladata tekintetében
– ami nem más, mint a magyar nemzeti közösség érdekeinek
védelme – nem kell azzal a veszéllyel szembesülnie,
hogy Gyergyócsomafalván nem a helyi magyarság körébôl
származó helyi képviselô kerül az önkormányzati
testületbe.
A történtekre több magyarázat is van. Beszélnek
– például – a faluközösség megosztottságáról,
a helyi RMDSZ-szervezet tekintélyvesztésérôl.
Ami tény: az RMDSZ nem tud választ adni – legalábbis
eredeti programja értelmében – mindazokra a helyi kihívásokra,
amelyekkel a magyar többségû településeknek
mint lokális helyi közösségeknek szembe kell nézniük.
E válság némiképp emlékeztet a román
politikai rendszer válságára. Egyre világosabb
ugyanis, hogy a romániai pártok nem tudnak megfelelô
választ adni arra a regionális kihívásra, amellyel
az országnak szembe kell néznie. E kihívás
kettôs gyökerû: egyrészt abból az integrációs
nyomásból ered, amely az Európai Unió felôl
érkezik, és amely a fejlesztés és a finanszírozás
uniós – központi elosztási mechanizmusokat nagymértékben
mellôzô – logikájából következik.
Másrészt abból a „felszabadított különbözôségbôl”,
amely a most körvonalazódó román önkormányzati
rendszer következménye.
Ezt a rendszert ugyan sok kritika éri, azonban bizonyos, hogy
a modern Románia történetében elôzmények
nélküli. Minden, még meglevô centralizációs
béklyó ellenére a romániai települések
kezdenek autonóm fejlôdési pályára állni,
mi több, a helyi közösségek kezdik e lehetôséget
tudatosítani. Teljesen új típusú szétfejlôdés
indult meg az országban, a kérdés tehát az,
hogy a következô években, évtizedben mi a teendô
a keletkezô különbözôségek kezelésére.
Úgy gondolom, Románia történelmi és társadalmi
adottságai mellett a regionalizmus politikája lehetne az
az eszköz, amely – a centralizmus helyett, azt felváltva –
sikeresen kezelni tudná a szétfejlôdésbôl
származó feszültségeket.
Ennek a felismerésnek ma elsôsorban ideológiai
akadályai vannak. Az európai integrációt támogató
mai kormánypártok – a Kereszténydemokrata Nemzeti
Parasztpárt, a Nemzeti Liberális Párt és a
Demokrata Párt – álláspontja röviden a következô:
támogatjuk a decentralizációt, de ellenzünk minden
olyan regionalizmust, amely az ország közjogi szerkezetének
átalakítását eredményezné. Ez
az álláspont azonban a polgári nacionalizmus álláspontja.
Kétségtelenül: európai örökség
ez is. Államideológiaként az 1648-as vesztfáliai
békére vezethetô vissza, amely az akkor létezô
államok közötti területi hatalommegosztásként
jött létre, s a territoriális érdek maximalizálásán
alapult.
A „vesztfáliai paradigmának” nevezhetô egyensúlyi
rendszerben az államok formailag egyenlôek, ôk a politikai
cselekvés abszolút alapegységei a nemzetközi
porondon. A formailag egyenlô államok biliárdgolyóként
ütközô, de egymás „kemény héján”
át nem hatoló területi egységek voltak. A „kemény
héjon” belül viszont – a szuverenitás nevében,
azaz a politikai közösségek védelmében –
az államok komoly „rendteremtô” kompetenciákkal rendelkeztek
társadalmaik felett: a nacionalizmus történeti szerepe
tehát nem volt más, mint a „kemény héj” védelme
érdekében megfogalmazott lojalitás-követelmények
legitimálása. A védelem szempontjai legitimálták
azt is, hogy az állam struktúrájának teljesen
homogénnek kellett lennie. A tizenkilencedik századi polgári
nacionalizmus tulajdonképpen e homogenitást és a neki
megfelelô lojalitást egyeztette össze a demokrácia
mûködésével, intézményrendszerével.
A polgári nacionalizmus nem is olyan váratlan értelmiségi
divatja a mai doktrínaszegény román politikai életben
azonban mindenképpen külön magyarázatot igényel.
A hagyomány – melytôl egyébként olyan kiváló
analitikus gondolkodók sem tudnak elszakadni, mint Horia Roman Patapievici
– meglehetôsen makacs, de történelmileg értelmezhetô.
Annak következménye, hogy a modern román állam
„kemény héja” és belsô demokratikus intézményrendszerének
alapjai gyakorlatilag egyazon történelmi pillanatban jöttek
létre, s így a politikai gondolkodás egymást
legitimáló hagyományelemeivé váltak.
Az már külön elemzés tárgya lehetne, hogy
e – XIX. századot idézô – polgári nacionalizmust
a fentebbi hagyomány mellett miként konzerválja egy
sajátos intézményi adottság: a mai román
pártrendszer. Az arányos listás választási
rendszer, amely rendkívül nagy befolyással ruházza
fel a pártbürokráciákat, az elmúlt tíz
esztendô során gyakorlatilag a centralizmus rejtett csatornájának
bizonyult.
A gyergyócsomafalvi kihívással szembesülô
RMDSZ-nek minden bizonnyal azt is meg kell vizsgálnia, hogy miként
viszonyul a polgári nacionalizmushoz, valamint a centralizmus éthoszát
újratermelô román pártrendszerhez. A kérdéseket
– talán nem meglepô módon – éppen az RMDSZ koalíciós
szerepvállalása veti fel. Az a szerepvállalás,
amely kétségtelenül hasznos volt Románia számára,
ugyanis a Nyugat elôtt bebizonyította, hogy a román
politikai rendszer meg tudja teremteni a politikai stabilitásnak
azt a szintjét, amely az integrációs folyamatba való
belépéshez szükséges. Ennek eredményeképpen
azonban az RMDSZ belesodródott egy kormányzati csapdába,
amelynek könnyen foglyává válhat. Mégis
ezt az utat (stratégiát) szorgalmazzák egyre többen,
elsôsorban ismert bukaresti publicisták és politikai
elemzôk. Köztük találjuk – nem véletlenül
– a polgári nacionalizmus egyik neves képviselôjét,
Alina Mungiu-Pippidit is, aki az RMDSZ-nek a mindenkori kormányba
való bevonását tekinti a „magyar kérdés”
egyetlen lehetséges megoldásának.
Amennyiben ezt az utat választja, az RMDSZ a felvilágosult
polgári nacionalizmus víziójának megvalósulását
támogatja. Ezzel beteljesedni látszik válsága:
miután „nemzeti programja” alapján képtelen politikailag
hatékony, megvalósítható válaszokat
megfogalmazni a helyi magyar közösségek felôl érkezô
kihívásokra, „demokratikus programja” alapján annak
az állammodellnek válik támaszává, amelyet
választói elôtt ô maga sem tart elfogadhatónak.
Van-e kiút a válságból? Egyre többen
gondolják úgy, hogy van: a Szövetségnek új
szintézisbe kell foglalnia programja két meglévô
– „nemzeti” és „demokratikus” – összetevôjét,
amit egy „regionális stratégia” kidolgozásával
tudna megoldani.
1. sz. 2000. április
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu