Nagy Márta • "Ez a két világ távolról sincs oly távol egymástól" • (Rudi Dolezal a "Herman Nitsch" art-clip kapcsán)

Ausztria két legnevesebb videóklip-kreátora és producere, Rudi Dolezal és Hannes Rossacher (DoRo) a 6 napos játékkal egyidõben mutatta be Bécsben és Prinzendorfban a világ elsõ ART-clipjét: Hermann Nitschrõl. A vállalkozás szálai a nagy Nitsch-akciót elvben és anyagiakban egyaránt támogató, a személyes részvételrõl azonban lemondani kényszerült David Bowie-ra vezetnek vissza. Rudi Dolezal mintegy három évvel ezelõtt a popsztárra várakozva ismerte meg Hermann Nitschet, és azóta a mûvész lelkes híve és tisztelõje.

A könnyûzenei klipek mintájára készült ART-clip – a klasszikus videóklipek sajátosan bõvített, képeket és hangokat újszerû feszültségbe állító változata – egyben az egész életmû reprezentációja kíván lenni: a mintegy ötperces kompozíció a Hermann Nitsch különbözõ alkotói periódusaiban született képekbõl, illetve az akciókról készült álló- és mozgófelvételekbõl bontakozik ki. A képeket kísérõ, a mûfajból adódóan hangsúlyos zene Nitsch saját akusztikus mûveit dolgozza fel – a lejátszás pedig, ha a hangerõszabályozás az alkotókon múlik, dobhártyát rengetõ. Ugyanilyen hangos a mûvésznek a klipen hallható, esszenciális üzenetet hordozó hangja. („Az excesszus mély élet, intenzív élet, végletesen megélt élet. Az excesszus számomra életigenlés, egy hatalmas energiaörvény megnyilvánulása. A teremtés örök folyamata építés és rombolás állandó váltakozásában nyilatkozik meg.”)

A Frank Zappával, André Hellerrel és Brian Enoval folytatott ART-clip kísérletek után a Nitsch-klip egy egészen új éra kezdetét kívánja jelezni. „Mindkettõnket kezdettõl fogva izgatnak a videómûvészet határterületei. Az ART-clip a NEM-popzenének a (képzõ)mûvészet, azaz ART segítségével végzett, szokatlan és totális vizualizációja. Az ART-clip képek sorozatából álló kompozíció, melynek létrehozásakor – így Dolezal és Rossacher – a modern videóklip-produkciók valamennyi technikai és esztétikai tapasztalatát adaptáljuk a képzõmûvészetre”. Nehogy az ART-clipet a zenei videóklip ellentétének tekintsük, figyelmeztetnek továbbá. A helyzet ennek éppen az ellenkezõje: az ART-clip úgy mutatja be Hermann Nitschet, ahogyan az ugyancsak a DoRo produceri irodájában készült videóklipek David Bowie-t, Mick Jagger-t vagy Paul McCartneyt.

Igazán azonban akkor lesznek elégedettek a rendezõk több mint egyévi munkájuk eredményével, ha majd – nem is olyan soká – a Music TV-ben és a VIVA-n is látható lesz a Nitsch-ART-clip. Remélik, hogy a klip szokatlanságával felrázza a mûvészet iránt talán kevésbé érdeklõdõ, Nitsch nevét pedig zömükben még soha nem hallott fiatalokat; hogy ez a klip „a Stones és a Queen között feltûnést kelt, megállásra késztet és gondolkodásra sarkall” – ezáltal pedig más kulturális körökben is ismertté teheti Nitsch nevét. Szó se róla: aligha lesz nézõ, aki nem kapja fel a fejét az újfajta klip láttán.

„Nem véletlen, hogy elsõ ART-clipünk alanya éppen Hermann Nitsch, s ez a munka egyben prototípusa is további, ugyanebben az újszerû audiovizuális mûfajban tervezett produkcióinknak. Hermann Nitsch DoRo-ék számára kulcsfontosságú alak a világhíres osztrákok kisszámú csapatában, a mûvészet fontos reprezentánsa: munkái mindenütt a világon elismerést és tiszteletet váltanak ki. David Bowie-tól a Rolling Stones-ig nem egy popsztár éppen Hermann Nitschtõl eredezteti a pop-kultúráról vallott felfogását.”

Nitsch a projektrõl: „Mindig is irigységgel és csodálattal töltött el az a fajta eksztázis, amit a valóban jó rockzene vált ki, meg az, hogy mennyi fiatalt képes magával ragadni. Jó volna valami hasonlót elérni a magam területén.”

A további ART-clipek kiszemelt alanyai: Andy Warhol, Christo, Jeff Koons – valamint más osztrák hírességek, így a 6 napos játékon is megjelent Christian-Ludwig Attersee és Arnulf Rainer, illetve Franz West.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu

C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/