1989 decembere sajnos csak
látszatra szakított a múlttal. A „szabad” karácsony
és az „új” esztendô eufóriája alig néhány
hónap leforgása alatt semmivé foszlott. A szabadságról
rövidesen kiderült, hogy az a gátlástalan nacionalista
uszítás szabadsága is.
1990 februárjában
a magyarság által szinte már istenített Ion
Iliescu is elkezdett magyar „szeparatizmusról” szónokolni.
Megzavarodtunk. A „szeparatizmus” fogalma ugyanis a román politikai
szótárban parttalanná tágított értelemben
rögzült. Használói az államból való
területi kiszakadást és a többségtôl
való bármiféle különbözést módszeresen
azonosították. Aki bármiféle vonatkozásban
(azaz nemcsak nyelvileg, etnikailag, vallásilag, hanem politikailag,
intellektuálisan vagy akár érzelmileg) más
volt, vagy más akart lenni, mint a többség, az a nép,
a nemzet, az állam egységét „veszélyeztette”
(e három fogalom a politikai szóhasználatban máig
összemosódik). Mind nyilvánvalóbbá vált,
hogy a román hatalmi argumentáció rövid bizonytalanság
után ismét visszazökken a régi kerékvágásba.
A következmény
a pesszimistábbakat is megdöbbentette: a többségi
elv, a demokratikus szabadságjogok garanciájából
a kisebbségek fölött gyakorolt uralom eszközévé
torzult. Világossá vált: nincs az a jogsértés,
hatalmaskodás, önkény, melyet a többségi
elvre való hivatkozással ne lehetne legitimálni. A
hatalom birtokosai gyakorlatilag bármit megengedhetnek maguknak,
hisz maguk mögött tudhatják (a kisebbségi „szeparatizmus”
rémétôl „rettegô”) óriási többséget.
S ezzel a többséggel az általa megválasztott
és megválasztandó politikai elit, ha akarna sem húzhatna
– úgymond – ujjat. Persze, nem is nagyon akar, hiszen (ez is hónapok
alatt kiderült) egyetlen célja van, a korábbi hatalom
minél teljesebb átmentése.
A világosabb fejû
értelmiségieknek döbbenettel kellett tapasztalniuk,
hogy a többségi demokrácia – a világnak ebben
a szögletében! – automatikusan egy agresszív kisebbség
(többségi akaratnak álcázott) zsarnokságává
fajul. Ráadásul a kisebbségellenesség az etnikai,
nyelvi vagy vallási közösségeken belül is
érvényesül, sôt a hatása éppen ott
a legkatasztrofálisabb. A politikai ellenzéket Iliescu a
bukaresti gyárak munkásaival vereti szét. A másként
gondolkodó értelmiségieket nemcsak hazaárulóknak
kiáltják ki, de megpróbálják el is hallgattatni.
A közvélemény nagyobbik része Ceausescu bukása
után is az esélyegyenlôséget módszeresen
korlátozó diktatórikus módszerekkel rokonszenvez.
A többségi demokrácia
elmélete arra az elôfeltevésre épült, hogy
az egyének többsége minden körülmények
közt megfontolt, elfogulatlan, tisztességes, s mint ilyen a
méltányosság, az igazságosság, a jogegyenlôség
híve, sôt elkötelezettje. Sokakat erkölcsi meghasonlásba
taszított, s végül a politikától való
visszalépésre késztetett az a felismerés, hogy
a közösség, melyhez a kelet-közép-európai
államok „nemzeti” értelmisége oly erôs szálakkal
kötôdik, „alkatánál fogva” antidemokratikus. (Romániában,
akárcsak Szlovákiában és Szerbiában,
a hatalom nem az értelmiségiek, hanem egykori kommunista
funkcionáriusok kezébe került.)
Azok, akiknek érdekeit
veszélyeztette a társadalom modernizációja,
nem nélkülözhették (s ma sem nélkülözhetik)
a kisebbségi kérdést mint a jog felfüggesztésének
legitim eszközét. Használatához még csak
nacionalistáknak sem kellett lenniük, elégséges
volt, ha kellôképpen „céltudatosak”. Amúgy pedig
korábban is ôk voltak a román nacionalizmus legfôbb
exponensei. Az RMDSZ-nek a kommunizmus által megszüntetett
magyar intézményrendszer visszaállítására
tett kísérletei a magyar irredentizmus szemmel látható
bizonyítékaiként jelenhettek meg a román közvéleményben.
’89 után szinte egyik napról a másikra még
a magyarság közismert barátai is vad nacionalistákká
vedlettek át. A magyar nyelvet Ceausescu alatt is örömmel
és szinte már tüntetôen használó
író-zeneszerzô George Sbaÿrcea, az európai
kultúrájú író-mûfordító
Romulus Vulpescu, a jeles író Petre Saÿlcudeanu és
mások pálfordulása a magyar értelmiség
számos képviselôjét ejtették kétségbe.
(Egykori munkatársai határozottan állítják:
Ceausescu alatt maga Ion Iliescu sem adta jelét nacionalista érzületnek.)
A kisebbségvédelmi
rendelkezések alkotmányos megerôsítését
a nacionalista többség megakadályozta. Az 1990-es alkotmány
Romániát a román etnikum kizárólagos
tulajdonának, egységes és szuverén nemzetállamnak
tételezte.
A kör, úgy tûnt,
bezárul. A politikusoknak, ha a hatalomban akarnak maradni, szükségük
van a nacionalista argumentumokra, sôt ahhoz, hogy ezek hassanak,
maguknak is kultiválniuk kell a nacionalista érzelmeket.
A többségnek tehát továbbra is nacionalistának
kell maradnia.
A bûvös kör
azonban mégsem lehetett örök életû. Az áldemokratikus
diktatúra ugyanis, természeténél fogva, gyorsuló
ütemben zilálja szét a társadalmat, hiszen rendelkezik
a diktatúrák minden hátrányával, anélkül,
hogy azok egyetlen „elônyével” is rendelkezne. Hiányzik
már a mindenkire kiterjedô vasfegyelem, a kemény központosítás,
a legitim terror. (A lehetséges következményeket kitûnôen
szemléltetheti a központi kormányzattal dacoló
Funar kolozsvári kiskirálysága.)
1990 márciusában
Marosvásárhelyen két illúzió ütközött
meg egymással. A magyarok azt skandálták: „Európa
velünk van”, a románok pedig a „forradalom” napjainak híres
jelszavát elevenítették fel: „A hadsereg velünk
van”.
Az elszabadult nemzeti szenvedélyek
polarizálták a társadalmat. Mindkét etnikai
közösségben egy kezünkön megszámlálhattuk
azokat, akik a nacionalista mozgósításnak képesek
voltak ellenállni, és véleményüket a nyilvánosságban
is vállalni merték.
Két szomszédos
országban is megszólaltak már a fegyverek. Nem csak
a volt Jugoszlávia állt lángokban, de a Moldvai Köztársaság
Transznisztria nevû tartományában is hónapok
óta folytak a harcok. A központi kormányok szempontjából
minden eredmény nélkül. Az értelmiség
józanabb csoportjainak tehát azt is be kellett látniuk,
hogy az etnikai problémák fegyveres erôszakkal való
megoldása nemcsak mérhetetlen szenvedéssel jár,
de illuzórikus is.
A történtek feldolgozására
mindkét etnikai közösségnek idôre volt szüksége.
Tudomásul kellett venniük, hogy van egy bizonyos határ,
amelyet nem léphetnek át. A modern Románia történetében
elôször fordult elô, hogy egy kisebbség erôszakra
erôszakkal válaszolt. Kiderült, hogy a román nacionalista
törekvések érvényesíthetôségének
is megvannak a határai.
1990 második és
1991 elsô felében a történteket az RMDSZ is és
a román hatalom is megpróbálta a saját számlájára
kamatoztatni. Sikertelenül. A külföld nem volt hajlandó
egyik fél mellett sem letenni a garast. Ez legalább annyira
megdöbbentette a román nacionalistákat (akik hetven
éven át megszokták, hogy a nemzetközi közvélemény
a román–magyar viszonyt érintô minden vitás
kérdésben közvetve, vagy közvetlenül nekik
ad igazat), mint a magyarokat, akik meg voltak gyôzôdve róla,
hogy a Ceausescu-diktatúra leleplezôdése nyomán
a nyugati közvélemény végre felismerte, kik voltak
azok, akiket hetven éven át támogattak.
A Nyugat azonban – talán
éppen azért, mert valóban fölismerte korábbi
tévedését – nem volt hajlandó az egyik ballépést
másikkal tetézni.
Elítélte a
történteket, de anélkül, hogy egyértelmûen
a magyarok mellett foglalt volna állást. Ez a stratégia
kétszeresen is szerencsésnek bizonyult. Lehetetlenné
tette, hogy a román nacionalisták a marosvásárhelyi
konfliktust a nyugatellenes argumentáció forrásává
tegyék, másrészt az RMDSZ-t is arra kényszerítette,
hogy a nemzetközi közvélemény nacionalista befolyásolása,
a konfliktusos politizálás helyett a párbeszéd
útjait keresse. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy
a román nacionalizmus „lejáratására” nem is
nagyon volt szükség, a román nacionalisták ostobábbnál
ostobább provokációkkal „leplezték le” önmagukat.
Az RMDSZ visszafogott, sôt gyakorta bölcs reakciói pedig
többet használtak a romániai magyarságnak, mint
amennyit a román nacionalizmus agresszivitásának bármily
meggyôzô bizonygatása használhatott volna.
Fokozatosan a román
értelmiségi nyilvánosság számára
is egyértelmûvé vált, hogy a vásárhelyi
magyarellenes pogromkísérlet voltaképpen a törvényen
kívül helyezett hírhedt titkosszolgálat, a Securitate
újraszervezésének legitimálására
szolgált. Ettôl kezdve mind többen akadtak, akik érzékelhették
a kisebbségi kérdés valódi dimenzióját.
(Ezekrôl a fejleményekrôl a magyar nyilvánosság
épp az akkori Beszélô hasábjairól szerezhetett
rendszeresen tudomást.)
A magyar oldalon is mind
többen kezdték felismerni, hogy a többségi demokrácia
paradoxonának feloldására egyetlen katasztrófamentes
lehetôség van, s ez a többség tudatállapotának
fokozatos megváltoztatása, azaz az ország demokratizálásában
érdekelt román értelmiségi csoportosulásokkal,
illetve politikai erôkkel való együttmûködés.
Ezt megkönnyítette, hogy a ’90-es választások
tanúsága szerint a román társadalmon belül
ezek is szinte már reménytelen kisebbségben voltak.
Iliescu ellenük is ugyanazokat a diktatórikus módszereket
alkalmazta, mint az egyéb kisebbségek ellen. A bukaresti
egyetemisták hónapokon át tartó Egyetem téri
tiltakozó akcióját például karhatalommal
kergette szét. S a politikai ellenzék, illetve az elégedetlenkedô
értelmiség ellen több alkalommal is bevetette a bukaresti
gyárak munkásait, majd a Zsil-völgyi bányászokat.
A román értelmiségi
elitnek ráadásul azt is be kellett látnia, hogy az
egységes román nemzeti állam kialakításához
nem kedveznek a körülmények. A nemzetközi közvélemény,
mely a magyar kérdésben viszonylag tartózkodó
álláspontra helyezkedett, a Besszarábiát is
magában foglaló Nagy-Románia visszaállításának
kérdésében egyértelmûen elutasító
magatartást tanúsított. Az Európára
tekintô elméknek azt is látniuk kellett, hogy a Nyugat
a román homogenizációs törekvéseket és
kisebbségellenes hisztériákat ellenszenvvel szemléli,
s ha nem is foglal állást egyoldalúan a magyarok mellett,
minden nacionalista megnyilvánulást következetesen helytelenít.
Az elsô olyan román
politikai alakulat, mely e felismerések nyomán maga is nyíltan
és élesen elítélte a szélsôséges
román nacionalizmust, és – a legdurvább túlzásokkal
szemben – védelmébe vette a magyarokat, a Polgári
Szövetség elnevezésû civil társadalmi szervezôdés,
majd az ebbôl kiváló pártszerû alakulat,
a Polgári Szövetség Pártja volt.
Az igazi áttörést
az 1992-es esztendô hozta meg.
Ennek az évnek a tavaszán
került sor a helyhatósági választásokra,
majd fél évre rá a képviselô- és
elnökválasztásra. Ezek voltak 1936 óta az elsô
valóban szabad választások Romániában.
A helyhatósági
választásokon az RMDSZ, mely a román pártok
közt korábban nem talált szövetségesekre,
már az egységes román ellenzék, a Demokratikus
Konvenció szövetségeseként vett részt.
A magyar többségû megyékben a Polgári Szövetség
Pártja számos magyar jelöltet indított. Az elsô
forduló eredményei minden várakozást felülmúltak.
Az ország legjelentôsebb városaiban és az erdélyi
települések zömében a konvenció jelöltjei
szerezték meg a többséget.
A második fordulóban
viszont, a román–magyar szembenállás legmerevebb frontvonalain,
Kolozsváron, Marosvásárhelyen, Nagyváradon,
egyszerre visszaálltak a régi reflexek, a választók
félretolták a politikai preferenciákat, és
ismét románokként, illetve magyarokként szavaztak.
Így került hatalomra
Kolozsváron a Demokratikus Konvenció magyarok által
támogatott jelöltjével, Petre Litiuval szemben a szélsôségesen
nacionalista Funar, s így lett Marosvásárhelynek a
választás többszöri megismétlését
követôen magyar polgármestere. Az RMDSZ a Székelyföld
magyar településein még alaposan túl is gyôzte
magát. A románok labdába sem rúghattak. Igaz,
a román többségû településeken mi,
magyarok még annyira sem.
A kudarc azonban már
nem fordíthatta visszájára a folyamatot.
Az RMDSZ a szeptemberi választásokon
is a Konvenció tagjaként vett részt. Az elnökválasztás
második fordulójában Emil Constantinescu és
Ion Iliescu mérkôzött meg. S ismét a tavaszi helyhatósági
választások második fordulójának reflexei
tértek vissza, a nemzeti elôítéletek kerekedtek
felül. Az ország elnöke Ion Iliescu lett, a mögötte
álló párt pedig nagy többségre tett szert.
De az is bebizonyosodott, hogy a román–magyar együttmûködés
mégiscsak lehetséges a kétkamarás parlamentben.
A magyar kisebbséggel való kiegyezés gondolatát
románok milliói képesek mérlegelni, ha elfogadni
még nem is.
A választási
kudarc magyar szempontból a kisebbik rossznak bizonyult.
A tavaszi és az ôszi
választások közt az RMDSZ tüntetések sorozatát
kezdeményezte a magyar anyanyelvû oktatás kiterjesztéséért,
s a készülô tanügyi törvény diszkriminatív
kitételeinek törléséért. De a tiltakozó
akciók nem vezettek kézzelfogható eredményre
sem idehaza, sem a nemzetközi nyilvánosságban. Sôt,
a parlament által késôbb jóváhagyott
tanügyi törvény még a Ceausescu-diktatúra
diszkriminatív rendelkezésein is túl tett. A kormány
a két székely megye élére, a kommunista korszakban
kialakított szokásrenddel szakítva, román nemzetiségû
megyefônököket nevezett ki azzal a képtelen, de
a román nyilvánosság által készpénznek
vett ürüggyel, hogy a székelyföldi magyarok elüldözik
a köztük élô románokat. A két megye
RMDSZ-vezetése a „világ közvéleményéhez”
próbált fellebbezni. Nagyszabású tüntetéseket
szerveztek, melyektôl azt várták, hogy a jugoszláviai
vérontás perspektívájában meggyôzik
a nemzetközi közvéleményt a román nacionalizmus
veszedelmes agresszivitásáról. Polgári engedetlenséggel
fenyegetôztek. A tüntetések azonban nem kerültek
a világlapok elsô oldalára, ahogyan azt a kezdeményezôk
– meglehetôsen naivul – elgondolták. Kiderült: a nyugati
közvéleményben a kormányzati döntés
antidemokratikus jellege dacára sem válthatnak ki rokonszenvet
olyan követelések, melyek etnikai hovatartozáshoz és
nem szakmai alkalmassághoz kötik a megyefônökök
vagy bárki más kinevezését.
Nyilvánvalóvá
vált, csak a román–magyar együttmûködés
folytatásában reménykedhetünk.
Ezt a reményt a szeptemberi
kudarc sem ingathatta meg. Az RMDSZ 1993 februárjában megrendezett
Brassói Kongresszusa a belsô önrendelkezés és
a románsággal való szorosabb együttmûködés
elveinek világos rögzítésével végképp
elkötelezte magát azzal az alternatívával, mely
1996-ban elvezetett a magyar kisebbség államalkotó
közösségként való (még mindig csak
közvetett) elismeréséhez, s a legalapvetôbb kisebbségi
jogok egy részének törvénybe iktatásához.
A kis lépések
politikája 1992-ben vált végleg meghatározó
alternatívává. Románia ekkor indult el azon
az úton, melynek végén a balkáni típusú
etnikai konfliktusok helyett – minden bizonytalanság, vargabetû
és ballépés dacára – az európai uniós
csatlakozás, s vele az áldemokratikus diktatúra bûvös
körébôl való végleges kitörés
reménye dereng.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta