Tandori Dezsô
A szabadesés legyen hozzád hû, és isten irgalmazzon neked

Példák I. 1967, Pilinszky János
Ha a színpadi szekrény tetején, vagy hol, ugye, ott az a balta, a darab végéig valamikor le is fog az esni. Jószerén Tolsztoj idôkörnyékérôl ránk maradt mondás.
A Holmi 1996. márciusi száma ennél az oldalpárosnál (328–329.) kihajtva idôtlen ideje ott a könyvespolcomon: Pilinszky levélfogalmazványa a költô Pierre Emmanuelhez. Egyebek közt azt fejtegeti keserves elszántsággal, hogy érzései ellentmondásosak. Ám helyzete kialakult, s ezt vállalnia kell. Bár sosem keresett semmiféle szerepet, és nem is akarnak neki szerepet adni „otthon… az úgynevezett marxista-keresztény dialógusban”. Értsd: e két fél köztiben.
„A dialógushoz javarészt most gyártják a szereplôket, olyanokból”, idézem tovább Pilinszkyt, „akik nyilvánosan elárulták a kereszténységet s most mindenkinél hangosabban hitet tesznek mellette. Ez a folyamat”, teszi hozzá, „máris elindult.” Emigrációjának lehetôségét/etlenségét taglalja. Otthon az ô „aggályoskodó és pesszimista” keresztényi mivoltában kellene „ezekkel a föltétlen hívôkkel…” együtt szerepelnie, s amaz idôk jellegzetességét emeli ki: „fokozott passzivitással örvendezve megtérésükön – a politika kegyelmébôl. Korszerûtlenségemmel segédkezve korszerûségükhöz.” Fél önmagától is, meg a külsô lehetetlenné tételtôl. Ember ô, költô, nem szent. Mindegy most, hogy az irományt publikáltató és kommentáló B. Á. szerint Emmanuel igencsak – s politikusan! – süket maradt költônk szavaira. Kint idegenben Pilinszky, tudta ô maga, kénytelen lett volna „lehetôleg politikamentes megélhetést” találni. Munka után nézni stb. De „ha hazamegy… a szabadesés hûségén és Isten irgalmán kívül semmi egyebet” nem lát maga elôtt.
Nem Tolsztoj okán idézem ezt a vérig szívfacsaró, remekmívûen összegyötört levelet. Hanem – mert hogy magasmûvészet, ez a téma, ugye. A szabadeséses és isten-irgalmas mondat magasmûvészet. Megváltása mintegy a Pilinszky-féle gyötrelmeknek, még ha két frank – franc – haszna sincs. A legnagyobb haszna van. Minden gyakorlati tevékenykedésünk, Európa-törekvésünk materializmusa közepette is letagadhatatlanul létezô örök lelkünk üdve van benne. Nem vallásosan értem az üdvöt. De az is benne lehet. A magasmûvészet a sár és vér és por és kétségbeesés megváltását célozza, éri el. Ezért, persze, nem pénzkategória. De akár azt is mondhatnám: minden pénzt megér(demel). Már kulturált, nem csupán még törekvô országokban ezt tudják is.
Egészen más kérdés a mostani bécsi; J. dráma-prózaírónôtôl kezdve T…ini sikeríróig, közben igazi íróig, az ottani Operaház igazgatóját át a Rex felügyelô öreg rendôréig (ez: túlélték a nácik után a kommunistákat, a gazdasági nehézségeket, az elsô – ?? – illetlenkedéseket a Burgtheaterben etc., túl fogják élni azt is, amitôl félniök kell, vagy, teszem hozzá, azért mégsem kell? ôk tudják, fôleg majd ôk látják) sokan nyilatkoznak a News január végi számában a kulturális várhatóságokról. De Ausztria már micsoda színvonalon aggódhat! Nem okvetlenül egy csôdbe sodorható magasmûvészet fenyegetettségének árnyékában.

Jómagam (rossz tréfával: mi a jó, mi a rosszabb, s még)
Nem egészen áll (már?) az, amit ilyen-olyan 1996-os feldúltságomra valaki, kevéssé ismert név, de érdemben prominens, mondott. Céhembéli. Hogy: legyen rá büszke, maga a pártok közül senkinek sem kell. Goromba vigasz volt. De igaz, ami igaz, politikai szervezetekhez sosem tartoztam, nem törekedtem, világom: szakmai. Szakszerû, ahol ezt sikerül megvalósítanom, és amennyire, nos, mindig az. Nem kérdezem, „mire jó”, ha olyan halálos komolyan veszem például a novellaírást; görcsösen komolyan. Nem lankad bizonyos késztetésem: a versírásé. Igazán messzire mentem el: képversek, Duchamp és Dubuffet felfogása… sokszor azonosulás velük, másszor a hagyomány teljessége. Hosszú lenne sorolnom. Hálátlan szerep volt, fôleg nekem magamnak kínlódásos, hogy annyi mindent kell összeegyeztetnem: du. 4 óra 20 perckor annak tudatát, hogy talán csináltam valamit, „érdemlegesebbet”, és sok ilyen 4 óra 20 perc volt, talán, majd másnap de. 10 óra 40-kor látni azt, „nekem sosem mérik össze a teljesítményt, nem adják össze a pontszámot, idegen maradok itt”. Az itt: rendszerektôl függetlenül értendô. Persze, nagyon is igaz a másik goromba értékelés: kevés embert találok rá, hogy egyszerre túl sok minden legyen tetszésére abból, amit csinálok. Értékelésembôl, abból, ahogy – magaskultúrai szempontúan, de nevetségesen mondom, egyszerûbb szívek rokonszenvével is – „vesznek” engem. Ám ez nem a piac, nem piackérdés, a kultúra sosem lehet a piac kérdése ott, ahol nincs olyan kultúraszint, nincs ilyen kialakítva, valahogy nem volt hajlam a kialakítására stb., nincs olyan, mint sok országban, mely pedig példaképünk. Ezekben az országokban a hely – jó: a „nép”, a „nemzet”, az „emberek” stb. – üdvét érthetô és elemi módon elválaszthatatlannak tartották a kultúra „ügyétôl”. Nem részletezem, közhely.
Ismétlem, ha igaz ez a dupla tétel: az ország meglétéhez elemien kell a kultúra, de: az emberek itt nem értik azt, nem okvetlenül értik, mi az ilyen magaskultúra, vagy annak valóban megannyi része, tehát: következtetés: nem lehet a szabadesés hûségére és isten irgalmára hagyni a kultúrát, fôleg nem a magasmûvészetet, vagy ahogy én mondom, a mûvészetet és mûvelôjét. Hogy pénz tagadja a „pénzt”.

Jómagam; megszorítások nélküli folytatás
Magam nem lázongok. Semmiféle lázadás nem isteni eredetû, mondja Ottlik. Csak ez a birkasággal sem egyértelmû. S nem azt a mély igazságot tartalmazó, ám kicsit frázisosnak, mert tehetetlen-elvi-földközelinek ható, rangos-gangos mondást értem ezen, hogy „birka ez a nép itt?” Nem. Ki nem beszél így. De az úgynevezett írástudók – és nekem, mit tudom én, Hencze Tamás festô, Vidovszky maestro zeneszerzô úr is írástudó – felelôssége nem a családi asztal, a klubhelyiség, a kocsma elôtti járda, a vásárcsarnokok etc. színterén, környezetében zajlik, vagy kussol, vagy zagyvál. Az írástudó felelôssége: a legmagasabb rendû szabadesés – a mûvészi, etikai törvény – és a valódi isteni irgalom, e kifürkészhetetlen, de számos paraméterrel körbehatározható szerint alakul. Rezzenetlenül. Egyik elsô támogatóm, Kormos István idézte saját válaszát egy körkérdésre az ötvenes évek elsô felébôl: hogyan marad az ember becsületes? Úgy, hogy becsületes marad. Lásd Pilinszky.
Nem lázongok, hanem örülök, hogy segély-nyugdíjam van az egykori Alaptól. Tisztességesnek érzem adott fura körülmények között a létminimum nevû összeget. Valakik, már a színpadról lezavaródott egyének, elsikkasztották a nyugdíjalapunkat. Ergo például én is ki lettem akkor fosztva. Sok pénzbôl, viszonylag.
Ösztöndíjakat keresni itthon a magamféle mûvész egyszerûen nem képes, nem bír. Nekem, amilyen anteuszi alkatom van, rövidebb idejû „külhon” se mûvészeti hon. A hetvenes évek végén „kimehettem” volna, talán Berlinbe. Megpályázhattam volna, fel volt ajánlva. Széthulltam volna! Ma már igazából senki nem is irigykedik – szembe nem teszi, mondjuk –, hogy itthon így akkor sokat dolgoztam. Nehéz éveket is éltem. De háromszor kezdtem újra. 1970-ben, a Hamlet-kötet utáni letiltástól kezdve – mûfordítás, mûfordítás! –, majd 1989-tôl, mikor egyszerre rádöbbentem, teljességgel munka nélkül is maradhatok akár, s nem a politikai rend változása miatt, de mert a kiadóügy teljesen más lett. Azt hiszem, állati szívóssággal, a bennem rejlô madár makacsságával értem el, amit azóta elértem. Értsd: volt munkám. S akkor, 1996 után, egyszerre átjárt a hideg: láttam honoráriumainkat és láttam az árakat. Még legközvetlenebb környezetemben is azt hitték: nyavalygok, „panaszkodom”. Ma már mindenki tudja, hol tartunk. S megint azt mondom: nem minden szempontból politikafüggô ez. Ez tôkésrendfüggô, még ha valakinek nem tetszik is e gyorsnézetem.
Ha senki nem segít azonban a dolgon, ez ott lesz politikafüggô mégis – randa szó –, ahol nem segítenek rajta, akik.
Nem vagyok a „bretli” embere. Elég volt annyi, hogy – körülbelül olyan tiszteletdíjakért, amilyenekért egy road, értjük, ugye, zenekarok úti segítôje stb. a színpadi világítást nem kapcsolná fel, nemhogy egy erôsítôt beállítson – bebizonyítottam magamnak, meg tudom csinálni a „szereplôsdit”. De nem akarom. Nem az én dolgom. Mándy Iván mondta: tegyünk mindent – a mûvészetben – a tehetségünk törvényei szerint. Jó, abban az idôben még tudtuk, akiknek tudnunk kellett, mit mondott Mándy, Ottlik, Pilinszky etc. Ma ez a fajta köz-tér megszûnt.

Példák; és befejezés. Vég-szó? Csak azt ne!
Kóbor Tamás, jeles írónk és gondolkodónk mondta – idézem: buda pesti negyed, 1999 tavasz, Sánta Gábor összeállítása – Az író tegnap és ma címû, riasztóan aktuális beszédében, a Cobden Szövetség nevû gazdasági szervezet pódiumáról szólva arról, mi „van” és mi „várható” így, és miért, hogy a nagyot fordult világról az egykor „toronyôr”, példakép etc. írónak látnia kell, hogy „a filisztereké”. S a filiszterek, keresletük feleslegébôl, mondja Kóbor Tamás, nem akarnak áldozni az íróra, a magasmûvészetre – egy fillért se. Sajnálatosan kritizálhatóak a „mai” mûvek, mondja az akkori állapotokról, és szervilizmust emleget. Ma ez kicsit másképp van, persze. Részben. De a meg nem írt remekmûvek száma szaporodik. A régi író ráért kialakítani világképét, abból a kiérlelt mûveket létrehozni. Ma futkosás van, mondja Kóbor, s lépést kell tartani az állandóan rohanó eseményekkel. „Ez kizár minden kompozíciót”, szögezi le. Ám abbahagyom, minden idézet egyben történeti kategória is, csak egy része illik a mára, s támadható a meg nem felelései miatt.
Befejezésül a magam példáját: harmadik újrakezdésem, nekilendülésem most nemrég adódott, 1998 végén. Mert vagy gyors vagyok, vagy dermedt, elmondani sem merem, mennyi mindent csináltam e rövid idô, egy és negyed év alatt. És milyen sok idôm maradt mégis az önemésztésre. Ugyanúgy félek bárminek nekiállni, mint bárki más. Vagy nem tudom. Saját magamat sem lehetek képes így megítélni. A magasabb mûvészetnek evidenciára van szüksége. Nem arra, hogy önemésztésbe zuhanjon; ne állandóan ínség – gyakorlatilag legyen önelemzô. De hogy ez így legyen, s ez az élet gyakorlatára is üdvvel hasson vissza, az élet gyakorlatán múlik.
A magamféle mûvész kilátásai: végsô soron robot mindhalálig. A megújulás robotja, de robot. A lelki egészség kényszere, de kényszer. A józanság gürcölése, de gürc. A tisztességes szándék tere, de csupa mocsok. Ha viszont fogy az erô, netalán még élsz s elapad mindez, nincs semmid többé, te nem leszel, magamféle mûvész, te nem leszel kiskapitalista. Se nagy. Nem lesz üzemed, senki se dolgozik „neked”. Vicc, hogy ne mindent magam írtam, fordítottam volna, ami alatt-felett a nevem áll. És mondom, másfélennyire is futotta volna. De nemes, nem munkajegyû idô-töltés csak akkor ér bármit, ha van munkád. Amit megfizetnek. Legalább a hazánkban ôshonos eléggé hitvány módon. Ez kellene mindaddig, míg szabadesô nem leszel, úgy, hogy az se, és az esô mint az irgalom nem hull rád.
Miért tagadnám: minden lelki egészséggel, józansággal, jó szándékkal együtt úgy gondolok 2000-akárhányra, ha jót hoz, ha rosszat, hogy végre ugyanakkor közelebb leszek a megváltáshoz. Kilátásaim oly kecsegtetôek, hogy minden elért perc és eredmény a tisztességes elmúlás ígéretét hozza. Hogy ne kelljen kellenie annak, ami, lassan, végsô soron, kell-e?


Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu

http://www.c3.hu/scripta


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/