Az alábbi két írás szerzôit Keresztesi József Héraklész kontra Hercules címû cikke (Beszélô, 2000. június) késztette továbbgondolkodásra. E témához kapcsolódó hozzászólásaiknak következô számunkban örömmel helyt adunk.
Fenyô D. György
Az irodalomtanítás
állapotáról
1. Van egy óriásplakát,
fekete-fehérben. Rajta idôs tanárnô, fehér
köpenyben, fáradt, rosszkedvû, lestrapált. Mögötte
öreg tábla, krétával számok, képletek,
körben elhasznált, leselejtezésre megérett, régi
fizikai-kémiai kísérleti eszközök. A szöveg:
ô csak maradjon a régi szürkénél. (Lehet,
hogy nem pontosan emlékszem: elképzelhetô, hogy vagy
a régi, vagy a szürke nem is szerepel a mondatban.) Aztán
változik a kép, és jön az ifjúság:
Haverok, buli, színek. Az élet.
A másik ez mostanában
jelent meg az utcákon. Budapesti városi busz, Ikarusz, BKV.
Álmos, érdektelen arcú, kissé üres tekintetû
fiatalok benne, látszik, hogy iskolába mennek. Ezek a gyerekek
be vannak zárva a buszba. Iskolába kell menniük, kényszerek
közé, kötelességüket teljesíteni. Aztán
ez a plakát is átalakul néhány nap múltán:
színes turistabusz lesz belôle, integetô, boldog, önfeledt,
nevetô fiatalokkal: itt a nyár, vár a buli, a zene,
a fiúk, a lányok, az örömök. Az élet.
Merthogy az iskola a szürkeség,
az unalom, a bezártság, az érdektelenség, a
fásultság, a szürkeség, az elavultság,
az életidegenség szinonimája. És persze tudjuk,
hogy bizonyos értelemben valóban az. Tankötelezettség,
munkahely, fegyelem, osztályzás, értékelés,
elvárások. És mindig is az volt: ha élet zengi
be az iskolát sóhajtott fel szegény Ady, nem is
sejtve, hogy kötelezô iskolai ünne-
pélyek kötelezô
tanversét írja meg. És nem tudva, hogy ettôl
az értelmes vágyától az azóta eltelt
majd száz évben egyre messzebb kerülünk. És
arra végképp nem gondolt, hogy az iskola a közvélekedésben
és a közvélekedést alakító médiákban,
így a reklámban nyíltan úgy jelenik majd
meg 2000 tavaszán, mint a menthetetlen unalom jelképe. Korábban
legalább verbálisan nem volt illô így lenézni,
lebecsülni az oktatást; ha rosszat mondtak-írtak róla,
annak kritikai éle volt. Ezekben a reklámokban nincs ilyen:
inkább annak a konszenzusos vélekedésnek a kimondását
látom bennük, hogy az iskola egész más, mint
a való élet. Nem kevés ebben a lenézés,
lesajnálás, becsmérlés. Végképp
lemaradtunk?
Hát igen. Mindenki
tudja, hogy egy tanár fizetése legfeljebb ha negyede egy
mérnökének, hatoda-nyolcada egy orvosénak, tizede
egy közgazdászénak. Mindenki tudja, hogy a taxisok képesek
blokád alá venni az ország közlekedését,
a gazdák el tudják állni az utakat, ha a vasutasok
leállnak, attól megáll az élet, ha az egészségügyiek
sztrájkolnak, attól sokan megijednek: mi lesz a beteg nagymamával.
Mindenki tudja, hogy egy tanár számára nem létezik
karrier, ô legfeljebb igazgatóhelyettes lehet a maga iskolájában,
esetleg igazgató. Mindenki tudja, hogy ha egy gyereket nem jól
tanítanak, attól is felnô. Mindenki tele van a maga
életébôl tanártörténetekkel a hülye
osztályfônökrôl, a bandzsa fizikatanárról,
a sírós irodalom-tanárnôrôl, az idegbeteg
rajtanárról.
Tetszik, nem tetszik: az
iskola az ezredfordulóra minden funkciójából
sokat veszített; ugyanakkor és ebbôl fakad sok dilemma
nem veszítette el funkcióit teljesen, vagyis továbbra
is létezik, sôt szükség van rá, nem lehet
megszüntetni, felszámolni, beolvasztani. Hogy funkcióiból
sokat elveszített? Persze: a diákokhoz érkezô
információk zöme nem a tanárokon keresztül
érkezik el hozzájuk; a szocializációnak, a
társadalmi értékek, normák, viselkedések
áthagyományozásának csak egyik helyszíne;
az általa közvetített tudás messze nem a leghasznosíthatóbb,
a pénzre, karrierre, sikerre, érvényesülésre
átváltható tudás; a kortársi-közösségi-baráti
együttléteknek pedig túlságosan formalizált
közege.
És ott vannak a tanárok:
hogyan válhatnának mintává, hogyan tudnák
elhitetni, hogy az általuk képviselt értékek,
normák és magatartások vonzók, amikor oly kevés
a hiteles és vonzó személyiség közöttük?
Illetve ami még súlyosabb baj: nagyon sok olyan tanárral
találkozni, aki nem is akar semmiféle normát, értéket
vagy magatartást képviselni, vagy mert maga sem hisz ezekben,
vagy mert úgy érzi: nem dolga, feladata ezeket átadni,
éppen elég, ha megtanítja a tárgyas ragozást,
a bélférgeket vagy a mohácsi vészt. Vagy mert
úgy érzi: hiába akart átadni értékeket
is, ezen a téren még sokkal sikertelenebb volt a pályáján,
mint a konkrét ismeretek átadásában, ezért
hát lemondott arról, hogy arra is gondja legyen, miként
éreznek és gondolkoznak tanítványai.
Persze amikor ezeket a sorokat
írom, egyre rosszabb a lelkiismeretem, mert én is azokat
ostorozom, akiket amúgy is bántanak eleget: a tanárokat.
Holott tapasztalom: tele van az ország tehetséges, érdekes,
vonzó, igényes tanárokkal. De mit ér mindez,
ha a két-három kiváló tanárt tíz
szürke és unalmas veszi körül? Ha a diáknak
ki kell böjtölnie azt a napi egy-két jó órát,
amiért érdemes egyáltalán bemennie az iskolába?
Aztán azért sem helyes bántani a tanárokat,
mert annyi ütést, rúgást, bántást
és megalázást kellett megélniük, hogy
csoda minden maradék energiájuk.
Az elmúlt tíz
évben meg kellett élniük, hogy a rendszerváltás
után egészen mást és más értékelésben
kellett tanítaniuk történelembôl, mint addig;
más ünnepségeket kellett rendezniük, más
lett az iskola névadója, a nemzeti ünnep, az emléknap.
Bevezették a NAT-ot, most a kerettanterveket; bevezették
az integrált mûveltségterületeket, most vissza
kell állni a tantárgyi gondolkozásra; lehetôség
nyílt különféle szerkezetû iskolák
létrehozására, de ezek az iskolák kegyetlen
versenybe kezdtek egymással a diákokért, és
lényegében felrobbantották egymás zárt
pedagógiai ciklusait (a négy-hat-nyolc évet); bevezették
az alapvizsgát, majd még mielôtt létrejött
volna, meg is halt; lett egy új érettségi rendszer,
de már elôre látható, hogy kimúlt szegény;
mostanában a minôségbiztosítás terjed
fenyegetô bozóttûzként az iskolákban,
de talán megjósolható: mire mindent leéget
maga körül, addigra önmaga is meghal. Miként meghaltak
a nagy energiával létrehozott pedagógiai programok,
a helyi tantervek. Az elsô néhány év vitái
és reformtörekvései még élénk érdeklôdést,
hangos lelkesedést és heves ellenállást voltak
képesek kiváltani. A mai reformkoncep-ciókat csöndes
letargiával és önvédô szkepszissel figyeli
a tanártársadalom.
Egy példa. Lesz majd
sabbatical year, olyan év, amikor a tanárok, ha akarnak,
elmehetnek egy évre tanulni, tudományos munkát végezni,
utazni, feltöltôdni ujjongtunk az oktatási törvény
tervezetét olvasva. Íme egy jelentôs lépés
afelé, hogy a tanárok ne fásuljanak bele munkájukba,
hogy igazi értelmiségiek lehessenek, hogy tudásuk
ne maradjon húsz évvel ezelôtti államvizsgájuk
szintjén. Ez nem maradt benne a törvényben. Lett helyette
kötelezô tanári továbbképzés, amit
nagyjából az iskola fizetett, sok meghirdetett programmal,
jóval és rosszal egyaránt, de lehetôségekkel.
Aztán lett belôle valahány évente kötelezôen
elvégzendô valahány óra, meg alkalmazási
feltétel itt már tiltakoztunk. És lesz a jövô
évi pénzeket látva olyan továbbképzés,
amit vagy a tanároknak maguknak kell kifizetniük, vagy amely
összezsugorodik, leszûkül, végül meghal. Vagyis
a tanárok felszabadításának és szellemi
rehabilitációjának ígéretébôl
hat-nyolc év alatt a tanárok megnyomorításának
újabb eszköze lett. (Esetleg még mielôtt ez
bekövetkezne megszûnik.)
Véleményem
szerint súlyos tévedés volt a rendszerváltást
követô mindhárom eddigi kormánytól, hogy
az iskola megújítását egy külsô,
technikai-tananyagbeli modernizációra alapozták. Akármennyire
kell is az internet az iskolákba (és kell, valóban
úgy gondolom), a legfontosabb véleményem szerint az
lett volna, hogy az iskola minél inkább a személyes
viszonyok terepe lehessen. Hogy a tanárnak valóban tanítványa
lehessen az, akit tanít, és ezt a viszonyt mindketten büszkén
vállalják. Hogy a nevelô gondosan ügyelhessen
neveltje fejlôdésére, szellemi-lelki-érzelmi-intellektuális-morális
alakulására. Hogy a diák bátran és érdemi
válaszokat remélve fordulhasson pedagógusához
(érdemes megnézni a szó etimológiáját
valamely görög szótárban!). Ma már bármilyen
információhoz és tudáshoz el lehet jutni egy
pillanat alatt de milyen nehéz ezeket a szüntelenül
és szertelenül áradó tudásokat végiggondolni,
megbeszélni, értelmezni, átélni. Átfolyik
rajtunk minden: megszerzünk egy kis tudást, használjuk,
elfelejtjük; megnézünk egy filmet, elolvasunk egy könyvet,
véleményt mondunk róla, elfelejtjük; látunk
valamit, egy tájat, egy képet, egy állatot, egy gépet,
aztán látunk valami mást, és az elôzô
anélkül, hogy elméláztunk volna rajta feledésbe
merül. Felfogásom szerint az iskola éppen erre való
lenne: hogy a gyerekeket ért hatásokat megbeszéljük,
hogy a tudás a személyiségük integráns
részévé érjen; hogy megnyugtató és
megbízható rendet teremtsünk a lehetôségek
és információk sokféle és széttartó
világában. Ezért meg kellene erôsíteni
a tanárt: hogy legyen sok ideje a tanítványaira, a
szakmájára, önmagára. Kis kötelezô
óraszám kell, hogy ismerje azokat, akiket tanít. Kis
osztálylétszámok kellenek, hogy minden diákra
kellô figyelem juthasson. Ezek persze a hagyományos tanár-sirámok,
de talán nem felesleges megismételnünk ôket. Azért
is, mert a felröppent hírek szerint újabb óraszám-emelés
lesz éppen ezzel ellentétes irányban halad tovább
az oktatásirányítás.
2. Keresztesi József
esszéjérôl (Héraklész kontra Hercules)
elô-ször nem is az irodalomtanítás, hanem az iskola
általános gondjai jutottak eszembe. Ám ahogyan kétségtelen,
hogy a rendszerváltás óta eltelt tíz évnek
az iskola az egyik vesztese, az is kétségtelen, hogy azon
belül a relatív vesztes az irodalom. Vannak tantárgyak,
amelyekrôl mindenki elhiszi, hogy hasznosak: ilyen a számítástechnika,
az angol, a német, esetleg a többi nyelv. Vannak elég
szigorú, kemény, tudományos, számon kérhetô
tantárgyak, mint a matematika, kémia, fizika, biológia.
Vannak, amelyeknek a helye nem változott, mint például
a testnevelésé. Vannak olyanok, amelyeket
eleve leírnak a gyerekek,
mint az éneket és a rajzot. És a magyar? Mire jó
az?
A két mûvészeti
tárgyon kívül ez az egyetlen, amely nemcsak arra tart
igényt, hogy a gyerekek megtanulják a tananyagot, hanem arra
is, hogy az általa tanítottakat megszeressék. Ha egy
diák jól felmondja Bánk tragikus összeomlásának
okait, de a lábát be nem tenné egy színházba,
a magyartanár nem elégedett, holott a diák minden
mérhetô, számon kérhetô, elôírható
kötelességének eleget tett. Többféle tanítási
stratégia következhet ebbôl. Az elsô ennek tudomásulvétele.
Igen, a tanuló tanulja meg a tananyagot, a tankönyvet, a memoritereket,
ezt el lehet várni, ki lehet kérdezni, ezzel középiskolába
lehet felvételizni tizennégy évesen, le lehet érettségizni
tizennyolc évesen. Ebbôl baj nem lehet. Igaz, más se.
Nem lehet belôle érdeklôdés, elmélkedés
a világ folyásán, vonzásokon és választásokon,
ármányon és szerelmen, hazán és haladáson.
Egy másik tanári stratégia, hogy az irodalom ürügyén
beszélgetnek a diá-kok mindarról, amirôl az
irodalom beszél. Csakhogy a sok kemény számonkérés,
teljesítendô feladat, megtanulandó tudásanyag
között a diákokban gyakran a feleslegesség érzése
alakul ki: mire való mindez? Tanulunk mi ebbôl? Jó
ez valamire? Le tudunk érettségizni? A másik osztály
már a reneszánszot is befejezte! Érdekes jelenség,
hogy ez a tananyagfétis néhány év óta
nem is csak a tanárokat nyomasztja, hanem a diákokat és
a szülôket.
Régen a magyartanár
a szabadságával tüntetett. A hatvanas évek tankönyveit
boldogan és büszkén vágta sutba. Minden gimnazista
azzal kérkedett, hogy az ô magyartanáránál
nem elég a tankönyv, hogy azt ki se kell nyitni hónapszámra.
Aztán jött az 1978-as tantervi reform, vele az új tankönyvek,
és ezt már nem lehetett többé megtenni. Mert
az irodalomtanításban megjelent a szakma, a tudomány.
És amennyi jót hozott az a középiskolai tanítás
számára, ugyanannyi rosszat is. Mostanra a magyartanárok
zöme nemcsak hogy a tananyagot akarja megtanítani az irodalom
helyett, de elsôsorban a tankönyvet. Irodalmat tanítsunk-e
vagy irodalomtudományt? A 90-es évek tankönyvei (merthogy
nagyon sok született belôlük) általában a
tudományág tanítása mellett tették le
a voksukat. A legsikeresebbek, a legnagyobb példányszámúak
pedig mind az általános, mind a középiskolában
azok, amelyek a leghagyományosabb, legunalmasabb, legérdektelenebb
leíró irodalomtörténetet követik. Érthetôek,
szájbarágósak, unalmasak, de eléggé
komolykodók ahhoz, hogy az irodalom is igazi nehéz, komoly,
tekintélyesen porszagú tantárgy lehessen.
Az elmúlt években
mintha a magyartanításban éppen a lényeget
felejtettük volna el. Azt ugyanis, hogy az egésznek az a célja,
hogy a diákok megtanuljanak értôn olvasni, hogy bele
tudjanak helyezkedni más korok, emberek, értékek,
problémák világába, hogy megtanulják
elemzôn látni önmagukat és azt a világot,
ami körülveszi ôket, hogy érzékenységet,
figyelmességet és empátiát tanuljanak, hogy
azonosulni tudjanak olyan értékrendekkel, amiket az irodalom
hordoz, hogy példákat, eszményeket és elveket
lássanak maguk elôtt, hogy szeressék az irodalmat,
hogy érezzék: az irodalom megkönnyíti és
gazdagabbá teszi az életet, hogy az élet izgalmassá
és kihagyhatatlanul fontossá teszi az irodalmat. Hogy ki
tudják fejezni magukat és nemcsak a villamoson vagy a hivatalban,
de akkor is, amikor véleményt kell formálniuk, szerelmet
kell vallaniuk, el kell búcsúzniuk, vagy ki kell állniuk
valami mellett. Hogy a nemzet, a haza, az emberiség, a szabadság,
az egyenlôség és a testvériség mind-mind
ne pusztán elvont fogalom legyen számukra, hanem élô,
történeteket, embereket, sorsokat jelentô, hús-vér
valóság. És ezekhez a célokhoz kellene mérni
minden mást. Ezekhez képest ugyanis meglehetôsen másodrangúnak
(sôt: huszadrangúnak) tûnik, hogy meg kell-e tanítani
a Nádas tavont, vagy ki lehet hagyni, hogy fel lehet-e cserélni
A kôszívû ember fiait más regénnyel, vagy
hogy mennyi a magyar és mennyi a világirodalom a tananyagban.
Szerintem ugyanis az következik
mindebbôl, hogy bátran ki lehet hagyni, fel lehet cserélni,
meg lehet változtatni szinte bármit. Nem a Légy jó
mindhalálig a szentség bármennyire lehet is szeretni
, hanem a magyar és egyetemes irodalom. Többet ér egy
irodalmat szeretô és értô gyerek, aki még
nem olvasta a Szép Ilonkát, mint egy olyan, aki ugyan keresztülrágta
magát rajta, de utálja. Az elôbbi még elolvashatja,
az utóbbi már biztosan nem fogja.
Természetesen nem
akarom ezzel azt állítani, hogy a magyar irodalom jelentôs
és sztenderdnek tartott alkotásai mind lenevelnek az olvasásról,
de azt akarom állítani, hogy a nemzeti sztenderd történeti
logikája egyáltalán nem áll összhangban
azzal, hogy a diákok mit és mikor olvassanak el. Az elemi
iskola ezt még tudja, és inkább Weöres Sándort
tanít, mint az Ómagyar Mária-siralmat. Aztán
felsô tagozaton ez a tudás mindinkább feledésbe
merül. Holott lehet, hogy kevésbé látni rajta,
de egy tizenkét éves gyerek is még gyerek. Való
neki sok minden, mert már tizenkét éves, de például
még nem képes vagy csak fokozatosan válik képessé
absztrahálni. És ekkortájt, a 10-14 éves
gyerekek tanításakor megjelenik a nemzeti sztenderd elve,
az, hogy ne kerülhessen ki gyerek az iskolából anélkül,
hogy ismerné a reformkort, a Nyugatot, hogy kell legalább
egy kis Balassi és Kosztolányi. Holott szerintem egyik sem
kell, pontosabban: bármelyikôjük kellhet, ha olyan mûveket
találunk az életmûvükben, amelyek megszólítanak
egy 12-13-14 éves gyereket. Vagyis ez is következik ebbôl
nem szerzôk kellenek ebben az életkorban, hanem mûvek.
És az életkornak megfelelôen sok történet
kell, sztori, esemény, cselekmény, helyszín (ha kell:
sok epika), aztán kell sok világnézeti felfedezés.
Kellhet sok történelem és sok élôvilág,
sok gyerek- és kamasztörténet, kellhetnek kalandok,
kellhetnek közösségekrôl csoportokról,
bandákról, osztályokról szóló
történetek. Ha a magyar irodalomból, hát abból,
ha a világirodalomból, akkor abból. Kell sok humor,
játék, rejtvény, agymunka. Kell sok öröm
az irodalomtanulásban. És kell sok együttes élmény
az együtt-elolvasásnak, az együtt-beszélgetésnek,
az együtt-vitatkozásnak az élménye. Kell sok
feladat: írni, fogalmazni, rajzolni, festeni, regényt, drámát,
forgatókönyvet készíteni, képregényt
rajzolni, osztálymitológiát, fotómontázst,
illusztrált albumot, újságot, könyvet készíteni.
Írni monológot, regényfejezetet, drámarészletet,
novellát, naplót, levelet, dialógust, vitairatot,
röpiratot, vezércikket, humoreszket. Hogy világossá
váljon: az irodalom nem valamiféle múzeumi tárgy,
nem régi szerzôk tôlünk idegen szövegeinek
érthetetlen halmaza, hanem élô, továbbgondolandó
és továbbírandó valóság. Sok
játék, humor, ötlet, mélység, megrendülés,
feloldás, önmegfogalmazás, ráébredés.
Mindezekért pedig már érdemes foglalkozni vele.
Három éve
kezdtem el általános iskolás korúakat tanítani,
igaz, egy erôs gimnázium hat évfolyamos tagozatán.
Mi legyen az elsô kötelezô olvasmány? A Tom Sawyer.
Feladtam szeptember elején szeptember végére. Három
hét alatt? Igen. Mindenkinek sikerült elolvasnia, bár
sok munkával, fáradsággal, kínnal. Megbeszéltük,
tetszett. A következô három hét múlva
a Lessie hazatér. Könnyû volt elolvasni, rövid,
érthetô, sikerélményt adott, hogy megy az olvasás,
három hét alatt egy könyv! Erre büszkék
voltak. A könyv nem volt elég mély, a következô
osztálynál már kihagytam. Aztán egy nagy könyv
ismét: a Tamás bátya kunyhója. Klasszikus gyerekirodalom,
jók és rosszak, elnyomók és elnyomottak, négerek,
elôítéletek, igazság, emberi jóság.
Pihenésül, decemberre: A repülô osztály.
Könnyû és megható, igazán szép.
A téli szünetre az év legnehezebb könyve: a Twist
Olivér. Nagyon megszenvedtek az olvasással, de talán
ez lett a legemlékezetesebb is. Merthogy remekmû. Jöttek
a könnyebb klasszikusok, azzal az élménnyel már,
hogy három hét alatt mindenki el tud olvasni bármilyen
könyvet. A Robinson, aztán a Két évi vakáció,
a Don Quijote, de Radnóti Miklós átiratában.
Ujjongtak, örültek: ennyit még soha nem olvastam egész
életemben! Jöjjenek a magyarok, gondoltam. Mikszáth.
Sorra az ô regényei: A beszélô köntös
(ez kudarc volt, még a történetet sem értették),
a Szent Péter esernyôje, a Beszterce ostroma, a Tót
atyafiak, A jó palócok. Ez egy kicsit sok volt, még
másodszorra is. A novellákhoz nem voltak elég érettek,
nem baj, többször nem tanítom ebben az életkorban.
Azután tanév végén a közösen választott,
általuk megszavazott mû. Az elsô hetedikes osztályom
az Adrian Mole titkos naplóját választotta, a második
a Galaxis útikalauz stopposoknak címû sci-fi-paródiát.
Korábban nem olvastam ôket, nagy vitákat váltott
ki: mi legyen az év utolsó könyve. Közügy
volt. A nyolcadikos olvasmányok: W. Scott: Ivanhoe (ez jó,
bár hosszú), Mándy: Robin Hood (ez túl könnyû),
Dumas: A három testôr (ez nagyon jó), Hugo: A párizsi
Notre-Dame (ez túl nehéz), két Jókai: Az új
földesúr, Az arany ember (az elôbbi tetszett inkább),
Tamási Áron: Ábel a rengetegben (ez tökéletes),
Szabó Árpád: A trójai háború,
Odüsszeusz hazatér (és ezzel már ott vagyunk
az irodalomtörténetnél, a mitológiánál).
Tanév végén megint egy választott mû:
Rejtô Jenô: A tizennégy karátos autó.
Nem önnön sikereimet akartam ecsetelni a listával a
kudarcokról jóval nagyobb listám készülhetne.
Inkább azt akartam bemutatni: léteznek alternatívák.
Nem az irodalomtörténet az egyetlen lehetséges haladási
szempont. Minden listának és koncepciónak vannak veszteségei,
ezt tudom. De hogy föl lehet mutatni olyan irodalomképet is,
amely érdekes, amely túl azon, hogy teljesíteni kell
(például: kötelezô elolvasni a könyveket),
élményt is jelent. Történetek. Közügy.
Együttes élmény. Örömforrás.
3. Súlyos gondja az
irodalomtanításnak, hogy sokkal távolabb van a jelenkori,
élô irodalomtól, mint korábban. Az is, hogy
a mai irodalomtudományos és -történeti
iskolákkal sem találja meg a hangot. A magyartanítás
mint szakma szétzilálódott. A különféle
viták a szakmai elitet bizalmatlanná tették egymás
iránt, a többieket apatikussá. Vissza kellene adni a
szakma önbecsülését. Nyílt, de nem tétre
menô vitákat kellene folytatni. Továbbképzéseket,
táborokat, fórumokat kellene szervezni, ezeken pedig arról
beszélni, ami valójában a magyarórákon
történik. Olvasni és olvastatni kellene sok mai (fôleg
mai magyar) irodalmat. Olyan folyóiratok kellenek, amelyek természetes,
élô nyelven beszélnek, amelyek élôk, érdekesek,
nyitottak. Tankönyvek kellenek, ilyenek és olyanok, sôt:
jók és rosszak egyaránt. Találkozók,
újfajta vetélkedôk, klubok, eszmecserék. (Persze,
tudom, most mindenki megharagszik, aki ilyeneket szervezett, megjelentetett,
ilyeneken dolgozik. De ez most nem minden meglévô kritikája
akar lenni, hanem a jó szakmai közállapotok utópiája.
Aki bármi jót, érdekeset csinált eddig: hajrá,
csinálja tovább!)
És sok minden kell
még, túl az intézményeken és mozgalmakon.
Szakmai önérzet. Bátorság. Szabadság.
Önbizalom. Értéktudat. Vállalkozókedv.
Levegô. Önelemezés. Önkorrekciós képesség.
Felelôsségtudat. Irónia. Irodalomszeretet. Nem is tehet
mást az, aki a magyartanárokhoz szól, mint hogy bátorítsa
ôket.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu