info


A QUAY TESTVÉREK
 Street of Crocodiles  Anamorphosis  The Comb
1999. július 30. péntek
A vetítés után beszélgetés a Quay testvérekkel
(moderátor: Horváth György)



Stephen és Timothy Quay Amerikában születtek 1947-ben. Philadelphiában grafikusnak tanultak, késôbb a londoni Royal College of Art-ban folytatták mûvészeti tanulmányaikat. Itt ismerkedtek meg Keith Griffiths nevû évfolyamtársukkal, akivel 1980-tól készítettek filmeket Koninck Studió néven. Késôbb posztereket, könyvborítókat terveztek, reklámfilmeket készítettek, az utóbbi években pedig díszlettervezôként is feltûntek a színház világában. Munkamódszerük akár kézmûvesnek is nevezhetô: ôk készítik a bábokat, a díszleteket, ôk világítanak, és kezelik a kamerát.

"Sokszor végiggondoljuk, hogy hogyan leheljünk életet egy jelenetbe... számunkra a kamera is egy báb, bizonyos értelemben ô motiválja a történést. Minden az asztalon kezdôdik, amikor hozzálátunk a díszletépítéshez. A dekoráció van meg elôször, és az alakítja ki a bábokat is. Így teremtôdik egy pszichológiai tér, amely a kamera jelenlétében teljesen kinyílik és telítôdik."

"Gyakran ér minket az a vád, hogy a munkáink túlságosan "lilák", és különösen Angliában vélekednek így. Talán azért van ez, mert erôsen hatott ránk az európai irodalom és filmtörténet, Bruno Shalz színháza, a német opera hagyománya. Az európai mûvészet többet foglalkozik a mitológiával, a tájjal, a városok és az emberek viszonyával, és minket is ezek a dolgok érdekelnek."

Az elbeszélés nem játszik központi szerepet munkáinkban, a bábanimáció mûfaja nem karakterekre és dialógusra termett, inkább a tánccal és a zenével rokon. A zenének sajátos törvényei vannak, az elbeszélés pedig nem tud kibújni a saját bôrébôl. Munkáinkat az elbeszéléshez való talányos viszony jellemzi, ami a zenében vagy a táncban is kifejezôdik, számunkra a mozgás és a zene viszonya meghatározóbb, mint a hagyományos filmelbeszélés.



A krokodilok utcája
angol, 1986, 21 perc
Zene: Leszek Jankowski

"Egy elhagyatott vidéki múzeumban van egy régi, kiszuperált Kinetoscope-nézô, amely a krokodilok utcájának pontos térképét mutatja. Ebben a fából készült nyelôcsôben jó mélyen, mint valami anatómiai ábra látható a krokodilok utcájának belsô rendszere és konfigurációja. Amikor az arra bóklászó gondnok nyála bekerül a perselybe, elszabadul ennek az egész Shulz-i színháznak a szelleme, minden megelevenedik, fluktuálni kezd. Az élôsködô zóna utcáit egyszerûen ellepi a mítosz, a mitológiai felmenôket pedig egy kívülrôl jött betolakodó osztályozza, akinek végül is sikerül keresztülverekedni magát a Nagy Évszaknak ezen a páratlan éjszakáján. A központ elérhetetlen, és a hiábavaló üldözés egy olyan szabómûhely hátsó szobáiba vezet, mely enyhén szólva is kétesnek mondható."

Quay testvérek