Domány András
Varsó – az elesett

1993 nyarán a Szolidaritás Szakszervezet megbuktatta saját kormányát. Az elôrehozott ôszi választásokon fényes gyôzelmet arattak a posztkommunista szociáldemokraták, a jobboldal zöme pedig be sem került a parlamentbe. „Varsó elesett!” – kiáltotta ekkor az Antall-kormány hadügyminisztere. Az 1994-es magyar választási eredmények kínálják a párhuzamot, de ezt hiba lenne eltúlozni.
Az 1993-as választások története 1991 októberében kezdôdött. Az 1989-es „paktumos szejm” helyébe akkor választottak elôször teljesen szabadon képviselôket a lengyelek, és a bejutási küszöböt nem ismerô rendszerben 12 párt jutott 5 vagy ennél több mandátumhoz. A négy legnagyobb frakciónak együttvéve sem lett volna többsége. A 460 fôs alsóházban a liberális-kereszténydemokrata Demokratikus Unió (a mai Szabadság Unió) a szavazatok 12,3 százalékával 62 helyet kapott, a második helyezett Baloldali Demokratikus Szövetség (amelynek fô ereje az egykori állampártból alakult Szociáldemokrata Párt volt) 12 százalékra 60-at. A szétaprózottság megnehezítette a kormányalakítást. Jan Olszewski négypárti radikális jobboldali kabinetje kisebbségben kormányzott, és fél év után megbukott. Ennek közvetlen oka egy ügyetlenül és elôkészítetlenül elfogadott, késôbb alkotmányellenesnek bizonyult átvilágítási határozat volt, amely semmiféle eljárási szabályt nem tartalmazott, de amelynek alapján a belügyminiszter kiadott egy listát – nem a titkosrendôrségi ügynökökrôl, csak úgymond az irattári adatokról. E névsorban Walesa köztársasági elnök is szerepelt. (Hogy emögött valójában mi van, az sosem derült ki.)
A parlament ezek után Walesa aktív közremûködésével megvonta bizalmát a kormánytól, és egy sikertelen közjáték után 1992. július 11-én létrejött az addig szinte ismeretlen Hanna Suchocka kormánya. Hét pártból alakult, mégis hajszálnyi volt a többsége: meglepôen sok hiányzás mellett mindössze 224 szavazattal kapott bizalmat a 460 fôs törvényhozásban. Ráadásul a kényszer egymástól távol álló erôket hozott össze (ahogyan majd 1997-ben is). A radikális-konzervatív Keresztény Nemzeti Egyesülésnek nem sok köze volt a miniszterelnököt is adó keresztény-liberális Demokratikus Unióhoz, kivéve azt a nem elhanyagolható, de azért a különbségeket el nem fedô tényt, hogy valamennyien az elôzô rendszer üldözött ellenzékébôl kerültek ki.
A sok feszültség ellenére sikerült meghozni néhány fontos törvényt, köztük az 1997-ig érvényben volt „kis alkotmányt”, és az 5 százalékos (koalícióknak 8 százalék) bejutási küszöböt bevezetô választójogi törvényt, amely aztán több akkori kormánypárt veszte lett. Elfogadták  az általános privatizációs programot, az ellenzék egy részének támogatása fejében a többség beszavazta az ellenzéki jelöltet az Országos Rádió és Televízió Tanácsba, és megszavazták a számukra elvi-ideológiai okokból fontos abortusztilalmat. (Ez Írországot leszámítva a legszigorúbb szabály Európában, amely kizárólag az életveszélyt és az egészség súlyos veszélyeztetését ismeri el indoknak. Késôbb a baloldali többség megváltoztatta a törvényt, de Walesa elnök nem írta alá a módosítást. Utódja aláírta ugyan, de akkor meg az Alkotmánybíróság szólt közbe. Így ma is a legszigorúbb abortusztilalom van érvényben, de a népszaporulat nem nôtt, sôt tavaly a háború óta elôször csökkent a népesség.)
1992 végén Krakkóban alakult meg a Közép-Európai Szabadkereskedelmi Társulás (CEFTA), és 1993-ban távozott Lengyelországból az utolsó orosz katona.
A kormánypártiak egy része rendszeresen „félreszavazott”, például az ellenzékkel karöltve megbuktattak egy áfa-javaslatot, és az ország szuverenitását féltve dühös határozatot hoztak a magyar–szlovák–lengyel–ukrán Kárpáti Eurorégió ellen. A liberálisok a veszteséges ágazatok támogatása ellen hadakoztak koalíciós partnereikkel, míg a keresztény-nemzetiek a hivatalos kormányprogrammal ellentétben az Európai Unió és Maastricht ellen szónokoltak. Goriszewski miniszterelnök-helyettes kijelentette: sokkal fontosabb, hogy Lengyelország katolikus legyen, mint hogy gazdaságilag gyarapodjon. Emellett azért – egymást ijesztgetve – mindegyik kormánypárt tárgyalt néha az ellenzék valamelyik csoportjával, de a koalíció kiszélesítése nem sikerült.
A gazdaság már növekedésnek indult, de a GDP, amely 1993-ban 4 százalékkal nôtt, még mindig 14 százalékkal kevesebb volt az 1989-esnél. Az infláció a korábbi több száz és az 1992-es 43 százalékról 35 százalékra csökkent, de a reáljövedelmek így is 1,8 százalékkal, a reálnyugdíjak 2,7 százalékkal alacsonyabbak voltak az elôzô évinél. A munkanélküliség elérte a 16,4 százalékot (2,9 millió fôt). Nem meglepô, hogy a munkaadókkal és a szakszervezetekkel kötött megállapodás papíron maradt, 1993 során 7443 sztrájkakció zajlott – tehát szinte mindig volt valahol sztrájk –, és a kormányt elvben támogató Szolidaritás, amelynek sajátos módon mint szakszervezetnek 27 fôs frakciója volt a szejmben, egyre gyakrabban állt a lázongó tömegek élére. A koalícióban részt vevô egyik parasztpárt importkorlátozást és garantált felvásárlási minimálárat követelt, majd amikor elutasításra talált, elnöke lemondott a mezôgazdasági miniszterségrôl.
1993 májusában a Szolidaritás olyan béremelést követelt a költségvetési szférában, amelyet a kormány nem teljesíthetett. Ezért 52 kormánypárti képviselô bizalmatlansági indítványt nyújtott be a kormány ellen. (2000 januárjában ismét kormánypártiak akartak megbuktatni egy minisztert. Hajszálnyi többséggel sikerült ugyan megmenteni ôt, de nyilvánvaló, hogy az 1997-ben összefogott, gyôztes jobboldal újra szétesôben van, a baloldal pedig vidáman készül az ez év ôszi elnökválasztásra és a 2001-es parlamenti választásokra.) Az 1993. május 28-i szavazáson a 445 jelen lévô képviselô közül 223-an szavaztak igennel, vagyis a Suchocka-kormány bukása egyetlen szavazaton múlott. Walesa elnök, akinek sok konfliktusa volt a kabinettel, alkotmányos jogaival élve azonnal feloszlatta a parlamentet, és új választásokat írt ki.
Csakhogy ösztönei ezúttal megcsalták. Azt hitte, hogy a választóknak hozzá hasonlóan elegük van a veszekedô pártokból, és így az általa kreált pártszerû mégsem-párt, A Reformokat Támogatók Pártonkívüli Blokkja akár abszolút többséget is szerezhet. (Ennek neve részben, rövidítése – BBWR – pedig teljesen azonos Pilsudski marsall 1926-ban, a puccs után alapított szervezetéével, amely a parlamenti demokrácia felszámolásának eszköze volt.) A BBWR végül mindössze 5,1 százalékot kapott, és azóta fel is oszlott.
Suchockáék eközben ügyvezetôként kormányoztak tovább, és ekkor, tehát már a szejm feloszlatása után írták alá – jogilag vitatható módon – a Szentszékkel a konkordátumot. Ennek homályos vagy éppen világosan a világi állam elveibe ütközô pontjait a baloldal kihasználta a kampányban, majd többségbe kerülve négy évig nem is ratifikálta azt, tehát a konkordátum törvénybe iktatására csak az aláírás után 5 évvel került sor. Az ellenzék a munkanélküliség csökkentését és a nyugdíjak emelését, az abortusztilalom enyhítését, az államfôi hatalom korlátozását ígérte, a mezôgazdaságnak pedig olcsó hitelt. A baloldal egyértelmûen kiállt a NATO-tagság mellett, bár hozzátette, hogy újra kell fogalmazni a szervezet feladatait. A már említett BBWR, amelynek véletlenszerûen összeszedett jelöltjei között gazdag vállalkozók és tábornokok éppúgy akadtak, mint szakszervezeti vezetôk, fôleg a társadalom tulajdonhoz juttatását hirdette. Gyôzelmük esetén állítólag minden nagykorú állampolgár 300 millió zloty (15 000 dollár) értékben vásárolhatott volna a privatizált állami vagyonból.
Az októberi választásokon végül a Baloldali Demokratikus Szövetség (20,4 százalék, 171 mandátum) és az egykori szatellitpártból újjáalakult Lengyel Néppárt (15,4 százalék, 132 mandátum) kényelmes, kis híján kétharmados többséget szerzett. A jobboldal legnagyobb frakcióját a Demokratikus Unió alakíthatta meg mindössze 74 képviselôvel, a tôle jobbra álló csoportok többsége pedig kiesett. A szavazatok egyharmada veszett el a parlamenti küszöb miatt! Vagyis a jogilag teljesen legitim új szejm társadalmilag kevésbé volt az. Csúfos vereséget szenvedett a katolikus egyház is, melynek fôpapjai személyesen mûködtek közre különbözô eredménytelen választási koalíciók összehozásában. Ismét kiderült, hogy a hívôk nem szeretik, ha a klérus politikailag irányítani akarja ôket.
Megjegyzem, számtanilag kormányképes lett volna a baloldal és a Demokratikus Unió is, ám ez utóbbi nem volt hajlandó összeállni az állampárt utódjával, mert bár számos kérdésben közelebb állt hozzájuk, mint a radikális jobboldalhoz (és a baloldal is gyakran inkább egyetértett az Unióval, mint kényszerpartnerével, a gyakran piacellenes, agrárdemagóg Néppárttal), a koalíciót az ellenzéki múlt elárulásának érezte volna. Így – három, egymást váltó miniszterelnökkel és rengeteg belsô konfliktussal – négy évig baloldali-néppárti koalíciós kormány mûködött Lengyelországban. Varsó „elestébôl” azonban semmilyen tragédia nem következett.
A gazdaság tovább fejlôdött, bár továbbra is ingatag maradt, a demokratikus intézményrendszer mûködött, megszületett az új alkotmány – az ellenzéki Demokratikus, majd Szabadság Unió támogatásával –, az ország a NATO küszöbéig jutott, és megkezdôdtek a csatlakozási tárgyalások az EU-val. Aztán 1997-ben a jobboldal összefogott és gyôzött, a baloldal – fôleg a néppárti partner leszereplése miatt – ellenzékbe került. Folyt. köv. 2001-ben.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu

http://www.c3.hu/scripta


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/