Hermann Nitsch Hatnapos játék
Prinzendorfban címû kiállítása, amely
a mûvész 1998 nyarán rendezett hatnapos akciósorának
rekvizítumaiból (tárgyakból, fényképsorozatokból,
videófelvételekbôl) építkezô installáció
volt, 1999. június 18-án nyílt meg a Kiscelli Múzeum/Fôvárosi
Képtárban. A kiállítást elôször
a Museum Moderner Kunst/Stiftung Ludwig rendezte meg a bécsi Liechtenstein
Palotában. Innen érkezett Kiscellbe 1999 tavaszán.
Az Orgia-Misztérium-Színház
alcímû munkát az idôs Nitsch pályája
összegzéséül szánta. Évtizedek óta
– mondhatni klasszicizáló ambícióval – készült
rá. Már 1975-ben és 1986-ban is hasonló motívumokból
építkezett az Egynapos játékban, illetve a
Négynapos játékban. Vágóhídra
szánt állatok rituális leölése, vérben,
paradicsomlében, zsigerekben mártakozó emberek passiójátéka,
kések, kampók, saroglyák, böllérkellékek
és szakrális tárgyak együttese, illetve a „menet
közben” keletkezett akciófestmények jellemezték
a munkát. Az installáció az ezeket dokumentáló
fényképekkel és videóanyagokkal egybeépülô
tárgyegyüttes.
A bécsi akcionisták
munkássága, s benne a nitschi életmû kimaradt
a magyar muzeológiából. Itthon akkor is csak a szakirodalom
medreiben vert hullámokat, amikor az összegzô kiállítások
és kiadványok a világot járták.
Nyugat-Európában
ez az irányzat és közönsége a hatvanas-hetvenes
évekre túljutott a nagy kiátkozásokon és
botrányokon, a féktelen indulatok mára elapadtak.
A mûvek a maguk idejében voltak láthatóak, és
a viták azon melegében folytak róluk. A még
élô alkotók ma komoly intézményeknél
dolgoznak, a csoport munkássága a mûvészettörténet
fejezete.
Évtizedekkel az akcionisták
nagy korszaka után Nitschnek volt kiállítása
a Liget Galériában, egy installációja pedig
éppenséggel nálunk, a kiscelli templomban szerepelt
egy csoportos tárlaton. Akkor azonban a szeme sem rebbent senkinek.
Ezért feltételezhetô, hogy a júniusi kiállítás
fergeteges fogadtatását sem a felbôszült vagy
lelkendezô tárlatlátogatóknak köszönhette
a Fôvárosi Képtár.
A közmûvelôdési
érdem néhány, a vendégkönyvben többször
is nyájasan megszólított hivatalnoké. Ha a
Magyar Püspöki Kar, a Református Egyházi Zsinat
elnöksége és a szolgálatra buzgón jelentkezô
Mazsihisz megelégednek egy fejcsóválással,
de nem követelik a tárlat bezárását, ha
Semjén Zsolt „vice-államtitkár”a Kulturális
Minisztériumtól nem lát kakát, ahol nincs (ezzel
mellesleg sokakat lázba hozott), ha alszik egyet mérgére
és nem kívánja azon frissiben, kamerák kereszttüzében
már a múzeum udvarán betiltani Hermann Nitschet, ha
a Magyarok Világszövetsége nem egyenest a jogállamiságot
érzi veszélyeztetve a kiállítás által,
ha az egyik vendégkönyvi bejegyzô még idejében
megajándékozza a képzômûvészetben
munkálkodó, ám Nitschet állítása
szerint nem ismerô gyanútlan Jankovics Marcellt, a Nemzeti
Kulturális Alap elnökét egy katalógussal, valamennyien
bölcsebbek maradtak volna.
A Képtár munkatársai
megúsztak volna pár bombariadót és egyéb
fenyegetést, néhány felbôszülten tüntetô
mûvészeti kommentátort, a jó László
atyát, Macskássy Izolda mûvésznôt, és
talán Franek urat is a Vasárnapi Újságtól.
De a múzeum udvarán sorban álló, a tûzszerészeket
is türelmesen kiváró sok ezer látogatót
kár lett volna kihagynunk.
A kiállítások
vendégkönyve sokszor rettentô unalmas.
A mûvész barátai,
ismerôsei udvariasan láttamoznak, pár semmitmondó
méltatás, csoportos bejegyzések, itt járt a
cserkészcsapat, szépek a képek, miért nincs
büfé?
A Nitsch-kiállítás
két kötetre hízott vendégkönyve ellenben
szenvedélyes mûvészeti és politikai diskurzus.
A háromhetes nyitva tartás alatt múzeumi ôr
vigyázta, mert egymás kezébôl kapkodták
ki a bejegyzôk, akiknek zöme máskülönben aligha
mûalkotások mibenlétével vagy hitbéli
kérdésekkel bíbelôdô mûértô
és teológus.
Az érvelés toposzai,
az indulat- és nézetartikuláció módozatai
bizonnyal sokat finomodnának, ha volna tisztességes mûvészettörténet-oktatás,
és benne esne pár szó a huszadik század mûvészi
törekvéseirôl is. A vendégkönyv a páratlan
bölcsességgel kultúrbotránnyá menedzselt
kiállítás legizgalmasabb dokumentuma, a kortárs
mûvészet tanácstalan recepciójának tanúsítványa.
Ezt is kár lett volna kihagynunk.
A diskurzusért már
önmagában is érdemes volt a Fôvárosi Képtárnak
megrendezni a kiállítást, a közönségnek
pedig átélnie egy olyan mûvészeti botrányt,
amely sajnálatosan kimaradt a neveltetésünkbôl.
Holott a modern mûvészet története jelentôs
részben a közgondolkodás határait feszegetô,
botrányért kiáltó javaslatok sora. (Ebbéli
meggyôzôdésünkben pártolóink is megerôsítettek
bennünket. „Gratulálok! Csak így tovább! – Orbán
Viktor.” „Én is! – Kövér László.”)
Egy connoisseur-t éjszaka
sem hagyott nyugodni Hermann Nitsch mûvészete, másnap
visszajött. Alig pár perccel a zum Trotz aggályosan
betartott tárlatzáró pillanat elôtt a középkorú
– elôzô napi bejegyzésébôl ítélve
a német nyelvben is jártas – mérnök úr
flakont rántott és kék mintával látta
el Nitsch Nagy Bikatakaró címû képét.
Fölteszem, társalkotói minôségben. Talán
jó volna tudnunk, hogy évtizedekkel ezelôtt a dühödten
szitkozódó nyugat-európai nézôk is ennyit
zsidóztak-e? Hogy elapad-e ez is?
*
Idézetek a vendégkönyvbôl
(A bejegyzések helyesírását
változatlan formában közöljük!)
Ez a hordalék az idiotizmus
csimborasszója, aminek a Lipótmezôn sem lenne helye,
de az összeállítójának annál inkább.
- olvashatatlan név
Felháborító!
Csodálkozunk, hogy a gyerekek olyanok, amilyenek. Ne a tv-re fogjuk,
ha egy mûvészeti múzeum is megengedhet ilyet!
- olvashatatlan név
Az Orgia-Misztérium kiállított
anyaga botrányos, gyomorforgató, közönséges.
A sok erkölcstelenségtôl, bûnözéstôl
megfertôzött magyarságot nem szabad ilyen borzalmaknak
kitenni.
Elkeserítô, hogy fôvárosunk
helyet ad ilyen gyalázatos tárlatnak.
- név
Nekem igenis nagyon tetszett. Esztétikailag is kifogástalan. - név
A 8. hónapban vagyok és nem mertem megnézni, pedig kíváncsi lettem volna! - név
Aki nem tud semmi normálisat kitalálni, az miért nem marad otthon amôbázni? Ha ez mûvészet, akkor én a fejemre húzok egy WC-t és akkor én vagyok a mûvész. - név
Még a falaknak is gyalázat, ami látható közöttük... Az alkotó majd elszámol az Úrral, amikor találkozik Vele. Semmiképpen nem lennék a helyében. - név
Mennyi álszent! – Soha másképp ne follyék vér. Amit itt látni, az csak tört része annak, amit a hypokrita egyházak kiontottak ill. amilyen vérontáshoz asszisztáltak. - olvashatatlan név
Nitsch legalább feltárja
a kegyetlen és véres igazságot. És ez az igazság
azokra is érvényes, akik fintorognak, akár magánszemélyek
a kiállítás ellen. Róluk is szól, vegyék
már észre! (Csak a legegyszerûbb szinten értelmezve
a dolgot: Ôk is esznek húst és ha felvágnánk
a gyomrukat, folyna a vérük és igen, a férfiaknak
fasza és a nôknek pinája is van... Igen, még
a papoknak is van fasza és az apácáknak is van pinája...)
Egyébként én magam is gondoltam már arra, hogy
csinálok valami hasonlót, de orgiasztikusabbat. Több
szex, több perverzió (pisi-kaki, szado-mazo, állatáldozat,
stb.), keményebb tapasztalatok. Ha valaki ebben részt
akar venni, írjon egy e-mail-t
a következô címre
…@freemail.c3.hu
Mindenkinek válaszolok,
azt hiszem, jó buli lenne. Elég széles fantáziájú,
mûvelt fickó vagyok.
Legyen a jelszavunk: Isten halott
– follyon hát a vér, s fröcsköljön az ondó!
- Egy Felsôbbrendû Ember, aki beteg!
A kiállítás
kitalálója egy szadista ôrült, aki a kereszténység
legbelsôbb érzelmeit durván kigúnyolja. A Golgota
Krisztus alakja egy feltrancsírozott bika, a papi miseruha a „nagy
disznótakaró” stb.
Hogy a Soros alapítvány
és a Fôvárosi hivatalosok támogatják,
ezen nem csodálkozom, de hogy a Nemzeti Kulturális Alap is,
az már meglepô. - név
A barátomnak erekciót okozott a látvány. Szerinte ez a célja a kiállításnak. - név
Azonnal bezárni! Több
támogatásnak helye nincs! Soros vigyázz!
- név
Az egész kiállítás
úgy ahogy van egy gusztustalan zsidó propaganda. Ideje lenne
bezárni. - Egy óbudai polgár
Igen! Ez is az Ember, meg minden
más is. Kissé idejét múlt kiállítás,
a posztmodern már letûnôben van. A fenséges és
az alantas, a szent és a profán mindig is együtt voltak
jelen az emberben. Engem már hidegen hagy az ilyen mûvészet.
- név
u.i. Unalmas volt.
Felhábordásomnál
és undorodásomnál csak a szomorúságom
nagyobb. Hogy Soros és Demszky úr és a múzeum
vezetôje ezt a mocskot támogatta, nem csodálom. Viszont
nagyon szomorú vagyok, hogy a Kulturális Minisztérium
ilyen kiállítást támogat ezt szomoruan tapasztalom.
Hogy egy miseruhát disznótakarónak írnak le
és véres párnán a monstrancia, stb. ez gyalázatos
és ez valódi diszkrimináció az ellen a vallás
ellen, amit a népünk többsége gyakorol.
Kiváncsi vagyok, ha ezt
a talmuddal vagy a koránnal megtették volna, mi történne???
Fontos lenne közölni
ki a felelôs a kiállításért és
méltóan megbüntetni. - olvashatatlan név
Kificamodott, aljas, felháborító
izlés! Szégyen, gyalázat a kereszténységre
és édes hazámra. A magy. nemzet pénzén
ilyet produkálni gazemberség! Miért nem viszik a Dohány
u. zsinagóga mellé. Az ilyen produktumokért ne csodálkozzanak,
ha szerzôket utáljuk.
Ez bizony szellemtelenül ocsmány!
Elvtársak! Már a polgárpukkasztásban is ilyen
tehetségtelenek vagytok? Demszky, Magyar megbûnhôdtök
még!
Megrendítô és szép kiállítás! Nem árt szembesülni azzal, amit évezredek óta az egyházak asszisztálásával csinálunk, bár megemészteni, elfogadni nehéz. - név
Amit itt látunk, az sajnos
része az életnek (lásd Balkán) és
része az egyház múltjának. Nem kell szeretni,
de tudomásul kell venni. Ezzel is joga van a mûvészetnek
foglalkozni.
- olvashatatlan név
Annak a népnek a tagja, amelyik Auschwitzot kitalálta ezt is megengedheti magának. - olvashatatlan név
Fantasztikus!
Végre valami új és
merész.
Nagyon érdekes! -
név
Föl vagyok háborodva
– az ájtatos államtitkári baromságon. Egy csepp
vért sem láttam monstrancián, miseruhán stb.
Miért nem tetszik fölháborodni a nyugdíjasok
megrablásán (9%!), az adócsaló adófôbeszedôn,
a „szenátorok” manipulációin? Noha gusztustalannak
nevezhetô Nitsch úr provokációja (nem is tartom
mûvészetnek), de a betiltók üljenek le Hitler,
Sztálin és a többiek mellé! - olvashatatlan
név
A kereszténység nevében több millió embert végeztek ki. Ez nem furcsa, mivel a vallás jelképe is egy kivégzôeszköz (kereszt). A szerzôt dicsérem a bátorságáért, az egyházat pedig elítélem a képmutatásáért. - név
Sajnáltuk a feltrancsírozott disznót. - név
Nehogy bezárják! Aki akarja, hadd nézze! Semjén Zsolt meg akassza fel magát. A bukott kereszténydemokrata… - név
Ha Semjén nem látta,
miért nyilatkozik róla? Vagy mégis látta…?
- név
Kutyaütôk! Mióta
tiltakoztok megkétszerezôdött a látogatók
száma! Rosszabbak vagytok Acél elvtársnál,
ti tûrni nem akartok, csak TILTANI!!! - név
Nyomorgó nyugdíjas
Semjén Zsolt és a klérus nagy öngólt lôtt: ha nincs ez a propagandájuk, a kutya se látta volna ezt a kiállítást. - név
Nem tudom, hogy igen nagyrabecsült
püspökeink mit láthattak „vallás és embergyalázkodásnak”.
Ezt egy kiállításnál nem lehet állítani,
mert az egyén joga, hogy valamit megnéz – és ért
– vagy sem. Ilyen érzékenységgel kellene fellépniük
a rasszizmus, templom- és temetôgyalázó „becsületes”
magyarok ellen.
- név
Az, hogy az egyház a gondolkodó,
nyitott embereket maga ellen hangolja, az ô dolga. De miért
segít ebben neki Semjén Zsolt?
- név
Ha lenne egy akkora házam
mint ez a múzeum, akkor megkérném Herr Nitsch-et,
hogy nálam a költségemre újra elôadják.
Amit nem tudnak meg a Semjén Zsolt meg az egyház.
- olvashatatlan név
Keszthely
Minden megfelel a MAZSIHISZ-nak.
Jövôre szeretnénk Demszky-t is látni a szereplôk
között!
Ideoligie=Judeo-Bolsevist
Rakosi
Gero
Revai
Acel
Akinek nem tetszik, ne jöjjön ide és ne nézze meg! Kiállítást betiltani nem szabad és nem lehet! - név
Zsolt államtitkár
úr nagyon gyengén érvelt. Mi az, hogy „a társadalom
többsége”?
Ezt honnan tudja?
S jaj a mûvészetnek,
ha a többség dönt, hiszen a mûvészetet mindig
egy kisebbség vitte elôre. - név
Semjén úr!
Köszönöm Önnek,
hogy felhívta a figyelmemet erre a kiállításra.
Mûvészi élményben régen volt részem
– de hívó szavának engedelmeskedve – most igen.
Keresztény, toleráns
szeretettel: - név
Igazgató úr, igazán járna Semjén helyettes államtitkár úrnak 10% a haszonból. - név
Gyalázat ez elvtársak = SzDSz!!
Ez a kiállítás,
H.N. mûvészete ezt mutatja meg az embereknek: „NE ÖLJ!”
És csodálkozom, (római
katholikus létemre) hogy a katolikus egyház fejei (?) a SÁTÁN
érdekeit képviselik!
(És akkor hol érvényesül
a mûvészet szabadsága?) - név
pontos cím
Gratulálok! Csak így
tovább. - Orbán Viktor
Én is. - Kövér
László
Szégyen az országra
nézve, hogy ezt a kereszténységet gyalázó
kiállítást megrendezték. Ha ezt „más”
vallásról teszik, akkor palotaforradalom lenne, de a keresztényekkel
meg szabad tenni. Nem érdekes ez?
Szégyen és gyalázat,
a sátánizmus új módon való propagálása.
- név
Ha a zsidótemetôben
horogkereszt annak meggyalázását jelenti, akkor ez
micsoda? Nem véletlen, hogy a zsidó Soros György pénzelte.
- olvashatatlan név
Semjén úr!
Érdeklôdöm Öntôl
hol látta a mûkakit?
Tisztelettel - olvashatatlan
név
Tudomásom szerint 250.000 Ft támogatást kapott ez a kiállítás a Nemzeti Kultúrális Alapprogramtól. Adassák vissza nekünk ezt a pénzt! - név
Semjén úr vagy nem látta a kiállítást, vagy szándékosan hazudik: egyetlen vérrel szennyezett miseruha vagy kehely sincs. Milyen az Ön lelke? Érdemes lenne megfontolni a lemondást! - Egy katolikus
Soha se jutott volna eszembe eljönni, ha egy bizonyos viceállamtitkár nem forgatja olyan ájtatosan a szemét. Kösz a tippet! - név
Mivel önöknek joguk van
a szólásszabadsághoz, ezért nekem is jogom
van hozzá, így Demszkynek és a Soros Alapítványnak
küldök egy ilyet
Randolph Hitler (horogkereszt ábra)
Aki nem érti, miért felháborító a kiállítás, gondoljon bele: ha itt egy kapedlis, imakendôs disznó feldarabolását mutatnák be, és az akasztási kötél egy dávidcsillagon lógna: akkor is azt merészelné mondani, hogy ez egy tehetséges és mûvészi alkotás? … - név
1. A kiállítás
– nekem – nemigen tetszett. Ez az én magánvéleményem,
ugyanakkor felháborít, hogy bárki 1999-ben bezárásról,
betiltásról beszéljen.
2. Semjén Zsolt még
jezsuitának is rossz, mert azok legalább érvelni tudtak.
3. A kormány szégyene,
hogy ilyen tisztviselôi vannak. - név
egyetemi docens
Köszönöm Semjén Zsoltnak, hogy megnézhettem a kiállítást! Kiváncsian várom, mit szándékszik a jövôben betiltani! - név
Soha nem szeretnék olyan
országban élni, ahol akárki is mûvészeti
alkotásokat akar betiltani!!
Egészen bizonyos, hogy a
magyar katolikus egyház a legbigottabb és legostobább
földrészünkön!
- olvashatatlan név
Ezt a Semjén Zsoltot vagy
beugratták vagy nagyon megfizették: tudva, hogy a negatív
reklámnál nincs jobb a világon!
De úgy gondolom, nem mûvészet,
hisz a vért és az ölést a háborúkba
ennél nagyobb tökélyre vitték. A kiállítás
helye Veér András ideg és elmeosztályán
lenne! - név
Sehr geehrter Künstler!
Es fehlt einige Symbolzeichnen
der Jüdischen Religion.
Die grosse Blutopfer stammen von
dort, das ist der Würzel der Christlichen religion
Mit vielen Grüssen -
név*
*A bejegyzés szerzôje másnap, a kiállítás utolsó napján, a zárás elôtti percekben kék festékkel Dávid csillagot fújt a Nagy Bikatakaró címû festményre.
Legközelebb a zsinagógában hasonlót Demszky elvtárs. - olvashatatlan név
Tud bulizni ez a Nitsch! - név
Meglátszik, hogy az SzDSz-nek ennyire tellett. - olvashatatlan név
Nem hinném, hogy megértettem volna, de legalább a lehetôség megmaradt. Semjén Zsolt, Te oktondi! - név
Hogy ezek után kvittek legyünk:
Húzzatok a kutya vérvörös
faszára egy DÁVIDCSILLAGOT!!! - olvashatatlan név
Nemsokára pszichológusok
fogják komoly tanulmányban feldolgozni a zsidóság
nagy részének, köztük Hermann Nitschnek is a lelki
torzulását a 2 ezer éves szétszóródás,
skizofrénia, hazátlanság miatt. Alapmotívum:
mindenki gyûlölete. Az Új Hölgyfutár tetejére
zsidó grafikus rajzolta a gusztustalan magyar címert örzô
onanizáló angyalt és ördögöt, zsidó
volt a fôszerkesztô, Kis János csúfolta svájcisapkának
a koronás címert, ô is zsidó, Verebes István
Kassán úgy rendezte meg a Bánk bánt – ô
is zsidó – hogy Ottó ágyhoz kötözi Melindát
és ostorozza, perverz módra. A kassaiak elrémültek.
Sorolhatnám. Ez rosszat fog megint szülni a zsidóság
számára. – Ez a „mûvész” elmebajos, kórházba
kellene vinni, nem pénzt adni a kiállítására.
Gusztustalan.
Szomorúvá tett. -
név
Semjén úr hozzánemértésérôl tett tanubizonyságot. Üdv.
A szent és a profán
„összemosását” Jézus Krisztus kezdte, amikor
emberré lett. Az emberek azóta is keresik a misztériumot,
a szentet. Hol jól, hol rosszabbul. Az egyház történelmében
volt, hogy ennél sokkal profánabb, istentelenebb módon
tette ezt. Nem vagyok egy nagy múzeumlátogató, ezért
köszönöm a Püspöki Karnak, hogy felhívták
a figyelmemet erre a kiállításra. - név
(egy katolikus hívô)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta