GEPSZAVA MOSTANI SZAM
GEPSZAVA pecsetGÉPSZAVA
Mostani szám
1997. I-II-III.

Részletek a Gépszava Mostani számában megjelent írásokból:

Részlet Alexandra Fjodorovna, Oroszország cárnéja naplójából: „Túlságosan sietünk élni, az események túlságosan gyorsan váltakoznak, a pénz és a gépek irányítják a világot, és megsemmisítik a mûvészetet, akik pedig tehetségesnek érzik magukat, azok romlott gondolkodásúak.“

Széll László: VAN IS NINCS IS (glossza) „A természethez viszonyított életmódunk a szimbiotikusból parazitává változott. Az évszakok manapság csupán hideget vagy meleget jelentenek, a múlt ünnepei ma jobb esetben fizetett munkaszüneti napok.“

Széll László: MI A TECHNÓ? - A TECHNÓHOUSE JELENE ÉS JÖVÔJE - A HÁTTÉR Az elmúlt öt évben a technónak most már minden kétséget kizáróan sikerült a 90-es évek meghatározó zenei és ifjúsági mozgalmává válnia. Sikerült neki minden más zenei irányzatnál, még a rock and rollnál is gyorsabban tömegkultúrává válnia. Közép Európa szerte különösen 1994/95-ben hatványozódott meg a rajongók és a témába vágó rendezvények, valamint a hanglemez- és könyvkiadványok száma. A technó a 90-es évek zenéje, földalattiból tömegmozgalommá vált, és egy egész generációt ölel magába. A technó fergeteges sikere, és amit némelyek annak vélnek, oda vezetett, hogy a mozgalom szellemét sokan meg sem értették. Nehéz is megérteni azért, mert manapság technó gyüjtônév alatt megjelenô dolgok java része már rég újra popzenévé mutálódott, és így eltakarja a rálátást a lényegre. Itt most nem értékelésrôl van szó, hiszen annak felismerése, hogy ezen zene kommerciális változata meg fogja hódítani a legszélesebb piacot, az a technó kezdeteinél sem kívánt szerény intelligenciánál többet. Sokkal inkább arról van szó, hogy a technó forradalmisága tudatosodjon, lényege megértve fejlôdjön. Hiszen itt most a zene egy olyan aspektusa kerül középpontba, amelyet az európai zene egész eddigi története során inkább kerülni illett. Ez pegig a monotónia. A monotónia, a repetíció az az elem, amit gyakran a hiányzó kreativitás bizonyítékaként (félre)értelmeznek, holott csodálatra méltó energiát hordoz magában. Ezen a ponton tanulhatnánk az állítólag "primitív" kultúráktól, hiszen ezek már rég jól tudják, hogy a szavak és ritmusok végtelen ismétlése egy meditatív-spirituális élményen át egyenesen az Istenekhez vezet. Egy olyan világban, ahol az ész, a ráció mindent és mindenkit meghatároz, a technóval kifejlôdött egy zene, amely bár a legracionálisabb gépek - nevezetesen kompjúterek - alkalmazásával készül, mégis pontosan ezt rációt hagyja figyelmen kivûl, és hozza vissza az elveszett "primitív" energiákat. Pontosan ez benne a hihetetlen, a paradox: egy, az ésszerûségi elvek által meghatározott generáció - tudatosan vagy ösztönösen - legalább a zenében megtagadja azokat a törvényeket, amelyeket a hétköznapokban kénytelen betartani. A gyökerekhez való visszanyúlás ebben az összefüggésben magától értetôdô. A technó ideálja, a legújabb technológiák használata, a folyamatos megújulás, az innováció, a tabukkal és a szabályokkal való szakítás, a struktúrák elvonatkoztatása, a vélten össze nem tartozó elemek újra összerakása, az új hangzások felkutatása, az új utak megtalálása, az új eredetiség megteremtése a technó zene igazi rajongói számára egyértelmû elsôbbséget élvez az ugyanazon téma örökös visszatérésével és unásig ismétlésével szemben. "Open your mind", azaz “tárd ki a szellemed“, ez a jelszó. Sokak számára ez az életelv egy tompa, tartalom nélküli frázissá vált, de mégis pontosan ez a megközelítés az, ami a technót a következô években, sôt évtizedekben is változatlanul érdekessé és sokszínûen meghatározóvá fogja tenni. Ebben a vonatkozásban az 1997-es év Magyarországon is optimizmusra ad okot. Hiszen például az idén bekövetkezett a technó DJ-k és az egyetlen nem kommerciális alapokon müködô, már nemzetközileg is elismert magyar live act (a Bernáthy & Son) egymáshoz közeledése. Többek között azért is, mert egyszerre nyúltak vissza a közös gyökerekhez. Ennek sok oka van: A nyolcvanas években a studióban készített zene korunk egy tipikus és szignifikáns kifejezôjévé és figyelemreméltó hatóerjévé vált. A stúdióban keletkezô zene javarészt csak és kizárólag maga a stúdió létezése által vált lehetôvé. Az azonos idôben való játékot ("real time") maga mögött hagyva a zene most már lépésrôl-lépésre-technikával ("step by step") készült. Hamarosan a Pink Floydhoz és a Genesishez hasonló zenekarok élô koncertjei a stúdióban összebarkácsolt felvételeik színpadi újraelôállitásának halvány kisérleteivé korcsosultak. A közönség is csak azért jött el, hogy a színpadon playbackre imitáló zenészek létérôl megbizonyosodjon. A nyolcvanas években az élô zene ott növekedett, fejlôdött, ahol azt a legkevésbé tételeztük volna fel: a diszkóban. Ez volt a hely, ahol a DJ-k élô keverése közben a meglepetés, a diszharmónia, az improvizáció elemi élményeben lehetett részünk. Mindaz, amit akkoriban Frank Zappa az élôben játszott zenében már teljesen hiányolt: "You can´t do it on stage anymore" (Ezt már nem teheted meg a színpadon.) A közönség az élô játék ezen friss elemeit a lehetô legközvetlenebb formában érezte: tánc közben, az ütemmel sodródva. Így hát a nyolcvanas években a diszkó vette át a valódi élô esemény szerepét, és a DJ, potosan az, aki eddig halott, konzervzenét kínált, ôrizte meg Zappa szelleme szerinti hôstettként a zene legszentebb lényegét az elmúlástól. A DJ-zenének emancipációjához vezetô útján az utólsó, de nem kevésbé fontos lépés volt a kompjútertechnológiák használatának elterjedése. A szempler és a számítógépek pontosan beleillenek a DJ-k alkotómunkájának történelmileg kifejlôdött módszertani képébe. A DJ-k már több, mit tizenöt éve ugyanúgy csináltak zenét kézzel, mint amire a szemplerek vannak programozva: a már meglevô, lemezre rögzített, vagy éppen természetesen hömpölygô (azaz élôben bejátszott) forrásokból begyûjtött hangelemek heterogén tömegének átrendezésével. Ami a punk volt a hetvenes években, az a dj-zene a nyolcvanasokban. - mondhatnánk ma, szem elôtt tartva a tényt, hogy a punk egy korszak végét fémjelezte, de - mégha sok hagyománytisztelô nagyon nem szívesen hallja ezt: a DJ-zene egy jövendô kor hírnöke. A technó nem tiszavirágéletû divathullám. A technó nem halott, távolról sincs vége. Most kezdôdik csak igazán.

PETER DRUCKER - A NYUGHATATLAN ELLENKEZÔ (interjú) „Japán iparmágnások, 20 éves ifjú vállalkozók, ékszerterhes mutlinacionális nehézsúlyú igazgatók, még az olyanok is, akik nem viselnek öltönyt, mind tátott szájjal hallgatnak, ha a guru beszél.“ „Drucker kivételes képességekkel rendelkezik a hagyományos tudás kihívására. Még az elsô világháború elôtt Ausztriában született tudós megnyilatkozásait olyan történelmi vonatkozásokkal spékeli, amelyek a mai, mindennapi életünkre is érvényesek.“ „GSZ: Szóval a számítógépipar nem keresett egy fillért sem? Drucker: Ezt mondtam. Egyes egyének bizonyos határos ideig hatalmas pénzeket keresnek. Az IBM harminc éven keresztül kaszált. De hát akkor mégis van elég vesztes, aki a nyertesek nyereségeit kiegyensúlyozzák.“ „...nincs olyan eset a történelemben, amikor az úttörô meghatározó termelôvé tudott volna válni. Hogy most üzletrôl, tudományról, vagy mûvészetrôl beszélünk, teljesen mellékes. A legsikeresebb újítók azok mindig a kreatív koppintók, az Örökös Másodikok.“ „A villanykörtét nem Edison találta fel. Ez csak egy amerikai legenda. Egy angol, vagy felôlem cseh fizikus találta fel a villanykörtét. Valójában legalább öten, vagy hatan dolgoztak egyszerre ezen a témán.“ „Mindent összevetve, a nagyvállalatok semmi elônnyel nem rendelkeznek, csak hátránnyal.“ „A múltbeli és a jelenlegi menedzsment modell hasonló az operához. Az opera karmesterének is számos résztvevô csoport munkáját kell összehangolnia. Ott vannak a szólisták, a kórus, a balett, a zenekar. Ezeknek mind össze kell hangolódni, de ehhez megvan a partitúra.“ „Egy példa: országunkban jelenleg mintegy félmillió külföldi diák tanul. Évente mindegyikük elkölt kb. húszezer dollárt itt. Ez megfelel évi tízmilliárd dollár bevételnek, ami valahonnan külföldrôl áramlik ide, de ez az öszeg mégsem jelenik meg a kereskedelmi kimutatásokban.“ „Én nem találgatok a jövôrôl. Halandónak nem adatott meg a jövôbe látás képessége. Minden, amit megtehetünk az az, hogy elemezzük a jelent, annak is kifejezetten azon jelenségeit, amelyek nem illenek abba a képbe, amit mindenki ismer és adottnak vél.“ „Már korán, 1959 körül azt állítottam, hogy a Szovjetúnió bukásra van ítélve. Ami cseppet sem volt nehéz annak, aki kicsit is ismeri a történelmet. Mégis teljesen lehetetlen lett volna úgy akkor, mint késôbb, egészen Gorbacsov idejéig bárki számára is elôre látni azt, hogy a Szovjetúnió robbanásszerûen fog magába összerogyni. Meghalt, amíg aludt. Végelgyengülésben. Ilyen eddig még soha meg nem történt, és nem is hiszem, hogy még egyszer megtörténne.“

KRUDER & DORFMEISTER (interjú) „Nemcsak producerként élveznek kiváló nemzetközi hírnevet, extravagáns DJ szetjeikkel is lángba borították már bolygónk legmenôbb klubbjait. A triphop és a drum´n´bass stílusjegyeinek egyedi ötvözete útmutató, és megalapozza kultstátuszukat. Kruder és Dorfmeister ezen kívûl még számos más zenei stíluskategóriában is otthonosan mozog. Majdnem hogy könyörtelen következetességgel mondanak le az énekhang alkalmazásáról, és a harmóniákat és dallamokat egy teljesen új szintre emelik. Minden egyes általuk készített, vagy újrakevert darab tartalmaz valami meglepetést.“ „ A »G-Stone« EP-vel a stílustörténelemben kivételes jártassággal rendelkezô két homeboy letette a névjegyét a 12 hüvelykes lemezmegjelenések áradatában egyébként teljesen szokatlan személyiségorientáltságú zeneszerzôi stílus mellett. Ehhez még különösen hozzájárult az a tény, hogy producerként a polgári nevüket használták, és nem pedig a szokásos pszeudonímák használata mellett döntöttek. A reakció nem is váratott sokáig magára.“ „Kruder: »Bécsben nem is volt sose egy magától kialakult szín. Nem volt itt folyamatosság. Bár mindannyian meglehetôsen régen készítünk zenét, de a lemezkiadáshoz valahogy évekig nem volt bátorságunk. A jelenlegi fejlemények minden bizonnyal összefüggnek azzal a independent szellemiséggel, amely itt az utóbbi két-három évben alakult ki elsôsorban a Ninjatune és a Wall of Sound hatására. Gyakorlatilag ôk mutatták meg nekünk, hogy ez a zene a lemezipari struktúrákon kívül is mûködôképes.«“

NOVATION DRUMSTATION (ismertetô) „Az analóg rajongókban kétkedéseket ébresztett elôször a berendezés hangkeltésének módja: a hangminták, illetve az ún. ASM (Analogue Sound Modelling), ami tulajdonképpen az analóg áramkörökben lezajló folyamatok számítógépes (digitális) »utánzása«, modellezése. A kétely azonban hamar eloszlatható, mert a készülék hangjai kivétel nélkül nem hogy extrém módon megközelítik az eredetit, de a 909-es lábdobhang szinte még dinamikusabban »jön«, mint az eredeti 909-rôl!“

MI A CSODA AZ A TB 303 - SAV A DOBOZBAN (glossza) „Az eredetileg 1983-ban piacra dobott 303 nem váltotta be az annak idején hozzáfûzött reményeket. A gyártó Roland cég mindössze 18 hónap után leállította a gyártást, mert az emberek nem tudtak vele mit kezdeni, és mert vegytisztább, új, digitális hangok jöttek divatba. A kis, ezüst dobozok hamarosan a használtáruboltok polcain kezdtek porosodni. Valószínûleg még ma is ott enné a fene az öszeset, ha a csikágói Phuture (DJ Pierre, Spanky és Herb Jackson) meg nem csinálja rajta 1987-ben a korszakalkotó »Acid Tracks« címû számot.“ „A 303 varázsa abban rejlik, hogy sose azt csinálja, amit te akarsz. Ez egy rohadt gép, amit könyörtelen nehéz programozni. Ha sikerült beprogramoznod egy szekvenciát, biztos lehetsz benne, hogy a 303 valami teljesen mást fog helyette viszajátszani. És ez bizony gyakran sokkal jobb.“

N264 MUSIC WORKSTATION (ismertetô) „400 program / 400 kombináció, GM kompatibilis programok és beállítások.“

ROLF ELLMER, MÛVÉSZNEVÉN JAM EL MAR (interjú) „Igyekszem a gépeimet mindig úgy megválasztani, hogy azok illjenek is egymáshoz, és hogy az új géppel a stúdió valóban bôvüljön, sokoldalúbbá váljon. Ha az ember egy produkciónál csak Roland gépeket használ, akkor ez törvényszerûen csak teljesen Roland hangzású lesz. Ha minden vonatkozó feladatot egyetlen mintavevô (sampler) lát el, akkor az összes hangminta nyilván az az adott gép orrhangján fog megszólalni. Ezért is fontos, hogy az ember egy sokrétû gépparkkal rendelkezzen. De úgy hiszem, mégis az Oberheim Expander a kedvenc gépem.“ „GSZ: Neked két hatalmas moduláris szintetizátorrendszered is van: a már említett Roland System 700 és a Moog P3. Ezek óriási, régi, bonyolult, drága dögök. Minek tartod ôket? JEM: Naja. Elôször is jól néznek ki, nem? A nappali szobámban még egy ARP 2600-as is áll. Ennek van egy úgynevezett önkioldó játékmódja, amikor is magától játszik. A múltkoriban egy vasárnapon beállítottam rajta egy nyugodt hangot, és ez ment egész nap. Ki se lehetett volna kapcsolni, olyan megnyugtató atmosztérát teremtett. Másodsorban pedig, amikor én kezdtem, akkor Klaus Schulzénak és a hozzá hasonlóknak csupa ilyen gépei voltak, és ez engem annak idején lenyûgözött. Mindig azt gondoltam: ezekbôl a gépekbôl kijön valami még eddig soha nem hallott, és ez számomra tökéletes misztérium volt. Ezeknek a berendezéseknek, különösen a Moognak van valami különleges karakterisztikája. Ami pedig maga a paradicsom mindazoknak, akiknek a saját egyéni hangzások kibütykölése a mániája.“

AZ EXTASY ÉS A TECHNÓ (tanulmány) „Feltûnô, hogy ezen fiatalok döntô többsége rendezett családi környezetbôl származik, viszonylag magasszintû iskolai képzettséggel rendelkezik, és a társadalomba teljesen beilleszkedett. Az ilyen stimuláló anyagok használóinak megoszlásánál további figyelemre méltó tény a a fiatal lányok magas aránya.“ „Az extasy alaphatóanyagát, az MDMA nevû vegyületet a német Merck gyógyszervállalat már 1913-ban szabadalmaztatta étvágycsökkentôként. De soha nem dobták piacra „különösen furcsa“ mellékhatásai miatt. A hatvanas években Alexander Shulgin, egy amerikai biokémikus fedezte fel újra az MDMA-t, és alkalmazta a pszichoterápiában. Az MDMA Extasy név alatt vált Amerikában nagyon népszerûvé különösen az egyetemisták és a fiatal értelmiségiek körében, mint »szerelmi bájszer«. Ma, az extasy név alatt leginkább a tablettaformában feketepiaci forgalomba kerülô szerek javarészt földalatti konyhalaboratóriumokban készülnek. Az extasy fogyasztók által leginkább megkívánt hatásokat (érzékeléserôsítés és hangulatjavítás) fôrészt az MDA, MDMA és MDEA nevû hatóanyagok, valamint a 80-as években a David E. Nichols nevû amerikai kémikus által kidolgozott MBDB váltja ki.“ „Az extasyban levô anyagok mindenekelôtt közvetetten hatnak. Mégpedig úgy, hogy az agyban bizonyos idegsejtek tárolóiból a szerotonin nevû anyagot szabadítják fel. A szerotonin antidepresszív és hangulatemelô tulajdonságaival az ember érzéseinek fontos szabályzója. A szervezet a szeretet és boldogságérzést okozó szerotonin kibocsátásával jutalmazza meg önnmagát. Például az orgazmus során jelentôs szerotoninkibocsátásra kerül sor. Az extasy hatóanyagai tehát az ilyen pozitív érzéséket stimulálja, illetve erôsíti anélkül, hogy a fogyasztó ezt »kiérdemelte« volna, vagy hogy ezt más külsô (nem vegyi) ingerek váltották volna ki.“ „Az extasy pozitív és negatív közérzeti állapotokat is elô tud hívni. Az extasy hatását kipihent, éber állapotban különösen intenzíven lehet megélni, amíg a fáradt fogyasztó könnyebben túladagol, és hajlamos más beindító- és gyorsítószereket, mint pl. speedet szedni, amivel viszont az extasy érzéserôsítô hatását csökkenti.“ „Minden tablettában van különbözô adagolásban egy, vagy több olyan anyag, amelyek a használók által nem kívánt hatásokat, illetve mellékhatásokat is kiválthatnak. A várt legfonotsabb hatás, az érzékeléserôsítés és a hagulatfokozás egyébként is csak viszonylag alacsony adagolási keretek között érhetô el: ha túl alacsony az adagolás, akkor nem jön létre az »E-film«, és fennáll az a veszély, hogy a használó mintegy pánikba esve mértéktelenül rászed még, mialatt az Extasy hatóanyagai túladagolásnál inkább - mint a speed - beindítóan, felkorbácsolóan hatnak.“ „A máj mûködésének tartós és krónikus elváltozása, illetve funkciózavara is az esetleges veszélyek közé tartozik. Szívzavarok fôleg a már elôzôleg károsult személyeknél, illetve túladagolásnál és egyéb más szerekkel való együttes fogyasztásnál fordulhatnak elô. Az izomzat feloldódhat, és az így felszabadult proteinek károsíthatják a vesét. A megemelkedett testhômérséklet minden szerv számára rendkívüli túlterhelést jelent, amely tartós fogyasztás esetén az egászségi állapot súlyos kárásodásához vezethet.“ „A drogfüggôségrôl szóló tudományos ismereteket a jelenlegi törényalkotóknak is végre figyelembe kell vennie! Ma tudjuk, hogy egy pszichotróp anyag nem okoz függôséget, csak szenvedélystruktúrákat elégít ki. Az ilyen szenvedélystruktúrák, mint a hiányzó önbizalom, vagy a csökkent csalódási tûrôképesség korábbi élmények nyomán gyakran már fiatal, sôt gyermekkorban kialakulhatnak. A drogfogyasztásra tehát leginkább nem a gonosz szerterjesztôk vagy a rossz barátok csábítanak, illetve a laza politikusok vagy törvények buzdítanak. Ennek megfelelôen az összes elnyomó, represszív intézkedés helybôl csak bukásra ítélt lehet. Az ilyen, szenvedélyre való hajlamstruktúrákat magukban hordozó emberek (élet)szituációja az üldöztetés által csak drámaian leromlik. A fennálló hatalom irányítóinak ezt végre be kellene látnia és a drogfogyasztás üldözésének szelektív megszüntetésével manifesztálni kellene azt a tényt, hogy a szenvedélyt sem a BTK, sem a kábítószertörvény (ha lenne ilyen), sem a rendôrség, sem pedig a börtön meg nem szünteti, hanem - ha van egyáltalán - akkor csakis a szenvedélystruktúrákhoz vezetô körülmények kialakulásának megakadályozásához nyújtott segítség az egyetlen lehetséges út.“ „Kockázatmentes drogfogyasztás nem létezik!“

SOFT MACHINE MUSIC - JIMI TENOR „Amikor Jimi Tenor kimondja azt, hogy »happy«, az olyan hatást kelt, mint mikor valaki más »Charles Mason« nevét említi, és összhatása egy házimacska kisugárzásához és Andy Warhol kisértetiességéhez fogható. Jimi nem csak a színpadon viszi a prímet, és nem csak ott szupersztár. »Már kifele tartok a plasztik-dzseki periódusomból. Számomra most kezdôdik a Las Vegas-fázis.« -mondja. »De akármilyen is a vizuális imágóm, fel kell fogniuk, hogy a zene teljesen komoly... a vidám részekig.«“

A TR 808 ÉS 909 FEJLESZTÔI MEGSZÓLALNAK „Hiro Nakamura úr a TR-808-ról: »A TR-808 fejlesztésének idején a lengôcsin hangokat javarészt a fehér zajjal (white noise) szimuláltuk.«“ „Atushi Hoshiai úr arról, hogy a TR-909 fejlesztésénél miért tartottak ki a TR-808 analóg hangzásai mellett: »Annak idején sok felhasználó részesítette az analóg hangzásokat elônyben, amelyeket persze tovább akartak szerkeszteni, változtatni.«“

Bernáth Zsiga: KÍSÉRÔSZÖVEG A KAPCSOLÁSI RAJZOKHOZ „Most néhány gyakorlati tapasztalunkat adjuk át, melynek lényege a hurok (groove) rendszer. A dob hurok, basszus hurok elv azt jelenti, hogy a dob és basszus szekvenszer patternjeibe beírt ütemek és hangok tetszés szerint cserélgethetôk, játszhatók azonos idôben. Sebbességet, hangszínt, effekteket a játék ideje alatt szabadon állíthatunk, válthatunk, sôt új, spontán ötleteinket (improvizációinkat) is beírhatjuk különösebb nehézség nélkül.“

ÖTLETEK AZ INDULÁSHOZ „Tippeket adunk, hogy miképpen is vegyünk fel kazettákat, hány számot tartalmazzon, mit mellékeljünk hozzá, röviden összefoglaljuk az összes praktikus dolgot, ami szükséges egy saját lemez megjelentetéséhez. Mire is van szükségünk egy kis stúdióhoz? A kérdés költôi, mivel világosan tudnunk kell a célt: a technó melyik mûfaját kívánjuk ûzni. Más-más stílust, más-más gépfajták támogatnak.“

Philipp Anz és Arnold Meyer: TECHNÓ TÖRTÉNETE- FOLYTATÁS A O. SZÁMBÓL „A csikágói producerek egyszercsak felfedezték a japán Roland cég TB 303-as típusjelû basszususgépének varázsát. Megszületett a, süvítô, csirpelô egyedem-begyedem acid. Hogy a Phuture »Acid Trax«-a , vagy az Adonis és Marshall Jefferson által Sleazy D-nek készített »I´ve Lost Control« volt-e az elsô acid szám, ma már nem egyértelmûen bizonyítható.“ „A manchesteri New Order tagjai által nyitott Hacienda klub pódiumán hirtelen szinte csak olyan együttesek kezdtek fellépni, akik a rockot house elemekkel vegyítették. A Happy Mondays, a Primal Scream és a Stone Roses a számaikat Andy Weatherall-lal, Paul Oakenfold-dal vagy Terry Farley-vel kevertették újra. Országszerte kint a határban, erdôszéleken, a mezôn nagy szabadtéri (általában illegális) bulikat, úgynevezett raveket (to rave = tombolni, kiakadni) szerveztek, ahol az ambienttôl a gitárnyúzásig mindennek megvolt a helye.“ „A new beat 1988/89-ben csupán átmeneti divat volt, amikor a sajtó megpóbálta a kihülôben lévô acidhouse láz utódjaként felkapni. Önnálló stílusként azonban soha sem tudott lábra állni. A new beat tulajdonképpen a New Wave Disco Beat rövidítése. Az antwerpeni Prestige klub DJ-je, Marc Grouls 1986. szeptemberében kezdte el a genti A Split Second nevú EMB duó 45-ös fordulatszámú kislemezeit (pl. a »Flesh«-t) 33-as fordulaton +8%-kal felgyorsítva lejátszani. Ezáltal egy tompa, vontatott, sötét, lassú, de annál erôteljesebb hangzás keletkezett.“ „Amit a XX. század modern zenéjének elemzésekor megtanultam, és a technóra alkalmaztam, az az a felismerés, hogy a struktúra, a hangzás és az állag képezik az elektromos zene kulcsfontosságú alapelemeit. A dallam lényegtelen. Azt hiszem, a technóban vannak bizonyos hangzások és állagok, amelyek az emberekre egyformán hatnak. Ez egy pszichoakusztikus hatás. És mégis valószínûleg kultúrától függô dolog, hiszen fôleg a nyugati kultúrkör embere fér hozzá a technológiához.“ „Angliában a Peter Gordon alapítota sheffieldi WARP Records volt az elsô technó lemezcég, és ami az innovációt illeti, a genti R & S-szel együtt változatlanul ma is ott van az élen. A WARP-nál 1990. közepén jelent meg a Sweet Exorcist név alatt Richard Kirktôl a „Test One“, majd az elsô fél éven belül sikerült ennek a kis független cégecskének a »nagyok« 20-as sikerlistájára helybôl bekerülni az LFO és a Tricky Disko bemutatkozó felvételeivel, amelyek harsány (magasfrekvenciájú) »blíp« és tompa (mély) »klonk« hangzásokból épültek fel.“ „A sajtó teljesen rábukott a technó »jelenségre«, és egy röpke mulandó divatról beszélve gyors eltûnését jósolták. Mégis a szín egyre nagyobb és a zene egyre színesebb lett. Ma ugyanabból a tésztából mégis sokféle kis szines zsömle készül.“

Arnold Meyer: RICHIE HAWTIN „Amikor elôször megláttam, azt gondoltam magamban: »Ez nem igaz. Ez nem lehet ô.« 1992 szeptemberének egy kora reggelén a »Substance Abuse«, a »Vortex« és az »Overkill« címû rebellis technódarabok készítôjét, a FUSE lemezcímke, a Final Eposure, A Circuit Breaker, a Cybersonik és a States of Mind projektek vezéregyéniségét kellett a zürichi reptérrôl a szállodába vinnem. Aznap este DJ-ként lépett fel az Energy 92 fesztiválon. Bizony másképp képzeltem el ôt magamnak, nem egy ilyen sovány, szemüveges, vastag könyvbe mélyedt diákfigurának. De ha a lemezjátszók mögött beindul, akkor aztán könyörtelen szuperemberré változik.“ „Detroit zenéje szívbôl jön. Hogy robotzene-e vagy sem, az mindegy. De ha szívbôl jön, és ha jó ügyért van, akkor ez ki fog hallatszani a darabból, és érezi fogod benne a lelket.“ „A lemez megjelenése elôtt Hawtin hónapokig tesztelte minden egyes darabját DAT-ról azokon a földalatti partikon, amelyket annak idején Detroitban szervezett. Ez a város Hawtinnak nagyon sokat jelent. Itt rak fel legszívesebben, leginkább meghívásos partikon, párszázas kis közönségnek.“

FUNKI PORCINI (interjú) „Felfogja a világot olyannak, amilyen, megpróbálja élvezni az élvezhetôt. Funki Porcini kedveli a mozgást. Olyan ötleteket dolgoz fel egyetlen darabban, amiket mások egy életmûvé fújnának fel, vagy a stílusukat fejlesztenék ki belôle. Mindennek mozgásban kell lennie, egy széttördelt mozgásban, ahol minden lehetséges hatásnak fel kell tûnnie, hiszen az egész rendszert annyira nyíltra tervezte, hogy minden magától értetôdôen adódik benne.“ „Gsz: Hát akkor a Ninja Tunes címke a pont neked való mûvésztelep. P: Igen, pontosan. Akik ott dolgoznak, mindannyian pontosan tudják, hogy mit akarnak. Nincs ott semmiféle egóharc, minden kifejezetten laza. Ki is tûnik minden kiadványukból, hogy mindenki elégedett a saját munkájával. Nekünk ott nem kell egy kommersz piac igényeit kielégítenünk, mégis sikerülnek a dolgok. Biztosnak lenni abban, hogy az élet nem fajul munkaesztétikává. Ez a valóban fontos.“

Mosolygó Tibor: MAJD (glossza) „A rádió aktív, és éteri szennyezôdéseinek lehet, hogy új bekezdést kell nyitnunk emlékeink hanglemezpolcán. Bár leporolásukkor ma már jóval kisebb amplitudóval leng a tollseprû erôkarja, lévén hogy CéDék, azért ne felejtsük el, hogy honnan indultunk el batyunkban a „Jugoton“ és indiai bakelit pogácsákkal.“

Jutta Nachtwey: CZYK, A BOLDOG „Felületes átlapozáskor a magazin oldalairól mintha csak idegesen vonagló optikai lárma zúdulna ránk. De mielôtt úgy, mint egy videoklipptôl beleszédülne a fejünk, meglátjuk a lényegét, és hogy tulajdonképpen mi is ez: nem más, mint egy nyomdatermék, mégpedig olyan, amely közelebbrôl megvizsgálva klasszikus jellemvonásokkal bír. Az egyes rovatokat vizuálisan jól elkülönítették egymástól, és a folyó szöveg, bár apró betûs, mégis jól olvasható, ami pár másik trendújságnál, (pl. Raygun) már egyáltalán nem mindig magától értetôdô. De itt az állítólagos káosz mögött rendszer bújik meg.“ „Czyk felfogása jóval konzervatívabb, mint azt a kritikusai gondolnák, akik például a tavaly novemberi berlini FUSE konferencián felháborodottan tiltakozva elhagyták a termet, amikor az Xplicit egy technóleckét adott a jelenlevô tisztelt nemzetközi designer közönségnek: szokásos formájú tudományos elôadás helyett három vásznon végtelenített hurokban egyeveszett gyorsasággal Frontpage kivágások pörögtek, ami alá egy DJ élôben keverte a megfelelô technó zenét. Kissé furcsa: az imént Branczyk a sajtótermék elônyeit magasztalta, most pedig egy multimediális színpadi show-t varázsol elô. »Kissé irónikusan is gondoltuk mi ezt. Bennünket sokan nem vesznek grafikusként komolyan, hanem inkább popsztárként néznek ránk fel, vagy éppen le. Ha ez kell nekik, hát adtunk nekik egy kis show-t.«“

Ken Micaleff: AZ OKOS PÖRGÉS - DRUM&BASS MÛVÉSZETE „Pokoli keskeny csigalépcsôn le az alagsorba, ahol a látvány olyan, mint Caligulának is csak a sejthetô, legdurvább fantáziái lehettek, de lehetnének Newt Gingrich, a konzervatív amerikai alelnök rémálmai is. Több százan, mint egy állattetemen mászó bogarak - félmeztelen férfiak, lehunyt szemû nôk csavarják testüket az izzadságszagú, basszuszaggatta párában, amiben felforr az izzadtság a homlokomon, és egy darabban tépi le a bôrt az arcomról. Metalheadz est van - Goldie és csapata.“ „Vibert rágyújt egy vékony, hosszú spanglira és a drum & bass saját felfogása szerinti gyökereirôl kezd beszélni. »Mi voltunk azok, akik elkezdtük. A cimboráim Richard James (Aphex Twin), Graham Sutton ( a Boymerangból), Tom Jenkinson (The Squarepusher) és én. Eleinte csak egymásnak csináltunk ilyen kazettákat inkább hülyéskedésbôl, így kezdôdött. Eleinte csak egyfajta játék volt, így is maradt benne még a mai napig is egy adag humor.«“

ANDREW WEATHERALL - A CSERESZNYELEKVÁRLOVAG „A Two Lone Swordsmen felvételénél szellemi társára talált Keith Tenniswood-ban, a Sabres of Paradise egykori stúdiómérnökében. »A felvételekbôl mindig valami más lesz, mint amit tervezünk. Mondjuk, ha egy house számot akarunk csinálni, elszívunk egy zacskóval, és a végén jó komor hangulatban fejezzük be. Vagy fordítva.«“ „A »Blue Note«-ban, na még szép! Weatherall itt éli ki magát rendkívül széles spektrumú, négy órás szettekben minden hónap elsô péntekén. Ennek megfelelôen nagy a sorbanállás, a klubvezetés már a klubtagsági igazolványok bevetzetésérôl gondolkodik.“

Hugh Thomson: LEE „SCRATCH“ PERRY VISSZATÉRT JAMAIKÁRA „Ehelyett elkísértük, amikor elôször visszatért régi családi házuk kertjének végébe, legendás stúdiójának, a Black Ark romjaihoz. Bár mi annak rendje és módja szerint bemutatkoztunk, mégsem vagyunk biztosak benne, hogy Lee egyátalán tisztában van-e azzal, hogy mi kik is vagyunk. Amikor odaértünk, Lee körbejárta a stúdió épületét, és mi kamerával követtük. Látszik, (a felesége meggyôzôdése szerint is) hogy Lee szívesen játszik a kamera elôtt. »Ki vagyok én? Én vagyok a Varázsôr... Mert én vagyok, aki vagyok, és én vagyok Ô, aki vagyok. Én a technológia embere vagyok. Nem vagyok reggae sztár. Technológiai sztár vagyok: én vagyok a Csalódtató.« (Az Upsetter, azaz Csalódtató mûvésznevet sokáig használta.)“ „Néhány tévedés lassan tisztázódik. Egyátalán nem örül neki, hogy reggae producerként skatulyázták be, hiszen ô maga a jamaikai reggaet begyepesedettnek, álszentnek és szûklátókörûnek tartja, és a legszívesebben máshonnan származó mûvészekkel dolgozik együtt, mint nemrégiben a Beastie Boys-szal.“

Vissza a Fôoldalra | Back to the main page