Januári számunkban
Tolsztoj Leó 1899-es, mûvészetrôl írott
esszéje kapcsán kérdéssel fordultunk a kulturális
élet több meghatározó személyiségéhez.
Lehet-e igazolni a mûvészetért
hozott társadalmi áldozatokat? Jogot formálhat-e a
magaskultúra arra, hogy költségvetési támogatásban
részesüljön? Hiszen – írja Tolsztoj – „ezt a pénzt…
a néptôl szedik össze, amelynek emiatt elárverezik
a tehenét, és amely sohasem jut hozzá a mûvészet
nyújtotta esztétikai gyönyörök élvezetéhez”.
A tolsztoji választ pedig – az „igazi”, vagyis a vallásos
mûvészetért érdemes társadalmi áldozatot
hozni, másfajtáért viszont nem – nem tartjuk megnyugtatónak.
Úgy gondoljuk, a magyar
magaskultúra nemcsak nehéz helyzetben van, hanem önigazolási
kényszer alatt is áll. Minél kevesebb pénz
van rá, elôállítóinak, terjesztôinek,
kedvelôinek annál inkább képeseknek kellene
lenniük megmondani, hogy miért kellene rá áldozni.
Éppen ezért arra kérjük Önt, hogy írja
meg nekünk: Ön szerint mivel lehet érvelni a magaskultúra
közpénzekbôl való támogatása mellett,
vagy ha nem lehet, miért nem? Mekkora köz- és magán-erôfeszítést
kell és érdemes tenni ahhoz, hogy még mindig érdemes
legyen a magaskultúrát mûvelni?
Ezúttal két olvasónk
levelét közöljük.
Tisztelt Szerkesztôség!
Egyetemi tanulmányaim alatt
lettem a Beszélô rendszeres olvasója. Illegális
változatát koromnál fogva csupán a tiltott
gyümölcs sajátos ízétôl megfosztva,
reprintként ismerhettem meg. Vitaindító felhívásukat
azért tartom örvendetesnek, mivel tapasztalataim szerint az
egykori szamizdat jogutódja eddig nemigen preferálta a mezei
olvasókkal való dialógust. Remélhetôleg
nem csupán a folyóirat anyagi problémái kényszerítették
arra a szerkesztôket, hogy a tágabb értelemben vett
olvasótáborhoz forduljanak. Nyilatkozatuk önmagában
is jó cáfolata annak a szélsôjobboldali rögeszmének,
miszerint a demokratikus ellenzékbôl kialakult liberális
párt és szellemi holdudvara mögött valamiféle
sötét nemzetközi pénzügyi hatalom állna.
A New York-i, párizsi és Tel Aviv-i bankárok ennyire
rosszul állnának, hogy már leghûbb ágenseiknek
sem tudják folyósítani a haza árulásáért
járó zsíros fizetéseket? Persze egy vérbeli
antiszemita ezt csípôbôl megválaszolja azzal,
hogy ezek a minden hájjal megkent szabadkômûvesek így
álcázzák magukat.
A lényegre térve:
túlzásnak tartom azt, ahogy a Beszélô szerkesztôsége
elsiratja a magyar elitkultúrát, miszerint „nem pusztán
elôállítóinak életszínvonala,
hanem intézményeinek léte forog veszélyben.”
Abban talán egyetérthetünk: voltak olyan korszakok a
magyar kultúra történetében, amikor sokkal rosszabb
körülmények között élt a nem hivatalos
alkotó értelmiség, mint manapság. Ennek ellenére
születtek jelentôs alkotások az irodalomban, képzômûvészetben,
filmgyártásban éppúgy mint a zenei kultúrában
és a színjátszásban. A mûvészeti
alkotások általában nem a társadalmi berendezkedésnek
köszönhetôen, hanem annak ellenében vagy arra reagálva
jönnek létre.
A magaskultúra identitászavara
és financiális bizonytalansága nem tegnap kezdôdött.
A demokratikus átalakulásnak ez a gyermekbetegsége
egyidôs a rendszerváltással, az akkor létrejött,
keleti és nyugati vonásokat egyaránt felmutató
ezredvégi magyar kapitalizmussal. Ezért gondolom azt: a Beszélô
szerkesztôsége egy kicsit késôn ébredt.
A pártállami diktatúra évtizedeiben természetesnek
számított a kultúrafinanszírozás Nyugat-Európában
és Észak-Amerikában soha nem létezô állami
monopóliuma. A humán értelmiség, amely mindig
az ellenzékiség egyik utánpótlási bázisa
volt, a polgári demokrácia és a nyugati típusú
gazdasági modell igenlése mellett az „értékhordozónak”
tekintett elitkultúrát továbbra is a piac törvényein
kívül esô szférába sorolta. A rendszerváltást
közvetlenül megelôzô években merült fel
elôször a kérdés: „Áru-e a kultúra?”
Az MSZMP Pozsgay Imre köré tömörülô reformkörösei
és az MDF népi-nemzeti kultúrpápái lényegében
az addigi struktúra konzerválására törekedtek,
csupán új ideológiai körítéssel
tálalták. Álláspontjuk lényege szerint
a nemzeti kultúra nem maradhat fenn a globalizáció
kommersz tömegkultúrájának barbár hordái
által szorongattatva jelentôs állami támogatás
nélkül. Pozsgayt kultúrminisztériumi múltjából
hozott reflexei, a Fórum küldetéstudatos irodalmárait
világnézetük predesztinálta erre az álláspontra.
A történelmi egyházakkal szimbiózisban élô
konzervatív politikusok is a néppel folytatott egyoldalú
morális kommunikációt, az erkölcsi nevelést,
a „keresztény értékeket” artikuláló
és közvetítô eszköznek tekintették
a kultúrát. Ebben a helyzetben a liberális értelmiség
nem tudta vagy nem merte felvállalni a kérdésben számomra
egyedül elfogadható álláspontot: a kultúra
igenis áru, amit újra és újra el kell adni
a vásárlóközönségnek. Sajnálattal
kell konstatálnom, hogy a szabadelvûség hazai reprezentánsai
elszalasztották ezt a lehetôséget a kérdés
tisztázására, ehelyett önáltatásba
menekültek. Erre hívta fel pályatársai figyelmét
a neves esztéta, György Péter is. „A piac megjelenésével
hihetetlen gyorsan tudomásul kellett volna vennünk, a mûvészet
az e tájon eddig ismert módon többé soha nem
lesz fontos. A piac nem üdvtan, sôt felette kevéssé
kedveli az igazi Tanokat.
A kihívás immár
nem egy Párt uralmának elviselésében áll,
hanem a mass média, az amerikanizálódás, a
show-biz eluralkodásával való szembenézés.
Ezentúl már egy olyan rendszerben kell eligazodnunk, melyben
a magaskultúra csak roppant szûk keretek között,
korlátozottan érvényes és fontos. Magyarországon
sajátos vadkapitalizmus látszik honolni, amely nem ismeri
a nyugat-európai magaskultúra mecenatúrájának
rendszerét.” A liberális értelmiség, amely
a gazdasági, népjóléti és közjogi
téren éppúgy, mint médiaügyben egy markáns
antietatista, az államot szükséges rossznak tartó
koncepció mellett tört lándzsát, a kultúra
territóriumában ragaszkodott az állami finanszírozás
elavult modelljéhez. Hogy mennyire volt szakszerû ez a meggondolás,
azt most ne vitassuk, nézzük meg inkább a kérdés
morális vetületeit. Az állampolgároktól
elvárjuk, hogy fegyelmezetten vegyék tudomásul: hazájuk
gazdaságának teljesítôképességéhez
mérten „túl jól” éltek, államuk túl
sokat költött jóléti, oktatási, egészségügyi
célokra. Megvonjuk tôlük az addig állampolgári
jogon járó juttatásokat a rászorultsági
elv érvényesítésének jegyében,
az államháztartási reform keretében sort kerítünk
közintézmények átvilágítására,
ezen keresztül pedagógusok, egészségügyi
és mûvelôdési dolgozók, köztisztviselôk
tömegei kerülnek az utcára. Az átlagember azt veszi
észre, hogy a fogtöméstôl kezdve az autópálya-használaton
és az üdülésen át a könyvtári
tagságig rengeteg minden, ami térítésmentesen
vagy jelképes összegért vehetett igénybe, borsos
áron adott szolgáltatássá vált. Úgy
gondolom, ilyen helyzetben erkölcstelen azt is magától
értetôdô dolognak tekinteni, hogy az a borsodi melós
vagy somogyi kistermelô, aki reggelizés közben nem Bartókot
hallgat, hanem Sláger Rádiót, este a TV-ben nem színházi
közvetítést vagy komolyzenei mûsort néz,
hanem Dáridót és/vagy brazil szappanoperákat,
szabadidejében pedig nem múzeumba viszi a családot,
hanem állatkertbe, adóforintjaiból horribilis összegekkel
támogassa az alkotómûvészek megélhetését,
miközben – mint az agyhártyagyulladás-járvány
során kiderült – gyakran a megyei kórházakban
sincs lélegeztetôgép, a kistelepülési iskolák
helyzete katasztrofális, egy bölcsészhallgató
kiváló tanulmányi átlag esetén nyolcezer
forint ösztöndíjat kap, vidéken a felsôoktatásban
tanulók húsz százaléka nyer kollégiumi
elhelyezést, holott a diákok többségének
nincs pénze albérletre. Soros György jó érzékkel
tapintott rá a problémára: amíg ebben az országban
a roma kisgyerekek nagy részének esélye sincs arra
sem, hogy valaha leérettségizzen, addig nincs értelme
a mûvészi önkifejezés tetemes összegre rúgó
számláját fedezni.
Bibó István a nyugati
társadalomfejlôdést elemezve vonta le az idôközben
evidenssé váló megállapítást:
Nyugat-Európa és Észak-Amerika társadalmainak
prosperitása, nyitottsága, minden más társadalmi
berendezkedésnél nagyobb túlélési és
megújulási potenciálja nem redukálható
csupán földrajzi elhelyezkedésükre (centrum–periféria
viszonyrendszer) és/vagy a „termelôerôk fejlôdésére”.
Ugyanilyen fontos a zsidó–keresztény kultúrkör
azon „specialitása”, amit a társadalmi alrendszerek különállásának
nevez a szociológia. Ez pedig nemcsak politika, gazdaság,
közigazgatás, igazságszolgáltatás, szakszervezetek,
civil társadalom, oktatás, média és kulturális
szféra békés egymás mellett élését
feltételezi, hanem azt is, hogy ezek az alrendszerek nincsenek egymásnak
alárendelve, egyik sincs a másiktól hierarchikus vagy
egzisztenciális függésben. Egymásra vannak utalva,
de egyik sem játszhatja el a keleti despota szerepét, illetve
egyik sem degradálódhat a másik puszta eszközévé.
A magaskultúra nem eshet
ugyanolyan megítélés alá, mint azok a szolgáltatások,
amelyeket az állampolgárok összességének
szükséglete és igénye hoz létre, illetve
mûködtet. Ilyen az egészségügy, az oktatás,
a bûnüldözés, a honvédelem és számos
más ágazat, amit továbbra is az adófizetôk
fognak eltartani. Nyilvánvaló, hogy ezek pénzosztáskor
a költségvetésben abszolút prioritást
élveznek. Az elitértelmiség produktumai nem tartoznak
ebbe a kategóriába. A nálunk sokkal gazdagabb országokban
is csak kisebbik hányadát teszi ki a kultúrafinanszírozásnak
az állami-önkormányzati támogatás. A nyugati
civilizáció peremén, az Európai Unió
és a Balkán között egzisztáló kisállamtól
senki nem várhatja azt, hogy ô legyen a mûélvezet
legfôbb szponzora. Nem fedi a valóságot a Beszélô
szerkesztôségének azon megállapítása,
hogy „a magánmecenatúrának pedig se híre, se
hamva”. A valóságban számos olyan kulturális
folyóirat van Magyarországon, amely létét magántôkének
köszönheti. Olyan tömegfogyasztásra beállított,
tôkeerôs médiakonszernek jelentetnek meg irodalmi és
mûvészeti periodikákat, mint a HVG Rt. és a
Népszabadságot kiadó multinacionális cég.
Az elsô a 2000, az utóbbi a Kritika megjelenésének
anyagi feltételeit biztosítja. A Népszava (Szép
szó) és a Magyar Hírlap (Ahogy tetszik) mellett más
sajtótermékeknek is vannak kulturális mellékletei,
ahol a kortárs magyar írók, költôk, festôk,
szobrászok és zeneszerzôk megjelenésükkel
ingyenreklámot, közölt mûveikért busás
honoráriumot kapnak. A Mozgó Világ megjelenését
olyan jól menô vállalatok és hitelintézetek
támogatják, mint a Matáv Rt. és az OTP Bank.
Nemcsak Soros György van a világon, számos sikeres hazai
üzletember is hozott létre magánalapítványt.
Az ismertebbek közül Somody Imrét és Demján
Sándort említeném. Nem kell tehát falra festeni
az ördögöt. Ez a pesszimista hozzáállás
jól példázza: élnek még a régi
beidegzôdések. A magyar kulturális életben a
direkt állami támogatás dominanciája a kvázi-állami
mecenatúrával vált teljessé. A Postabank-birodalomra
gondolok. Princz Gábor bôkezû adományainak, „önzetlen”
mûvészetpártolásának cehjét végül
az adófizetôknek kellett állniuk. Az amúgy gigantikus
sajtóholdingot is kiépítô bankvezér egyrészt
korrumpálta az elitértelmiség jelentôs részét,
másrészt hozzászoktatta a gondtalan, „utánunk
az özönvíz” mentalitáshoz. Az elsô Postabank-pánik,
a Horn-kormány alatti konszolidáció után Princz
Gábor kitartottjai közül senki nem kérdezte meg:
mibôl is van ez a sok pénz? A Beszélô szerkesztôi
sem. A Soros György által pénzelt ÉS törte
meg csupán a hallgatást. A liberális gazdaságfilozófia
az állam szerepét a tûzoltó és az éjjeliôr
szerepkörére igyekszik minimalizálni. Egy igazán
következetes szabadgondolkodó a kultúrafelfogásban
sem képviselhet ettôl gyökeresen eltérô
véleményt. Elfogadhatatlan, hogy profitszerzésre szakosodott
könyv- és lapkiadók százmilliós állami
tôkeinjekciókat kapnak. A cégek támogatása
helyett inkább a könyvtárak állománybeszerzési
keretét és az alap-, közép- és felsôoktatásban
tanuló diákok tankönyv és jegyzettámogatását
kellene emelni. Tûrhetetlen, hogy egyetemi hallgatók kétezer
forint jegyzettámogatást kapnak egy évben. Könyvtárak
arra kényszerülnek, hogy fagylaltárusítással,
használtruha-kereskedéssel és igazolványkép-készítéssel
szerezzenek a mûködéshez szükséges bevételt.
Még ilyen körülmények
között is sok pénz jut a kultúra támogatására.
A Könyvhét ez év február 10-i száma összefoglaló
elemzést közöl ezzel kapcsolatban. Az írás
preambuluma szerint „a kulturális folyóiratok piacán
zavarbaejtô bôséggel találja magát szembe
az olvasó. A piac nem is lenne képes eltartani ennyi lapot,
azonban a különféle pályázati támogatási
formáknak köszönhetôen a választék
lenyûgözô, a fôvárosi és vidéki
mûhelyek életképességérôl árulkodik.”
Tisztelt Szerkesztôk! Nem
gondolják, hogy ilyen körülmények között
nincs szükség a vészharangok megkondítására?
Papp László Tamás
Tisztelt Szerkesztôség!
Tolsztoj kérdésével
kapcsolatban nem árt néhány további kérdést
tisztázni. Elsôként mindjárt adódik,
vajon mi az ember értéke, ha a magaskultúra képviselôje
és mi, ha nem; és ha van bármelyiknek is értéke,
akkor ki dönti el, hogy melyiknek van, illetve, hogy van-e egyáltalán.
Enélkül ugye lehetetlen tisztázni, hogy méltó-e
az állam általi támogatásra bármi is.
A jelenlegi szisztéma természetesen adottnak veszi, hogy
a magaskultúra az valami „értékes”, vagyis valamiképp
az ember, netán a társadalom javára szolgál,
„szellemi”, tehát „magasztos”, vagyis a hallgatólagosan ideálisnak
tételezett emberi együttélés szempontjából
mindenképpen dicséretes és hasznos, következésképp
támogatandó. Ez rendben, de akkor mi a helyzet a másik
oldallal, hiszen a vezetô kérdés implicite kétfelé
szakítja az emberek közösségét, egyik oldalra
helyezve a gyakorlati haszonnal általában nem járó
ún. magaskultúrát és az a körül bábáskodókat,
a másikra pedig azokat, akiknek vagyonából az elôbbieket
támogatni lehet, sôt egy modern és humánus állami
vezetésnek a tôlük szedett adóból ez egyenesen
kötelessége. A felszín felszínes megkapargatása
után is mindjárt szembeszökô, hogy ez a kötelességteljesítés
mintha „értéktelenebbnek” venné ez utóbbiakat,
akik pusztán eszközként szolgálnak a kultúra
elômozdítására, és akik feltehetôleg
néhány támogatott, vagyis a kultúrába
tartozó dolog láttán minden bizonnyal felháborodnának
ezen a méltánytalanságon. Ámde legyen igazuk
nekik. Igen, de akkor a másik oldal háborodna fel azon, hogy
micsoda társadalom az, ahol az egyedüli értékmérô
a gyakorlati haszon, a pénzzel biztosítható kényelem
és jólét önmagában, és szerintük
a pénz egész másra való, vagyis pusztán
kellemetlen, ámde nélkülözhetetlen eszköz
például a magaskultúra mint a legmagasabb szellemi
alakzat, azaz az ember tulajdonképpeni megvalósítására.
De legyen mindenkinek jó,
egyikük kapja meg a magaskultúrát ugyan nem képviselô,
de mégis valamiképp (talán a magaskultúrát
támogatható és éppen ezért) hasznos
munkájáért a fizetséget, a másik pedig
alkothasson kedvére, azaz kedvére azon a kereten belül,
amely megfelel annak a mércének, mely a támoghatható
magaskultúrán belül található. Ki az az
ember, és melyik az a közösség, mely az ilyesfajta
„mintát”, mint a támogatásra méltó magaskultúrát
létrehozót vagy hordozót megtestesíti? – hiszen
ennek felmutatható példaként mégis meg kellene
lennie, ha „igazságos”, értsd: az emberi együttélés
javára „minôségileg” szolgálónak akar
lenni (látszani) a magaskultúrára fordított
támogatás. Úgy tudom, hogy az ilyen doktrínákban
le nem fektetett mércét, bizonyos szakmai kuratóriumok,
illetve kollégiumok tagjai ismerik, akik a támogatásra
pályázottak közül kiválasztják azokat,
akik eme mércének megfelelnek. Vajon nem olyan illúzióról,
esetleg hazugságról van szó, amely pusztán
egy könnyen emészthetô és tetszetôs mázzal
van nyakonöntve, csak hogy legalább a nemes és magasztos
látszat megmaradjon, mert vajon milyen érveket tudna felhozni
ez a szent kuratórium, hogy ez ezért, az pedig azért
találtatott méltónak illetve méltatlannak a
támogatásra. Egyáltalán, milyen alapra hivatkozva
jelenhetnek meg ezek a testületek az egyedüli illetékesként
arra nézvést, hogy ôk rendelkeznek azzal a tudással,
ami az ilyen szétválasztásokhoz szükséges?
Mert az nem kérdés, hogy ezek a mércék léteznek,
de nem abszolútként, amit az egész szisztéma
sugall, hanem önkényes értéktételezésként,
melyeknek „jobbságára” egy másikkal szemben semmilyen
érvelés nem tudna elfogadható bizonyítást
nyújtani. Így a támogatásra méltatlannak
ítéltet és ezért tiltakozót semmilyen
magyarázattal nem lehetne elhallgattani. (Legfeljebb a támogatás
megvonásának tényével.) Hiszen bármilyen
kultúrára szomjazó emberképet veszünk
is alapul, akinek szomját ez és ez a kultúra tudja
a lehetô legjobban enyhíteni, és ami éppen ezért
támogatandó, ez éppen olyan önkény, mint
az elôbb említett. (De mindez túlságosan is
„magasztosnak” hathat, annak fényében, amit jól ismerten
egyes „szakmai körök” bosszantó belterjessége képvisel,
és a kör kontúrja nyilván a támogatások
odaítélésénél ölti legláthatóbb
formáját.) Nem lehet kielégítô érv,
piaci nyelven szólva a kereslet nagysága, hiszen egyetlen
ember elutasító véleménye máris alapjaiban
kell megdöntse az adott kulturális alakzat létjogosultságát,
hiszen ez az ember joggal sérelmezheti, éppen eme felmutatott
emberkép önkényességére hivatkozva, hogy
ez a támogatási rendszer kárára van, netán
kifejezetten az életére tör, hiszen abból az
összegbôl támogatják, amiért ô dolgozott
meg, és amit szívesen fordítana valami neki tetszôre,
legyen az bár saját anyagi jóléte, kényelme.
De meglehet, nem bizonyításra van szükség, hanem
ingatag talajokon a kérdések feltételére.
Végezetül fölvethetô
a kérdés, vajon magas-e az a kultúra, melyben például
a mûalkotás vagy a szellemi alkotás létrejövésének
(vagy a létrejövés segítésének)
feltétele az állami szubvenció? Vagy a támogatás
azt célozza, hogy ezek úgymond „közkincsek” legyenek?
Vagy azt, hogy fennmaradjanak? De nem éppen az mutatja-e egy kultúra
életképességét, hogy megmarad és folyamatos?
Esetleg a kettô, tehát a támogatás és
fennmaradás ily módon nem kapcsolható össze?
Persze minden eddigi fejtegetés általánosságban
mozgott, melybe szigorúan véve egyetlen konkrét eset
sem sorolható be, és amelyek egymást is azonnal kioltják,
mihelyt egységesíteni akarjuk ôket. Mert a tapasztalat
mintha azt mutatná, hogy az „igazán nagy” alkotások
szükségszerûen megszületnek támogatás
nélkül is. De van-e arra tapasztalat, hogy hány nagy
alkotás ment veszendôbe, azért mert csupán ennyi
és ennyi támogatás elég lett volna, hogy az
alkotás létrehozója a döntô pillanatban
ne haljon éhen? Ez azonban megint önkényes döntés
arról, hogy milyen erôt (már ha van neki) tulajdonítunk
egyáltalán szellemi alkotásnak, mint praktikus tényektôl
mentes alakzatnak.
A tolsztoji kérdésre,
úgy tûnik, nincs megnyugtató válasz, a fentiek
talán csak némileg árnyaltabbá tették,
hacsak nem az is puszta önkény, hogy a kérdés
antropológiai mélységekbe vezetônek akart látszani.
Török N. Tamás
Tisztelt Szerkesztôség!
A lap márciusi számában azt írja Halász Tamás az Artus Színház Turul címû elôadásáról, hogy „Goda Gábor társulatvezetô írta és rendezte a darabot”. Ez csak féligazság, a darabban elhangzó nem is csekély számú szöveget ugyanis én írtam, igaz, a színlapon Bán Zoltán néven szerepeltem. Az már persze tény, hogy a többszáz elôadás jogdíjából egy vasat sem kaptam. De rég volt, tán igaz sem volt. Szóvá sem tettem volna a dolgot, ha nem tudtam volna meg a cikkbôl, hogy Andrásfalvy Bertalan, akkori kultuszminiszter „szentségtiprónak” és a magyarságot gyalázó „mocsoknak” titulálta a darabot. Na gondoltam, ebbôl nem maradok ki, ha már amúgy is benne voltam.
Bán Zoltán András
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta