A tehetségesnek mutatkozó
elsôkötetes szerzô munkájában a rendszerváltás
éveinek fontos politikai problémáival foglakozik,
nagy tárgyi tudással, jó íráskészséggel,
sajátos látásmóddal. Az összegyûjtött
cikkek egy része a történelmi léptékû
fordulat alapkérdéseit taglalja, más részük
egy-egy eseményhez fûz megjegyzéseket. A munka egésze
révén a mozaikok tablóvá állnak össze,
s így a könyv nélkülözhetetlen forrássá
válik mindazok számára, akik sokoldalúan kívánják
megismerni az 1990-es évek nagy változásait. Bízhatunk
benne, hogy hamarosan Kôszeg Ferenc további írásait
is megismerhetjük, elôbb-utóbb újabb kötete
is eljut az olvasókhoz.
A lektori jelentések
modorában valahogy így közölhetôk a legfontosabb
tudnivalók a Kôszeg Ferenc jórészt politikai
tárgyú írásait összegyûjtô
könyvrôl. A szerzô rovására megeresztett
tréfálkozás azon, hogy hosszú évekig
lektori jelentésíróként élte életét,
és tehetsége alapján szinte bizonyosnak látszott,
hogy 60 éves korára nem elsô, hanem sokadik könyve
jelenik meg, talán nem blaszfémia. Megengedhetô a recenzens
és a szerzô közel harmincéves kapcsolata alapján,
de ismerve az érintett önreflexióra való hajlamát
is, valamint feltételezve, hogy ha van is nosztalgiája boldogult
úrfikora irodalmi ambíciói iránt, tudja, hogy
az életmû nem csak kötetekkel méretik. És
tegyük hozzá mindehhez: csak a legnagyobb tisztelettel említhetô,
amit eddig tett és ma is csinál.
Ha az Úristennek minden
egyes ember születésével valami konkrét célja
van, bizonyos, hogy Kôszeg Ferencet nem arra szánta a teremtô,
ami lett (vagy ha igen, akkor jó nagy kitérôre kényszeríttette).
Szerzônk a hatvanas
években s a következô évtized elsô felében
is a XIX. század végének, XX. század elsô
felének bohém, kávéházi értelmiségi
életmódját ûzte. Polgári módon
öltözködött, finomnak mondható zakót
vagy öltönyt hordott – amikor kortársai éppen kisöpörték
az elôzô generációk nyakkendôs, pantallós
viseletét, és egyébként sem volt könnyû
az általa viselt darabokhoz hozzájutni. Csendes, választékos,
úri beszédmodorával, irodalomközpontú
érdeklôdésével, társasági életével,
a nôk iránti lankadatlan s a hírek szerint jobbára
eredményes érdeklôdésével, éjszakai
életével (hogy ne mondjunk kicsapongásokat), legendás
déltáji ébredésével és az azt
követô hosszú, komótos fürdôzéseivel,
a határidôk és általában az idôpontok
– mondjuk finoman – rugalmas kezelésével, anélkül,
hogy életét performansznak szánta volna, maga volt
a rendszer antitézise.
Kortalan figurának
mutatkozott. Egyrészt életkorát tekintve, másrészt
abban az értelemben is, hogy szinte bármikor a megelôzô
száz évben hasonló életet élt volna,
mint ahogy léteztek ilyen alakok mindig is a városi kávéházakban,
az irodalom, a szerkesztôségek környékén.
Az ember valahogy úgy képzeli, hogy a pincér, a boltos,
a postás, ugyanúgy, mint elôdeit harminc, ötven
vagy száz évvel korábban, szerkesztô úrnak
szólította, anélkül hogy bármikor felmerült
volna: mit szerkeszt, egyáltalán szerkeszt-e valamit.
1963-ban, a Kádár-korszak
legsötétebb idôszakának végén, latin–magyar
szakos diplomával kezd dolgozni.
A Szépirodalmi Könyvkiadó
propagandistája, majd szerkesztôje 1975-ig, amikor az Európa
Könyvkiadó szerkesztôje lesz, közben irodalmi kritikákat
ír és angolból, németbôl fordít.
A Szépirodalmiban
a lektori jelentések anonimek, csak a szerzô azonosítási
száma szerepel a papíron (a kiadó szétesésekor
aztán, a fáma szerint az azonosítási számokat
feloldó lista elveszett, szép filológusi munka lehet
majd egyszer a dekódolás). Minden bennfentes tudja, hogy
ezeken a szövegeken aligha múlik bármi is, és
rendkívüli eseteket nem számítva legfeljebb egy-két
ember, a fôszerkesztô, az irodalmi vezetô olvassa hivatalból
az ilyesmit. Ha a felsôbbségek ki akarnak adni valamit, az
elutasító lektori álláspont ellenére
is megjelentetik, s hiába lelkesednek a lektorok egybehangzóan
egy mûért, ha el akarják utasítani, megteszik.
Kôszeg jelentéseinek (amelyek soha nem készülnek
el határidôre) mindennek ellenére nimbusza van, az
a hírük, hogy igényes írások, publikálható
esszék. Tekintélye jóval nagyobb, mint a státusza
alapján indokolt lenne, minden arra utal, hogy elôbb-utóbb
kötetben is megjelennek irodalmi tárgyú írásai.
Aztán más irányt
vesz élete. Hogy hogyan „deklasszálódott”, hagyta
maga mögött az irodalmat mint foglalkozást, hogy a „rossz
társaság” vagy valami eleve elrendeltetés vitte-e
a politika irányába, nem itt kell kideríteni.
A 70-es évek második
felében már a kialakulóban lévô demokratikus
ellenzék a közege, holott erre a váltásra látszólag
szinte semmi nem predesztinálja, hacsak az 1957-es, kamaszkori két
hónapos vizsgálati fogsága nem, amit röpcédulázásért
szenved el. 1980-tól, kiadói állása elvesztésétôl
már majdnem hivatásos forradalmár, ’81-tôl a
szamizdat Beszélô egyik szerkesztôje, a rendôri
zaklatások egyik célszemélye, majd 1989-tôl
a legálissá váló és hetente megjelenô
lap fôszerkesztôje, egyúttal fôfoglakozású
politikus, országgyûlési képviselô.
Tény az is, hogy Kôszeg
a hetvenes évek második felében új közegében
szinte egyedül van azzal, hogy a – szó tényleges értelmében
vett – polgári életszemlélet felôl érkezik,
hisz társainak döntô többségét a baloldali,
marxista társadalomkritika fordítja szembe elôször
a rendszerrel. Miközben alkalmi nyelvtanár, illetve könyvesbolti
eladó, öltözködése, szokásai lényegében
változatlanok, státusa, tevékenysége szinte
esztétikai élvezetet nyújtó távolságban
van polgár aurájától. (Ki tudja, miért,
a könyv hátlapjára írt „ajánlójában”
Elek István Kôszeget az SZDSZ plebejus, demokrata szárnyához
sorolja. Hagyjuk, hogy
volt-e ilyen szárny,
de hogy szerzônk, miközben minden porcikájában
demokrata, aligha nevezhetô plebejusnak, az bizonyos.)
A szelíd, alig hallhatóan
csendesen beszélô ember, az abszolút civil még
bizarrabbá válik azzal, hogy idôvel különös
érdeklôdést kezd mutatni az úgynevezett belügyi
témák iránt. Ez nem abban mutatkozik meg elsôsorban,
hogy 1990-tôl az Országgyûlés Nemzetbiztonsági
Bizottságának tagja, hanem már korábban kitûnik,
hogy filológusi alapossággal kiképzi magát
büntetôjogból, szakértôjévé
válik a rendôrségi, titkosszolgálati, idegenrendészeti
ügyeknek, legalábbis azon a szinten, ami a szakszerû
civilkontrollhoz szükséges.
Más számára
talán a karrier csúcsa lenne, ha azzal dicsekedhetnék:
majdnem miniszter lett. Kôszegre ez persze nem igaz, de bizonyára
akadna, aki így értelmezné a tényt, hogy addigi
megnyilatkozásai nyomán, amikor az SZDSZ 1994-ben kormányra
kerülve „megszerzi” a Belügyminisztériumot, MSZP-s és
akkori ellenzéki körökbôl is többen megkérdezik:
ugye nem Kôszeget szánjátok miniszternek? Életmódja,
antipolitikusi attitûdje és az e kötet írásaiból
is kitûnô kérlelhetetlen szigora egyaránt szerepet
játszik abban, hogy borzongás is vegyül a tréfásnak
szánt kérdésbe.
Hogy szerzônk a körülmények
kényszerének tartja-e pályakorrekcióját,
nem tudom. Tény azonban, hogy a nagyobbrészt politikai írásokat
közlô könyv utószavában nem leplezett sóhajjal
említi: „Talán egyszer majd megpróbálok összeállítani
valamiféle irodalmi kötetet is.”
Mindenesetre megengedhetô
a feltételezés: jobb politikai rendszerben, más körülmények
között Kôszeg Ferenc nem azt csinálja, amit tett
az elmúlt húsz évben. Ez a kötet azonban éppen
arról gyôzi meg az olvasót: ha volt a kényszerítô
körülményeknek szerepe élete fordulatában,
lehetôséget teremtett belôle önmaga számára.
Mert az olvasónak nem kell tudnia a szerzôrôl semmit
ahhoz, hogy egy jó könyvet örömmel, haszonnal forgasson.
A Lehetôségek kényszere alkalmas erre.
Az Új Mandátum
Könyvkiadó az egykori demokratikus ellenzékhez tartozó,
majd az SZDSZ színeiben parlamenti képviselôvé
váló, de fôfoglalkozású politikusként
is értelmiségi habitusukat megôrzô, tollforgató
szerzôk alkalmi írásait közlô könyvei
(Tamás Gáspár Miklós: Másvilág.
1994; Szabó Miklós: Múmiák öröksége.
1995) Kôszeg kötetével már sorozattá állnak
össze. Így nemcsak az a kiadó érdeme, hogy a
sokak gondolkodására hatást gyakorló szerzôk
különbözô helyeken megjelent, olykor nehezen fellelhetô
írásait összegyûjtve kiadja, hanem az is, hogy
dokumentálja: az elmúlt tíz év jobboldali publicisztikája
által homogénnek láttatni kívánt csoporthoz
tartozó, egyazon politikai filozófia alapján gondolkodó
emberek véleménye mennyire sokszínû, egymással
is ütközô.
A Lehetôségek
kényszere mintegy 15 év írásait közli.
A legrégebbi még
a szamizdat Beszélôben jelent meg 1985-ben, az akkori választás,
pontosabban jelöltállítás manipulációit,
csalásait elemzi, mintegy a magyar szociográfia hagyományait
folytatva. A legújabb az egyik napilap tavaly októberi számában
volt olvasható, és Friderikusz Sándor Orbánnal
Viktorral készített interjújának kemény
kritikája.
Az írások,
bár tematikusan tagolt fejezeteket alkotnak, alapjában véve
három csoportba sorolhatók. A kötet nagyobb részét
a többnyire egy-egy eseményhez kapcsolódó rövid,
alkalmi politikai cikkek, publicisztikák teszik ki, amelyek többsége
a heti Beszélôben, kisebb része más heti, illetve
napilapban jelent meg. A másik nagyobb egységet a zömmel
a szerzô szorosabban vett érdeklôdési körébe
vágó, a rendôrségrôl, titkosszolgálatról,
ügynöktörvényrôl, idegenrendészetrôl
értekezô nagyobb terjedelmû elemzések adják.
Végül az írások harmadik csoportja a vegyes mûfajú,
irodalmias ciklus, Utak, arcok cím alatt.
A recenzens nem igazán
alkalmas annak eldöntésére, megalapozott-e a szerzô
aggodalma, miszerint az olvasó többnyire nem is emlékszik
arra a konkrét eseményre, amely egykoron az írásokat
ihlette. Tevékenységem az elmúlt évtizedben
szorosan kapcsolódott azokhoz a történésekhez,
amelyekrôl Kôszeg kifejti véleményét,
így magamat nem tekinthetem tipikus olvasónak. Mégis
úgy vélem: az írások többsége kerek
egész, megértésükhöz nem szükséges
kiegészítô információ – már ha
feltételezzük, hogy az ilyenfajta könyveket többnyire
nem minden elôismeret nélkül veszik kézbe az emberek.
A recenzensnek illik
ôszintén bevallania elfogultságait. Egyrészt
azt, hogy nemcsak több évtizede ismeri Kôszeg Ferencet,
de – mint az talán az eddigiekbôl is kitetszik – kedveli,
sôt szereti is ôt, sok egyéb ok mellett azért
is, mert soha nem tapasztalta, hogy köztevékenységében,
így publikált írásaiban magánindulatok,
személyes szempontok vezérelték volna. Ugyanakkor
jó azt is világossá tenni: a recenzens számos,
e kötetben közölt írást kimondottan nem szeretett
elsô megjelenésük idején.
A politika úgynevezett
alapkérdéseiben, értve ezen, hogy milyen berendezkedést
képzelnek el, egyáltalán milyennek szeretnék
Magyarországot s a világot, a recenzens és a recenzált
valószínû, amióta ismerik egymást, mindig
is egyetértettek. Fontosnak mondható ügyekben azonban
gyakran tért el véleményük. Írásainak
egykori nem szeretése azonban nem e nézetkülönbségekbôl
eredt, hanem abból, hogy mást és mást gondoltak
a hivatásos politikus feladatáról, szerepérôl.
Nyilvánvaló
erény, ha egy politikus tud írni, s nem csak arra képes,
hogy politikai állásfoglalássá „emelve” egy
szöveget, odabiggyessze mások munkája alá nevét,
vagy elzengje a kezébe adott mondókát. (Nem bûn
persze az sem, ha a politikus csak hozott anyagból dolgozik, sôt
bizonyos posztokon szinte elképzelhetetlen e téren is a háziipari
módszer.) Mindenesetre jó, ha érzôdik egy beszéden,
publikált írásban is a személyes hang. Írjon
a politikus, akár publicisztikát is, de van egy határ,
amit – véleményem szerint – helyes betartani: a politikus
csak egészen kivételes esetekben írjon saját
pártjának tevékenységérôl kritikát.
Ez alapvetôen más norma a publicista és a politikusi
mesterség összeegyeztethetôségérôl,
mint a szerzôé.
Ha különállását,
személyes véleményét, külsô kritikáját
a szervezeti értelemben párthoz tartozó ember – különösen
ha fôhivatású politikus, képviselô, választott
tisztségviselô – rendszeresen a nyilvános publicitás
erejével képviseli, az gyakorlatilag az összetartozás
felmondását jelenti. Versengô pártok esetén
nem lehet ugyanis úgy formálni egy párt politikáját,
hogy azzal kell számolni: a belsô megbeszélések,
viták résztvevôi információikat (s itt
természetesen nem holmi tételes titkokra, hanem beltagi,
intim ismeretekre kell gondolni), különvéleményüket
bármikor közzétehetik. Az ilyesmi, túl a versenyhátrányon,
szükségszerûen informális struktúrák,
nem hivatalos tanácskozások kialakulásához
vezet.
A politikusi és újságírói
státusz összekeverésének legnagyobb hátránya
azonban az, hogy a nagyobbrészt a sajtóból tájékozódó
szimpatizánsok és tagok éppen a leghitelesebb forrásból,
adott esetben az SZDSZ emblematikusnak tartott személyeitôl,
illetve a lapjának tartott Beszélôbôl olvashatták,
hogy milyen gyarló, csetlô-botló, esetleg elvtelen
a pártjuk. Az ilyesmi a laikus számára nem az egymást
jól ismerô politikusok közötti nyilvános
disputaként jelenik meg, hanem kedvelt pártjuk álláspontjának
konfúziójaként.
Lehet álmodozni egy
olyan világról, ahol a választók széles
tömegeit az tereli a párt zászlaja alá, hogy
az önmagával szemben a nyilvánosság elôtt
mindenki másnál kérlelhetetlenebbül kritikus,
hogy minden taktikázás nélkül azzal traktálja
a közönséget, ami tollforgatói szívét
nyomja, elmeséli, hogy ha rá szavaznak, milyen nehézségekkel
kell számolni, hogy az éppen képviselt állásponttal
szemben milyen ellenérvek sorakoztathatók fel.
A tapasztalatok azonban azt
mutatják, hogy a választók döntô többsége
a politikában nem tekinti erénynek az értelmiségi
önreflexiót, azt szereti, ha a politikus könnyû
álmot ígér, még akkor is, ha egészében
soha nem hiszi, amit az beszél. Még az elkötelezett
hívek többségének is az a meggyôzôdése,
hogy a politikai versengésben való sikeres szerepléshez
jó adag gátlástalanság, ha tetszik, csibészség,
sôt esetleg gazemberség szükségeltetik. Bizony
tipikus az a szöveg, hogy: én magam ugyan tisztellek benneteket
ôszinteségetekért, hogy tudatosan nem tesztek megvalósíthatatlan
ígéreteket, hogy megpróbáltok tisztességesek
maradni, hogy (liberális) elveiteket még saját bázisotokkal
szemben is képviselitek, de azért észrevehetnétek,
hogy mások nem ilyenek, mint én vagyok. Magyarul: vegyétek
már észre, hogy ebben a világban így, ilyen
laikus módon nem lehet hatékonyan, eredményesen politizálni!
Természetesen nem kell, sôt nem is lenne helyes az ilyesmivel
egyetérteni, de azt sem lehet figyelmen kívül hagyni,
hogy „a meccset gólra játsszák”.
Utószavában
Kôszeg maga is világosan látja, hogy a kétféle
mesterség, az újságírói, lapszerkesztôi,
illetve a politikusi, alapjában összeférhetetlen. Csakhogy
ô, illetve a hetilap Beszélô szerkesztôségének
másik két SZDSZ-es parlamenti képviselôje úgy
vélték, hogy újságíróként
éppen függetlenségüket indokolt nem egyszerûen
csak képviselni, de demonstrálni is. A szerzô tudja,
s írásai keletkezésekor, illetve fôszerkesztôként
is tudta, hogy a lap készítôin, illetve az SZDSZ vezetôin
kívül aligha volt valaki is, aki nem az SZDSZ lapjának
tekintette a Beszélôt. A hetilap azonban – mint említi
is – nemigen törôdött a párt, illetve a pártvezetés
politikai igényeivel.
A recenzens az SZDSZ elnökeként
éppen azért felelt, hogy pártja a maga normáit
betartva a lehetô legsikeresebb legyen. Persze, hogy nem szerette
azokat az úgynevezett holdudvarból vagy éppen a kemény
magból írt publicisztikákat, cikkeket, amelyekrôl
úgy vélekedett: rontják az esélyeket, a szerzôk,
mintegy kilépve a valós politikai térbôl, személyes
szuverenitásukat állítják középpontba,
és flottatüntetésen mutatják fel, hogy nem törôdnek
pártjuk igényeivel, közvetlen érdekeivel, mindennél
fontosabbnak vélik, hogy ôk mirôl mit gondolnak.
Kôszeg világosan
látja, és feltehetôen ezt sem most, a kötet összeállításakor
fedezte fel, hogy míg a publicista saját, személyes,
individuális álláspontját képviseli,
addig a politikust köti pártja álláspontja. Természetesen
van olyan, hogy a publicista véleménye egybevág pártjáéval,
de ez szinte soha nem jelenthet teljes azonosulást, hiszen a szuverén,
gondolkodó ember szükségszerûen nem lehet azonos
a minden kohézió ellenére is sokféle szempontot
egyesítô, kompromisszumokat, versengésbôl adódó
taktikai megfontolásokat képviselô párttal.
A hivatásos politikusnak, a pártját képviselô
embernek tudnia kell, hogy a nyilvános szereplés csak komoly
önkorlátozással képzelhetô el – legfeljebb
korlátot szab egyénisége feladásának,
mondván: egy határon túl, ha már nem egyeztethetô
össze személyes nézeteivel a közös álláspont,
nem vállalja tovább. Ezzel szemben a publicistánál
kimondottan hátrány, ha egy vélt vagy valós
közösség nevében beszél, és nem személyes
véleményét képviseli.
Kôszeg azt is tudja,
hogy bár a politikus és a publicista egyaránt igazáról
akarja meggyôzni a közönséget, igen lényeges
különbség közöttük, hogy míg az
elôzônek elemi érdeke álláspontja elfogadtatása,
hallgatói, olvasói támogatásának megszerzése,
addig az utóbbinál ilyen közvetlen érdekeltség
nincs, itt az etalon lehet az önmagáért való
érdekesség, intellektuális izgalom is. És fontos
különbség a kétfajta foglalatosság között
az is, bár errôl a szerzô nem beszél, hogy a
politikus nem lehet bizonytalan: nem mutathatja, hogy nincs minden kérdésre
magabiztos válasza; a publicisztikában viszont bevett és
hatékony eszköz megválaszolatlan kérdések
megfogalmazása, a szerzô bizonytalanságának,
gyarlóságának felmutatása.
Nem kôbe vésett
szabály, hanem a józan belátás határozza
meg a hivatásos politikus személyes szuverenitásának
korlátjait. Nyilvánvaló, a recenzens szigorú
normái szerint is adódnak ügyek, amikor természetes,
ha a politikus nyilvánosan is képviselt személyes
véleménye maga alá gyûri a pártjához
kötôdô lojalitást. Egy olyan léptékû
ügyben, mint az SZDSZ MSZP-vel kötött koalíciója
például, nem kérhetô számon, ha valaki,
mint Kôszeg is, aggodalmait, párton belül kisebbségben
maradva, a nyilvánosság elé tárja. (Az MSZP–SZDSZ-koalíciót
egyébként már 1994 októberében az Iszony
Kárász Nelli/Takaró Sanyi kapcsolatához hasonlítja,
igen találóan.)
A kötetbe gyûjtött,
egykor nem kedvelt írásokat most másként olvassa
a recenzens, mint elsô megjelenésük idején. Ma
nincs közvetlen politikai tétjük, aktualitásuk.
Múltbeli történésekrôl, esetleg még
sokáig ható elszalasztott lehetôségekrôl
szólnak. Érdekesek, izgalmasak, mert alkalmasak az egykori
alternatívák újragondolására, s mert
a szerzô élvezetesen ír, nézôpontja pedig
egyéni és vitára serkentô.
Az olvasónak természetesen
tudnia kell, hogy ebben a könyvben sem a történelmi valóság
jelenik meg, hanem annak egy lenyomata. Mások másként
látták, érezték, mint a szerzô, nemcsak
a más politikai csoportosulások hívei, de az SZDSZ-hez
tartozók is.
Milyen is a sajátos
kôszeges látásmód? Talán a legpontosabb,
ha bizarrnak nevezzük. Mint ahogy életének különbözô
szférái is bizarr együttessé állnak össze,
írásait is látszólag összeegyeztethetetlen
nézetek harmonikus együttese jellemzi. A tolerancia fanatikusa,
szélsôségesen mérsékelt – írja
róla Tamás Gáspár Miklós a minden leírásnál
pontosabb bonmot-jában a könyv hátoldalán.
Kôszeget tulajdonképpen
nem érdeklik az úgynevezett gyakorlatias szempontok, de az
ideológiai tételek sem. Nem foglalkoztatja különösebben,
hogy mi a politikai realitás, mi a „helyes”, hanem arra építi
mondanivalóját, hogy a maga eszményei alapján
ô mit gondol fontosnak. Kiss Ilona fogalmazza meg a könyv ajánlójában:
következetes liberális, aki nem doktriner, lépten-nyomon
szembekerül a liberális mainstream hittételeivel, egy
makacs ember, aki azonban nem türelmetlen, aki az esélytelenség
tudatában is igaza mellett érvel.
Sokszor láttam, hallottam
viták résztvevôjeként. Többnyire akkor
szólalt meg, amikor szinte mindenki úgy érezte: már
vége a diskurzusnak (igaz, a vita elejét többnyire lekéste).
Mint akit nem foglalkoztat, hogy hányadik órája gyúrják
egymást a megjelentek, kényelmesen taglalta mondandóját,
valóban sokszor érvelése esélytelenségének
biztos tudatában is. Álláspontját – gyakran
volt ez az ember érzése nem csak szóbeli megnyilatkozásai
alkalmával, de szövegeit olvasva is – az extravaganciára
törekvés, a bizarr felmutatása határozta meg.
Pedig, és ez az összegyûjtött írások
alapján még világosabb, a sokszor meglepô szemlélet
mindig visszavezethetô néhány állandó
saroktételre.
Elképzelését,
véleményét soha nem indulatok vezérlik, még
a legbotrányosabb rendôrségi, titkosszolgálati
ügyekrôl is majdnem szenvtelenül tudósít,
s mutat rá a látható eseményeket meghatározó
mélyebb összefüggésekre. Ugyanakkor jellemzôen
sarkít, hol a rendszerváltással való elégedetlensége
által vezérelve, hol egy elképzelt jobb politika megcélzása
jegyében. Miközben elvi álláspontja sokszor elképesztôen
kemény és kategorikus, humanizmus és egyfajta idealizmus
is belengi írásait.
Ez a kávéházi
professzor (ugyancsak TGM találó jellemzése) szinte
az elsô pillanattól kevesli a rendszerváltásban
a forradalmi aktust, az újat a régi világtól
elválasztó szimbolikus és valóságos
határköveket. (Errôl az alapról bírálja
egyebek között az Antall-kormány amnesztiatörvényét,
az ügynökkérdés kezelését, az egykori
titkosszolgálati vezetôk perében született ítéletet,
a régi rendszer emblematikus figuráinak szemérmetlen
reinkarnációját.)
Sokan a kommunistafaló
álláspont képviselôjét látják
benne akkor is, amikor az elôzô rendszer bûnöseinek
büntetôjogi felelôsségét firtatja, sôt
a jogon túlmenôen is igényli a Kádár-korszak
prominens szereplôinek kiközösítését.
Pedig itt is csak a következetesebb rendszerváltást
képviseli, miként részben MDF kritikájában
is.
Ez a kiindulása akkor
is, amikor az 1990-es választások után Kis János
azt mondja, hogy az SZDSZ most már a rendszer ellenségébôl
a kormány ellenzékévé vált. Ô
viszont azt képviseli, hogy az MDF által teremtett rendszer
ellenfeleként kell fellépni. Egyáltalán, az
MSZP-vel kötött koalíciót elkötelezetten ellenzô
álláspontja miatt talán már kevesen emlékeznek
rá, hogy Kôszeg, Tamás Gáspár Miklóshoz
és Szabó Miklóshoz hasonlóan, olykor náluk
is szigorúbb szavakkal szól a hatalomra került MDF-rôl.
Az MDF antiszemita párt volt kezdetektôl fogva, írja
az 1994-es választások második fordulója elôtt.
De a rendszerváltás felpuhításáért
Antall Józsefet is szigorúan ítéli meg (részben
az úgynevezett Antall–Pozsgay-paktum miatt). Úgy látja,
hogy az MDF-es igazságtételi terv színjáték,
hiszen a lokalizálható bûnösöket, az úgynevezett
hatalomátmentôket, a vízlépcsô-terv politikai
felelôseit, a titkosszolgálati iratok megsemmisítôit
nem piszkálják, csak az ötvenes évek felelôseit.
Kezdetben szimpatizál
a Demokratikus Chartával, indokoltnak tartja az MDF-ben erôs
szélsôjobb elleni fellépést, már ’92-ben
követeli Csurka menesztését. De kíméletlen
a Kádár-korszak továbbélô mentalitásával
szemben is, s ’94 után élesen bírálja az úgynevezett
szociálliberális értelmiséget, amikor annak
jeles figurái privilégiumaik megôrzéséért
lépnek fel.
Az SZDSZ-t ténylegesen
csak ellenzéki pártként tudja elképzelni, és
nem csak azért, mert a Fideszben – amelyet éppen ezért
hosszú ideig idealizál is – látja az egyetlen lehetséges
koalíciós partnert. Mindezt már ’90-ben is képviseli,
de írásaiból kitûnôen nem látott
még olyan helyzetet, amelyben ô pártjának a
kormányzati szerepet ajánlaná.
Utószavában
maga is említi, hogy a manapság meglepônek látszó,
pozitív Fidesz-értékelése, persze az MPP elôtti
korszakból, nem magyarázható kizárólag
pedagógiai szándékkal, hanem ez utóbbi jön
abból, hogy makacsul akarta hinni: az SZDSZ-nek meg a Fidesznek
egymás mellett a helye. Ennek jegyében, ameddig lehetett,
szebbnek látta a Fideszt, mint amilyennek az valójában
mutatkozott.
Az egyes emberekrôl
alkotott véleményét a képesség méltánylása
és nem utolsósorban az határozza meg, hogy mit szeretne
látni bennük. Tiszteli az éles elmét, a politikusi
kvalitást, ez utóbbiban is talán különösen
azt, amit önmagából hiányol. Ennek jegyében
nem különösebben érdeklik az olykor jól látható
emberi gyarlóságok, az erényeket is elhomályosító
gyengeségek. Így jut még 1980-ban arra a következtetésre,
hogy Krassó Györgyöt be kell vonni az induló Beszélô
szerkesztésbe, ami az érintett ismeretében csak rövid
kaland lehetett volna. S ezért kedveli talán minden régi
barátjánál jobban hosszú ideig fenntartás
nélkül Tölgyessyt és Orbánt.
A rendôrségrôl,
ügynöktörvényrôl, titkosszolgálatokról
írt hosszabb esszékrôl szólva a szerzôre
érdemes hivatkozni, aki világosan látja különleges
helyzetét. A politikusok többsége óhatatlanul
azonosul azokkal a szervezetekkel, témákkal, amelyeknek ügyeivel
szisztematikusan foglalkozik. Jellemzô, hogy többségük
e területek lobbistájává, szószólójává
is válik, a költségvetési vitákban például
a pénzügyi támogatás növelését
képviseli, holott éppen ellenkezôleg, a szakapparátusok
laikus ellenôrzése lenne feladata (igaz, ez más országokban
sem megy másként). Kôszeg itt is a szokványos
megoldás ellenkezôjét képviseli: ô a rendôrség,
határôrség, titkosszolgálatok hatalmának
korlátozásáért emel szót, költségvetésük
kurtítását igényli – függetlenül
a kormányok politikai összetételétôl.
Ha a recenzensben maradt
volna rossz érzés, hogy a szerzô saját pártjának
érdekeit egykor miért nem vette kellôen figyelembe,
akkor a kötet utolsó ciklusának olvasásakor végképp
feledné korábbi szempontjait. Aki önmagáról
oly kitárulkozó, szinte már magamutogató ôszinteséggel
ír, mint ô szerettei búcsúztatása alkalmából,
annak nem tehetô szemrehányás, ha a közügyekben
sem vesz tekintetbe konvenciókat.
A kérdés persze
ettôl még marad: kell-e a kitûnô publicistának,
szakírónak, eredeti látásmódú
elemzônek politikusi szerepet vállalnia? Kôszeg
Ferenc esetében ma már ennek a kérdésnek nincs
relevanciája. Nincs politikai tisztsége, azt teszi, amit
nála jobban, elkötelezettebben kevesen tudnának. A Magyar
Helsinki Bizottság vezetôjeként továbbra is
küzd az emberi jogok megsértése ellen, s különös
figyelmet szentel az idegenrendészeti visszaéléseknek,
a Magyarországra kerülô menekültekkel való
méltó elbánásnak. Olykor – a kelleténél
kevesebbet – ír is, s talán egyszer tényleg sajtó
alá rendezi irodalmi tárgyú dolgozatait.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta