BÓDY GÁBOR ÉLETMŰVÉT FELDOLGOZÓ INTERAKTÍV KÉPLEMEZ SOROZAT


A tervezett kiadás öt kötete az életmű egy-egy jelentôs szakaszával foglalkozik; illetve tematikailag az életmű egy-egy önálló mozgóképes ciklusa köré szervezôdik. Az adott korszak vagy témakör munkáit teljességre törekedve mutatja be, és azokat a darabokat, amelyeknek adekvát hordozója lehet a digitális lemez, folyamatosan lejátszható formában is tartalmazza. A kiadás segítségével kiváló digitális hordozót biztosíthatunk az életmű azon darabjainak (elsôsorban a videóműveknek) amelyeknek ez megfelel, s így a munkák hozzáférhetôvé válhatnak, forgalmazási, bemutatási lehetôségük jelentôs változáson mehet át. A teljes sorozat tekinthetô Bódy művei mozgóképes publikációjának is, nem csupán az életrajz didaktikus-multimedia feldolgozásának vagy analógról digitális hordozóra való átmentésének. A tervezett kiadvány jellemzôje, hogy az interaktivitás nem kényszer, hanem csak a nézô utasítására megjelenô felület, nem egy állandóan jelenlevô lehetôség, hanem jellegét tekintve kötetenként más és más. Az interaktív felület csak külön parancsra jelenik meg, az elsô lemezen például az életrajzot tartalmazza, mely visszatérô motívummá válhat. Ez a szerkezet lehetôvé teszi a személyes megismerkedést is, a teljes kiadással interaktiv módon tanulmányozhatóvá válik az életmű, ugyanakkor az interaktív funkcióktól függetlenül lejátszható kb. 30 - 60 perc videó tévéképernyôn vagy monitoron, tehát felhasználható múzeumok, galériák, oktatási intézmények számára itthon és külföldön. A sorozatot kiadvány egészíti ki, teszi teljessé.

Az öt képlemez-kötet címei

AZ I. KÖTET TARTALMA

PHILO-, MYTHO-, LYRIC-CLIPS

Interjúrészlet, 1984. december 12.


A videónak mint könyvnek a lehetôségében hiszek, a videóművészet számára is, ha van ilyen, a könyvszerű megjelenést ... mind a produkció, mind az access ... szempontjából fontosnak tartom... * ... arról van szó, hogy egy bizonyos tengelyen, axison belül a képeknek, zenének, tárgyi jelentéseknek, verbális jelentéseknek egy teljesen szabad kollaborációjával lehet dolgozni a videón keresztül, s ez nagy mértékben individualizálható mind a készítés, mind a hozzáférés folyamatában. * ....jelenlegi fázisában lényegesnek érzem, hogy hasonlóvá váljon a könyvhöz, jövôbeli fázisában pedig egyértelműen csak így tudom elképzelni. Épp ez a lényege: a készítés oldaláról szabad, írásszerű, kötetlen alkotás ... * ... városonként például 50-100 ember az, aki egy könyvet megvesz és ebbôl lesz a bestseller - ha minden városban kapható a könyv. A videónál ez probléma ... és nem könnyen megoldható. * Hosszú távon ezt ... én elvileg a videólemezes megoldással tudom elképzelni, technikailag-műszakilag. A videólemez adja meg hosszú távon a megnyugtató hátterét...

Bódy Gábor - Életrajzi adatok


Született 1946 augusztus 30.-án Budapesten.

1964-71

Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest, filozófia-történelem szak. Szakdolgozat: Egy film jelentés-struktúrájának vizsgálata. A filmi jelentés attribúciója (1971);
Elégia. Fotóművészet 1970/4. (Huszárik Zoltán 1966-ban készült filmjének elemzése)

1971

A Balázs Béla Stúdió (BBS) tagja.

A harmadik (kísérleti dokumentumfilm, ff., 35 mm 50`).

1971-75

A budapesti Színház- és Filmművészeti Fôiskola hallgatója. Vizsgamunkái:

1972 Fogalmazvány a féltékenységrôl (kisjátékfilm, ff., 16 mm, 20`),
Jean Genet: Cselédek (részletek a színdarabból, ff., ampex);
1973 Tradicionális kábítószerünk (dokumentumfilm, ff., 16 mm, 30`),
Mészöly Miklós: Az állatforgalminál (adaptáció, ff., ampex);
1974 Hogyan verekedett meg Jappe és Do Escobar után a világ (1974, kisjátékfilm Thomas Mann novellája nyomán, ff., 16 mm, 40`),
Csáth Géza: Apa és fiú (adaptáció, ff., ampex).
Színházi rendezés: Kisfaludy Károly: Betegek (Ódry Színpad; nem mutatták be), Genet: Cselédek (Csili, 1973; Monori Lilivel és Ruttkai Évával).

1972

Elôadások a filmnyelvrôl.
Vadászat kis rókára (szintaktikai csoportok) (filmpélda, saját produkció, ff., 16 mm, 5`)

1972

Ifivezetôk (dokumentumfilm, BBS, ff., 16 mm, 42`).

1973

A Filmnyelvi sorozat a BBS -ben
Négy bagatell (1972-75, kísérleti film, BBS Filmnyelvi sorozat, ff., 35 mm, 30`),
A végtelen tükörcsô. Elôadás az 1973-as tihanyi szemiotikai szimpozionon
Bevezetés a "filmnyelvi sorozathoz". 1975 Diplomafilm: Amerikai anzix (kísérleti játékfilm, BBS, ff., 25 mm, 104`), Kozmikus szem - science non-fiction - (fiction), BBS 1975. 15. l.

1975

A Magyar Filmgyártó Vállalat (MAFILM) állományába kerül mint "művészeti ügyintézô" (1980-ban lesz "filmrendezô").

1976

Filmiskola I-III. (oktatófilm, Iskolatelevízió, ff. 16 mm, kétszalagos, összesen 90`).
Aldrin (rendezôje:Vidovszky László zeneszerzô, operatôr: Bódy Gábor, kísérleti film, BBS Filmnyelvi sorozat, 1976, ff., 35 mm, 14`).

1976

A Filmnyelvi sorozat folytatásaként az experimentalista K/3 csoport megalakulása
Pszichokozmoszok (computerfilm, BBS, ff., 35 mm, 12`).
K/3 csoporttervezet.
Bevezetés a "K/3" csoport munkatervéhez.
Megszületik lánya, Zita.

1977

Jakob Michael Reinhold Lenz: Katonák (komédia, 1776). Magyar Televízió (színes, ampex, 90`).
Ez a divat (reklámfilm, MAFILM Propaganda Stúdió, színes, 35 mm, 18`).
Kozmikus szem - science non-fiction - (fiction) BBS, a film befejezetlen.
A fiatal magyar film útja (Valóság, 1977. 73-78. lap).

1978

L. Hszing-Tao: Krétakör (tévédráma, MTV, színes ampex, 90`). A magyar tévékritikusok díja.
Privát történelem (dokumentumanalízis, Tímár Péterrel, Híradó- és Dokumentumfilm Stúdió, 1978, ff., 35 mm, 25`). A filmkritikusok díja az 1979-es Miskolci Filmfesztiválon.
Total expanded cinema. Elôadás az Edinburgh-i Filmfesztiválon

1979

Januárban elkezdi forgatni a Psychét.
Works and Words. Amsterdam, De Appel Gallery, bemutató: Négy bagatell, Amerikai anzix, Pszichokozmoszok

1980

Nárcisz és Psyché (mozi-játékfilm, Hunnia Stúdió, 35 mm, színes, Dolby sztereó, három változat: 136, 210, és 270 perc) Weöres Sándor Psyché c. műve nyomán. Fôszereplôk: Patrícia Adriani, Cserhalmi György és Udo Kier. Látványterv: Bachman Gábor. Zeneszerzô: Vidovszky László.

1980 Az elsô nemzetközi, videókazettára készülô magazin, az INFERMENTAL alapítása Budapesten, a Lengyel Kultúra Házában. Létrehozza a MAFILM K* (kísérleti) szekcióját, mely a következô évben nagyszabású "haj- és sminkfesztivált" rendez.

1980 decemberében feleségül veszi Veronika Baksa-Soóst (Veruschka Bódy).

1980 Mozgástanulmányok 1880-1980 (Homage to Eadweard Muybridge) (kísérleti filmtanulmány, Híradó- és Dokumentumfilm Stúdió, színes, 35 mm, 18`).

1981

Megszületik fia, Caspar-Maria Zoltán Leopárd (Jonathan).
A film mint nyelv megközelítése. Egyetemi elôadások az ELTE Esztétika Tanszékén és a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen.

1981

Hamlet Színházi rendezés

1981-82

William Shakespeare: Hamlet (A fegyveres filozófus) (Gyôri Kisfaludy Színház - MTV, színes, Ampez, 173`). A gyôri Kisfaludy Színházban Szikora Jánossal rendezett darab tévéváltozata. Címszereplô: Cserhalmi György.

1982

A DAAD Berliner Künstlerprogram ösztöndíjasa.
INFERMENTAL I. Az elsô kiadás szerkesztôi Astrid Heibach és Bódy Gábor.
Die Geschwister (Testvérek), videóterv egy játékfilmhez, (DAAD és saját produkció, színes, 27`)
Der Dämon in Berlin (A Démon Berlinben), Lermontov A démon c. költeménye alapján. (A DAAD támogatásával, videó-S 8, színes, 28`).
Kreatív gondolkozó szerszám. A "kísérleti film" Magyarországon. Filmvilág 1982/3.

1982-tól

Docens a nyugat-berlini Film- és Televízió Akadémián (DFFB). Szemináriumai:
1982: Die kreatíve Sprache der Kinematographie,
1983: Das schöne Licht,
1985. február: "Special effect"
1985. szeptember/október; Computergesteuerte Bild- und Tonkompositionen (Bódy halála után Martin Potthof vezeti, anyagából tanítványai zeittransgraphie címen kiadvány állítanak össze az 1986-os berlini filmfesztiválra).

1983

Kiállítása: Gábor Bódy - Filme, Video, Video auf Film, Film auf Video. 1971-1983. DAAD Galeria, Berlin
Die Geisel (A túsz), videódráma, DAAD és saját produkció, színes, 22`)
De occulta philosophia "philo-clip" (Egon Bunnéval és Volkmar Heinnel, DFFB, TU Berlin és saját produkció, színes, 7`).

1983

A kutya éji dala (kísérleti játékfilm, Társulás Filmstúdió, színes, 35 mm, 150`). Fôszereplô: Bódy Gábor. Operatôr: Johanna Heer.
INFERMENTAL III (BBS Budapest)
Rittersrüstung.(Lovagi fegyverzet) Videó-vázlat, Sophie von Plessennel.

1984

Tüzes angyal. Forgatókönyv Valerij Brjuszov regénye nyomán.
Vancouverben dolgozik (Western Front és Video Inn Satellit Video Exchange)
Either/or in Chinatown (Vagy-vagy a Chinatownban), Kierkegaard: Vagy-vagy. A csábító naplója c. műve alapján (Video Inn, Vancouver és Tag/Traum Köln, 1985, színes videó, 37`)
Theory of Cosmetics (Kozmetikaelmélet), az INFERMENTAL Extra, Nordrhein-Westfalen számára, színes videó, 12`). Szövege:
Elméleti kozmetika és érzékeléstan (humoresque). Tartóshullám. A Bölcsész Index Antológiája. Budapest 1985. 173-175. lap.

1985

Az Új videóműfajok programtervezetôn és a Két jóbarát ideiglenes című Bauhaus-film elôkészítésén dolgozik (forgatókönyvét Gerlóczy Ferenc és Sugár János írják). A budapesti Műcsarnokban kiállítást, film- és videóbemutatóról tervez.

1985

Dancing Eurynome (Eurynomé tánca), "mytho-clip", Tag/Traum, Köln, színes videó, 3`), premier az I. Tokiói Videó-Biennálén.
Novalis:Walzer ("lyric-clip",WDR, Köln és Lichtblick, színes videó, 3`), a WDR televízió sugározza október 24.-i "Lyrics"-adásában.
E.M.A.N. (European Media Art Network), Simultan screening -(Amszterdam, London, Brüsszel, Barcelona, Berlin, Róma, Lyon, Budapest). A budapesti Kossuth Klubban budapesti K-Videó csoport anyagát Bódy állította össze.
Szeptember 10-én befejezi filmregényét: Psychotechnikum, azaz Gulliver mindenekelôtti utazása Digitáliába.


Halála napja: 1985 október 24.


1986

áprilisban megjelenik az Axis című videó/könyv: Veruschka Bódy und Gábor Bódy (Hrsg.): Axis. Auf der elektronischen Bühne Europa. Eine Auswahl aus den 80er Jahren. DuMont Buchverlag, Köln 1986.

1987

Életműbemutató. Budapest, Ernst Múzeum