Egy jelentéktelennek
tûnô dolog: az 1992-es évben paradigmaváltás
következett be a kortárs táncegyüttesek reklámanyag-stílusában.
A fénymásolóban ollóval, technokollal-radexszel
összeragasztott, igénytelen és olvashatatlan röplapokat
egyre szebb kiadványok váltották fel. A szakma önbecsülésének,
lehetôségeinek növekedése ebben a látszólag
mellékes jelenségben is megmutatkozott.
Ebben az esztendôben
különösképp kevesebb jelentôs hazai moderntánc-elôadás
született. A mûfajban klasszikusnak számító
társulatok közül több nagy változás,
esetenként a szétesés elôtt állt, más
társulatok pedig ekkor kezdtek formálódni. A Szegedi
Balett élén még az alapító, Imre Zoltán
állt, Bozsik Yvette és Árvai György még
együtt dolgoztak a Természetes Vészek Kollektívában,
hogy aztán hamarosan elváljanak útjaik.
Az 1992-ben rendezett I.
Magyar Kortárs Táncszemle vízválasztónak
bizonyult, amint errôl a mûsorfüzet bevezetôjében
Angelus Iván vezetô szervezô beszámol: „Mindenki
tudja, hogy 1949 óta Magyarországon a klasszikus balett és
a néptánc képviselôinek módja volt azonosítani
magát a táncmûvészet egészével.
Máig változatlanul nyögjük ennek a politikai döntésnek
összes konzekvenciáját: a színházi, iskolai
és támogatási rendszert egyaránt ez a tény
tartja torz arányaiban. (…) Ezen a szemlén az ide tartozó
21 együttes vesz részt. A magyar táncmûvészet
független, progresszív ága. A vérfrissítés
viszont az egész érdekeit szolgálja. Elég az
ellenségeskedésbôl!”
Nos, az ellenségeskedésbôl
sajnos még sokáig nem lett elég. A Táncszemle
azonban módot adott rá, hogy a modern irányzatokat
mûvelô társulatok szervezett formában, egymást
erôsítve színre léphessenek, és
megtanulják az érdekérvényesítés
fortélyait.
Az 1992-es évben láthatta
a legtöbb vendégjátékot a mûfajt befogadó
Petôfi Csarnok, a Szkéné Színház és
a Merlin Színház közönsége. Még nem
múlt el a „látogassunk filléres gázsiért
a vasfüggöny mögé” lelkesedése. A befogadóhelyeken
élvonalbeli nyugat-európai és amerikai társulatok
adták egymásnak a kilincset. Valószínûsíthetô,
hogy ez a soha korábban nem tapasztalt élménygyûjtési
kedv is befolyásolta a hazai csoportok strukturálódását
és alkotói munkáját. A társulatalakítási
láz és premierdömping az elkövetkezô évben
tetôzött.
A Tánc ’92 (IV. Európai
Táncfesztivál) programján, a Petôfi Csarnokban
a kortárs francia táncmûvészet vezetô
társulatai (Michel Kelemenis, Christine Bastin együttese) mellett
amerikai, holland és belga koreográfuscsoportok léptek
fel. A British Council által szervezett Making Waves – Hullámverés
fesztiválon a legjelentôsebb angol társulat, a világhírû
DV8 volt a díszvendég. Az Egyesült Államok táncéletének
színe-java, így Carolyn Carlsson, Bebe Miller és Elisabeth
Streb formációja egy héten belül lépett
fel a világszerte ismert befogadóhellyé lett Petôfi
Csarnokban. A Pas Op! – Flamand Kortárs Mûvészeti Napokon
Anna Teresa de
Keersmaekernek, Maurice Béjart
tanítványának világhírû társulata,
a Rosas, valamint Wim Wandekeybus, az európai tánc egyik
legeredetibb koreográfusa mutatkozott be.
1992-ben Budapesten rendezték
a Rencontres Coreographiques Internationales de Bagnolet, röviden
a Bagnolet-fesztivál egyik elôválogatóját.
A hatvanas évek közepén életre hívott
fesztivál eleinte a modern francia tánc újdonászait
karolta fel, de késôbb nemzetközivé vált:
1992-ben 21 városban több, mint háromszáz nevezô
vett részt a válogatókon. Az egy évvel korábban
alakult TranzDanz elsô koreográfiája, az Ideiglenes
cím két rangos díjat is hazahozott a döntôbôl.
Az elôadás három
táncosát a Dresch Mihály vezette zenésztrió
kísérte, színészük, Dóczy Péter
Esterházy Péter
Daisyjébôl citált
szövegtöredékeket. A TranzDanz elôadói néptáncosi
múltjukból építettek egyedi és összetéveszthetetlen
mozdulatvilágot, bôséges teret engedve az improvizációnak.
Sajátos folklórt keltettek életre, a társulat
sokak szerint egy új, magyar moderntánc-stílus irányadója
lehetett volna. Az évtizedekkel elmaradt hazai mezôny a nyomukban
helyet találhatott volna a világ táncéletében.
A formanyelvét meg-megújítva máig ôrzô
társulatnak azonban nem akadtak valódi követôi:
a néptáncból a modern felé indulni keveseknek
volt kedvük vagy bátorságuk.
Az Artus Színház
talán legtöbbet játszott elôadása, a Turul
igazi botránykôvé vált. A Goda Gábor
társulatvezetô által írt és rendezett
groteszk táncjátékot Andrásfalvy Bertalan akkori
kultuszminiszter „szentségtiprónak” és a magyarságot
gyalázó „mocsoknak” titulálta. A legfelsôbb
politikai körökbôl táncelôadás efféle
indulatokat a rendszerváltás óta nem váltott
ki.
Mielôtt Godáék
megszeppenhettek volna, a Turul elnyerte Budapest Fôváros
Díját az év legjobb alternatív színházi
elôadásáért, majd az V. Kairói Nemzetközi
Kísérleti Színházi Fesztiválon is leakasztott
három fôdíjat.
Az Artus alkalmasint Zápturul
címmel is játszott egyórás darabja kesernyés-ironikus
hangnemben mutatja meg, hogyan találkozik egymással (magyar)
múlt és (magyar) jelen. A több tucatszor játszott
háromfôs elôadás talán a legpolitikusabb
táncjáték volt a magánpolitikusokkal ékesített
Horthy-temetés, a neokacagány és a neobuzogány
éveiben. A sámánokkal bajlódó egyházi
méltóság, a csirkévé átszerelhetô
transzformer madártotem, az aktatáskával virtuózkodó
ôsmagyarok jelenetei kivételes érzékenységgel
és humorral kaptak el valamit a kor levegôjébôl.
Úgy, ahogyan ez más mûfajokban is csak keveseknek sikerült.
A Turul szereplôi egy
végletekig leegyszerûsített játszma részesei.
Ketten bocskoros, állatbôrökbe kötött, honfoglaló
közvitézek, a turulfigura elôtt kántálva
hódoló, zabolátlan figurák. Mozdulataik szilajok,
szelesek, táncukban esetlen báj, szeretnivaló ormótlanság.
Az utak hamarosan elválnak: a – most így utólag –
Roberto Benignit idézô jelenség, a ragyogó komédiás
Méhes Csaba, a törékenyebb és agyafúrtabb
hôs átvetkezik. Vörös papi köpenyben látjuk
viszont mint misszióspapot, a békés átmenet
kulcsfiguráját, aki megszelídítve társait,
véget vetne a bálványimádásnak. A Goda
játszotta tradicionalista szembeszegül. Kettejük konfliktusát
az ugyancsak bocskorosból angyallá változó
Mándy Ildikó oldaná. A táncosnô egy fél
pár hatalmas, hófehér szárnyban áll,
gótikus alakja alig-alig mozdul.
A fergeteges, sok-sok apró
utalással tarkított helykeresô játék
során egyre többször rándul keserû mosolyra
a szánk.
A szellemes díszletek
és jelmezek között egyre kiélezettebb a harc. A
modernitásba csöppenô, már aktatáskával
stafírozott (h)ôsmagyarok egy ügyes trükkel elárasztott
telefonfülkében fulladnak meg. És még a telefonhívás
sem sikerül.
„A kommunista rendszer bukása
után az elfojtott vágyak és remények fékevesztett
dzsinnjei kiszabadultak a palackból. A magyarkodás, az Európa-imádat
és a vallásos ôrület lovasai átestek a
ló túloldalára. Az elôadás szeretô
humorral szól a magyarokhoz és Istenhez” írta
társulata talán legnépszerûbb elôadásának
felvezetôjében Goda Gábor. Kilenc évvel ezelôtt…
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta