|
Tárlatlátogató - Illúzió a
perspektíváról
Vadas József
Ha egyszer
egyetemen vagy fõiskolán is tanítják majd a kiállításrendezés tudományát
(nálunk ez még önképzõ módon folyik), merem remélni, kötelezõ nézni való
lesz videóról az a tárlat, amelyet Beke László és Peternák Miklós állított
össze a Tudomány a mûvészetben - mûvészet a tudományban címû UNESCO-ICSU
budapesti világkonferenciához kapcsolódva. Nem mintha tökéletes munkát
végeztek volna; bõven akadt a rendezvényben egyoldalúság és
következetlenség. A katalógus szerint ez "egy perspektíváról szóló
kiállítás". Így igaz. A lezser megfogalmazás érzékelteti a jó koncepció
tudatosan laza kontúrjait. Hiszen miközben nyilvánvaló, hogy a perspektíva
"a mûvészetben szinte mindennel összefügg", azaz a rendezvény az egész
egyetemes mûvészetrõl is szólhatna, a realitások - a hely és a pénz
korlátai - miatt szerényebb tárlattal kellett beérni. A recept
pofonegyszerû. Van egy fontos mûvészeti jelenség - nevezzük perspektívának
-, amely nemcsak a múltban játszott szerepet a kultúrában (gondoljunk csak
arra, amikor elfelejtették, hogy amikor szép lassan újra
felelevenítették); de amely történetével kísért a jelenben is, hiszen a
klasszikus perspektívára alapozott, pontosabban abban kifejezõdõ
szemléletet rombolta szét századunk természettudományos (benne geometriai
és fizikai) világképével a zsigereiben a modern mûvészet, amelybõl mára új
tradíció lett. Elég csak felvillantani tehát a történelmi útnak néhány
dokumentumát - Dürer rajzaitól barokk épület- és vedutaképeken át
klasszicista grafikákig, s máris tudományosan megalapozódik a bemutató.
Tegyünk közéjük néhány öreg mûszert (camera obscurát) és szemléltetõ
eszközt, pár ábrázoló geometriai rajzot a mûegyetem archívumából, a
közönség - még a mûvészet iránt tartózkodó többség is - a bizsergetõ
izgalmasságok láttán a látványban-illúzióban való élvezkedés során
elfeledkezik arról, hogy most múzeumban van, ahol mûalkotások üzenetét
kell megfejtenie. S ez a belefeledkezés már csak annál is könynyebb, mivel
a kortárs mûvészetnek a világ legkülönbözõbb tájairól ide citált darabjai
is érdekességükkel hódítanak. Hatalmas vásznakra vetített mozgalmas
optikai trükkök dominálnak bennük. A múzeumot elhagyva, persze, a sok
villogás után megnyugszik a szem és kitisztul a fej. S kiderülhet:
impresszionisztikus egyveleget kaptunk. Aki most találkozik elõször a
perspektívával, annak ugyanis nem rajzolódik ki sem a történelmi
fejlõdésmenet, magyarán a perspektíva felfogásának koronkénti változása.
Az sem derül ki, mi a kapcsolat tudomány és mûvészet értelmezése, vagyis a
geometria és az ábrázolás között az egyes stílusokban. Más szóval a
kiállítás ízelítõt ad - sok fontos tudnivalót közöl - a történetbõl, a
mûvészetbõl és a technikából is, de, de ezeket nem integrálja; s így a
jámbor látogatót azzal a jólesõ érzéssel bocsátja útnak, hogy most már
tudja, mi a perspektíva.
A kiállítás a Mûcsarnokban augusztus 22-éig tekinthetõ meg.
|