Az 1993/94. évi adatfelvételektôl
kezdve ez a nyilvántartás megszûnt. A korábbi
nyilvántartás ugyanis arra a gyakorlatra épült,
hogy az osztályfônökök az osztálynaplóban
a cigány gyerekek neve mellé megkülönböztetô
jelet tettek. Az adatvédelmi törvény elfogadásával
ez a gyakorlat természetesen lehetetlenné vált, és
a kérdôívekbôl kikerült a cigány
gyerekek számára vonatkozó kérdés. (…)
Az itt következô javaslat megpróbál egy olyan
megoldást fölvázolni, amely nem sérti a személyiségi
jogokat (megfelel az adatvédelmi törvény elôírásainak),
és ugyanakkor lehetôvé teszi azt is, hogy – a cigány
tanulók egyéni azonosítása nélkül
– aggregált, iskolai szintû adatok rögzítésével
a továbbiakban is rendelkezésre álljanak kutatási
célokra a cigány tanulók számára vonatkozó
információk.
1. Az adatok rögzítésének
célja
– Az ismert adatok alapján
nyilvánvaló, hogy a cigányság iskolai lemaradása
igen nagy mértékû. A cigányság iskolázottsági
lemaradása súlyos társadalmi problémák
forrása: igen nagy mértékben felelôs az országos
átlagot több mint háromszorosan meghaladó cigány
munkanélküliségért, a cigányság
körében tapasztalható nagyfokú szegénységért,
a cigányság rossz egészségi állapotáért,
magas mortalitásáért és sok más válságtünetért.
Aligha lehet kérdéses: a cigányság társadalmi
felemelkedése nem képzelhetô el a cigány fiatalok
iskolázottsági szintjének lényeges mérvû
emelkedése nélkül. A cigány gyerekek relatív
iskolai lemaradása ráadásul lényeges pontokon
– mindenekelôtt a középfokú és felsôfokú
továbbtanulásban – az elmúlt tíz évben
növekedett. Aligha képzelhetô, hogy ezek a trendek maguktól
megfordulnának. Igen komoly anyagi eszközöket mozgósító
oktatási programok nélkül a cigány tanulók
iskolázottsági szintje minden bizonnyal nem emelhetô.
Ilyen jellegû oktatási programok beindítása
és hatásuk vizsgálata a szóban forgó
információk nélkül elképzelhetetlen.
– Az ismert adatok alapján
igen nagy mértékû a cigány gyerekek iskolai
szegregációja is. Ennek a kifejezetten negatív tendenciának
a megfordításához szintén ismernünk kell
iskolai szinten a cigány tanulók számát, illetve
a cigány tanulók számának idôbeli alakulását.
– Végül a cigány
tanulók számára vonatkozó iskolai szintû
aggregált adatok jelentik az egyetlen komolyan vehetô adatforrást
a magyarországi cigány népesség területi
eloszlásáról. Ezeknek az aggregált adatoknak
a területi szintû továbbaggregálásával
olyan ökológiai adatok nyerhetôk, melyeknek segítségével
– egyéni szintû adatfelvételek nélkül is
– jó közelítéssel megbecsülhetô a
cigány munkanélküliség területi és
idôbeli alakulása is.
2. A szükséges
információk tartalma
Az óvodákra,
az alsó- és középfokú oktatási
intézményekre nézve az alábbi adatok évenkénti,
rendszeres rögzítése szükséges:
– a cigány tanulók
száma évfolyamonkénti bontásban, iskolaszinten;
– a cigány tanulók
tanulmányi eredményességét mérô
adatok évfolyamonkénti bontásban, iskolaszinten.
Az információk
tartalmának illusztrálására példaként
mellékeljük az 1994/95. tanévi általános
iskolai adatfelvétel kérdôívét. Az iskola
egészére vonatkozó adatok mellett a cigány
gyerekekre nézve külön is szükség van az alábbi
táblázatok adataira: K7, K9-bôl a 4. sor, K10, K12,
K51. (Tanulók évfolyamonkénti, intézeti és
állami száma, az iskolába járás alól
felmentettek, óvodába jártak létszáma,
elôzô évi tanulmányi eredmények.)
Hasonló típusú
adatok szükségesek a többi iskolatípusból
is.
3. A szükséges
információk szintje
Az emberi jogi és
adatvédelmi szempontból egyaránt elfogadhatatlan egyéni
szintû adatrögzítés közigazgatási
és tudományos szempontból is fölösleges.
Amire szükség van, az az iskolai szintû, aggregált
adatok rögzítése.
4. Az adatfelvétel
módja
1. lépés: A
2. pontban megjelölt adatokat az osztályfônökök
a saját osztályukra nézve, osztályszintre aggregálva
közlik az adatok iskolán belüli további aggregálásának
– és csakis annak – a céljára. Az osztálynaplóba
a gyerekek neve mellé semmiféle megkülönböztetô
jel nem kerülhet.
2. lépés: Az
osztályszintû információk iskolai szintre való
továbbaggregálása. Az iskolából a minisztériumi
jelentés céljaira már csakis ezeket az aggregált
adatokat továbbítják. Az 1. lépésben
elkészült részösszesítések az iskolából
nem kerülnek ki, és a végleges, iskolai szintû
aggregáció után megsemmisítésre kerülnek.
Budapest, 1995. május
3.
Kertesi Gábor
MTA Közgazdasági
Intézet
*
dr. Székely Iván
A cigány tanulók
adatainak
követhetôsége
Szakértôi vélemény az MKM cigány tanulókról tervezett adatfelvételének adatvédelmi vonatkozásairól
I.
A cigány gyerekek
iskolai teljesítményének, illetve közvetve a
cigány népesség egyéb jellemzôinek mérése
céljából a Mûvelôdési és
Közoktatási Minisztérium (MKM) több évtizeden
át végzett rendszeres adatfelvételeket. Ezek az adatfelvételek
– noha céljuk elsôsorban aggregált, statisztikai jellegû
adatok szolgáltatása volt – a cigány tanulók
egyedi azonosításán és cigány mivoltuk
rögzítésén alapultak.
E gyakorlat a magyar adatvédelmi törvény hatálybalépésével elvesztette jogszerûségét, s az 1993/94-es tanévtôl – feltehetôen a várható konfliktusok elkerülése céljából – meg is szûnt. Más rokon tárgyú tudományos és statisztikai vizsgálatok is hasonló problémákat vetettek fel, s folytatásuk vagy a „szürke szférába” kényszerült, vagy abbamaradt; a cigányságról szóló adatok felvétele gyakorlatilag megszûnt.
Mind a megalapozott kutatás, mind a cigány tanulók érdekeit szolgáló kormányzati akciók felelôs tervezése természetesen csak megbízható adatok ismeretében képzelhetô el; aktuális adatokra, rendszeres adatfelvételre tehát alapvetôen szükség van. Emellett azonban az adatkezelôk részérôl egy olyan új szemlélet elsajátítása is szükségessé vált, amely figyelembe veszi az adatvédelem és az információs önrendelkezés elveit, a magyar törvényi szabályozás követelményeit és a korszerû nemzetközi normákat, tiszteletben tartja az érintettek személyiségi jogait (függetlenül az elérendô cél pozitív voltától, és függetlenül attól is, hogy az érintettek ismerik-e jogaikat és kívánnak-e élni velük), valamint garanciákat nyújt az adatokkal való visszaélés lehetôségeinek a lehetô legalacsonyabb szintre szorításához.
Az adatfelvételnek és az adatkezelés egészének tehát kettôs célt kell teljesítenie: kellô részletességû és pontosságú adatokat kell szolgáltatnia a cigány tanulókról, ugyanakkor teljesítenie kell az adatvédelmi követelményeket. Dr. Kertesi Gábornak az MKM számára készített javaslata (a továbbiakban: Javaslat) kísérletet tesz e kettôs cél elérésére, egyben jól példázza a tudományos kutatás és az államigazgatás adatigénye és az érintettek információs jogainak biztosítása közötti kompromisszum megteremtésének lehetôségeit.
Természetesen a jelen szakértôi vélemény csak a kettôs cél egyik elemére, az adatvédelem szempontjaira vonatkozik, s azt vizsgálja, hogy a javasolt módszerû adatfelvétel mennyiben felel meg az adatvédelmi elveknek és törvényi elôírásoknak, és milyen garanciákat nyújt az adatokkal való visszaélések megakadályozására. A Javaslatban foglalt elemek vizsgálatán túlmenôen az V. részben a tervezett adatkezelés néhány további vetületére is nyújtok észrevételeket és javaslatokat.
II.
Magyarországon a személyes
adatok védelméhez való jog alkotmányos alapjog.1
E jog értelmezésében és kifejtésében,
továbbá más jogokhoz, értékekhez és
érdekekhez való viszonyának meghatározásában
irányadó az Alkotmánybíróság
több határozata és azok indokolása.2 A személyes
adatok védelmérôl és a közérdekû
adatok nyilvánosságáról szóló
törvény3 – röviden: adatvédelmi4 törvény
(Atv.) – keretjelleggel határozza meg a személyes adatok
kezelésének elveit és szabályait; egyes sajátos
területek adatkezelésérôl területspecifikus
törvények vagy törvényrészek rendelkeznek.5
A statisztikai célú adatgyûjtés és feldolgozás
részletes szabályait a statisztikai törvény6
tartalmazza, az Atv. elôírásaival összhangban.
Az információs
jogok terén több nemzetközi egyezmény és
ajánlás is figyelembe veendô a magyar jogalkotók,
-alkalmazók és adatkezelôk számára: az
adatvédelem szûkebb szempontjából elsôsorban
az Európa Tanács Adatvédelmi Egyezménye7 és
szektorspecifikus ajánlásai, valamint az Európai Unió
adatvédelmi direktívája,8 tágabb értelemben
pedig számos emberi jogi okmány, amely információs
vonatkozású jogokat is tartalmaz.
Az Atv., nevével némiképp
ellentétben, a személyes adatok védelméhez
való jogot nem hagyományos védelmi jogként,
hanem – az Alkotmánybíróság értelmezésének
és a korszerû nemzetközi normáknak megfelelôen
– aktív jogként, információs önrendelkezési
jogként értelmezi. Ennek tartalma az, hogy alapvetôen
mindenki szabadon rendelkezhet személyes adatainak és a róla
szóló információknak a nyilvánosságra
hozásáról, illetve annak felhasználásáról
– e jogát csak törvény korlátozhatja.
A tervezett adatkezelésrôl
szóló Javaslat tárgya szempontjából
az Atv. elôírásai már az adatfelvétel
fázisában is lényeges korlátokat tartalmaznak:
Személyes adat csak
akkor kezelhetô, ha (a) abba az érintett beleegyezik, vagy
(b) a törvény megengedi vagy elrendeli. Nyilvánvaló,
hogy a tervezett országos adatfelvétel céljára
minden cigány tanuló egyedi beleegyezésének
beszerzése és annak nyilvántartása megoldhatatlan,
illetve önmagában is a hátrányos megkülönböztetés
számos veszélyét rejtené magában. A
cigány mivolt nyilvántartását megengedô,
vagy azt egyenesen elôíró törvény pedig
– szerencsére – nincs Magyarországon, de ellentétes
is lenne az alkotmányos alapjogokkal, az adatvédelmi törvénnyel
és több nemzetközi okmánnyal egyaránt. (Ugyanakkor
a cigány mivolt esetleges általános rögzítése
sem oldaná meg a problémát önmagában,
legfôképpen az egyik legfontosabb adatvédelmi alapelv,
a célhoz kötöttség követelményei, valamint
az adatok összekapcsolhatóságának korlátai
miatt.)
Az adatkezelés (itt:
személyes adatok kezelése) magában foglalja az adatok
felvételével, tárolásával, feldolgozásával
és felhasználásával kapcsolatos összes
tevékenységet, az alkalmazott eljárástól
és eszköztôl függetlenül. Ebbôl két
dolog következik: (a) az adatkezelés feltételei és
szabályai már az adatfelvétel megkezdésére
is kiterjednek, (b) nem elég az adatfelvételt legalizálni,
az adatvédelmi követelmények betartásának
– a „folyamatos legitimáció” elve alapján – ki kell
terjednie az adatkezelés egész folyamatára, a továbbfelhasználást
és a publikálást is beleértve.
A személyes adat igen
átfogó kategória: annak számít minden,
az érintettel kapcsolatba hozható adat vagy következtetés,
és e minôségét mindaddig megôrzi, amíg
kapcsolata az érintettel helyreállítható. Ezen
túlmenôen, noha az Atv. csak „meghatározott természetes
személyek” adatait definiálja, a „személyesség”
kritériumait indokolt kiterjesztôen értelmeznünk,
egyfelôl meghatározható természetes személyek
együtteseire, jogi személyiséggel nem rendelkezô
csoportjaira, másfelôl – a Ptk. szabályaiból
adódóan – elvben a jogi személyekre is.
A személyes adatok
speciális kategóriája az ún. különleges
(értsd: szenzitív) adatok köre. Idetartoznak többek
között a faji eredetre, a nemzeti, nemzetiségi és
etnikai hovatartozásra vonatkozó személyes adatok;
a cigány mivolt tehát különleges adat. A különleges
adatok fokozott védelmet élveznek, kezelésükre
szigorúbb korlátok és erôsebb garanciák
vonatkoznak. A cigány mivoltra vonatkozó adatok kezeléséhez
(tehát gyûjtéséhez, felvételéhez
is) az alany írásos hozzájárulása vagy
önmagában is korlátozott körû9 törvényi
felhatalmazás szükséges.
Megjegyzendô, hogy
a személyes adat fogalmából (a következtetések
beletartozásából és a kapcsolatba hozhatóság
kritériumaiból) következôen egyetlen szenzitív
elem miatt egész adategyüttesek válhatnak a gyakorlati
adatkezelés szempontjából különleges kezelésûvé.
III.
A tervezett adatfelvétel
az országos statisztikai adatgyûjtési program egyik
nagy egységének elemét, ill. annak kiegészítését
alkotja. Vezetôje az MKM, a hivatalos statisztikai szolgálat
tagja. Az államigazgatás szférájába
tartozó adatkezelésrôl van tehát szó,
nem tudományos kutatásról, noha az adatfelvétel
és -feldolgozás tudományosan igazolható módszertannal
történik, s az adatok a kutatás számára
is nyersanyagot szolgáltatnak.
E megkülönböztetés
azért lényeges, mert a tudományos kutatónak
(mint egy alkotmányos alapjog „nevesített” gyakorlójának)
e téren szélesebbek és részben eltérôek
a jogosítványai. Ezen túlmenôen a kutatás
a nyilvánosságnak (az adatok megismerhetôségének)
különbözô fokozatait képviseli, például
lehet az adat a tudomány mûvelôi számára
megismerhetô, de nem publikálható.
Az adatkezelô szerepe,
illetve kiléte a tervezett adatkezelésben nehezen definiálható
az Atv. értelmében, mivel az Atv. meghatározása
csak a személyes adatok kezelésére vonatkozik. Az
adatok fentiek szerinti, kiterjesztô értelemben vett személyes
volta pedig – mint az alábbiakban kitérek rá – az
adatkezelés köztes fázisaiban nem egyértelmûen
tekinthetô helyreállíthatatlanul megszûntnek.
Hogy ez a váltás az iskola igazgatósága10 és
az MKM, vagy az MKM és a KSH között következik be,
részletes – az adatok és az adatokhoz hozzáférôk
teljes körére kiterjedô – elemzés nélkül
nem állapítható meg, azonban általános
értelemben az adatkezelés felelôs vezetôjének
értelemszerûen az MKM tekinthetô, amelynek gondoskodnia
kell az adatvédelmi követelmények következetes
és azonos alkalmazásáról az egyes oktatási
intézményekben.
Az adatok várható
felhasználása az eddigi gyakorlat alapján három
fô területen történik:
a) közzététel
az MKM saját kiadványaiban, illetve az adatok átadása
a KSH-nak további feldolgozás és közzététel
céljára;
b) kormányzati/önkormányzati
kezdeményezésû akciók (pl. felzárkóztatás)
tervezéséhez adatok szolgáltatása;
c) adatbázis rendelkezésre
bocsátása a tudományos kutatás számára.
Az elsô területen
a felhasználás fô célja eleve a különbözô
feldolgozottságú adatok nyilvánosságra hozatala,
a második területen keletkezô információk
pedig a közérdekû adatok kategóriájába
tartoznak, amelyek – az ugyancsak az Atv.-ben foglalt állampolgári
információszabadság alapján – elvben mindenki
számára megismerhetôk.11
Ebbôl következôen
az elsô két területen az adatvédelmi követelmények
szigorúbbak, mint a kutatók számára átadott
források esetében, ahol a további adatkezelés
egy más, a tudomány autonómiája által
meghatározott szférában történik.
Megjegyzendô azonban,
hogy a kutatónak is be kell érnie az alapadatok felvételekor
betartandó adatvédelmi korlátokkal, illetve a korlátok
között felvehetô adatokkal, s a kutató is csak ezen
alapvetô keretek között juthat viszonylagos elônyhöz,
például olyan alapadatok átvételével
és kutathatóságával, amelyek a nyilvánosságra
hozott adattárakban vélhetôen nem jelennek meg. Említést
kíván, hogy az ugyancsak készülô törvény,
amely a tudományos kutatás és más, nagy szociológiai
típusú mintákat igénylô tevékenységek
adatigényének kielégítését hivatott
szabályozni és megkönnyíteni, a szenzitív
adatok tekintetében – mint amilyen a cigány mivolt – nem
tartalmaz könnyítést. Vagyis elôreláthatólag
a jövôben sem lesz mód arra, hogy ennek alapján
egy tudományos intézet vegyen fel a cigány tanulók
egyedi azonosításán alapuló adatokat, és
bocsássa azt feldolgozott formában az államigazgatás
használatára.
IV.
A Javaslat azzal kívánja
megoldani – voltaképpen megkerülni – a személyes (különleges)
adatok kezelésének az I. részben vázolt problémáit,
hogy már az adatfelvételkor igyekszik megfosztani a cigány
tanulókra vonatkozó adatokat személyes voltuktól.
Ez elvileg helyes, és a gyakorlati lehetôségeket figyelembe
véve az egyetlen járható megoldási mód
az adatkezelés legitim megvalósítására.
A Javaslat voltaképpen
megkerüli a minôsítés problémáját
is: nevezetesen annak eldöntését, hogy ki cigány
és ki nem.
A cigány mivolt meghatározása
ugyanis elvileg több módon is elképzelhetô: cigánynak
tekinthetô például az, (a) aki annak vallja magát,
(b) akit a környezete annak tart, vagy (c) akit az adatfelvevô
(pl. a kérdezôbiztos) annak ítél.
A minôsítést
a javasolt módszerû adatfelvételnél valójában
a pedagógus végzi el. Ellentétben azonban az egyedi
azonosításon (pl. címlista alkalmazásán
vagy véletlenszerû kiválasztáson, de nevesített
kérdôívek használatán) alapuló
adatfelvétellel, ahol az egyedi, nevesített adatokban az
adatfelvevô minôsítése szerepel, itt a minôsítés
nem személyhez kötôdik, legalábbis rögzített
formájában. A személyes információk
egy része eleve ismert az adatalany környezetében, így
a cigány mivoltra vonatkozó és gyakran látható
jelekbôl megállapítható információ
– ellentétben például a vallásos meggyôzôdéssel
– az osztálytársak, ill. a pedagógus elôtt többnyire
ismertnek tételezhetô fel. Noha a pedagógus megítélése
nyilvánvalóan nem fedi száz százalékosan
a fenti (a) vagy (b) elv alapján meghatározható mintát,
a megoldás módszertanilag elfogadhatónak tekinthetô,
ugyanakkor sem az egybeesés, sem az esetleges eltérés
a megítélésben nem követhetô tovább
az adatkezelés során, személyhez kapcsolódó
formában.
A pedagógus tehát
egyfajta idôleges12 „interfészként” áll a személyes
minôsítés (input) és az elsô szintû
aggregált adatok (output) között, mint ahogy az intézmény
vezetôje ezen adatok és az MKM felé továbbított
intézményi szintû aggregált adatok között.
Ahhoz, hogy eldönthessük:
személyes-e az így felvett adat és végleg elvesztette-e
személyes voltát, három szempontból, a kapcsolatba
hozhatóság, a helyreállíthatóság
és az extrém esetek szempontjából kell vizsgálnunk
a javasolt módszert.
A kapcsolatba hozhatóság
ez esetben csoportszintû: átmenetileg osztály-, késôbb
évfolyam, illetve intézményi szintû. A csoport
tagjainak azonosíthatósága azonban csak más
– önmagukban „ártalmatlan” – személyes adatok, nevezetesen
az osztálynévsor alapján válik lehetôvé,
s annak ismeretében is csak olyan következtetések levonására
alkalmas, hogy például az X iskola Y évfolyamában
minden második tanuló cigány, tehát Z tanuló
cigány mivoltára 50 százalék esély van.
A helyreállíthatóság
kérdése szorosan összefügg az extrém esetek
elôfordulásával, vagyis azzal, ha egy évfolyamban
(a) mindenki cigány, vagy (b) csak egy tanuló cigány
(különösen, ha évfolyamonként csak egy osztály
van). Az (a) esetben az adat elvben egyértelmûen alkalmas
azonosításra, de csak az iskolában nyilvántartott
más személyes adatokkal (osztálynévsor) való
összekapcsolással. A (b) esetben ez nem áll fenn, amennyiben
a cigány tanuló egyéb felvett adatai nem térnek
el jelentôsen a vizsgált egység adataitól. Ha
azonban tudjuk, hogy a cigány tanuló túlkoros, osztályismétlô,
veszélyeztetett stb., ugyanakkor egyetlen ilyen tanuló van
a vizsgált egységben, akkor ez az információ
az iskolában nyilvántartott más személyes adatokkal
(osztálynévsor, életkor, tanulmányi eredmény
stb.) való összekapcsolással automatikusan azonosítja
– vagy az eltérés mértékének függvényében
valószínûsíti – a tanulót.
Megállapítható
tehát, hogy az adatok személyes jellege az adatfelvétel
során elvileg nem szûnik meg teljes mértékben
és minden esetre vonatkozóan, az adatfelvétel javasolt
módszere azonban önmagában megfelel a cigány
tanulókra vonatkozó elsôdleges adatvédelmi jellegû
követelményeknek. Ebbôl következôen arra kell
törekedni, hogy az így létrejövô átmeneti
szféra veszélyeit kiküszöböljük, illetve
a lehetô legkisebbre csökkentsük a további adatkezelés
során.
V.
Az alábbiakban néhány
további javaslatot fûzök az adatkezelés tervezett
rendszeréhez:
Az eredeti Javaslat csak
az adatfelvétel, illetve az alapszintû aggregálás
módszerére terjed ki, indokolt az adatvédelmi szempontok
érvényesítését megfelelô szakértelem
bevonásával az adatkezelés egészére
kiterjeszteni.
Javaslom a kérdôíveknek
az MKM-hez való beérkezése után az iskolák
természetes azonosító adatait (az iskola neve, címe,
jellege) a többi adattól leválasztani, s az adatrészeket
„nem beszélô” azonosító kóddal ellátni.
Az iskolák természetes azonosítóit csak ideiglenesen,
célhoz kötötten – például támogatási
kvóták meghatározásához és folyósításához
– javaslom ismét összekötni az adatokkal. Tudományos
kutatás számára természetesen indokolt lehet
az adatbázis természetes azonosítókkal együtt
történô átadása, az adatok ilyen publikálását
azonban sem minisztériumi, sem KSH általi, sem pedig tudományos
intézeti kiadásban nem javaslom. Ha ugyanis a helyi körben
ismert információkon túlmenôen nyilvánosságra
kerül (avagy visszakereshetôvé válik), hogy milyen
település melyik iskolájában „sok a cigány”,
az eleve a visszaélések potenciális forrása.
Javaslom a közérdekû
adatok nyilvánossága elôl is korlátozni azt
az átmeneti, adatvédelmileg „szürke” szférát,
ahol az érintettekkel való kapcsolat még helyreállítható,
vagy valószínûsíthetô. (Erre a készülô
levéltári és titokvédelmi szabályozás
több lehetôséget nyújt, pléldául
„belsô használatú” vagy döntés-elôkészítô
anyaggá nyilvánítással, szolgálati titokká
minôsítéssel.) Általában törekedni
kell a „szürke szféra” minél kisebbre szorítására.
Javaslom a pedagógusok
és intézményvezetôk egységes instruálását,
ami biztosítja számukra az adatvédelmi követelmények
ismeretét. Mivel az adatok összekapcsolásával
a tanuló személyes ismerete nélkül lehet – például
egy felvételi kérelem kapcsán – cigány mivoltára
következtetni, ebbôl adódóan hátrányosan
megkülönböztetni, esetleg személyérôl
nem valós képet és elôítéleteket
kialakítani, ezért cigány tanulókkal kapcsolatos
adatfelvétel esetén a pedagógusok még jobban
ügyeljenek az egyéb „ártalmatlan” adatok kiadására.13
Gyûjtsék össze továbbá a cigány
tanulókra vonatkozó részletszámításokat,
és ellenôrizhetô körülmények között
semmisítsék meg azokat.
Javaslom továbbá,
hogy az MKM az adatkezelési tervet egyeztesse az adatvédelmi
biztossal (a biztos intézményének felállítása
után).
Végül javaslom,
hogy az így nyert, statisztikai jellegû adatok ne szolgáljanak
a cigány tanulókra vonatkozó közvetlen (esetleg
személyes azonosításon alapuló) központi
akciók, például segélyek folyósításának
alapjául. Ezek az akciók oly módon is megvalósíthatók,
hogy a szóban forgó juttatást az egyes iskolák
pedagógusai osztják el az általuk ismert cigány
tanulók között, így a cigány mivoltra vonatkozó
információ nem lép ki abból a körbôl,
ahol már amúgy is ismert.
VI.
Összefoglalva, dr. Kertesi
Gábornak az MKM számára készített javaslata
adatvédelmi szempontból alkalmas kiindulópontot nyújt
ahhoz, hogy a cigány tanulókat érintô rendszeres
adatfelvétel ismét megkezdôdjön.
Ehhez kapcsolódva
azonban indokoltnak tartom a fenti javaslatok figyelembevételét,
továbbá az egész, cigány tanulókra vonatkozó
adatkezelés egységes, adatvédelmi szempontú
áttekintését és az adatkezelés részletszabályainak
kidolgozását, az adattovábbítást és
a publikálást is beleértve.
Egy ilyen rendszer egyúttal
példaértékû lenne az államigazgatás,
a tudományos kutatás és a személyes adatok
védelméhez fûzôdô jogok és érdekek
összehangolására, és iránymutatással
szolgálna más, nemzetiségi, etnikai vagy egyéb
különleges adatok kezelhetôségére.
Budapest, 1995. május
1 Alkotmány 59. §
(1).
2 Elsôsorban a 15/1991.
(IV. 13.) – a „személyi számos” –, valamint a 34/1994. (VI.
24.) – az adatvédelem, a tudományos kutatás és
az információszabadság viszonyát értelmezô
– AB határozat.
3 1992. évi LXIII.
törvény.
4 Még ma is félreértések
forrása, hogy adatvédelmen sokan az adatok technikai védelmét
értik. A nemzetközileg elfogadott értelmezés
szerint az adatvédelem a személyes adatok gyûjtésének,
feldolgozásának és felhasználásának
korlátozását, az érintett személyek
jogi védelmét jelenti, míg az adatbiztonság
az adatok jogosulatlan megszerzése, módosulása és
tönkremenetele elleni mûszaki és szervezési megoldások
rendszere. Röviden: az adatvédelem az adatalanyok védelme,
az adatbiztonság maguké az adatoké.
5 Például
a polgárok személyi adatainak és lakcímének
nyilvántartásáról szóló 1992.
évi LXVI. törvény, vagy a rendôrségi, a
honvédelmi, a felsôoktatási stb. törvények
megfelelô szakaszai.
6 1992. évi XLVI.
törvény.
7 Az adatvédelmi Egyezményt
Magyarország aláírta, de még nem ratifikálta.
[Azóta, 1997-ben ratifikálta és az 1998. évi
VI. tv-ben ki is hirdette. – A szerk.]
8 Az Unió tagállamai
számára kötelezôvé váló direktíva
– hosszú viták sora után – még elfogadás
elôtt áll. [Öt év vita után 1995 októberében
fogadták el, és 1998-tól kötelezô valamennyi
EU-tagállamban. – A szerk.]
9 A nemzetiségi és
etnikai hovatartozás esetében a törvényi elrendelésnek
nemzetbiztonsági, bûnüldözési vagy bûnmegelôzési
célokat kell szolgálnia.
10 Iskola alatt óvoda,
alsó- és középfokú oktatási intézmények
egyaránt értendôk a tervezett adatfelvétel céljainak
megfelelôen.
11 A készülô
új levéltári és titokvédelmi szabályozás
által nyújtott korlátozási lehetôségek
figyelembevételével. [Mindkét törvényt
1995-ben fogadták el, LXV., illetve LXVI. számon, mint ahogy
az adatvédelmi biztost is ekkor nevezték ki.]
12 Az összesítés
után a részadatok (és értelemszerûen
a pedagógus esetleges jegyzetei) a Javaslat szerint megsemmisítésre
kerülnek.
13 Vö. a közoktatási
törvény melléklete a nevelési-oktatási
intézményekben nyilvántartott és kezelt személyes
és különleges adatokról.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta