A Történettudományi Intézet kollektívája
nevében búcsúzom Szabó Miklóstól,
akivel több mint egy negyedszázadon át dolgoztam együtt,
s akihez az elmúlt évtizedben is különleges baráti
szeretet fûzött. Ez a vonzalom két forrásból
táplálkozott. Az egyik a tôle távolabb állók
számára furcsa, magányos, szinte különc,
az ôt ismerôk számára ragyogó intellektussal
megáldott egyénisége volt, aki szinte két kézzel
szórja szóban és írásban a történelemre
és a politikára vonatkozó, mindig újszerû
gondolatait. A másik forrás a jellemébôl áradt.
Egyik utolsó publikációjában ô maga írta
(persze nem önmagáról), hogy amikor emberi jellemvonásról
van szó, nem olyan tulajdonságokra kell gondolni, mint például
a jó sváda vagy akár a jó memória (egyébként
tudjuk, hogy milyen hihetetlenül jó memóriája
volt), hanem „erkölcsileg minôsíthetô személyiségvonásokra”.
Miklós erkölcsi jelleme kristálytiszta volt, töretlen
és megrendíthetetlen. Tiszta jellem, akiben a szellemi eredetiség
– eléggé ritka módon – nagy szerénységgel
párosult, aki hallgatni tudott, de hamisan szólni soha. Ez
volt ô, ez sugárzott jelenlétébôl, egész
személyiségébôl. Hatását csak
részben mutatja az a tény, hogy az utolsó 150 év
magyar történetérôl szóló komolyabb
írásokban az övé a legmagasabb ún. „idézettségi
mutató”. Rendkívül nagy volt morális hatása
kollégáira (rám különösen), s széles
tanítványi körére. A csoport, amely a fiatal
tanítványok közül cserbenhagyta ôt, a politikai
morál szempontjából is rosszul választott.
Ennek az intellektusnak hihetetlenül magas hôfokon kellett
égnie. Ráadásul nagyon érzékeny ember
volt, aki évtizedeken át súlyosan veszélyeztetett
helyzetben élt. Nem csoda, hogy valamilyen módon kompenzálnia
kellett az ôt eltöltô feszültséget. De nem
volt bohém, ellenkezôleg: minden bohémság ellentéte
volt ô. A groteszk komikum iránti érzékét
mûveiben kamatoztatta, nem volt benne semmi könynyedség,
semmi hajlam élményei felszínes fogadására;
a részleges önfeledtség pillanatai legföljebb némi
pihenôt jelentettek ennek a szüntelenül mûködô,
izzó szellemnek.
Goethe írta egyik verses aforizmájában: „A múltnál
nincsen kényesebb dolog; / mint tüzes vashoz, nyúlj
félve hozzá: / Másképp tudomásodra hozná,
/ mily forró a saját korod.” Miklós nagyon is tudta
ezt, de a múlthoz, mint a jelenhez is, nem félve nyúlt.
Így lett a történetpolitikai tanulmány mûfajának
megújítója. Tudományos jelentôségérôl
most csak röviden szólhatok. Nagy érdeme, hogy visszahozta
a modern korról szóló hazai történetírásba
a történetelmélet problémáit. Példaként
említem az ideológia-tant – bátran mondhatjuk – továbbfejlesztô
és árnyaló tanulmányát, vagy briliáns
írását az utópikus gondolkodás jelentôségérôl,
s ugyanakkor kritikájáról is. Az utolsó 150
évnek nincs olyan jelentôs kérdése, amellyel
valamilyen módon ne foglalkozott volna, s ne adott volna újszerû
ösztönzést a további kutatáshoz, legyen
szó a konzervatív-neokonzervatív európai és
hazai áramlatokról, a magyar liberalizmus általa kimunkált
átfogó történetérôl, a gyûlölt
Horthy-rendszer gyökereirôl és jellegzetes alakjairól,
s 1956-ról, melynek élményei egész életét
és mûvét meghatározták. Elsônek
elemezte nyíltan és máig érvényesen
a kádárizmus belsô szerkezetét. Utolsó
– sajnos csak részletekben elkészült – terve az 1967
utáni magyar történelem átfogó ábrázolása
volt, s csak elgondolni tudjuk, milyen szellemdús összegezés
került volna ki a kezei közül.
Munkássága új szempontokat nyújtott a többi
társadalomtudománynak is. Csak két példát
említek. Az egyik annak kimutatása, hogy az ún. nép-nemzeti
irányzat az általa igen nagyra tartott nemesi liberalizmusnak
volt, lényegében már hanyatlásakor, az irodalmi
kifejezôje. A másik az ô Ady-képe. Szerinte Ady
igenis polgári radikális volt, de ebbe a radikalizmusba beépítette
a lázadó plebejus, sôt részben a nemesi kuruc
hagyományt is. Ô ki merte mondani, hogy olykor Adynál
is feltûnnek az antiszemitizmus kliséi, de abban a Hassliebében,
amely Adyt a zsidósághoz fûzte, a fô motívum
az a vágy volt, hogy a két nép olvadjon össze.
Ô, a reakciós nacionalizmus ádáz ellenfele,
írta – Szûcs Jenô mellett – talán a leggondolatgazdagabb
tanulmányokat a nemzettudat problémáiról; mélyen
meg volt gyôzôdve arról, hogy a társadalom megújulásához
nélkülözhetetlen nemzettudatunk modern átalakulása
is. Vágyképe a modern, demokratikus és szabadelvû
Magyarország volt, ehhez igyekezett mozgósítani nem
a „múmia örökségét”, hanem a megújulást
segítô, tárgyilagosan elemzett történelmi
hagyományokat. Halálával a modernkori történetírásban,
s különösen a történetpolitika mûvelése
terén nehezen kitölthetô ûrök tátonganak.
Laczkó Miklós
„Bátor embertôl búcsúzunk”
Ha szeretteidtôl, barátaidtól és tisztelôidtôl
körülvéve nem itt a koporsóban feküdnél,
emlékeznél arra, amit sokszor idéztünk fel ironikusan
az elmúlt 45 évben: Te elsôéves egyetemi hallgató
voltál a bölcsészkaron, én kezdô tanársegéd.
A félévi vizsgák után négyest írtam
az indexedbe. Akkoriban nemigen nevezhettem magam liberálisnak,
mégis megkérdeztem egyik kolléganôdet, hogy
miként fogadta a szemináriumi csoport – ez volt az egyetem
legalsó egységének elnevezése – a vizsgajegyeket.
Kis Kati azt válaszolta, hogy minden osztályzatot igazságosnak
tartottak, de hogyan lehet, hogy éppen a csoport legokosabb diákja
nem kapott jelest. Én azzal védekeztem, hogy okossága
nemigen derült ki, alig-alig szólalt meg az órákon.
Persze én tévedtem: a halálod után többek
által is felidézett zárkózottságodat
kellett feloldanod. De szerencsére aztán megszólaltál,
és mint tudjuk, nem elsôsorban egyetemi órákon,
hanem mindig és mindenütt, amikor és ahol mondanivalód
volt. Életed értelmét a tanítás, a szó
legnemesebb értelmében vett ismeretterjesztés és
természetesen az írás határozta meg.
Ismeretségünk és hamar szorossá fonódó
barátságunk közel fél évszázados,
nem hittem volna, hogy nekem kell búcsúznom a fiatalabbtól.
Természetesen ötvenhatos emlékeimet kell idéznem:
egyike voltál a Petôfi Körbe rendszeresen eljáró
diákoknak, s egyik alapítója a bölcsészkari
MEFESZ-szervezetnek. Megúsztad a megtorlás keményebb
változatát, de az egyetem elvégzése után
egy váci szakmunkásképzô intézetbe „vezényeltek”.
Képességeidnek és felkészültségednek
kevésbé megfelelô állást aligha lehetett
volna találni: keserû öngúnnyal meséltél
felügyelô tanári-nevelôi munkád kudarcairól,
arról, hogy miként nem sikerült a rád bízott
gyerekeket éjjel a hálótermekben, nappal az iskolában
megfegyelmezni.
A váci intézet persze véletlen, de mégis
szimbolikus: ugyanitt, csak egy másik intézetben raboskodtak
nagy számban késôbbi barátaid, az ötvenhatos
elítéltek. Mint elmondottad, tudatosan törekedtél
társaságukba, kerested barátságukat. Egy soha
pontosan meg nem fogalmazott lelkiismeret-furdalás is áthatott,
Te nem lettél siti-princ. Ezekben a társaságokban
írott források híján formáltad ki a
magad ’56-képét és történelmét,
a történetekbôl a történelmet.
Tudományos pályafutásod és legális
és fôleg illegális történészi pályafutásod
méltatása nem feladatom, életmûved összegezése
már szaktudományos feladattá lett. Hiszen, mint az
egyik rólad írt nekrológban olvashattuk, a rendszerváltás
emblematikus figurája is voltál.
S szemben sokakkal, akik késve vagy elkésve lettek a
forradalom hívei, akikrôl csak 1990 után derült
ki, hogy nem értettek egyet a pártállami rendszerrel,
Te sohasem voltál a másik oldalon, nem volt szükség
arra, hogy felülvizsgáld magatartásod és nézeteid,
ám megértetted azokat is, akiknek világnézeti
és politikai krízisen kellett átesniük, hogy
a diktatúrával szembeszálljanak.
Ez a politikai attitûd alapozta meg mindvégig bizalmas,
a magánéletet is átszövô barátságunkat.
És nem feledhetjük el, hogy világnézeted
a hétköznapok szolidaritásában is megnyilvánult.
Elsô feleségeddel, Nórával évekig neveltétek
a Tûzoltó utcai felkelôvezér, Csongovai Per Olaf
kislányát, amíg ki nem engedték elmenekült
szüleihez, és látogattad bezárt barátaid
családját: köszönet érte!
És a szolidaritás jellemezte pályafutásod
utolsó szakaszát is: amikor a fôiskolán brutálisan
felszámolták azt a tanszakot, ahol tanítottál,
együtt baktattál a becsapott diákokkal az utcai tüntetésen
– a nyolcvanas évek nagy tüntetéseinek szolidaritását
idézve –, s fütyültél arra, hogy részvételeddel
legközelebbi politikai barátaidat is kritika érte: köszönet
érte!
Életrajzíróid majd kibontják politikai
és világnézeti pályafutásod – két
gyûjteményes köteted, a megmentett hangkazetták,
a parlamenti jegyzôkönyvek, a pártviták és
a visszaemlékezések alapján.
Az 1956-os Intézet nevében is búcsúzom
a kuratórium tagjától, aki tagságát
évtizedes munkájával érdemelte ki, mint az
elsô, illegális ötvenhatos kerekasztal-beszélgetés
egyik kérdezôje 1981–82-ben, mint az 1986-ban rendezett féllegális
elsô tudományos konferencia korreferátora, mint a Történelmi
Igazságtétel Bizottság egyik bábája,
aki az elnevezés körüli politikai és történelmi
vitában is állást foglalt. Bátor embertôl
búcsúzunk, aki – idézem ôt – az egészet
nem intellektuális teljesítménynek tartotta, hanem
civilkurázsinak… „Az volt a legfontosabb, hogy a kollégáim
és más értelmiségiek számára
demonstrálódott, hogy ezt is lehet csinálni.”
Búcsúzom Tôled a legrégebbi és a
régi barátok nevében. Többé nem fogunk
késô estékbe nyúlóan vitatkozni, a jövôt
latolgatni. Az alig négy héttel ezelôtt, utoljára
elfogyasztott tokaji szamorodnira azt mondtad, nem szereted az édes
bort, de ez ízlett. Talán még egészségedre
vált. Nem tudtuk, hogy ez volt az utolsó együttlét.
Hiányod nem betölthetô.
Hegedûs B. András
Ne haragudjon, Tanár úr, rossz tételt húztam.
Én ezt visszaadnám. Pedig én készültem.
Bent voltam minden órán, és jegyzeteltem, és
az összes tételt kidolgoztam. De errôl az egyrôl
nem jut semmi az eszembe.
Nem húzhatnék egy másikat? Nem beszélhetnék
inkább másról? A nyilasmozgalomról például.
A Move-puccsról. Mecsér András dzsentri földbirtokos
exportbúzája visszavagonjában fegyvereket csempész
be Németországból, hogy a Move céllövôpuskáit
lecserélje.
Vagy még inkább Tanár úr, nem lehetne,
hogy legyen még egy óra? Hogy álljon ki a katedrára
a minnesotás pulóverében. Hogy fonja össze a
karját, és a jobb keze mutató és középsô
ujját finoman összedörzsölve kezdjen el beszélni,
és beszéljen, és beszéljen másfél
órán keresztül, megállás nélkül,
és mi füleljünk és jegyzeteljünk szélsebesen,
és csak néha merjük félbeszakítani, hogy
visszakérdezzünk: „hogy mondta, Tanár úr, hogy
hívták a tiszaeszlári nyomozót, Decski? vagy
Recski?”, mert alig lehet hallani, amit mond, mintha a távolabb
ülôket nem akarná az elôadásával
zavarni.
Legyen még egy óra, Tanár úr! Beszéljen,
és néha köhintsen, és olyankor igazgassa meg
a bajuszát, és anekdotázzon, és mondja el,
hogy a „Vörös Csepel” harmadik sora eredetileg úgy hangzott,
hogy „egy harmada országban éhen gebedsz”, és mi nevessünk,
és mire fölocsúdunk, addigra Tanár úr
már rég azt fejtegesse, hogy a szociáldemokraták
hogyan foglaltak állást Trianonnal kapcsolatban, és
mi egymástól kérdezgessük, hogy „mit mondott,
mi volt a mondat eleje?”
Tanár úr, rossz tételt húztam. Benne sem
volt a tételsorban. Hadd adjam vissza!
Szabómiki, Miki bácsi, Dömdödöm tanár
úr, nem lehetne?
Paskó Ildikó
Elhangzottak október 3-án a Farkasréti temetôben.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu