1992 mozgalmas év volt
a médiaelnökök számára. Ön hogyan élte
meg ezt az évet?
Bennem az egész két
és fél év már csak egy nagy, alaktalan massza,
hiszen az ember igyekszik egészségesen élni, és
elfelejteni a kellemetlenségeket. Számomra inkább
a kinevezés utáni elsô év volt nehéz,
egyrészt, mert a Rádiót, ezt a hatalmas intézményt
egyáltalán nem ismertem. 1991 nyarára-ôszére
aztán már nagyjából át tudtam tekinteni
a Rádiót, kialakult, mit szeretnénk csinálni,
és kiválasztottam azokat az embereket is, akikkel úgy
véltem, együtt tudok majd dolgozni. Tehát a rossz érzéseim
némileg csökkentek, bár sohasem múltak el, mert
az ilyesfajta hivatali munka nem nekem lett kitalálva. Mindennap
ott lenni, állandóan értekezleteket tartani, egy sor
kellemetlen ügyben dönteni, ebbôl állt az élet.
Ráadásul a mûszaki-gazdasági kérdések,
amelyek egyébként is kevésbé érdekeltek,
és mindig emberi konfliktusként jelentkeztek, általában
nem a saját szintjükön oldódtak meg; nekem, az
elnöknek kellett volna okos és határozott döntéseket
hoznom ezekben az ügyekben ez nem az én mûfajom, nem
éreztem jól magam benne. 1991 ôszén aztán
már egyre inkább a politikai kérdések kerültek
elôtérbe. Egyre gyakoribbak lettek a tiltakozások,
tüntetések, létrejöttek a Rádióban
azok a szervezetek, amelyek megítélésem szerint csak
látszólag foglalkoztak érdekvédelemmel, valójában
a külsô beavatkozási törekvések belsô
segítôi voltak. Ez viszont már nem zavart annyira,
hiszen akkorra kialakult, mit akarunk csinálni. Emlékeim
szerint egyébként én hajlandó lettem volna
radikálisabbnak lenni ezekben a politikai huzakodásokban,
de tekintetbe kellett vennem, hogy vezetôtársaim nem minden
esetben értettek ezzel egyet.
Mondana példát?
1992 január elején
elindult az új mûsorszerkezet, amelynek természetesen
szervezeti következményei is voltak. Erre a Miniszterelnöki
Hivatal azt mondta, hogy semmiféle belsô átalakulás
nem hajtható végre a Rádióban addig, amíg
ôk jóvá nem hagyták a szervezeti és mûködési
szabályzatot (SZMSZ) és ezt az igényüket mindenféle
múltból elôbányászott jogszabállyal
támasztották alá. Én minden további
nélkül végrehajtottam volna az átalakítást,
de hallgattam a kompromisszumkészebb megközelítésekre,
amelyek abból indultak ki, hogy hátha jobban el tudunk vegetálni
akkor, ha nem nyitunk új frontokat. Én persze nem közalkalmazott
voltam, és egyébként sem szeretem, ha fát vágnak
a hátamon. Kollégáimnak viszont rádiósként
az egzisztenciájuk, munkájuk, hivatásuk múlt
ezen. Lehet, hogy ôk voltak a bölcsebbek, ráadásul
én kezdettôl fogva tudtam, hogy számomra ez átmeneti
helyzet, elôbb-utóbb otthagyom a Rádiót.
A tiltakozás oka ez
esetben ugye az volt, hogy a vallási mûsorok átkerültek
a kevésbé fogható URH-sávra. Ebben még
fel tudok fedezni érdeksérelmet. De hogyan fajult ez a Rádió
egész létét és tevékenységét
érintô nagypolitikai konfliktussá?
Lehet, hogy a vallási
mûsorok esetében taktikai hibát követtünk
el. Például azért, mert nem tettük világossá
mindenki számára, hogy addig csak a Petôfi rádióban
voltak vallási mûsorok, mégis, a romániai Tempfli
püspökkel az élen, többen azt követelték
tôlünk, hogy tegyük vissza a Kossuth középhullámú
sávjára a vallási mûsorokat. Ráadásul
a Rádió pénzébôl még egy egyházi
adót, a Pax rádiót is tízmillió forinttal
akartuk támogatni. Mi egyrészt abból indultunk ki,
hogy a Rádiót technikailag is modernizálni kell. Másrészt
úgy gondoltuk, viszonylag tiszta profilú adókat kell
csinálni, így az URH-sávot is meg lehet tölteni
új tartalommal, ami a hallgatók jobb eligazodását
szolgálja. Amikor aztán láttuk, hogy ez nagy ellenállásba
ütközik, visszaléptünk, korrigáltuk az elképzelésünket.
A politikai támadás viszont ez után erôsödött
fel, ami nyilvánvalóvá tette, hogy itt másról
van szó. Az ok valószínûleg az volt, hogy a
kormányzó pártnak kezdettôl fogva nem tetszettek
azok a személyek, akiket én a rádióadók
vezetôiként kiválasztottam.
Szalay Zsolt, Vicsek Ferenc,
Szirányi János és Varga Lajos Márton, illetve
Gálik Mihály, akit még 1990-ben választott
ki ügyvezetô igazgatónak.
Igen. Én azon az állásponton
voltam, hogy ez a Rádió belügye, a politikai pártok
viszont saját embereiket szerették volna vezetô beosztásban
látni. Erre én egyáltalán nem voltam vevô.
De volt egy másik ok is, ami nagyon korán a viszony elmérgesedéséhez
vezetett, talán már 1990 ôszén. Én soha
semmilyen párttal nem kerestem a kapcsolatot, nem is tartottam ezt
feladatomnak. Ha eljöttek a Rádióba, fogadtam ôket,
Csurka Istvánt is beleértve. Ez történt akkor
is, amikor jelentkezett a kormány, hogy szeretné, ha a Krónikákban
mindennap külön idôt kapna. Ezt én butácska
elképzelésnek tartottam, és mereven elzárkóztam
tôle. Az volt a véleményem, hogy ötlete persze
mindenkinek lehet, de a Rádió mûsoridejének
felosztásához semmi köze a kormánynak. Ha hajlandók
lennénk is teljesíteni a kérésüket, csak
azzal a feltétellel, hogy az ellenzék is ugyanennyi idôt
kap. Ezt ôk nagyon rossz néven vették. Bár azt
elismertem, és ezzel szerintem nem is volt probléma, hogy
amennyiben nem a kormánypárt propagandájáról
és a kormány magyarázkodásáról
van szó, hanem az Országgyûlés által
már elfogadott döntések megismertetésérôl,
az állampolgárok tájékoztatásáról,
annak mindenkor helye van a Rádióban.
Azt mondta, nehezen viselte
a Rádión belüli, mindig személyes konfliktusként
megjelenô problémákat. De ha Csurka István vagy
Kulin Ferenc bement magához, hogy politikai elônyöket
csikarjon ki a kormánynak vagy a legnagyobb kormányzó
pártnak, az is személyes konfliktusok formájában
zajlott, hiszen a szemükbe kellett mondania, hogy nem, és miért
nem. Ez hogyhogy nem zavarta?
Egyszerû a magyarázata.
Józan paraszti ésszel úgy gondoltam, hogy mûszaki
vagy gazdasági kérdésekben talán nem olyan
nehéz eldönteni, melyik a jobb vagy kevésbé ráfizetéses
megoldás. Ez persze nem így volt: akár valamiféle
gazdasági elképzelésrôl, akár mûszaki
megoldásról volt szó, mindig személyek álltak
vitában egymással, és az atyaúristennek nem
lehetett megtudni, melyik a jó változat. A legegyértelmûbbnek
látszó mûszaki kérdésben is 4-5-féle
koncepcióval álltak elô, és mindenki a saját
igazát bizonygatta, ami olykor valóban eltérô
elképzeléseket takart, olykor viszont kiderült, hogy
inkább csak személyes ellentétek diktálják
a szembenállást. Nehezen tudtam tehát áttekinteni
a lehetôségeket. Politikai kérdésekben nem volt
ilyen problémám.
Ezek a politikusi látogatások
milyen légkörben zajlottak, milyen hangnemben folytak?
Emlékezetem szerint
mindig barátságos volt a hangnem. Sohasem volt számon
kérô jellegük a tárgyalásoknak, arra sem
emlékszem, hogy szankciókat emlegetettek volna. Például:
számomra ugye az jelentette az utolsó cseppet a pohárban,
amikor 1992 végén a Rádiót és a Televíziót
mint önálló költségvetési rovatot
megszüntették. Ez egyértelmûen azt jelentette,
hogy a két intézmény torkára tették
a kést, hiszen attól kezdve a miniszterelnökség
diktálta volna minden lépésünket. Mondhatták
volna egy fél évvel korábban is, hogy vigyázzak,
ne kényszerítsem ôket ilyesmire, de nem fenyegetôztek.
Csak csendben megcsinálták. Szerintem a képviselôk
egy része sem fogta fel, amikor megszavazta a javaslatot, hogy mirôl
van szó.
Ezek szerint az is meglepetésként
érte, amikor 1992 tavaszán kiderült, hogy a miniszterelnök
úgy gondolja, maga alkalmatlan?
Akkor már nagyon áldatlan
állapotok uralkodtak: újságcikkek, tiltakozások,
tüntetések, rengeteg magánlevélnek álcázott
fenyegetôzés. Úgyhogy nem lepôdtem meg különösebben.
Ráadásul Kulin Ferenc megkeresett elôtte, és
azt mondta, hogy a menesztésemrôl már megszületett
a döntés. Ezért volt az a véleményem,
hogy az a bizottsági meghallgatás csak formalitás.
Ha a kormány már döntött, akkor minek játsszam
el ezt a játékot a kulturális bizottságban.
Ráadásul számomra egyértelmû volt, hogy
a kormánynak jogilag nincs rá módja, hogy leváltson.
Engem ugyanis nem a kormány nevezett ki, így le sem válthatott.
Elmondtam már másutt, hogy 1990-ben, a jelölésünket
követôen egy sürgôs távirattal berendeltek
a miniszterelnökségre. Hankiss Elemér éppen külföldön
volt. Beballagtam, és Antall József közölte velem,
hogy akkor ô most engem kinevez. Én ezt visszautasítottam.
Mondtam, ne nevezzen ki, hiszen az egész elképzelés
arról szól, hogy a kormány jelöl, a köztársasági
elnök kinevez. Egyébként Hankiss Elemérrel már
az elején tisztáztuk, hogy nem kormányhivatalnokok
vagyunk, és csak ezzel a feltétellel vállaljuk el
a munkát. A jogérzékem tehát azonnal berzenkedett
a miniszterelnöki kinevezés ellen. Kínos és ingerült
beszélgetés volt. Végül Antall József
vállat vont, hogy jó, akkor legyen úgy, ahogy akarom.
Nem volt éppen jó kezdés. Utólag visszagondolva
az egész olyan volt, mintha megpróbáltak volna csôbe
húzni, hogy jó, ha ez a fickó annyira elnök akar
lenni, akkor most megkapja a magáét, kinevezi a kormány,
és késôbb, ha akarja, le is válthatja. Aztán
az eskütétel is eléggé furcsán alakult,
mert bár a köztársasági elnök nevezett ki
bennünket, ô nem volt ott. Az újságíróknak
is szemet szúrt, hogy Göncz Árpádot mintha nem
hívták volna meg. Egyszóval nem volt meglepetés
számomra, amikor közölték velem, hogy el akarnak
távolítani: másfél év alatt kiderült,
hogy nem vagyok lojális elnök, nem vagyok vevô a kormány
ötleteire. Ugyanakkor tudtam, hogy elindíthatják a formális
procedúrát, de a felmentéshez nincsenek meg a jogi
eszközeik.
Ezért nem volt hajlandó
végigcsinálni a meghallgatást?
Úgy gondoltam, hogy
a parlamentet egyrészt a jogszabályok kötik, másrészt
azok a tradíciók, amelyeket kialakít magának.
Nem kívántam részese lenni egy olyan konvenció
megteremtésének, amelynek alapján bármikor
elkezdhetik firtatni bárkinek az alkalmasságát, holott
erre semmiféle jogszabály nem hatalmazza fel ôket.
Ez a törvény kijátszása lett volna, hiszen nekik
arra volt lehetôségük, hogy kezdeményezzék
a kinevezômnél, Göncz Árpádnál a
felmentésemet, arra már nem, hogy ha a köztársasági
elnök nem ment fel, ôk saját hatáskörükben
mondják ki az alkalmatlanságomat. Minden országgyûlési
bizottságnak joga van meghallgatni bárkit, de nem azzal az
elôre eldöntött céllal, hogy a leváltását
kierôszakolja. Ezért tiszteletemet tettem a kulturális
bizottságnál, hiszen meghívtak, de elôtte saját
kútfômre támaszkodva, anélkül, hogy bárkivel
konzultáltam volna, leírtam egy oldalban az álláspontomat.
Ezt felolvastam a bizottsági hölgyeknek és uraknak,
majd távoztam. Nem kívántam részt venni ebben
a kísérletben, tényleg pofátlanságnak
tartottam az egészet. Lehet, hogy nem ez volt a jó megoldás,
valószínûleg Hankiss Elemér csinálta
jobban, amikor vállalta a hercehurcát, amivel csak még
rosszabbul járt a kormány.
Valóban maga javasolta
Hankiss Elemérnek 1992 decemberének végén,
hogy elég volt, kérjék a felmentésüket?
Igen. Úgy láttam,
nincs értelme tovább csinálni a dolgot. Az már
tényleg bohóckodásszámba ment volna, hogy minden
seprûnyélvásárlást külön engedélyeztetnünk
kell a miniszterelnökséggel. Márpedig a kormány
addigra bebizonyította, hogy hajlamos ilyesmire is. Tehát
megmondtam Elemérnek, hogy én nem csinálom tovább,
ô persze úgy dönt, ahogy akar. Látszólag
ugyanabban a helyzetben voltunk, de a részleteket tekintve az ô
helyzete rosszabb volt, hiszen ellene még ez az áldatlan
fegyelmi eljárás is megindult. Ô, úgy emlékszem,
ragaszkodott volna hozzá, hogy ne adjuk fel, szeretné folytatni
a kormány okítását. Én ugyan nem gyôzködtem
ôt, de nem voltam hajlandó tovább csinálni.
Göncz Árpád
1992-ben háromszor tagadta meg, hogy aláírja a felmentésükrôl
szóló papírt. Elôtte konzultált magukkal?
Lehet. Nem emlékszem.
Bizonyára találkoztunk vele, elôttem van a szobája,
de hogy mikor voltam ott, 91-ben vagy 92-ben, meg nem tudnám mondani.
Ezek szerint nem járt
ott gyakran.
Á, nem! Egyik politikushoz
se voltam bejáratos. Egyébként szerintem ezek az elôterjesztések-elutasítások
nem elsôsorban rólunk szóltak. Komoly közjogi
ütközés volt a miniszterelnök és a köztársasági
elnök közt. A kormány centralizáló törekvéseinek
akadálya volt az elnöki hatalom. Ehhez csak ürügy
volt a mi felmentésünkkel való kísérletezgetés.
Ezért aztán föl se merült bennem, hogy Göncz
Árpád hajlandó lesz aláírni a felmentésünket,
hiszen miért hajolt volna meg a miniszterelnöki akarat elôtt,
ha egyszer az ellentétes volt az elveivel. Nem ilyen embernek ismertem.
Mert hihetetlenül sok
és goromba támadás érte miatta.
Ez kétségtelen,
de bennem tényleg föl se merült, hogy Göncz Árpád
föláldozna minket, vagy bárki mást a saját
nyugalma meg a politikai békesség miatt. Egyébként
sokkal több létjogosultsága lenne annak, ha tôle
kérdezné meg, nem érezte-e cserbenhagyásnak,
amikor úgy döntöttem, hogy én nem csinálom
tovább.
Volt még egy, különösen
a következményeit tekintve fajsúlyos esemény
1992-ben. Miután az elôzô évi alelnökjelölési
kísérletek megbuktak, ugyancsak Göncz Árpádon,
92-ben kompromisszumos megoldás született Csúcs László
és Nahlik Gábor kinevezésével. Hankiss Elemérhez
hasonlóan maga is konfliktussal kezdte az új alelnökkel
való együttmûködést: távolléte
esetére nem ôt nevezte meg általános helyettesének,
amit a legfôbb ügyész aztán törvénysértônek
minôsített. Vagyis maga eleve bizalmatlan volt Csúcs
Lászlóval szemben. Miért?
Ez a kérdés
csak innen, 2000-bôl kérdés. 1992-ben ugyanis minden
újságolvasó számára világos volt,
hogy ha a kormány komisszárokat ültet a televízió-
és rádióelnök nyakába, föl se merülhet,
hogy indokolt volna a bizalom, mert lelkes és együttmûködô
új munkatársat kaptunk.
Nem ismerte Csúcs
Lászlót, honnan tudta, hogy komisszár lesz?
A nevét se hallottam
korábban. De kaptam egy tervezetet a miniszterelnöki hivataltól,
amelyben az állt, hogy minden döntésem csak az általuk
javasolt és a köztársasági elnök által
kinevezett alelnök ellenjegyzésével lesz érvényes.
Az volt az indoklás, hogy ô nálam sokkal jobban ért
a pénzügyi-gazdasági dolgokhoz ami biztosan így
is van. Minthogy azonban nincsen olyan döntés, amelynek ne
lenne valamiféle anyagi vonzata, ez azt jelentette, hogy a Rádió
elsô számú felelôs vezetôje semmiféle
döntést nem hozhatott volna az alelnök jóváhagyása
nélkül. Érthetô volt tehát a bizalmatlanságom,
és nem is mûködtem vele együtt: semmiféle
feladatot nem adtam neki, arra hivatkozva, hogy a miniszterelnökség
sorozatosan nem volt hajlandó elfogadni az SZMSZ-t. Azt mondtam,
ha nincs érvényes SZMSZ, amely rögzíthetné
a feladatkörét, akkor nincs is érdemi feladata. Ennek
ellenére a személyes viszonyunk tûrhetô volt,
ott ült minden értekezleten, döntéshozó
fórumon, kikértem a tanácsát gazdasági
kérdésekben ha a kinevezésében nem lett volna
ott ez a politikai hátsó szándék, még
azt is el tudom képzelni, hogy jól együttmûködtünk
volna.
Azon gondolkozom, hogy Csúcs
László vajon eleve ennek a politikai hátsó
szándéknak a végrehajtására vállalkozott-e,
vagy az hozta ki a sodrából annyira, hogy aztán
az Ön lemondása után kô kövön nem maradt
a Rádióban , hogy maga háromnegyed évig mellôzte
ôt.
Nyilván neki sem volt
kellemes az a helyzet, amibe a kinevezését követôen
a Rádióban került, de hát nem kellett volna elvállalnia
egy ilyen feladatot. Ô a hivatalviselésben és az adminisztratív
apparátusok mûködését illetôen is
tapasztalt ember volt, amikor tehát belement abba, hogy az elsô
számú felelôs vezetô csak az ô ellenjegyzésével
hozhat érvényes döntést, pontosan tudta, mire
megy ki a játék. Olyasmi van a világban, hogy egy
alelnök döntése csak az elnök ellenjegyzésével
érvényes. No de fordítva! Ô mégis elvállalta.
És ha arra gondolt,
hogy itt van egy gazdasági ügyekben járatlan rádióelnök,
maga, aki mellett csak akkor lehet felelôsséggel elvállalni
az alelnöki posztot, ha módja van ellenôrizni a gazdasági
kihatású döntéseit?
A Rádióban
komoly gazdasági apparátus volt, gazdasági igazgatóval
az élén, tehát szó sem lehetett arról,
hogy én felelôtlen döntéseket hozok. Az elnöknek
vagy az alelnöknek egyébként sem mûszaki vagy
gazdasági specialistának kell lennie. Ezek közéleti
pozíciók, itt nem a szakértelem az elsôdleges
követelmény.
1991 szeptemberében
megjelent a Kónya-dolgozat, 1992 augusztusában a Csurka-dolgozat.
Az sem volt biztató az Ön számára, hogy ez utóbbitól
már elhatárolódtak az MDF úgynevezett nemzeti
liberálisai, vezetô testületei, de maga a miniszterelnök
is? Hiszen mindazt, ami a Rádióval és a Televízióval
akkoriban történt, sokan a szélsôjobboldali Csurka-szárny
nyomásával magyarázták.
Csurka István még
a kinevezésem után eljött egyszer a Rádióba,
a késôbbiekben semmiféle kapcsolatom nem volt vele,
csak a tüntetô embereirôl volt tudomásom. Én
a kormány és a kormányzó párt médiaügyekben
illetékes embereivel álltam kapcsolatban. Náluk 92
augusztusa után sem érzékeltem semmiféle
változást. Az MDF valóban belsô válságot
élt meg ebben az idôszakban, de a Rádióra nehezedô
nyomás ettôl egy szemernyit sem csökkent.
Eszerint nem helytálló
az az értelmezés, hogy az egész médiaháború
az Antall-féle MDF-es centrum harci terepe volt a saját szélsôjobboldala
ellen?
Az MDF nemzeti liberalizmusát
én már akkor is fából vaskarikának tartottam.
De nem látok bele senkinek a lelkébe, és nem is akarok
szándékokat találgatni. Tételezzük fel,
hogy kizárólag a jó szándék mozgatta
ôket én belülrôl, a Rádióból
nem érzékeltem se jó szándékot, se változást.
A lehetô legrövidebb úton betartva a jogállam
szabályait, de bürokratikus csûrés-csavarással,
kiskapukat keresgélve, számomra kifejezetten ellenszenves
módon megpróbáltak kipiszkálni bennünket,
Hankisst és engem. Micsoda dolog volt az, hogy Hankiss ellen, mondvacsinált
ürügyekkel, arcátlanul fegyelmit indítanak? Önsorsrontó
politikai tökkelütöttség volt, amit csináltak.
Hiszen láthatták, csak azt érik el, hogy Hankiss neve
egyre inkább fénycsóvaként ível fel
a magyar éjszakában. És a fegyelmit nem a Csurka-szárny
indította! Miért gondoltam volna, hogy az MDF-centrum másként
gondolkodik, mint Csurka?
A felmentési kérelemmel
kapcsolatos elvi álláspontját értem. De utólag
is biztos benne, hogy jól csinálta? Nem lett volna érdemes
végigkínlódni a választásokig hátralévô
bô egy évet?
Nem vagyok benne teljesen
biztos, hogy jól csináltam, akkor meg egyáltalán
nem lehettem biztos benne. A felmentésünk után, 1993
január elején volt a MÚOSZ-ban egy sajtótájékoztató,
ahol nagyon sok és nem alaptalan szemrehányást kaptam
az ott lévôktôl. Azt mondták, cserben hagytam
a rádiósokat. Azt persze még nem tudták, mi
vár rájuk, de sejtésük volt róla. Csak
azzal tudtam érvelni, hogy arra az ellenállásra, amelyet
addig a kormány beavatkozási szándékaival szemben
tanúsítani lehetett, nincs mód többé.
Az új költségvetési felállásban
nincs hozzá eszközöm, és nem vállalhatok
olyasmit, amirôl tudom, hogy nem leszek rá képes. Bizonytalanság
ennek ellenére volt és van bennem, mert ki tudja megmondani,
hogy ha maradok, mi történt volna másként a következô
másfél évben. Minthogy azonban a kormány elszántsága,
és a tehetetlenségbôl fakadó dühe is a
késôbbiekben oda vezetett, hogy már nem nagyon válogattak
az eszközökben, nem hiszem, hogy sok múlt volna rajtam.
Abban persze biztos voltam, hogy hosszú távon minden ilyen
jellegû politikai beavatkozás, mint mindig, most is arra üt
majd vissza, aki a szelet vetette. De nem tudnám most sem megmondani,
a mûködésem rövid távon segített volna-e
abban, hogy a Rádió munkatársainak és magának
a rádiózásnak a helyzete jobb legyen. Mindenesetre
a döntésemet támasztják alá a felmentésem
után bekövetkezett események, amikor teljes gôzzel
megindult a Rádió és a Televízió megszerzése.
Amit már csak azért sem felejtettünk el, mert idônként
újra kezdôdik ez az ütôdött, kimondottan a
politikai trogloditákra jellemzô kisajátítási
mánia, noha hosszú távon nyilvánvalóan
csak bukni lehet vele. Arról nem beszélve, hogy ez a fajta
hatalmi erôszakoskodás a szellemi szabadságharc pozíciójába
kényszeríti az embert. Ül egy több ezer fôvel
dolgozó, elöregedett, rosszul mûködô hivatal
élén, és ahelyett, hogy a rendbetételével
foglalkozna, egyszer csak azt veszi észre, hogy a szándékától
függetlenül szabadságharcost faragtak belôle.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta