Tímár Katalin

Szakmai önéletrajz

született: Budapest, 1962. február 22.

Tel: (36-1) 149-48-39 (otthon)
Tel: (36-1) 343-74-01 (munkahely)
Fax: (36-1) 343-52-05 (munkahely)
email:nightwatch@sztaki.hu

foglalkozása: művészettörténész--kurátor
munkahelye: Műcsarnok, Budapest
1990-től publikál rendszeresen művészetkritikai írásokat.
1994-től: az ELTE BTK Művészettörténet PhD programjának hallgatója.
1994-től: Iparművészeti Főiskola Multimédia Szak: A multimédia elmélete című tárgy programjának kialalítója és előadója.
1996. szeptemberétől: az Éjjeli Őjárat című, az Interneten megjelenő képzőművészeti folyóirat egyik szerkesztője.
1996-1998: Az "In and Out of Touch" brit-magyar csereprogram kiállításának társ-kurátora.
1996-1998: Kállai Ernő Műkritikusi Ösztöndíj.

Tanulmányok

1984-85: ELTE Bölcsészettudományi Kar francia szak.
1984-90: ELTE Bölcsészettudományi Kar angol szak, diploma: angol nyelv- és irodalomszakos tanár.
1985-90: ELTE Bölcsészettudományi Kar művészettörténet szak, diploma: művészettörténész. Diplomamunka címe: Kapcsolatművészet, bíráló tanár: Dr. Keserű Katalin, minősítése: kiváló.
1991-92: ANFIAC/Université de Bourgogne: nemzetközi kulturális menedzser-képző kurzus.
1993-94: Közép-Európai Egyetem (CEU) Prágai Kollégiuma: A művészet és építészet története és filozófiája című posztgraduális kurzus hallgatója. Diplomamunka címe: "Admiration Brought Him Prestige . . ." -- A Shopper's Guide to Eternity, témavezető tanár: Ian Jeffrey.

Ösztöndíjak

1991-92: a Francia Kormány ösztöndíja a nemzetközi kulturális menedzser-képző kurzuson való részvételre.
1993-94: Közép-Európai Egyetem (CEU) ösztöndíja A művészet és építészet története és filozófiája című posztgraduális kurzuson való részvételre.
1995: A Soros Alapítvány kéthetes ösztöndíja a Kijevben megrendezett 1st International Curatorial Workshop munkájában való részvételre.
1996: A Goethe Intézet háromhetes ösztöndíja a Weimarban megrendezett 2. Internationales Seminar für Kulturmittler programjában való részvételre.

Munkahelyek, projektek

1987-91: Artpool Archívum: munkatárs.
1990-91: ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium és ELTE Természettudományi Kar, angolszakos nyelvtanár.
MTV Fríz Produceri Iroda, képzőművészeti műsorok: a szerkesztő munkatársa és riporter.
1993: Artpool Művészetkutató Központ: archívum-vezető.
Budapest Art Expo, nemzetközi szimpozion a művészet finanszírozásáról: programfelelős.
1994: Magyar Képzőművészeti Főiskola, Intermedia Tanszék: George Legrady vendégprofesszor asszisztense.
1995: A "Gallery by Night"-sorozat egyik estjének meghívott kurátora. A kiállítás címe: A nagy számok törvénye, Stúdió Galéria, Budapest.
A budapesti földalatti vasút nyitóünnepsége: képzőművészeti programfelelős.
A Kijevben megrendezett 1st International Curatorial Workshop résztvevője.
1995. augusztus - 1996. május: a Magyar Narancs című hetilap képzőművészetért felelős munkatársa.
1996: A Goethe Intézet által Weimarban megrendezett 2. Internationales Seminar für Kulturmittler résztvevŚje.
1996. szeptember: Tóth Gábor Tárgyak és képecsek című kiállításának rendezője, Óbudai Pincegaléria, Budapest.
1996. november: a Natura Mortua, 5th Triennal of Art and Ecology című nemzetközi triennálé kurátora magyar részrŚl, Maribor, Szlovénia.
1997. majus: Salvatore Puglia kiallitasanak kuratora, Vizivarosi Galeria, Budapest.

Előadások

1987: JPTE, Pécs: A 9. kasseli Dokumenta.
1988: ELTE, Esztétika Tanszék, Kortárs Művészeti Fesztivál: Az avantgarde lehetőségei.
1991: TIT, Budapest: Egy legenda születése: a balatonboglári Kápolna-tárlatok.
1993: Graz, "In Control: Mensch-Interface-Machine" című nemzetközi szimpozion: Fax- and Mail Art of the Artpool, Budapest in the Change of Political Systems.
1996. március: Ljubljana, Poszt-szocialista művészeti nemzetközi szimpozion: In-the -Name-of the-Father: Psychoanalysis, Art, and Politics.
1996. október: Metafórum III., Építés alatt -- Budapesti Tartalom Konferencia: A látványosság hiperrealitása: a nemzetközi szituácionista mozgalom és a cybertér.
1996. október: AICA szimpózium "Space in Space" címmel Pozsonyban: Spaces of Production vs Spaces of Presentation in Contemporary Hungarian Visual Arts.
1996. december: Royal College of Art, London: előadás a kortárs magyar képzőművészetről.
1997. február: Public Utility szimpózium, Kombirama, Zürich: az Éjjeli Ărjárat című internetes folyóirat bemutatása.
1997. február: Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum, Budapest: előadás a képzőművészet aktuális helyzetéről Londonban.
1997. junius 1.: White Flags - előadás Németh Hajnal es Beöthy Balázs műtermében.

Tagság

Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület
Media Research csoport

Curriculum Vitae

February 22nd, 1962, Budapest, Hungary

Tel: (36-1) 149-48-39 (home)
Tel: (36-1) 343-74-01 (work)
Fax: (36-1) 343-52-05 (work)
e-mail:nightwatch@sztaki.hu

Education

October, 1993 — June, 1994: The History and Philosophy of Art and Architecture in Central Europe, a One Year Post-graduate Programme, Central European University, Prague College, Czech Republic
1991 — 92: International Formation of Cultural Politics and Management, ANFIAC/University of Burgundy, Paris, France.
1985 — 90: MA in Art History, Faculty of Arts, Eötvös Lóránd University of Arts and Sciences, Budapest, Hungary.
1984 — 90: MA in English Literature and Linguistics, Faculty of Arts, Eötvös Lóránd University of Arts and Sciences, Budapest, Hungary.
1984 — 85: French Literature and Linguistics, Faculty of Arts, Eötvös Lóránd University of Arts and Sciences, Budapest, Hungary.

Scholarships and Grants

January, 1996 — December, 1998: Recipient of the "Kállai Grant in Art Criticism" of the Hungarian Ministry of Culture.
May, 1996: "Goethe Institut" Grant.
1993 — 94: Central European University Scholarship.
1991 — 92: French Government Grant.

Current Education, Position and Project

1996-1998 — "In and Out of Touch" Exchange Project: Co-curator of a British-Hungarian exhibition in London and in Budapest.
September, 1996 — Member of the editorial board of Nightwatch, a visual arts' magazine on the Internet (http://www. sztaki.hu/nightwatch).
September, 1995 — Curator at Mucsarnok (Kunsthalle), Budapest, Hungary.
September, 1994 — Ph.D. programme in Art History, Faculty of Arts, Eötvös Lóránd University of Arts and Sciences, Budapest, Hungary.
September, 1994 — Lecturer and originator of a course in the theory of multimedia, Multimedia Department, Academy of Applied Arts, Budapest, Hungary.

Previous Positions and Projects

May, 1997: Curator of an exhibition of Salvatore Puglia, Vizivarosi Galeria, Budapest.
March, 1997: Curator of a one-night exhibition (with the participation of Graham Gussin, Ian Joyce, Antal Lakner, Attila Menesi, Derek Walker) in the series "Gallery by Night" at the Studio Gallery of the Young Artists, Budapest, Hungary.
November, 1996: Curator for Hungary, 5th International Triennial Ecology and Art, Maribor, Slovenia.
September, 1996: Curator of Gábor Tóth's exhibition Tárgyak és képecsek, Óbudai Pincegaléria, Budapest, Hungary.
May, 1996: Participant of the "2. Internationales Seminar für Kulturmittler", Goethe Institut, Weimar, Germany.
August, 1995 — May, 1996: Regular visual arts columnist to the weekly Magyar Narancs.
October 22nd — November 3rd, 1995: Participant of the first International Curatorial Workshop, SCCA, Kiev, Ukraine.
September 15th, 1995: Curator of the visual arts programme for the reopening of the "old underground" in Budapest, Hungary.
July, 1995: Member of the international jury for the annual exhibition of the Bulgarian SCA, entitled Video-Hart.
March 23rd, 1995: Curator of a one-night exhibition in the series "Gallery by Night" at the Studio Gallery of the Young Artists, Budapest, Hungary.
October — December, 1994: Assistant to visiting professor George Legrady in lectures and seminars on Artists and Issues in Conceptual and Contemporary Art, Intermedia Department, Academy of Fine Arts, Budapest, Hungary.
October 1st — 3rd, 1993: Programme coordinator of the symposium The Ars Electronica in Budapest, Academy of Fine Arts, Budapest, Hungary.
March 19th, 1993: Programme coordinator and moderator of a symposium on art management at the Budapest Art Expo, Budapest, Hungary.
January — March, 1993: Curator of collections, Artpool Art Research Center, Budapest, Hungary.
January, 1987 — December, 1992: Archivist, Artpool Archives, Budapest, Hungary.
October, 1990 — September, 1991: Assistant to the producer and reporter in visual arts programmes, Hungarian TV, Budapest, Hungary.
January, 1989 — September, 1991: Chief of the visual arts section, Club of the Young Artists, Budapest, Hungary.

Lectures

October, 1987: The 9th Dokumenta in Kassel, University of Pécs, Hungary.
May 13th, 1988: The Possibilities of Avant-garde Art, Contemporary Art Festival, Faculty of Arts, Eötvös Lóránd University of Arts and Sciences, Budapest, Hungary.
February 5th, 1991: The Birth of a Legend: The Chapel Studio at Balatonboglár, in a series on contemporary art organized by TIT, Budapest, Hungary.
May 7th, 1993: Fax- and Mail Art of the Artpool, Budapest in the Change of Political Systems, international symposium entitled "In Control — Mensch-Interface-Machine" in the European Month of Culture, Graz, Austria.
March 21-22, 1996: In the Name-of-the-Father — Postsocialism, Art and Psychoanalysis, International Colloquium "Postsocialism in Art and Aesthetics", Ljubjlana, Slovenia.
October 11-13, 1996: The Hyperreality of the Spectacle: the Situationist International and the Cyberspace, Metafórum III., Under Construction: Budapest Content Conference, Magyar KépzŚm¦vészeti FŚiskola, Budapest, Hungary.
October 28-29, 1996: Spaces of Production vs Spaces of Presentation in Contemporary Hungarian Visual Arts, AICA Symposium enitled Space in Space, Bratislava, Slovakia.
December 9th, 1996: Contemporary Hungarian Visual Arts, Visual Arts Administration Course, Royal College of Art, London, Great-Britain.
February 11th, 1997: Nightwatch — a Project on the Internet, Public Utility Conference, Kombirama, Zürich, Switzerland.
June 1st, 1997: White Flags — Studio-tour, lecture in the studio of Hajnal Nemeth and Balazs Beothy, Budapest.

Memberships

Media Research Group, Budapest.
Association of the Studio of the Young Artists, Budapest.
Publikációs jegyzék

Katalógusban:

A közönség szolgálatában / Au service du public, in: Stéphan Guéneau, Le Genius Loci, Francia Intézet, Budapest, 1992.
Quoi / qui / quand / oú / pourquoi / est / était / sera Artpool?, in: Par les yeux du langage, Marseille, 1993.: p. 45.
Fax- and Mail Art of the Artpool, Budapest in the Change of Political Systems, in: In Control -- Mensch-Interface-Maschine, Kunstverein, Graz, 1993.: pp. 72-74.
Július Gyula, Székesfehérvár, István király Múzeum, 1994.: p. 6.
Attila F. Kovács, Masonic Works, Galerija Anonimus, Ljubljana, 1995.
A látvány háza, in: A Nagy Sztereoszkóp, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Barcsay terem, 1995.
Installált természet, in: Ilona Németh: Installations/Installációk, Galéria Jána Koniarka, Trnava, Szlovákia, 1996.: pp. 31-36.
Seeking New Meaning, in: Permutace a kombinace, Prága, 1996. (Beke Lászlóval)
Eike: Szeptember 1., Bartók 32 Galéria, Budapest, 1996.
Natura Mortua = "Dead Nature"?, pp. 75-77, in: Natura Mortua --5th International Triennial the Ecology and the Art, Umetnostna Galerija Maribor, Szlovénia, 1996.

Folyóiratban:

A változás jelei?, BeszélŚ, 1990. március 24.: p. 30.
Történelmi gyorstalpaló, Beszélő, 1990. június 9.: pp. 25-26.
Na, Igen!, Beszélő, 1990. június 30.: p. 31.
A lakhatatlan győzelem, Beszélő, 1990. július 7.: pp. 30-31.
Architektonikus gondolkodás, Magyar Narancs, 1990. augusztus 30.: p. 12.
A Studió Erté harmadik fesztiválja., Belvedere II/1990/6-7: p. 35.
A festőiség érzékeny árnyalatai., Art — magyar melléklet no. 5, 1991. március: p. 11.
Media Research, Art — magyar melléklet no. 6, 1991. április: p. 9.
Szobrok kenyérből, Magyar Narancs, 1991. május 16.: p. 11.
Szemdemokrácia, Filmkultúra no. 5, 1991.: pp. 63-64.
An Avant-garde Anthology on Avant-garde Film, Moveast no. 2, 1992.: pp. 153-155.
A nyolcadik nap -- A linz-i Ars Electronica Budapesten, Balkon no. 1, 1993. november: p. 42.
A legkisebb közös többszörös, Balkon, 1994. november: pp. 41-42.
Számítógép a Mozsárban — "Lehetne 4 megával több"?, Balkon, 1994. december: pp. 28-29.
"A művészet úgy működik, mint a nyelv ..." /interjú George Legrady-val/, Balkon, 1995. január: pp. 38-40.
Installált természet, Balkon, 1995. március: pp. 28-30.
Új képfajtákról, BUKSZ, 1995/1. szám: pp. 103-104.
Szelíd gyógymód, Balkon, 1995. április: pp. 22-23.
Papírmadár, Balkon, 1995. május: p. 22.
A csodaprovokáció, Magyar Narancs, 1995. május 25.: p. 32.
Mit látunk?, Magyar Narancs, 1995. június 22.: p. 37.
Szép képek, Magyar Narancs, 1995. július 13. p. 31.
A hiány jelenvalósága, Balkon, 1995. június-július-augusztus: pp. 40-41.
"A nagy számok törvénye", Új Művészet, 1995. július-augusztus: p. 100.
A fényképező ember, Magyar Narancs, 1995. augusztus 3.: p. 35.
A látogató mozgása, Magyar Narancs, 1995. augusztus 10.: p. 36.
Színek szava, Magyar Narancs, 1995. augusztus 31.: p. 36.
Határtalan idő-napló, Magyar Narancs, 1995. szeptember 7.: p. 36.
Pingere necesse est, Magyar Narancs, 1995. szeptember 21.: p. 36.
Borított doboz, Magyar Narancs, 1995. október 26.: p. 37.
Emlékek lenyomata, Magyar Narancs, 1995. november 30.: p. 38.
A látvány háza, Nappali ház, 1995/4. szám: pp. 86-88.
Van-e a művészetnek neme?, Nappali ház, 1996/1. szám: pp. 110-111.
A pillangó-hatás, Magyar Narancs, 1996. február 1. pp. 28-29.
Megduplázott rendszerek, Balkon, 1996/7-8. szám: pp. 29-30.

Publikálatlan:

Kapcsolatművészet, művészettörténet szakdolgozat a budapesti Eötvös Lóránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán, 1990.
"Admiration Brought Him Prestige . . .": A Shopper's Guide to Eternity, művészettörténet szakdolgozat a Közép-Európai Egyetem Művészettörténet Szakán, Prága, 1994.

List of Publications

In Catalogues:

A közönség szolgálatában / Au service du public (In the Service of the Public), in: Stéphan Guéneau, Le Genius Loci, French Institute, Budapest (1992).
Quoi / qui / quand / oú / pourquoi / est / était / sera Artpool? (What / Who / When / Where / Why Is / Was / Has Been / Will Be Artpool?), Par les yeux du langage, Marseille (1993): p. 45.
Fax- and Mail Art of the Artpool in the Change of Political Systems / Fax- und Mailart des Artpool im Wandel politischer Systeme, in: In Control — Mensch-Interface-Maschine, Kunstverein W.A.S., Graz, Austria, (1993): pp. 72-74.
Július Gyula, Székesfehérvár, István király Múzeum, Hungary, (1994): p. 6.
Attila F. Kovács, Masonic Works, Galerija Anonimus, Ljubljana, Slovenia, (1995).
A nagy sztereoszkóp (The Great Stereoscope), Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest, (1995).
Installed Nature, Ilona Németh: Installations, Galéria Jána Koniarka, Trnava, Slovakia, (1996): pp. 31-36.
Seeking New Meaning, Permutace a kombinace (Permutations and Combinations, Contemporary Art in Hungary, with László Beke), Prague, Czech Republic, (1996): pp. 9-11.
Eike: Szeptember 1. (September 1st), Bartók 32. Galéria, Budapest, (1996).
Natura Mortua = "Dead Nature"?, in: Natura Mortua --5th International Triennial the Ecology and the Art, Umetnostna Galerija Maribor, Slovenia, (1996): pp. 75-77.
Notes on the House of Vision, in: Der Grosse Guckkasten (The Grand Panorama), Budapest, (1996) pp. 134-136.

In Periodicals:

A változás jelei? (The Signs of Change?), Beszélő, March 24 (1990): p. 30.
Történelmi gyorstalpaló (A Crash Course on History), Beszélő, June 9 (1990): pp. 25-26.
Na, Igen! (Oh Yeah!), Beszélő, June 30 (1990): p. 31.
A lakhatatlan gyŚzelem (The Uninhabitable Triumph), Beszélő, July 7 (1990): pp. 30-31.
Architektonikus gondolkodás (Architectonic Thinking), Magyar Narancs, August 30 (1990): p. 12.
A Studió Erté harmadik fesztiválja (The Third Festival of the Studió Erté), Belvedere II/1990/6-7: p. 35.
A festŚiség érzékeny árnyalatai (The Delicate Nuances of Painting), Art — Hungarian Supplement/5, March (1991): p. 11.
Media Research (Media Research), Art — Hungarian Supplement no. 6, April (1991): p. 9.
Szobrok kenyérbŚl (Sculptures of Bread), Magyar Narancs, May 16 (1991): p. 11.
Szemdemokrácia (The Democracy of the Eyes), Filmkultúra no. 5 (1991): pp. 63-64.
An Avant-garde Anthology on Avant-garde Film, Moveast no. 2 (1992): pp. 153-155.
A nyolcadik nap — A linz-i Ars Electronica Budapesten (The 8th Day -The Ars Electronica in Budapest), Balkon no. 1, November (1993): p. 42.
A legkisebb közös többszörös (The Smallest Equimultiple), Balkon November (1994): pp. 41-42.
Számítógép a Mozsárban — "Lehetne 4 megával több"? (Computer in Mozsár — Could it be more with 4 mega?), Balkon December (1994): pp. 28-29.
"A művészet úgy működik, mint a nyelv ..." /interjú George Legrady-val/ ("Art Functions Like the Language ..." /interview with George Legrady/, Balkon, January (1995): pp. 38-40.
Installált természet (Nature Installed), Balkon, March (1995): pp. 28-30.
Új képfajtákról (On the New Kinds of Images), BUKSZ, no. 1 (1995): pp. 103-104.
Szelíd gyógymód (Smooth Therapy), Balkon, April (1995): pp. 22-23.
Papírmadár (Paper Bird), Balkon, May (1995): p. 22.
A csodaprovokáció (Wonder-Provoking), Magyar Narancs, May 25 (1995): p. 32.
Mit látunk? (What do we see?), Magyar Narancs, June 22 (1995): p. 37.
Szép képek (Nice Pictures), Magyar Narancs, July 13 (1995): p. 31.
A hiány jelenvalósága (The Presence of Absence), Balkon, June-July-August (1995): pp. 40-41.
"A nagy számok törvénye" ("The Law of Great Numbers"), Új Művészet, July-August (1995): p. 100.
A fényképező ember (Man with Camera), Magyar Narancs, August 3 (1995): p. 35.
A látogató mozgása (The Visitor's Movement), Magyar Narancs, August 10 (1995): p. 36.
Színek szava (Words of Colours), Magyar Narancs, August 31 (1995): p. 36.
Határtalan idŚ-napló (Unlimited time-journal), Magyar Narancs, September 7 (1995): p. 36.
Pingere necesse est, Magyar Narancs, September 21 (1995): p. 36.
Borított doboz, (Enveloped Box), Magyar Narancs, October 26 (1995): p. 37.
Emlékek lenyomata, (Imprint of Memories), Magyar Narancs, November 30 (1995): p. 38.
A látvány háza (The House of Vision), Nappali Ház, no. 4 (1995): pp. 86-88.
Van-e a művészetnek neme? (Does Art Have a Gender?), Nappali Ház, no.1 (1996): pp. 110-111.
A pillangó-hatás (The Butterfly-Effect), Magyar Narancs, February 1 (1996): pp. 28-29.
Megduplázott rendszerek (Duplicated Systems), Balkon, no. 7-8 (1996): pp. 29-30.

Work in Progress:

Essay for the catalogue of Éva Köves at the Venice Biennale (1997).
Catalogue for Ilona Nemeth's exhibition in Bartok 32 Gallery, Budapest.
Ph.D. dissertation on the theory of photography of the American art journal October.
Essay about the photographic activity of Agnes Eperjesi for a catalogue of an international exhibition in Halle, Germany, 1997.
Obscenity and Pornography in Contemporary Hungarian Photography for a collection of essays on "Eroticism and Sexuality in the Hungarian Visual Arts", Budapest, 1997.
Essay on the activity of three Hungarian artists' group in the 1980s and 90s (Indigo, Substitute Thirsters and Ujlak Group) for a collection of essays to be published for the Frankfurt Book Fair, 1999.

Unpublished:

Kapcsolatművészet (Correspondence Art), MA thesis at the Department of Art History, Faculty of Arts, Eötvös Lóránd University of Arts and Sciences, Budapest (1990).
"Admiration Brought Him Prestige . . .": A Shopper's Guide to Eternity, Final Paper for the MA Programme in the History and Philosophy of Art and Architecture, Central European University, Prague College, Czech Republic (1994).