Negyed századdal az
Európai Gazdasági Közösséget megteremtô
1957-es Római Szerzôdés után az – akkor még
– tizenkettek 1992. február 7-én újabb egyezmény
aláírásával vonták szorosabbra az európai
integrációt. Az Európai Uniót létrehozó
Maastrichti Szerzôdés tényleges hatálybalépéséig
azonban még több mint másfél év telt el.
Nem sokon – mintegy félmillió szavazaton – múlt, hogy
az unió megbukjon a franciák ellenállásán
– akárcsak 1954-ben a közös európai védelmi
rendszer.
Akkor parlamenti szavazás
döntötte el az egyébként éppen Párizs
által kezdeményezett javaslat sorsát. Utólag
véget nem érô viták tárgya volt, hogy
a nemzeti szuverenitást féltô bal- és jobboldali
honatyák vajon évtizedekre visszavetették az európai
integrációt, vagy épp ellenkezôleg, megnyitották
az utat egy lassúbb, de mélyebb alapozású,
fokozatos egyesülési folyamat elôtt.
1992-ben maguk a választópolgárok
dönthettek – népszavazás keretében – a következô
kérdésrôl: „Elfogadja-e a köztársasági
elnök által a francia nép elé terjesztett törvényjavaslatot
az Európai Unióról szóló megállapodás
aláírásának engedélyezésérôl?”
A népszavazást
a francia törvények értelmében nem lett volna
kötelezô kiírni, és hónapokon át
– egészen pontosan június 3-ig – nem is lehetett tudni, hogyan
dönt majd a népszerûsége mélypontján
lévô elnök, François Mitterrand. Addigra már
a parlament két háza megvitatta és nagy többséggel
jóváhagyta az uniós megállapodás aláírásához
szükséges három alkotmánymódosítást
és a szerzôdéstervezet módosítására
tett javaslatokat is. Ezek közül az volt a leglényegesebb,
amely nagyobb szerepet követelt a nemzeti törvényhozásnak
az uniós jogalkotásban.
Dániában június
2-án általános meglepetésre mintegy 46 000
szavazatnyi különbséggel a „nem” szavazatok kerültek
többségbe. (A nôi szavazók mintegy 60 százaléka
a szerzôdés ellen foglalt állást. Attól
tartottak, hogy a Dániában különösen széleskörû
nôi jogok a majdani, egységesülô Európában
ugyanúgy csorbát szenvedhetnek, mint a szintén kiemelkedô
színvonalú szociális jóléti rendszer.)
Másnap Mitterrand bejelentette, hogy ô is népszavazásra
bocsátja a kérdést. Döntése még
legközvetlenebb környezetét is meglepetésként
érte. Tanácsadói, de még az ellenzék
uniópárti erôi is kockázatosnak ítélték
ezt a kétségkívül látványos elhatározást.
Igaz, hogy ezekben a hetekben Franciaországban a szerzôdést
határozottan ellenzôk aránya a húsz százalékot
sem érte el, de az ötven-egynéhány százalékos
támogatottság sem volt megnyugtató a bizonytalanok
magas aránya miatt.
*
Nincs okunk kétségbe
vonni, hogy Mitterrand döntését alapvetôen az
uniós gondolat legitimitásának erôsítése
motiválta, hiszen a francia külpolitikai törekvések
közül jószerivel ez volt az egyetlen, amelyik nem vallott
kudarcot. A szovjet tömb összeomlását és
a német újraegyesülést követôen Franciaországnak
végképp fel kellett adnia nagyhatalmi álmait.
A kényszerû
visszavonulást kapkodó gesztusok kísérték.
Úgy tûnt, hogy Párizs egyszerûen képtelen
eldönteni, milyen álláspontra helyezkedjen az újraegyesült
Németországgal szemben, milyen formában ellensúlyozza
a német befolyást a felszabadult Közép- és
Kelet-Európában, mennyiben és miként ôrizze
meg önálló katonai szerepét a NATO-n belül.
(Ráadásul Európán kívüli – mindenekelôtt
afrikai – befolyása is látványosan gyengülni
kezdett, például Algériában.) Mitterrand kénytelen
volt elfogadni, hogy a legjobb, amit tehet, Németország minél
szorosabb beágyazása az egyesülô Európába
– így immár kétszeresen is fontos volt számára
az integráció siettetése. A maastrichti lendületet
erôsen lefékezô dán „nem” után joggal
várhatott jótékony lélektani hatást
egy néhány hónappal késôbbi francia „igen”-tôl.
Mint utólag kiderült,
a népszavazás lehetôsége már hónapokkal
korábban is foglalkoztatta ôt, sôt komolyan vehetô
bennfentes források szerint májusban azt az egyszerre elegáns
és felelôtlen kijelentést tette bizalmas körben,
hogy nem is volna túl rossz ezen az ügyön bukni meg. Tudni
lehetett, hogy az uniós döntés megosztja majd az ellenzéket.
Az UDF, a Giscard d’Estaing–Léotard-féle liberális-konzervatív
jobbközép ugyanis a pártvezetôk szintjén
szilárdan Európa-barát volt, a szavazók szintjén
viszont csak kétharmados többségében.
A gaulle-ista-nacionalista
jobboldal, a Chirac vezette RPR berkeiben még erôsebb volt
a megosztottság. Olyan nagyágyúk irányították
a Maastricht-ellenes kampányt, mint Pasqua és Séguin,
az elôzô jobboldali kormány, illetve a parlamenti frakció
két kulcsfigurája, az utóbbi a gaulle-isták
egyik nagy reménysége. Maga Chirac mondta a referendum elôestéjén:
„Nálunk a vezetôk 95, a tagság 80, a szavazók
60 százaléka nem-párti.” A szocialisták szempontjából
katasztrofálisnak ígérkezô 1993-as parlamenti
választások elôtt nem tûnt rossz taktikának
szétzilálni az ellenzék amúgy sem acélos
egységét.
*
Napokon belül megkezdôdött
a szerzôdést népszerûsítô kampány.
Látványos tömeggyûléseken zengték
az Európai Unió dicséretét az egymás
kezét szorongató szocialista és jobboldali politikusok.
Az RPR zokon is vette az UDF túlzott hevületét, amelyben
minden bizonnyal szerepe volt a két ellenzéki párt(szövetség)
rivalizálásának is: ha Chirac az igen mellett dönt,
ezzel saját pártját osztja meg, ha a nem mellett,
akkor az UDF-fel kerül szembe, márpedig a giscard-isták
nélkül még a meggyengült szocialistákkal
szemben sem számíthatott gyôzelemre a következô
évben.
Franciaországban júliusban
és augusztusban nemcsak a hentes és a sarki fûszeres
meszeli le szabadságra menvén a kirakatüveget, szünetel
a politikai élet is. Csak a napilapokban ismétlôdtek,
csiszolódtak és emelkedtek az igazi és még
igazibb nemzetféltés, a heroikus felelôsségtudat
és a politikai messze tekintés költôi magaslataira
az igen- és nem-párti érvek. Különösen
a nemzet, a szuverenitás problémaköre foglalkoztatta
a vitában megszólaló több száz vezetô
és középszintû politikust. Az utóbbi évtizedekben
aligha volt ilyen alkalom Nyugat-Európában, amikor konkrét
politikai állásfoglalások alátámasztására
ugyan, de mégis igen széles skálán hangzottak
el egymásra válaszoló, gyakorlatias és közérthetô
érvek olyan kérdésekrôl, amelyeket máskor
csak szûk körben, elvontan taglalnak.
Mindkét oldal érvrendszerében
központi szerepet játszott a megerôsödött Németország
kordában tartásának szempontja. A szerzôdéspártiak
álláspontja szerint az európai integrációnak
többek között az az értelme, hogy az Európába
„kötött” Németország ne engedhessen veszélyes,
különutas, birodalomépítô hajlamainak. A
másik oldal erre azzal válaszolt, hogy az újraegyesült
Németország túlságosan nagy súllyal
nehezedik majd – mindenekelôtt gazdaságilag – a tagországok
szorosabbá váló közösségére,
és ezt a súlyt inkább egy tágabb, ugyanakkor
lazább szövésû Európa keretein belül
lehet kiegyenlíteni. (A Pasqua–Séguin-féle „nem”,
de a szocialista Chevènement Maastricht-ellenes álláspontja
is ezt jelentette, nem pedig mindennemû integráció
gondolatának érzelmi alapú elutasítását.
Ez csak az ellenzôk táborának két szélsô
pólusára, a kommunistákra és a Le Pen-féle
Nemzeti Frontra volt jellemzô.)
Amikor augusztus utolsó
napjaiban lezajlott a „rentrée”, vagyis Franciaország hazatért
nyári szabadságáról, a szerzôdés-pártiaknak
ijesztô közvélemény-kutatási adatokkal
kellett szembenézniük: a megkérdezettek szavazási
szándékaiban csak hajszálvékony, 51/49 arányú
különbség mutatkozott az „igen” javára. Az egyetlen
biztató jel az volt, hogy elég egyértelmû többség
nyilatkozott úgy: világosan látja, hogy a szavazás
nem Mitterrand-ról szól. (Ellenkezô esetben akár
a sors iróniáját is emlegethetnénk, hiszen
1973-ban, amikor Pompidou akkori elnök Nagy-Britannia, Dánia
és Görögország európai csatlakozásának
kérdését tette fel népszavazásra, éppen
Mitterrand buzdította tartózkodásra párthíveit,
arra hivatkozva, hogy az államfô politikája egészének
igazolására akarja felhasználni az alkalmat.)
A szocialisták elsôsorban
a szerzôdés kérdésében velük egy
platformon álló liberálisokra hagyták, hogy
a Maastricht-párti érvelést elválasszák
az elnök és a kormány minôsítésétôl.
Csakhogy ez sokkal hálátlanabb feladat, mint meglovagolni
és az uniós szerzôdés elutasítása
felé terelni a lakosság elégedetlenségét.
Ezt az elégedetlenséget sok forrás táplálta:
például a – fôleg – szocialista politikusok hosszú
hónapok óta halmozódó gyanús pártfinanszírozási
és korrupciós ügyei és az egyre fokozódó
munkanélküliség. A munkakörülményeik
nehezítése – alapvetôen bizonyos baleset-megelôzô
intézkedések – ellen tiltakozó kamionosok éppen
elzárták az utakat. Tüntettek a parasztok, akik a jelentôs
és jórészt európai alapokból fedezett
szubvencióik elvesztésétôl tartottak. Jobb munkafeltételeket
követeltek a börtönôrök stb. A franciáknak
kezdett mindenbôl elegük lenni. Ehhez már csak az euro-bürokrácia
arctalan túlhatalmának a vízióját kellett
hozzátenni és egy olyan, euro-uniformizált falanszter
jövôét, amelybôl hiányzik majd az egyéni
íz, a nemzeti lelkület. (Néhány, nemrégiben
hozott európai sajt-ügyi szabványosító
rendelkezés szolgáltatta erre a konkrét példát.)
Miközben ingyenes kiadványok ismertették, értelmezték
és katekizálták a Maastrichti Szerzôdést,
hatalmas példányszámokban fogytak és az eladási
listák élére kerültek a tucatszámra megjelenô
nem-párti fejtegetések.
Az utolsó napokban
aztán már mindenki ringbe szállt. Hitet tettek az
„igen” mellett a szakszervezetek, a munkaadói szervezet, a kulturális
élet nagyjai, még az egyházi vezetôk is. (Egy
tévé-vitában, ahol Mitterrand tizennégy, különbözô
rendû-rangú francia polgár, majd három újságíró
kérdéseire válaszolt, valamint Séguinnel vitatkozott,
egy bejátszás erejéig megszólalt Kohl német
kancellár is. Ez nem egészen alaptalanul váltotta
ki a nem-pártiak támadását a médiára
gyakorolt kormányzati nyomás miatt.) A második oldalon
De Gaulle egykori munkatársai – köztük három nyugalmazott
miniszterelnök – írtak alá a szerzôdéssel
szemben álló közös nyilatkozatot.
*
Az 51:49-es arány végül
maradandónak bizonyult. 70 százalékos részvétel
és 900 000 érvénytelen vagy üres szavazólap
mellett 522 000 szavazat döntötte el, hogy Franciaország
elfogadja az uniós megállapodást. Megkönnyebbülésrôl
lehetett éppen beszélni, de ünnepelni nem volt mit –
sem az elnöknek, sem a szocialistáknak, sem a szerzôdéspártiak
széles, de heterogén táborának. Ez a tábor
a szavazás befejezésének pillanatában megszûnt
létezni, és ismét visszatért a hagyományos
jobb-bal megosztottság, amelynek anakronizmusát éppen
a népszavazás eredménye mutatta meg.
„Franciaország kettészakadt”
– hangzott a drámai következtetés. Az egyik oldalon
állnak a különféle elitek, a módosak, a
diplomások, a nagyvárosok lakói, a másikon
a munkanélküliek, a kirekesztettek, a parasztok, az elmagányosodott,
rettegô kisemberek. A diagnózis végül is helyes
volt.
A politikai elit kétségkívül
most, a szoros eredmény sokkoló hatására élte
át elôször igazán ennek a szétszakadásnak
a problémáját, önnön gyökértelenségének
riasztó érzését.
Az 1988-as elnökválasztás
elsô fordulójában a baloldalra szavazó területek
közül nemmel voksolt az egész északi iparvidék.
Ugyanilyen eredmény született délen, az egykor rendíthetetlenül
baloldali Languedoc-Roussillonban, amely már 1988-ban enyhén
átbillent a jobboldalra. A jobb módú rétegek
állásfoglalása érvényesült az igenlô
szavazatok többségében, Párizsban és környékén,
valamint a határ menti fekvés elônyeit élvezô,
prosperáló Elzászban, ahol a hétköznapi
életben is kézzelfoghatóak voltak az integráció
elônyei.
A régiók hagyományos
politikai elkötelezettsége egyetlen vonatkozásban tükrözôdött:
az igen többségû országrészek térképe
meglepô pontossággal fedte le azokat a területeket, ahol
az egykori kereszténydemokrata párt, az MRP 1946-ban sikeres
volt, s amelyeket az erôteljes katolikus vallásgyakorlás
jellemez. A La Croix címû katolikus napilap olvasótáborának
67 százaléka állt az uniós megállapodás
mellé. Ezt részben azzal magyarázták, hogy
a mélyebb katolikus hagyományokkal rendelkezô országrészekben
a lakosság az átlagosnál engedelmesebben vetette alá
magát az elit értékválasztásának,
részben azzal, hogy az európai gondolat a háború
után elsôsorban kereszténydemokrata politikusokhoz
kötôdött, és emiatt az évtizedek során
erôsebben hatotta át a vallásos szavazókat.
*
Az európai integrációval
kapcsolatos remények és várakozások már
évekkel korábban is szerények voltak Franciaországban.
Közvélemény-kutatási adatok szerint a franciák
50 százaléka már 1989-ben is úgy látta,
hogy az – 1993. január 1-jétôl létrejövô
– egységes piac közvetlen környezetükben csak fokozza
majd a gazdasági nehézségeket. 53 százalékuknak
pedig az volt a véleménye, hogy az integrációnak
ez az újabb lépése semmiféle hatással
sem lesz személyes életére. 1991 és 1992 fordulóján
már a megkérdezettek 58 százalékát töltötte
el aggodalommal a közelgô változás.
Miközben egyre élesebben
rajzolódott ki az agrártérségek Európa-ellenessége,
a munkanélküliség területi különbségei
egyáltalán nem befolyásolták a franciák
véleményét, ami azt jelzi, hogy a foglalkoztatás
kérdésében semmiféle várakozás
sem kapcsolódott az unióhoz. Pedig közönyrôl
nem lehet beszélni. Attól kezdve, hogy 1990-ben a korábbi
átmeneti javulás után ismét nôni kezdett
a munkanélküliség (amely 1992-ben átlépte
a tízszázalékos, „lélektani határt”
), a franciák érdeklôdése kifejezetten nôtt
a politika iránt. Ezzel párhuzamosan viszont egyre erôsödött
az a meggyôzôdésük, hogy a politikusokat nem foglalkoztatja
az, hogy mit gondolnak az emberek, és ennek megfelelôen egyre
kevésbé éreztek különbséget a pártok
javaslatai között.
Végsô soron
a népszavazás eredménye, pontosabban,
a mögötte felsejlô
társadalmi szakadék a centralizált és egységes
francia nemzetállamról szóló konszenzus felbomlását
jelezte. A totális tiltakozásnak a „nem” szavazatok nagy
számában tükrözôdô hajlama alighanem
nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy egyre
nagyobb politikai, gazdasági és ideológiai súlyt
kapjon Franciaországban a régió a maga speciális,
helyben talán rugalmasabban orvosolható problémáival.
Másfelôl ez
az épp-hogy-csak-igen fokozatosan új vágányra
állította Európa egységesülésének
folyamatát. Sokkal nagyobb szerepet kaptak a sajátos érdekû
rétegekre, csoportokra, sajátos értékválasztásokra
tekintô korrekciós elemek. Ez is oka annak, hogy az EU-integráció
hihetetlenül nehézkesen halad elôre – az elôrehaladás
eredményei viszont szilárdabbak, véglegesebbek.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta