Poétikus cím egy kiállításhoz. Sokan értetlenül – és bizalmatlanul – faggatják a mûvészt, mert a kiállítási címhez nem volt bizodalmuk. Úgy érezték, a cím még távolabbra viszi õket a mûalkotásoktól. Számomra egy haiku-töredék, amely önmagában is megállja helyét. Hans Arp éppen a Nagy holdtalálkozó címû versével kapcsolatosan mondja: „A láthatatlant megformálni azt jelenti, hogy a teremtéshez közeledünk. Remélem, hogy a Holdtalálkozó címû versemben sikerült egy csipetnyit megragadnom a láthatatlanból”. És a versbõl egy kevés, annyira találó, hogy vétek lenne kihagyni: „Kétfejû holdak s holdak, melyeknek köldöke óriás lobbanás és ami erre rímel, mint kopasz, garázs, dudás, Tamás. Bizony még a holdutazók, holdálmodozók is mint jómagam mind megjelennek a holdtalálkozón”. (Hajnal Gábor fordítása)
Lehet, hogy csak a fordításban
szerepel Tamás, de a „kétfejû holdak” már a
kiállításról szólnak. Erõltetem
ezt a költõiséget sokan így gondolhatják
de Tamás vonzódása a költészethez, számomra
már régóta ismeretes. Arra tisztán emlékszem,
hogy a nyolcvanas évek legelején – boldog fõiskolás
évek! – a „ferdében” vagy a „gödörben” iszogatás
közben Tamás zsebébõl elõ-elõ villant
egy Rimbaud vagy Mallarmé kötet. Néha még írásokat
is mutatott, persze sok mindent elhomályosított Hubertus
szent gõze, s talán az iszogatás szót is idézõjelbe
kellett volna tenni. A festészet és a zenélés
mellett az önkiíró, automatikus írással
is megpróbálkozott. Mikor az indulatok és érzelmek
kimondhatatlansága miatt elmosódtak a szavak reális
vonatkozásai is, végleg felhagyott az írással.
A
Menyasszony Panaszai
címû
sorozat néhány képén feltûnnek néha
fotó- és szövegmaradványok. Továbblépett
a teljesen definiálhatatlan felé.
Munkáit általában a
bécsi akcionistákhoz kapcsolják. Volt egy rövid
idõszak, amikor festményei kicsit hasonlatosak voltak Adolf
Frohner vagy Otto Mühl képeihez.
A
Szerelmes Képek
irracionalizmusa
és roncsoltsága azt sugallja, hogy a destruktív energia
által egy konfliktusállapot maradt a képen. A bécsi
akcionisták esetében a képgyalázás és
az orgiasztikus „rítus-lenyomat” volt az „alkotó”-módszer.
Az ösztön mélystruktúrái nem irányíthatóak.
A bécsi akcionisták az artisztikum elérése
miatt lemondtak az önkívületrõl, a formai és
kifejezési problémák megoldhatatlansága kontrollált
és megrendezett akciókra kényszerítették
õket. Hermann Nitsch elgondolása, hogy
a festészetet „szado-mazochisztikus
állapotok felé” kell „kergetni” és „demokratikus funkciót”
kell neki adni, minden, csak nem dionüszoszi önkívület.
Eljutni az orphikus alapokig: veszélyes, és az út is ismeretlen. Errõl az ismeretlen útról próbáltam írni, éppen Tamás munkáival kapcsolatban: „Képei már belsõ hangok – sóhajok, morgások, sikolyok – láncolata, ... a képek preverbális mélységig jutottak. A keleti filozófiák szerint ez a személyiség kialakulása elõtti létállapot, hasonló állapot alkalmas a megvilágosodásra, de ez az út vezethet semmibe is, ahol már nincs más, csak az idegek csupasz rángása.
Az indulat és az önvizsgálat Kopasz Tamást az ösztönök kútjához vezette, ahová leereszkedni veszélyes. A kút feneketlen, meg kell elégedni a visszhangokkal. Maradjunk hát a kút kávájánál, maradjunk érzékeny membránok, így is sok mindent megsejthetünk a belsõ végtelenségbõl.”
Tamás munkamódszerét megfigyelve megállapítható, hogy a spontán, motorikus gesztusokkal nem elégszik meg. Az összetett technika használata – égetés, kaparás, oxidálás, applikálás stb. – gesztusainak másfajta intenzitást kölcsönöznek. Nála a spontaneitás egy kontrollált képépítõ módszer részévé vált. Kisebb kalandok árán mindig túllépett az irracionalista törekvéseken, a szubjektivizmus kikényszerített apológiáján, amely az absztrakt expresszionizmusra oly jellemzõ volt, ahol a kép egy tragikus akció színtere, vagy egy önmagába vezetõ, negatívan absztrakt Én-feláldozás.
Lírai alkata miatt inkább jellemzõ rá Pollock drippingelt képeinek réteges szövevényessége és a mitizáló szürrealista automatizmus. Nála is megjelenik – rejtve vagy célzatosan – a Nõ mint a kép mitikus alapja. A kép felületét elõször roncsolva-pusztítva kaotikus masszává alakítja, majd ezt az elvadult felületet nemesíti át. Bizonytalan, cseppfolyós állapotból hozza létre, emeli ki a formát.
Ornamentális munkában ( Nõnemû , Pajzs stb.) egyetemes jelentésû motívumokat épített. Viszonya az archaizmushoz lényegi jellegû. Szimbólumoktól terhes, költõi képek, amelyek mentesek az individualitásától, egy általános, mitikus vágyat fejeznek ki. A hagyomány mélységes tudatként jelentkezik, nem bizonyos formák és tartalmak puszta átvételeként.
A pajzsok után munkáiban újra felfokozódik a gesztus. Minden kép a pillanat anatómiája – a legkevesebbel akarja a lírai árnyalatok iránti kivételes érzékenységét bizonyítani. A fojtott színvilág miatt mégis érzõdik valami kellemetlen, egzisztencialista utalás.
A MAMÛ pincegalériában kiállított mûvek egyenes folytatásai s azt is mondhatjuk, szintézisei eddigi munkájának. Munkáiban végleg eltûnnek a mitológiai projekciók, de a címekkel egy költõibb közegbe tereli a mûveket. Madarak, Sirály, Éjszaka, Három Hold, Vaspajzs, Altamira – a címek egy archaikus világot szuggerálnak, de a munkák elvontsága inkább a lebegõ bizonytalanságba terel. Tamás, a plasztikai megfogalmazás által, eljutott a metaforikus jelig. A robusztus vaslemezek könnyedé váltak. Levegõbe írt kalligráfiáknak hatnak.
Rozsdás vasakkal sikerült megszólítani
a láthatatlant. Mindent éteri jellé szublimálhatunk.
A képzõmûvészetben nem lehet, és nem
is kell eljutni az anyag végsõ határáig, mert
az anyag a jelentéshordozó, az egyetlen lehetséges
médium. Munkái nem tárgyiasult absztrakciók,
hanem érzéki jelek. Tizenöt tömör haiku.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu