Ha jól tudom, a polgári nacionalizmus fogalmát
H. R. Patapievici úr használta elôször, ám
a kifejezés késôbb mintha végigsöpört
volna a fôvároson. Jómagam a fogalmat a kétes
hírû író, a Nemzetvédelmi Minisztérium
egykori, a Jobboldali Erôk Szövetsége jelenlegi szóvivôje,
Alex Mihai Stoenescu úr szájából hallottam
egy propaganda jellegû tévéadásban, amelynek
Adrian Pãunescu, a Ceausescu-rendszer egykori udvari költôje
volt a mûsorvezetôje. A hírhedt figura által
feldobott témához hozzászólva (és mi
más egyéb lehetett volna ez a téma, ha nem „az alternatív
tankönyvek által bizonyos jól szervezett honi és
külföldi erôknek a románság ellen irányuló
aljas merényletei”) Stoenescu úr egyfajta mioritikus thatcherizmussal
próbálta vonzóbbá tenni a Bárd misztikus-mioritikus
kommunizmusát, azt közölve mûvelt és mértékletes
hangnemben a tévénézôkkel, hogy „a modern nacionalizmus
polgári nacionalizmus kell hogy legyen”.
A fogalom kitalálói szerint ez az ideológiai hibrid
úgy lehet a zsigeri és kollektivista nacionalizmus alternatívája,
ha ennek fundamentumát, „a vér és föld” közötti
viszonyt a modernitás feltételezett értékeivel
(mint például a polgári szabadságjogok elismerése,
a törvény hatalma, a racionális önrendelkezés,
a szabad vállalkozás stb.) helyettesíti vagy egészíti
ki. E gondolatmenet logikája teljesen egyértelmû: a
Románia újraépítésére irányuló
ideológiák egyike sem tekinthet el a „nacionalizmusban” rejlô
lényegi, szimbolikus erôforrástól. Eszerint
a román kapitalizmusnak a harmadik évezredben történô
létrehozásában a „nemzeti” etikának azt a szerepet
kell betöltenie, amelyet Max Weber szerint a protestáns etika
játszott az európai kapitalizmus kialakulásában.
Így az ország európai integrációja érdekében
kifejtett modernizáló erôfeszítések a
nacionalizmust nem mint ellenséget, hanem mint szövetségest
állítják be.
Másodsorban, mondhatni, találhatunk olyan közeli
és politikai sikerrel járó diskurzust is, amely a
kifejezés két paramétere mentén bontakozott
ki: Magyarország jelenlegi miniszterelnökének (1998-as)
választási propagandáját különösebb
spekulációk nélkül lefedhetjük a „polgári
nacionalizmus” fogalmával. Orbán Viktornak ugyanis nemcsak
állampolgártársainak bizalmát sikerült
megnyernie, hanem a választási kampánya során
elhangzott, néha igencsak határozott nyilatkozatai miatt
kezdetben kétkedve figyelô Európai Unióét
is. Tehát, ha Orbánnak fényesen sikerült elkerülnie,
hogy avant la lettre Haiderré váljon, és ha mindezt
a román sajtó egy része nemcsak tisztességes
távolságból szemlélte, hanem gyakran rokonszenvezett
is vele, miért ne lehetne a „polgári nacionalizmus” paradigmáját
Romániában is kipróbálni?
Harmadsorban, vajon a „polgári nacionalizmus” kifejezés
mi mást jelenthet, mint a Nemzeti Liberális Párt nevében
szunnyadó gondolat életre keltését? A román
eszmetörténetben a liberalizmus és a nacionalizmus mélyen
összefonódott, és ahhoz, hogy ezt a kapcsolatot a jelenben
is továbbéltessük – azaz az 1848-as forradalom mintájára
összekapcsoljuk a nacionalizmust a szabadság, egyenlôség,
testvériség gondolatával –, mondhatni nincs is másra
szükség, mint az epigrammákat gyártó,
tekintélyes Ionescu-Quintus úr pártja körül
jelenleg is lebegô koponyáknál valamivel okosabb fejekre.
Feltételezem, hogy Patapievici és Stoenescu urak e cél
megvalósítására éreztek elhivatottságot.
Negyedsorban, a „polgári nacionalizmussal” való bûvészkedés
a román nyilvánosságba olyan bejáratott politikai
filozófiai elemeket sodorhatna, amelyek a jelenlegi Románia
állapotával többé-kevésbé hasonló
történelmi helyzetek feloldásának megoldásához
járultak hozzá.
A polgári nacionalizmus kifejezés számomra már
elsô hallásra a Dolf Sternberg által kitalált
és majd Jürgen Habermas által elméletileg megalapozott
„alkotmányos patriotizmus” fogalmát idézte fel. A
háború utáni Németországban a 70-es
évek végéig elhúzódó morális
válság közepette több nyugatnémet értelmiségi
generáció számára az „alkotmányos patriotizmus”
jelentette a nemzeti kohézió megvalósításának
útját. Az „alkotmányos patriotizmus” elmélete
új megvilágításba helyezte a társadalmi
szerzôdés klasszikusnak számító gondolatát,
és amellett érvelt, hogy az állampolgári lojalitás
kizárólag a konszenzusos módon elfogadott alkotmányban
lefektetett értékekkel és elvekkel való racionális
egyetértés által valósítható
meg.
Ebben az összefüggésben az állampolgárokat
nem annyira a múltban gyökerezô „közösségi”
érzelmek kötik össze, hanem sokkal inkább a szabadság
és méltóság kritériumainak közös
meghatározása, valamint a demokratikus politikai folyamat
alapját képezô állandó (nyilvános)
tanácskozásokon való részvétel joga.
Vajon nem a legteljesebb mértékben legitim és helyénvaló
a nacionalizmust a posztkommunista román viszonyok közepette
is oly módon újradefiniálni, hogy az egyenértékûvé
váljon az alkoholmentes sörrel vagy a koffeinmentes kávéval?
A fenti érvek ellenére úgy gondolom, hogy az eszmék
jelenlegi piacán ily módon bevezetett „polgári nacionalizmus”
fogalma a román társadalmat sújtó ellentmondások
feloldására nem nyújt megoldást. A kifejezés
szétágazó jelentéstartalmának keresztmetszetére
irányuló komolyabb politikai vagy intellektuális vállalkozás
a gondolkodás olyan mértékû mélységét
és eredetiségét feltételezi, illetve olyan
terminológiai újítást követel meg, amelyet
a „polgári nacionalizmus” szóösszetétel nem tesz
lehetôvé. Két fogalom összeolvasztása akkor
hoz létre egy teljesen újat, ha meghaladja az egyes részek
jelentésének összegét. A mi esetünkben a
két kiinduló fogalom saját múltja által
annyira meghatározott, illetve annyira bô konnotációkkal
rendelkezik, hogy nem lehet új és koherens fogalommá
összegyúrni ôket.
Nézzük elôször a „polgári” részt.
A polgári, civil társadalom újjáteremtésének
eszméje a 80-as években nemcsak bátor, hanem erkölcsileg
és intellektuálisan is jogos gondolat volt. Ám Romániába
a polgári magatartás gondolatát jószerével
csak a kommunista rendszer összeomlása után importálták,
vagyis éppen akkor, amikor a civil társadalom eszméje
melletti elkötelezettség már nem felelt meg a gyors
demokratizálódásnak induló plurális,
ellentmondásokkal terhelt társadalom valóságának.
A Társadalmi Dialógus Csoport vagy a Polgári Szövetséghez
hasonló nemes, ám megfoghatatlan célokat követô
„idealista” kezdeményezések helyét át kellett
venniük a jól körülírható problémák
felvetésére konkrét megoldásokat javasoló
szervezeteknek. A köz szemében az elôbbi szervezetek
viszont olyan nyomásgyakorló csoportokká alakultak
át, amelyek pusztán az értelmiségi elit egyre
inkább személyessé váló tekintélyét
szolgálják.
Ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk azokról az egész
közép- és kelet-európai térségben
zajló vitákról, amelyek a párhuzamos társadalom
„civil” eszméi és a társadalom újrapolitizálásának
követelménye közötti inkább gyakorlati, mint
elméleti összeférhetetlenségrôl szóltak.
A civil társadalom ideológiája már nemcsak
a totalitárius politika, hanem általában a politika
alternatívájaként kezdett mûködni, míg
végül, többé-kevésbé önkéntelenül,
a parlamenti demokráciával szembeni elterjedt, de nyilvánosan
nem megmutatkozó ellenszenvhez járult hozzá. Szemben
a 70-es, 80-as évek tapasztalatával, amikor is úgy
tûnt, hogy ez az ideológia a társadalmi utópiák
elutasítását sugallta, most az utópiák
továbbélését eredményezte. És
mindez éppen akkor, amikor a pragmatikus cselekvés és
a vállalkozói szellem lenne a legfontosabb. Az ilyen típusú
gondok nálunk még zavarosabb formában jelentkeztek:
a Polgári Szövetség Pártjának megjelenése
és eltûnése valójában a „polgári”,
illetve a politikai szempontból „normális” szellemiség
nehézkes, egyszersmind ellehetetlenülô viszonyáról
tanúskodik.
Vizsgáljuk meg továbbá a „polgári nacionalizmus”
második részét is. Minden filozófiai spekulációt
félretéve a józan ész érveit is figyelembe
kellene venni: a nyugati politikai szóhasználatban a nacionalizmus
szinonimája a belátható jövôben továbbra
is a sovinizmus marad. Milosevics Jugoszláviájával
szomszédos országban olyan politikai vagy társadalmi
eszme kialakulásának esélye, amely a „nacionalizmust”
a polgári, liberális vagy libertariánus jelzôvel
társítva akarja rehabilitálni, gyakorlatilag elképzelhetetlen.
Ha akár egy pici szótörténeti érzékkel
is közelítünk ehhez a szóhoz, könnyen beláthatjuk
bûn-terhes mivoltát. Ismerve az európai politika érzékenységét,
„polgári nacionalizmusról” beszélni úgy hangzik,
mintha a „polgári népirtás” mellett érvelnénk.
Igaz, az ilyen reakciók valójában túlzottak,
a gondolkodás automatizmusára épülnek, azonban
mégiscsak annyira nyilvánvalóak és határozottak,
hogy mindenképp számításba kell ôket
venni. Márpedig az EU-csatlakozási tárgyalások
elkezdôdésével a román politikában használatos
fogalmakat érthetôvé kell tenni az „európai
agyak” számára is, ha azt akarjuk, hogy azok pozitív
befolyást gyakoroljanak a valóságra.
A „nacionalizmus” elleni másik érv az, hogy a fogalmat
hamarabb akarják rehabilitálni, mint ahogy egyáltalán
elítélték volna. Ha tíz év alatt nem
sikerült a „kommunizmus perét” lefolytatni, a nacionalizmussal
szembeni eljárásnak még kisebb az esélye. Természetesen
léteznek ezen az ügyön munkálkodó szerzôk,
csoportosulások vagy civil szervezetek, és örvendetes
a történelemtankönyvek „nácizmustól” való
(amúgy eléggé hiányos és hihetetlenül
késôn történô) „megtisztítása”
is. Mindezek ellenére nem beszélhetünk a nacionalizmussal
mint társadalmi méreteket öltô és figyelemre
méltó jelenséggel szemben megnyilvánuló
kritikai, felelôsségteljes magatartás megjelenésérôl.
A demokratikus tájékoztató eszközök,
valamint egy-két iskola vagy iskolai program által közvetített
üzenetek valójában tehetetlenek az olyan „családi
hagyományok” túlsúlyával szemben, amelyek Ceausescut
jó hazafinak tartják, aki „hibázott, de tett valamit”
ezért az országért. Amíg Románia állampolgárainak
többsége (és ebbe beletartoznak a fiatalok is) képtelen
meglátni az összefüggést Ceausescu izolacionista
nacionalizmusa és a mindennapi életet korábban és
jelenleg is megnyomorító anyagi, erkölcsi, intellektuális
bizonytalanság között, addig a nacionalizmus új,
polgári megalapozásáról beszélni egyenesen
nevetséges.
Fordította: Papp Z. Attila
1. sz. 2000. április
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu