Egy széles körben elfogadott nézet szerint 1989 nem adott új eszméket a világnak; csupán kiterjesztette Kelet-Közép-Európára az alkotmányos demokrácia és a magántulajdonú piacgazdaság másutt már rég bevált – sôt kissé meg is kopott – eszméit. De mi lett azokkal a gondolatokkal, melyek 1989 fordulatát elôkészítették: a hetvenes-nyolcvanas évek demokratikus ellenzékeinek gondolataival?
Kiindulópontok
Van egy nagy hatású
válasz, mely így szól: a kelet-közép-európai
demokratikus ellenzékek azzal az igénnyel léptek föl,
hogy mozgalmuk nemcsak a szovjet totalitarizmussal, de a kapitalista demokráciával
szemben is alternatívát képvisel. A kapitalista magántulajdonnal
szemben a termelô közösségek önrendelkezését
(„önigazgatás”). A fogyasztói társadalom materiális
értékeivel szemben az emberi lét spirituális
értékeit („erkölcsi megújulás”). A parlamentre
szûkített politikával szemben a társadalmi mozgalmak
politikáját („civil társadalom”). A kicsinyes érdekeket
követô pártpolitikával szemben az elvek politikáját
(„igazságban élni”).
Csakhogy amit a demokratikus
ellenzékek a nyugati világon túlmutatónak hittek,
az valójában innen volt a nyugati világon. Az elmaradottság
álláspontját képviselték, nem valamiféle
új világ ígéretét. Értelmiségi
illúziókat, nem politikai eszméket. Ezekkel az illúziókkal
le kellett számolni ahhoz, hogy a nagy átalakulás
végbemehessen. Ha volt a disszidensekben – az ellenzéki mozgalmak
résztvevôiben – gondolati nagyság, az abban állt,
hogy 1989 döntô pillanatában képesek voltak hihetetlen
gyorsasággal szakítani romantikus tévhiedelmeikkel.
Röviden: ami a demokratikus
ellenzék eszméiben eredeti volt, annak buknia kellett, ami
megvalósult belôlük, az nem volt eredeti.
Nem szabad egy kalap alá
venni ezt a vélekedést a mai Kelet-Közép-Európában
divatos, otromba vádaskodással, mely szerint a disszidensek
valójában a kommunista hatalom meghosszabbított karjai
lettek volna. Az efféle vádak az 1989 utáni radikális
jobboldal köreibôl származnak; olyan körökbôl,
melyek ma a kommunistákkal való politikai leszámolást
hirdetik; amikor azonban a demokratikus ellenzék elindította
küzdelmét a pártállami diktatúra ellen,
többnyire semmit nem hirdettek – ezért aztán visszamenôleg
olyan látszatot szeretnének kelteni, mintha az, aki ellenállt,
valójában együttmûködött volna, aki
pedig nem állt ellen, az lett volna a rendszer igazi ellenfele.
Ez az igyekezet csak megvetést érdemel – nincs benne semmi,
ami tartalmi vitát kívánna.
A fent összefoglalt
vélekedés azonban nem az egykori disszidens mozgalom ellenségeinek,
hanem tagjainak és híveinek körébôl ered.
Pár évvel ezelôtt Tamás Gáspár
Miklós fogalmazott meg hasonló nézeteket (cikkének
címe azonos a jelen szövegével), legutóbb pedig
– a Tíz évvel 1989 után címen Bécsben
rendezett konferencián – Aleksander Smolar. Írásom
a Smolarral folytatott vitából nôtt ki. Álláspontjával,
mint azonnal ki fog tûnni, nem mindenben értek egyet, de azt,
hogy a problémát teljes élességében
fogalmazta meg, morálisan és intellektuálisan bátor
tettnek tartom. A demokratikus ellenzék hagyatékának
fölmérése valóban nem egyszerû feladat.
Viszont nem is mellôzhetô. Nemcsak a múlt megítélése
függ tôle, hanem az is, hogy a jelen gyakorlati alternatíváihoz
hogyan közelítünk. Ha az, ami a demokratikus ellenzék
eszméiben eredeti volt, valóban nem volt egyéb tévedésnél,
akkor a történet azt a leckét adja föl az utókornak,
hogy értse meg, hogyan lehetett ekkorát tévedni –
magukat a téveszméket pedig felejtse el. Ha azonban az ellenzék
folytatásra érdemes tradíciót hagyott örökül,
akkor hagyatékának nem szabad feledésbe merülnie.
Alább öt tézist
fogalmazok meg. Elôször, az állítás, mely
szerint az ellenzék apolitikus idealisták gyülekezôhelye
volt, hamis. A politikát mint stratégiai gondolkodást
a demokratikus ellenzék hozta vissza Kelet-Közép-Európába.
Másodszor, a kelet-közép-európai
demokratikus ellenzék világnézeti eszméi szokatlanul
széles színképet foghattak át. A disszidens
mozgalom befogadóképessége a szocialista baloldaltól
a vallásos elkötelezettségû jobboldalig terjedt.
A modern demokráciákban
egy-egy politikai párt vagy nyomásgyakorló csoport
nézetei óhatatlanul szûkebb sávban mozognak.
Errôl a különbségrôl akkor tudunk számot
adni, ha észrevesszük, hogy a disszidenseket megosztó
világnézeti vitakérdések jó darab ideig
kívül estek az ellenzéki politika gyakorlati horizontján.
Ez fog magyarázatot adni arra is, hogyan kavaroghattak a demokratikus
ellenzék eszméi közt olyanok is, melyek valóban
nem fértek össze a modern tömegtársadalmak alapvetô
jellemzôivel.
Harmadszor, bármilyen
sokszínû volt a disszidensek gondolatvilága, cselekvésmódjuk
olyan elvekhez kötôdött, melyek szoros rokonságban
voltak a modern nyugati társadalom vezérlô eszméivel.
Nem véletlen ezért, hogy a demokratikus ellenzék utódpártjai
kivétel nélkül az alkotmányos demokrácia
és a kapitalista piacgazdaság táborában vannak.
Negyedszer, s ez a legfontosabb
állításom: nem igaz, hogy az ellenzék politikai
hagyatékából csak az lett volna eredeti, amit a demokratikus
átalakulás során el kellett felejteni. Az ellenzék
önálló alkotásában maradandó elemek
vannak, melyeket érdemes folytatandó tradícióként
felmutatni.
Befejezésül néhány
általános megállapítást teszek politika
és morál viszonyáról. Ötödik tézisem
úgy szól, hogy az erkölcsi célokat követô
politika nem azonos a politikai cselekvôk morális megigazulására,
az erény diadalára építô politikával.
Mi több, az ilyen politika nem valamiféle vonzó, bár
a gyakorlatban megvalósíthatatlan ideált képvisel.
Az ideális politika úgy hozza ki a sok egyéni választásból
a közjót, hogy közben tág teret hagy a személyes
célok követésének.
És most a tárgyra.
A disszidensek, noha nézeteik
nagyon széles sávban szóródtak, mindazonáltal
közös nyelvet beszéltek. Volt két meghatározó
fordulat, mely szinte minden irányzat szótárában
megjelent: „emberi jogok” és „civil társadalom”. A térség
demokratikus ellenzékei az emberi jogok nevében léptek
föl, és azt a célt tûzték maguk elé,
hogy a mindenható állam fennhatóságát
visszaszorítva kiépítsék a civil társadalom
önálló szigeteit.
Téziseimet úgy
próbálom megvilágítani, hogy elsô lépésben
kifejtem az emberi jogok és a civil társadalom kulcsszavainak
politikai tartalmát: egyfelôl azt, hogy milyen ideált
testesítettek meg ezek a kifejezések, másfelôl
pedig azt, hogy milyen cselekvési program társult hozzájuk.
Az emberi jogok politikája
A kommunista rendszertôl
sokan sokféle módon különböztették
meg magukat. Volt, aki a cenzúra réseit kihasználva
a valóság lehetôleg hû rögzítésére
és bírálatára törekedett; volt, aki a
megfelelô pillanatokban reformjavaslatokkal állt elô;
volt, aki belsô emigrációba vonult. A disszidens nem
okvetlenül abban volt más, hogy radikálisabb nézeteket
vallott volna, mint a többiek. Vagy így volt, vagy nem. Mégis,
tévedhetetlenül meg lehetett mondani, ki disszidens, s ki nem
az.
A disszidenst a cselekvésmódja
állította szembe a kritikusokkal, reformerekkel, belsô
emigránsokkal. Disszidens az volt, aki tüntetô módon
figyelmen kívül hagyta a pártállam által
elôírt és szankcionált magatartási szabályokat.
Nem megkerülte ôket, hanem elutasította, s nem titokban,
hanem a lehetô legnagyobb nyilvánosság elôtt.
A rendszer törvényeivel, szokásaival és eljárásaival
magasabb elveket állított szembe: az emberi jogok alapelveit.
Azt mondta, hogy bár az állam tiltja és bünteti
az elôzetes engedély nélküli megszólalást,
neki joga van a szabad beszédhez. Azt mondta, bár az állam
tiltja és bünteti az elôzetes engedély nélküli
gyülekezést és szervezkedést, neki joga van hozzá,
hogy másokkal gyûlésbe jöjjön össze
és szervezetet alkosson. Nem ô sérti meg a jogot, amikor
szabadon cselekszik, hanem az állam sérti meg az ô
jogát, amikor meg akarja akadályozni ôt a szabad cselekvésben.
A disszidens az elvekkel igazolt engedetlenség gyakorlatát
ûzte.
Elsô pillantásra
egyszerûnek látszik ez a gyakorlat, pedig felettébb
összetett volt. Vegyük sorra a rétegeit.
A legfelsô, szabad
szemmel is látható réteg a személyes életvezetésé.
Aki a jogait gyakorolja, az nem elônyöket ügyeskedik ki
magának. Nem kér, hanem követel. Nem elôszobázik,
hanem tiltakozik. Szakít a kis megalkuvásokkal. A disszidens
életmódot választó ember a személyes
függetlenséget és integritást választotta.
Ez nagyon jó dolog volt, mert lehetôvé tette, hogy
harmóniában éljünk a lelkiismeretünkkel,
s ne kényszerüljünk magyarázkodni önmagunk
elôtt.
A disszidensek egy része
nem is törekedett másra, mint erre a belsô megelégedettségre.
Volt, aki azért vállalta a disszidens életmódját,
mert így tett tanúságot vallásos meggyôzôdésérôl.
Volt, aki azért, mert alkotói önállóságát
védte. De olyanok is voltak, akiknek a számára az
engedetlenség nem pusztán a személyes életvitel
összetevôje volt, hanem politikai eszköz is távolabbi
célok elérésére. S ezzel megérkeztünk
a disszidens magatartás második, stratégiai rétegéhez.
Az emberi jogok kihívó
gyakorlásával az ellenzék választási
kényszer elé akarta állítani a hatalom birtokosait:
vagy vállalják, hogy erôszakos úton véget
vetnek az engedetlenségi mozgalomnak, vagy csak módjával
nyúlnak az erôszak fegyveréhez, beletörôdve,
hogy létrejönnek, majd terjeszkedni kezdenek a civil társadalom
szigetei.
Az állam minden eszközzel
rendelkezett, amire szükség volt az ellenzéki mozgalom
felszámolásához: titkos ügynökök sokaságával,
rendôrökkel, ügyészekkel, bírákkal
és börtönökkel. Ellenôrizte a megélhetési
forrásokat, a személyes mozgást és kapcsolattartást.
Ezért az ellenzék kihívó taktikája valódi
és komoly kockázatot foglalt magában. A kockázat
vállalását azonban nem az a remény tette ésszerûvé,
hogy a disszidens, ha a hatalom lesújt rá, elnyeri a mártír
glóriáját, hanem az a számítás,
hogy a hatalom nem fog teljes erejével lesújtani.
Ez a várakozás
több körülmény együttes fönnállását
feltételezte. Elôször is azt, hogy a hatalmon lévô
kommunisták nem vaktában és indulatból, hanem
racionális mérlegelés alapján döntik el,
hogyan válaszoljanak az ellenzék kihívására.
Más szóval, képesek felismerni hatalmi érdekeiket;
képesek hatalmi érdekeik fényében mérlegelni
a rendelkezésükre álló cselekvési lehetôségek
elônyeit és hátrányait; képesek tanulni
hibás döntéseikbôl, s hosszabb távon azt
a lehetôséget választani, mely számukra a legkevésbé
elônytelen. Másodszor, a disszidensek számítása
feltételezte, hogy az adott helyzetben a hatalom birtokosainak több
veszteséget okoz az ellenzéki mozgalom felszámolásához
szükséges erôszak latba vetése, mint az önmérséklet.
De min alapult ez a kalkuláció?
Részint azon, hogy a szovjet birodalom legtöbb országában
lezárult a történelem sztálinista periódusa,
amikor a hatalom nyílt terrorral és meg-megújuló
mozgósítási kampányokkal tartotta fenn magát.
A rendszer konszolidálódása kiszámíthatóbbá
tette az államot, és arra késztette, hogy a félelmen
túl más, pozitív indítékokat is próbáljon
teremteni az engedelmeskedésre. Ez a törekvés országról
országra változó kényszerekkel szembesítette
a hatalom birtokosait.
Lengyelországban volt
a legegyértelmûbb a dolog. A hetvenes évek elejére
a központosított tervgazdaság képtelenné
vált arra, hogy egyszerre biztosítsa a beruházások
magas szintjét és a lakosság nyugalmához szükséges
fogyasztói színvonalat. A kormány 1970-ben majd 1976-ban
az élelmiszerárak erôteljes emelésére
kényszerült. Az ipari munkásság mindkét
alkalommal tömegsztrájkkal és zavargásokkal válaszolt
az áremelésre, a kormány pedig kénytelen volt
visszavonni intézkedéseit. Elôre látható
volt, hogy jönni fog az újabb áremelési csomag,
s válaszul az új tömegmegmozdulás. Ebben a helyzetben
a lengyel ellenzék így okoskodhatott: a kommunista pártállam
számára rossz, ha a munkásság megszervezôdik.
De még annál is rosszabb, ha nincs tárgyalópartnere,
akivel megegyezhetne az elkerülhetetlen szorító intézkedésekrôl.
Szervezetlen tömegekkel lehetetlen megegyezni. A pártállam
vezetôinek tehát aközött kell választaniuk,
hogy elfogadják hatalmuk részleges korlátozását,
vagy gazdasági és társadalmi katasztrófába
vezetik országukat.
Magyarországon a gazdasági
válság kibontakozása fékezettebb volt. Ráadásul
az 1956-os forradalom brutális leverésének emléke
eleve visszafogta a társadalom engedetlenségi kedvét.
’56 árnya azonban a hatalom birtokosaira is rávetült.
Ôk is féltek a katasztrófa megismétlôdésétôl.
Ezért a hatvanas évek elejétôl módszeresen
igyekeztek kihasználni a fásultságot és beletörôdést.
Enyhítettek az elnyomáson; apró, bármikor visszavonható
engedményeket tettek. Nyugodtan kísérletezhettek az
önmérséklet gesztusaival. Hagyhatták, hogy az
emberek maguk is puhatolgassák, meddig terjed az engedékenység:
nem kellett attól tartaniuk, hogy a nagyobb türelem az ellenállás
bázisává lesz. Elnyomók és elnyomottak
lassan összeszoktak. Valamiféle hallgatólagos egyetértés
jött létre abban, hogy a Szovjetunió fennhatósága
alatt Magyarország nem érhet el jobbat a kádári
politikánál. Tudni lehetett ugyan, hogy a pártállam
bármikor újra elôveheti a látványos politikai
üldözés eszközeit – de azt is tudni lehetett, hogy
mégsem veszi elô. Amíg ez a helyzet fennállt,
a rezsim szilárd volt. Azonban szilárdságához
mindkét feltételre szükség volt: arra is, hogy
a hatalmon lévôk bármikor az erôszak eszközéhez
nyúlhassanak – és arra is, hogy mégse nyúljanak
hozzá.
Erre építhette
számításait a magyar demokratikus ellenzék.
Meg arra, hogy a hetvenes évek második felétôl
egyre inkább érezni lehetett, hogy az informális engedmények
kezdik kimeríteni a lehetôségeiket. A kultúrában,
a magánéletben, a gazdaságban a dolgok közeledtek
ahhoz a ponthoz, amikor az új igényeket már csak jogok
elismerésével és intézményi garanciákkal
lehetett volna kielégíteni. A disszidensek okkal gondolhatták,
hogy bár követni nem sokan fogják a példájukat,
sokan fogják helyeselni, amit tesznek, és sokan lesznek,
akik igyekeznek kihasználni a nyílt engedetlenség
megjelenését, s az ellenállás és behódolás
közti, kitágult mozgástérben új magatartási
formákkal kezdenek kísérletezni.
Volt-e hasonló alapja
a demokratikus ellenzék talpra állásának Csehszlovákia
és az NDK belsô viszonyaiban? Erre a kérdésre
nemmel válaszolnék. Volt azonban egy másik körülmény,
melyre a disszidens mozgalmak minden kelet-közép-európai
országban megpróbálhattak építeni, mert
ez a szovjet birodalom és a demokratikus államközösség
viszonyában beálló változással függött
össze. De ez már az ellenzéki politika harmadik rétege,
a nemzetközi összefüggéseké.
A II. világháború
után egy sor nemzetközi dokumentum született, mely az
emberi jogokat beemelte a nemzetközi joganyagba: az ENSZ 1948-ban
kibocsátott Nyilatkozata az Egyetemes Emberi Jogokról, az
1966-ban elfogadott Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi
Egyezségokmánya, az 1950-bôl származó
Emberi Jogok Európai Egyezségokmánya, valamint a Helsinki
Megállapodás úgynevezett harmadik kosara. Ez lényeges
változás volt a korábbi világrendhez képest,
mert kimondatott, hogy a nemzetközi jogra, s így a nemzetközi
közösségre tartozik, hogy egy állam a saját
felségterületén belül hogyan jár el a polgáraival
szemben. A változás azonban féloldalas maradt, mert
az emberi jogok betartatására nem hoztak létre nemzetközi
intézményeket, és egyébként is fenntartották
a szuverenitás hagyományos elgondolását, mely
szerint az, ami az állam felségterületén belül
történik, belügy, és az állam belügyeibe
sem egy másik állam, sem az államok közössége
nem avatkozhat be. Ez a kétértelmû helyzet uralkodott
a hetvenes évekig, amikor Kelet-Közép-Európa
demokratikus ellenzékei a színre léptek.
Közben azonban két
lényeges változás következett be a nyugati államközösség
és a szovjet birodalom viszonyában. Az egyik abban állt,
hogy a konfrontációt felváltotta az enyhülés.
A Szovjetunióval együttmûködô nyugati kormányok
számára az enyhülés sok elônyt hozott,
de morális bonyodalmakat is: el kellett fogadtatniuk a saját
közvéleményükkel, hogy nem véres kezû
diktatúrák fenntartásához nyújtanak
cinkos segítséget, hanem a totalitárius rendszerek
civilizálásához. A másik változást
a szovjet birodalom kezdôdô gazdasági hanyatlása
okozta. A hetvenes évektôl kezdve a Szovjetunió egyre
kevésbé volt képes vállalni a terhet, mellyel
a függô államok gazdasági válságainak
szanálása járt. Bele kellett törôdnie,
hogy csatlósainak egyike-másika a külsô kereskedelmi
és pénzügyi kapcsolatok bôvítésével,
nyugati kölcsönök felvételével próbálja
helyettesíteni a szovjet támogatást.
Ez volt a demokratikus ellenzékek
stratégiai számításának közös
háttere. A disszidensek észrevették, hogy a nemzetközi
emberjogi rendelkezések immár életre kelthetôk,
hatékony hivatkozási alappá változtathatók.
A nyugati kormányok rászoríthatók a közbelépésre
az emberi jogok védelmében, a szovjet birodalom kormányai
pedig kénytelenek engedni a nyomásnak. Ezért a disszidensek
nem csupán saját országuk lakosaihoz címezték
üzenetüket, hanem a demokratikus országok közvéleményéhez
is. Abban bíztak, hogy a demokratikus közvélemény
számára az enyhülés politikája csak akkor
lesz elfogadható, ha a nyugati kormányok számon kérik
keleti partnereiken az emberi jogok tiszteletben tartását.
Meg abban, hogy a Szovjetunió és a tôle függô
államok számára fontosabb lesz az enyhülési
politika fenntartása, mint az ellenzéki mozgalom elfojtása.
Ezek a feltételezések
nem váltak be maradéktalanul. Nem minden nyugati kormány
volt hajlandó kiállni a disszidensek védelmében
(a szociáldemokrata kormányok általában kevésbé,
mint a jobboldaliak). S nem minden keleti államvezetés engedett
a rá nehezedô nyomásnak; Ceausescu például
könyörtelenül leszámolt a kezdôdô disszidens
mozgalommal, és inkább teljes nyomorba döntötte
országát, csakhogy az utolsó fillérig visszafizesse
Románia külsô adósságait. De néhány
országban, különösen Lengyelországban és
Magyarországon, látványosan változni kezdett
a helyzet. Másutt, ha kevésbé feltûnôen
is, ugyancsak.
Összefoglalva: amikor
a disszidensek feltételezték, hogy a hatalmon lévôk
nem mérnek megsemmisítô csapást az emberi jogok
gyakorlóira, nem olyasmire gondoltak, hogy a kommunista vezetôket
a jogokra hivatkozó, erkölcsi érvelés gyôzi
meg. Az érdekeiknél fogva akarták a jogok tiszteletben
tartására kényszeríteni a hatalom birtokosait.
Alkut ajánlottak nekik: vegyétek tudomásul a civil
társadalom kezdeményeinek létrejöttét,
s cserében megôrizhetitek kizárólagos ellenôrzéseteket
az állam fölött.
A felajánlott alku
azonban sajátos szerkezetû volt.
A kommunista vezetôknek
a viszonylagos stabilitásért cserébe morális
elveket kellett tiszteletben tartaniuk. Nem azért kezdtek távolodni
az emberi jogok önkényes megsértésétôl,
mintha felismerték volna az emberjogi elvek igaz voltát.
Nem az erkölcsi helyeslés motiválta magatartásukat.
De mégis, úgy kellett viselkedniük, mintha elfogadnák,
hogy az emberi jogok elvei érvényes elvek, s hogy politikai
gyakorlatuk ezeknek az elveknek a fényében igazolásra
szorul. Meg kellett kísérelniük, hogy saját (amúgy
is málladozó) ideológiájukat összeegyeztessék
az emberi jogok nyelvezetével. Ez volt az emberi jogok politikájának
utolsó összetevôje, a morális diskurzusé.
Ebben az értelemben
az emberjogi politika valóban morális politika volt: belekényszerítette
a szovjet rendszerû államokat az emberi jogok erkölcsének
mint közös alapnak az elfogadásába. De nem volt
moralizáló politika, mert nem a kommunista vezetôk
lelkiismeretére és meggyôzôdésére
apellált, hanem az érdekeikre. Ez a jelen cikk elsô
tézise. Most pedig lássuk a másodikat.
A disszidens politika horizontja
A fenti értelmezés
nem utólagos rekonstrukció; a nyolcvanas évek elején
– szamizdatban – megjelent politikai írásaim alapeszméjét
foglalja össze. S még csak azzal sem kérkedhetem, hogy
azok az írások különösebben eredeti gondolatokat
tartalmaztak volna. Azt közvetítették, amit a lengyel
ellenzéktôl tanultam, mindenekelôtt Adam Michnik korszakos
jelentôségû szövegétôl, az 1976-ban
keletkezett Új evolucionizmustól.
Azonban tagadhatatlan, a
vezetô kelet-európai disszidensek némelyike – s az
ô nyilatkozataik és írásaik nyomán a
világ közönsége – másképp látta
a demokratikus ellenzék gyakorlatát.
Ott van Václav Havel
nagy hatású esszéje, A hatalom nélküliek
hatalma. Ez arról szólt, hogy a disszidenseknek nincsenek
hadosztályaik, nincs rendôrségük, nincsenek anyagi
erôforrásaik – de van egy minden erôszakszervezetnél
hatalmasabb eszközük: az erkölcsi igazság. A totalitárius
állam az emberek kényelemszeretetére, a fogyasztói
javak utáni vágyakozásukra épít. Addig
van hatalma a társadalom fölött, ameddig az egyének
ilyen kicsinyes érdekeknek hódolnak. Ha csak néhányan
is akadnak, akiket nem a kényelem és a jólét
érdeke vezérel, hanem az igazságszeretet, a totális
államhatalomnak vége. Azokat, akik eldöntötték,
hogy igazságban fognak élni, sem megfélemlíteni,
sem megvásárolni nem lehet. Nevükön nevezik a dolgokat,
az igazról kimondják, hogy igaz, a hamisról, hogy
hamis. Példájuk menthetetlenné teszi a totális
államot, mert az nem lehet meg a hazugság egyeduralma nélkül.
Csodáltam Havelt,
a küzdô embert, és nagyra értékeltem gondolati
erôfeszítéseit. Politikai szemléletét
azonban egyoldalúnak, a mögötte meghúzódó
filozófiai föltevéseket nehezen védhetônek
tartottam. De most nem arról szeretnék beszélni, hogy
kinek volt pontosabb és összetettebb képe a politikai
cselekvésrôl, Havelnak vagy Michniknek. Állításom
az, hogy a kettejük közti, lappangó vitával annak
idején nem kellett szembenézni. Ôk maguk sem gondoltak
bele. Bár az „igazságban élni” programja nem felelt
meg annak, amit a disszidensek valójában cselekedtek, ez
jó darab ideig semmi gondot nem okozott.
Amikor a demokratikus ellenzékek
kísérletezni kezdtek az új stratégiával,
legföljebb csak álmodozhattak arról, hogy mozgalmuk
egyszer majd az állampárthoz mérhetô politikai
erôvé terebélyesedik. A kérdés kezdetben
úgy szólt, megvetheti-e egyáltalán a lábát
az ellenzék, vagy felmorzsolja a pártállam elnyomó
gépezete. Ebben a helyzetben nem volt gyakorlati jelentôsége
annak, hogy ki milyen berendezkedést kívánt a pártállami
diktatúra helyébe állítani. S annak sem, persze,
hogy milyen stratégiától remélte az óhajtott
rendszerváltást. A legfôbb politikai cél jó
darab ideig abban állt, hogy a még hihetetlenül törékeny
mozgalmak egyáltalán fennmaradjanak a zaklatás, megfélemlítés,
elszigetelés kísérleteivel szemben. Ehhez mindenekelôtt
arra volt szükség, hogy az ellenzéki létet választó
emberek ne riadjanak vissza a nyilvános konfrontációtól,
ne ijedjenek meg a fenyegetésektôl, és ne sajnálják
a beilleszkedett élet elônyeit. Egyszóval, erkölcsi
tartásra. A kezdetek korlátozó feltételei közt
a két elgondolás – Havelé és Michniké
– egybevágó gyakorlati következményekre vezetett.
Ezt az észrevételt
nyugodtan általánosíthatjuk. A disszidensek közt
sokféle eszmei vita zajlott. Mihelyt kivonták magukat az
állami cenzúra hatalma alól, megkezdôdött
a világnézeti irányzatok szétválása.
Hivatalos tiltás, szerzôi óvatoskodás nem gátolta
többé a nézetkülönbségek átgondolását.
Lassan újjászülettek a meghatározó ideológiai
eszmeáramlatok. A szellemi pluralizálódás mégis
korlátozott és egyoldalú maradt. Nem volt politikai
jelentôsége.
Amíg az ellenzéki
mozgalmak gyengék és törékenyek voltak, nem próbálkozhattak
azzal, hogy ôk határozzák meg az állam számára
a nagy politikai alternatívákat. Egyetlen ésszerû
céljuk abban állt, hogy kivonuljanak az államból,
s megvessék a lábukat a hivatalos intézményeken
kívül. A viták nem arról szóltak, hogy
mit válasszon az ellenzék, hanem inkább csak arról,
hogyan értelmezze azt, amit már választott: az állam
hatalma alól kivont „civil társadalom” létrehozását.
Akadtak, akik úgy
fogták föl a formálódó civil társadalmat,
mint a nyugati mintájú demokrácia ôssejtjét,
melybôl késôbb majd kiválnak a pártpolitika,
az érdekvédelem, a gazdaság és a kultúra
elkülönült intézményei, teret adva az életmódok,
világnézetek, kulturális irányzatok pluralizmusának.
Akadtak, akik a nyugati világ baloldali alternatívájának
csíráját látták a civil társadalomban,
olyan berendezkedés kezdeményét, ahol a pártharcokat
társadalmi mozgalmak váltják fel, a kapitalista vállalkozók
és a dolgozók közti érdekegyeztetés helyébe
pedig a munkahelyi önigazgatás lép. S akadtak, akiknek
a számára a civil társadalom a nemzet eredendô
közösségét jelentette, vagy az ateista állam
világképével szembeállítható,
keresztény értékrend hordozóját.
Továbbá, a
kép nem volt statikus. Az álláspontok közeledtek
egymáshoz és távolodtak egymástól; az
emberek átjártak a rivális áramlatok között.
E cikk szerzôje a hetvenes évek második felétôl
az alkotmányosan korlátozott, parlamentáris többpártrendszer
és a piacgazdaság híve volt, de a magántulajdon
elsôbbségét csak a nyolcvanas években fogadta
el, és még 1987-ben is azon törte a fejét, hogyan
lehetne összeegyeztetni a részvénytársasági
szervezetet a dolgozói önigazgatással.
Ezek lényeges nézetkülönbségek
voltak, de közvetlen, politikai jelentôségük csekély
maradt. Amíg úgy állt a helyzet, hogy a pártállam
már nem elég erôs az ellenzék felszámolásához,
de az ellenzék még nem elég erôs a pártállam
megkérdôjelezéséhez, addig az ellenzék
nem került olyan döntési helyzetek elé, melyekben
mást kellett választania annak, aki a civil társadalom
liberális felfogását tette magáévá,
mint annak, aki szocialista vagy keresztény-nemzeti felfogásához
vonzódott.
A világnézeti
különbségek megosztották ugyan a disszidenseket,
de nem váltak politikai konfliktusok forrásává.
A kezdetben zárójelbe
tett vitakérdések csak akkor nyomultak a középpontba,
amikor megbomlott az erôk – vagy inkább gyengeségek
– átmeneti egyensúlya. Csak ekkor kényszerült
rá a demokratikus ellenzék, hogy politikáját
újragondolja. Ez az idô legkorábban Lengyelországban
jött el, 1980-ban – igaz, Jaruzelski államcsínye megzavarta
a tanulási folyamatot. Legkésôbb Csehszlovákiában
következett be a számvetés pillanata: igazából
csak 1989 végén, a „bársonyos forradalom” idején.
A magyar ellenzék számára külsô tapasztalat
– a Jaruzelski-puccs – adta az elsô lökést a továbbgondoláshoz,
majd a Kádár-rezsim 1987-ben nyílttá váló
krízise a következôt. Azonban egyik országban
sem maradt annyi idô a régi rend összeomlásáig,
hogy a politikai eszmék tisztázódása ne húzódjon
át az új rendszer kezdeteire.
Cikkem második tézise
tehát így szól: a disszidens politikai gondolkodás
felemásságait az erôegyensúly állapotának
elhúzódása, majd a régi rend hirtelen bukása
magyarázza.
Most áttérek
a harmadik tézisre, mely szerint bármilyen sokszínû
volt a disszidens gondolkodás, a disszidens gyakorlat mégis
mély elvi közösséget teremtett a mozgalom résztvevôi
között, és egyszersmind a modern nyugati fejlôdés
oldalára állította ôket. Az ellenzéki
politika mögöttes elvei ugyanis szoros rokonságban voltak
a kapitalista demokrácia vezérlô eszméivel.
A következô szakaszban azt igyekszem megmutatni, hogy ez a tézis
túléli a szembesítést a nézetekkel,
melyek a demokratikus ellenzékek köreiben kavarogtak.
A disszidens politika és a nyugati hagyomány
Kétségtelen,
a megteremtendô civil társadalomról alkotott kép
olykor illuzórikus vagy kifejezetten modernségellenes volt.
Ám az ellenzéki politika nem akármilyen civil társadalom
megteremtésére irányult. Az ellenzék civil
társadalmát az emberi jogok korlátja választotta
el az államtól. Az emberi jogok pedig nemcsak az állammal
szemben kínáltak normatív védelmet; magának
a formálódó civil társadalomnak is sajátos
alakot kölcsönöztek. Amit az államtól megkövetel
az emberi jogok iránti tisztelet, azt a magánszemélyektôl
és szervezeteiktôl is megköveteli. Az emberi jogoknak
alávetett civil társadalom óhatatlanul pluralista
társadalom, ahol az egyének és közösségeik
szabadon követhetik a saját világnézeti meggyôzôdésüket
és életfelfogásukat, szabadon hódolhatnak kulturális
vonzalmaiknak, és szabadon társulhatnak közös vállalkozásokra.
Tagadhatatlan, ezzel a döntô elkötelezôdéssel
a disszidens mozgalom különféle áramlatainak gondolati
fejlôdése nem mindig volt szinkronban. Azonban bárhogyan
gondolkodott a disszidensek némelyike a kifejlett civil társadalom
ideáljáról: az, amit a disszidensek tettek, kijelölte
mozgalmuk helyét a pluralizmus és a szabadság híveinek
táborában.
A civil társadalom
és az emberi jogok párosításának egy
másik fontos következményére oly módon
világíthatunk rá, ha szembesítjük a szabadság
emberjogi védelmét az állammal szembeni önállóság
elnyerésének más, nem politikai stratégiáival.
A szovjet birodalom alattvalói nemcsak az engedelmesség nyílt
megtagadása útján vonhatták ki magukat az állam
fennhatósága alól, hanem a rejtett engedetlenség
fogásai révén is. Nemcsak a szabályok érvényességének
kétségbevonásával, hanem a szabályok
megkerülésével. Ez utóbbi jóval kisebb
személyi kockázattal járt, és így sokkal
több ember számára kínált mozgásteret.
Az ellenállás és a behódolás közti
szürke zónában tömegesen jöttek létre
a viszonylagos autonómia változatos formái.
Ha úgy tetszik, a
civil társadalom két különbözô válfaja
kezdett kialakulni egymás mellett, egymással kölcsönhatásban:
az egyik a szabályok közti résekben, a szabályok
formális rendjét fellazítva – a másik betartásra
méltó formális szabályokat követelve.
A két irányzat támogatta egymás kibontakozását.
A nyílt engedetlenség odébb tolta a számonkérhetô
szabálykövetés határait; a szabályok fellazulása
megkönnyítette a kihívó engedetlenséget
választók dolgát. Azonban feszültség is
volt a két irányzat között. A szabályok
kijátszását nem fokozati különbség
választotta el a szabálykövetés nyílt
megtagadásától. A szabálykerülôk
ideálja a tökéletes feketegazdaság volt, melynek
szereplôi számára az állam ellenség,
akit jó lélekkel meg lehet rövidíteni. Az engedetlenek
ideálja az öntudatos polgárok civil társadalmának
és a betartásra méltó törvényeket
teremtô jogállamnak az együttélése. A joguralom
melletti elkötelezôdés volt a civil társadalom
ellenzéki programjának második jellegzetessége.
A modern demokráciákban
a joguralom értelmezése nem egységes. Egy hagyományos
és egy új keletû felfogás verseng egymással.
A hagyományos felfogást a Rechtstaat német eszméje
testesíti meg. E nézet szerint az állam csak olyan
szabályok betartását kérheti számon
polgárain, melyek kellôen egyértelmûek és
megismerhetôk. Gumiparagrafusok, titokban tartott vagy a kihirdetésük
elôtti idôkre vonatkoztatott szabályok alapján
senki szabadsága nem korlátozható. Ennél többet
azonban a Rechtstaat eszméje nem tartalmaz. Ha a törvény
világos, s ha jó elôre hozzáférhetôvé
tették, akkor kötelezô erejû – bármi legyen
a tartalma. A jognak e felfogásban semmi köze az emberek erkölcsi
alapú jogigényeihez.
A Rechtstaat eszméjének
újabb keletû vetélytársa a joguralom konstitucionalista
képe. E felfogás azt a tényt tükrözi és
értelmezi, hogy a mai nyugati demokráciák többsége
alkotmányosan korlátozott, s hogy a demokratikus alkotmányoknak
szerves része a Bill of Rights. Nem az a sajátos ebben, hogy
az alapvetô emberi jogok megjelennek az alkotmányokban: ez
a Rechtstaat gondolatába is belefér. A sajátos az,
hogy a demokratikus alkotmányok a 18. század természetjogi
deklarációihoz kapcsolódnak. Nem azzal az igénnyel
lépnek föl, hogy jogosultságokat teremtenek, hanem azt
állítják magukról, hogy elismerik az egyén
tôlük függetlenül is érvényes jogait.
A Rechtstaat elgondolása
szerint az alkotmányos jogok tartalma annyi, amennyit a róluk
szóló cikkely szó szerinti olvasata közöl.
A konstitucionalizmusból ellenben az következik, hogy az alkotmányos
jogok tartalma attól (is) függ, milyen morális elvek
adnak értelmet az alaptörvénybe beemelt jogoknak. A
Rechtstaat-szerû elgondolás az emberi jogok védelmének
szûk és stacionárius felfogását vonja
maga után: az alkotmány azokat a jogokat védi, melyek
az alaptörvény elfogadásakor már általános
elismertséget élveztek. A konstitucionalista elgondolás
az emberi jogok védelmének tágas és kiterjesztô
felfogásával jár együtt: az alkotmányos
védelemnek tovább kell terjednie azokra a jogokra is, melyek
az alaptörvény elfogadásakor még nem voltak elismertek,
és csak most, az elismertetésért vívott
küzdelem során nyernek támogatást.
A demokratikus ellenzék
gyakorlata a konstitucionalista felfogást elôlegezte meg.
Igaz, a disszidensek az emberi jogok klasszikus alapeseteiért szálltak
harcba, nem vitás határesetekért (a politikai kritika,
a mûvészi kifejezés, a tudományos közlés
szabadságáért, nem a gyalázkodó beszéd
vagy a pornográfia szabadságáért; a magánélet
sérthetetlenségéért, nem az azonos nemû
párkapcsolatok magánjogi elismertetéséért
stb.). S követelésüket alátámasztandó
elôszeretettel hivatkoztak nemzetközi emberjogi egyezmények
írott szövegére. De nem azt mondták: jogunk van
lapot indítani, gyûlésezni, szervezetet alapítani,
mert államunk elfogadta az emberi jogokról szóló
nemzetközi egyezményeket, melyek minden embert – tehát
bennünket is – felruháznak ezzel a joggal. Hanem azt mondták:
jogunk van lapot indítani, gyûlésezni, szervezetet
alapítani, mert erre minden embernek joga van, miként azt
az államunk által is elfogadott nemzetközi egyezmények
elismerik. A disszidens magatartás végsô hivatkozási
alapja az az erkölcsi természetû megállapítás
volt, hogy az embernek kijáró bánásmód
magában foglalja az emberi jogok tiszteletben tartását,
s hogy minden embernek jogában áll megkövetelni azt
a bánásmódot, mely ôt mint embert megilleti,
s így azt is, hogy emberi jogait tartsák tiszteletben. Ehhez
képest másodlagos, taktikai kérdés volt, hogy
milyen jogokon kezdték a disszidensek.
Összegezve, harmadik
tézisem úgy szól, hogy a disszidens politika állandó
magvát a pluralizmus és a szabadság, a joguralom és
a konstitucionalizmus melletti elkötelezôdés adta. Bárhogyan
vélekedtek saját gyakorlatuk értelmérôl
némely ellenzékiek, ez az elkötelezôdés
a liberális demokrácia és a magántulajdonú
piacgazdaság oldalára állította ôket.
1989-es állásfoglalásuk nem hirtelen konverzió
mûve volt, hanem korábbi gyakorlatuk továbbgondolása.
De ennél többet
is állítok: a disszidens politika nem egyszerûen felzárkózott
a nyugati fejlôdés fôáramához – hozzá
is tette a maga újítását. Errôl fog szólni
negyedik tézisem.
A demokratikus ellenzék újításai
A pártállami
diktatúra Kelet-Közép-Európában puskalövés
nélkül, rendezett körülmények közt adta
át a helyét a demokráciának. Az átmenet
szabályaiban kerekasztalok mellett állapodtak meg a régi
rend képviselôi és a régi rend ellenfelei.
Ha csak a tárgyalások
tényére figyelünk, hajlamosak lehetünk azt gondolni,
hogy az 1989-as átmenetben nem volt semmi új. Elôfordult
már néhányszor a történelemben (Latin-Amerikában
mindenekelôtt), hogy bukott diktátorok tárgyalás
útján alkudták ki visszavonulásuk feltételeit.
De azok a megbeszélések másról szóltak,
mint a kelet-közép-európaiak. Katonai junták
adták át a hatalmat civil politikusoknak. A hadsereg visszavonult
a laktanyákba, s cserében mentességet próbált
kialkudni vezetôi számára a diktatúra idején
elkövetett bûnökre. Az új rend alkotmányos
szerkezete nem érdekelte: mint külön hivatástestületnek,
bármely tetszôleges politikai rendszerben megvolt a helye.
A pártállam
uralkodó rétege – a kommunista nómenklatúra
– nem alkotott ilyen hivatástestületet. Nem voltak kaszárnyái,
ahová visszavonulhatott volna a politikából. Neki
az új rend alapvonásairól kellett megegyeznie partnerével;
arról, hogy milyen lesz az a világ, melybe majd betagozódhat.
Csak ezen az általános egyetértésen belül
próbálhatott átmeneti kedvezményeket biztosítani
a maga számára. Latin-Amerikában a hatalom átadásáról
döntöttek. Kelet-Közép-Európában a
társadalmi és politikai berendezkedés átalakításáról.
Ez a megegyezés a nagy léptékû, átfogó
és gyors társadalmi változások harmadik modelljét
képviselte, mely mind a reformtól, mind a forradalomtól
különbözik: a koordinált rendszerváltást,
középpontjában a kerekasztal-tárgyalásokkal.
A kerekasztal-tárgyalásokat
a demokratikus ellenzék küzdelmei készítették
elô. Az ellenzéktôl eredt a megegyezéses kibontakozás
gondolata. Az ellenzék kényszerítette ki a kerekasztalok
fôpróbáját 1980-ban. Gdanskból, Szczecinbôl
eredt az eljárási megoldás, mely kilenc év
múltán lehetôvé tette a demokratikus átmenet
koordinálását. De az eljárási eszközök
önmagukban nem lettek volna elegendôk. Olyan érintkezési
formákra, olyan beszédmódra volt szükség,
melyek lehetôvé tették, hogy az egymástól
mély szakadékok által elválasztott politikai
erôk közösen kereshessék a jövendô köztársaság
alkotmányos alapelveit. Az ehhez szükséges politikai
kultúra megteremtésében ismét csak oroszlánrésze
volt a demokratikus ellenzék stratégiájának.
Hisz ez a stratégia nem egyszerûen azt célozta, hogy
önkorlátozásra bírja a hatalom birtokosait. Egyszersmind
arra is rá kívánta szorítani ôket, hogy
átvegyék az emberi jogok, a joguralom, a konstitucionalizmus
nyelvezetét, s hogy ezen a nyelven, ennek elveit adottnak elfogadva
próbálják megvédeni gyakorlatukat. Amikor ez
megtörtént, a kommunista félnek nem volt többé
elvi alapú kifogása a liberális demokrácia
ellen. Lehetségessé vált a tárgyalás
az alkotmányos demokráciáról.
Így született
meg a minta a rendszerváltás békés, koordinált
végrehajtására. Mint azt a dél-afrikai apartheid
rezsim lebontásának története bizonyítja,
a minta elválasztható a körülményektôl,
melyek közt létrejött; más helyzetben is sikerrel
alkalmazható.
De a demokratikus ellenzék
történelmi szerepe nem korlátozódott arra, hogy
megmutatta, miként lehet a káoszt és az erôszakot
elkerülve, rendezett módon végrehajtani az átmenetet
a demokráciába akkor, amikor a régi rend már
tarthatatlanná vált. A békés rendszerváltásnak
nagyon kicsiny lett volna az esélye, ha a krízist nem elôzi
meg két évtized szerves fejlôdése, amiben az
ellenzéki politika nem elhanyagolható szerepet játszott.
S ebben az idôszakban nemcsak a szovjet birodalom belsô viszonyai
változtak. Maradandó változás következett
be a nemzetközi államközösség viszonyaiban.
Életre keltek a II. világháborút követô
nemzetközi jogalkotás – az emberjogi egyezmények – holt
betûi.
Hosszú ideig úgy
tûnt, az emberjogi egyezményeknek legföljebb a demokratikus
államok egymás közti viszonyában vannak gyakorlati
következményei; a nem demokratikus államokkal szemben
erôtlenek. A diktatúrák hétköznapi jogsértései
nem adnak alapot a nemzetközi szervezetek közbelépésére;
beavatkozásra csak legvégsô esetben – háborús
és emberiség elleni bûncselekmények esetén
– kerülhet sor. A kelet-közép-európai demokratikus
ellenzék elsôként ismerte föl, hogy ennek nem
kell így lennie. Megtalálta a módját, hogy
a nyugati közvéleményt mozgósítva nyomást
gyakoroljon a demokratikus államok kormányaira: ne nézzék
tétlenül az emberi jogok durva megsértését.
Az emberi jogok kihívó gyakorlásával kész
helyzetet teremtett a nyugati kormányok számára is.
Nem térhettek ki következetesen a reagálás kényszere
elôl, és észre kellett venniük, hogy a reagálás
nem kontraproduktív: a kommunista kormányok önmérsékletre
szoríthatók.
A hetvenes és nyolcvanas
évek emberjogi gyakorlata azt a tanulságot hagyta maga után,
hogy ha a demokratikus államok készek és képesek
idôben fellépni az emberi jogok védelmében –
abban a szakaszban tehát, amikor a konfliktus még viszonylag
gyenge, és kézben tartása csupán diplomáciai
beavatkozást igényel –, akkor jó esély van
rá, hogy elô se álljanak a szélsôséges
helyzetek, melyeken katonai beavatkozás nélkül már
nem lehet úrrá lenni. Bebizonyosodott, hogy az emberi jogok
védelme az államok közti politika intézményes
részévé tehetô, s hogy lényeges szerepet
játszhat a diktatúrák megfékezésében
és békés lebontásában.
Negyedik tézisem úgy
szól, hogy a kelet-közép-európai demokratikus
ellenzék követhetô mintát adott a világnak
abból, hogyan lehet rendezett, tárgyalásos úton
megvalósítani az átmenetet a diktatúrából
a demokráciába, továbbá abból, hogyan
lehet életet lehelni a nemzetközi emberjogi rendelkezések
holt betûibe, s ezzel új alapokra helyezni az államok
közti viszonyokat.
Erkölcs és politika
Korábban azt írtam,
a disszidensek tetteit morális megfontolások igazolták.
De ugyanakkor azt is állítottam, hogy a morális elvekre
hivatkozó, nyilvános igazolás nem azért válhatott
politikai erôvé, mintha a hatalom birtokosai belátták
volna az igazságát. Azért válhatott politikai
erôvé, mert azok, akik az emberi jogok tüntetô
gyakorlására adták a fejüket, jól mérték
föl, hogy a hatalom birtokosainak érdekében állt
úgy cselekedni, mintha elfogadnák az emberjogi érvelést.
Befejezésül ezt az állítást szeretném
megvilágítani.
A politika sokszereplôs
játszma; kimenetelét sok-sok cselekedet következményeinek
összegzôdése határozza meg, és a cselekvôk
óhatatlanul egymást kölcsönösen kizáró
célokat (is) követnek. A politikai játszmáknak
nincs olyan résztvevôje, aki egymaga eldönthetné,
hogy célja valóra válik-e; mindenkinek be kell számítania
mások várható lépéseit.
Ez a megállapítás
nem függ attól, hogy mi a kezdeményezés tartalma.
Akkor is igaz, ha a politikai cselekvô morális célok
megvalósítására törekszik. Az ilyen ember
két esetben számíthat rá, hogy eléri
a célját. Vagy akkor, ha példájával
és érvelésével rá tudja venni a mértékadó
szereplôket, hogy ugyanúgy alárendeljék az erkölcsi
céloknak egyéb érdekeiket, ahogyan ô maga is
teszi. Így olvashatjuk a disszidens politika Havel adta értelmezését.
Vagy akkor, ha a többi szereplô egyéb, nem erkölcsi
céljai közt vannak számukra különlegesen fontos
érdekek, melyeket oly módon közelíthetnek meg
a legjobban, hogy úgy cselekszenek, mintha kötnék ôket
a szóban forgó erkölcsi megfontolások. Így
olvashatjuk a disszidens politikának azt az értelmezését,
melyet Michnik fogalmazott meg.
A modern politikai gondolkodás
megteremtôi Machiavellitôl és Hobbestól Madisonig
és Kantig valamennyien abból indultak ki, hogy a politikai
célok teljesülését nem okos dolog túlzottan
optimista feltételezésekhez kötni. Ha a siker azon múlik,
hogy a vetélytársak és ellenfelek mind rendkívül
erényes emberek, akkor nagyon nagy a bukás valószínûsége.
Inkább arra ésszerû törekedni, hogy a fontos szereplôk
érdekeltek legyenek annak a megcselekvésében, amire
az erénynek kellene rábírnia ôket. Nevezzük
az elôbbit a morális politika egyenes stratégiájának,
az utóbbit pedig a morális politika közvetett stratégiájának.
A kettô kombinálódhat
egymással, sôt kombinálódniuk is kell. Az a
politika, melyben a követendô értékek megfogalmazása
és érvelô védelme nem játszik szerepet,
a társadalom tagjait manipulálható eszközként
kezli. A közvetett stratégia elfogadhatatlan, ha nem egészül
ki az egyenes stratégiával. Azonban túl kell mennie
rajta.
Elsô lépésben
az érdekek éppen adott megoszlását veszi alapul;
megkeresi azokat az érdekeket, melyek akkor is a jó céllal
összeegyeztethetô cselekvésre ösztönözhetik
a kulcsszereplôket, ha magával a céllal nem azonosulnak.
Ezt tették a disszidensek, amikor úgy okoskodtak, hogy az
adott belsô és külsô helyzetben a kommunista államvezetés
számára elônyösebb önmérsékletet
tanúsítani az ellenzéki mozgalmakkal szemben, mint
eltiporni ôket.
De ha csak ennyi történik,
akkor a védendô erkölcsi elvek sorsa attól fog
függeni, hogyan alakul éppen az érdekek konfigurációja.
Tartós sikert csak oly módon érhet el a morális
politika, ha a következô lépésben intézményeket
teremt a politikai együttélés szabályozására;
olyan intézményeket, melyek rendre úgy alakítják
a politikához kötôdô érdekeket, hogy az
erkölcsileg rossz választás ne ígérjen
nagy elônyt, az erkölcsileg jó választás
pedig ne fenyegessen súlyos hátránnyal. Úgy
is mondhatnám: olyan intézményeket, melyek közt
az erényért nem kell túlzottan nagy árat fizetni.
Erre az útra lépett a demokratikus ellenzék, amikor
az alkotmányos demokráciát választotta, s amikor
kísérletet tett arra, hogy életet leheljen az emberi
jogok nemzetközi normáiba.
Ötödik tézisem
úgy szól tehát, hogy a disszidens mozgalom erkölcsi
célokat követett, de ízig-vérig politikai volt;
morális, de nem moralizáló.
Némelyik olvasóm
ezt talán úgy érti: a disszidensek az erény
bajnokai voltak ugyan, de nem olyan elvakultak, hogy ne lettek volna hajlandók
alászállni a politika alantas világába. Mint
minden józan ember, ôk is megkötötték az
elkerülhetetlen kompromisszumokat morál és célszerûség
között, elvek és gyakorlat, ideálok és stratégia
között. Én nem ezt a közhelyet állítom.
A disszidens mozgalom politikai
jellege az én szememben nem engedmény volt, nem egy erkölcsi
eszmény feláldozása. A magam részérôl
nem szeretnék olyan világban élni, mely attól
mûködik jól, hogy mindenki borzasztóan erényes,
és embertársaimnak sem kívánok ilyet. A kommunista
rendszer, legalábbis a kezdeti Sturm und Drang idején, korlátlan
önfeláldozást követelt az emberektôl. S e
követelés jegyében korlátozás nélkül
fel is áldozta ôket. A kommunizmussal szembeszálló
demokratikus ellenzék olyan világot kívánt
teremteni, ahol a közjó keresése nem kívánja
meg az egyénektôl, hogy odadobják a személyes
céljaikat. Olyan rendszert, amely takarékoskodik az erény
igénybevételével. Ez nemcsak elkerülhetetlen:
ez a helyes és kívánatos.
Így hát a disszidens
stratégia nem rezignált kompromisszum szülötte.
Attól, hogy nem a másik oldal megigazulására,
hanem önfenntartási ösztönére és racionális
belátására épített, még nem szállt
le a másik oldal színvonalára.
A világ, melyért
a demokratikus ellenzék küzdött, erkölcsileg magasabb
rendû, mint az a világ, amelyet segített átadni
az enyészetnek, noha az új világ nem a földre
szállt erény birodalma.
S az ellenzéki politika
eszközei is morálisan védhetô eszközök
voltak, noha nem merültek ki a példaadásban és
meggyôzésben. A disszidensek a Rosszat nem a Rossz eszközeivel
kényszerítették meghátrálásra.
Az erôszakkal nem erôszakot, a zsarolással nem zsarolást,
a hatalmi manipulációval nem hatalmi manipulációt
szegeztek szembe. Az emberi jogok uralmát az emberi jogok kihívó
gyakorlása útján hozták közelebb.
Utójáték
Ez az írás szembeállította
Adam Michnik és Václav Havel politikai szemléletét.
Azt írtam, hogy Michnik felfogásában helye volt, Havel
felfogásában pedig nem volt helye a közvetett, stratégiai
számításnak. Hozzátettem azonban, hogy amikor
ôk ketten kialakították az elgondolásaikat,
a köztük lévô nézeteltérésnek
még nem volt gyakorlati jelentôsége. Mind a ketten
abból indulhattak ki, hogy a disszidensek erkölcsi kiállásának
önmagában politikai jelentôsége van, s hogy a
disszidens politika nem kényszerül jó célokért
rossz eszközöket latba vetni.
Évekkel késôbb,
a koszovói válság idején, heves vita rázta
meg az európai politizáló értelmiséget.
Az egyik tábor szenvedélyesen elutasította a NATO
légicsapásait. A tárgyilagosabb vitatkozók
elismerték, hogy az észak-atlanti légierô nem
terrorbombázásokat hajtott végre: az akciók
célja az erôszakszervezetek megbénítása
volt; a támadók gondosan igyekeztek kerülni, hogy csapásaik
civil áldozatokat szedjenek. Azonban óhatatlanul voltak civil
áldozatok. Clinton, Tony Blair és társaik olyan cselekedetekre
adtak parancsot, amelyeknek elôre látható – még
ha nem is szándékolt – következménye volt, hogy
ártatlan embereknek meg kell halniuk. Semmi nem igazolhat egy akciót,
mely szenvedést és pusztulást zúdít
ártatlan polgári lakosokra – így szólt a NATO-támadás
békepárti kritikája.
A másik oldal azt
felelte erre: Milosevicet csak az erôszak állíthatja
meg. Ha a demokratikus államok közössége nem vállalja
az erôszak alkalmazását – beleértve mindazt
a rosszat, amit polgári lakosoknak okoz –, akkor cinkossá
válik a II. világháború utáni legnagyobb
európai népirtásban és etnikai tisztogatásban.
Ez volna a nagyobbik rossz, s ezért a katonai beavatkozás
megtagadása – ha az vállalhatatlan kockázat nélkül
kivihetô – gyáva és szemforgató dolog.
Havel és Michnik,
az egyik mint államférfi, a másik mint befolyásos
közíró, habozás nélkül a háború
pártjára állt. Magukra vállalták a felelôsséget
a rosszért, aminek megcselekvése nélkül nem lett
volna mód a sokkal rosszabbat elkerülni. Az erôszakmentes
ellenállás két bajnoka az erôszak mellett tört
lándzsát.
Mire tanít ez a kései
utójáték? Aki a politikai cselekvést választja,
annak számolnia kell vele, hogy a koszovóihoz hasonló
erkölcsi dilemmák elé kerülhet. A disszidens mozgalmak
nem kényszerültek ilyen dilemmákban választani,
de a politikát választották, és a politika
nem az a tartomány, amely be volna biztosítva az ilyen dilemmák
keletkezése ellen.
A kelet-közép-európai
demokratikus ellenzékeknek – s velük a demokratikus államok
közösségének – hihetetlen morális szerencséje
volt, hogy a kommunista rendszer a belsô és külsô
nyomás alatt komolyabb ellenállás nélkül
magába roskadt. Jugoszlávia esete az intô példa:
történhetett volna másként is. Alakulhatott volna
úgy is a szovjet birodalom válsága, hogy a nyers erôvel
nyers erôt kell szembeszegezni. Havel és Michnik politikai
nagyságát bizonyítja, hogy ezt mindketten képesek
voltak belátni.
Mindazonáltal nem
a puszta szerencse mûve volt, hogy Lengyelország, Magyarország,
az NDK, Csehszlovákia és Bulgária békés
úton jutott el a demokráciába. Az elôzô
két évtized politikai fejleményei – köztük
az emberi jogok megjelenése a nemzetközi politika gyakorlati
eszköztárában és a belsô politikai küzdelmekben
– elôkészítették a talajt a rendezett átmenet
számára. A legfôbb tanulság ezért abban
áll, hogy ha a demokratikus államközösség
el akarja kerülni a jugoszláviaihoz hasonló katasztrófák
megismétlôdését, akkor a diktatúrákkal
szembeni politikájában meghatározó szerepet
kell kapjon az emberjogi mozgalmak, az önmagát felépítô
civil társadalom támogatása. A nemzetközi emberjogi
politikának természetesen számot kell vetnie azzal,
amit François Mitterrand egykor így nevezett: „les lenteurs
de l’histoire”, „a történelem lassú sodrása”.
Nyugodt, hosszú távra szóló politika kell legyen
ez; de átgondolt és határozott politika.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta