Karafiáth Orsolya
Levél
Másik Jánosnak
(A levél kezdete)
Ez egy levél. A keltezés:
kelt Budapest, bár nemcsak ez a színhely, nemcsak ez a díszlet.
2000 – ez az az év.
(Az elsô levélrészlet)
Talán arról, hogy
miért is írok neked. Meg arról, hogy miért
lesz annyira csapongó, széttartó levél ez.
S hogy a kézbesítést miért bízom a véletlenre.
A válaszokat inkább
rád bízom. Talán egyértelmû lesz.
(Én úgy vagyok a városommal…)
Elôször is a legelsô
érzésrôl írok, ami hozzád kapcsolódott.
Talán nem meglepô, hogy ez a Levél nôvéremnek
idejébôl való. A gimnáziumunkban volt egy fiú,
aki szünetekben a folyosó végén gitározott.
Mi, lányok, körégyûltünk, és énekeltünk
vele. Fôként Cseh Tamás-dalok voltak mûsoron,
köztük a Budapest címû szám is. Ezután
meg kellett szerezni az egész albumot. Mikor otthon, egyedül
végighallgattam, feltûnt egy hang a Tamásé mellett,
ami a kelleténél jobban megérintett. Nos, ez a tiéd
volt. Ekkor gondoltam elôször, hogy ebbôl több kéne.
(Akkor még nem tudtam, hogy a „fô profilod” inkább
a zeneszerzés.) A legkedvesebb dalom persze (a Krakkói gyors
mellett) a Budapest volt. „Azt mondd meg nékem, hol lesz majd lakóhelyünk…”,
„Reggelre kelve, ahogyan ez itt szokás, közértbe megy
le tejért János és Tamás…” Egyszerre volt régi
és mai. De minek ragozzam, nálam jobban kifejti ezt a második
Levél-album.
(Ó, a Balaton…)
Nem véletlen, hogy ez a
hangulat is fontos lett. Azt már csak elképzelni tudom, hogy
a „régi nyarakon” milyen lehetett a Balaton, de hogy nem sokat változott,
az biztos. Stoppolások, alvás a strandon, a szotyi-földön,
borozások – az ilyesmi megmarad. A viták persze másról
szólnak, a társaságok feloszlanak, de hát ez
elkerülhetetlen.
Nem csoda, ha ezek után
azt gondolom, hogy mindenhez közöd van, ami fontos nekem.
(Peepshow-mennyország)
A legújabb albumodat tôled
kértem el. Kicsit féltem belehallgatni, pedig tavaly egy
koncerten már megismertem róla pár dalt. Attól
tartottam, hogy valami bennem ôrzött hangulatot megtör
majd ez a teljesen új dolog. Szerencsére csalódnom
kellett: nagyon él a lemez. Tudom, hogy ritkán írsz
dalszöveget, ezen mégis van egy, a Madarak. „Törd szét
bennem ezt a készet!” – mondja a refrén. Kevés ennyire
szép mondatot ismerek. Úgy érzem, ez nagyon jellemzô
rád: ami megvan, abból kiindulva valami egészen mást
létrehozni. Szeretem ezt a fajta kockázatvállaló
bátorságot. Hogy ebbe belefér egy érzelmes
tangó éppúgy, mint a pesti folklór feldolgozása.
Az Alvarezrôl eszembe jut egy kedves történet: múltkor
a környékbeli játszótéren ülve hallom,
hogy egy kislány éppen ezt énekli („a halott lábain
fekete macska lóg…”). Már vagy ötször ismételte
az utolsó versszakot, mikor leült mellé egy ismeretlen
kisfiú, és csatlakozott a dalhoz. Milyen jó lenne,
ha én is ilyen könnyen tudnék ismerkedni…
(Az x-edik levélrészlet)
S ha már ismerkedés,
akkor hadd emlékezzek meg a mi megismerkedésünkrôl
is. Egészen szokványos történet lehetne, s hogy
miért mégsem az, azt csak mostanában próbálom
megfogalmazni. Jött egy telefon Verától, a feleségedtôl,
hogy olvastátok a verseimet, s mivel tetszettek, jó lenne
találkozni is. Épp volt egy Másik János–Can
Togay est a Trafóban, és a legegyszerûbbnek tûnt
elmennem oda. Féltem kissé: nagy tehetségem van ahhoz,
hogy két perc után ellenszenvessé tegyem magam. („Nincs
nap baklövés nélkül.”) Aztán valahogy minden
nagyon egyszerû volt. Még reggel nyolckor is beszélgettünk,
akkor már a negyedik helyen, mert közben minden bezárt.
Itt van két, egymástól mindenben különbözô
ember, és mégis. Van valami, ami korszaktól, nemzedéki
különbségektôl, társaságoktól
független. Ez a valami valószínûleg a hasonló
fajta érzékenységben és érzékelésmódban
lehet. Amit én kifejezek, az ott van a te zenédben. Szó
és zene olyan mélyen fonódik össze, hogy néha
már különbséget sem tudok tenni a kettô között.
Ezen a rejtett nyelven szólnak hozzám a dolgaid, és
én is ezen a nyelven válaszolok rájuk.
(A levél közepe)
No lám, kedves János,
feléhez ért a levél. „Magától íródik
ez, vagy szuverén írom én…” Valahogy nem kérdés,
folytassam-e. Annyi mindent kéne még elmondanom. Például
a presszó-érzésrôl sem volt még szó.
Mármint arról, hogy nekem mit is jelent egy ilyen hely, illetve
hogy a te, a ti zenétek mit tett hozzá mindehhez. Vagy a
záróra-érzésrôl, vagy a régi szeretô-érzésrôl…
és még sorolhatnám. Azt hiszem, a legegyszerûbb
az lesz, ha leírom, mi történt velem alig egy hónapja.
Van egy kedvenc helyem Budán, ahol az „utolsó bárzongorista”
játszik, András. Nagy társasággal voltam, a
legtöbbjüket elôször hoztam el ide. Hajnal felé
már kissé virulensek lettünk, és énekelni
kezdtük az ismert slágereket. („Itt állok árván,
halálos betegen… de téged csak a virág érdekel…
gyûlölöm a vadvirágos rétet…) Egyik lány
odaállt a zongora mellé, és pár hangot leütött.
András mosolyogva nézett fel rá: „Örülök
magának. Olyan régen nem láttam már…”
Azt hiszem, valahogy így
vagyok én is a már ismert, és a még ismeretlen
dolgaiddal.
(Az aluljáróérzés)
Jelenleg mozgalmat szervezek. Nem
könnyû ügy, sajnos most még csak a kezdeti nehézségekig
jutottam el. Elsôként a legtragikusabbat: nincs tömegbázisom,
nincsenek fényes kilátásaim sem. De azért jövô
hétre elkészül a manifesztum, aztán a röplapok
is. Második lépésben túszt ejtünk, a kishúgomat.
(„Bezártok engem? Éheztetni is fogtok ?!”– kérdezte
a leendô ál-áldozat remegve.) A harmadik lépcsôfok,
a fegyveres felkelés minden bizonnyal elmarad, így kapásból
a negyedik stációnál, az illegalitásnál
kötünk majd ki. Célunk a közjó, ami ugye eléggé
tág (és ködös) fogalom. Egyvalakit mindenesetre
már sikerült megnyernem az ügynek. Lehetetlen, hogy ekkora
városban ne legyen több mozgalomképes ember…
S hogy honnan jutott mindez eszembe?
Az újra és újra visszahallgatott, nyomasztó
számaitokról. Nem tudom megunni ôket. Mintha valami
megmaradt volna abból a bizonyos szûrt levegôjû
korszakból, csak másképp, más idôkhöz
igazodva. Ez elég pontosan hangzik a Levél nôvéremnek
2.-n, az „újabb fajta nagy pocsékolásról” szóló
dalokban. Például abban, amelyikben szinte mesejátékba
illik a zene, a szöveg pedig egy szemétben turkáló
emberrôl szól. (Ez az ember latin–
angol tanárnô, az
ôsz, kicsi kontyos Somlai Margit.) Vagy az azóta milliomossá
vált régi osztálytárs lefestésében.
Vagy a metróról, az aluljárók világáról
megjelenô képekben. Kedvetlenítô dolgok ezek,
mégis szeretem hallgatni. Valahogy cselekvésre késztetnek.
Talán rossz a párhuzam, de olyasféle érzésem
van tôlük, mint amikor reggelente Che Guevara-dalokra ébredek,
hadd legyen, ami lelkesít már a korai órákban
is. Nektek persze épp attól volt könnyebb, ami miatt
nehezebb is. A maga idejében a zenétek (hogy nagy szavakat
használjak) szinte forradalmat csinált. Ma már ez
elképzelhetetlen. Nem azt akarom ezzel mondani, hogy nem lenne mi
ellen küzdeni, hanem csak azt, hogy senkinek sincs kedve hozzá.
Talán még nekem se. Mégis létezik mostanában
egy ilyen nosztalgikus hangulat a hatvanas-hetvenes évek felé.
Nem hiszem persze, hogy a ti zenétek maradéktalanul belesimulna
ebbe a hullámba, és csak ezért lenne szerethetô.
Valószínûbb az, hogy a mindenkori fiatalok annyira
„hasonlítanak egymásra”, hogy nem tudják kikerülni
ezt a fajta zenét. Budapest Budapest marad, tejért a boltba
kell menni stb… És milyen szimpatikus az, amikor ez megtelik mindenféle
egyéb tartalmakkal. Valószínû, hogy ebben van
ott az a fajta forradalom, amirôl beszéltem, s amit ma – ahogy
én tudom – senki nem vállal fel. Más kérdés,
hogy miképp is lehetne. Nem tudom. De akkor mit kezdjek azzal a
szomorúsággal, amit ezek a dalok ébresztettek bennem?!
(Még egy rövidke levélrészlet)
Valamelyik hétvégén
rendhagyó házibulit szerveztünk, melyen – igazodva amúgy
is gyermeteg viselkedésünkhöz – kizárólag
csak gyermekslágereket hallgattunk. A Süsü persze ott
volt minden részével együtt, a Kvantum Fantum is, meg
még vagy húsz kazetta és lemez. De egyik sem tûnt
olyan érdekesnek, mint egy bizonyos Cimbora-album. Versek és
dalok. Cseh Tamás, Másik János. Gondoltam, meghallgatom
újra. És emlékeztem ezekre a dalokra. Milyen különös
– gondoltam közben. Én tényleg azt hittem, hogy tizenegynéhány
éves koromig semmit sem ismertem tôletek. A barátaim
pedig kissé furcsán néznek, mikor újra felcsendül
ajkaimról, hogy „Szél fúj, esô fúj, van
már cimborám. Vár, vár, mindig vár,
szóval vár reám…”
(„Nekem minden csak popzene!”)
Meteo, Egy tél az isten
háta mögött – lehetne folytatni, de ezek a kedvenceim.
Mert így is lehet filmzenét csinálni – szinte elválaszthatatlan
lesz a zene a képektôl, egyszerûen és mégis
szerteágazóan.
Európa kiadó, Balaton.
Ezeket szereti az ember – és nemcsak tizennyolc évesen. A
zene nem úgy kellék, ahogy a trapéznadrág vagy
a szakadt póló. Én magam szinte gyerek voltam ezekben
az idôkben, mégis közvetítettek felém egy
olyan életérzést, ami máig erôsen mûködik
bennem. A lemezeken, kalózfelvételeken kívül
szerencsére maradt néhány klipszerû dolog és
jó pár fotó is. Hihetetlen, hogy nem is olyan régen,
’87 körül. Akkoriban még nem jártam ilyen helyekre,
a hangulat mégis átjön. „Levert vagy megnyerô,
/barna vagy szôke nô. /…honnan kerül elô?” –
a Karády Katalin-image elôtt ilyen volt az ideálom.
Unottan nézni bele a világba, mint aki már mindent
látott.
Néhány sláger
Kern Andrásnak (például Lövölde tér),
Trance Ballance. „Másik Jánosról írsz, és
nem ismered a Trance Ballance-ot?! A legjobb magyar együttes volt!”
– mondta az egyik ismerôsöm. És sorolhatnám, amíg
meg nem unom. Összetéveszthetetlen érzések.
(End)
Ez egy levél. Illetve volt
csak. Befejezem. Solymár a cím, ez adatott. Sajnálom,
János, hogy nem lett olyan, amilyet szerettem volna. Már
a megismerkedésünk óta gondolkodom azon, miképp
mondjam el, mit jelent nekem ez az egész. Helyesbítek: mit
jelentesz. De ez most megint inkább rólam szólt, mint
rólad. Talán majd máskor. Például a
legközelebbi koncerten vagy egy sörözésnél.
Addig is üdvözöl: Orsolya.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta